** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Amanda; mulla kuvotusolot on jatkuneet tähän saakka päivittäin (pl. viikonloput on olleet parempia) mutta siis tuntuu, että oksettaa hyvin hyvin helposti ihan aamusta iltaan asti :( aamulla yrjöt on sitten niin lähellä että olen kulkenut bussissa jne. hedelmäpussi laukussa, toiminee oksupussina jos tarve tulee!

Muita oireita: hengästyn ihan mielettömän helposti ja niin, että oikeasti henkeen koskee ja syke on miljoonaa (tämä on ihan kamalaa, kun oikeasti mulla urheilijana ainakin oli hyvä kunto ennen raskautta!). Lisäksi alavatsan nippailuja, muuta vatsakipua, nälkä jatkuvasti, väsyttää (mua kyllä väsytti tälleen jo aiemminkin), pinna palaa herkästi (=huomaan että nuo verensokerit heittelee ihan sairaasti, ja olo sen mukaan. Eli jos en saa n. 1,5h-2h välein ruokaa, niin tulee heikotus, kuvotus ja kiukku.)

Eli tällaista :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille!

marjutan ja muru 9+5
 
Non nih!
Se ois sitten tämän mamman mammaloma alkanut saikkuilulla.
On siis loman alkuun saakka saikkua, sanoi neuvolalääkäri. Kaikille paljon selkeempi, kun ei tartte miettiä muiden siellä töissäkään, että tulenko vielä vai en... Näin sanoi onneksi esimieskin.

Väsyttänyt on taas koko päivän, joten ei olisi työnteko oikein luonnistunut tänäänkään. Nyt sit mennään rauhalliseen tahtiin ja yritetään saada aika kotona kulumaan! Pieniä kävelylenkkejä suositteli lääkäri kuitenkin. Sen tiedän kyllä itsekin, että istuminen ja makaaminen on selälle ainakin pahinta!

Pikkuinen saa muuten melkein aina hikan, kun syön. =) Joka päivä ainakin kerran tasaista tominää jossain välissä!

SariP ja Poju 33+0 :heart:
 
Sari, se on ihan hyvä tapa aloittaa mammaloma :) itsekin pidin melkein kolme viikkoa saikkua ennen äippälomaa. Ja nyt on sitten eka äitiyslomaviikkokin jo takana. Ja työasiat unohtunut mielestä aika totaalisesti. Jos en tapaisi paria työkaveria näin vapaalla, niin en varmaan enää edes muistaisi, missä olin töissä :D ja minne mun on sitten joskus tarkoitus palata.

Pol, sepä se. Että ei ressais. Helppoa. Mutta kyllä mä toisaalta otan tän ihan yllättävänkin lunkisti (siis verrattuna mun aikasempaan hermoiluun kaikenlaisista asioista). Eilen just isännän kanssa mietittiin, että joskus reilun kuukauden päästä vauva on syntynyt, tavalla tai toisella ja sitten me häntä täällä hoidellaan :) ja se on tosi, että vauva voi vielä kääntyä :) (ja sitä tietenkin toivon). vettä on reilusti eikä ole kiinnittynyt, joten peukut pystyyn! Tosin kutsu äippäpolille tuli jo maanantaiksi. Että jos ei oo siihen mennessä kääntynyt ittellään, niin sitten koitetaan häntä siihen kannustaa...

Täällä just meille sanottiin, että jos 'tavallisessa tilassa' menee lapsivedet, niin ei oo mitään hätää sairaalaan. Rauhassa saa tulla näytille ja sitten katsotaan, laitetaanko vielä kotiin odottelemaan vai otetaanko sisään. Niin kovin on erilaiset käytännöt! Mutta tässä perä/poikkitilassa kun lapsivesi menee (jos menee), niin sitten ei saisi enää paljon liikuskella ja pitäisi odotella vaakatasossa sitä lanssia. Kai siinä on olemassa joku riski, että napanuora lähtisi tunkeutumaan tuonne kanavaan tai jotain.

Tuosta ulkokäännöksestä (tai sen yrittämisestä) on kans niin monenmoisia juttuja. Ite yritän mennä ihan löysillä hermoilla ja lunkisti koko touhuun. Ja hurjan toiveikkaana, että neiti siellä viimeistään kääntyisi!! (saa pitää peukkuja muutkin ;)

ja jos ei neiti käänny, niin sitten ei käänny ja sitten mennään suunniteltuun sektioon. Tässä tilassa kun ei ole vaihtoehtoja... :( mutta yritän lohduttaa itseäni, että suunniteltu sektio on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto (ja ehkä jopa parempi kuin hätä- tai kiireellinen sektio).

Sorry, tämmöstä omanapailua... :ashamed:

Tänään innostuin käymään oikein kaksi kertaa "lenkillä", kun oli niin mahdottoman hieno keli. Aamulla ja illalla reilu puoli tuntia pihalla oloa. Nyt sauna lämpiämässä ja kohta kömmitään isännän kanssa lauteille lämmittelemään.

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille mammoille! :)

toivottaa Tuiskuli ja Maisa 35+4 (LA:han tasan kuukausi!)
 
Voi väsymys! Tuntuu, että voisin nukkua vuorokaudet ympäriinsä ja silti väsyttää. Pe/la nukuin sellaiset 20 h ja siihen vielä la/su 12 h päälle. Voin kuvitella, että on pientä tuskaa nousta töihin huomenna viiden jälkeen. Odottelen sitä energistä keskiraskautta kovasti...

Riesa ja pikkunilviäinen 6+2
 
Aurinkoista maanantaita, mahalliset!

Tuiskuli, peukkuja kääntymiselle! Eikös Maisa vielä ehdi jumppailla oikeaan asentoon? Toivottavasti voitte hyvin joka tapauksessa!

SariP, onnea mammalomailuun! Mä olen vähän pihalla - selkäkipujenko takia jäit kotiin nyt vai oliko jotain muuta?

Riesa - voi olla ihan hyvä idea nukkua alkuraskaus, niin ei jää aikaa stressaamiseen, jos sellaiseen olisi taipumusta ;) Ei vaan, koita jaksaa. Mahanseutuvilla vaan tapahtuu niin valtavasti asioita nyt, vaikka mitään ei näykään. Jotenkin se alkuaika oli aika rankkaa siinä mielessä, että itse kyllä tuntee vahvasti monen asian muuttuvan, mutta eihän se ulospäin näy, eikä sitä välttämättä edes kovasti halua kuulluttaa.

(.) unet - mä näen nyt ihan valtavasti todella outoja unia! Esim. jättiläismäisestä maanrakennusrobottihirmuliskosta, joka käyttäytyi agressiivisesti mua ja mun äitiä kohtaan ollessamme lapsuudenkodin maisemissa hiihtolenkillä (inhoan hiihtämistä, enkä ole maanrakennus- enkä robotiikka-alalla).

Niin, ja vähän on ollut hiljaista, kun selkä kramppas pahemman kerran torstaina. Jouduin vääntäytymään taksilla töistä lääkäriin. Onneksi invaliditeetti hellitti viikonlopun aikana. Tästä viikosta tulee kyllä piiiiiinalliinen: ensin on miehen leikkaus huomenna (selkä reistaa :( ), sitten on neuvola keskiviikkona ja perjantaina kammottava rakenneultra. Jotenkin ihan kauhulla odotan sitä tiirailua - entä jos jotain on pielessä? Mä en edelleenkään tunne erityisen paljoa liikkeitä, pari kertaa päivässä jonkun muljahduksen. Sydänäänet kuuluu kyllä hyvin, mutta silti... Ja sitten toi miehenkin leikkaus - se oli kyllä ihan odotettavissa ja pitäisi olla melko rutiinitoimenpide, mutta nukuttaminen ja leikkaus ovat silti aina nukuttamisia ja leikkauksia :( . Oispa jo viikonloppu ja kaikki lääketieteelliset koettelemukset onnellisesti ohi!

Silti - syysaurinkoa kaikille!

Lallaa ja Pikkuinen 19+5
 
Heissan kaikille! Olipa hieno syysviikonloppu.

riesa En tiiä siitä energisestä keskiraskaudesta... Mulla helpotti tuo alkuraskauden lamaannuttava väsymys viikon 12 jälkeen. Edelleen nukun kyllä tosi mielelläni 8 tuntia tai enemmänkin, mutta päivisin ei väsytä. Ehkä olen nyt samoissa voimavaroissa kuin ennen raskautta. Muuttuiskohan tää vielä semmoiseksi megasuperenergisyydeksi!? Mutta tosiaan alkuraskaudessa toi väsymys kävi mulla hermoille, kun inhosin olla semmoinen nuutunut räsykasa, joka töistä suoraan laahusti sohvalle makaamaan ja kaikki muut toiminta sai jäädä. Mikään ei huvittanut.

Muuten toinen raskauskolmannes on alkanut hiljakseen ja rauhallisesti. Ei mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Seesteinen, rauhallinen olo. Kivasti jaksan tehdä fyysisiäkin hommia. Selkäkramppia oli muillakin esiintynyt. Mulla alaselkä kramppaa aina joskus, tosin vain kerran niin, että on pitänyt jäädä sänkyyn ja hakeutua lääkärille. Menee itekseen parissa päivässä ohi yleensä. Nytkin en pientä jäykkyyttä on kävellessä havaittavissa. Oon ens viikolla menossa kiropraktikolle (sitä en ookaan vielä koskaan kokeillut, muut hoidot on testattu ja akupunktio on suosikkini). Tälleen kylmien säiden iskiessä yläselkä alkaa reistaamaan ja kolottamaan ja se on ärsyttävää.

Huomenna olis sitten se toinen neuvolakäynti. Pitää oikein miettiä illalla lista niistä kaikista kysymyksistä, mitä pitää muistaa kysyä.

Hetkittäin tekee mieli ostaa joku vauvanvaate, mutta se menee aina nopsaan ohi.

Marjutan ja GK voimia oksuoloihin! Toivotaan, että helpottais pian.

Samirja ja Pikkupallo 15+5

P.S. Hyvä työnimi Amanda
 
Moi!

Pikaisesti tulin kertomaan, että käännös sujui ihan ok ja mikä parasta, vauva saatiin käännettyä oikeaan asentoon ilman vaurioita (jos nyt reilun puolen tunnin sykekäyrä riittää siitä kertomaan?). Toimenpide ei ollut hauska, mutta ei mitenkään erityisen kivuliaskaan. Pinkeä mahanahka vähän vain otti itseensä ja sain läjäpäin uusia raskausarpia, kun mahanahkaa venyteltiin :( mutta muuten kaikki meni ok. Lääkäri ensi ultrasi vauvan tilan (oli poikkitilassa, mutta eripäin kuin viime viikolla, enkä oo mitään liikkumista tajunnut :ashamed:). ja sitten kutsui kätilön paikalle, joka tarkkaili sydänääniä ja lääkäri käänsi mahan päältä vauvaa. Käänsi aika voimallisesti, mutta ei se tosiaan mitenkään mahdottomasti sattunut. Mutta meinasi lääkärille tulla hiki... Ensin lääkäri meinasi luovuttaa ja selitti, että vauva ei vastaa hänen liikkeisiinsä mitenkään. Sitten kuitenkin käänsi vielä kerran ja vauvan pää asettui oikeaan asentoon. vähän aikaa ohjaili jalkoja ja sitten mä siirryin kätilön huoneeseen, jossa makoilin reilun puolituntia käyrällä. Ja sain siinä samalla sitten sen anti-d-immunoglobiinirokotteen (kun mun veriryhmä on Rh-). ja kun käyrä oli ok ja verenpaineetkin kohtuulliset, niin laittoivat kotiin. täällä nyt sitten ollaan ja toivotaan, että Maisa nyt pysyisi tuossa asennossa loppuun asti.

Toisen kerran voivat kuulemma vielä kääntää, jos Maisa päättää kääntyä takaisin poikkitilaan. Toivottavasti ei kuitenkaan tarttisi sitä enää tehdä.

Toimenpide ei siis ollut mitenkään paha ja olen ehdottomasti menossa uudelleenkin, jos on tarvetta.

Tällainen omanapainen vuodatus. Varmaan jotenkin jännitin tuota reissua niin, etten oikein osannut nukkua. Ja nyt on sitten aika väsynyt fiilis kaiken jälkeen. Kirjoittelen joskus myöhemmin sitten virkeämmällä fiiliksellä :)

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!

t. Tuiskuli ja Maisa 36+0 (POKS)
 
Pööppis
Moro tänne =)

Mulla on kans ollu kummia unia, huh heijaa,aina aamulla ollu ihan hölmönä,et mitä nää taas oli. la aamunaki heräsin siihen et nauroin ääneen ku unessa oli joku hullu akka joka rakenti tikuista tornitaloa jne.. hoh.


onko kellään muulla huonontunu kunto, tuntuu et kaikki liikunta hengästyttää. :/ Ja sit kiukuttaa kun ei oo ulkoiluhousuja jotka ei puristais mahaa.

Tein muuten huutonetistä aivan ihanan mammavaaatepakettilöydön, olinkin hyvin onnellinen kun paketin avasin =) siin oli paljon uusia vaatteita. Nyt on sisävaatteita joka lähtöön.
Viel kun järkkääntyis toppahousu ja talvitakki ongelma. kun ei oo varaa ostaa ainakaan uutena jotain,kun niil ei oo kuitenkaan käyttöä enää tuon tulevan talven jälkeen.

Tuiskuli, hyvä et onnistui ja kaikki ok :)
Mie en uskalla edes ajatellakaan vielä synnytysasioita,kun kammoan ylikaiken,et tällä kuitenkin kiertyy napanuora kaulanympärille tms muutoin kaikki menee vikaan. pelosta kankeena. Ja nyt häiritsee hirveesti kun tän vrk aikana en oo vauvan liikkeitä tuntenu ollenkaan :s Damn. no..iltaa odotellessa siis, kun se on ollu vilkkaimmillaan illalla ja aamulla, tai toisin sanoen sillon ku ite makaan, se varmaan aktivoituu. tai siis HÄN :)



Jokos täällä on kukaan nimiehdotuksia keksinyt?
Nla-täti antoi tunnukset synnytyssairaalan tietojuttuun jonne omien tietojewn lisäks pitää laittaa tytön nimi ja pojan nimi, tos kohtaa mulla löy tyhjää,ja jäi sitten ne tiedot laittamatta,pitäs kai jotkut keksii. Tai ois mulla yhet ehdokkaat,mutten niitä vielä uskalla laittaa.

Hih, huomenna poksuu sit 20 :)
 
Lallaa, huh mikä viikko edessä - tsemppiä, toivotaan et kaikki menee hyvin!! Naureskelin sun unijutuille. :) Mäkin näen välillä aika ihmeellisiä unia. Viime yönäkin seikkailin ties missä.

Tuiskuli, hienoa et kääntäminen onnistui! :) Pidän peukkuja, et kaikki menee sujuvasti loppuun saakka!

Pööppis, mulla on todellakin kunto laskenut. Mulla on ihan hyvä kunto yleisesti, mut nyt puuskutan jo portaissa. Lenkilläkin pitää ottaa paljon iisimmin. En oo pitäny sykemittaria, koska oon aina osannu arvioida oman rasitustason aika hyvin. Mut nyt oon harkinnun, et alkaisin käyttää mittaria, kun puuskutuksen läpi on toisaalta tietää, missä ne sykkeet heiluu.

Pikkasen on nimiajatukset pyöriny päässä, vaikka en hirveesti vielä uskalla niitä miettiä. Ehkäpä sit kun viikkoja kertyy. Muutama tytön ja pojan nimi on mielessä, mut en tiedä kyllä miehen ajatuksista. :) Ja saattaahan ne vielä muuttua. Onko teillä käyny niin, että joku kaveri on ”vieny” teidän suosikkinimet jo? Mulla oli pitkään yksi tytön ja yksi pojan nimi mielessä ”sitten jos joskus saan lapsen”. Ja vaikka harvinaisia onkin, yksi mun ystävä antoi ne omille lapsilleen. Voitteko kuvitella, mikä sattuma! :) Enkä viitsi samoja nimiä enää antaa. Yksi nimi olisi ihana, mutta sukunimen kanssa olis vähän huono sarjassa ”Mikko Makkinen”. :)

Enää vajaa vuorokausia np-ultraan (en yhtään laske… :)) ja jännittää aika paljon. En tajua, miksi pitää olla hermona… Pitäisi osata jo vähän relata, mut ehkä se on vaan se maaginen rv 12 täyttyminen, mitä odottaa. Toisaalta yritän olla positiivisen innostunut, mut ei sitä vaan osaa ottaa mitään itsestään selvänä. Eilen kuuntelin dopplerilla - ensin löysin taas vain oman sykkeen, mut pienen etsiskelyn jälkeen kuului vauhdikas syke ja lukemakin tuli näytölle välillä (156). :)

Onko muilla ollu mitään vatsakipuja vähän pidemmillä viikoilla? Mulla oli sillon ihan alussa jotain rv 6-8 pientä menkkakipuilua ja tänään on ollu taas pikkasen polttelua ja jomottelua. Voikohan nyt olla joku kasvuvaihe tai vastaava? Jostain kyllä luin et lieviä kipuja voisi olla pitkin raskautta.

Viikonloppuna olin hermona, kun epäilin et sain lievän ruokamyrkytyksen ravintolaruoasta, kun eilen aamulla oli tosi paha olo ja oksensin kerran ja toisestakin päästä tuli kaikki pariin otteeseen löysänä. Pahaolo on muuten jo helpottanu, joten toi tuli vähän puskista. Mut ehkä se kuitenkin oli vaan raskauteen liittyvää tai ei mitään vaarallista kuitenkaan. Säikky mikä säikky! :)

En oo vieläkään muuten kertonu kuin muutamalle ystävälle. Vanhemmille ajattelin kertoa heti huomenna, jos ultrasta tulee hyviä uutisia. Sisaruksille kerron sitten kun nähdään. Ja töissä ajattelin kertoa viikon päästä, kun on yksi yhteinen illanvietto tiimin kanssa… Toivotaan, et ultrauutiset on hyviä ja saan noi uutiset jakaa!

Mullakin selkä kipeytyy urheillessa jo melko helposti! Ei oo muuten kipeä, mut eilisen kevyen juoksukävelylenkin jälkeen tuli kipeeks, vaikka lenkkeily on mulle normipuuhaa.

Kivaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja teille ja maha-asukeille! :)
 
Aika hurjia synnytyskertomuksia :O Seuraavien täytyy suoriutua synnytyksestä ihan oppikirjan mukaan ettei täällä tavii kauhusta kankeena odotella omaa vuoroa :LOL:

Tuiskuli, toivotaan että Maisa viihtyis nyt oikeassa asennossa.

Ja Amandalle peukkuja ultraan!

Väsymyksestä täällä nukuttaa myös ihan kiitettävästi. Viimeviikolla töissä jaksoin tehdä jotainnaamu yhdeksästä iltapäivän 2-3 ja sitten olis ollut ihan pakko päästä päikkäreille. Ja yöllä 9-10 tunnin unet. Täytyy varmaan hommata sänky työmaalle :)

Kauhulla odottelen alkaako pahoinvointi. Jaksamista GK ja Marjutanille !

ON: Eka neuvolakäynti oli viimeviikolla ja kuukautisten perusteella sain rv 17+4 jala maaliskuun 22 ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan. confused: Terkkari yritti löytä sydänääniä, mutta eipä niitä löytynyt, mahan vaan sain kipeeksi sitä. Perjantaina on nyt ultra, joten saadaan oikeat viikot. Veikkaan itse ykkösvaihtoehtona perjantaille 6+6 ja toinen vaihtoehto vois olla 7+6.

Mies on halukas lähtemän ultraan mukaan ja järjestämään itselleen vapaapäivän! (Muuten aina töissä esim, elokuun jälkeen 2 lauantai vapaata ja ½ päivää arkivapaata, muuten töissä 6 pvä/vko) Miten teidän miehet? Ovatko osallistuneet ultra ja/tai neuvolakäynteihin?
 
sakara toi on kyllä ihanan liikuttava toi neuvolan laskentatapa. Tosi IHME ettei sydänääniä kuulunut vaikka viikot jo 17+4 :LOL: Saitko sen ultran kunnalta vai meetkö yksityiselle?

Amanda mulla veli vei reilu 10 vuotta sitten kaks mun suosikkinimeä. Meillä on päätetty, että jos on poika, niin toinen nimi on Juhani, koska meidän molempien isien nimessä on Juhani. Siihen sopiva etunimikin ollaan keksitty, mutta miehen kaverin poika on sen niminen. Mies kysyi kuitenki kaverilta, että jos halutaan, ni saadaan antaa sama etunimi. Ei tiietä vielä. Asia auki.

Tytön nimistä mies ehdotti yhtä ja minusta se on kiva. Toisesta nimestä ei olla vielä keskusteltu. Mä en silleen tavottele erikoista nimeä lapselle, toivon vaan, ettei siitä sitten vuoden parin kuluttua tule supersuosittua. Pihla olis minusta ollut kiva nimi tytölle, mutta yks tuttu on sen jo vienyt. Samoin Inkeri...

Vatsakivuista ni niitä tulee ja menee. Ei joka päivä. Yleensä semmoista pientä vihlontaa. Joskus kohtu tuntuu kiveltä. Oon sen ajatellut niin, että jos tuo kohtu tuolla kasvaa, niin täytyyhän sen välillä itsestään ilmotella, terävästikin. Ettei jää huomaamatta. Ja suolisto elää ihan omaa elämäänsä, milloin ummettaa ja milloin on kiire. Ihan miten sattuu.

Onnea ultraan Amanda! Ja hienoa Tuiskuli, että kääntäminen sujui hyvin. Ja tosiaan tuo meille yksi hienosti ja "tavallisesti" sujunut synnytystarina. Pööppis onnea puolivälistä!!! Minkämoinen masu sulla on? Mä saan taas kulkea tavallisissa (siis ei-laakeissa) paidoissa. Ei jengi muuta voi huomata kuin että maha pömpöttää hernekeiton tai jonku muun ansiosta. Turvotus on aika hyvin poissa.

Samirja
 
Moikka mammat! :wave:
Mä jo tossa elättelin toiveita, että voisin ilmoittaa synnyttäneeni, mutta masuasukki viihtyy vielä liian hyvin yksiössään ja on päättänyt jatkaa vuokrasopimusta lasketun ajan ylitse. Saas nähdä, jos hän sieltä muutaman päivän sisällä malttas tulla jo tänne isompaan kämppään... Limatulppa on irronnu jo, mutta supisteluja ei vielä oo. Selkäkramppeja aika mahtavana ollu eilisestä, mutta niitäkin vain muutamia. No, katsotaan miten pitkään homma jatkuu. Saa pitää peukkuja. =)

Tuiskuli, hieno homma, että kääntäminen onnistui!!! Ja toivotaan, että asento pysyy samana sitten loppuun asti. Multa just tänään terkkari kysy neuvolassa, että oonko mahollisesti tuntenu, että masuasukki ois kääntyny toisin päin. Mä katoin sitä vähän aikaa naama pyöreenä, mutta selitti terkka sitten, ettei oikein meinaa tuntee päätä kunnolla, kun on ilmeisesti painunu niin alas. Pikkasen meinas jo kylmää hikeä pukata otsalle kun se siitä kääntymisestä puhu, on nimittäin asukas ollu koko ajan raivotarjonnassa. Sehän tästä puuttus, että nyt istuskelis masussa...:ashamed: No, maha on kyllä pysyny saman mallisena koko ajan ja potkut tuntuu samaan paikkaan, joten luulen, että pää alaspäin hengailee edelleen.

Unista. Mä aloin nähä vauhdikkaita ja outoja unia jossain keskiraskauden vaiheessa. Ja niitä outoja unia on sitten sen jälkeen riittäny. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne unet, missä oon synnyttäny, tai ees raskaana. Yleensä ottaen näen unia sukulaisista, paikoista joissa oon ollu lapsena ja nykyään mieheni on putkahtanut uniin aika usein, mitä normaalisti ennen raskautta tapahtu hyvin harvoin. Ei siinä, kyllä sitä siippaa kattoo mielellään unissaankin. :D

sakara, mun mies halus tulla ultriin mukaan. Viimesellä lääkärin käynnillä mies ei ollu mukana, mutta muutoin kaikissa kolmessa ultrassa on ollu mukana. Neuvolakäynneillä hän ei ole ollut matkassa.

Nimistä. Meillä vauvan sukupuli on tiedetty rakenneultrasta alkaen, sillä mieheni halusi tietää sen ja mä en vastustanu ajatusta. Siitä alkaen sitten ollaan pohdiskelu eri nimiä. Nyt on tulijalla ollu jo pitempään nimi tiedossa. Meillä on silleen, että tulee todennäköisesti kolme nimeä, joista keskimmäinen periytyy. Tämä siksi, että molempien isovanhemmista löytyy samanniminen. Muutoinkin tunne- ja kunnioitussyistä tulee tuo keskimmäinen nimi olemaan se mikä on, vaikka se onkin sitten todella vanhan kansan nimi. On me mietitty toisellekin sukupuolelle nimee ja mun omassa suvussa on yks nimi, mikä on periytyny nyt kolmannelle sukupolvelle. Pitää nyt vaan rauhassa kattoo ja tuumata, että onko tulokas sitten nimensä näköinen, vai meneekö koko nimi ajatukset uudelleen harkintaan. =)

Ihana kattella pihalle, kun pikkulintuja käy lintulaudalla!!! Viikonloppuna kävin laittamassa siemeniä, kun on jo niin viileetä ja ollu useempana yönä pakkasia. Ja on kissallakin mitä seurata ikkunasta, kun tiaisia käy urakalla tyhjentämässä lautaa. =)

Nyt tää mamma taitaa oikasta pikkaseks aikaa sohvalle, tuntuu, että sitä ois pikku nokoset ihan poikaa. Ja mikäs sitä torkkuessa kissa jaloissa. =)
Mukavaa viikkoa mammat!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 40+1
 
Onnea Pööppis poksunnasta! Muistanko oikein, että sulla olisi rakenneultra ensi viikolla?

Ja Amandan np-ultrauutisia varmaan kuullaan pian myös? Niin se aika vierii...

Nimiasioista on meillä puhuttu aika paljon enemmän kuin tavarahankinnoista, en tiedä miksi... Mulla on ollut pitkään tapana lueskella sunnuntai-Hesarin syntyneet läpi ja valita suosikit (ja vähemmänsuosikit :ashamed:). Etunimi varmaan päätetään sitten, kun nähdään tulokas, mutta ajatuksena olisi ehkä antaa toiseksi nimeksi äitini/isäni toinen nimi, kun sukunimi tulee kuitenkin miehen suvusta... ja kas Samirja, meilläkin pojalle olisi sitten tarjolla Juhani :) . No se taitaakin olla todella suosittu toisena nimenä ja miksipä ei olisi.

sakara, heh, ihan parhaita nuo neuvolan laskelmat. Me saatiin sitkeästi väärät speksit (joita ei loppujen lopuksi niin pienen heiton vuoksi ole sittemmin korjattu) eli viikot heittää muutamalla päivällä ja la myös, vaikka ivf-hoidon tuloksena on *harvinaisen selvää*, koska hedelmöittyminen on tapahtunut :stick:

Me ollaan toistaiseksi käyty sekä neuvolat että ultrat yhdessä miehen kanssa. Nyt on tosin pienoinen riski, että mies ei pääsisikään mukaan rakenneultraan, jos leikkaus on odotettua rankempi (periaatteessa lääkäri jo lupaili, että ihan hyvin voi perjantaina lähteä lyhyelle reissulle ja meillä ei onneksi ole pitkä matka Kättärille). Mutta joo, kun meillä on mahdollista järjestää aikataulut näin, niin pyritään käymään yhdessä.

Lallaa ja Pikkuinen 19+6 (tai neuvolan mielestä 19+3)
 
Heissan mammat,

pikapäivitys vaan että ens viikolla olisi sitten se np-ultra :) jännityksellä odotan kun mähän en ole varhaisultrassa käynyt, että mitä näkyy.. toivottavasti kaikki on hyvin.

Miehen kanssa tutkiskeltiin netistä lastenvaunuja ja kaukaloita jo, ja nyt on päätöksetkin melko tarkkaan tehty. Ihanaa, kun mieskin on ihan mielenkiinnolla osallistumassa näihin juttuihin ;)

Viime vkl oli taas kaveribileet, jotka hanskasin mehudrinkeillä. Alan kohta olla ammattilainen näissä kännihuijauksissa, kun kukaan ei huomaa mitään eroa.. :D

marjutan ja muru 10+2
 
Samirja kunnalliselta saan ultran kun ei niitä sydänääniäkään kuulunut :LOL: Hauska laskentatapa neuvolassa tosiaan on kun ei anna yhtään liikkumavaraa. Tekkari tosin myönsi ettei itsekkään siihen usko, mutta pakko on jotain laitta.

Pol sulla alkaa olla ika jännät paikat. Tulet sitten kertomaan sen oppikirjamaisen synnytyskertomuksen :)

Marjutanille peukkuja ultraan!

ON: Täällä odotellaan perjantaita ja ultraa. Eilen illalla aloin miettiä kauhulla mitä jos siellä onkin kaksi asukasta! :O Normaalisti kai tässä vaiheessa mietitää onko alkio oikeassa paikassa ja kasvaa, mutta mä en osaa oikeen sitä pelätä. Eilen kyllä miehen kanssa juteltiin siitäkin mahdollisuudesta, että ilo raskaudesta voi loppua lyhyeen ja siihenkin kai pitäisi varautua.
 
Pikaisesti kirjottelen kännykästä! Ultrassa näkyi vilkkaasti liikkuva maha-asukki! :) Koko olis vastannu 12+1, mutta kun niin kiven kovaa sanoin, ettei voi olla vielä niin paljon, päätyi lukemaan 11+6 eli la aikaistui päivällä ja on siis 2.5. :) Niskaturvotus oli ok (1,1). Mitä lukuja ootte muut saanu turvotuksesta?Tuli kyllä tosi onnellinen ja huojentunut olo! Alussahan tässä ollaan, mut kaikki tuli vaan todemman tuntuiseks! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja
Pööppis
hih Amanda, toinen viidettä on miun syntymäpäivä =)

Joo, lallaa mulla on rakenneultra 24.10, eli ens vkon ma. Menihän tää aika loppujen lopuks nopsaan,vaikka tuntui ihan järkyttävän kaukaselta oottaa tuota r-ultrpäivää.

huh kun närästää enkä tiiä miks, en o tietääksein syöny nyt mtn mikä närästäis.
Syötättää kyl melkolailla, tuntuu et tunnin välein voisin olla jääkaapin kahvassa roikkumassa, ja varmaaan oonkin :whistle: nnooh.... eihän täs oo enää ku puolet jälellä ootusaikaa,ja mie oon jo puolet siitä painosta keränny mitä sais tulla, eiku hetko..enemmänki :O ..kele..


20+0
 
Onnea Amanda!

Ilmoitin just duunin pikkujouluihin ruokavalion. "ei mitään hyvää". Mennään kala-äyriäispainotteiseen fuusioaasialaiseen syömään ja koska äyriäisiä ei saa syödä, niin mulle tilataan kasvisruoka. Todennäköisesti ruoissa on myös inkivääriä, mutta saa luvan olla. Mähän lähden pian viikoks Kiinaan ja sielläkin sitä inkivääriä on jos jossain ruoassa. En ota siitä stressiä. Ei sitä niin suuria määriä tule hotkittua. Ja koetapa selittää kiinalaiselle tarjoilijalle, että ei kiitos inkivääriä ruokaan...

Turvotus oli meillä 0.9mm ja paperi kertoi, että seulonnoissa riski ei ole kohonnut.

sakara mies on meillä ollut mukana ekassa neuvolassa ja sitten noissa ultrissa ja tulee rakenneultraan. Neuvoloihin en sitä raahaa, kun aika turhilta ne käynnit mustakin tuntuu. Lippulappuja annetaan ja lukemia kirjataan korttiin. Eilen illalla taas hihitellen vastailtiin kysymyskaavakkeeseen "Olen tietoinen, että vauvan saaminen voi vaikuttaa vapaa-aikaani ja harrastuksiini- samaa mieltä, osittain samaa mieltä, osittain eri mieltä, täysin eri mieltä". Täh! Mitä! Ei kai! Tuli täytenä yllätyksenä!!!!! Seuraavaksi pitää täyttää kaavake liikunta- ja ravintotottumuksista.

Perhevalmennuksesta sain lisätietoa eli neuvolan ja Haikaranpesän valmennukset on erillisiä eikä liity toisiinsa. Mekin on nyt sitten päätetty pyrkiä Haikaranpesään.

Poks vaan 16+0 ja viides raskauskuukausi
Samirja ja Pikkupallo (tai oikeastaan huomaamaton Minipallo)
 
marjutan se niskaturvotusluku merkitään siel ultrassa äitiyskorttiin. Veriseulojen jälkeen niitä seulatuloksia ja turvotuslukua verrataan ja ne sitten kotiin lähettää tiedon, että onko riski kohonnut. MÄ en saanut mitään riskilukua tietooni.

Googlasin nyt tietoa inkivääristä raskauden aikana ja laitan tännekin tiedoks:
"Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää." Läheteenä Evira ja tämän perusteella hyvällä omatunnolla syön inkiväärillä maustettua ruokaa joskus.
 
Pööppis
Mulla jäi tuohon niskaturvotukseen vastaamatta. Rusinapullan lukemaksi merkattiin 1.0mm, kun eka mitta oli 0,9mm ja toka mitta 1.1mm, niin niitten keskiarvo. ja suhdeluku mulla oli 1:4400. En tiiä onko se ees hyvä luku,mutta iän huomioon ottaen kai on? Mulla on jääny nuo down-asiat vähän hämärän peittoon.
5 yötä rakenneultraan. Jännitys eikun kasvaa.... iik. toivottavasti kaikki on HYVIN!!!!!
 
Lueskelin noista niskaturvotuksista ja tosiaan kaikki alla 3 on ok ja se yhdistelmäseula sit kertoo vielä enemmän. Mutta sain myös selville, ettei kaikkea voida tutkia, vaikka otettais kaikki tarkimmista tarkimmatkin tutkimukset. Nimittäin ei nekään kerro kuin yleisimmistä poikkeamista. Joten pitää vain luottaa, et kaikki menee hyvin ja terveitä lapsukaisia saadaan, eiks je! :)

Pööppis, hauska yhteensattuma toi laskettuaika! Tää on joku kohtalo! :) Hurjan jänskää et rakenneultra jo pian! :) Hyvin se menee!

Amanda ja Sulo-Sointu 12+0
 
Pööppis
Voi hitsi kun ei tuu mieleen asia joka tänä aamuna oli mielessä et kysyn täällä. Damn.

Onkos muuten kukaan nähny tai kuullu VIENASTA? Plussasi joskus huhtikuussa ja oli tuolla kolmikymppisissä kuumeilijoissa samaan aikaan ku mie,tai myö.

Tänä aamuna pikkunen potki kylkeen päin, iiiihana herätys :)
Yöunet on kyl ollu taas ihan hataraa. Joka yö herään kolömen maissa ja sit ei tuu unta taas :I Ihan hanurista.
Aikooko tääl kuin moni kysyy vauvan sukupuolta?
Mulle se asia selvii sit ma, että kertooko kätilö, näkeekö ite, kehtaanko kysyä..
Sit toi nimiasia..hui.pitäs päättää..rv 22 asti aikaa täyttää se synnärin esitietolomake jossa kysytään myös nimiä,ja oishan se kamala paikka siinä vaiheessa jos vauva kuolis, alkaa miettii siinä mielentilassa mitään nimee :( :(
Mut on mulla nyt keksittynnä kaks nimee, tiiä sitten mitä mieltä niistä on taas vähän ajan kuluttua. Pojan nimeks laitoin lapsen isän tokan nimen. ja tytön nimeksi muunnelman siitä :) hih.. heh...




20+2
 
Moit kaikille!

Omasta saikusta
Lappuihin taisivat lääkärit merkitä nimenomaan tuosta yläselän jämähtämisestä... Istumatyö, joten 8 tuntia päivässä ei oikein enää luonnistunut. Lisäksikään mä en kyllä nuku öisin ja sitten väsyttää päivisin, |O senkään puolesta ei töitä pysty tekeen enää. Joko närästää tai lonkkia särkee tai muuten vain herätään tunnin välein vessaan... tai sitten ei vain nukuta yhtään! (Nyt koputetaan puuta ja kerrotaan, että viime yö meni pitkästä aikaa suhteellisen kivuttomasti!! :D )

Onnea hyvistä ultarakuulumisista ja tulkaahan pian kertomaan te, joilla on vielä edessä! :flower:

Pol, tsemppiä loppujännitykseen!

Onkos Tuiskulin kaveri pysynyt toivotussa asennossa?
Ja mites lallaan miehen leikkaus?? Toivottavasti kaikki meni hyvin?

Nimistä
Me ollaan rakenneultrasta asti odotettu poikaa ja nimiehdotukset noihin sairaalan esitietolomakkeisiin päätettiin helposti molemmille sukupuolille. Eihän niitä muuten kai edes käytetä, kuin jos vauva joutuisi hätäkasteeseen. Ja tosiaan luotetaan, että siihen ei ole sitten tarvetta! =) Pojan nimenä siellä on meillä koko ajan "työnimenä" ollut, joten katsotaan sitten... Ollaan sitä mieltä, että jos vauva ei vastaa tuota nimeä sitten lainkaan syntyessään, niin varmaan keksitään jotain muuta. Jos nimi sopii, niin saattaahan tuo jäädäkin...

Neuvolassa
mies on ollut välillä mukana ja toisinaan olen käynyt itsekseni. Ultrissa oli toki mukana ja kahvilla käytiin sitten juhlistamassa (vaikka molemmat olivat kyllä kesken työpäivän :D ), kun saatiin toivottuja uutisia molemmilla kerroilla. On ehdottomasti halunnut osallistua ja tosiaan neuvolassakin välillä kiva käydä sydänääniä kuulemassa, me kun ei olla hankittu kotiin tuota doppleria.

Närästyksestä
sen voinen mainita, että minulla ei ole mitään väliä (ainakaan enää tässä vaiheessa) mitä olen syönyt. Vaavin asento masussa määrää sen, närästääkö vaiko ei... Esimerkkinä tuossa eilenkin söin illalla vielä pari tulista tortillaa kera sipulin ja paprikan sekä juomaksi tölkillisen kokista, eikä tullut mitään ongelmia. Sitten taas välillä voi pelkkä veden juominenkin tuottaa tuskaa. Työntelen sitten pienen peppua vähän sivummalle tuosta pallealta... :kieh: Ja tosiaan tämä ihan fyysinen apu on parempi kuin mikään lääke (niitäkin arsenaali löytyy)!

Pööppis
Viena ja Pilke taitavat kirjoitella tuolla joulukuisten pinossa! :)

Kävin tuossa juuri lääkärin määräämällä päiväkävelyllä kaupungilla ja ostin pienen pinkkiruudullisen Espritin mekon kaverin vauvalle lahjaksi. (Hyvä syy lähteä kauppoihin, kun on käsketty liikkumaan joka päivä vähän.. =) ) Siellä olisi lauantaina ristiäiset ja menen illalla kahville, jotain täytyy tietty sitten viedä. Kiva, kun saa edes kaverien vauvoille hankkia noita tyttöhepeneitä! :D Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että pojillekin löytyy kaikkea kivaa. (Ihan liikaa on löytynyt!) Jännityksellä odottelen, mikä nimi pienelle lauantaina tulee... Mitään vihjeitä eivät ole antaneet.

SariP ja Poju 33+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voin vihjaista tohon närästykseen ja turvotukseen liittyen, et välttis hernekeitto + pannari ei oo paras lounasvaihtoehto. Kokeilin taas tänään. Maha tulessa ja pinkeenä kuin rantapallo. Auts. Viimeeks pari viikkoa sitten hernari meni ihan hyvin, tosin ei ollut pannaria silloin.

Mua muuten edelleen vaivaa ajoittainen kuiva yskä, joka meinaa saada mut oksentamaan. Yök.

Jaahas, jokohan Pol olis nyytin kanssa?

SariP mä kanssa istun tietokoneen ääressä sen 8h päivässä. Yläselkä jumahtaa joka vuosi ilman raskauttakin, joten jännä nähdä kuin käy. Kevättä kohden helpottaa kyllä aina...

sakaralle hyvää ultraa toivottelen!

Samirja ja Pikkupallo
 

Yhteistyössä