** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Tervetuloa Riesa ja onnittelut plussasta :flower: - tästä se jännittely sit alkaa :). GKkin taisi jutella töissä kertomisesta: mulla oli alussa sen verran epävarmuutta, että panttasin tietoa np-ultran tienoille ja sittenkin kerroin tosi varovaisesti (edelleen on porukkaa, joka täällä ei tiedä vaan ilmeisesti aattelee, että kaljamaha kasvaa :D)... Mutta meillä on täällä paljon lapsiperheellisiä, jatkuvasti joku äippälomalla ja silti työyhteisö suhtautuu *hyvin* myönteisesti. Siitä saa olla kyllä tosi onnellinen!

Samirja - en mä kyllä oikeesti tiedä mitään noista valmennusten korvaavuuksista. Ja niin se taitaa olla, että Haikaranpesään mahtuu vain rajallinen joukko synnyttäjiä. No, ajateltiin joka tapauksessa, että Kättäri voisi olla kiva paikka - jos siellä vaikka olisi vähän paremmat mahdollisuudet perhehuoneeseen kuin Naikkarilla (jonka remontti ei kyllä oikein ehdi auttaa meitä :D ). Ja jos joka tapauksessa siis tähtää Kätilöopistolle, niin tuleehan se tutuksi Haikaranpesän esittelyiden kautta... En sitten muuten tiedä, onko tuo vaaleanpunainen kirja suositus vai pelote ;) Ai niin ja onnea farkkuostoksista! Eikö ookkin melko hyvä keksintö tuo vyötärö?

Äh, kiire - hyviä vointeja kaikille mahallisille :)

Lallaa ja Pikkuinen 17+6 (hui)
 
Hello mammat ja TERVETULOA UUDET JOUKKOON!!! :wave:

Pööppis, riippuu terkasta, että miten se puuttuu siihen painnnousuun. Mulla esimerkiks ei oo puututtu mitenkään ja mulla on viikkopianonnousu ollu väillä 0-2000g, eli aika hyvällä haarukalla. :D Riippunee siitä, että miten se paino muutoin kehittyy, ykittäiet istkaan painonnousut ei maata merelle viskaa, jos eivät johdu suoraan esim. kovasta turvotuksesta, johon terkan TULEE puuttua. Itteltäni viimeks vaan kysy, että onko turvotusta, kun oli viikossa tärähtäny painoo 2kg, mutta koska turvotusta ei ollu, pissa puhdas ja olo ok, niin ei siinä mitään, ei muuta ku kotiin vaan ja seuraileen. Ei siis stressiä siitä painonnoususta, se on niin yksilöllistä, että kelle sitä tulee, minkä verran tulee ja missä vaiheessa. Jos sulla on olo hyvä ja muksulla kaikki ok, niin siihen painoon ei kannata kauheesti kiinnittää huomiota. Varsinkin, kun sitä painoo tulee muustakin kun muksun kasvusta, silllä yleensä kaikilla odottajilla kasvaa rinnat ja saattaa levitä lantiosta ja muuta mukavaa. :p
Ja sen äitiyspakkauksen saat anottuu sitten, kun raskaus on kestänyt sen 150 päivää ja terkka toimittaa lapun Kelalle, samoin kuin sinä. Se pakkaus tulee sitten kuukauden sisällä, meille se tais kesällä tulla ihan parissa viikossa siitä, kun hakemuksen oli laittanu.

Työnantajalle kertomisesta. Työnantajalle tulevasta mammalomasta tarttee kertoo vasta kaks kuukautta ennen pois jääntiä, mutta harva kai noin pitkään oottelee tiedon kanssa. Uskoisin, että alan kuin alan työnantaja suhtautuu uutiseen positiivisesti. Ja jos uutisen jälkeen työolot jotenkin muuttuu negatiivisempaan suuntaan, niin sehän on sitten jo laitonta. Ei muuta ku pomolle sanomaan vaan, esimieshän on kuitenkin alaisten henkilökohtaisissa asioissa vaitiolovelvollinen, eli jos pomolle kertoo, niin ei se sitä asiaa saa käsittääkseni kahvipöytäkeskusteluunkaan tuoda.

Samirja, oon samanaa mieltä Amandan kanssa siitä, että sille teidän tuttavapariskunnalle kyllä kannattas kertoo ihan suoraan teidän raskaudesta, vaikka heillä ongelmia onkin. Se nimittäin saattaa enemmän satuttaa, jos he kuulevat uutisen jostain muualta. Ittekin jouduin kertoon ystäväpariskunnalle, että meillä tärppäs ennen heitä, vaikka samassa suossa oltiin tarvottu pitempään yhtäaikaa. Kävi silleen, että välit hetkeks viileni, mutta nyt hekin odottavat ensimmäisetään ja ollaan puhuttu siitä, että miltä tuntu, kun mä kerroin raskautuneeni ennen heitä. Ystävä sano suoraan, että satutti aluks, koska se oli kuin isku vasten kasvoja, mutta että arvosti sitä suoraan sanomista ja oli kuitenkin meidän raskaudesta iloinen ja onnellinen. Ja me keskusteltiin mun raskaudesta ja olotiloista hänen kanssaan jo ennen kuin hän sitten alkoi odottaa.

Joanmi, kuullostipa ihanalle toi teidän valmennus!!! Meillä täällä pohjosessa oli silleen, että terkan vetämänä oli neljä kertaa, sitten yks käynti synnärillä. Fysioterapiassa käyntejä oli kaks ja siellä puhuttiin venyttelyistä ja hengityksestä sillon toisella kerralla, ekalla kerralla oli lihashuoltoo. Noi käynnit oli kyllä jo alkuraskaudessa.
Synnärillä meille kerrottiin kaikki kivunlievitysmuodot, mitä täällä on käytössä, niin luomut kuin lääkkeelliset. Täällä kannustetaan siihen lääkkeettömyyteen, mutta lääkkeetkin saa ihan kinuamatta, että ei oo mitään "luomupakkoa." Vettä ja allasta voi mahollisesti käyttää avautumisvaiheessa, mutta altaaseen ei saa synnyttää. Paljonhan noiden valmennuksein sisältö ja muut varmaan riippuu nimenomaan siitä, että minkäkokosella paikkakunnalla on synnyttämässä.

Me soviteltiin eilen autoon turvakaukaloo ja oli ihan hyvä, että soviteltiinki. Eipä oo sitten tulevalla isällä niin suurta paniikkia asian tiimoilta, kun pitää itte kötöstellä kaukalo autoon. Oli nimittäin ohjeet vaan enkuks, niin se ois voinu nostaa miehelle pikkasen rimaa alkaa ittekseen sitä sovittaan. Ei sen puoleen, on sillä enkun kieli ihan hallussa, mutta ei noi käyttöohjeet oo koskaan liian selkeitä, kun niitä vieraalla kielellä lukee.

Jaaha. Sitä ois ohjelmassa Kelalle soittelu. Laitettiin nimittäin aikanaan Kelalle papereissa tieto isyysvapaasta ja semmosista, mutta tulleessa päätöksessä ei sitten lukenu halaistua sanaa koko asiasta. Täytyy siis kysyy, että maksaakos ne miehelle yhtään mitään, jos ja kun jää hetkeks kotiin ja pitääkö ne päivät uudelleen sinne ilmotella vai mikä on. Kun meitsin tuurilla siellä on taas joku rasti jääny laittamatta johonkin ruutuun ja käsittely on jotenkin ketuillaan tai muuta. :headwall: Johan mä siitä omasta äitiysrahastakin jouduuin oikasun tekemään, kun ei sinne ollukaan menny tieto, että mä saan ekan kolme kuukautta palkkaa. Sehän oiskin ollu, ku ne ois jälkikäteen karhunnu takas niitä rahoja, siitä se ois riemu revenny. Miksei ne laput ja liput voi olla niin selkeitä, että ne osaa täyttää kerralla?!?! :kieh: Tai sitten mä oon vaan niin hölömö, etten tajua täyttää niitä oikein ja ne Kelalla ihmettelee, että miten joku voi ollakin näin tyhmä ja on vielä lapsen saamassa... :LOL:

No, puhelimeen siis!
Voidaanhan paksusti!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 38+1
 
Moikat ja lokakuuta!

Tervetuloa Katrin79 ja Riesa79! :flower:
Toivottavasti molemmilla kaikki menee hyvin. Muistan kyllä, miten paljon alussa jännitti itsekin. Vielä tuossa keskivaiheillakin iski välillä ahdistuksen päälle, että onnistuuhan tämä... Ja jännittää saa tietty tavallaan ihan synnytykseen saakka.

Valmennuksesta
Täällä Tampereella neuvola on järjestänyt 3 kerran synnytys-, hoito- ja perhevalmennuksen. Ainakaan toistaiseksi en ole kokenut hirveästi tästä saaneeni! Muuta oikeastaa kuin pahaa mieltä...
Oltiin mieheni kanssa molemmat neuvolassa, kun näistä valmennuskerroista puhuttiin. Ekalla kerralla oli aiheena imetys ja sinne miestä kyllä itse asiassa ihan kiellettiin tulemasta paikalle. Aiheen sanottiin olevan sellainen, että kaikki naiset eivät koe kivaksi, että on vieraita miehiä paikalla.
Sitten kun tietty yksin menin paikalle, niin ainakin puolella porukasta oli ukkoset mukana!

Ei siinä mitään, mutta tuolla kertaa mieheni olisi päässyt paikalle, toisin kuin viimeksi... Noh, mitään uutta ja mullistavaa ei kyllä ole minulle ainakaan tuolla tullut vastaan. Nyt sitten olisi torstaina vielä edessä yksi kerta aiheena: "Arki vauvan kanssa", eli varmaan jotain perheeseen ja parisuhteeseen liittyvää. Ollaan menossa periaatteella, "ei kai siitä ainakaan haittaakaan ole..." Ei siis suuria odotuksia.
Samirja, mikä ihmeen työkirja teillä aiheeseen liittyy??

Vitamiineista
Minäkin olen syönyt tuota Multivitaa säännöllisen epäsäännöllisesti.

Ritsikat
Kävin myös Changessa. Ostin parit liivit tähän vaiheeseen, kun tarvitsin isommat, mutta en vielä imetysliivejä. Ja noita imetysliivejä en kyllä varmaan ostakaan ennen kuin pääsen sairaalasta. Jossain ohjeissa käsketään ottaa mukaan synnärille moiset, mutta kavereiden kokemuksista tiedän, että kokoa ei pysty arvioimaan kuin vasta sitten, kun maito nousee... :whistle:

Pööppis
Minäkin odottelin malttamattomana äitiyspakkausta! :D
Sitä saa anoa heti kun saat ne laput Kelaa varten neuvolasta. Jos hakemuksen täyttää netissä, tulee pakkaus kai nopeammin. Minä lähetin ihan postitse kaikki laput ja oisko mennyt postituksesta max. 3 viikkoa, kun pakkaus tuli...

Vaavi sen kun hikkailee useasti ja on muutenkin hyvin vilkas tapaus! :heart:

SariP ja Poju 31+4
 
Moi! :wave:

Ja tervetuloa uudet! :)

Täällä on keskustelu pomolle/työpaikalla kertomisesta. Riippuu varmasti töistä ja työptehtävien luonteesta, mutta luulisin, että on aina kaikkien etu, jos kertoo suhteellisen ajoissa. Ja jos esimies ei osaa suhtautua siihen positiivisesti, niin se on sen ongelma! Ja tosiaan jos tulee jotain hankaluuksia, niin kannattaa ite olla tiukkana, ettei joutuisi laittomasti syrjityksi. Mutta ei ne ongelmat onneksi oo kovin yleisiä, pääosin kai suhtaudutaan ihan positiivisesti. :) Mäkin oon ehtinyt olla jo viisi ja puoli vuotta samassa talossa, joten ihan "ansaitusti" mielestäni jään lomalle. Tosin mun mies aloitti pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa ja ihan yhtä "ansaitusti" hän pitää sieltä isyysloman ja isäkuukauden. Esimies oli suhtautunut hienosti ja ollut suorastaan tohkeissaan meidän vauvasta :)

Äippäpakkausta voi tosiaan hakea sitten, kun raskaus on kestänyt sen 154 päivää ja on saanut siitä todistuksen. Mulle kävi niin, että sain tuon todistuksen aika myöhään (siis oli varmaan raskaus kestänyt jo 170 päivää tai jotain) ja sitten lähetin Kelan laput palkkahallintoon (kun mä saan 3 ekaa kuukautta palkkaa, niin pitää kierrättää laput palkkahallinnon kautta) ja siellä vähän kesti, että ne sai paperit eteenpäin. Tein äippäpakkaushakemuksen netissä heti, mutta ei ne käsitelleen sitä ennenkuin saivat mun alkuperäisen raskaustodistuksen, joka meni sen äitiyspäivärahahakemuksen mukana. Mutta siitä meni sitten vaan puolitoista viikkoa ja paketti oli lähipostissa :) Mutta hyvin ehti vielä.

( . ) Me käytiin taas ultrassa. Meidän neiti on jo 2470g painoinen ja muutenkin tosiaan reilun kokoinen. Kääntyi eilen illalla perätilasta viistotarjontaan (musta katsoen pää oikealla alhaalla ja jalat vasemmalla alhaalla). Nyt vaan toivotaan, että alkaisi laskeutua pää edellä! (ja unohtaisi sen perätilassa istuskelun, jota harjoitti ainakin sen 8 viikkoa....)

Niin ne vauvat on erikokoisia ja kasvaa eri tahdilla, mun LA on reilut pari vkoa myöhemmin kuin sgt:llä ja vauva nyt jo noin iso... Kunhan ei jättiläiseksi kasvaisi... :/ tosin varmaan normaalin rajoissa on sekä mun että sgt:n neitokaiset, sen verran tavallista tuollainen hajonta on. :)

Nauttikaahan naiset raskausajastanne! :) ja voikaa mainiosti!

Tuiskuli ja Maisa 34+1
 
Hei kaikille!

Ilmottaudun myös mukaan. Taustailin tuolla kolmekymppisissä kuumelijoissa. Tältä löytyy paljon tuttuja nimiä, vaikka en paljoa aikaisemmin kirjoitellutkaan. Amandaa en varmaan ole huomannut vielä onnitella eli paljon onnea sinullekin!

Ja sitten omaa tarinaani. Alkuun vuosi sitten lokakuussa kuume oli kova, mutta kun kierrot vain venyivät (60-100 kp) ja ovista ei löytynyt aloimme miehen kanssa empiä hoitoihin hakeutumista kun kynnys tuntui niin suurelta. Kesällä perustin sitten yrityksen ja ajattelimme, ettei hoidot ole nyt ajankohtaisia. Mutta elämä yllätti! 5 yk:n kp huiteli yli sadan kun huomasin rintojen olevan tosi kipeiden ja tein huvikseni ovistestin (joita jäi kevän testauksista) ja siihen pärähti tosi tumma testiviiva. Tämä herätti mielenkiinnon ja hankin r-testin, jossa myös selva plussa. Parin päivän jälkeen GB viikonäytöllä sain 2-3 viikkoa. Eli nyt epäilisin viikkoja olevan 4+3 (nyt harmittaa ettei ole tullut kirjattua kalenteriin kaikkia pupuiluja :D) ja la menee kesäkuun alkuun (9 pvä?).
Ikää minulle on kertynyt 34 ja miehelle 37v. Yhdessä ollaan oltu melkeen 2½ vuotta ja viikko sitten vietettii ½ vuotis hääpäivää.

Tuosta työnantajalle kertomisesta. Yrittäjänä olen nyt kuumeisesti miettinyt miten järjestän äityslomani ja millä rahoilla palkkaan sijaisen itselleni ja mistä löydän se sijaisen kun alan osaajia ei ole vapaana. Onneksi tässä nyt kuitenkin on aikaa kesään asti järjestää asiat kuntoon. Yrittäjän näkökulmasta, ainakin pienissä yrityksissä, olis todella hyvä tietää työntekijän tulevasta lomasta mahdollisimman aikasin, jotta mahdollinen sijainen ehditään hankkia ja varata rahat siihen. Toisaalta tuskin se työnantaja haluaa ennen h12 jännäillä jatkuuko raskaus vai tuleeko km.
 
Riesa ja muut uudet, tervetuloa!!
Noista duunipaikan bileistä sen verran, että meillähän oli pari viikkoa sitten tosiaan se työpaikan baari-ilta, jota aloiteltiin toimistolla. Ja minä kun olen ollut tunnetusti "porukan loppasuu".. meni hieman järjestelyt hankaliksi!! Mutta join alkotonta siideriä (heti vaan tölkistä lasiin ja tölkit pois silmistä) sekä "omaa taskumattia" jossa oli karpalomehua. Baarissa muu porukka olikin jo aika tuubassa, joten kukaan ei huomannut mitään kun tilaisin cokista, mehudrinkkejä jne. Hyvin meni!

Tämän viikon pe olisi seuraavat kemut, mutta voi olla että menen autolla ja keksin jonkun tekosyyn miksi. En vieläkään ole halunnut kertoa kenellekään täällä töissä, vaikka varmasti ovat ymmärtäväisiä ja minäkin olen ns. vanhaa porukkaa täällä jo eli ollut firman perustamisesta saakka mukana..

Huhhuh. Tänään toinen aamu kun on yrjö lentänyt (lähes joka päivä ollut kuvotusta). Örgh.. mukava aloittaa duunipäivä pikku pukleilla :)

marjutan ja muru 8+3
 
Mun pitäis saada itseäni niskasta kiinni ja jatkaa opinnäytetyön tekoa, josta olen pitänyt taukoa jo liikaakin.. Ulkomaanmatka sekoitti vähän, puhumattakaan tästä raskaudesta; ei meinaa pysyä ajatukset kasassa. Juuri katsoin, että kirjastoon pitää palauttaa myöhässä olevia lainoja ja blaah.. Ensi viikolla tapaan opinnäytetyöohjaajan ja saa nähdä mitä tuumaa mun aikaansaannoksista. Pari kuukautta aikaa kirjoittaa ja saada valmiiksi, jos aion valmistua jouluksi, ja todellakin aion.

Siskolta sain muutamat äitiysfarkut, housut, farkkumekon ja pari paitaa.. Sieltä saadaan turvaistuinkin, vaunut on vielä käytös, kun siel tulee tammikuus poitsu vasta vuoden.. Toiselta siskolta joutaa ehkä vaunut; poika tulee keväällä 1½ vuoden. Molemmilla on emmaljungan yhdistelmät ja onpa noita tullut lykittyä.. Ja nyt sitten olis ensimmäinen kerta kun oma vauva olisi vaunuissa :heart:.. Jaahas, mennään taas vaihteeksi asioiden edelle :wave:

Katrin 10+3
 
sakara upeaa, tervetuloa! Ja tulisipa mukanasi rytinällä muitakin tuolta kuumeilijoista.

Työnantajalle kertominen on kyllä tuskaa. Jotenkin on ihan petturiolo että tulee valituksi virkaan ja vuoden päästä onkin sitten tällaista tilannetta tiedossa. Toisaalta on tässä tullut tehtyä niin monta vuotta niin kovasti töitä (joskin eri paikassa) että kai tässä joskus täytyy ajatella itseäänkin, niin ja tuota mönkiä tuolla mahassa.

Siellä nimittäin sellainen oli. Jouduin massiivisen pahoinvoinnin vuoksi neuvolalääkäriin tänään, ultrasivat ja siellähän se möllötti, 13mm ja sydän läpytti. Uskomatonta. Niin pieni ja tekee tällaisen olon.

GK30 ja mönki 7+5
 
GK30 just juteltiin tossa ruokatunnilla duunikavereiden kanssa aiheesta. Ne ei tiiä mun raskaudesta. Mut siis, enivei, noi nuoret miehet oli sitä mieltä, että työnantajan tulee tiedostaa riski, että jos palkkaavat 25-30 vuotiaan naisen vakiduuniin / virkaan, ni on hyvin todennäköistä, että kahden vuoden sisällä se nainen jää äippälomalle. Koska nykyelämän faktat on hurjat: hanki koulutus, hanki vakiduuni ja sitten voit harkita niitä lapsia. Ja onnea kovasti ultrauksesta! Toivottavasti rauhottuu toi sun huono olo.

Tervetuloa sakara! Kovasti odotan niin muitakin.
MUOKS. niin, sitäpä piti sulle sanomani, että sulla on nyt erinomainen tilaisuus halutessasi päästä kunnalliseen eli ilmaiseen varhaisultraan. Soitat neuvolaan ja sanot, ettei sulla ole hajuakaan kuinka pitkällä raskaus on. Niiden täytyy se varmaan tarkistuttaa, että tiedetään varata np-ultrat sun muut oikeaan aikaan.

Samirja ja Pikkupallo 14+0 ja toinen raskauskolmannes Pokspoks!
 
Viimeksi muokattu:
Oli puhetta työpaikalla kertomisesta. Meillä on tiivis tiimi ja esimies on onneks tosi hyvä tyyppi. Hän tietää mun lapsettomuushoidoista ja oon varma, että on onnellinen mun puolesta, kun kerron raskaudesta. Vaikka onkin vanhempi mieshenkilö. :) Mulla on tosi itsenäinen työ ja luulen, et mä huolehdin yhtä paljon kuin muut, miten mun työt hoituu äitiysloman aikana ja kuka tulee sijaiseksi. Toivon, et projektit menee hyvin sillä aikaa. Saattaa olla jopa vaikeaa siirtää työt jollekin toiselle. :) Mut kivaahan se on, että työ on sillä tavalla tärkeää ja kiinnostavaa.

Sitä mietin, et missäköhän vaiheessa raskaus alkaa näkyä niin, et muut töissä huomaa? Kerron varmasti mun esimiehelle ja tiimille melko pian np-ultran jälkeen (on vähän pakko, kun tiedossa paljon iltaohjelmaa…), mut muille töissä en ajatellu kertoa kovin pian. Voikohan asiaa pitää salassa rakenneultraan saakka (ajattelin ehkä mennä yksityiselle rv 19). Jos nyt siis kaikki menee sitä ennen hyvin!
Toisaalta meen vieläkin ihan päivä kerrallaan enkä halua / osaa olla varma kaikesta. Ehkäpä sitten, jos np-ultra ja seula menee hyvin ja vatsa alkaa kunnolla kasvaa, niin uskaltaa luottaa jo enemmän.

Amanda ja pikkuinen 10+0 (työnimeä ei oo vieläkään :) )
 
Heips kaikille,

Vieläkö mukaan mahtuu yksi 30 v ekakertalainen 6 + 6? :) Jätin pillerit pois elokuun alussa, ja päätimme antaa lapselle mahdollisuuden - tosin sillä ajatuksella, että eihän se nyt heti voi tärpätä.. No, siinä sitä sitten ihmeteltiin hyvää tuuria ja tietysti pelkoja siitä, milloin se tuuri kääntyy sekä opiskeltiin suurin piirtein kaikki raskaudesta ja siitä, mikä odottaa sen jälkeen.

Käytiin varhaisultrassa viikko sitten, kun laskennallisesti oltiin siis näissä samoissa päivissä, mutta tuolloin yksityisen yleislääkäri ei nähnyt raskausrakkulaa kummempaa ja teki diagnoosin tuulimuna. Hän ei kuunnellut kysymyksiäni raskauden keston laskemisesta, kun mielestäni sain ovisplussan kp 22 ja raskaustestiin plussan kp 36, vaan neuvoi tekemään uuden raskaustestin parin viikon sisään, mikäli vuoto ei ala. Voitte varmaan kuvitella, millä mielin lähdettiin kotiin.. Onneksi kärsivällisyyttä ei ole minulle jaettu lainkaan, vaan oltiin jo pari päivää tuon jälkeen uudessa ultrassa ja tällä kertaa erikoislääkärillä. Ja siellähän se 4 mm asukki "vilkutteli" viikoa varhaisemmilla viikoilla. Mitäs minä sanoin!

Raskausoireita olen tietysti ehtinyt jo ihmetellä. Minulla ei luojan kiitos ole voimakasta pahoinvointia - tsempit sulle GK! - mutta tosiaan ennen klo 13 ei oikein mikään uppoa. Hajuaisti on todella voimakas, iho tosi huonossa kunnossa ja luonnonkihara tukkani täysin pitelemätön. Mielialanvaihteluita varmaan on myös, mutten tunnusta. :) Eniten minua kuitenkin häiritsee rintojen arkuus ja järkyttävä turvotus. Minun oli pakko käydä hankkimassa mammafarkkuja ja yhdet mustat housut töihin jo näillä viikoilla, sillä missään omissa housuissa ei yksinkertaisesti pystynyt olemaan! Toki olen miettinyt, onko tämä pienimuotoisen mässyttelyn tulosta, mutta miksi takapuoleni ja reiteni ovat pienentyneet? :D Kaikkea sitä näköjään voi tällä matkalla tulla eteen. :)

Töissä kertomisesta - minullekin meinasi tulla pakkotilanne kertoa, sillä raskausuutinen lopetti pitkäaikaislääkitykseni (unettomuuteen) ja pari viikkoa valvottuani olinkin sairaslomalla. Soittelin sitten ympäriinsä ja sain viimein kokonaisen kollegion perehtymään asiaan ja ymmärtämään, ettei tämä yksinkertaisesti toimi näin, ja homma pistettiin kuntoon. Ensi vuoden projektisuunnitelmien vuoksi olen ajatellut kertoa heti seuraavan ultran jälkeen. Mutta vain esimiehelle - muut ihmetelkööt paisunutta olemustani vielä hetken. :) Ja niin, firman illalliset onnistui huomaamattomasti ilmoitettuani ravintolaan tilanteesta. Minulle tuotiin drinkit alkoholittomina ja ruoka (maistelumenu ja sama kaikilla) kypsänä - eikä kukaan huomannut mitään. ;)

Laskettu aikani on n 27.5.12 eli taidan olla meistä varhaisimmilla viikoilla.

Hui, kun tästä tuli pitkä viesti! :)
 
Samirja toi ylimääräisen ultran saaminen olikin hyvä pointti. Neuvolaan en ole vielä soittanut, mutta olisin varmaan mennyt sanomaan mitä viikkoa epäilen. Nyt täytyykin vaan ihmetellä ettei kyllä yhtää tiedä :saint:

GK30 missä vaiheessa sulla alkoi pahoinvointi? Toivottavsati se pysyisi jatkossa lievempänä. Oli varmasti upeaa ultrassa nähdä pieni sydän sykkimässä :)
 
Sakara ja Tuittis tervetuloa! :) Upeeta, et tuolta kolmekymppisistä kuumeilijoista tulee tänne tasaiseen tahtiin porukkaa!

sgt, kiva kuulla susta ja erityisesti siitä, et raskaus on sujunut hyvin! Hitsi miten aika on vierähtäny – sähän olet jo ihan loppumetreillä. Eiköhän kaikki vauvat ole erilaisia kuten me kaikki. Yhden ystäväni pojat ovat kaikki olleet syntyessään vain n. 2500 g. Kaverini on pitkä eikä syytä ole löytynyt. Nyt ovat normaalin kokoisia koululaisia. Pidän peukkuja, et loppuraskaus menee hyvin! Ja kiitos vielä onnitteluista. :)

Hitsi miten aika matelee edelleen... Sitä toivoo niin paljon, että kaikki menisi hyvin, että enempää ei voi enää mitään toivoa. Onneks on kaikkea kivaa ohjelmaa, niin ei ehdi koko ajan "odottaa". :)
 
Tervetuloa uusille!! :flower:

Töissä kertomisesta Mun oli pakko kanssa kertoa jo varhaisessa vaiheessa, kun ensi vuoden suunnittelmissa oli varattu mulle sen verran spesiaalihommia. Hyvin ottivat uutisen vastaan ja kertoivat jo vähän odotelleensakin, et koska alan odottamaan :). Miehen työmaalla koettiin sen sijaan yllätys ja vielä tässä loppumetreillä. Hän on siis yksityisyrittäjä rakennusalalla ja ollut jo melkeen vuoden tuolla samalla työmaalla. Hän on sitten ollut pois mun ultrapäivina, kun aika on sattunut aina keskelle päivää ja sitten on lähtenyt aiemmin töistä (=klo 15 jälkeen) niinä päivinä, kun on ollu valmennuksia. Ei siinä mitään, mutta vanhaisäntä oli hälle sitten avautunut, et sulla on liikaa poissaoloa tän mun raskauden takia. Siis mies ei oo pitäny edes kesälomaa kuin 3 päivää ja nekin oman huushollin vesikattoremontin takia. Yrittäjänä hän on vielä ittensä pomo, mut jotku ei vissiin tajua tätä. Kurjaa, kun nyt herkkänä miehenä alkoi jo potea huonoa omaatuntoa isyysloma-aikeistaan :(. Näköjään sitä miehetkin voi joskus joutua näistä raskausjutuistä kärsimään. Sanoinkin, että antaa tän isännän puhelinnumeron mulle, niin soitan sit hänelle, kun lähtö tulee. Sellasen sopivan tiukan puhelun :stick:.

Joanmi + Potkiainen 38+4
 
Tervetuloa Tuittis!

Joanmi sullahan on ihan viime metrit käsillä. Meillä töissä aikoinaan sihteerin miehen pomo soitti tänne ja kysyi, että onko sihteeri ollut sairaslomalla kuinka monta päivää hoitamassa sairasta lasta. Halusi varmistaa, että isä ja äiti ottavat sairasloman puoliksi, ettei vaan se isä oo enemmän töistä pois.

Meillä myös vähän jännittää, että miten mies saa isyysvapaata pidettyä, kun jo nyt hän joutuu joka ikinen kerta vuosilomista ja ylityövapaista tappelemaan, että saako ne pitää! Kun pomo on työnarkomaani ja vetoaa aina siihen, ettei "hänkään koskaan ehdi pitää lomaa".

Uh, tuolla kuukausipinossa on jo hankintakeskustelut voimallisessa käynnissä ja mua ahistaa! Rattaista puhuminen saa mut epätoivon partaalle. Ja ilmeisesti jopa imetystyynyissä on sen sata eri mallia. Enkä mä ole ikinä eläissäni edes kuullut imetystyynystä.
Miehen duunikaveri on nyt luvannut meille lainaan vauvaromppeensa (en tiiä, mitä kaikkea paketti sisältää), mutta hänen rattaa on kuulemma huonot, että niitä ei meille kannata ottaa.
En tykkää yhtään mistään ylimääräisestä kamasta ja nythän sitä on ilmeisesti tiedossa tonneittain. Minne mä ne tungen? Ja kuten kuukausipinossa sanoin, taidan aloittaa hankinnat harsoista, kun niissä valikoima on ilmeisesti hallittavan suppea...

Tsemiä Katrin opinnäytetyöhön!

Ja hyvää ja iloista viikonloppua kaikille!
Samirja
 
Tuittis tervetuloa! Mahtavaa että saadaan lisää odottelijoita tänne, taitaa tulla tapahtumia meillä tuossa touko-kesäkuulla tällä palstalla kun on niin monta laskettua aikaa! Toivottavasti kaikilla menee odotus hienosti ilman ongelmia.

sakara hajuaisti herkistyi ja yökkäilyn myötä oksentaminen alkoi hmm... ehkä 5+6? Yksi asia jolla pääsen sängystä ylös aamuisin on mehujään syöminen hyvin hitaasti... sitten odottelen puoli tuntia että olo vähän tokenee ja horjun kohti uutta päivää. Joku sanoikin tuossa aiemmin että pitää varmaan löytää se oma tapa selviytyä, niin kai se on. Jos vain kerrottaisiin minä päivänä tämä huono olo loppuu niin osaisi suhtautua.

Samirja kirjoitit asiaa tuossa aiemmin tästä nykyisestä marssijärjestyksestä, ensin koulutus, työ ja vasta sitten lapsia. Olen miettinyt tätä asiaa paljon. Nimittäin yhteiskuntahan vähän painostaa siihen malliin että tosiaan kunnon koulutus on oltava ja vakituinen työ, samoin asuntoasiat mallillaan. Joo ja vielä sopiva puolisokin isäehdokkaaksi.

Se on muuten sellainen juttu että siinä on vaatimuksia aika lailla! Tuntuu että nykyään on esimerkiksi korkeakoulutettujen monesti vaikea löytää työtä, etenkään vakituista. Saattaa olla pitkälti yli kolmekymppinen ennen kuin niin käy. Itse olen kiltisti noudattanut tätä kaavaa että ensin kunnon koulutus ja työ ennenkuin lapsia toivotaan. Mieskin sattui löytymään vasta sen tutkinnon ja työn jälkeen joten nyt sitten on sopiva aika lapselle, ja kävi tähtitieteellinen tuuri että raskaus alkoi nopeasti. Mutta mutta, asian ydinhän on se että niinhän se on että kaikkea ei voi saada joten jäipä silloin toissahallituksen aikaan niin ärsyttämään se Vanhasen toteamus siitä että "nuoret tehkää lapsia", kun kuitenkin yleinen ilmapiiri on se että tehkää lapsia sitten kun on kaikki muut seikat kunnossa. Jotenkin eeh... kaksinaismoralismia? Kun ne asiat ei välttämättä ole kunnossa koskaan. Ärsyttävää. Ja haluan vielä tähdentää että jokainen tietää varmasti itse milloin on sopiva aika aloittaa yrittäminen. Se että itselläni meni tässä järjestyksessä ei tarkoita että muiden tulisi tehdä niin. Anteeksi avautuminen Samirja, otit vain esille niin hyvän aiheen että teki mieli purppasta yhteiskunnalle vaikka se kasvoton olento onkin.

Poutaista perjantaita kaikille!

GK30 ja mönki 8+0
 
Heippa mammat!!! :wave:

Amanda, kyselit siitä, että millon raskautes alkaa näkyä. Riippuu sun muusta koosta. Mä oon itte 187cm pitkä normaalipainoinen naisimmeinen ja mä teen töitä sairaanhoitajana, eli talo tatjoo työvaatteet, jotka ei pintoja nuole. Kesälomani jälkeen reilusti viikoilla 30+ alko porukka vasta huomaamaan, että mä oon raskaana, sillä työvaatteet peitti niin pitkälle. Olin toki kertonu aiemmin jo raskaudestani, mutta esim. jumpparit jotka vaan käy osastolla pyörähtämässä, eivät olleet huomanneet raskauttani aiemmin. Samaan hengenvetoon mun täytyy todeta, että pituuteni antaa minulle sen edun, että mun maha "uppooaa" tohon rinojen ja lantion välille silleen, että leveyssuunnassa mahani ei ole kasvanut juuri ollenkaan, eli esim. takaapäin katsottuna ei näy mitään, siviilivaatteissakaan. Eli, se on ihan tuurista kiinni, että miten pitkään työkavereita saa "höynäytettyä" pukeutumisella. ;)

Joanmi onpa pikkasen reilua, että miestäs muut syyllistää jo valmiiks isyyslomasta!!! Sehän on ihan lakisääteinen etu isälle, että ei sitä kukaan voi kieltää. Sanos tollasille vastaannaputtajille suoraan, että hänelle vauvan ja sun kanssa oleminen on tärkeempää kun sen rahan tahkoaminen!!!! Hittoon tollaset äijät, jotka yrittää syyllistää siitä, että miehes haluaa olla perheensä kanssa!!!! :kieh:

Tosta tuli vaan mieleeni semmonen, että meidän perheessä meni silleen toi töissä kertominen, että mies kerto työkavereilleen mun raskaudesta ennen kuin mä omassa työpaikassani! :D Mieheni työpaikka on tosi pieni ja siellä on enemmän naisia kuin miehiä ja esimieskin on nainen. Mun on siellä sitten toisinaan pitäny käydä pyörähtämässä, kun siellä on pomosta lähtien kolleegat mieheltäni kysyny, että miten on maha kasvanu. Ja miehen pomo otti ja selvitti heti, että miten sitten isyysvapaan ilmottaminen menee ja kelle siitä pitää mitäkin paperia täytellä, piti heti itestäänselvänä, että mieheni jää synnytyksen jälkeen hetkeks kotiin. Mutta kyllä mua pikkasen huvitti sillon, kun kuulin, että mies oli töissä jo sanonu, että meille tulee perheenlisäystä, ku itte vielä pohdiskelin sillon, että millon ite julkistan asian. =)

Samirja, älä ota stressiä niistä hankinnoista! Kerkeet ne tehä kyllä. Toisethan alottaa hankinnat jo siinä vaiheessa kun plussa tärähtää tauluun!! Itte aloin hommailla tavaraa vasta lähempänä sitä rv 30 kohtaa, kun ei mulle oo missään vaiheessa tullu sitä "pesänrakennusvimmaa." Nyt on kaikki ollu hankittuna jo pitkän aikaa, sillä nopeesti ne tavarat saa hankituks, sillä ei se pikkunen kuitenkaan heti niin paljoo tartte. Kunhan on nukkumapaikka, kuljettamisvälineet (rattaat / vaunut ja turvakaukalo jos autolla liikutte) ja vaatteita pikkasen, ni jo pääsee hyvin alkuun!!! Ja äitiyspakkauksessa on paljon käyttökelposta tavaraa, ettei tartte kauheesti hamtrailla ja siitä laatikosta saa alkumetreille vaikka sängynki, jos ei satu synnytystä ennen tuleen vastaas semmosta pinnasänkyä jonka haluaisit. Ja voin lohduttaa, että harsoja ei oo kuin muutamaa kanasmallia, ainakin jos metritavarana ostat sitä kangasta. ;) Elä siis ressaa suotta, homma hoituu kyllä ja onhan sulla mammalomaa ennen synnytystä, että sielläkin päässä on aikaa hommata niitä tavaroita, jos haluat rauhassa tuumailla ja kattella. Tavaraahan on vaikka millä mitalla olemassa ja kaikki myyjäthän väittää että ihan joka juttuahan sä tuut tarviin, mutta ei muuta ku pää kylmänä miettii, että mitä itte haluaa ja mihin tarkotukseen. Ittellekin meinas aluks tulla ihan ähky kaikesta, kun joka tuutista sanottiin mikä on hyvä ja mitä tarttee, mutta sitten aloin vaan pienessä päässäni miettiin ne välttämättömimmät, mitkä PITÄÄ / KANNATTAA olla valmiina sillon ku muksu tulee. Loput kerkee hommata sitten myöhemminkin, arjessahan sen sitten viimestään huomaa mikä on ittelle se tarpeellinen. Hoh, tulipas paasattua, sori.... :whistle:

Jospa sitä sitten väipalaa lähtis ettimään. Neuvolassa kun täti totes, että paino oli tippunu aika rivakasti... No, viikko sitten sitä oli tullu aika rivakasti joten nyt oon palannu siihen paljon puhutulle keskitielle. Ja Tuittis, eihän se maha tosiaan kasva mässyttelystä, oot ihan oikeilla raiteilla siinä, että takapuoli ja reidet vaan kutistuu, mutta sehän on naisilla aina tavotteenaki, eiks je?! ;)

Mussutellaanhan mammat rauhassa, mukavaa viikonloppua!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 38+4
 
Hankinnoissa olen Pol82 kanssa samoilla linjoilla. Alkuun mullakin meinas ihan ahdistus iskee. Pidemmällä asioiden konkretisoituessa pikkuhiljaa, sitä on vasta alkanut hahmottaa, että mitkä vois oikeesti olla tarpeellisia juttuja. Ja vasta viime metreillä on alkanut sieltä ja täältä kaikkea tarviketta ja vaatetta kierrätettynä tulemaan, joten onneksi en mennyt alussa ostelemaan. Ainoastaan kaukalon ostin uutena ja vaunut huusin huuto.netistä kesällä. Nyt olen sitten rv 30 jälkeen ja oikeastaan vasta tässä äippälomalla hommaillut sitten ne muut pienet ja tarpeelliset jutut. Eli älkää vielä stressatko :)

Maha alkoi mulla näkyä jo tosi varhaisessa vaiheessa - tais olla jo siinä np ultran jälkeen. Pituutta mulla on 166 cm, joten varteen ei voi kätkeytyä ja koko ajan se on ollu tollanen irrallinen "rantapallo" mun edessä. Takaapäin ei mullakaan raskaus näy, vaikka jo lopussa ollaan.

Raskausdementiaan kannattaa sitten varautua :). Mulla se iski sitten tänään taas oikeen kunnolla! Olin aamusta lähdössä neuvolaan ja vilkaisin korttiin. Samalla tajusin, että mun aikahan oli jo eilen. Soitin neuvolaan anteeksi pyydellen ja pääsin tänään kuitenkin sinne. Olivat jo ajatelleet, et oon synnyttämässä ;). Mulla oli siellä tuuraaja, kun oma terkka nyt toista viikkoa lomalla. Tutkiessa selvisi, että meille on sitten tulossa "päätön lapsi" :O. Terkka etsi aikansa ja totes, ettei millään löydä muksun päätä. Haki sitten kokeneemman työntekijän paikalle, joka totes, et on natiainen vaan kaivautunut jo syvälle tonne lähtökuoppiin, ettei sen takia tunnu. Ilmeisesti siis toissaöinen tunnin kestänyt vihlonta/ supistussessio sai jotain etenemään. Saa nähdä, koska meitillä tuo vuokralainen oikeesti päättää tulla pihalle...

Joanmi + Potkiainen 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pol82
Pööppis
Tervetuloa uudet =)

On niin mukava kun on tullu uusia jo näin paljon :)


Jos kaipaatte edullisia rintsikoita, niin kattokaa trinean sivuilta. Itte tilasin sieltä keskiviikkona ja eilen jo tulivat ne ja hyviä olivat :) Ja hinnatkaan ei huimanneet päätä. Tykkäsin kun siel oli isojakuppeja pienillä ympärysmitoilla ja eivät näyttäneetkään ihan rumille :)



sakara kannattaa ehdottomasti mennä varhaisultraan, itekin siihen pääsin :)


maha on tällä viikolla kasvanu, hypänny esiin ihan yks kaks :)
Ja joitain ekoja liikkeitäkin jo tuntuu, aivan mahtavan ihanaa <3 <3 Antaa voimia niiin paljoN :)

Pööppis ja Rusinapulla 18+3
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pööppis, ihana kuulla et oot alkanu tuntea liikkeitä. On varmasti uskomaton tunne! :)

Äsken tuli uutisissa influenssarokotuksista ja että raskaana olevien kannattaisi riskiryhmään kuulivina ottaa rokote. Meillä saisi sen töistä ilmaiseksi / helposti, mutta olin ajatellut etten ota. Jotenkin kaikki "ylimääräinen" tuntuu epäilyttävältä. Ootteko muut ajatellu ottaa?

Rentouttavaa viikonloppua! :)
 
Pööppis
Eikös riskiryhmään kuuluvana sen saa kaikki ilmaiseksi, näin olen ymmärtänyt?
Viime vuonna otin sen rokotteen eka kertaa,kun mulla todettiin astma ja meinasin jo tavan kuumeeseen töllätä kun ahdisti kolme yötä niin pahoin ym ym ,no viime talvi olikin helpoin moneen vuoteen kun jostain syystä en sairastunut 7,5kk mihinkään flunssaan,vaikka työnpuolesta meillä tavataan kymmeniä ja kymmeniä ihmisiä päivässä.
Mulle siitä rokotteesta ei tullut mitään oireita ja olin tyytyväinen. Tänä vuonna pistetään kuulema samaa rokotetta kuin viime vuonna ja arvelin asiasta vielä ma-aamun neuvolassa kysästä, ja mitä todennäköisimmin otan sen.
Koska jos sairastuisin influensaa,kuten kerran olen sairastanut, en usko että tuo vauva selviäis siitä,kun ite jo meinasin töllätä kun 5 päivää yli 40 kuumeessa makasin lähes tiedottomana sängyssä silloin.
Ja toisekseen tän astman takia, jos meen yhtä heikkohappiseksi kuin vuos sitten syyskuussa, en tieädä onko sekään hyväksi vauvallle.
Paljonhan ne tuota rokotetta on raskaaana oleviin työntäneet ,ja uskoisin sen olevan turvallinen.
Ihanaa aamuisin kun herää ja edellis illan turvotus on laskenut, niin miten ihana tunnustella mahaa kun kohdun ääriviivat tuntuvat,ja useina aamuina tuntunut kun Rusinapulla makoilee tossa kohdun ihan oikealla puolella :)
Ei malta odottaakaan kun niitä kunnon potkuja ja liikkeitä alkaa tuntumaan <3
 
Mä pohdin kanssa tota influenssarokotetta. En hakenut sikapiikkiä silloin kun sitä jaettiin. En kokenut sitä tarpeelliseks. Nyt tosiaan raskaana olevat sais ton influessarokotteen ilmaseks ja siinä on mukana myös sika. En ole kovin usein influenssaa sairastanut, muistan vain kaks kertaa tässä vikan 10 vuoden aikana. Molemmilla kerroilla on tullut jälkitauti, ekalla keuhkoputkentulehdus ja tokalla vatsatauti (ok, se ei oo suoranainen jälkitauti, mutta vastustuskyvyn heikkenemisen takia sen nappasin). Kertokaas muutkin mielipidettä tästä rokotteesta. Ottaako vai eikö ottaa?

Pööppis ihanaa, että tunnet jo liikkeet ja olet saanut oikean vauvamasunkin!

Joku kysyi, että minkälainen työkirja perhevalmennukseen mulla on. Nyt vasta uskalsin selata. Se ei oo niin paha kuin pelkäsin. "Vanhemmaksi - työkirja" Ei siinä onneks oo kauheesti mitään tehtäviä. Mutta on kuitenki: Millaiseksi kuvittelet päiväohjemasi vauvan syntymän jälkeen? SItten on keskustelukortteja puolison kanssa: Hei, muistellaan ensin vähän sinun lapsuuttasi... Oletko miettinyt, miten meidän suhteemme sitten muuttu vauvan synnyttyä? Mitä äitisi on kertonut imetyksestäsi? Onko raskausajan seksi herättänyt sinussa pelkoja?
Jep. 3 kertaa näyttäis olevan neuvolassa ja sitten Kättärillä tutustuminen.

Kiitos POL hankinta-ahdistuksen lievittämisestä. Ehtiihän tuota.

Edelleen on outoa nähdä peilistä napa! Se on tosiaan tuohon pullahtanut esiin mahan turvotuksen ja pullotuksen myötä.

Samirja
 

Yhteistyössä