** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Marjutan vaunuista kyselit. Meille ostin Huuto.netistä Emmaljungan Duo Edget. Ovat kyllä isokokoiset, mutta täällä perämettässä on pakko olla sellaset kunnon pelit, millä voi painaa tuolla hiekkatiellä ja loskassa. Uusissa vaunuissa on ihan kamala hinta, joten käytettyjä hyviä kannattaa metsästää. Kaupunkireissuja silmälläpitäen mulla on Gracon Logico -turvakaukalo ja roskiksen vierestä löytyneet saman merkkiset jo kulahtaneet, mutta kunnossa olevat matkarattaat. Nyt olen nuo "roskisrattaat" pessyt ja parin kuukauden päästä saan samanmerkkiset, mutta uudehkot matkarattaat ostettua serkultani, kun hän siirtyy tuplarattaiden käyttäjäksi. Siihen asti kelvatkoon nuo toiset.

Pol Toivottavasti nyt pääset hiivasta eroon. Jännää, että kielsivät sulta suursiivoukset. Neukkulassa täti sanoi lääkärin laittaneen papereihin, että syntyy "ajallaan". Ihanko totta :LOL:?? Multa ei oo edes kielletty mitään puuhasteluja. Täällä on vaan sanottu, että kaikkea saa touhuta, mitä muutenkin touhuaa, kun omaa kroppaansa viitsii kuunnella. No tein lauantain siskolle muuttoa ja eilisen kaikkia pihahommia. Eikä mulle siitä mitään edes harjoitussuppareita tullu, vaikka varovasti toivoinkin, että jos tuo kropassa jotain edistäis, kun liikkuu paljon. Pari viikkoa vois kyllä mun puolestani pysyä tuolla mahassa, kun kahdeksi seuraavaksi viikonlopuksi olis ristiäisiä ja muitakin juhlia tiedossa. Tulkoon sitten sen jälkeen ihan vapaasti. Tosin oireettomuudesta päätellen voi olla, ettei tuo tuolta lähde, ennen kuin häädetään :D.

lallaa77 kyseli sykkeistä. Käsittääkseni nuo voivat alkuraskaudessa vaihdella aika paljon. Mulla oli alkuvaiheessa 150-160 välillä, mutta monilla on ollu alhaisemmat, joten ei tuo 140 kuulosta vielä mun mielestä mitenkään huolestuttavalta. Nyt vaan murheet pois, kuumaa mehua nassuun ja parantelet itsesi ihan rauhassa flunssasta!! Tuosta tulikin mieleen, että muistakaa sitten parannella itsenne kunnolla, jos raskausaikana sairastatte. Puolikuntoisena ei kannata/ saa töissä olla. Näin meille valmennuksessa korostettiin.

Joanmi + Potkiainen 37+0
 
Hei kaikille!

Saako tänne tulla ihan uusi mukaan?

Laskettu aika 18.5.2012 ja niinkuin ketjuun kuuluu, ensimmäistä odotellaan. Olo rauhallinen mutta epätodellinen. Tai no olo on niin huono että tänään tuli vatsahapot työhuoneen roskikseen että kai tämä todellista sitten on. Ikää minulla 31v.

Eli tänään ilmeisesti 6+3?

Terv. GK30
 
Tervetuloa GK30!! Olet näemmä heti päässyt raskausoireiden kouriin. Toivottavasti nyt ei ihan hirveää pahoinvointia rupea jatkuvasti olemaan. Jokos olet neuvolaan soitellut?

Marjutan näköjään lähetettiin viestit niin samaan aikaan tuossa päivällä, että viimeisin meni multa ohi. Turvotuksesta voisin todeta, että sitä mulla oli tuossa vatsassa ja paljon. Eli siis maha oli oikea ilmapallo, joka päivän aikana aina paisui iltaa kohden ja aamulla oli taas selvästi pienempi maha :)

Joanmi + Potkiainen 37+0
 
Joanmi kiitos tervetulotoivotuksista. En ole uskaltanut vielä soittaa neuvolaan kun näin alussa vasta. Kunhan viikot alkaa kahdeksikolla niin soitan sitten. Mitenkäs itse oletko tykännyt olla äitiyslomalla ja mitä olet touhunnut?

Tämä pahoinvoinnin peittely on kamalata töissä. Mitään ei voi syödä ennen puoltapäivää kun vesikin meinaa tulla ylös. Herättää epäilyksiä muissa kun aamukahvi ei enää maistu. Vessassa pitää yrittää yökkiä mahdollisimman hiljaa.

GK30 6+4
 
Tervetuloa G30! Kivaa saada muita toukokuuhun tähtääviä mukaan! :) Ehdittekö te kauan odottaa raskautta? Huh, miten kovaa pahoinvointia sulla! Mä en oo kertaakaan oksentanu, vaik päivittäin onkin yökkö-oloa. Mäkin oon täällä aika varovaisesti vielä pyörähdellyt, kun on vasta 8+4 meneillään. Huomenna olis toinen varhaisultra ja perjantaina neuvola. Kävin ekassa ultrassa jo 6+0, koska kohdunulkoinen raskaus takana vuosi sitten ja hoidoilla alkuun saatu raskaus. Joten varasin ton toisenkin ultran, kun en malta odottaa np-ultraan, joka olis toivon mukaan vasta 3 viikon päästä. Huh miten paljon sitä toivoo, et kaikki olis hyvin.
 
GK30 Soita vaan sinne neuvolaan jo :). Mä soittelin melkein heti plussauksen jälkeen ja saahan sen sitten peruttua, jos ei pieni pysykään matkassa. Näin ainakin itse ajattelin. Paikkakunnasta riippuen kun tuo ensimmäinen neuvolakäynti ajoittuu rv 8-10 välille. Pahoinvointia voit koittaa ehkäistä syömällä jotain tasaisin väliajoin. Tällaista mulle neuvottiin, mutta en sitten tuota neuvoa kaivannut, kun ei pahoinvointia oo ollu lainkaan. Jaksamista yökkäilyn kanssa!! Ei oo kivaa.

Äitiysloman kunniaksi olen pessyt pienen vaatteet lopultakin tuonne kaappiin. Muuten olen jatkanut kaikkia nurkissa pyöriviä projekteja (perunoiden nostoa, haketusta, kasvihuoneen laittoa, siivoiluja, huonekalujen kunnostusta, ompeluksia ja vaikka mitä muutakin....meillä siis maatila, niin ei hommista pulaa). Mulla vointi on edelleen niin hyvä, että voisin vaikka töissä käydä. Harjoitussupistusten aiheuttama toiminnan hitauskin lakkasi kuin seinään viime viikolla. Nyt voi mennä ja touhuta kuin Duracell-pupu, mikä on tietysti vähän outoa tässä kohdin, kun kaiken järjen mukaan oletin olevani jo aika raihnaisessa tai ainakin hidastuneessa kunnossa. No parempi näin.

Amanda77 Tule sitten kertomaan varhaisultra- ja neuvolakuulumiset!

Joanmi + Potkiainen 37+2
 
Vihdoin kotona ja koneen äärellä!

21.9.2011 meille syntyi maailman suloisin pieni tyttö 3005g ja 50cm!!! :heart:
Loppujen lopuksi kaikki hyvin vaikka kiireelliseen sektioon (minäkin) jouduin. Kerron kaiken kunhan kerkeän naputella pitkän tarinan :)

Kiitos teille kaikille tuesta ja juttuseurasta raskausaikana, ihana jatkaa jutustelua vauvapuolella :) Täytyykin heti mennä sinnekin ilmoittamaan, jos ei ne enää lue tätä ketjua... on muuten ollut kullanarvoinen tuki ja turva tämä porukka :heart:

Miten paljon voikaan pientä ihmistä rakastaa
miten paljon voikaan suloista naamaa ihmetellä
miten paljon voikaan ihminen itkeä ihmeen nähdessään
miten paljon voikaan onnea tuo tuoda tullessaan

Super-onnellinen Tömpsis ja Super-suloinen Super pian 6vrk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pol82 ja Sannuli79
Amanda kovasti pidän sulle peukkuja huomiseen! Kaikki on varmasti oikein hyvin. Ilmoittele sitten, mikä arvotaan lasketuksi ajaksi!

Tervetuloa joukkoon GK30! Tosi kivaa, että ryhmä kasvaa. Ikävästi sulla on alkanut pahoinvointi vaivaamaan, mutta toisaalta oireettomat raskaat, kuten minä, kärsivät sitten ehkä tarpeettomista peloista, että onko siellä kukaan kun ei yhtään okseta. Niin tai näin, ni ei taida koskaan olla oikein hyvä.

Marjutan, mä en edes muista, että milloin otin kumilenksut housunnappiin, mutta siitä on jo monta monta viikkoa. Turvotus alkoi tosi aikaisin. Vieläkin tää maha on vain turvotusta ja ylensyöntiä, mutta ensi viikolla sitä kasvattaa sitten jo vauva!!!

Tänään illalla pääsen leikkimään dopplerilla! Voi kunpa löytäisin ne vauvan sydänäänet.

Samirja 12+6

SUPERONNITTELUT TÖMPSIS! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Heti alkuun, valtavat onnentoivotukset Tömpsikselle! :heart: :flower:
Ihanaa :heart: tule sitten kertomaan synnytyskertomustasi, kun jaksat. :)

GK30, tervetuloa myös minun puolestani! Ja tsemppiä pahoinvointiin!! Minä olen myös sitä harrastanut ihan alkumetreiltä asti (siis oikeasti ekat oksut jo viikolla 3+jotain) ja sitä riemua on riittänyt ihan ainakin tähän päivään asti. Mulla siihen ei auttanut mikään, mutta sen kanssa oppii elämään. Tosin varsinkin alussa oli töissä tosi ankeeta, kun piti yrittää olla herättämättä mitään epäilyksiä :) oikeestaan mun oksut on kyllä aika lailla rajoittuneet aamupäiviin. Iltapäivän oksut on olleet koko ajan aika harvinaisia. Mutta muuten mun piti pitää huoli siitä, että syön riittävän usein ja varsinkin alkuaikana piti välttää kaikkea sokerista, kun verensokerin heilahtelut teki olosta vielä karmeamman. Banaaneja (jääkaappikylmiä sellaisia) söin ekojen kuukausien aikana enemmän kuin koko muussa elämässäni yhteensä. :D mutta vaikka oonkin voinut pahoin, niin siitä huolimatta oon kokenut olleeni ihan hyvävointinen lähes koko raskausajan =) Onnellista on ollut tämä elämä ja pikkuinen on varmasti kaiken tämän arvoinen. :heart:

Turvotuksesta, mulla oli aika alusta alkaen just sitä mahan alueen turvotusta. Aamulla meni housut hienosti jalkaan, mutta alkoi päivän mittaan puristamaan ja illalla oli ihan kamala yrittää pitää esim. farkkuja jalassa :( ja sitten kun maha alkoi kasvaa, niin turvotus taisi samalla siirtyä käsiin, jalkoihin ja kasvoihin...

( . ) kävin neuvolassa. HB oli yhtäkkiä pudonnut 139 --> 117. Ja niinpä sitten rautakaupan (heh, apteekin) kautta kotiin ja eka obsidan nyt 'nautittuna'. Ei siis ihme, jos vähän meinaa väsyttää... Painoa oli tullut edelleen lähes kilo viikossa ja nyt siis kokonaissaldo jo lähes 15kg. Huh. Milloin tämä "kasvu" loppuu? No, sf-mitta oli kasvanut kahdessa viikossa vain 0,5cm (mutta tosin oli taas eri mittaaja kuin viimeksi), joten tiedä hänestä sitten. Ens vkolla taas ultra, niin sitten kuullaan tarkemmin vauvan koosta. Verenpaine oli jälleen neuvolassa tähtitieteellisissä lukemissa ja nyt tuli ohjeeksi mitata tänään vielä kotona ja jos on korkea, niin sitten SVO:lle (niinkuin ne ammattilaiset tuota synnytysvastaanottoa kutsuvat) näytille. No, onneksi kotona paineet oli taas ihan normiluokkaa, joten ei tartte vielä lähteä minnekään. Nyt oli ihan mukavanoloinen terkka ja sen pitäisi olla mulla loppuun asti. Tosin 2 vkon päästä on sitten lääkärineuvola (tän raskauden viimeinen!).

Ja perätilassaa ollaan meillä edelleen. Jos ei kahden viikon aikana käänny itsekseen, niin sitten äitipolille kääntöyritykseen... ja sitten jos ei käänny, niin arvioitavaksi, että mahtuisiko syntymään perätilassa alateitse. Huoh. Mies tsemppaa vauvaa joka päivä 'heittämään voltin'. Toivottavasti auttaa :D

Voikaahan äipät hyvin! Ja nauttikaa raskausajasta, vaikka siinä vaivoja onkin. Ihanaa aikaa kuitenkin, kaikista vaivoista huolimatta. :heart:

Tuiskuli ja Maisa 33+1 (poks, taas uus viikko)
 
TÖMPSIKSELLE ONNEA!!!:heart: Ihanaa kuulla, että supersuloinen Super on nyt maailmassa. Tuossa jo ehdinkin miettiä, miten teillä on mahtanut mennä. Tulehan kertoilemaan paremmalla ajalla lisää :)

Tuiskuli Toivottavasti miehesi "tsemppaukset" auttavat ja pikkuinen tajuaisi jo kääntyä tai viimeistään kääntöyrityksellä asettuisi menosuuntaan.

Joanmi + Potkiainen 37+2
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Tämä on ystävällinen ketju, samoin kuin tuo vauvakuumepuolen kolmekymppisten ekakertalaisten. Lueskelinkin sitä jo pitkän aikaa ennen plussausta.

Amanda olet ollut niin ihailtavan optimistinen jo siellä vauvakuumepuolella. Muistankin lukeneeni käänteistäsi siellä ja mietin että harvalla on noin vahva usko siihen että asiat järjestyy. Se on hieno ominaisuus sinulla. Meillä kävi plussa melko äkkiä sen jälkeen kun annettiin sille lupa joten olen päässyt tähän asti luvattoman helpolla. No jospa tää pahoinvointi sitten rankaisisi senkin edestä.

Tuiskuli kuulostaa tutulta tuo aamupahoinvointi. Tänään heräsin klo 4 oksentamaan enkä pystynyt nukkumaan sen jälkeen. Ennen lounasaikaa ei uskalla syödä eikä juoda mitään koska ne varmasti tulee ulos vauhdilla. No iltapäivällä sitten syön ja juon, hedelmät menee, kylmä maito ja appelsiinimehu. Mutta ei muut. Sitten illalla onkin jo jäätävä väsymys.

Joanmi hommaa siis siellä riittää. Oletko pystynyt tekemään raskaampia töitä miten pitkälle? Meillä on ok-talon rakennus meneillään ja itse olen jo nyt joutunut luopumaan kyykkimisestä kun tuntuu niin inhottavalta alavatsassa. Myöskin täryllä ajaminen pitää varmaan jättää muiden hommaksi. Siinä on niin kova meteli ja tutina että ei varmaan ole hyväksi

Poutaista keskiviikkoa kaikille toivoen

GK30 6+5
 
:wave: Heippa!

Hops, hetken kun sairastelee, niin täällä ehtii tapahtua. :flower: Tömpsis, tippa linssissä, onnea onnea! Ja hienoa, että loppujen lopuksi jäi hyvä tunnelma.

Ja tervetuloa GK, tämä on tosiaan sympaattinen ketju =) ! Jokaisen oireilu taitaa olla vähän omanlaistaan - toivottavasti keksit pian kaavan, jolla selviät. Alkutaipaleella on tosiaan kurjaa oireilla, kun haluaisi pitää syyn omana tietonaan. Mun ei ole tarvinnut oksennella, mutta muunlaista pahoinvointia riitti jonnekin 13. viikon tienoille ja auttavat asiat vähän vaihtelivat. Aika fiilispohjalta menin syömisten suhteen alkuajan.

Samirja, hih, "ei ne rynni tänne onnittelemaan..." :D Mulla oli ihan samat fiilikset jokin aika sitten, että ei tod kuulu muille mitä mun lantiossa tapahtuu, enkä halua kertoa vielä kenellekään. Siis siinä vaiheessa, kun olin jo tilastollisesti vähän varmemmalla puolella. Mutta kun maha alkaa vähitellen näkymään, niin on myös ihan kiva, ettei tartte selitellä tai sietää outoa tuijotusta. Aa niin - onnistuitko kuulemaan ääniä eilen? Mä ostin sen halvimman Angelsoundsin kapistuksen, jonka kuulokkeet oli niin p****t, että vaihdettiin ne suorilta omiin parempiin - ja niillä sitten kuuluukin ihan hyvin. Mutta välillä joutuu kyllä etsiskelemään... Ja meille tuo tuli siis vasta viikon 14 tienolla muistaakseni.

Marjutan, turvotuksesta: mun on vähän vaikea sanoa ihan alkuvaiheesta, kun helteillä oli joka tapauksessa vähän väljät vaatteet käytössä. Jossain viikon 10 tienoilla oli kuitenkin jo vaikeuksia pystyä istumaan farkuissa.

Neukkutädin painotorumiset tulivat mitä ilmeisimmin nesteen kerääntymisestä. Kävin eilen mittailemassa verenpainetta ja painoa: neljässä päivässä oli lähtenyt 2,5 kg painoa ja paineet olivat erinomaisissa lukemissa. Mulla taitaa siis valkotakit säikyttää paineet korkeelle. Ja juomisen ja syömisen kanssa pitänee olla jatkossa vähän tarkempi: välipalat muodostuvat nyt paljolti marjoista ja vettä menee läpi ennätysmäärät. Ei siis mitään laihduttamista tietenkään, ja ruokahaluun vastaan syömällä, mutta mietinpä ehkä tarkemmin, mitä kurkusta menee alas. (Ihan alussa, jos on paha olo, niin ei mun mielestä kannata kantaa ihan hirveesti huolta syömisistään - se vaihe kestää suurimmalla osalla niin vähän aikaa, että ei ehdi kauheesti vaikuttaa mihinkään.)

Joanmi, tosi hyvältä kuullostaa sun vointi! Mahtavaa! Ja varmasti on mukavampi viettää odotteluaikaa vaikka ulkoprojekteissa kuin sänkyyn kahlehdittuna... Ja joo, mä olen varmuuden vuoksi nyt vähän ylimäärästäkin kotona, kun ei siellä töissä yleensä kovin nopsaan parane.

Amandan ultrauutisia odottelen myös! Ja neuvola. Toivottavasti mieliala on jo vähäsen kohentunut?

Tuiskuli, millaset paineet sulla on ollut alkupuolella? Onko nousua tapahtunut nyt viime aikoina vai jo aikaisemmin? Toivottavasti rautakaupan tuliaiset piristävät oloa!

Luin eilen aika hauskan pikkukirjan, jonka löysin Sammakon alekorista. Kaiken se kestää on nimi, kirjoittajana ehkä Mazzarella tai jotain - mutta ruotsalaiselle maaseudulle siis sijoittuu tuo ja kertoo lisääntymisestä melko ronskilla otteella. 30+ ensikertalainen päähenkilönä. Ja nyt päikkärit ja sitten prinsessaleikkiä kampaajalle (en perunut aikaa, vaikka en myöskään mennyt töihin :ashamed:)... Ah niin, prinsessapäivitys vielä: miten voi Vickan kävellä niillä koroilla ja olla samoilla viikoilla? Mä meinasin jo kuukausi sitten kuolla, kun erehdyin laittamaan korkokengät. No en kyllä normaalistikaan pysty kauheasti hoipertelemaan koroilla.

Lallaa ja Pikkuinen 17+0 (poks!)
 
Hyvä meininki täällä! Joanminilla on hyvät meiningit kotona ilmeisesti myös, kun noin jaksaa vielä touhuta.

).( juu, sieltä ne sydänäänet löytyi! Halvimmalla Angelsoundilla ja niillä huonoilla kuulokkeilla. Kuukausipinossa oli hyvät ohjeet, että mistä ne löytyis. Kauhea meno oli pikkusydämellä ja viuhutiviuhuti vain kuului.

Pikkusen syysflunssaa pukkaa (JES!). Olen tästä niin haaveillut. On ollut kamalan kiireinen syksy ja tekee hyvää makoilla kotona 3 päivää. Muutenki väsyttää, niin mitä sitä auttais töissä olla nuokkumassa flunssaväsymyksessä. Kun ei saa mitään piristäviä Finrexenejäkään nauttia.

Kohtahan se Amanda tuo meille ultrakuulumiset! Luotan vakaasti siihen, että kaikki on hyvin.

Samirja 13+0
 
RR
Heissan!

Vuodenvaihteessa tuolla kuumeilijoissa kirjoittelinkin ja olen tainnut pari kertaa tänne odottajiinkin jotain rustata, pääasiassa olen pyörinyt tuolla lokakuisissa. Mulla tämä odotus päättyy ilmeisesti ensi viikolla, kun maanantaina aletaan käynnistämään synnytystä klo. 8.00 =) Raskausviikkoja tuolloin 39+5, käynnistyksen syynä viikoilla 25+ todettu raskausdiabetes ja siihen määrätty insuliinihoito. Myös vauvan painoa on seurattu tuolta asti tarkoin ja maanantaina kokoarvio oli 3,9kg eli ensi viikolla menee jo yli 4kg eli potra poika tulossa ;)

Tsemppiä kaikille muille odottajille, vaikka se aika pitkältä tuntuukin, niin kyllä se loppujen lopuksi melko nopeasti menee. :)

RR ja Viljami 39+0 :heart:
 
Kirjoittelen nopeesti kännykästä! Ultrasta tuli kivoja uutisia! :) Siellä pikkutyyppi jo liikkui ja vastasi kooltaan hyvin viikkoja eli 8+6 (itse asiassa päivän enemmän kuin oletin). LA olis siis todennäköisesti 3.5. :) Tuli kyllä loistava fiilis! Nyt saa tietty jännätä vielä monta viikkoa, mut alku on ainakin hyvä!
 
Hei!
Pääsisikö teille tänne yksi joulukuinen mukaan?? Näytti listan mukaan, että muita ei olekaan...

Olen siis 33v. TAYS:ssa esikoisen synnyttävä ja tähtäys ois 2.12. Poikaa ovat lupailleet. =) (mutta melkein ainahan kai yllätykseenkin pitää varautua...)

Olen kirjoitellut tuonne joulukuisiin odottelijoihin, mutta ekaa kertaa eksyin myös tänne lukemaan. Kivaa, kun täällä on eri vaiheissa olevia! Tietysti "oman kuun" porukan kanssa voi vähän vertailla olojaan samoilla viikoilla.

GK30
Alkuun täälläkin oli todella huonoa oloa! Sen vuoksi oikeastaan esimieheni "tiesi" raskaudestani jo jopa ennen tulevia isovenhempia (saikkua kun siis jouduin ottamaan), mikä ei ollut kauhean kivaa... : /
Yhteensä varmaan noin kuukauden kesti minulla huonovointisuus, eikä mitenkään ajoittunut aamuihin! Mutta, mutta, sehän on sitten tosi yksilöllistä.

Neuvolaankin olin heti plussauksen jälkeen soittelemassa aikaa ihan innoissani. Melkein sitten "järkytyin" kun kysymys kuului ensin, että mitä aiot raskauden suhteen... Sitten ymmärsin, että kuuluu varmaan ihan toimenkuvaan. Eivät voine lähteä innoissaan onnittelemaan, joskus kai joku on ei -toivotun raskauden kanssakin liikkeellä ja kysyy siihen apuja. :( No, ei siitä onneksi enempää. Tai siis tarkemmin sanoen tuo kyselijä ei ollut neuvolassa, vaan kaupungin terveydenhoidon infopuhelimessa, kun kyselin, mihin minun pitäisi olla yhteydessä, kun olen raskaana...

lallaa77
Jossain vaiheessa olit kai kysellyt sikiön sykkeistä. Josko jo olet saanut vastaukset, mutta minä olen ymmärtänyt, että jatkuvasti alle 120 on vasta jatkotarkkailun aihe tai sitten taas jatkuvasti yli 160...
Näitä jouduin tuossa itse googlettamaan, kun minun vaavini syke pamppaili tällä viikolla neuvolassa 168-169 tienoilla ja terkka joutui sitten hetken päästä kuuntelemaan uudelleen. Sitten laski jo vähäksi aikaa 155 tienoille, ja terkka oli ihan tyytyväinen. Pojulla oli aamujumppa-aika potkiskeli Doppleriakin siinä mennessään...

Marjutan
Olit kysellyt vaunuista. Me saatiin miehen siskolta käytetyt Teutonian Mistral S:t. Tokikaan ei olla päästy ihan vielä itse testaamaan, mutta he olivat olleet ihan tyytyväisiä kulkupeleihin ja meistäkin vaikuttavat hyviltä. Ovat toki uutena suhteellisen kalliit, mutta hyvin säilytettyjä käytettyjä kannattaa kyllä katsella.

Miehen siskon perhe olisi varmaan pitänyt kyseiset vaunut ihan itsellään, kun siellä laskettu aika marraskuussa, mutta yllätys yllätys, saavat kaksoset, joten tuplarattaiden ostaminen tuli siellä eteen! :O

Äitiysvaatteista ja -housuista olitte myös kai keskustelleet...
Itse jouduin tosi aikaisessa vaiheessa juuri noiden housujen kohdalla äippävaateosastolle! Masu pullahti eteen ja kaikki vanhat kiristi. Ei varmaan oltu edes viikolla 10! :O Juuri yksi työkaveri puhui, että kohtakohan sitä joutuu ostoksille... on nyt viikolla 17!
Istumatyö minulla, joten 8 tuntia istumista farkuissa ei tullut kuuloonkaan. Tässäkin vaiheessa mennään masun kanssa yläkäyrillä, tuossa edessä kun se lähinnä on. Kiristää jo äippähousujenkin vyötäröt!

Mutta tällaista täältä. =)

SariP + Poju 30+6 :heart:
 
Fyysinen työ raskausaikana Alkuvaiheessa olin raskaan touhuamisen kanssa kovastikin varovaisempi. Tällä tarkoitan sitä, että esim. metsähommissa jätin painavimmat rungot suosiolla raahaamatta ja ne mitä raahasin, niin vein tasaiseen tahtiin, niin etten tehnyt repäiseviä liikkeitä. Pyrin työskentelemään tasaisemmalla sykkeellä. Kovasti jotkut mua on toppuutelleet työnteossa, mutta neuvolastakin olen varmistellut, että kaikkea saa tehdä, mitä on muutenkin tottunut tekemään. Eli jos ei ole tottunut, niin sitten ei varmaan kannata. Kesällä jätin mustikoiden noukkimisen lyhyeen, kun kykkiminen ei tuntunut hyvältä. Toisaalta taas jaksoin kyllä kattopeltejä olla nostelemassa ja tellinkejä purkamassa, kun tarve oli. Eli itseä kuunnellen ja tervettä maalaisjärkeä käyttäen varmasti pärjää. Neuvolassakin sanottiin, että mitä enemmän pystyy liikkumaan, niin sillä voi olla synnytystä helpottava vaikutus - toivotaan niin.

Amanda Onnea hyvistä ultrakuulumisista!!

SariP Tervetuloa! :flower:
Jouduin kanssa siirtymään äippähousuihin jo samoihin aikoihin kuin sinäkin, kun tuo maha vaan tuolta pullahti eteen. Alkuraskauden mulla menikin tuon mahan kanssa yläkäyrillä, mutta nyt on onneksi lopussa kasvu tasaantunut kulkemaan mukavasti keskikäyrää. Tietysti aluksi mietin kovasti, että mitähän tuostakin seuraa...

Joanmi + Potkiainen 37+4
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis, onnea onnea :flower:

Tervetuloa GK30!

Amanda, ihana kuulla että kaikki hyvin! Me mennään lähes samoilla viikoilla, mä sain tänään neuvolasta LA:ksi 11.5. eli siellä äitienpäivän paikkeilla.. :)

Samirja; mikä on vointisi? mulla alkoi tiistaina inhottava kurkkikipu ja flunssaksihan se muuttui.. yleensä en nuhan ja yskän vuoksi ole sairaslomaa hakenut, mutta nyt on pakko ajatella niin että vauvan takia täytyy levätä. Ei siitä voi olla hyötyä kenellekään, jos sairaana hiihtelee duunissa köhimässä ja niistämässä, puoliväsyneenä.. yöt kun menee parin tunnin unipätkissä, kunnes herään taas yskimään ja täytyy mennä hengittelemään höyryä.

Ostin toki Panadol Hottia, mutta olen uskaltanut juoda vain mukillisen sitä.. muuten mennän mustaviinimarjamehulla ja teellä :D haluaisin viimeiseen asti vältellä lääkkeitä, mutta voi olla, että pakko taipua tuohon parasetamoliin.

Kävin tosiaan neuvolassa tänään ja heti ekalla käynnillä tuli puheeksi mun paino. Okei olen normaalipainon ylärajoilla, mutta osittain johtunee siitä että harrastan raskasta punttitreeniä 4x vkoa ja aika paljon lihasmassaa kertynyt. Mutta sellaisestahan ei ollut puhe, kun terkkari tuijotti numeroita.. eli missään nimessä ei saisi kiloja tulla enää lisää tuonne seuraavaan neuvolakäyntiin (marraskuussa). Täytyy hillitä tätä nälkää ja syömishimoa sitten jollakin terveellisemmällä.. :whistle:

marjutan ja muru 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa SariP! Tuossa juuri äsken kaipailtiinkin tuohon ammottavaan väliaikaan jotain odottajia. Onneksi tulit!

Marjutan, olo on tänään parempi kuin eilen. Nuhaa odottelen edelleen, vähän se lupailee, mutta taitaa alkaa vasta viikonloppuna. Limaa vähän tuolla kurkussa on, yskittää. Aamun aloitan kurkkukivun takia parasetamolilla. Muuten aion tyytyä hoidoissa nenäkannuun ja vesipiippuun. En mäkään normaalioloissa olis hakenut saikkua tämmösen pikkuflunssan takia, mutta raskauden takia otin erityisoikeuden. Joko muuten olet käynyt jossain ultrassa? Vai aiotko käydäkään ennen np-ultraa? Ja tiedätkö jo lasketun ajan?

Kiva RR kun kävit ilmoittelemassa itsestäsi. Onnea kovasti!

Samirja ja Pikkupallo (olkoon nyt vaikka tuommoinen nimi) 13+1
 
Heissan mammat ja TERVETULOA KAIKKI UUDET!!!!!:wave:

Tää mamma kävi sitten tänään taas neuvolassa.... Ja meinas hermo mennä, kun tää nyt oli jo kolmas kerta, kun mulla oli opiskelija siellä terkkana... Viime kerralla oli jopa semmonen opiskelija joka oli vuotta aikasemmin ollu mun työpaikalla harjottelussa, oon ammatiltani siis sairaanhoitaja... Meinaa pikkasen ärsyttää, kun omaa terkkaa näkee aina vilaukselta käytävällä....:kieh: Ei siinä muuten, mutta ku viime käynneillä on toi verenpaine ottanu pikkasen uusia lukemia, niin mä itte tiedän niistä painerajoista ja muista melkein enemmän kun ne opiskelijat... Tänään sitten yritin kysellä siltä opiskelijalta, että pitäskö kotona alkaa mittaileen paineita, niin eihän toi raukka osannu vastata. No, en nyt vielä kotiin tullessa käyny Omronia ostamassa, luotan siihen, että paineet on ok, sillä ei ne niin tähtitieteelliset oo ja sitä paits ne on aina kodin ulkopuolella mitatessa korkeemmat kuin kotioloissa.

Joanmi, tänks, eiköhän toi käyminen oo loppumassa, kun kuitenkin kymmenen päivän kuurin sain vaivaan. :D Ja sitten siitä lääkärin kommentista, ettei kannata suuriivousta alottaa: mä tulkitsin sen silleen, että kunhan en vielä sitä alottele, etten ärkytä masuasukkia lähtemään yksiöstään liian aikaisin. Kunhan ensi viikko alkaa ja sitä myöten rv 38, niin tää mamma alkaa jälleen lenkkeillä ja tehä kaikkee muutakin, vaikka sitten supistaskin. Siis järkevissä rajoissa tietty, en nyt halua lenkkipolullekaan synnyttämään. Lähinnä otin vähän iisimmin viime ja tämän viikon, mutta seuraavalla viikolla saa vaikka jo syntyä, onhan vauva sitten laskettavissa jo täysaikaseks. En mä muutenkaan tekemisiäni oo paljoo karsinu, tehny sen mukaan mikä tuntunu hyvälle ja mukavalle ja jos on tuntunu hyvälle joku päivä vaan maata sohvalla ja lukee kirjaa, niin sekin on luonnistunu suht kivutta. :whistle:

Painosta. Heh. Tällä mammalla ei aluks noussu paino oikein mitenkään päin ja nyt tuntuu, että tulee ihan vaan piruuttaan sen alun hissuilun eessä. Tänään nimittäin oli neuvolan puntarin mukaan viikkopianonnousu tällä mammalla +2kg. Tein sitten sillä uudet enkat, viimeks suurin viikkopainonnousu on ollu +1kg. :whistle: No, en ota ressiä tostakaan, sillä ei oo näkyvää turvotusta ja lisäks en ollu aamupalan jälkeen käyny vessassa ja se jo selittää osan painosta. Ens viikollahan ton kuulee taas, että onko se miten karkailemasta käsistä toi paino, mutta jotenkaan en usko, että jatkaa tollasta nousua, varsinkin kun en oo ees mässäilly millään ylimääräsillä. Ja oon sitä mieltä, että jos ruokaa tekee mieli, niin sitä saa ja pitää syödä, ei se niin paljoo ketään lihota.

Tänään ihmettelin sitten kaupassa, että minkäs kokosia vaippoja sitä kannattaa kotiin ostaa valmiiks. Päädyin sitten siihen kakkospakettiin, jossa paino oli merkattu 4-7kg:lle vauvalle. Ku pikkasen hämmästelin siellä hyllyjen välissä, että New born vaipat on kiloille 2-4?!?! Siis TÄH??? Outo kokoluokitus minusta, tai siis se, että noin pienestä painosta alkaen on luokiteltu syntynyt lapsi. Keskonen nyt painaa toki vähemmän (nimimerkillä itse syntynyt rv 30 ja painoo alle 2kg), mutta eikö nuo nyt muuten jää aika pian pieneks... Saa nähä sitten, että kuinka kovasti "hölskyy" alkuun noi mun ostamat vaipat, kun en niitä pienempiä ostanu. :LOL: No, mulla on kestovaippoihin aatos siirtyä, mutta piti tänne kotiin ostaa noita kertiksiäkin valmiiks, että on varalle ees jotain.

Nyt masuasukki kertoo, että mamma on istunu tarpeeks pitkään koneella, alkaa nimittäin nosteleen takalistoaan kohtii meitsin kylkikaarta semmosella tahilla, että pitää päästä liikkumaan. Ei kuin ylös ja taapertamaan pitkin huushollia.

Mukavaa syyskun loppua mammat, voidaanhan jokainen mallikkaasti ja pyöreästi! :wave:
t.Pol ja masuasukki 37+3
 
Tervetuloa myös mun puolesta SariP! Oikein mukava, että tulee tosiaan joku tuohon mun ja maaliskuisten väliin :)

Mun verenpaineista (kun niistä nyt oli juttua :D), niin aikaisemmin mun paineet on olleet luokkaa yläpaine 120-125 ja alapaine 63-68. Nyt ne on sitten tosiaan tässä parin viikon ajan olleet luokkaa yläpaine 135 kieppeillä ja alapaine 75-80. Eli nousua on tullut, mutta ei vielä olla ihan hälyyttävällä tasolla. Tosin tuolla neukkulassa ne saa multa mitattua aina ihan tähtitieteellisiä lukemia, mutta kai mä sitten niin paljon huomaamattani jännitän sitä mittausta siellä...

Joo, mulla meni kans tuo painoasia sillai, että viikolle 20 mennessä oli tullut muistaakseni muutama kilo (max 4). ja sitten alkoi ropista... :( nyt on tullut 14 ja tuntuu tulevan lähes kilon viikkovauhdilla. Tosin mulla siitä kyllä on kai osa tätä turvotusta, mutta anyway, koko ajan vaan kasvua tulee. Mutta en oo vielä huolissani ja aattelen, että jos sen 20 kiloa tulee, niin kai sen verran sitten saa lähtemäänkin, kun imettää ja liikkuu reilusti (ja ei syö herkkuja ;P). Eivät oo neukkulasta sanoneet vielä mitään mun painosta. Aluksi vaan aina kehuivat, kun ei paino noussut (kun mullakin lähtöpaino on tuolla normipainon ylärajoilla ja ei terkka eka kerralla meinannut uskoa, kun sanoin, mitä painan :D, eli lihaksikas nainen minäkin). Mutta eihän se paino alkuraskaudesta noussut, kun oksensin sen verran reilusti ja mitään ei tehnyt mieli. Mutta sitten on ruokahalu pikkuhiljaa kohentunut suorastaan huikeaksi :D ja voisin syödä ruokaa vaikka neljä kertaa päivässä... Sikäli kans luotan siihen, että paino lähtee ajallaan myös poiskin, kunhan pääsee taas liikkumaan kunnolla.

Onnittelut Amandalle hyvistä ultrakuulumisista! :)

Samirja ja Marjutan, tsemppiä! Älkää tulko kovin kipeiksi!

Lallaa, oon ottanut nyt Obsidania 3 tabua / päivä näin kuurin alkajaisiksi. en tiedä, että kuvittelenko, mutta olo on tänään ollut jo vähemmän väsynyt. :) ja ajattelin hakea myös sellaista suositeltua Floraxin Kräuterblutsaftia, kun sitä kovasti mainostettiin ja kaverikin kehui. ei vaan ollut meidän lähikaupassa, joten pitää käydä huomenna kattomassa jostain isommasta marketista. Sitä voisi kuulemma ottaa yhdesäs Obsidanin kanssa (tosin ei sit enää kun 1 obs/pv) ja se imeytyy paremmin. Sitä ei terkat suosittele, kun ei oo lääke vaan luontaistuote. Mutta ei kai sen kokeileminen haittaa :)

Pol, samaa mieltä noista vaihtuvista terkoista (ja sulla vielä harjoittelijoita!!), että ei oo itellä kovin luottavainen olo, kun on sellaisten 'hoidettavana'...

RR, onnea matkaan!

Voikaahan mammat paksusti :D

Tuiskuli ja Maisa 33+3
 

Yhteistyössä