** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Onnea Marienna! Ja muillekin, jotka jo luultavasti ovat mammoja vaikkeivät sitä vielä täällä olekaan virallistaneet!

Hyvät kuulumiset Tuiskulilla!

Täällä ei mitään uutta auringon alla. Suht oireettomasti mennään ja np-ultraan aikaa tasan kaksi viikkoa. Käytän vielä "tiukkoja" paitoja, kun ei tuosta mahasta muuta voi päätellä kuin osatotuuden: mä oon syönyt hyvin kesällä. :LOL: Jos vaan heräis tästä koomasta... milloin se alkaa se kaikkivoipa-osuus?

Samirja 7+5 (enkä tästä enää suostu peruuttamaan)
 
Samirja, mulla se kooma helpotti jossain 15 viikon tietämillä. Mutta oon kuullut, että useimmilla aikaisemmin. Ja se kuuluisa keskiraskaus on kyllä ollut ainakin tähän asti ihan parasta. Tosi energinen olo ja maha vielä inhimillisen (?) kokoinen. Tsemppiä! Muista nukkua tarpeeksi ja lepäillä muutenkin.
 
Tuiskuli Olipa ihania uutisia!! Nyt voi huokaista ja olla vähän kevyemmällä mielellä. Toivottavasti sitten kohta pyörähtäisi oikeaan suuntaan, jos kerran tilaakin on.

Samirjalle jaksamista väsymykseen! Onko sulla jo hemoglobiinia mitattu?

Ketjun hiljentymisestä päätellen, kohta taidetaan saada uutisia...

Joanmi + matkustaja 32+3
 
Moro mammat! :D Nyt on pakko kopsata teksti tuolta syyskuisista, kun olo on niiiiiiin kurja ja flunssainen:

"Heippa taas. Onpas ollut raskas päivä...

neuvolassa sain sitten huonoja uutisia, tai ainakin murheita, kun itellä kuului rytmihäiriöitä ja Superilla oli syke liian alhainen, josta neukkutäti huolestui :( Ja niin sitten minäkin! :( Jos ei olisi ollut tiedossa muutenkin polikäynti niin olisi laittanut käyrille.

Tää oli tosi kiva uutinen, kun oli yöllä nukkunut pari hassua tuntia ja kärsi kauheesta migreenistä ja väsytti jo valmiiks ihan liikaa :(

Mentiin käyrille, jossa syke oli mun mielestä yhä alhanen, mutta kätilöt sano, että ok. Lekuri ihmetteli kun kasvua ei ollu tullu juuri ollenkaan, mut sit tarkisti paperinsa ja sanoi, että 10 päivää väliä on minimi, että ees kannattaa tarkistaa kasvua - eikä mitannu kokoa loppuun asti :O No, Super olikin sitten yllättäin kääntynyt raivotarjontaan jossain välissä!!! Eli ei joudutakaan/päästäkään sektioon! :) (uutta ajateltavaa taas tääkin sitten herätti...) No, kommentoin lekurille heti, että just kun olin tottunut sektioajatukseen, niin sitten se onkin kääntynyt - lääkäri totes, että "ei mitään sektioita, kyllä se alakautta ois tullu..." eli mähän tiesin, että siellä ois painostettu synnyttämään alakautta perätilasta huolimatta!!! :headwall: Onneks ei tartte sitä enää murehtia, ellei toi vänkyrä käänny taas... ;)

Ei ollu kauheen kiva päivä, ei todellakaan... mieskin on kipeä ja väsynyt ku mikä, ja nyt päikkäreiden jälkeen sit huomasin, että mullahan on karmee flunssa. :( Kurkussa kasvaa piikkisika! :kieh:

Jäi huolettamaan noi sykkeet - ja koko ajan mietin, että liikkuuko se nyt tarpeeks...- vaikka sanottiin ettei pidä murehtia, mutta kun se huoli on istutettu päähän niin sinne se jäi. :( Ja toi kasvukin on pysähtynyt, sf-mittakin oli sentin vähemmän, mutta siitäkään ei pitäis huolehtia...

Eli sellasta täällä, suht kurja olo. Onneks sain nukuttua jo pariin otteeseen, vähän ees helpottaa. Ja ainakin se vesienmeno-ongelma on nyt ratkastu, lääkärin mielestä vaakatasossa ei tartte enää venailla kun pää on alaspäin. :)

Sori oma napa, mut eipä tullu mieleen mitään kommentoitavaakaan :D Hermotkin näköjään kiristyy, mut se johtu siitä, että mies sit päätti katsoa jotain helevetin jalkapalloa telkkarista kun mä oisin halunnu kattoa dokkaria toiselta kanavalta.................. :headwall: vttu!!!!!"

Tosta Samirjan hempan mittauksesta tuli mieleen, että mulla oli noussut hemppa tänään jo lähelle lähtötasoa, eli olikohan se 145 :p :D :D Alhasimmillaan siis raskauden aikana 130, mie oon rautaaaaaaaaaaaaaa :D (eikä rautavalmisteita siis koko aikana, väsymys on johtunut siis jostain muusta)

Tuiskuli:
kiva, että kaikki hyvin :) Ilmeisesti mullakin on vielä mahdollista, että kääntyy taas, mutta näillä mennään taas hetken :)

Voikaa hyvin :)
tömpsis ja super 38+0
 
Viimeksi muokattu:
Ikävää Tömpsis, että joudut flunssailemaan noin loppuaikoina. Olis varmaan muutakin tekemistä kuin makoilla nuhaisena. Mutta hienoa, että Super on asettunut lähtökuoppiin.

Hemoglobiini on otettu, mutta tulokset kuulen varmaan vasta np-ultrassa... Se on ilmeisesti samalla ns. lääkärineuvola??? Vaikka kätilö sen ultrauksen tekeekin. Mutta siis mistään erillisestä lääkärineuvolasta ei kukaan ole maininnut. Seuraava th-neuvola on viikolla 16.

Mutta siis hemoglobiinit on olleet mulla normaalisti lähempänä 150. En jotenki usko, että ne olis sieltä alas romahtaneet, kun aiemmin sairastellessani kaikenmoisia suolistoperäisiä ripulitulehdustauteja, silloinki hemoglobiini on aina pysynyt korkealla. Mun työ nyt vaan on tällaista puuduttavaa koneen äärellä yksin nysväämistä, et helposti alkaa nukuttaa...

Hyvät viikonloput! Sää antaa mahdollisuuden suorittaa mattojen pesun meressä :)
 
tömpsikselle voimia flunssaan, mullahan oli kans siinä 38 viikon paikkeilla se järkky räkätauti mut kerkes kuitenkin meneen sit ohi kun meni viikon yliaikaiseks. Mutta lepoa paljon ja valkosipulia ja mehua niin kyllä se siitä. Ei onneks oo enää niin kovat helteen niinku sillon mulla : / Ja mulla oli ainakin ihan hirvittävät väsymykset sen viimeisen kuukauden, nukuin ihan tolkuttomasti, siis tietty lyhyitä pätkiä mutta melkein koko päivän saatoin torkkua. Voimia viimeisiin viikkoihin, kuukauden sisällä sullakin on jo vauva sylissä :D

Samirja se on vaan semmoista raskausaikana että välillä on ihan loppu ja rättiväsynyt koko ajan ja sit tulee taas kausi kun olo on ihan ku ennen raskautta, ne tulee ja menee. Lepoa vaan sinnekin tarpeeks! Ja se keskiraskaus oli ainakin mulla se helpoin.

Meillä tyttö on alkanut nyt nukkumaan aika säännöllisesti, menee n.11 illalla yöunille, nukkuu 3 asti ja syö ja nukkuu taas 6 asti ja syö ja sit aamulla torkkuu yhdeksään. Eli aika hyvin menee yöt onneksi. Mua ei kyllä oo tehty tuohon yösyöttöön, kolmelta tuntuu aina niiiiin raskaalta nousta ylös ja meinaan ihan väkisin aina nukahtaa kesken syöttämisen vaikka siis annan öisin korviketta pullosta. |O mä vaan tarvisin sen yhden kuuden tunnin pätkän unta yössä. No eihän tän vaiheen pitäis kestää ku enää pari kuukautta niin pitäis alkaa helpottaan. Päivällä vaan ei tahdo jaksaa tehdä mitään kunnolla kun on nuutunut olo ja kahviakaan ei saisi juoda kuin muutaman kupin päivässä, se sentään piristäis mutta tekee kai vauvalle ilmavaivoja. : /

Niin ja taas kerran tuli todistettua se että tytär ottaa lähes isänsä kaltaisen miehen... :kieh: Ei se mun mies sentään kännejä onneks vedä eikä koskenkorvaa juo mutta ilta oluet tuntuu taas palanneen kuvioihin. Mies vielä raskausaikana sanoi moneen otteeseen neuvolassakin että kyllä se kaljan juominen jää ihan minimiin (siis saunakaljaan) kun vauva syntyy, no joo ei se mies ota kuin yhden tai kaks kaljaa illassa mutta lähes joka ilta kuitenkin. En oikein tiedä pitäisikö mun sanoa siitä vai ei, kun tiedän että riita siitä kuitenkin tulee.

Eikä mua muuten haittaisi se yks tai kaks kaljaa illassa mutta kun mä oon periaatteessa sitä mieltä että yhdenkään kaljan jälkeen ei vauvaa enää käsitellä turvallisesti. Ja jos mies juo sen kaks isoa tölkkiä niin eihän se ole silloin enää ajokunnossakaan jos yöllä sattuu jotain (joo oon varmaan turhankin säikky ja varovainen). Itsekkin olen ottanut muutamana sauna päivänä yhden kaljan, mutta senkin silloin kun tiedän että vauva nukkuu seuraavat 4 tuntia, eli tiedän ettei mun tarvitse käsitellä vauvaa ennen kuin kaikki alkoholi on haihtunut. Eikä se kovin kivalta tunnu kun itse vielä nukuttaa vauvaa ja haluaisi päästä jo rauhassa iltapalalle niin mies jo on kaljatölkin kanssa katsomassa telkkaria. Ja mulle on ihan ok jos vaikka parina iltana viikossa juo pari tölkkiä, mutta joka ilta se yks tai kaks ja lauantaisin se sikspäkki isoja tölkejä on mun mielestä aika paljon (ja kun tarkemmin laskee niin se sikspäkki isoja tölkkejähän on 9 pientä!!!). Ei viitsisi millään aikuiselle miehelle tämmöisestä asiasta alkaa nalkuttaakaan, mitenköhän sitä keksi jonkun hienotunteisen tavan vihjata asiasta. Näin väsyneenä vaan rupee niin helposti ärsyttämään pienetkin asiat.

Muutenkin nykyajan ihmiset juo ihan hirveesti kaljaa ja muita mietoja alkoholijuomia lasten aikana, oonkohan mä ainoo jota se asia häiritsee??? (Onkohan musta tulossa nipo pirttihirmu äiti? :LOL: ).

Sannuli ja Nykerö 1 kk ja viikko
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja niistä kestovaipoista: imse vimsen nb on ollut pääasiassa käytössä ja sen imukyky ei kyllä meillä ainakaan riitä. Ja kaikki kestikset oon hankkinut käytettyinä että imukykykin pitäis olla jo kunnossa. Muutamia taskuvaippoja oon kans käyttänyt ja ne toimii paremmin mutta tuntuu taas että ne on ihan hirveen paksuja haaroista tolle mein hentoiselle tytölle, niitten kans täytyy käyttää kokoo isompia bodyjakin kun muuten krinnaa pituudesta. Mä luulen että kestoilu jää aika vähiin loppupeleissä meillä. No onhan noissa onneks jälleenmyynti arvoa enkä oo niistä muutenkaan maksanut paljoa kun kirppareilta ja huutonetistä ne oon haalinut kasaan.
 
Meidän pikkuprinsessa syntyi 20.8 klo 18.36 hätäsektiolla rv 40+2. Paino 3905 g, pituus 51 cm ja py 35 cm. Tänään päästiin kotiin, vauvalla kaikki hyvin mutta minä vielä vähän toipuilen koettelemuksesta. Kirjoittelen lisää kun jaksan asiaan paneutua!

Tuulia ja Papu 6 vrk

Pikainen lisäys: Onnea Marienna, yhtä aikaa on sitt oltu osastolla mutta ei törmätty tunnistettavasti :) Mä en kauheesti liikuskellut osastolla ennen kuin eilen ja tänään, vielä vähemmän kenenkään kanssa jutellut lukuun ottamatta huonetoveria.
 
Viimeksi muokattu:
Sannuli: et oo pirttihirmu! no tietty niiden mielestä olet, joiden mielestä on ok olla "vähän hiprakassa" lasten seurassa ja niiden mielestä mä oon todella rasittava raittiusintoilija... :p

mutta tässä muutamia perusteluja, joita ehkä voit miehelle heittää: ei oo kauheen kiva, että sun pitää olla joka ilta se ainoa "vastuullinen" aikuinen, vaikkei mitään sattuisikaan niin ei ole kauhean reilua, että sinä hoidat lasta ja hän "rentoutuu"... Entäs jatkuvan alkoholinkäytön epäterveellisyys? Tai mitä ne puheet sitten siellä neuvolassa tarkoitti kaljan juonnin vähentämisestä? Mikä syy sillä on juoda joka ilta, mikä tarve? ja jos pitää ottaa joka ilta, niin mun silmissä se on ongelma... Lastensuojeluilmoitus tehdään usein sellaisista vanhemmista, joilla ei oikeasti ole mitään alkoholiongelmaa, mutta kun kukaan ei ole täysin selvänä ja lapsia on lähettyvillä, niin se on joku lastensuojelurikos tms. Ja oikeasti lasta pelottaa aikuinen joka on juonut vähänkin, käytös voi olla arvaamatonta, ja lapsen pitää pystyä ennakoimaan, että miten aikuinen käyttäytyy, ja luottaa siihen turvaan...

No joo, tiedän että kuulostan ihan kamalalta tän asian kanssa, mutta mä en hyväksy jokapäiväistä juomista, en varsinkaan kun on lapsia ja muita tärkeitä ihmisiä lähellä, kenen hyvinvointia pitäisi myös ajatella... Mulla on kummityttö perheestä, jossa isä juo joka päivä, ja myös selittelee sitä: "tein niin kauheesti tänään pihahommia, ja kauhee jano, juonpa lonkeron", "ootteko te nyt ihan varmoja, ettette ota terästettyä glögiä? no mä otan yksin sitten..." ja kuulempa lasten äidiltäkin, että "taas se sammui grogilasikädessä sohvalle..." ja niillä 3 pientä lasta! ehkä huolestuttavinta ko ihmisessä on se, miten pahalla päällä se on koko ajan jos ei voi ottaa yhtään lonkeroa - siitä sen ongelmakäytön mielestäni parhaiten tunnistaa, jos selvinpäin on ilkeä ja pahantuulinen koko ajan... :(

Lastenseurassa.fi antaa varmaan jotain fiksumpia neuvoja kuin minä ;)

En tiedä vaikuttaako mun mielipiteet ihan hulluilta, mutta ne on mun mielipiteitä. Olen koko lapsuuteni kärsinyt alkoholistien takia, ja sen takia varmaan vähän tiukkis näissä asioissa oonkin. Mutta onneksi viranomaistahot on mun kaa suht samaa mieltä ;) :D

muoks: juu, mua häiritsee kanssa! ja se on kanssa uus trendi, että juodaan punaviiniä joka ilta, ihan kuin se hienompi etiketti tekis alkoholinkäytöstä jotenkin hyväksyttävämpää... :O varsinkin naiset taitaa syyllistyä tähän...

Onnea Tuulia ihan hirmuisesti! Voi harmi, että jouduit hätäsektioon, mutta ilmeisesti nyt kaikki hyvin :hug: Kertoile tarinaa kun jaksat. PikkuPavulle terkkuja ja hyviä vointeja koko perheelle! :heart:

tömpsis ja super 38+1
 
Viimeksi muokattu:
sunni
No miulla oli nyt vähän henkilökohtasia murheita liittyen kakslahkeiseen ihmiseen, enkä nyt sanois et asiat vielä sen paremmin oisi, mutta tänään oli np-ultra eikä riemulla rajaa kun näin pikku-ihmisen ja kätilö oli niiiiiiiiiiin valtavan ihana ihminen ja kertoi yksityiskohtaisesti joka kohdan vauvasta ja ultrasi kauan kunnes vauva oli oikeassa asennossa että niskan sai mitattua, toki mittasi se muitakin kohteita, mutta oli kyllä voimia antava kokemus nähä pikkuinen <3




Nyt nukkumaan ja akkuja lataamaan, ollut erittäin raskas viimeinen 8 vuorokautta, kun kaiken kruunasi kuumeflunssa ja keuhkoputken tulehdus.
Mutta: tämän päiväisen jälkeen tuntuu kaikki muut toispuoleisilta asioilta,murheet siis, lapsi on nyt number one ,enkä jaksa enää ressata muilla asioilla :) :)



Voikaa hyvin <3
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Heippa kanssasisaret!

Ja onnea uusista perheenjäsenistä Marienna ja Tuulia!!!:flower:

Sitä alko sitten tällä mammalla viimeinen työputki tähän palaan. Kaks viikkoo ois vielä töitä eessä ja sitten sitä sais jäädä pois... Kauhee ku aika menee nopeesti. Sanoin tossa miehelleni, että alkaa jo pikku hiljaa vähän hirvittämään, kun kohta se vauva on oikeesti täällä, ei tartte enää puhuu että "sitten kun." No, onneks mies jakaa nää samat tunteet, kun on jo sanonu, että välillä hirvittää kauheesti ja välillä toivoo, että ois jo se vauva täällä. Ihana mies, anteeks, kun hehkutan, mutta en voi mitään, herkistää väkisin. :heart:

tuiskuli hyvä, kun sait särkyjuttuihin ihanloogisen selityksen! Toivottavasti masuasukkis vielä keksii, että ois mukavaa hengailla vähän eri asennossa, niin helpottas sitten ne kivutki. =)

Kiitti vaan teille kanssasisaret kannustuksesta ton painon kaa! En mä mitään stressiä siitä otakaan, sillä mulla on koko aika menny sykäyksittäin toi paino, että yhessä hetkessä viikkopainonnousua on paljon ja seuraavalla kerralla ei niinkään. Pääasia, että muksu kasvaa ok ja muutoinki vointi hyvä. Mulla ei onneks oo kotona ees puntaria, että en voi sen isompaa stressiä ottaa painosta, enkä otakaan. Painan tälläkin hetkellä sen verran mitä saisin painaa ilman raskautta, joten en oo huolissani mistään liikakiloista. Ja uskon kans, että se imettäminen kyllä palauttaa mittoja pikkasen takasi ja oon sata varma että muksun kanssa tulee enemmän liikuttuukin kuin nyt raskausaikana. :)

Sannuli, hoksaiskohan sun miehes kaljan juonnin vähentämisen helpommin, jos kysysit häneltä, että paljonko vois säästää rahaa olemalla juomatta joka päivä? Ku oon huomannu, että toiset havahtuu helpommin, kun asian kääntää suoraan rahalliseks, vaikkei siitä elämä kiinni oiskaan. Toisinaan nimittäin miehet aattelee asioita enemmän kustannusten näkövinkkelistä, niin pelittäsköhän toi teillä tohon olueen? Tai sitten, jos otat asian suoremmin puheeks, niin peilaa asiat sun tunteiden kautta. Eli, että alotat jotenkin: "musta tuntuu" tai "mua loukkaa / satuttaa / huolestuttaa...." Sillä jos sä puhut asioista silleen miltä ne susta tuntuu, niin sen ei pitäs olla mitenkään riitaa haastavaa, sähän vaan kerrot sun subjektiivisista tuntemuksista, etkä oo häntä syyttämässä mistään. Tai miehes ei ainakaan voi tulkita sun tunteista puhumista mitenkään syyllistävänä. Toivon onnea ja menestystä asian tiimoilta, kannattaa asiasta miehelles mainita, koska asia sua häiritsee ja mietityttää!! Tsemppiä!!:hug: Ja EI, et oo pirttihirmu!

Kerroin tossa aiemmin, että mulle on raskausaikana tullu luomia. No, nyt on sitten alkanu pukkaileen pieniä finnejä mitä ihmeellisimmistä paikoista: ylähuulessa oli viikolla muutama ihan kiinni, sitten on ollul alaluomessa ja tänään bongasin pienen finnin krvanlehdestä, korvisreikien välistä!!!! Ei sillä, mulla on murkkuikää finnien osalta kestänykin kolmetoistavuotiaasta lähtien, mutta ei mulla nyt ennen oo ihan korvista finnejä tunkenu, tai sitten alaluomesta. Onneks noi on semmosia ihan pieniä ja painuvat nopeesti pois, mutta kyllä ovat paikkoja keksineet!!! Kiva niitä yrittää jollain peitekynällä peitellä, kun ne on niin mielenkiintosissa paikoissa. Kaikkee sitä tää raskausajan hormoonitoiminta saakin aikaseks! :rolleyes:

Jaaha.. jos sitä lähtis ihmettelemään tota kuumaa ja kosteaa ukoilmaa, siellä nimittäin mittarin mukaan ois lähemmäs hellettä toi ulkolämpötila. Jos vaikka vähän jätskiä söis kesän kauniin päivän kunniaks, jäätelöhän ei paljoo nosta painoo.... kuten ei suklaakaan tai muut tämmöset namit, eihän.... :D:p:whistle:

Voikaa hyvin, kaikki tasapuolisesti!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 32+6
 
Tuulialle myös täältä suuret onnittelut!!!!:flower::flower: Arvasin, että olit siellä. Koska mulla oli melkoisesti tikkejä, niin olin myös lähes kokoajan huoneessani. Hain vain ruokaa sinne ja kävin to-pe tytön kanssa hoitohuoneessa punnituksilla yms. pikaisesti.

Tässä muutamia hataria muistikuvia synnytyksestä:

Todellakin silloin to 40+0 aamulla neljän puoli viiden maissa jotain nestettä lorahti sängylle ja housuihin. Kohta alkoivat supistuksetkin, mitkä olivat sellaisia menkkakipumaisia, ei kovin ikäviä. 7 tunnin päästä ne loppuivat. Käytiin sairaalassa äippäpolilla näytillä kun pyysivät. Kätilö tai joku otti käyrää ja emättimestä vanupuikolla näytteen, että onko lapsivettä. Tulos oli negatiivinen. MUTTA myöhemmin kävikin ilmi, että näyte oli otettu väärin. Eli pitää työntää sormet ja ottaa kohdunkaula siihen ja ujuttaa se puikko sitten kohdunsuulle sormia pitkin. Tämä täti vaan työnsi sen puikon summanmutikassa sinne, eikä sormia ollenkaan. Näin ollen palasimme kotiin. Limatulppaa tuli sitten iltapäivällä ja vielä limoja pe-la myös. Supistuksia tuli öisin, edelleenkään ei kovin ikäviä, säännöllisiä ja epäsäännöllisiä. Huomasin, että nestettä lorahteli ruokalusikallisen ja kahden verran aina kun nousin ylös oltuani vasemmalla kyljellä. Koska se torstain täti oli alentuva ja vähättelevä ja kumosi melkein koko limatulpan olemassaolon ja kertoi kaiken olevan vain harjoittelua...niin en kehdannut lähteä uudelleen sairaalalle. Lopulta la-su -yöllä soitin taas sinne ja sanoivat, että voin ihan hyvin tulla. Sunnuntaina 40+3 klo 13 sitten mentiin. Käyrällä oli vähän supistelua ja kun kätilö työnsi sormet sisään ja otti sen testin oikein, tuli nestettä kun veti sormet pois. Ja tulos oli positiivinen. Hän oli hyvin ihmeissään siitä, miten edellinen näyte oli otettu. No sitten konsultoitiin lääkäriä ja näin ollen mut otettiin sisään sairaalaan, missä olin synnärin tarkkailuhuoneessa sen illan ja yön. Otettiin infektioseuranta, koska oli siis korkea lapsiveden meno, kalvoissa reikä ylhäällä, varmaankin vasemmalla puolella, koska valui sillä kyljellä ollessa. Verikokeet tulivat negoina takaisin, mutta lisäksi otettiin b-streptokokkinäyte kohdunsuulta, ja koska vastaukset sai vasta aamulla, ja laspivedenmeno on aina siihen riskitekijä, niin sain suoneen antibioottia 4h:n välein. Supistukset alkoivat pikkuhiljaa vakiintua. Pysyivät epäsäännöllisinä, mutta kovenivat hiukan. Sängyssä ja keinutuolissa oli huono olla, säkkituolissa hiukan parempi, mutta parasta oli seistä. Kauratyyny ei auttanut. Mutta sitten muistin synnytyslaulun, joka auttoi koko yön!!! Mulle oli muuten vaikeaa saada selkä pysymään rentona ja pienikin jännitys selässä teki supistuksesta aina paljon tuskaisemman. Yksinäistä oli, mies ei saanut sinne jäädä. Iltapäivällä saapuessani, paikat olivat täysin epäkypsät, kohdunsuu jossain kaukana ja vain ihan sormenpään tai varmaan kynnen verran auki. Aamulla kaula oli hävinnyt ja oli kahdelle sormelle auki ja kun lääkäri tuli puolen tunnin päästä, olin jo kolmelle sormelle auki. Selvisi, että streptokokki löytyi. Sain soittaa miehelle, että tulee sairaalaan, käymme kävelyllä ja menemme saliin. Salissa kymmeneltä tilanne oli edelleen kolmelle sormelle auki eikä supistukset olleet säännöllisiä vaikkakin avasivat paikkoja, joten lääkäri puhkaisi kalvot myös alhaalta jouduttaakseen etenemistä - lapsivedenmenon takia. Mitkään nämä toimenpiteet eivät sattuneet yhtään, minäkin herkkälimakalvoinen huomasin, että mikään sisätutkimus ei sattunut, kun hormoonit jo jylläsivät. Kalvojen puhkaisuja olin pelännyt, ja supistuksista tulikin kipeämpiä. Selvisin vielä synnytyslaululla. Mulle tarjottiin ruokaa, mutta ei ollut oikein nälkä :rolleyes:. 4 cm oli seuraava etappi, ja silloin halusivat laittaa oksitosiinin. Harmitti...en ollut päässyt kokeilemaan mitään palloja ja altaita ja ammeita ja juttuja, koska mentiin suoraan saliin. Ja sitä oksitosiinia en olisi halunnut. Tiesin, että nyt se on menoa...samassa sain kiellon olla pystyssä, koska vauvan sydänäänet silloin huononivat. Olin siis sängyssä, selkää mahdoton saada pysymään kovalla rentona ja huomasin heti, että en tule pärjäämään niiden supistusten "päällä" vaan ne vievät minua. Maha oli täynnä ilmaa, joka tuntui räjäyttävän mahan, vauva möyri kuin viimeistä päivää ja sillä oli se sydänkäyräpiuha päässä ja se piuha pyöri vauvan mukana ja tuntui tosi ikävältä. Pyysin siis heti epiduraalin. Sitä odoteltiin 10 min. jonka aikana mut katetroitiin. Se helpotti jo aika paljon. Kätilö vielä muistutteli, että enkö halunnut kokeilla ilman epiduraalia...mä jo ajattelin, että voihan venäjä...Mä tärisin kuin horkassa, ja yritin selviytyä, pahinta oli se ilman tunne ja se pyörivä johto sekä se kova sänky ja supistukset, jotka tulivat nopeasti ja kovina enkä ehtinyt niiden tahtiin ollenkaan. Ilokaasua kokeilin muutaman henkosen. Ei ollut mun juttu koska en ole tuskaani oppinut koskaan humalalla turruttamaan muutenkaan, synnytyslaulu toimi ehkä ihan hiukan. No epiduraalin laiton ajan toivoin vaan, että supistus ei tulisi juuri silloin, ja hienosti saatiin se siihen väliin laitettua. Ja heti perään kokeiltiin kohdunsuu, joka oli 9cm auki ja 10 min päästä täysin auki. Sen 10 min. puuskutin ja "huusin" ei saa ponnistaa, ei saa ponnistaa... Koska siihen oli jo kova tarve ja oli kamalaa pidättää sitä ponnistusta. Mies piti kädestä kiinni ja mä ähkin. Sitten vaihtui hetkeksi kätilö, ja sitten tuli se ponnistuksen hoitanut töihin. Epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa, tai no ehkä voi olla, että se lyhensi supistuksia? Mutta yhtä intensiivisiä ne olivat. Ja se 9-10 senttiä matka oli jo sitä, että maha supistui niin, että väkisinkin alkoi taipua kaksinkerroin kuin vatsalihaksia tehdessä. Sitten alkoi ihana ponnistusvaihe. Ei tarvinnut pidätellä, vaan antaa vaan mennä. Ensin lyhyitä ponnistuksia vaan, että saatiin pää oikeaan asentoon ja sitten kunnon ponnistuksia. Kroppa toimi hyvin ja työskentelin supistusten kanssa samaan tahtiin. Tosissaan piti ponnistaa, kätilö ja mies kannustivat vieressä. Niiden sydänäänien takia piti ponnistaa kyljeltä puoli-istuvasti - valitsin vasemman kyljen, en olisi osannut oikealta niin kuin kätilö ensin meinasi. Ja sieltä se alkoi tulla. Puudutteen antoi kätilö välilihalle. Ponnistin niin kovasti kuin pystyin, supistukset alkoivat lyhentyä ilmeisesti koska epiduraali kuitenkin oli annettu. Sitten tuli pää, ja kätilö sanoi kädenkin olevan siinä. Samassa tuli huoneeseen apuvoimia. Se käsi autettiin ulos ja katsellessani tyttäreni päätä opastettiin ponnistamaan ihan vaan vähän, että kroppa seuraa perässä. Pään kohdalla tunsin repeämisen, ihmettelin että se tuli häpyhuulien puolelle - mutta tosiaan se puudutehan oli siellä välilihalla. Repeämisen tunsi, se kirveli, muttei ollut mitenkään tuskallista. Maanantaina 40+4 klo 14:56 meille syntyi tyttö 3650g ja 51cm ja päänuppi 33cm. Mies katkaisi napanuoran ja vauvaa siinä laiteltiin. Paikalle tuli lääkäri samalla kuin vielä vähän oksitosiinia tarvittiin auttamaan istukka ulos. Napanuora oli 75 cm pitkä ja istukkakin meille esiteltiin, se painoi 600g. Lääkäri alkoi tutkia, sitten tuli jo erikoislääkärikin ja parin tikin jälkeen soitettiin leikkuriin, että siirrytään sinne. Onneksi niillä kesti 10 min. ja sain imettää vauvaa sen ajan. Piti mennä spinaalilla paikattavaksi, mutta niin vaan ympärillä oli 10 ihmistä eri raajoissa kiinni ja letkua ja johtoa kiinniteltiin ja kysyttiin onko mua aikaisemmin nukutettu. Sanoin, että ei - sitten tuli maski ja klo 19 heräsin. Pääsin osastolle ja vihdoin oman vauvani luo. Katetroituna, antibiootti- ja ravintoliostipassa olin vähän kädetön, mutta oma vauva haihdutti kivun ja säryn. Aamulla lääkäri tuli kertomaan paikanneensa damagea kaksi tuntia. Repesin koko emättimen mitalta sisältä välilihasta, onneksi peräaukon sulkijalihas säästyi. Lisäksi sisemmät häpyhuulet menivät ja toisesta ei kaikkea saatu pelastettua. Tätä ihmettä sitten kävi sairaalassaoloaikana kurkistelemassa tukku kätilöitä ja kolme lääkäriä. Kaikki kehuivat kovasti miten hienolta alakerta näyttää. Ja tiedättekö mitä - peilistä en ole uskaltanut kurkata, mutta käsituntumalla sanoisin, että hyvältä tosiaan varmaan näyttää, tuntuu symmetrisemmältä kuin aiemmin :D, että... Turvotus on nyt laskenut ja tikit sulavat itsekseen. Kävelemään pystyy jo kuten ennenkin, mutta ei pitkiä matkoja, koska alkaa tulemaan painetta. Tikit alkoivat toissapäivänä vähän pistellä. Repeämistä pelkäsin, mutta jos näin pahasta repeämästä selviää näin helposti, niin turhaan pelkäsin. Syyksi sanottiin käsi, ja todennäiköisesti kudostyyppi sekä vauhdikas oksitosiinisynnytys sekä streptokokki, jos se on ollut mulla jo aiemmin. Saattaa aiheuttaa limakalvojen haurautta. Mulla kyllä ei ole ollut mitään tulehduksia tuolla.

VAUVA ON IHANA!!! En meinaa tajuta, että se on meidän oma mussukka. Imettäminen on lähtenyt
käyntiin ja untakin on vähän saatu.

Traumoja ei ole jäänyt mistään. Se ikävä tunne siellä supistellessa johtui siis siitä, että se vauvan käsi pyöri siellä lantiossa pään kanssa, lisäksi ilmasta. Suosittelen muuten sitä katetrointia jos ette saa pissattua hetkeen. Ei sitä pissantunnetta siinä synnyttäessä oikein enää tule, ja se pissa painaa ja blokkaa vauvan tietä. Paljon helpompi olla rakko tyhjänä.

Synnytysosastoaika oli ihanaa, siellä oli ihania avuliaita ja opastavia ihmisiä töissä ja sain kamalasti neuvoja ja vahvistusta. Mutta oli ihana päästä perjantaina kotiin.

Nyt olen äiti ihanalle tytölle, joka täyttää tänään viikon!!

Voikaa hyvin!

Marienna ja rakas 1vko
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuulia80
Käväisen täällä moikkaamassa, jospa vanhat tutut vielä luette palstaa! Onnea kaikille vauvan saaneille - Sannuli, MR, Marienna ja muut! :) Huikeeta!

Mulla on jännät paikat meneillään. Hoidoista huolimatta onnistuin saamaan vuoden takaisen kohdunulkoisen raskauden jälkeen vain yhden ovulaation sille puolelle, missä on munanjohdin tallella - ja tuloksena oli plussa! :) 1,5 vuotta siis yritystä takana, kaksi ovista ja kaksi plussaa! Nyt vaan toivon, että tämä toinen olisi oikeassa paikassa ja kestävää laatua. Vasta 4+3 meneillään, joten mitä vaan voi vielä käydä. Ennen varhaisultraa en tällä kertaa anna itseni liikaa innostua.

En vielä liity tänne sen kummemmin ja alkuraskaudessa olevia onkin täällä aika vähän! Kovasti odottelen aaltoa tuolta vauvakuumeilevien joukosta. :) Toivottavasti kuullaan vielä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuiskuli
Onnea Tuulialle ja pikkuneidille! :heart: :flower:

Ja kiitokset Mariennalle synnytyskertomuksesta. Luin sitä jotenkin kauhunsekaisin tuntein noiden repeämien osalta, mutta sait sen kuulostamaan paljon inhimillisemmältä ja vähemmän kamalalta. Kiitos! :) hyvää toipumista sinne ja nauti vauvasta!

Sannuli, et ole tiukkis vaan oikeinkin normaali! :) ja suhtaudut vauvaasi ja sen hoitamiseen ihanasti. Uskon, että varmasti on vaikea jutella asiasta väsyneenä. Mulla ainakin menee väsyneenä helposti vaan itkuksi tai huutamiseksi tuollaiset vaikeammat juttelut. Mutta täällä onkin jo mukavasti asiasta puhuttu ja samoihin sanoihin voisin yhtyä. Eli juttele miehesi kanssa ja kerro, miten sinä koet asian. Ja ehkä voit ehdottaa miehelle pieniä 'vastuutehtäviä' vauvanhoidossa (joku yöllinen ruokintakerta miehen vastuulle), mikä saattaisi ehkä motivoida miestä olemaan ihan täysin selvänä.

Ja kuten täällä on useampi sanonut, niin alkoholin kohtuukäyttö on varsin vaikeaa. Alkoholismi alkaa siitä, kun on riippuvainen alkoholista. Ja jos käyttää päivittäin tai lähes päivittäin, niin silloin ollaan jo aika huolestuttavalla tasolla. Tsemppiä!! :hug:

Sunnille onnittelut mukavista ultrakuulumisista! Ja toivotaan, että elämän muutkin asiat järjestyvät!

Pol, sulla tosiaan alkaa olla jo harva aamukampa töissä! :)

Ja Tömpsiksellä aamukampa muuten vaan harvenee... Tsemppiä loppumetreille! ja tietenkin sitten sinne H-hetkeen.

Täällä on siirrytty jo kolmannellekymmennelle raskausviikolle :D sitä melkein voisi vähän juhlistaa.

Hyviä vointeja kaikille!

Tuiskuli ja Maisa 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Amanda, kirjoittelit ilmeisesti mun kanssa yhtä aikaa.

Oonkin käynyt sua jo tuolla kuumeilupuolella onnittelemassa. Niin mielelläni toivotan sun tervetulleksi mun puolesta tänne puolelle! ja toivotaan, että kaikki menee hyvin loppuun asti!
 
Lisään vähän:

Marienna oot ehkä aiemmin kertonut tuosta synnytyslaulusta, mutta kerrotko uudelleen. Opetettiinko se jossain vai luitko siitä?

Sannuli mulla ei ole mitään poppakonstia ratkaisuksi tuohon ikävähköön tilanteeseen. Voihan se olla, että mies kokee itsensä nyt jotenki ulkopuoliseksi tai avuttomaksi tai jotain, johon tarvii kaljaa. Tai jopa hän ei näin alussa halua osallistua ja kalja on loistava tekosyy olla osallistumatta. Ehkä aika ratkaisee asian, ehkä ei. Tosi ikävää kuitenkin sulle. En voi muuta kuin toivottaa parempaa jatkoa. Et ole tiukkapipo! Noi alkoholiasiat on vain niin vaikeita ja itse olen niistä päässyt eroon vain lähtemällä (äidistä ja ex-miehestä), mutta eipä ollut lapsia, joten valinta oli lopulta helppo.
 
Tuulialle myös täältä suuret onnittelut!!!!:flower::flower: Arvasin, että olit siellä. Koska mulla oli melkoisesti tikkejä, niin olin myös lähes kokoajan huoneessani. Hain vain ruokaa sinne ja kävin to-pe tytön kanssa hoitohuoneessa punnituksilla yms. pikaisesti.

Tässä muutamia hataria muistikuvia synnytyksestä:

Todellakin silloin to 40+0 aamulla neljän puoli viiden maissa jotain nestettä lorahti sängylle ja housuihin. Kohta alkoivat supistuksetkin, mitkä olivat sellaisia menkkakipumaisia, ei kovin ikäviä. 7 tunnin päästä ne loppuivat. Käytiin sairaalassa äippäpolilla näytillä kun pyysivät. Kätilö tai joku otti käyrää ja emättimestä vanupuikolla näytteen, että onko lapsivettä. Tulos oli negatiivinen. MUTTA myöhemmin kävikin ilmi, että näyte oli otettu väärin. Eli pitää työntää sormet ja ottaa kohdunkaula siihen ja ujuttaa se puikko sitten kohdunsuulle sormia pitkin. Tämä täti vaan työnsi sen puikon summanmutikassa sinne, eikä sormia ollenkaan. Näin ollen palasimme kotiin. Limatulppaa tuli sitten iltapäivällä ja vielä limoja pe-la myös. Supistuksia tuli öisin, edelleenkään ei kovin ikäviä, säännöllisiä ja epäsäännöllisiä. Huomasin, että nestettä lorahteli ruokalusikallisen ja kahden verran aina kun nousin ylös oltuani vasemmalla kyljellä. Koska se torstain täti oli alentuva ja vähättelevä ja kumosi melkein koko limatulpan olemassaolon ja kertoi kaiken olevan vain harjoittelua...niin en kehdannut lähteä uudelleen sairaalalle. Lopulta la-su -yöllä soitin taas sinne ja sanoivat, että voin ihan hyvin tulla. Sunnuntaina 40+3 klo 13 sitten mentiin. Käyrällä oli vähän supistelua ja kun kätilö työnsi sormet sisään ja otti sen testin oikein, tuli nestettä kun veti sormet pois. Ja tulos oli positiivinen. Hän oli hyvin ihmeissään siitä, miten edellinen näyte oli otettu. No sitten konsultoitiin lääkäriä ja näin ollen mut otettiin sisään sairaalaan, missä olin synnärin tarkkailuhuoneessa sen illan ja yön. Otettiin infektioseuranta, koska oli siis korkea lapsiveden meno, kalvoissa reikä ylhäällä, varmaankin vasemmalla puolella, koska valui sillä kyljellä ollessa. Verikokeet tulivat negoina takaisin, mutta lisäksi otettiin b-streptokokkinäyte kohdunsuulta, ja koska vastaukset sai vasta aamulla, ja laspivedenmeno on aina siihen riskitekijä, niin sain suoneen antibioottia 4h:n välein. Supistukset alkoivat pikkuhiljaa vakiintua. Pysyivät epäsäännöllisinä, mutta kovenivat hiukan. Sängyssä ja keinutuolissa oli huono olla, säkkituolissa hiukan parempi, mutta parasta oli seistä. Kauratyyny ei auttanut. Mutta sitten muistin synnytyslaulun, joka auttoi koko yön!!! Mulle oli muuten vaikeaa saada selkä pysymään rentona ja pienikin jännitys selässä teki supistuksesta aina paljon tuskaisemman. Yksinäistä oli, mies ei saanut sinne jäädä. Iltapäivällä saapuessani, paikat olivat täysin epäkypsät, kohdunsuu jossain kaukana ja vain ihan sormenpään tai varmaan kynnen verran auki. Aamulla kaula oli hävinnyt ja oli kahdelle sormelle auki ja kun lääkäri tuli puolen tunnin päästä, olin jo kolmelle sormelle auki. Selvisi, että streptokokki löytyi. Sain soittaa miehelle, että tulee sairaalaan, käymme kävelyllä ja menemme saliin. Salissa kymmeneltä tilanne oli edelleen kolmelle sormelle auki eikä supistukset olleet säännöllisiä vaikkakin avasivat paikkoja, joten lääkäri puhkaisi kalvot myös alhaalta jouduttaakseen etenemistä - lapsivedenmenon takia. Mitkään nämä toimenpiteet eivät sattuneet yhtään, minäkin herkkälimakalvoinen huomasin, että mikään sisätutkimus ei sattunut, kun hormoonit jo jylläsivät. Kalvojen puhkaisuja olin pelännyt, ja supistuksista tulikin kipeämpiä. Selvisin vielä synnytyslaululla. Mulle tarjottiin ruokaa, mutta ei ollut oikein nälkä :rolleyes:. 4 cm oli seuraava etappi, ja silloin halusivat laittaa oksitosiinin. Harmitti...en ollut päässyt kokeilemaan mitään palloja ja altaita ja ammeita ja juttuja, koska mentiin suoraan saliin. Ja sitä oksitosiinia en olisi halunnut. Tiesin, että nyt se on menoa...samassa sain kiellon olla pystyssä, koska vauvan sydänäänet silloin huononivat. Olin siis sängyssä, selkää mahdoton saada pysymään kovalla rentona ja huomasin heti, että en tule pärjäämään niiden supistusten "päällä" vaan ne vievät minua. Maha oli täynnä ilmaa, joka tuntui räjäyttävän mahan, vauva möyri kuin viimeistä päivää ja sillä oli se sydänkäyräpiuha päässä ja se piuha pyöri vauvan mukana ja tuntui tosi ikävältä. Pyysin siis heti epiduraalin. Sitä odoteltiin 10 min. jonka aikana mut katetroitiin. Se helpotti jo aika paljon. Kätilö vielä muistutteli, että enkö halunnut kokeilla ilman epiduraalia...mä jo ajattelin, että voihan venäjä...Mä tärisin kuin horkassa, ja yritin selviytyä, pahinta oli se ilman tunne ja se pyörivä johto sekä se kova sänky ja supistukset, jotka tulivat nopeasti ja kovina enkä ehtinyt niiden tahtiin ollenkaan. Ilokaasua kokeilin muutaman henkosen. Ei ollut mun juttu koska en ole tuskaani oppinut koskaan humalalla turruttamaan muutenkaan, synnytyslaulu toimi ehkä ihan hiukan. No epiduraalin laiton ajan toivoin vaan, että supistus ei tulisi juuri silloin, ja hienosti saatiin se siihen väliin laitettua. Ja heti perään kokeiltiin kohdunsuu, joka oli 9cm auki ja 10 min päästä täysin auki. Sen 10 min. puuskutin ja "huusin" ei saa ponnistaa, ei saa ponnistaa... Koska siihen oli jo kova tarve ja oli kamalaa pidättää sitä ponnistusta. Mies piti kädestä kiinni ja mä ähkin. Sitten vaihtui hetkeksi kätilö, ja sitten tuli se ponnistuksen hoitanut töihin. Epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa, tai no ehkä voi olla, että se lyhensi supistuksia? Mutta yhtä intensiivisiä ne olivat. Ja se 9-10 senttiä matka oli jo sitä, että maha supistui niin, että väkisinkin alkoi taipua kaksinkerroin kuin vatsalihaksia tehdessä. Sitten alkoi ihana ponnistusvaihe. Ei tarvinnut pidätellä, vaan antaa vaan mennä. Ensin lyhyitä ponnistuksia vaan, että saatiin pää oikeaan asentoon ja sitten kunnon ponnistuksia. Kroppa toimi hyvin ja työskentelin supistusten kanssa samaan tahtiin. Tosissaan piti ponnistaa, kätilö ja mies kannustivat vieressä. Niiden sydänäänien takia piti ponnistaa kyljeltä puoli-istuvasti - valitsin vasemman kyljen, en olisi osannut oikealta niin kuin kätilö ensin meinasi. Ja sieltä se alkoi tulla. Puudutteen antoi kätilö välilihalle. Ponnistin niin kovasti kuin pystyin, supistukset alkoivat lyhentyä ilmeisesti koska epiduraali kuitenkin oli annettu. Sitten tuli pää, ja kätilö sanoi kädenkin olevan siinä. Samassa tuli huoneeseen apuvoimia. Se käsi autettiin ulos ja katsellessani tyttäreni päätä opastettiin ponnistamaan ihan vaan vähän, että kroppa seuraa perässä. Pään kohdalla tunsin repeämisen, ihmettelin että se tuli häpyhuulien puolelle - mutta tosiaan se puudutehan oli siellä välilihalla. Repeämisen tunsi, se kirveli, muttei ollut mitenkään tuskallista. Maanantaina 40+4 klo 14:56 meille syntyi tyttö 3650g ja 51cm ja päänuppi 33cm. Mies katkaisi napanuoran ja vauvaa siinä laiteltiin. Paikalle tuli lääkäri samalla kuin vielä vähän oksitosiinia tarvittiin auttamaan istukka ulos. Napanuora oli 75 cm pitkä ja istukkakin meille esiteltiin, se painoi 600g. Lääkäri alkoi tutkia, sitten tuli jo erikoislääkärikin ja parin tikin jälkeen soitettiin leikkuriin, että siirrytään sinne. Onneksi niillä kesti 10 min. ja sain imettää vauvaa sen ajan. Piti mennä spinaalilla paikattavaksi, mutta niin vaan ympärillä oli 10 ihmistä eri raajoissa kiinni ja letkua ja johtoa kiinniteltiin ja kysyttiin onko mua aikaisemmin nukutettu. Sanoin, että ei - sitten tuli maski ja klo 19 heräsin. Pääsin osastolle ja vihdoin oman vauvani luo. Katetroituna, antibiootti- ja ravintoliostipassa olin vähän kädetön, mutta oma vauva haihdutti kivun ja säryn. Aamulla lääkäri tuli kertomaan paikanneensa damagea kaksi tuntia. Repesin koko emättimen mitalta sisältä välilihasta, onneksi peräaukon sulkijalihas säästyi. Lisäksi sisemmät häpyhuulet menivät ja toisesta ei kaikkea saatu pelastettua. Tätä ihmettä sitten kävi sairaalassaoloaikana kurkistelemassa tukku kätilöitä ja kolme lääkäriä. Kaikki kehuivat kovasti miten hienolta alakerta näyttää. Ja tiedättekö mitä - peilistä en ole uskaltanut kurkata, mutta käsituntumalla sanoisin, että hyvältä tosiaan varmaan näyttää, tuntuu symmetrisemmältä kuin aiemmin :D, että... Turvotus on nyt laskenut ja tikit sulavat itsekseen. Kävelemään pystyy jo kuten ennenkin, mutta ei pitkiä matkoja, koska alkaa tulemaan painetta. Tikit alkoivat toissapäivänä vähän pistellä. Repeämistä pelkäsin, mutta jos näin pahasta repeämästä selviää näin helposti, niin turhaan pelkäsin. Syyksi sanottiin käsi, ja todennäiköisesti kudostyyppi sekä vauhdikas oksitosiinisynnytys sekä streptokokki, jos se on ollut mulla jo aiemmin. Saattaa aiheuttaa limakalvojen haurautta. Mulla kyllä ei ole ollut mitään tulehduksia tuolla.

VAUVA ON IHANA!!! En meinaa tajuta, että se on meidän oma mussukka. Imettäminen on lähtenyt
käyntiin ja untakin on vähän saatu.

Traumoja ei ole jäänyt mistään. Se ikävä tunne siellä supistellessa johtui siis siitä, että se vauvan käsi pyöri siellä lantiossa pään kanssa, lisäksi ilmasta. Suosittelen muuten sitä katetrointia jos ette saa pissattua hetkeen. Ei sitä pissantunnetta siinä synnyttäessä oikein enää tule, ja se pissa painaa ja blokkaa vauvan tietä. Paljon helpompi olla rakko tyhjänä.

Synnytysosastoaika oli ihanaa, siellä oli ihania avuliaita ja opastavia ihmisiä töissä ja sain kamalasti neuvoja ja vahvistusta. Mutta oli ihana päästä perjantaina kotiin.

Nyt olen äiti ihanalle tytölle, joka täyttää tänään viikon!!

Voikaa hyvin!

Marienna ja rakas 1vko
Niin ja lisäisin vielä, että synnytyksen kestoksi merkittiin 5,5h josta ponnistusvaihe oli 0,5h. Joskin siinä oli ainakin 15min sitä pään asennon korjaavaan pikkuponnistelua ja sitten puolet sitä kunnon ponnistelua. Vitsit se ponnistaminen oli kyllä mahtavaa, siinä tuli sellainen oikein rauhan tunne, ja supistusten aallolla työskentely oli huimaa...
 
Satamäärin onnea Amanda!!! Olen kovasti toivonut sua tälle puolelle!!!

Synnytyslaulusta: siihen on kurssejakin, mutta täälläpäin ei ollut, joten piti netistä tutkailla. Ideana on äänen resonoinnilla rentouttaa alakroppaa. A, O, U, M -äänteet matalina rentouttavat alakerran parhaiten. Keinuttelin itseäni hitaasti siirtämällä painoa jalalta toiselle, lantio hiukan keinuen ja ääntelin matalalta AOUM, AOUM...kuulostaa aivan pöljältä. Mutta toimii!!! Selvästi huomasi kuinka rentoutui ja hengitys meni itsekseen oikeanlaiseksi, nenän kautta sisään ja äänteen mukana suusta ulos. Vähän kuin meditoisi. KOKEILKAA!!
Harmoninen laulu - Synnytyslaulu
Synnytyslaulu

Näistä linkeistä ammensin tietoni. Ja tosiaan kotona kun kokeilin aiemmin, niin sain ääntä matalalta vaan sekunnin-pari, vaikka olen laulaja. Kun sitten käytin suppareihin, niin ääni kantoi pidemmälle ja pidemmälle kun keskityin ja rentouduin. Käytin kyllä ääntä läpi synnytyksen, kovimmissa supistuksissa lopussa sellaista karjahteluhengitystä...en nyt karjunut, mutta hengitin äänellä tosi voimakkaasti - kuulosti varmaan pelottavalta jos joku kulki käytävällä vuoroaan odotellen :LOL:. Mulla kun on selkä ennestään ihan sökönä niin makaaminen kovalla sairaalasängyllä supistellen ei rentouta yhtään ja supistus on aina pahempi jos yhtään jännittää. Ja periaatteessa alapää on rentona jos rentouttaa peräsuolen alueen, ihan kuin vähän olisi kakalla tai jotain, mutta eihän sitä voi loppuvaiheessa tehdä kun tuntuu, että tulee lapsi ulos samalla. Siis ennen kun saa ponnistaa.

Tsemppiä vaan kaikille!! Se hetki kun vauva on ulkona, kaikki epämukavuus loppuu kuin seinään ja ihana vauva valtaa kaiken. Ja MR:a komppaan: RINTAKUMIT, LANSINOH JA KAALI!!! MUISTAKAA NE HETI!!

Marienna ja rakas 1 vko
 
Heippa!

Voi Marienna, mikä homma sulla on ollut! Mutta nyt kaikki hyvin! :) Ja toivottavasti paikat paranee entistä ehommiksi! :) Kiva myös kuulla, että ponnistaminen oli "kivaa", sitä mä oon jotenkin jännittänyt kanssa.

Mä pelkään tota repeämistä kanssa, mulla on ollut jo pitkään limakalvojen kanssa ongelmia, ja heti tietty ajattelen, että alapää räjähtää sen takia... :( Nuoruudessa hoidettu kondyloomakin voi kai heikentää välilihaa tms. joten oon kohta jo ihan hysteerinen... Pelkään että ne repeämät ei mun kohdalla sitten parane vaan siihen menee sitten loppuelämä ilman seksiä ja jatkuvien kipujen kanssa... minäkö pessimistinen??? :whistle:

Amandalle
onnea plussasta ja toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin! :hug: :heart:

Tuiskuli: täällä jännitetään joo... toivon niin että saisin asiat kuntoon ja paikalleen ennen kuin vauva tulee, mutta tottahan se on, että se voi tulla koska vaan... KÄÄK! ja tänään on taas ollut kauhean kostea olo, täytyy taas miettiä sitä lapsivesiasiaa... Kiitos tsempeistä :)

Muut on antaneet Sannulille hyviä neuvoja, jopa paljon paremmin muotoiltuja kuin minä :D Toivottavasti en loukannut, noista asioista on kauhean vaikea puhua ilman "tunnelatausta" ja monesti voin olla tökerö. Toivottavasti siellä asiat sujuu hyvin! :hug:

Hitto miten voi olla HIKI! ja flunssa! :kieh:
Voikaa muut hyvin! :heart:
tömpsis ja super 38+4
 
:flower:Tuulialle tuhannesti onnea!! :heart: ja Amandalle onnittelut plussauksesta!!

Mariennalle erityiskiitos myös synnytyskertomuksen jakamisesta! Hyvää toipumista ja ihanaa vauva-arkea sinne!Ei tämä homma enää niin paljoa pelota, kun saa lukea teidän kokemuksista. Tokihan kaikkea voi sattua, mutta en nyt jaksa sitä etukäteen murehtia. Murehtii sitten, jos aihetta on.

Tänään käväisin itsekin jo synnärillä :). Harjoiteltiin luonnonmukaisten kivunlievitysmenetelmien valmennuksessa kaikkia venytysliikkeitä, hengitystä ja rentoutumistekniikoita. Myös tuota ääntelyä, josta Marienna puhui. Tosin ei käyttänyt siitä mitään nimitystä, mutta kokeiltiin kuitenkin. Iltapäivästä jatkuneet harjoitussupistelutkin taukosivat siellä hetkeksi. Oli muuten hyvä valmennus, vaikka tosipaikassa saatankin haluta kaikki mahdolliset mömmöt - ja heti. Päästiin kaikkiin saleihin tutustumaan, kun sattuivat olemaan vapaina (tosin valmennuksen loppuvaiheessa tuli yksi sali varatuksi :)) ja muutkin paikat katottiin ja kätilön kanssa sai kaikesta kyseltyä. Nyt tietää, mihin on menossa ja on paljon levollisempi mieli lähteä synnyttämään. Toinen valmennuskerta vielä kk. kuluttua.

Joanmi + Potkiainen 33+0
 
sunni, kirjoittelin fiiliksistä tuolla vauvakuumeilupuolella. Oon vielä alkupelkojen pyörteessä... La olis 4.5., vaikken sitä oo vielä ääneen sanonut edes itselleni. Päivä kerrallaan elelen ja toivon, et kuuluisin onnekkaiden joukkoon. Pessimisti? Ehkä vähän, mut silti haaveilenkin… :)
 
sunni
Niii.. no mut pessimisti ei pety, itse kun olen aika paha pessimisti niin tiedän tunteen.

Mutta alussa sitä meistä jokainen etenee vain päivä kerrallaan ja vähän myöhemmin voi sit jo viikko kerrallaan mennä.
Itse pelkään sikana vieläkin keskenmenoa :/

Toivon sulle niin parhautta sen odotuksen kanssa, ettei missään nimessä tule mitään takapakkia, olet onnesi ansainnut!
Meinaatko varhaisultraan?
 

Yhteistyössä