Helou mammat!!
Sitä sitten loma päättyi ja nyt on muutama vapaapäivä. Sitä pitää sitten keskiviikkona palata jälleen sorvin ääreen, hetkellisesti.
KIITOS teille kaikille, kun kerroitte, että luomia pukkaa muillakin ku mulla!!! On jo käyny hieman mietityttään, että minne ihotautilääkärille tästä pitäs itteensä lähtee näyttämään, kun on toi iho ku pakanamaankartta. Ei se nyt ennenkään mitenkään tasaisen värinen oo ollu, mutta nyt noita luomia on tullu tosiaan varsinkin keskivartaln suunnalle. Ja bongasinpa nenänvarrestain kaksi uutta tuttavuutta. Kyllähän tohon naamaan vielä väriä mahtuu, ei tää teini-ikäsen punotus ookaan kestäny vielä ku sen 17-vuotta, niin voihan siihen samaan ottaa muutaman luomenkin. "Ei se yks rikka komeessa" tai miten se menee... : /
Sektiojutuista: ei kai siihen oo mitään selkeetä rajaa, että montako sektiota voi tehdä. Lähinnä kai se riippuu siitä, että miten ne kudokset paranee ja pitääkö joka kerta leikata samalta kohalta. Mutta en oo ainakaan kuullu, että ne sitä välttämättä muutoin rajoittaa, jos kudoksissa kaikki ok. Mulla on ainakin tuttavaperhe joilla kaikki kolme lasta on syntyneet suunnitellusti sektiolla, sillä ei oo muksut mahtuneet syntymään alakautta. Eli ainakin kolme voi tehä! =)
RASKAUSARVISTA: mulla on pituuskasvun takia tullu teininä lanteille selän puolelle raskausarven näkösiä juonteita. Ne oli aluks semmosia purppuraisia, mutta muuttu sitten ajan oloon semmosiks läpikuultavan näköseks "salamoiks." Nyt oon sitten raskauden myötä saanu ensimmäisen raskausarven ja se päätti sitten tärähtää keskelle toista rintaa. Ja on sitten semmonen purppurainen! Vatsalla on muutama kohta jotkä näyttää semmoselle, että ne vois vaikka revetä arviks, mutta ei vielä selkeesti. Oon kovasti yrittäny aina saunan jälkeen rasvailla vatsan ja rintojen ihoa, mutta en mä oikein osaa sanoo, että vaikuttaako se vai ei. Eipä tuo huonookaan iholle tee, joten mikä jottei sitä voi vaikka voidetta itteensä lutrata.
Kävin viikko sitten neuvolassa ja painoo oli tullu sitten 1kg per viikko...
Sanoin kyllä terkkarille, että oon ollu lomalla, en oikein usko, että kaikki paino ois tullu muksun kasvamisesta. Yritin sitten tätiltä kysellä, että miten sen painon tulis kehittyy, sillä mulla se on jatkuvasti heitelly kaikkee mahollista 300g:sta tohon 1kg:an. En sitten oikein saanu semmosta ymmärrettävää vastausta, mutta käsitin, ettei toi kilo tässä vaiheessa oo mitenkään tavatonta. Turvotusta mulla ei oo, että painon nousu johtuu kyllä jostain muusta. Huolissani en osaa olla, mutta meinaa vaan tympii, kun tolta terkalta saa semmosia ympäripyöreitä vastauksia..
tuiskuli, sä taisit tossa muutamia sivuja sitten kertoo niistä pistävistä kivuista mahassa ja selässä? Mulla oli niitä kans jossain vaiheessa, lähinnä vatsan puolella. semmosia kipeitä juilaisuja, vähän niin ku ovulaatiokipujen tapasia, krampin omaisia, mutta vaan lyhyempikestosia. No, mä soitin niistä terkalle ja se sano että ne on "sukkapuikkokipuja", eli että ne kuuluu asiaan. Ne oli mulla vaan toisella puolella vatsaa, ihan tuolla alamahalla ja ne saatto kestää koko päivän eikä niihin välttämättä auttanu mikään asento tai paikallaan olo, eikä niin liikkuminenkaan. Loppuivat omia aikojaan. En tiedä voisko sulla olla sitten samaa, mutta että samanaikaisesti muksu painaa jonnekin hermoon ja se tuntuu sulla siks selän puolella? Mulla oli nimittäin aikanaan työkaveri, jolle kävi silleen, että kun lapsi käänty perätilasta raivotarjontaan, niin työkaverilta puutui samalla selästä lapaluiden alta kämmenen kokonen alue. Alue pysy puutuneena koko loppuraskauden ja lääkäri oli sanonu, että johtuu siitä, että muksu painoi tiettyyn hermoon, jonka puristus aiheutti sen puutumisen. Kysy neuvolasta, jos sua mietityttää!
Sitä ois huomenna perhevalmennus... Viikko sitten oli viimeks ja siellä kävi yksi pariskunta puhumassa vauva-arjesta, heillä oli 5kk vauva. Se äippä kertoili, että hän on kestoillut nyt isomman vauvan kanssa, mutta heti synnytyksen jälkeen ei jaksanut, sillä poju oli ollut semmoinen sinappikone, että oli joka vaipassa ollu väriä. Ittekin aatellu, että jos alkuun on joka vaipassa jotain värikästä, niin käytän kyllä sitten kertiksiä ihan hyvällä omallatunnolla ja kestoilen sitten jos muksun mahantoiminta vähän rauhottuu. Ku niitähän on nykyään biohajoaviakin kertiksiä, niin saa niillä ees jätekuormaa pienennettyy, jos nyt vaikka joutuskin kertakäyttöjä käyttämään. Jää nähtäväks miten sitä sitten tosi tilanteessa tekee. : /
Mukavaa viikkoo teille mammat ja tsemppiä kaikille tasapuolisesti, niin itse odotukseen kuin niihin synnytyksiin, joita ehkä on tässä ootettavissa.
Moikka! :wave:
t.Pol ja masuasukki 32 POKS