** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Iltaa arvon naiset!

Pahoittelen viimemetrien kisaväsymyksen iskemistä ja "katoamista", mutta ilokseni saanen ilmoittaa, että poika on vihdoin eilen tullut kotiin :heart:!!! 10.8.2011 klo 21:20 syntyi rv 42+0 55cm ja 4660g (!) pakahduttavaa rakkautta.

Maanantaina rv 39+5 arvioitiin tulokas TAYSin svo:lla 4040 g:ksi, mutta koska tilanne synnytyksen alkamisen suhteen oli täsmälleen sama kuin viittä päivää aikaisemmin, kirjoitettiin lähete kohdunsuun kypsyttelyyn keskiviikolle. Onneksi sairaalassa oli rauhallinen keskiviikkoaamu ja sain mennä osastolle, josta osastolääkäri kuitenkin lähetti synnytyssaliin. Samana aamuna oli myös limatulppa irronnut, joten ei sinänsä tarvinnut enää kypsytellä, vaan päätettiin suoraan käynnistää.
Ensisynnyttäjälle ja vain kahden sentin aukiololle epätyypillisesti synnytys käynnistettiin iltapäivällä kalvojen puhkaisulla, mutta koska supistukset eivät alkaneet puolen tunnin sisällä, otettiin oksitosiinitippa avuksi.
Käynnistyksen haittapuolina koin nopean supistusten voimistumisen, johon toki oli kivunlievitystä tarjolla, sekä sen, että olin sidottu sänkyyn (kuvainnollisesti) kaikkien mittareiden ja johtojen takia. Jumppapallot ja suihkut jäivät vain ajatuksen tasolle, eikä kroppa pysy perässä nopeasti lisääntyvän kivun kanssa. Hokasin vasta useamman harjoittelukerran jälkeen ilokaasun käytön, ja olin jo meinannut heittää jo koko pöpikaasun seinään - onneksi en niin tehnyt. Pyysin myös puudutusta kohdunsuulle, mutta vauva oli jo niin alhaalla, että mitään puudutettavaa ei enää ollut ja kätilö järjesti epiduraalin. Vaikka piuha saatiin selkään nopeasti, aine alkoi vaikuttamaan kuitekin vasta vartin jälkeen. Onneksi oli se kaasu!!! Kahteen otteeseen sain tätä mainiota ainetta.
Jos ikinä mitään neuvoa tyrkytän synnytykseen kenellekään, niin muistakaa pissata usein. Koska oma vessassa käyntini vaati aina kätilön irroittamaan johdoista ja auttamaan tippatelineen kanssa, en itse muistanut pitää asiasta huolta. Hätää siinä kohtaa ei enää tunne ja lopulta en enää pysytynyt pissaamaan. Virtsarakko katetroitiin ja siitä synnytyskin kääntyi loppukiriin. Epiduraalin vaikutus oli tässä vaiheessa auttamatta loppunut ja kätilöt tivasivat ponnistamisen tarvetta. Koska en pystynyt puhumaan supistusten aikana mitään järkevää ilokaasumaskin alta, sanoin nostavani kättä kun ponnistaminen on ajankohtaista. Kätilö-harjoitelija oli jätetty vahtimaan tilannetta ja ilmeisesti missasi vilkutukseni kun kysyi, että joko nyt ponnistuttaa kun aloin vetää maski rutussa kaasua keuhkot täyteen. Kokenut kätilö oli viivana paikalla kun hommat alkoivat rullata.
Ääntä en säästellyt ja kätilö sanoikin, että koska vauvalla oli kaikki koko ajan niin hyvin, he antoivatkin mun huutaa. Ja niistä välilihan leikkaamisista: harkka ja kätilö molemmat öljysivät ja puuduttivat sekä tukivat lämpimin liinoin välilihaa ja selvisin kahdella nirhaumalla ja tikillä näin ison vauvan synnytyksestä. En ollut erityisemmin toivonut mitään, mutta painotin asiakastyytyväisyyskyselyssä (!juu, ihan oikeesti, salissa vielä!), että tämä oli itselleni erittäin tärkeää ja mielestäni mahtavasti hoidettu. He myös kertoivat mitä alakerrassa tehdään aina kun sinne jotain suihkivat. Kun pää oli näkyvissä, tuli synnytys/lastenlääkäri paikalle (kuulemma siis, mulla oli vähän muita juttuja siinä, en esittäytynyt). Hän tsemppasi ne viimeiset sentit ja auttoi asennon kanssa, kun muut vaan ohjeistivat, että levitä jalkoja vaan lisää. Vauva jäi hartioistaan vähän kiinni, mutta yhteispelilllä kätilön kanssa pullahti poika maailmaan melko kevysti. Ponnistamisesta jäi mielikuva, että en antanut kaikkeani vaan pidättelin aluksi kokeillen kipurajaa. Kuitenkin vain 20 minuuttinen ponnistusvaihe jäi jopa kohtuullisen positiivisena kokemuksena minulle mieleen, miehelle ei. Hän sanoi, että se oli ihan kamalaa katsoa. En kaivannut hänen kannustustaan tai taputteluja, mulle riitti se, että hän oli läsnä.

Kokonaiskesto synnytykselle oli papereiden mukaan 7h 45 min. Verenhukasta ja lääkkeistä johtuen koin melkoista horkkaa ja huimausta vielä seuraavana päivänäkin. Osastolla omakätilö (!) antoi ohjeita vauvan hoitoon todella yksityiskohtaisesti, mutta vetäydyin värin paettua kasvoilta takaisin makuuasentoon. Sanoin sitten jossain kohtaa kun ohjeet olivat sitä laatua, että tuttipullot pitää pestä käytön jälkeen, että juu ja maalaisjärkeä voi myös käyttää...

Palaan vielä lukemaan teidän kuulumisia, joita oli ehtinyt hiljaiseloni aikan kertyäkin jo monta sivua. Pikaselauksella silmään osui yksi juttu erityisesti: RINTAKUMIT!!! Ostakaa/pyytäkää sairaalasta, omat nännini ovat kirjaimellisesti rakoilla ja ruvella, kun otin niin tosissani imettämisen tärkeyden ja vedin paljaalla koko sairaalassa oloaikani. En myöskään tarvinnyt/halunnut apuja kätilöiltä enää parin kerran jälkeen, joten kukaan ei vahtinut suorittamistani...
Kaikki muut, koiraa myöten nukkuvat yön koitoksia varten, paitsi väsynyt äiti :). Äiti saa mennä siitä hyvästä yksin nukkumaan alkuyöksi.

Kiitän ja kumarran raskausajan tsempeistä ja vertaistuesta! En päästä teitä näin vähällä, vaan roikun nurkissa vielä rasittavan pitkään. Haleja teille, hyvin se sitten kuitenkin menee! :heart:

MR ja Huima-poika 3 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi olkoon MR ja perhe! Vautsi miten ison pojan olet saanut aikaiseksi ja hienosti vielä synnytitkin! Meneekös noin isolle miehelle ollenkaan 50-56cm vaatteet? Kiva kuulla pian miten teillä arki lähtee käyntiin. :) Onnea ja jaksamisia ihan hirmuisesti :heart: :heart: Muista levätä tarpeeksi! :)

Mua alkoi tänään taas pännimään toi maha, tai sen kipu ja kantaminen ja taapertaminen kaupassa... en tiedä uskallanko kohta enää käydä missään kun en halua alkaa synnyttämään jossain Citymarketin käytävällä... No joo, ehkä se varottelee ensin... :p Mutta on tuo liikkuminen aika tuskaa jo... :whistle:

Voikaahan hyvin ja paksusti - jo synnyttäneet vähän vähemmän paksusti ;)
tömpsis ja super 36+2
 
Onnea miljoonasti pienestä prinssistä MR! :flower: :heart:

Rintakimista kysyn, että minkä kokoset sulla on ne ja onnistuko heti käyttää niitä? Niinku tossa aiemmassa kerroin, ni mullaki alussa kipeyty nännit ja yritin käyttää noita mutta mulla ei onnistunu. Koitin tosin vaan kerran ja luovutin kyllä heti...

Mutta onnea vielä ja tulehan pian kertomaan, miten arki alkaa rullaamaan :)
 
Onnea MR! :flower: =) Mahtavan kuuloisesti meni ison Huiman syntymä. Tottakai tulet vielä tänne raportoimaan!

Samirja, hienoa että sait hyviä uutisia! Mä kävin kyllä tanssitunneilla, lattareita lähinnä. Kun maha alkoi olla isompi, keskivartalo ei enää niin hyvin liikkunut, ja loppukolmanneksella en enää käynyt, kun tuli kesä - en varmaan olisi enää jaksanutkaan :)

Täällä ei mitään raportoitavaa, hyvin menee, ajoittaisia kammottavia liitosvihlontoja lukuunottamatta. Tänään olin kaupungilla alennusmyynneissä, ja piti ottaa välillä pöydästä tukea kun vihloi oikein kipeästi. Huomenna sitten sukulaisille, maanantaina kaupungille, tiistaina neuvola.. Saa nähdä, veikkaan että ei tapahdu synnytyksen suhteen mitään vielä vähään aikaan.

Pinnasänky koottiin tänään! :D Taidetaan olla ensikertalaisiksi aika hitaasti liikkeellä..

Ainomieli 40+1
 
ONNEA MILJOONASTI MMA ja perhe!! :flower::flower::flower:

Pyydän myös anteeksi sitä, että nauroin hiukan lukiessani taistelustasi - silkasti siitä syystä, että kirjoituksesi on niin elävää :heart: ja itkin myös, koska se oli niin elävää - siinä se elämän ihme syntyi tähän maailmaan. Täytyy ottaa neuvoistasi vaarin sitten omassa koitoksessa. Itsekin viimeiseen asti tulen toivomaan, että ei tarvitsisi käynnistää.

Onnea ja lepoa ja vauvelin tuoksua. Menehän sinne Sannulin perustamaan vauvautuneiden pinoon, me tullaan justiinsa perässä!!

Malttamaton Marienna ja pikkuinen/ehkä jo melko iso tytsky 39+2
 
Onnea MR ja hatun nosto mahtavasta suorituksesta! :flower: 4660 g, hui... Just tänään mietin että minkähän kokoinen tää meidän vauveli on, kun liikkeet on vähentyneet tosi paljon ja nekin mitä tunnen, on sen oloisia ett hän ei yksinkertaisesti mahdu enempää liikehtimään! Toivon kyllä todellakin että jää alle 4 kilon :) Miehen kans ollaan molemmat oltu yli nelikiloisia syntyissämme, joten geenit vois viitata isoon kokoon tällä tulokkaallakin :D

Liikkeet on tosiaan ollut niin vähäisiä, että useampaan otteeseen oon niitä laskeskellut tänäänkin. Aina sieltä kuitenkin just ja just sen verran muksimista tuntuu (varsinkin kun vähän tökkii) ett ei vissiin ole syytä näytille mennä. Selkää särkee ja mahaa kiristää, välillä juilahtelee vähän kovemmin, pahoinvoinnin tunne taas lähes jatkuvaa ja maha vähän sekaisin, mutta ei sen kummempaa merkkiä mistään... Blääh. :headwall:

Täyskuu... Olikos se täällä vai elokuisissa, kun joku kertoi että täydenkuun aikaan syntyy eniten lapsia. Pitäneeköhän paikkaansa... Tunnustaudun kyllä kuuhulluksi, kuten kaikki meidän suvun naiset eli meillä valvotaan ja nähdään unia kuutamon aikaan. Niin hullulta kuin se kuulostaakin! No, ei kyllä nyt taida kuulla olla mitään merkitystä, unet on vähissä joka tapauksessa :(

Tsemppiä vaan taas kaikille :)

Tuulia ja papu 39+2
 
Poika syntyi viikolla 41+0 keskiviikkona 10.8. klo 04:07, pituuttaa tällä miehellä 52 cm ja 3525 g täyttä kultaa, pipo 35cm.. Pääsimme eilen kotiin. Vauvalla on tumma tuuhea tukka ja tosi tosi sulonen. Tulen kertomaan synnytyskertomusta myöhemmin.

Vauvastaan lumoutunut uunituore äiti ja poika 4 vrk.
 
Onnea kultakimpaleesta zipulille perheineen!!! :flower::flower: Saitte MR:n kanssa samana päivänä pojat. Näyttikin AIKA tyttövoittoiselta tuo 2011 syntyneiden lista :D. Osa meistähän tietää sukupuolen etukäteen, mutta ketjuun liittyvät ja viime aikoina liittyneet: varautukaa poikiin, todennäköisyyslaskelmien kannalta niitä pitäisi olla tulossa.
 
Onnea miljoonasti zipuli ja perhe pienestä prinssistä!! :flower: :heart:

Tuli tuossa joku aika sitten mieleen, että olisko kiinnostusta pitää kokoontumisajot jossain vaiheessa syksyllä, kun meistä aktiivisesti kirjoittavista alkaa suurin osa olemaan jakaantunut? Tietenkin mukaan myös odottavat. Mistäs päin porukka on? Tömpsiksen tiedänkin, kun näillä hoodeilla asustelee, mutta muut? Olis mukava tavata ihan irl.

zalea ja anniliini 3 vk ja 2 vrk
 
Onnea Mma R ja Onnea Zipuli! :flower::heart::heart:

Ja MR:lle kiitokset synnytyskertomuksesta. Niitä on aina niin ihana lukea. Tule siis Zipuli sinäkin sitten kertomaan, kun ehdit. Nauttikaa pikkumiehistänne tuoreet äidit! :heart:

Joo, noita rintakumeja pitäisi varmaan itsekin sitten jossain vaiheessa käydä hankkimassa. Eilen katselin niitä tuossa tavaratalossa ja näin ainoastaan AINU-merkkisiä. Onko kommentteja tai suosituksia jostain merkistä? Entä te, kenellä on rintapumppu, mihin merkkiin olette päätyneet? Sellaistakin suunnitelin ostavani. :)

Mariennan "sukupuolivaroitukseen" voin lisätä vahvistusta sinne poikapuolelle niille, jotka eivät vielä tiedä lapsen sukupuolta. Meille nimittäin on tulossa tyttö :) :heart: joten tullaan sitten vaan kasvattamaan tuota tyttövaltaa/enemmistöä.

Mukavaa sunnuntainjatkoa mammat!

Tuiskuli 26+6 (huomenna taas poksuu)
 
Zalea olis kiva tavata! Mä olen täältä Päijät-Hämeestä, jonka suurin kaupunki siis Lahti. Oliko Sannuli synnyttänyt Porissa, jonne hänellä oli kuitenkin matkaa tuntikohan se oli? Huonosti muistan mistä muut on, onkohan kukaan kertonutkaan...

Niin, ja täällä siis edelleen maha pystyssä...

Marienna + sitkeä tyttö 39+3
 
Onnea hurjasti Zipuli ja perhe! :heart:

Mun mielestä ois kiva tavata, sitten kun jaksaa, pystyy ja kerkiää. :) En kyllä ole ollut mukana keskustelussa niin kauan kuin monet muut, mutta jospa silti uskaltaisi mukaan. :)

Mulla on mahassa varmaan menossa kanssa pakkaus ja lähtösiivous, ainakin siltä se öisin tuntuu. Auts. No vielä ei tarttis tulla, en oo yhtään valmis... :whistle:

Meille on vaan varovasti veikattu tyttöä, eli toivo elää vielä ;) :D Mulla on mielestäni poikamaha, poikafiilis ja unessakin se syntynyt oli poika :) Eli mä kyllä voin mielelläni "kaunistella" sit tilastoja :D :D :D

Rintakumit pitääkin hankkia....

Ainomieli: onko kaikki muu jo valmiina? Vaikka hehkutin sitä pinnasängyn kokoomista silloin aikasemmin, niin eipä täällä mikään muu oo valmiina... ja stressiä siis piisaa. Tsemppiä synnytyksen odotteluun :)

nyt päikkäreille :)
voikaa hyvin,
tömpsis ja super 36+4
 
Onnea Zipuli! :flower: =) Kerro vaan synnytyksestä jos jaksat, niitä on tosi kiva lukea!

Tömpsis, taitaa olla aika valmista. Vähän järkkäilyä vielä, petin petausta ja kaapissa vaatteet järjestykseen, ovat aikalailla muovikasseissa ja läjässä.. Koriin laittelin kuitenkin jo nuo pikkuisimmat vaatteet, että ovat sitten käden ulottuvilla.

Ilmat kylmenee ja mä mietin, että mitähän sinne kassiin on vauvan kotiintulovaatteiksi pakattukaan, pärjääkö varmasti :D

Ainomieli 40+3
 
MR ja Zipuli ONNEA!!! :heart::heart::flower:
Ja tosiaan Zipuli, poikkea kertomaan synnytyksestäsi, kun ehdit ja jaksat. MR:lle erityiskiitos kertomuksestasi, ison poitsun olitkin maailmaan urakoinut. Hurjaa!! Ollaan siskojen kanssa oltu siinä 4 kg kieppeillä syntyessä ja nyt alkaa tuo jatkuvasti isommaksi paisuva masu mietityttämään, että minkähänkokoinen lurjus siellä asustaa... No eiköhän tuo tuolta tule, tavalla tai toisella.

Rintakumeja näköjään pitäs kans miettiä. Tunnustan - eipä ole tullut edes mieleen. Maidonkerääjistä kyllä joku kaverini sanoi, että kannattaa hankkia. Hankinnat on muutenkin vielä vaiheessa. Ajattelin, että tuossa kk päästä, kun äippäloma starttaa, niin onpahan itellä jotain puuhaa. Tai sitten tuo kostautuu ja masuasukas keksii jonkun idean syntyä ennen aikojaan. No toivottavasti ei sentään.

Täällä alkaakin kohta oikein poksunta!! Ainomieli, Tuulia ja Marienna Teitä tässä sitten jännäillään ainakin seuraavaksi. Tsemppiä jo etukäteen. Mä ainakin voisin haluta nähdä teittiä muita joko yhtenä tai kahtena kappaleena. (Asuinpaikka Salon seutu)

Joanmi + matkustaja "Potkiainen" 31+0 (Niin se viikot vierii :O)
 
Juu tosiaan minä synnytin porissa johon on meiltä vähän vajaan tunnin ajomatka, joten täältä "korvesta" tulee ehkä vähän turhan pitkä matka lähteä treffeille.... : / Vaikkei täältä Saloon taida olla kuin suunnilleen se tunnin verran ajomatkaa.

Vauva arki alkaa täällä jo sujua rutiinilla. Torstaina on eka neuvolakäynti ja mun jälkitarkastus. Tyttö nukkuu n. neljän tunnin pätkiä öisin ja päivälläkin 2-3 tuntia joten aika helpolla hän mut päästää. Hirvittävän nopeesti tyttö kasvaa ja kuukausi on täynnä jo ylihuomenna!!!

Sannuli ja Nykerö (2 päivää vaille kuukausi!!)
 
Heippa mammat! :wave:
Ja ONNEA MMR JA ZIPULI!!! Hienoo lukee tekstejä, että niin ne vaan masuasukit pukkaa itteensä pihalle yksiöistään, vaikka täällä foorumille kovinkin välillä huokaillaan, ettei ne tuu koskaan. Odottavan aika on tunnetusti pitkä, myönnän ittekin huokailevani.

Kestovaipoista: meillä on niitä ImseVimsejä muutamia kappaleita. Ja sillon viime viikolla äiskän kanssa ommeltiin sitten ihan omia juttuja: ostettiin bambufroteeta ja se päällystettiin polyesterillä (pitää kuulemma kuivan tuntuisena muksun) ja sitten kuoreksi semmonen muovitettu kangas. Näyttivät ihan kokeilukelposelle ja äiskä oli sitä mieltä, että pitäs riittää imuteho. Äiti on aikanaan käyttänyt kolmella lapsella pelkkiä harsoja ja sano, että niissäkin riittää tehot kyllä, kun taittelee hyvin. Ja vaihtovälistähän se on pikkasen kiinni. Kun noihin kaikkiin malleihinhan voi taitela vaikka harsoja lisäks, jos alkaa tuntuu, että jostain vuotelee läpi. Tai sitten vaihtaa vaan tiuhempaan. :D Saa nähdä miten noi sitten käytännössä toimii, mutta ei tullu kalliiks toi kokeilu ja todella nopeesti ne sai tehtyä ja ihan kotiompelukoneella (äiskällä on tosin saumuri ja sen oli ihan pakko vielä huolitella ne imuosat).

Me käytiin viime viikolla synnärillä tutustumassa. Mies vaan totes, että eipä toi sen kummempaa. No, eihän se. Sanoin vaan, että mä saatan sitten jossain vaiheessa manata hänet alimpaan paikkaan ja ajaa ulos ja vaikka vallan mitä ja pyydän anteeks jo valmiiks. :D
Kiva oli kätilö joka selitti asioita ja tosi perinpohjasesti kävi kyllä asiat läpi. Jopa niin hyvin puhu, että tää mamma alko miettiin ihan luomusynnytystä. Tai sitten sitä, että ottas mahollisesti sen kohdunkaulan puudutuksen ilokaasun lisäks. Saa sitten nähä että miten menee. Ainakin haluan testata ammetta avautumisvaiheessa (täällä ei saa synnyttää veteen) ja sitten Aquarakkulatkin kuullosti semmoselle, että sitä vois vaikka testata.
Tosiasiassahan juttu tullee menemään silleen, että tää mamma menee sinne valmiiks huutavana ja vaatii kaikki maailman mömmöt ja heti!!! :whistle::D

Mä olisin mielellään tulossa kans tapaamiseen, mikäli vaan mahollista. Mä tosin asun Kainuussa, mutta eihän se ota kuin aikaa tulla vaikka minne. Sukulaisia löytyy Tampereelta, Keski-Suomesta ja Savosta, joten liikuttuu tulee kuitenkin.

Meillä on mukelo alottanu sitten semmosen rumban tällä viikolla mahassa, että kyllä näkyy ja tuntuu. Joskus tuntuu, että varmaan potkasee kohta tosta nahkan läpi varpaansa. Mietin vaan, että nyt oon vielä lomalla ja tää muketaa jo näin, mitenhän käy ens viikolla, kun pitäs töissä olla.. Töissä pitää nimittäin nostella ja käännellä ihan aikaimmeisiä.... Onneks ittellä on jonkun verran tätä vipuvartta tullu kasvatettuu, mutta pakko myöntää, ettei oikeen ergonomiasta voi puhuu tän mahan kanssa, kun ei välttämättä pääse ihan ihanteelliseen nostoasentoon... Noo, saikkaua saa aina, niin ainakin väitetään. :) Ja onpa synnäri muutamia kerroksia alenpana, jos oikeen hätä tulee. Helppo laskee leikkiä nyt, mutta kyllä hymy hyytys, jos työt pitää lopettaa siihen, että työkaverit saa työntää mut synnärille. No, meillä on muutkin pystyneet oleen töissä ihan loppuun asti... Tosin mä oon "perus-Kainuulaista" (varsnkin naista) ainakin 20cm pitempi..... No, näillä eväillä mennään, kyseessä ei kuitenkaan oo kuin 3 viikkoo ja siitäkin osa on vapaapäiviä. :)

Mä tässä honasin, että pitänee muistaa ostaa tutteja... Mieheni totes vaan, että "ennättäähän tuo." Joo, ennättää, mutta entä jos ei muista... Pitänee lisätä listaan ne rintakumit ja mahollisesti se rintapumppu... Kun vielä osais valkata oikeenlaisen pumpun ja kumit niin pitkälle pääsis. Mitähän ne tykkäis Prismassa, kun keräilis niitä eri kumeja ja pumppuja ja kävis sovittelemassa pukukopissa istuvuutta.... :D (en ees tiiä saako kyseisiä vermeitä monen laisia Primasta tai muuta..) HEH!

Kirjottelitte tossa ihosta ja siitä, että miten toiset hehkuu ja toiset jättää hehkumatta. Mä hehkun aina silleen on/off. Toisin sanoen toisinaan punastelen helposti ja mä en ennen punastunu oikeestaan koskaan. Mutta sen oon ihostani huomannu, että mulle on tullu vartalolle vaaleita, pieniä luomia aika paljon raskauden aikana ja samaa sano kosmetologi tossa kesällä, kun kävin kasvohoidossa, että kasvoilla on enemmän luomia. Onko muilla vastaavaa?? Kun en oo ennen kuullu kenenkään mainitsevan luomien tulosta raskausaikana, niin en tiedä miten paljon tää nyt liittyy asiaan vai onko täysin liittymättä.

Tänään ois tiedossa kehdon suunnittelua. Siippani harrastaa puutöitä täällä kotosalla ja on halunnu tehä meidän pienelle kehdon. Kovasti on ohjetta kattonu netistä. Mun pitäs osata jotain ohjeita antaa, mutta en oikein tiedä että mitä. Riittäneekö, jos sanon: "pitää olla pohja, kaks laitaa ja sitten päädyt... Ja niin myös mielellään keinujalat.":p Ajaakohan se mut pois sieltä hommasta...:whistle: Jää nähtäväksi.

Voidaanhan pyöreesti, odottajat, ja teille äiskille MUKAVIA VAUVA-AIKOJA, perässä tullaan!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 31+1
 
Pol: mulla on luomi/luomet kasvanu raskauden aikana, yks on pahassa paikassa ja sitä näytin neukkulääkärille, joka totes että raskauden aikana luomet alkaa kasvamaan ja lisääntymään - eli kuulemma kuuluu asiaan :)

tömpsis ja super 36+5
 
Ajatelkaas...Nykerön syntymästä on jo KUUKAUSI...miten aika menee noin nopeeta?
Luomia on Pol82 myös täällä. Mulla on muutenkin ollut niitä aina hurjan paljon, mutta raskauden aikana ovat entisestään lisääntyneet. Kuulin myös sen kuuluvan raskauteen. Varsiluomia on tullut kaulan alueelle...tylsää - meinaan poistaa ne sitten joskus.

Väsyttää, ja mitään ei tapahdu. Lantioluuhun toiselle puolelle mun mielestä vauveli törmää - ehkä se ei pääse kuitenkaan läpi sieltä. Plääh... Joku lienee synnyttämässä? Ainomieli, Tuulia?

Taas vähän lepoa!

Marienna + epeli 39+5 JO
 
Muutama kommentti pikaisesti. :)

Luomia on mullekin tullut Ja just noita ällöttäviä varsiluomia (vai mitä lienevät) tuohon kaulaan. Ja muutama luomi, joita on ennestään ollut, ovat kasvaneet. Kesällä jo epäilin ihosyöpää : / ja ties mitä. Mutta sitten kuulin, että kuuluu asiaan. :(

Toinen juttu, mitä piti kyselemäni teiltä, on selkään ja mahaan kohdistuvat pistävät kivut. Siis mulla on vauva suurimman osan ajasta enemmän vasemmalla puolella (siis minusta katsoen vasemmalla) ja punkee ja änkeää itseään tuonne sisäänpäin. Erityisesti silloin, kun istun. Tätä on jatkunut koko ajan ja kun vauva aikansa punkeaa, niin alkaa sisuskaluihin sattumaan ja lopulta pistää selkään yhteen tiettyyn kohtaan lapaluun viereen. Nyt on tässä viime aikoina vaan käynyt niin, että tuo punkeminen ja pistäminen mahaan on jatkuvaa ja tekee istumisesta lähes mahdotonta. Ja kuvitelkaapa toimistotyöntekijä, jonka on vaikea istua... :( maanantaina seisoskelin ja makoilin sitten koko illan ja oli ihan ok olo yöllä. Eilen oli vielä iltakokousta ja jouduin sielläkin istumaan. Ja lopputulos oli se, että selkä oli kipeä koko yön ja mahaan sattuu heti aamusta. Neuvolassa kerroin joskus tästä mun tuntemisesta, että vauva on nimenomaan vasemmalla puolella ja vähän painaa sinne. Terkka sanoi, että joillakin vauvat tekee niin ja todennäköisesti koko raskauden ajan. Nyt mä sitten täällä mietin, että jos tää tätä tahtia pahenee, niin parin viikon päästä mä en voi istua ollenkaan :( :confused: Ja kun mua vielä vähän hämää tuo selkäpistos, että onko se ihan normaalia?? Tulee itellä mieleen kaikkia kauhukuvia munuaisongelmista jne.. Ens vkolla mulla onkin lääkärineuvola, joten sitten voin tiedustella tätä asiaa siellä lääkäriltä.

Minäkin voisin olla kiinnostunut tapaamisesta :) luulen tosin, että vasta sitten, kun vauva on syntynyt ja elämä vauvan kanssa sujuu :) Tampereen seudulla asustellaan.

Täällä tosiaan saa nyt sitten jännätä taas isomman porukan puolesta :D kohta varmaan poksuu sitten taas isosti :) Tsemppiä naiset!

Tuiskuli 27+2

ps. kävin eilen sokerirasituksessa. tulokset pitäisi sitten soittaa neuvolasta tänään. huh. muuten koe meni ok, mitä nyt labratäti pisteli toisen käden suonen kaksi kertaa lyttyyn eikä saanut sieltä ulos mitään (mutta sisälle kyllä sai komean mustelman...) toisesta kädestä sitten saikin verta ulos niin reilusti, ettei meinannut verentulo loppua, vaikka miten painettiin. Mutta sentään sai ne kaikki kolme koetta otettua, joten ei tartte mennä uudelleen! nyt on kyynärtaipeet sitten aika rajun näköiset... Pitää julkisilla paikoilla käyttää pitkähihaista, vaikka onkin aika lämmin.
 
Kotona yhä mukavasti (not) yhtenä kappaleena. Olin neuvolassa, ja vauva ei vieläkään ole laskeutunut yhtään. Terkka tuntui olevan aavistuksen huolissaan, ja pyysi toisen terkan (myös kätilö) mielipiteen. Käsikopelolla tulivat siihen tulokseen, että vauvan pää ei tunnu yhtään liian isolta, pitäisi mahtua, vauva ei muuten tunnu erityisen isolta, ja että odotellaan vaan mitä tapahtuu.
Synnytystä ei siis edelleenkään todennäköisesti ole heti näköpiirissä, heh.. JOS synnytys ei ala, viikon päästä on yliaikaisuuskontrolli. Saa nähdä miten käy! Verenpaine oli edelleen erinomainen, kuulemma harvinaista että kroppa kestää näin hyvin loppuraskauden. Itse vaan päättelen tuosta(kin) ettei synnytys ala vielä, kun usein sinä päivänä viimeistään verenpainen pomppaa ylemmäs.

Mulle tuli ekat raskausarvet :'( Nää ei kyllä ole niitä kirkkaanpunaisia, vaan tuollaisia kiiltäviä viivoja ihossa, mutta kai ne niitä on..
luomia on mullekin tullut, sellaisia pullottavia, liekö sitten varsiluomia :x Muuten iho ja tukka voi todella hyvin, ja olen kuulemma hyvinvoivan näköinen. Omastakin mielestäni.

Ainomieli 40+5
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Ainomieli :hug: Kyllä se teidänkin vauva sieltä aikanaan syntyy!

Mullakin muuten iho on ollut pääosin hyvässä kuosissa. Välillä ollut hikinäppyjä tms. otsassa, mutta muuten ok. Eikä ole tarvinnut esim. sääriä rasvata ollenkaan niin paljon kuin aikaisemmin. Ja tukka voi hyvin ja kasvaa vauhdilla! Taas pitäisi mennä parturiin :rolleyes:

Ja sain sitten ne sokerirasituksen tulokset (ja sen kunniaksi vähän toffeejäätelöä :popcorn: ) Mun arvot vs. Treen viitearvot oli seuraavasti:

paasto 4,5 >5,3
1 h 5,9 >10,0
2h 5,5 >8,6

Eli ei tartte laittaa sen puolesta ruokavaliota remonttiin. Muuten voisi ehkä vähän kattoa tarkemmin, mitä suuhunsa mättää. Nimittäin lomalla tuli se 4 kiloa ja sen jälkeen on kolmessa viikossa tullut pari kiloa :( ja jotenkin musta tuntuu, että se kaikki ei ole vain vauvaa ja siihen liittyvää painonnousua :whistle:
 

Yhteistyössä