** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Kirjoittelenpa nyt synnytyskertomusta luettavaksi niille jotka näitä jaksaa tavata:) Itse olen tykännyt näitä kyllä lukea ja ilmeisesti moni muukin, ainakin kommenteista päätellen!

20.8 aamulla heräsin vähän ennen viittä vessareissulle ja kun palasin takaisin sänkyyn, hoksasin ett muahan supistelee säännöllisesti. Viideltä aloin kelottelemaan supistuksia kun tuntui että tulevat aika tiuhaan ja väli olikin sitten heti 6-8 minuuttia. Nousin ylös ja kasailin hiljakseen tavaroita, kävin suihkussa ja söin aamupalaa. Soitin synnärille kuudelta ja kehoittivat tulemaan sitten kun ei kotona pärjää, saman ohjeen taitaa saada kaikki sinne soittaessaan? Isännän herättelin kuuden jälkeen ja kahdeksan aikaan lähdettiin sitt menemään sairaalaa kohti, matkaa 44 km. En tohtinut jäädä enää kotiin, vaikka supistuksien kanssa vielä pärjäsin, just ton matkan takia ja kun supistukset tuli siinä vaiheessa n. 5 minuutin välein (äiti on synnyttänyt nopeasti sekä minut että siskoni, pelotti että saadaan synnyttää motarin varrella….). Matka meni ihan hyvin ja sairaalassa mentiin sitt heti valmisteluhuoneeseen. En ollut kuin sormelle auki ja kanavaa oli vielä jäljellä, veristä vuotoa alkoi jo kotona just ennen lähtöä. Ensimmäinen sydänäänikäyrä oli monotoninen ja lääkäri halusi uuden, kello siinä vaiheessa n. 10.30 ja kohdunsuun tilanne ennallaan, supistukset säännöllisiä n. 5 min. ja vähän alle välein. Toinen käyrä ei myöskään ollut hyvä, vauvan sydänäänet teki laakeita laskuja säännöllisin väliajoin. Multa otettiin pvk ja x-veret, eli alettiin valmistautumaan kiireelliseen sektioon. Lääkäri teki ultran pikaisesti, totesi että lapsivettä on niukasti (vedet ei siis olleet menneet missään vaiheessa) mutta muuten kaikki ok. Siitä sitten saliin, koska halusivat vauvan jatkuvaan tarkkailuun, eli puhkaistiin kalvot ja laitettiin vauvalle päähän anturi, klo n. 11.

Supistukset oli aika kipeitä koko tuon ajan, mulla oli pahoinvointia mutta en onneksi oksentanut. Sitt kun en päässyt enää liikkumaan ton vauvan anturin takia, en oikein pystynyt hengittämään kunnolla supistuksien aikana ja ilokaasusta ei huonolla hengitystekniikalla ollut mitään apua… Kätilö oli puolen päivän aikaan sitä mieltä, että pyydetään epiduraali ihan sen takia, että mun ois helpompi hengittää ja se vois kuulemma helpottaa vauvan tilannetta. Sain epiduraalin 12.10 ja se kyllä helpotti mun oloa mutta vauvan ei… Yhden aikaan tilanne ei ollut edennyt minnekään ja aloitettiin Syntocinon.

Iltapäivä olikin sitten melkoista härdelliä. Lääkäri ei uskaltanut tehdä kiireellistä sektiopäätöstä, vaikka vauvan sydänäänet teki laskujaan noin 20-25 minuutin välein, muun ajan käyrä oli ihan priimaa. Syntocinonin kanssa pelattiin, kun supistukset tiheni liikaa aina välillä ja paikat ei kuitenkaan lähteneet avautumaan, minä pyörin petillä kyljeltä toiselle ja kontilleen aina kun vauvan sydänäänet laski (asennolla voi olla merkitystä siinä). Vauvan päästä otettiin mikroverinäytteitä useampaan otteeseen, minä hengittelin ilokaasua (toimi ihan ok kun pystyi hengittämään kunnolla) kun epiduraalin vaikutus alkoi heikkenemään ja sain uudet annokset 15.25 ja 17.11. Viiden jälkeen olin sitten vihdoin lähes täysin auki, mutta vauva ei ollut laskeutunut. Puoli kuudelta vauvan mikroverinäytteissä oli laktaatti kohonnut ja 18.10 se oli jo liian korkea. Lääkäri päätti, että yritetään ponnistamalla saada vauva laskeutumaan ja imukuppiin ja jos ei onnistu, lähdetään hätäsektioon. Syntocinon nostettiin tässä vaiheessa maksimiin, mutta enhän mä kunnolla mitään supistuksia tuntenut kun toi puudutus oli vielä niin hyvin päällä. Yritin sitten ohjeiden mukaan ponnistaa ja ehdin vähän päästä jo jyvällekin asiasta, kunnes imukuppi irtosi ja sitt mentiinkin vauhdilla leikkuriin.

18.36 syntyi sitten yhdeksän pisteen tyttö, reipas kun mikä eikä tietoakaan päivän rasituksista! Minä sitten kärsin senkin edestä, mutta parempi niin:) Leikkaushaava on siis pystyssä kun hätäsektiosta on kyse, mutta kaiken lisäksi myös vino, joka ei kuulemma ole oikein hyvä juttu. Kohtu oli revennyt vähän, vatsaontelosta on huuhdeltu runsaasti verta ja sitä vähäistä vihreää lapsivettä mitä kohdussa on ollut jäljellä. Leikkauksen jälkeen mulle nousi kuume, maha oli aivan täynnä ilmaa ja todella kipeä. Sunnuntaina sain jonkun ihmeellisen koko mahan laajuisen krampin, joka kesti muutaman minuutin ja oli pahempi kuin yksikään synnytyssupistus… Maanantaina pääsin vasta ekan kerran suihkuun ja keskiviikkoon saakka ylös nouseminen, asennon vaihtaminen vuoteessa ja käveleminen oli yhtä tuskaa… Oikealla alavatsalla oli välillä liikkuessa sellainen aaltoileva kova kipu, joka piti ultrata mutta sitten jostain syystä ne ei sitä halunneetkaan sitä tutkia. Suonensisäinen antibiootti lopetettiin keskiviikkona, vaikka tulehdusarvot oli reilusti koholla ja sen seurauksena sitten haava tulehtui ja perjantaina jouduin aloittamaan antibiootit uudestaan. Kipulääkityksen saaminen kohdalleen oli vähän haasteellista, kun mulle tuli pahoinvointia vahvemmista lääkkeistä. Edelleen syön kipulääkkeitä, mutta nyt olen päässyt vähentämään ja toivon mukaan piakkoin eroon kokonaan.

Perjantaina siis kotiuduttiin ja eilen poistettiin haavalta hakaset, tulehdus on rauhoittumaan päin ja nyt alkaa liikkuminenkin sujumaan jo huomattavan paljon viime viikkoa paremmin, vaikka maha vielä aika iso ja arka onkin. Neuvolassa eilen meinasivat, että kohtu ois saanut olla vähän alempana, mutta jospa se sieltä supistuis aikanaan. Osastolla ollessahan multa ei oikein päästy edes painamaan kohtua, kun maha oli niin kipeä ja ilmatäyteinen.

Itse synnytyksestä ei mitään traumoja jäänyt. Asiat, jotka mietityttää on se että miksi ne vauvan sydänäänet laski , miksi se ei lähtenyt laskeutumaan ja miksi se lääkäri ei sitten tehnyt sitä sektiopäätöstä ajoissa, ett ois voitu tehdä kiireellinen sektio. Se ois ollut paljon parempi sekä mulle että vauvalle. Itse olin jotenkin niin omassa maailmassani koko päivän, etten tajunnut edes vaatia mitään, vaikka näin jälkikäteen ajatellen mun ois vaan pitänyt sanoa ettei katsella enää ja ett haluan sektion!!! Leikannut lääkäri sanoi, että lantio vaikutti tavalliselta, mutta epäili että alatiesynnytys ei ole jatkossakaan mahdollista, en oikein tiedä ett miksi jos kerta lantiosta mahtuu tulemaan ja eihän sektionkaan pitäisi olla este… Vuodeosaston puolelle sen sijaan annan paljonkin noottia hoidosta ja harkitsen, ett otan yhteyttä potilasasiamieheen. Neuvolastakin kyllä kannustivat siihen, mutta en ole vielä jaksanut ajatella asiaa loppuun asti.

Anteeksi romaanin mittainen kertomus, mutta en jaksa enää alkaa tiivistämään nyt kun oon tän saanut kirjoitettua! Neitikin tuolta kopastansa jo huutelee, taitaa olla tissin aika:) Maito onneksi on noussut hyvin ja sitä tulee ihan hillittömän paljon, neidin paino oli noussut perjantaista eiliseen +232 g:LOL: Taidan alkaa luovuttajaksi, kunhan pääsen noista lääkkeistä eroon!

Tuulia ja papu 10 vrk

Tuulia hurja päivä sullakin ollut! Joo se ihanainen anturi siellä päässä...voih...
Mikä sulla siellä osastolla meni pieleen? Mulla nimittäin oli vaan hyvää sanottavaa - paitsi oli siellä yksi kätilö sellainen tyyppi mistä en niin välittänyt ja toinen vähän sellainen holhoava. Mutta ne muut, jotka mulla eniten olivatkin, oli tosi hyviä tyyppejä ja tosi ammattilaisia. Vaihteleekohan kätilöistä riippuen...?

sunni, meen varhaisultraan jo ens viikolla rv 5+6. Tiedän, ettei siellä sillon mitään sykettä tai paljon muutakaan näy, mutta kun viimeks rv 7+4 olinkin sit jo leikkauspöydällä tajuttomana... Niin oli pakko varata aika tosi aikaisin ja lääkärikin suositteli (vaikkei ku-raskaus olekaan sen todennäköisempi mulla nyt kuin muillakaan). Jos onni suo tuon ekan ultran, katson sit, meenkö vielä uudestaan "kunnollisilla viikoilla" ennen varsinaista np-ultraa. Mut päivä tosiaan kerrallaan. :) Tsemppiä sullekin hurjasti ja onnea maha-asukille!!

Onpa Tuulialla tosiaan ollut hurjaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin. :flower:

Amanda mulla löytyi syke (eli tuikkiva tähti) ja silloin päiviksi annettiin 5+5. Että ehkäpä siellä jo silloin jotain näkyy. Jos ja kun siis ovisajankohta sulla on hyvin tiedossa.

Amandalle :heart: toivotaan parasta!!! Olenkin jo pitkään odottanut sinua tällepuolelle!!! Nyt vaan päivä kerrallaan.

Mitäköhän muuta mun piti kommentoida? Hatara pää on nykyään kun minuutin muistaa mitä piti tehdä ja sit taas pää on ihan tyhjä... :D

Kiitos tsempeistä taas kerran :heart: Etkä tömpsis tietenkään loukannut, vaikkei meillä nyt ihan alkoholi ongelmaa sinänsä ole ehkä paremminkin pahasti pinttynyt tapa se kaljan juominen. "Entisessä elämässä" mies veti huomattavasti enemmän kaljaa joka ilta kun ei kestänyt exäänsä ja siltä ajalta varmasti tuo tapa jäänyt määrät vaan on pienentynyt. Enkä voi sitäkään kieltää ettenkö olisi ihan liian usein itsekkin ottanut ennen raskautta, mutta ei mulla oo koskaan ollut vaikeuksia olla kuitenkin ihan selvin päin.

Ja olen sitäkin monta kertaa vihjaillut miehelle kun hän valittaa painon nousua että eipä se kovin kevyttäkään ole eikä ainakaan laihduta. Sitä en usko etteikö mies haluaisi hoitaa vauvaa, päin vastoin, mutta mies ei ilmeisesti tunne yhden kaljan estävän sitä. Kun taas itse olen ehkä juuri tuon isäni alkoholin käyttöä vihaavana sitä mieltä ettei lasten aikana saa juoda. Ja varsinkin isäni käytös viime juhannuksena oli niiin hirveää että se varmasti pysyy minulla muistissa ja on vaikuttanut suhtautumiseeni alkoholiin. No mutta nyt ainakin mies tuntuu vähentäneen niitä iltoja kun ottaa sen kaljan, joten ehkä hän on huomannut käyttäytymiseni ja sen etten sitä hyväksy. Saunakalja kun riittäisi kerran viikossa miehelle niin olisin enemmän kuin onnellinen :)

Sannuli ja Nykerö 6 viikkoa

Viimeksi muokattu:
samirja, kiva kuulla, et jotain tietoa sieltä voisi jo viikon päästä saada, jos kaikki on hyvin. :) Mulla ovis on tosi tarkkaan tiedossa, kun kävin ultrassa pari päivää aiemmin ja ovisplussakin oli selkeä. Tuntuu et oireet pikkasen laantui eilen. Sitä ennen oli tissit aivan hurjan kipeet jopa kävellessä, mutta nyt vaan painellessa. Pientä vatsan jullintaa on melkein päivittäin ja nuhaa. Mut eipä muuta. Siks en oikein tajua tai usko, että olen raskaana. Tietty tää oon niin alussa, et eihän mitään ihmeellistä kuuluis kai ollakaan.

Kiitos Sannuli ja onnea vielä kerran! :)

Moikka foorumilaiset, niin uudet tulokkaat kuin joukostamme jo vauva-puolelle siirtyneet, unohtamatta meitä muita siltä väliltä! :wave:

Tuli noita synnytyskertomuksia luettua, eikä oikeen tää mamma tiedä, että pelottaako ne vai ei. Ilmeisesti ei ainakaan selkeesti pelota, kun sen kai tietäs. Kiva, kun jaksatte jakaa tuntemuksia ja kokemuksia!!! Ja pisti oikein ilolla silmään, että vaikka itse kenenkin synnytksessä on käyny yhtä sun toista, niin kukaan ei oo vielä sanonu, että kokemuksesta ois jääny mörköjä. Vaan, että loppu hyvin kaikki hyvin! Ihanaa ja niin rohkaisevaa. KIITOS kaikki tekstinne laittaneet! :flower:

Ja tuulia, EHOTTOMASTI ota yhteyttä potilasasiasmieheen, jos yhtään siltä tuntuu!!! Sillä mikään asia tai käytös ei muutu, jos ei potilaat vie asioita eteenpäin. Tuntuu vaan, että nykyään kukaan ei uskalla valittaa tai kyseenalaistaa juttuja, muuta ku sillon ku tapahtuu joku räikee virhe. Mutta ehottomasti kannattaa oma asia viedä eteenpäin sitten kun voimia on, jos yhtään sille tuntuu. Ittekin on joutunu katumaan sitä, etten itte oo vieny mun kohtelua koskaan eteenpäin, vaikka sain erään kerran meidän sairaalan eräällä polilla tosi epäammattimaista kohtelua kätilöltä. Siitä jäi traumoja, ihan oikeesti ja harmittaa, etten asiaa vieny sillon eteenpäin. Voimia sulle toipumiseen ja ihanaa vauva-arkee!!!

Sannuli, kiva, että teillä mies on ottanu onkeensa sen oluenjuonnin!! Mä oon itte tässä vieressä seurannu, kun meidän naapurissa on pikkasen jossain vaiheessa toi olut näytelly pikkasen liian suurta osaa, siellä äiskä tuskaili samoista asiosta kuin sinä, heillä on tosin jo kolmannella vuodella oleva lapsi ja toista haluaisivat. Mutta heilläkin tilanne on saanu onnellisen lopun ja olut on väistynyt taka-alalle ja isäntäkin on ymmärtänyt vaimonsa kannan siitä, ettei vaimo halua, että lapsen kanssa ja edessä otetaan edes sitä yhtä olutta. Toivon samanlaista onnellista loppua teillekin kyseiselle olut asialle!

Mulla oli muutamia päiviä sitten kauhee kylki-/rintapistos. Kesti monta tuntia, tuntu tossa vasemmalla keskellä kylkikaarta. Ei meinannu mennä millään ohi, tuli kokeiltuu kaikkee venyttelyy, kyljellään olemista, erilaista hengitystä ja vaikka mitä. Lopulta tuskastuin niin paljon, että otin Panadolia ja sittenpä se siihen loppuki. Mutta kyllä meinas jossain vaiheessa jo usko pettää, sillä se kipu ei tuntunu olevan muksusta lähtösin, sillä asukas oli ihan rauhassa tai muklas omaan malliinsa. Mutta muksun paikallaan ollessakin pisteli sillon tällön tosi kipeesti. Itte sitten diagnosoin, että se oli kylkiluuvälilihasten jäkki.
Nyt on muksu alkanu tekeen painetta alapäähän. Joku ilta tässä tuntu, että kaivaa päällään ittensä syntyväks ihan justiinsa. Ei ollu mitenkään miellyttävä tunne ja miehelleni jo sanoin, että tää muksu taitaa tosiaan kaivautuu meikäläisen mahasta pois. Ei kaivautunu, vielä viihtyy yksiössään. =)

Oon muuten kiinnittäny huomiota semmoseen, että kun oon töissä, niin tää muksu on ihan paikallaan ja hissukseen. En töissä huomaa liikkeitä oikeestaan ollenkaan. Kotiin kun tuun, niin sitten on vähintään sambakoulu tuolla mahassa!!! Mä oonkin sanonu, että tää muksu taitaa osata vierastaa jo nyt. Taitaa olla silleen, että kun töissä on niin paljon eri ääniä ja muuta, niin muksu on ihan ihmeissään että missä hitossa sitä on. Ja kun töissä meikä on lähes koko ajan liikkeessä, niin tää mukelo varmaan vetää vaan hirsiä. Hauskaa, kun sitä kiinnittää nykyään kaikkeen tollaseen huomiota. :D

Nyt taidan iskee kuulosuojaimet korville ja lähtee huristelemaan nurmikkoo matalaks. Kun paistelee toi aurinkokin aika kivasti tuolta pilvien välistä, niin mikäs siinä ulkoillessa!!!
Moikka vaan kaikki ja voidaanhan mainiosti, joko pyörenevän mahan kanssa, tai sitten jo niitten syntyneitten muksujen kaa!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 33+2

Ihana poikavauva syntyi to 25.8., 4100 g ja 54 cm! :)

Synnytyskertomusta:
Tiistaina oli ihan tavallinen päivä, raskasta loppuraskauden odottelua. Olin varannut kampaajan vielä itselleni illaksi, kun klo 14 vessassa huomasin verta. Soitin synnärille, ja mietittiin olisiko lapsivettä mukana, en osannut sanoa. Sovittiin että pari tuntia seuraan ja soitan uudestaan. Kirkasta verta tuli lisää, ja parin tunnin päästä lähdettiin miehen kanssa näytille.

Sairaalassa istuin käyrillä, vauvan äänet normaalit, mua supisteli. Tunnin päästä kävin lääkärillä, joka veikkasi veren tulevan kohdunsuulta. Koska viikkoja oli jo 41+4 ja ei ollut aivan varmaa mistä veri tuli, jäin osastolle yöksi. Illan aikana alkoi supistella kipeästi ja säännöllisesti, mutta nukkumaan mennessäni loppuivat.

Aamulla taas lääkärille (muutenkin olisi ollut yliaikaiskontrolli samana päivänä). Päätettiin synnytyksen käynnistyksestä balonki-menetelmällä (kohdunsuun pallolaajennus). Balonki laitettiin, sattui melkolailla. Sitten taas käyrille vähäksi aikaa, supisti muutaman kerran aikas kipeästi. Parin tunnin päästä vessassa huomasin, että balonki olisi jo valmis irtoamaan, eli kohdunsuu oli jo 3-4 cm auki! :) Sanoin kätilölle, joka kertoi että kohta puhkaistaan kalvot. Alkoi jännittää! Soitin miehen paikalle töistä. Kalvot puhkaistiin klo 13, jonka jälkeen jouduin makaamaan paikallani, koska vauva oli vielä melko ylhäällä, ja oli napanuoran luiskahtamisen vaara. Alkoi supistella säännöllisesti. Parin tunnin päästä pääsin sentään vessaan, muuten yhä makuulla. Alkoi olla tuskaa olla makuulla supistusten kanssa, joita tuli n. 7 min välein. Heilutin jalkoja, hymisin pitkää hyminää ja mies hieroi + sain kuumavesipussin. Näin pärjäsin, kunnes sain nousta. N. klo 18 päästiin synnytyssaliin. Siellä menin suihkuun.

Klo 22 vasta laitettiin oksitosiinitippa, kun omat supistukset eivät riittäneet. Harmittaa ettei jo aiemmin, koska olin jo todella väsynyt siinä vaiheessa. Omat supistukset voimistuivat, alkuun pärjäsin hyvin liikkumalla ja hymisemällä, ja mies hieroi. Kun tuli todella kipeää, sain ilokaasua, tosin en tykännyt siitä, tuli huono olo. Otin sitä kuitenkin vähän aikaa, oli jotain mihin keskittyä. Jonkin ajan päästä oksensin supistusten voimasta, jolloin kätilö sanoi että voisi olla hyvä aika ottaa epiduraali. Se laitettiin n. klo 1. Kivut loppuivat, menin nikkumaan! Pari tuntia torkuttiin miehen kanssa, Onneksi, jatkon kannalta tarvitsin voimia. Mulla oli kuumetta ja crp koholla.

Jossain vaiheessa alkoi tuntua kipua lantionpohjassa. Sanoin kätilölle, että tuntuu että suolessa on tavaraa edessä, en saa sitä pois vessassa. Kätilö sanoi että se on vauvan pää. Lopulta olin valmis ponnistamaan, kuumeen ja väsymyksen takia puoli-istuvasti. Vauvan pää oli jotenkin vinossa vielä, ja alkuun ponnistus ei tuottanut tulosta, joten paikalla tuli myös lääkäri. Ponnistin lääkärin ja kätilön kanssa, mutta vauva ei tullut tarpeeksi eteenpäin. Vauvan sydänäänet laskivat liikaa, ja lääkäri päätti tuoda imukupin. Vastustin, huusin ja itkin paniikissa. Ponnistusvaiheen lopun muistikuvat on mulle aika järkyttäviä, huone täynnä henkilökuntaa, sattui, pelkäsin halkeavani, pelkäsiin että vauva kuolee, en uskonut että tulee imukupilla. Kuitenkin alle 10 minuutin päästä, aamuvarhaisella vauva saatiin ulos :) Katsoin vauvaa ensimmäistä kertaa, unohtumaton kokemus. Vauva vietiin lastenlääkärille virkoamaan, meille kerrottiin että hän voi hyvin, ja kuultiin kun raukka parkui lääkärillä. Mies meni vauvan perään katsomaan, eikä mennyt kauaa kun poika tuotiin mulle syliin :heart:

Istukan jälkeen ompelu (mulle tehtiin episiotomia), ja kätilö kertoi että epparin lisäksi en ollut revennyt :) Verta meni 800 ml. Nyt olinkin jo melko hyvällä tuulella :D En muista miten siirryin synnytyspöydältä (vai mikä onkaan) toiselle sängylle miehen ja vauvan kanssa, en usko että kävelin. Siellä makailtiinkin koko päivä, koska olin aika heikkona, pyörryin pari kertaa noustessani. Imetin, maitotippoja tuli heti, ja nukuttiin. Illemmalla pääsin osastolle, perhehuonetta ei saatu, mutta iso huone jossa mun päässä oli reilusti tilaa miehenkin viettää aikaa, olikin meidän luona aina iltamyöhään :)

Synnytys oli muuten hyvä mielestäni, vaikkakin pitkä, mutta imukuppikokemus oli aika kova. Myös mies sanoi ettei ole koskaan pelännyt niin paljoa. Pyysin synnytyskertomukseni mukaan kotiin lähtiessä, ja parin päivän päästä uskalsin jo lukea sen, kun mies oli lukenut ensin, ja sanonut ettei teksti ole niin pahaa. Aion jutella asiasta vielä synnytystä hoitaneen kätilön kanssa. Synnytyksen jälkeen olin tosi heikkona, mutta siitä paranee äkkiä! Hormonit auttaa paranemaan. Epparihaava ei oikeastaan ole vaivannut, mutta imukupin takia alapää on yhtä mustelmaa, joka sattuu edelleen jonkin verran. Vauva oli isompi kuin kukaan olisi arvannut, ja pään koko erityisen iso. Toki poika on kaiken arvoinen! :)

Unohdinkohan kertoa jotain..? En ole ehkä terävimmilläni nyt :D

Ainomieli ja poika, ikää 6 vuorokautta :heart:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuulia80
Varovainen hei!

Täällä on monta tuttua nimimerkkiä jo äiteinä, oi onnea ja onnitteluita :flower: !

Jos joku haluais lisätä mut tuonne listalle, niin ehkäpä uskaltautuisin jo kirjoittelemaan tänne. Vanhaan kuumeilupinoon kävinkin jo kirjoittamassa laajemmin: plussasin siis ensimmäisestä IVF:stä 29.6., LA on 9.3. (eli sen lisäksi, että olen Victorian ikäinen, mennään myös samalla kuulla ;) - hahhaa).

Käytiin verenvuodon takia poliklinikalla ultrassa viikon 6 alussa - silloin löytyi syke, varhaisultrassa 7+4 ja np-ultrassa+veriseulassa 11+4. Kaikki on ollut siis ok, mutta koska taas alkuviikolla on ollut vähän vuotoa, käytiin varmuuden vuoksi neuvolassa kuuntelemassa tänään sykettä :heart: (ihanaa, siellä sydän sykki ihan hirveetä vauhtia).

Tässä siis pikainen omanapaisuus, onnea vielä äitiytyneille ja alkumatkalaisille sekä kaikille siltä väliltä!

Lallaa ja Pieni Matkustaja 12+4

Pitäis varmaan kirjoitella itellekin ylös, ett mikä kaikki meni pieleen osastolla ollessa... Kohta ei enää edes muista kaikkea!

Olin tosiaan vuodepotilaana normaalia pidempään sektion jälkeen kipujen (haava, kunnolla myllätty ja valtaisan ilmatäyteinen maha!) vuoksi. Maanantaihin saakka mulla meni epiduraali, mutta se ei auttanut niin paljon että olisin pystynyt kunnolla liikkumaan. Eli en pystynyt käytännössä liikkumaan sängyssä juuri lainkaan ja olisin alkuun tarvinnut apua asennonvaihtoon, mutta kun jouduin kaikkea muutakin erikseen pyytämään, en enää viitsinyt sen takia hoitajia juoksuttaa. Kipulääkityksen kohdalleen saaminen oli todella haasteellista, koska jostain syystä ovat täysin fiksoituneita parasetamoliin, ibuprofeiiniin, oksikodoniin ja tramadoliin. Kolme jälkimmäistä eivät oikein sovi mulle ja pelkällä parasetamolilla ei noita leikkauksen jälkeisiä kipuja hallita. Lopulta suostuivat tilamaan osastolle naprokseenia, jonka tiesin ennestään sopivaksi ja sen myötä sitten alettiin saamaan kivutkin hallintaan. Mutta itse siis piti toikin asia vaatia ja hoitaa, muuten oisin saanut kärvistellä kipuineni ihan rauhassa.

Olin synnytyspäivän syömättä ja juomatta, sen + leikkauksen ja kuumeen seurauksena sitt kuivahdin aika lahjakkaasti ja jano tietysti oli ihan valtava kunhan nukutuksesta tokenin. Nesteyttivät mua suonen sisäisesti jonkin verran kun sen ekan vuorokauden ajan sykkeetkin oli reilusti toisella sadalla, mutta vaikka sain juoda, jouduin itse pyytämään että joku tois mulle juomista! Hikoilin kuumeen vuoksi paljon, mutta kuivat lakanat sain alle vasta sunnuntaina illalla, kun yritettiin ekan kerran ylösnousemista ja kävin hetken istumassa sängyn laidalla. Jouduin pyytämään myös, että saisin pesulappuja kasvojen ja käsien pyyhkimiseen sekä hampaiden pesuun kaarimaljan + vettä. Alapesua mulle ei tehty ennen kuin maanantaina kun nousin ekan kerran vessaan, virtsakatetri mulla oli maanantaihin asti (olisivat ottaneet sen väkisin su pois, mutta en antanut koska en päässyt vessaan itse...) ja infektioriski on aika valtaisa jos makaat verissäsi sen kans... Onneksi ei tullut virtsatietulehdusta kaiken muun lisäksi! Jouduin myös pyytämään, että saisin kuivat siteet alle.

Eli lyhykäisyydessään vuodepotilaan hoito on tuolla ostastolla aivan retuperällä, vaikka tuntuis että kai siellä on muitakin sektioäitejä jotka ei heti pomppaa sängystä ylös kun siihen luvan saa... Jos en ois itse osannut ja tiennyt mitä tarvitsen, niin oisin varmaan saanut maata siellä samoissa siteissä jne. ihan rauhassa siihen saakka että pääsen ylös. Ensimmäiset ylösnousemisetkin olisi pitänyt pystyä tekemään ihan itsenäisesti, enkä saanut mitään neuvoja miten tuollaisen haavan kanssa on helpoin nousta... Pyysin siis siihenkin apua kun voimat ei itsellä kertakaikkiaan riittänyt ja onneksi tiesin nuo nousemiseen liittyvät kikat ennestään.

Viimeinen niitti oli sitten toi, että lopettivat multa suonensisäisen antibiootin suoraan, vaikka tulehdusarvot oli vielä reilusti koholla ja mun (+ kaikkien muidenkin alan ihmisten mielestä, kenen kans oon asiasta jutellut) järjen mukaan sitä olisi pitänyt jatkaa vielä suun kautta ja kontrolloida tulehdusarvot. Tulehdusarvokontrollin vaadin kotiutumispäivälle ja yllätys, yllätys, sehän oli noussut ja siinä vaiheessa haavainfektiokin oli jo ilmeinen. Eli antibiootti oli kaks vuorokautta tauolla ja sen aikana haava tulehtui, mitä hyvin suurella todennäköisyydellä ei olisi tapahtunut jos antibioottia ois jatkettu.
Hoitajat olivat kyllä ihan ystävällisiä jne. mutta jotenkin mulle jäi vahvasti sellainen olo, että mun kipuja yms. vähäteltiin ja että heille oli jotenkin hankalaa kaikki mikä liittyi äidin hoitamiseen. Varmaan musta puhuttiin kansliassa tyyliin "se hoitsu, joka juoksuttaa koko ajan"... Missään vaiheessa en kyllä osastolla hermostunut hoitajille tai pyytänyt mitään, mitä en ois oikeesti tarvinnut ja loppujen lopuksi mulla oli jo niin paha mieli siitä että joudun kaiken erikseen pyytämään, ett esimerkiksi ensimmäisten päivien syöminen jäi todella vähiin kun en pystynyt syömään ruoka-aikoina kuin vähän kerrallaan ja välipaloja en kehdannut pyytää tuomaan.

Ja jälleen tästä tuli melkein romaani... Anteeksi vuodatus, mutta samalla kiitos; helpottaa kun saa näitä asioita ja pahaa mieltä purkaa pois!

Sen verran vielä yleistä kommentointia, että näistä synnytyskertomuksista oli kyllä itsellekin hyötyä ja kuten olette varmaan huomanneet; synnytystä ei todellakaan kannata kauhean tarkkaan etukäteen suunnitella ja ajatella, ettei tule sitten pettymyksiä! Itsellä varmasti tähän suhtautumiseen vaikuttaa paljon juuri se, että lähdin synnyttämään täysin avoimin mielin: en ollut päättänyt mitään esim. kivunlievityksen suhteen, toiveena oli ainoastaan se että pääsisin suihkuun tai ammeeseen, koska pidän vedestä. Nyt voi vaan ajatella, että synnytys meni niin kuin meni, eikä mun suunnitelmilla olisi ollut mitään merkitystä jos olisin niitä etukäteen tehnyt :)

Tuulia ja papu 11 vrk

Onnea Ainomieli! Hui mikä kokemus, mutta ehkä kuitenkin paljon enemmän hyvää kuin huonoa! :hug: Paljon lepoa ja hyviä vointeja koko perheelle! :heart:

Onnea lallaa :)

Tuulia: ja mitäköhän esim. mulle olis käynyt kun en ois osannut enkä uskaltanut vaatia tai pyytää mitään... eli hieno juttu, että osasit hoitaa itseäsi noinkin paljon ja pitää huolta asioistasi! Ehdottomasti laitat palautetta menemään! Onko toipuminen nyt sujunut hyvin? :hug:

Huomenna neuvolaan, ja ehkä täytyy pyytää lähete labraan kun tuntuu, että ois hiivaa... vai onko tää taas vaan herkkiä limakalvoja ja ärtynyttä ihoa kun Ceridal vähän auttaa...:confused: Voisin hermostua mokomasta vaivasta kunnolla, mutta jos olen tähän asti selvinnyt ilman hiivoja tai muita tulehduksia raskauden ajan niin voisin varmaan olla tyytyväinen ;)

Voikaa hyvin :)
tömpsis ja super 39+0

Tuli mieleen, että joku täällä halusi ostaa rintakumit etukäteen ja mietti rintakumin kokoa: kuulemma useimmat vauvat tykkäävät isosta kumista, osuu mukavasti kitalakeen ja imurefleksi herää. Mun vauva ei ota rinnasta kiinni ilman kumia, ensin kokeilin sairaalassa pientä, mutta isolla alkoi sujua paremmin.

Uusille onnea ja tervetuloa! :wave:

Ainomieli ja poika 1 vko

Onnea Ainomieli ja pikkumies! :heart: :flower:
ja kiitokset sekä Ainomielelle että Tuulialle synnytyskertomuksista! Nauttikaa vauvoistanne ja toipukaa hyvin! :) Ja tosiaan, kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! (rintakumeja jo ostettu, toivottavasti eivät ole liian pieniä : / )

Lallaa onnittelut ja tervetuloa myös minun puolestani! Mukava, kun tänne saadaan lisää väkeä!

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille!

t. Tuiskuli + Maisa 29+4

Moro taas!

taas täytyy kopsata tekstiä, sormia särkee...

Olin tänään sairaalassa, ja siellä se Peruna on TAAS perätilassa :) Kokoa oli tullut nyt jo reilusti, 3400g tällä hetkellä. Tällä kertaa oli todella mukava lääkäri, iloinen ja kova juttelemaan :) Katsoi kokoa tarkkaan, lapsivedet mittasi myös useaan kertaan ja istukka ja virtauksetkin tarkisti huolella. Kohdunsuunkin kokeili ja siitä kommentoi, ettei siitä mitään voi päätellä ;) Eli mulla se on pehmeä ja kiinni, 3cm, mutta voi syntyä huomenna tai sitten parin viikon päästä.

Lääkäri neuvoi taas vesien menon kanssa, jos niin käy niin pitää käydä pian makaamaan ja tulla ambulanssilla. Hän myös sanoi, että onhan se mahdollista sen napanuoran luiskahtaminen myös raivotarjonnassa, mutta niin paljon epätodennäköisempää, että sitä ohjetta ei enää anneta. Eikä kuulemma ole koskaan perätilavauvojenkaan kohdalla ole luiskahtamista nähnyt, mutta varmuuden vuoksi näin.

Suurta huvitusta meidän vauva aiheuttaa kätilöissä ja lekurissa, kun on noin kova pyörimään. Löivät jo keskenään vetoakin, että montako kertaa se vielä ehtii kääntymään :p Eli tällä hetkellä odotetaan synnytyksen luonnollista käynnistymistä, ja alatiesynnytykselle on "loistavat edellytykset" mutta jos ei käynnisty tai vedet menevät eikä supistelut ala, niin sitten leikataan - perätilavauvoja ei anneta mennä kauheasti yli, eikä myöskään käynnistetä. Seuraava kontrolli sairaalalla 41+0, nimellä yliaikaiskontrolli. Sain siis edes hieman hengähdys- ja miettimisaikaa... meinasi jo paniikki iskeä, että jos se tulee parin päivän päästä jo. Tosin mietitytti, että jos se on nyt 3400g ja kaksi viikkoa saa kasvaa mahassa niin sittenhän alkaa jo alatiesynnytyksen rajat lähestymään... Yhä haluaisin sektioon, mutta en oikein voi täysin kieltää alatiesynnytyksenkään mahdollisuutta... Jos ei siinä kerta ole mitään enempää riskejä vauvalle niin miksi lastenlääkäri hälytetään jo etukäteen paikalle? No, toivotaan, että se sieltä vielä ainakin kerran kääntyy ;)

Vähän se painaa pahasti keuhkoihin ja kylkiluihin nyt. auts.

Syyskuisissa syntyi enkelivauva :( Hirveä suru toisen puolesta ja tottakai tollasesta tulee kaikille huoli omista vauvoistakin :( Mulla on yksi hyvä ystävä myös kokenut kohtukuoleman, ja oon pelännytkin, että jollekin meidän ketjussa se voi osua :( tai ihan kelle vaan, kamala asia :( Koitan nyt iloita omasta vauvasta taas pikkasen enemmän, ja olla kiitollinen...

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 39+2

Mä yritän pikkuhiljaa siirtyä taka-alalle joten jos joku on halukas niin voisi varmaan perustaa tämän pinon jatkoksi vailla vol-8 pinon ja ottaa päivitysvastuun. Kyllä mäkin tietysti voin päivitelllä listaa ainakin toistaiseksi kun ei siihen nyt niin usein tule muutoksia mutta jos joku muu on halukas niin voin poistua taustalle.

Tässä on vielä linkki tuonne vauvapuolelle:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsi-kasvaa/vauvat-0-12kk/2009076-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vauvautuneet/
Tervetuloa sinne jatkamaan :)

Sannuli ja Nykerö

Pööppis
Heipsistä!

Kukas se tätä pinoa päivittelee? Oon siis ex. sunni ja pyytäisin että poistaisitte sunnin tuolta listasta, laittaisitte tilalle pööppiksen ja rusinapullan :) ja btw, laskettu aika onkin 6.3 ,ei 1.3 niinkuin tuolla on mainittu.

Mitenkäs Amanda joko kävit ultrassa? Mie kävin sillon siinä varhaisessa, niin syke löytyi ja otus oli sillon 2,6mm vastaten vkoa 6+0 vaikka pieni olikin :)

Kohta nlaan meno. Inhottaa kun olen lihonut kuin valas :s varmaan nlatäti urputtaa mulle lahjakkaasti :/

Muistattekos te muut , paljonko teille oli tullut (jos ollenkaan) painoa 14 rv mennessä?

Onpas ollut saamaton ja väsynyt aamu, tuntui puoli tuntia sitten että taidan mennä takas nukkuun. Ennen kuulumatonbta mulle, joka koko elämäni oon ollut sellanen et kun kerran herään aamulla, en enää uuestaan saa unta, tai mee nukkuu, ja aina oon ollu ikiliikkuja adhd-tyyppinen. niin tää vetämättömyys on ihan outoa mulle.

Onneksi aurinko paistaa,jospa siitä saisi voimia.

Pööppis & Rusinapulla 14+0 ultran mukaan, entisen mallin mukaan 13+6

Moi!

Sannuli mä voin perustaa uuden vol.8 ja ottaa listan päivityksen haltuun, jos haluat kertoa tekniikan. Mutta vasta kolmen viikon kuluttua lupaan sen tehdä, kun sitten olis viikoja 12 kasassa. Ennen sitä en uskalla. Torstain np-ultran jälkeen olo on jo varmaan varmempi, jos kaikki on hyvin.

Tervetuloa Lallaa ja oon kade noista sun Vickan-yhteyksistä! Mulla on toiveet korkealla, että tuolta vauvakuumeilijoiden puolelta tulis tänne pian suuri ryntäys... siellä on jo merkkejä ilmassa.

Onko Kodehulla kuulumisia kertoa?

Pööppis, menee ehkä hetki muistaa sun uus nimi :)

Samirja ja pikkuinen 9+2 (3 yötä ultraan on...)

Heipsis foorumilaiset! :)
Ja ONNEA VAUVAN SAANEET JA UUDET ODOTTAJAT, kaikille tasapuolisesti ONNEA!:flower:

Pikkasen omanapaisuutta tähän alkuun... Sitä alko tällä mammalla viimeinen työviikko ennen äippälomaa. Ja pikkasen jännittää jaksamisen puoli, sillä nyt on saanu öisin ravata kiitettävän usein vessassa. On siellä ennenkin saanu öisin ravata, mutta viime yönä meinas jo usko loppua, kun kävin kahen tunnin välein kolme kertaa. Ja eihän sinne sitä tavaraa tullu ku joku tippa, mutta kauhee kiire meinas aina olla, ku masuasukki oli antanu sarjaiskua rakkoon ja tuntu ettei sinne vessaan kerkee millään. Nyt tää tyyppi on muutenkin ottanu enemmän potkuja ohjelmaan, oikein jo jännittää, että kunhan se alkaa tonne kylkiluihin osumaan, niin sehän voi tehä kipeetä.
Pööppis, mulla oli tossa rv 14:n kohdalla painoo tullu 2kg siihen verraten mitä oli ennen raskautta. Kun sekä ekan, että tokan neuvoakäynnin väillä paino ei noussu ollenkaan.

tömpsis, toivotaan, että muksu vielä keksii, että pää alaspäin oli mukavampi hengailla kuin istuen. :) Taitaa olla silleen, että perätilasynnytyksessä lastenlääkäri on siks siellä suoraan kutsuttuna, että onpahan varalla. Mun täti synnytti alateitse perätilassa olevan pojan (tosin se oli toinen synnytys hänelle) ja ei siitä ollu mitään haittaa pojalle. Mitä nyt istuttivat sitten jonkun aikaa semmosella tyynyllä, että varmistivat, että lonkat on ok. Mielestäni siinä synnytyksessä niille lonkille ei ollu tapahtunu mitään, mutta se oli siihen aikaan tapana. Ja kyseisellä miehellä on nykyään ihan terveet lonkat, ei ne oo koskaan vaivannu.

Jaaha. Sitä ois tänään taasen neuvola edessä. Ja kahden viikon päästä lääkärineuvola. Saas nähä, että paljonko on nyt viikkopainonnousu, viimeks ku oli tullu sen 1kg per viikko..:whistle: Edelleen syytän kesälomaa siitä viikkopainonnoususta, enhän mä mitään herkkuja syö, eihän raskaana olevan koskaan tee mieli mitään hyvää, eihän... ;):D

Pyörähdelläänhän taasen kirjottelemassa!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 34POKS

Heippa kaikki!

Tömpsikselle tsemppiä! toivotaan, että vaavi vielä kääntyy ja pääset synnyttämään raivotarjokasta. :)

Kävin taas vilkuilemassa tuolla kuumeilijoiden puolella ja sieltä taitaa olla Pööppiksen, Samirjan ja Amandan perässä tulossa lisää väkeä tänne. Ihanaa!

Täällä ei mitään erikoista. Mitä nyt aloitin kuntokuurin :D kesälomalla kävin vielä reippaasti lenkillä, mutta sitten on ote lipsunut. Nyt yritän käydä kunnon hikilenkillä (sauvakävelyä) vähintään kolme kertaa viikossa. Jospa ei sitten paino niin nousisi ja säilyisi jonkinlainen kunto. Tekee kyllä hyvää. Nyt on jo pari viikkoa takana ja täytyy sanoa, että ihan tyytyväinen olen itseeni :D ja toivotaan, että homma jatkuu.

Viikot poksuu, nyt siis 30+0. Niin se aika rientää, vaikka välillä tuntui (varsinkin silloin alussa) että aika matelee... Mutta mullakaan ei oo enää kuin tän jälkeen 4 vkoa töitä. Viis ja puoli vuotta oon kerennyt jo töissä olla, joten voi olla vähän sopeutumisvaikeuksia, ainakin vielä siinä vaiheessa, kun vauvaa vielä odotellaan vaan...

Pakastimesta kaivellut viime vuoden puolukoita ja keittänyt vispipuuroa. Että jos sitä sais niitä syötyä pois, kun alkaa jo tän vuoden puolukoita ilmaantua anopin toimesta meille :) ite en puolukoita kerää, kun ne ei oo mun suurin intohimo. Mutta anoppi on innokas, joten otan hänen lahjuksensa vastaan. :) muut marjat on sitten enemmän mun oma juttu ja niitä onkin pakastimeen saatu oikein mukavasti. Sopii sen puoleen talven tulla.

Voikaahan mammat hyvin! Polille mukavaa viimeistä työviikkoa! Toivottavasti vauva antaa sun nukkua muina öinä paremmin :)

t. Tuiskuli ja Maisa 30 POKS

Moikka ja onnea kaikille vauvautuneille!

Mun uutiset ei sitten niin onnellisia olekkaan. Näköjään elän nykyään pelkotiloissa. Alkuun elokuussa pelkäsin, että raskaus menee kesken. Sitten ehdin jo aloittaa pelkoilun siitä, ettei menekkään. Keskenhän se kuitenkin nyt meni ja ymmärtäväinen neuvolalääkäri sanoi, että tarviin enää yhden, että aletaan tutkimaan syitä. Lohduttavaa..

Nyt sitten pelkään, että tulen joskus vielä raskaaksi ja aloitan tämän pelkokierroksen alusta. Huoh.

Mutta oikein hyvää ja onnellista loppuodotusta kaikille! Katsotaan, jos vielä joskus palaan tähän pinoon.

t. kodehu

Kodehu :hug: ja voimia!! Toivottavasti kohta jo pääsisit pinoon takaisin.

Täällä myös viimeistä työviikkoa viedään. Vointi edelleen loistava! Eli siis mulle luvassa kamalat loppumetrit :stick:, kun ei tähän asti oo valittamista.

Pööppis mulla menee kanssa varmaan hetki, ennen kuin tämä dementikko muistaa sun uuden nimen. Tohon painojuttuun oon huono sanomaan, kun mulla oli rv 16+4 neukkulaan mennessä kortin mukaan näköjään tullu vasta 600g. Nytkin on vasta vähän päälle 8 kg, kun äitinikin veti mua odottaessaan raskausaikana painoa sen 17 kg ja siskokin ekastaan 16 kg, että kyllä tuossa on tosi isot yksilölliset vaihtelut, eikä siitä kannata ressata.

Synnytyskertomuksista jälleen kiitoksia!

Seuraava neuvola ensi viikolla onkin mulla täällä kotona! Neukkutäti tulee vermeineen visiitille. Ihan hauskaa. En ole ennen kuullutkaan, että jo ennen synnytystä kävisivät. No eipähän itse tarvitse tuolla aina lirpata. Tosin sitten sille paljastuu, et mulla on kaikki vielä vaiheessa, kun nyt on menny töiden kanssa ihan sata lasissa. Sairaalakassista ei hajua, amme + tarvikkeita puuttuu vaikka ja mitä. Pinniskin on edelleen sukulaisilla (rikkinäisenä ja odottaa korjausta). Senkin ehdimme hakea vasta parin viikon päästä... Yritän lohduttautua, että ehtineehän sitä vielä :)

Joanmi + Potkiainen 34+1

Hyvää kuntoilua Tuiskuli!

Mä kävin eilen ekalla tanssitunnilla tänä syksynä eikä yhtään tuntunut pahalta tisseissä eikä mahassa, vaikka vähän pompinkin.

Ja mä niiiiiiin odotan mammalomalle pääsyä. Töissä on niin kauhean tylsää eikä mitään kiinnostavaa tiedossa pitkään aikaan. Jotenkin ajatus siitä, että maaliskuussa ei tartte enää tulla, lohduttaa kovasti ja antaa voimia.

Eiköhän Joanmi kaikki ehdi valmistua ajoissa! Jännä, että se neuvolantäti tulee jo nyt kotikäynnille. Tuleeko se sitten uudestaan syntymän jälkeen?

Samirja 9+4

Yhteistyössä