** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Hellou!

Onpa hiljaista taas täällä. Taidetaan porukalla vaan ootella...

Vakuutuksista vielä: vertailin paria vakuutusyhtiötä ja niistä olikin Aamulehdessä juttua viikko takaperin: Aamulehti
Tulin Ainomieli myös samaan tulokseen, että jätän vakuutuksen ottamatta. Varsinaista etua vakuutuksesta meille olisi siinä vaiheessa kun alkaa korvatulehduskierteet ja muut pöpöt vaivaamaan, jolloin yksityiseltä saisi nopeammin lääkäriajan. Katotaan sitä sitten kun poitsu menee hoitoon...
Tällä hetkellä ukkelilla tuntuu kaikki olevan kovasti hyvin, ainakin mitä tulle temppuilun määrään äitensä mahassa. Kupu ottaa välillä mitä ihmeellisimpiä muotoja kun kaveri mittailee yksiötään... Vattaan tuli nyt ohut, navasta ylöspäin menevä, haalea linea negra. Oma äitini "tiesi" kertoa, että se on pojan merkki, mutta eiköhän se ole enemmänkin äidin pigmentistä kiinni.

Vietetäänkö teille tulevana sunnuntaina jo teidän äitienpäivää? Itse jään jännityksellä odottamaan, kuitenkin realistisin mielin... :)

Kirjotelkaahan taas kuulumisianne muutkin.

MR 28+0
 
Viimeksi muokattu:
Aika menee tosiaan nopeasti. Käyn täällä melkein joka päivä lukemassa, mutta en saa aikaiseksi kirjoittaa mitään.

Vakuutuksen otin Ifistä, koska kaikki meidän vakuutukset on sieltä. Saa nähdä meneekö läpi. En tiedä miksi edes otin...ehkä siksi, ettei sitten tulisi mitään miksi en ottanut -fiilistä jostain syystä. Äitiysloma on haettu, niin Kelasta kuin työnantajalta ja sijaista etsitään parhaillaan. Tänään laitoin tiedotteen töissä asiasta, koska mun katoamisen huomaa kuitenkin noin 1150 ihmistä + iso joukko muita. Monet tiesivät tietty jo. Ja ihmiset ovat reagoineet ihanasti ja hellyttävästi.

Mulla on pää ihan sekaisin, ja muisti aivan palasina. Huomenna on kilpirauhasarvojen mittaus sekä sokerirasitus. Verenpaine oli pari viikkoa sitten edelleen normaali, välillä on ihan rajojen sisällä alhainen. Ja hemoglobiini pari viikkoa sitten oli laskenut helmikuisesta 143:sta 102:n...WAU. Mutta kuulemma normaalia. Rautaa saan monivitamiinista, joten vielä en ole lisää alkanut ottaa. Neuvola on taas maanantaina ja kohta on jo ultrakin...27.5. muistaakseni.

Pikkuinen elämöi jatkuvalla syötöllä. Mahan päältä tuntuu selvästi ja mähän olen myös sisältä tuntenut selvästi potkuja tai muljahduksia/kuperkeikkoja jo monta monta viikkoa. Tunnen kun osuu kohdunsuulle, virtsarakolle, lantioluuston alueelle ja tietty sit mahaan. Tänään taisi olla ensimmäinen ihan normaali kivuton supistus, ei siis sellainen kohdunsuuvihlaisu, mitä oli silloin joskus viikolla 12-14 muistaakseni.

Tavaroita en ole sen enempää hankkinut kuin viimeksikään, mutta ihania pieniä mekkoja on useita. Nyt jos tulee poika, niin vähän nolottaa :saint:

Perhevalmennus alkaa kuun lopussa. Töitä on jäljellä enää tosi vähän...pari kuukautta.


Meillä on täällä hirveän hauskaa. Luulin ennen, etten tykkäisi olla raskaana, mutta mä tykkään tästä ihan kauheasti :heart:

Voikaa hyvin kaikki! Täällä ei muuten autoja vaihdella, näillä mennään :D

Kertokaa kuulumisia kaikilta raskauden vaiheilta, ei jaksa nyt kysyä sen kummemmin, mutta on ihana lukea!

T: Marienna ja Pikkuinen 24+6
 
4,8 - 10,1 - 6,3 oli sit arvot, eli maanantaina sitten mittailemaan ja pitämään ruokapäiväkirjaa.
Voi kakka...ei olis jaksanut MILLÄÄN. Mun työssä kun siirrytään paikasta toiseen ja tauot on vähän niin ja näin, niin sen mittarin kanssa en olis jaksanut alkaa pelaamaan.

Ja viitearvot 5,3 - 10,0 - 8,6. Meni sitten toi yksi arvo 0,1 yli...mahtavaa! Hyvä siis tietty että seurataan - ilman muuta hyvä, mutta kun toi 2h arvo oli jo noin hyvä, niin kertoo siitä, ettei suurempaa probleemaa ole.
 
Heippa kaikille!

Minäkin kyllä käyn täällä vilkaisemassa joka päivä mutta ei ole jaksanut/ehtinyt kirjoitella, mutta NYT MULLA ON LOMA JA AIKAA!!! =) Tänään siis alkoi kesäloma ja siitä sitten suoraan äippälomalle, vihdoinkin. Kyllä töissä jaksaminen olikin jo niin ja näin. Jos ei olisi ollut viimeinen työviikko niin olisi ollut pakko hakea sitä saikkua kun yöunet on nyt tosi pätkittäisiä rannekanavakipujen takia : / hyvä kun saan pari tuntia nukuttua putkeen. Ja sen pätkittäisen unen vielä kestää mutta kun AINA kun herää on ensimmäinen asia minkä tuntee/tajuaa KIPU käsissä, niin tuntuu välillä aika masentavalta edes mennä nukkumaan. Täytyy taas ensi viikolla vinkua neuvolassa tästä jos siihen saisi edes jotain helpotusta. Kädet on kankeat ja särky säteilee ranteesta olkapäähän asti jo kummassakin kädessä, rajoittaa ikävästi kaikkea tekemistä.

Mukelo täälläkin massussa möyrii kyllä siihen tahtiin että tietää ettei hänelläkään ole enää ihan hirveästi tilaa kohdussa. Potkut on muuttunut lähinnä tönimiseksi ja sitä hän harrastaa paljon! =)

Äitiyspakkaus otettiin rahana kun niitä vaatteita on jo muutenkin meillä niin paljon ja niitäkin pitäisi nyt ruveta pesemään pikkuhiljaa.

Marienna: voihan harmitus tuota sun sokerirasitustasi. Mutta onneksi vain yksi on koholla ja sekin noin vähän niin ruokavaliolla varmasti saat pidettyä sen kurissa.

Meilläkin alkaa ensi viikolla perhevalmennus, tosin taisi neuvolantäti unohtaa antaa sen lapun viimeksi meille kun tuli tänään vasta postissa. Kiva kun miehen työvuorot on juuri niin että on melkein aina siihen aikaan töissä. No toivottavasti saavat työmaalla sumplittua vuorot niin että mieskin pääsee mukaan, kun minä kuitenkin olen hoitanut pieniä vauvoja niin paljon ettei se vauvanhoito-opetus ole mulle niin tärkeää kuin olisi miehelle joka on varmaan pari kertaa pitänyt pikkuista sylissään.


Sannuli ja Nykerö (30+4)
 
Kokeilen, josko tämä p****leen masiina suostuisi pelittämään sen verran, että saisin jotain kirjoitettuakin. Ihania nämä tietokoneet :kieh:.

Vakuutuksista Päädyin sitten minäkin varmuuden vuoksi sellaisen ottamaan. Otin Tapiolasta, jossa meillä kaikki maatilan, koti- ym. vakuutuksetkin. Ehkä tämä nyt sitten oman mielenrauhan takia suotakoon...

Sannulille mukavaa lomaa!! Oletkin jo tosi pitkällä. Toivottavasti saisit jotain apua tuohon käsivaivaasi. Kuulostaa tosi kurjalta.

Äitienpäivää ei minun osaltani vielä vietetty. Anopinkin äitienpäivämuistamiseen liittyvät jutut hoidin näissä maatilan kevätkiireissä mieheni puolesta, joten tiesin kyllä, ettei tässä vaiheessa ole mitään huomiointia odotettavissa. Josko ensi vuonna sitten jo aiheesta :). Ainakin toivoa sopii.

Perhevalmennus on täällä vasta elokuussa, mutta se ei haittaa. Silloin ollaan jo loppusuoraa lähellä, että ehkä paremmin jäävät tarvittavat asiatkin mieleen. Vielä tuntuu niin kaukaiselta tuo lokakuu. Saan vasta parin viikon päästä soitella rakenneultra-aikaa, joten tässä on taas kuukauden verran väliä, ettei tarvitse ravata sen kummemmin neuvolassa kuin muuallakaan. Ainoastaan mahan kasvattelua siis ohjelmassa. Rakenneultraa odotan kyllä jo kovasti.

Joanmi + matkustaja 16+6
 
Hyvää äitienpäivää kaikille!!

Sain tänään ruusuja mieheltäni, joka oli kirjoittanut äitienpäiväkorttiin niin oman kuin meidän koiran sekä masuvauvalle annetun nimen :heart:. Ja olenhan minä jo äiti...näillä viikoilla ei enää lasketa, että voisi tulla keskenmenoakaan vaan jos synnytys alkaisi, olisi se nimenomaan ennenaikainen synnytys.

Niin ja se vakuutus...ei sitten saatu sitä mun BMI:n takia. Mahtavaa...kyllä harmittaa ja nolottaa ja hävettääkin. Vauva ei saa vakuutusta mun painon takia... Nyt on kyllä kova painontarkkailu meneillään sitten. 25+3 viikon aikana tähän asti tullut +2kg. Luin netistä, että suositeltaisi, ettei painoa saisi mielellään tulla yhtään ennen kolmatta raskauskolmannesta (alkaa vissiin 26 tai 27 viikoilla) jos on se raskausdiabetes. NYYYHHH :ashamed:

No voidaan sitten kaikki paksusti :LOL:

Marienna ja pikkuinen 25+3
 
Heippa ystävät! Äitienpäivä oli ja mies matkalla. Puhuttiin kyllä viime viikolla tulevien vuosien äitien- ja isänpäivistä, suunniteltiin kakkuja yms :D Ajatelkaa, ensi äitienpäivänä meillä on kaikilla ja vauvat sylissä! Marienna, mukava mies kun kortin väsäsi :D

Olin viime viikolla neuvolassa ja Hb oli noussut itsestään. Muutama viikko sitten oli 124 ja nyt 136 :) Ja kotikonstein, eli lihan kanssa join appelsiinimehua, ja maitotuotteet otin erikseen enkä lihan kanssa. Olen ihan tyytyväinen, koska aiemmin otin vähän aikaa rautaa, ja se veti vatsan tosi kovalle jo muutamassa päivässä, niin lopetin sen sitten. Neuvolassa olin lääkärillä, joka oli sitä mieltä että vauva on pää alaspäin. Tosin heti illalla tuntui pukkaisuja samaan aikaan oikealla ja vasemmalla navan tasolla, joten on taas baby kääntynyt poikittain. No, todennäköisesti ehtii heittää vielä monta kuperkeikkaa siellä :)

Mä olen jotenkin aivan hirveän onnellinen, tuntuu että tää on elämäni parasta aikaa :) Toivottavasti tyytyväisyys ei romahda jahka lapsi saapuu ulkomaailmaan :D

Sannuli, HYVÄÄ LOMAA! :cool:

Ainomieli 26+3
 
Heippa pitkästä aikaa! :)

Marienna: voi että sullekin kävi näin! Mulla oli 1h arvo 10,5! :( ("lohdutukseksi" voin kertoa, että jos nyt muutettais ruotsiin niin meillä ei ois tuota diagnoosia, siellä on kuulemma rajat ylempänä kuin suomessa... heh) Ja nyt ihmettelen ruokavaliota, en sitten millään tajua sitä... Se kun ei juurikaan eroa mun raskausajan syömisistä? :confused: Onko tarkoitus olla syömättä sokeria vai olla syömättä sokeria niin paljon, että arvot nousevat liikaa??? Mulla nimittäin on aterian jälkeiset arvot nyt ollu yleensä alle 5... :O Just joo, jos paino ei saa nousta! :headwall: Mun paino on tähän mennessä noussut 2,9kg, eli tosi vähän... mutta silti siitä aletaan valittamaan... :kieh: ai siis ennen viimeistä raskauskolmannesta, mä jo luulin, että viimesellä kolmanneksella ei sais nousta :D :LOL: Ja mullakin hylättiin vakuutus, tuntu tosi kurjalta kun syy oli se, että mä olin rehellinen jostain asioista mitkä tapahtu 10 vuotta sitten... jeps. pännii. Mutta mä oon kuullu ettei sitä saa ollenkaan jos on RD? Eli ei varmaan edes yritetä hakea muista yhtiöistä enää. Tsemppiä sullekin näiden juttujen kanssa! :hug:

Ainomieli: mäkin pelkään, että masennus iskee tosi kovin kun raskaushormonit lähtee! :D Oon ollu niin superonnellinen ja hyväntuulinen (yleensä) nyt raskauden aikana :)

Pari kertaa on Sintti potkassu jo niin kovaa, että ihan piti AU! sanoa :heart: Kova kulta liikkumaan jo :) :) :)

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 22+6
 
Olipas mukava lueskella teidän juttuja taas. Marienna, sullon kyllä sulonen mies. Äitienpäivänä oma ukko-kultani huikkasi sängystä, että laithan kahvin jo tippumaan ja kehaisi vielä myöhemmin, että hänenpä isänpäiväänsä juhlitaan ennen kuin minun äitienpäivääni. Noh, päivähän oli sopivasti vielä kiireinen ja stressaava äitienpäiväpäivällisvalmistelujen kanssa, joten enköhän sitten hetken päästä itkeä vollottanut ja roikotin räkäjojoa nenästäni: "miksei mulle kukaan koskaan järjestä mitään..."

Sannuli: kuulostaa kyllä perin ikävältä noi kivut, toivottavasti keksivät siellä neuvolassa jotain apua. Ihanaa lomaa! Hiihtelen perästä ensi viikolla.

Ilmoitin minäkin tänään yhteistyökumppaneille ja muille, että olen viimeistä viikkoa töissä ja sain niin liikuttavia vastauksia osalta, että tuli ihan tippa linssiin. Jännittää viimeinen työpäiväkin, sillä en halua mitään dramatiikkaa, mutta varmaan toisaalta olen pettynyt, jos kukaan ei sano mitään. Molempi huonompi, kyyneleitä ja räkää tiedossa joka tapauksessa. :)

Ostin siskon tutulta vaunut, joita en ole nähnyt vielä kuin kuvissa, koska sain ne tosi edullisesti - lähes ilmaiseksi. Jos ne muuten eivät miellytäkään, niin ainakin ns. parvekevaunuiksi ovat juuri sopivat. Itkuhälytin on vielä hakusessa, mutta muuten on kaikkea kamaa vinot pinot ja lisää kuulemma tulossa. Pääsispä pian rakentaan pesää....:heart:

Taidan laittaa vielä grillin pöhisemään ja imee itseeni viimeiset iltasäteet solea! Voikaa pömpösti!

:wave: MR 29+0
 
Kiitos lomatoivotuksista ja sympatiasta käsisärkyihin, mutta eipä niihin ole oikeasti muuta keinoa kuin poistaa turvotus (joka on näin raskaana ollessa mahdotonta) ja sitten äärimmäisessä tilanteessa leikkaus (jota ei tietenkään mielellään raskaana ollessa tehdä) eli aika huonot on näkymät sen suhteen että saisin helpotusta tähän olotilaan ennen synnytystä! Nyt vaan yritän juoda PALJON ja syödä ananasta ja mansikoita ja suolan olen jo jättänyt kokonaan pois. Ja jos jollain vaan on jotain poppaskonsteja turvotuksen helpottamiseksi niin mä olen valmis yrittään ihan kaikkea!!! Nyt on turvotus tullut myös jalkoihin ja jalat näyttää tällähetkellä enempi tolpilta kuin miltään säihkysääriltä :ashamed: eikä mitkään kengät tahdo sopia jalkaan.

Vakuutuksesta: niin mäkin olen ymmärtänyt että jos on raskausdiabetes ni sitä ei saa lainkaan, mutta toi että painoindeksikin vaikuttaa niin sitä en tiennyt, eikä ainakaan Fennia tuntunut siitä välittävänkään mun kohdalla.

Tömpsis ja Marienna
: kurjaa että teillä se yksi ja ainoa arvo on ollut liian korkea. Ihmettelen kyllä omia arvojani kun en ole mitenkään tiukasti pitänyt ruokavaliota ja painoakin on tullut se 10 kiloa lisää ja silti arvot on tosi alhaiset. Eilenkin neuvolan täti kysyi että oliko aamulla kovakin nälkä, kun sen näki kait siitä aamuvirtsanäytteestä että verensokeri on yöllä käynyt tosi alhaalla.

Äitienpäivänä mies muisti kortilla ja lahjoilla, mikä ei tullut yllätyksenä kun meillä kyllä mies muistaa kaikki merkkipäivät naistenpäivästä lähtien =) Siitä ei voi miestä moittia etteikö hän jaksaisi muistaa ja huomioida minua!!! Ja kovin hän on yrittänyt hieroa ja helpottaa mun särkyjä, vaikkei niihin nyt oikein mikään autakkaan, mutta ainakin hän yrittää.

Neuvolassa eilen oli hb taas laskenut ja neuvolan täti antoi rautalisää otettavaksi. Painokin oli pikkuisen LASKENUT viime kerrasta :p !!! Ja Nykerö oli vihdosta viimein kääntynyt raivotarjontaan kun tähän asti hän on ollut sitkeästi perätilassa. Eli siellä kaikki hyvin =)

Perhevalmennus oli eilen ekaa kertaa ja voin kyllä sanoa että aikas turhalta tuntui, mutta mikäs siinä kyllähän lomalla nyt on aikaa käydä sielläkin istuskelemassa kerran viikossa.

Sannuli ja Nykerö 31+3
 
Iltaa!

Peli pyörii telkkarissa, mutta selailen vaan synnytysaiheisia nettisivuja... Mamma-prioriteetit :).

Sannuli: mulle sano yksi äippä-kaveri, että "sun ei ehkä kannata mennä sinne perhevalmennukseen". Viittasi tällä ilmeisesti kärsimättömyyteeni ynnä muihin luonteeni hienoihin piirteisiin, jotka edesauttavat turhautumistani itsestäänselvyyksien kyselijöihin ja muuhun jaaritteluun. Vähänkö mun mielenkiinto heräsi!!! :)

Viimeinen työpäivä meni vetkutellessa, enkä oikein tiennyt olinko iloinen vai surullinen siitä, että jään nyt kotiin. Oon toivonut monta monituista vuotta saavani olla kotona vetämässä henkeä edes hetken ikääni nähden pitkän ja hektisen työputken jossain kohtaa, mutta nyt en ollut kuitenkaan ollenkaan niin riemuissani kuin olin kuvitellut. Jännää oli myös se, että sain miespuoliselta kollegaltani kortin ja kukan, jolta moista en olisi osannut edes odottaa. Muut vaan mättäsivät kakkua hyvillä mielillä naamaan :LOL:.

Hemoglobiinista: kuten Ainomieli kirjoittelikin, uskon minäkin kotikonsteihin ja ruokavalioon! En ihan hirveästi ole saanut popsittua punaista lihaa, mutta syön kiireettöminä aamuina (eli nyt kai sit joka aamu) kaurapuuroa puolukoiden tai appelsiinimehun kanssa ja salaatissa on aina baby-pinaatin lehtiä. Saa niitä kuituja kans.

Taas kiakon pariin, huishuis! :wave:

MR 29+2
 
Heippa vaan kaikille, tässä uusi odottaja tällä sivustolla! Meitsi vasta opiskelee tällasta foorumi -juttua, joten on ottanut aikaansa löytää yhtään mitään. Heh! :D

Ekaa masuasukkia kantelen, kolme vuotta menikin sitten, että tähän pisteeseen päästy. Ja ei onnistunu ilman ulkopuolisen apua. Itkua ja kyyneleitä riitti ja eurojakin kului, mutta on tää sen arvosta, että vaikka heti huomenna tekis uudelleen!! :)

Asustelen mieheni kanssa Kainuussa ja molempien perheet asustaa sitten jossain ihan muualla päin Suomea. Tässä on pikkasen jo alkanu jännittää, että miten sitä sitten pärjää, kun toi mukelo on navan tällä puolella, ku ei voi vaan äiskälle soittaa, että "tuu ny kattoon ja auttaan", ku apu on yli kolmen tunnin päässä.. Noo, toisaalta, tässä oppii hyvin itsenäiseks ja uskonpa, ettei mulla ihan eka mee sormi suuhun. Toivossa on ainakin hyvä elää...! :D

Meitsi ei oo vielä kauheesti välineitä hommaillu, enemmänkin menossa on semmonen "katselen ja vertailen hintoja" vaihe. Ja sitten työkavereissa on paljon pienten lasten äitejä, joten jotain perusjuttuja saattaa saada ostettuu heiltä.

Itte en oo vielä tuntenu suuremmin mitään liikkeitä. Vähän hankaloittaa, kun ei oikein tiedä, että miltä se liike pitäs tuntuu. No, muksu kuitenkin kasvaa ihan ok ja sydänäänet kuulu viime viikolla neuvolareissulla, joten ei muuta kuin ootellan, että millon mä älyään ton nappulan pyörivän tuolla navan alla. :)

Rakenneultra ois toukokuun viimenen päivä ja sitä kyllä oottelen kovasti! Mieskin on tulossa matkaan, saas nähä uskooko isäntä sitten, että kumpi saadaan, kunhan se ultraaja vahvistaa sen, mitä koko aika oon sanonu. =)

No, tossapa nyt jotain rustailuja näin ensikertalaiselta!
Ei muuta kuin mukavaa odotusaikaa teille kaikille!!! =)

Pol82 ja masuasukki 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Pol82, kiva saada uusiakin porukkaan mukaan kun tuntuu että nää vanhat on nyt niin hiljaisia :p Vielä kun ilmoittelet lasketun aikasi niin saan lisättyä sut listalle.

Mites teillä muilla heinäkuisilla menee kun kovin hiljaista tuntuu olevan täällä palstalla?

( . ) täällä rupeaa olemaan välillä aika sotanorsu olotila. Toisina päivinä ei tahdo jaksaa tehdä yhtään mitään, väsymys on tullut taas takaisin. Tietysti se osittain mulla varmasti johtuu katkonaisista yöunista kun noiden käsien takia ei saa nukuttua kuin korkeintaan 3 tuntia yhteenmittaan. Eikä se kyljen kääntäminenkään ole enää ihan helppo juttu tällä masulla!

Ja nyt kun on kaikki päivät aikaa seurata liikkeitä niin on alkanut välillä tulemaan niitä huolestumisia kun koko päivänä ei ole ollut paljoakaan liikkeitä masussa. Välillä tämä meidän nykerö tuntuu olevan ihan hiljaa parikin päivää ja siten taas välillä on kova mylläys ihan koko ajan. Yritä siinä sitten rauhoittua ku ei tiedä kumpi olisi parempi se että vatsassa möyritään koko ajan niin lujaa että kylkiin sattuu vai se ettei tunnu liikkeitä lainkaan. : / Heinäkuuhun tuntuu tällähetkellä olevan niiiiiin pitkä aika vielä.

Kerotaapas nyt joku muukin välillä kuulumisianne kun tuntuu että mä täällä vaan yksinäni vuodatan murheitani aina.

Sannuli ja Nykerö 32+2
 
Helou!
Heh, arvasin, että multa jotain unohtu tosta ekasta viestistä...:D Eli, laskettu aika ois sitten lokakuussa 17.10. Tänä vuonna meikäläinen saa synttärilahjan omasta takaa, oon nimittäin ittekin syntyny lokakuun lopussa. Ja mun oma veli on syntyny 16.10, joten lokakuussa tulee riittämään synttäreitä tästä lähtien. :)

Meikäläinen täällä kovasti oottelee niitä liikkeitä. Vielä ei oo pahemmin tuntenu, enkä oikein tiedä, että pitäskö sitä huolestua vai olla huolestumatta. Työkaveri kyllä lohdutteli, että hän tunsi toisilla liikkeet vasta 20 viikon jälkeen. No, tulee liikkeet sitten kun on tullakseen.
Sitähän moni sanoo, että sitten sitä vasta stressaakin, kun liikkeet tuntuu ja niissä alkaa olla eoja päivän mittaan. Voin siis hyvin samaistua tuntemuksiisi jo nyt Sannuli79, sillä mä luulen, että mä kans alan seurailla niitä liikkeitä ja niiden puutteita, sitten kun eka hoksaan mitä tapahtuu. : /

Meillä ois viikonoppuna miehen isoisän synttärit. Siellä todennäkösesti tulee törmäämään miehen sukulaisiin ensimmäistä kertaa sitten sen jälkeen, kun oon tullu raskaaks. Hieman jännittää se tapaaminen. Mieheni isoisä tietää raskaudesta ja odottaa lapsenlapsenlasta kovasti, onhan tämä suoraan hänen sukunsa jatkaja, kun tulee samalle sukunimelle.
Mites te muut foorumilaiset, ootteko halunnu / selvittäny kumpi tulokas on tulossa?

Nyt sitten sadepäivän viettoon, töihin pitäs eksyä, vaikkei millään jaksais. Nyt on alkanu semmonen vaihe, ettei oikein kiinnostas tuo työnteko, kun ois vaan kiva olla kotona ja tehä ihan mitä huvittaa tai olla täysin tekemättä... :)

Mukavaa toukouun loppua kaikille!
t. Pol82 + masuasukki 18+2
 
AAAArgh, kirjoitin pitkän tekstin ja yritin lähettää ja se katosi! :mad: :mad: :mad:

No tiivistetysti:
- tervetuloa Pol82! Kiva saada uusia "naamoja" :D Me kysyttiin sukupuolta kyllä, mies varsinkin oli utelias.
- sokerirasitus oli, tulokset tulee myöhemmin. Tuli huono olo siellä, toiv. ei tarvitse mennä uudestaan.
- Sannuli, perässä tullaan ja mulla tuntuu jo nyt, että maha ahdistaa ja painaa. Öisin vain kylkiasennot käy nukkumiseen, ja kyljen kääntäminen on aina pieni operaatio. Eli alkaa tuntua tää raskaus, ja pitkä aika vielä (toivottavasti) edessä! Paino noussut 7 kg, ja saa nousta lisääkin ihan vapaasti mun puolesta. Mutta miten sitä jaksaa tätä mahaa kantaa, jos se vielä suurenee..:confused: On kasvanut muutamassa viikossa tosi paljon, toivottavasti nyt pitää taukoa.

Ensi kerralla enemmän ja toivottavasti ei enää teksit katoa!

Ainomieli 27+5
 
Tervetuloa Pol82! Elä niistä liikkeistä huoli, oot kuitenkin käynyt ultrassa ja neuvolassa, eikö? Sattuiko ulttraaja mainitsemaan istukan sijainnista mitään? Käsittääkseni se vaikuttaa ainakin osaltaan siihen kuinka herkästi tuntee ekat hipsutukset.

Pääsin sitten minäkin sokerirasituskokeeseen. Neuvolan täti saarnasi saarnaamasta päästyään sokerivauvoista, diabetes-tulevaisuudestani ja dietin noudattamisesta. Samoin alkoi marmatus siitä, että olin syönyt vain aamiaisen puoleenpäivään mennessä. MÄÄ OON LOMALLA!!! Nuorempana olisin varmaan ottanut itseeni ja sydämistynyt eukolle ikihyvikseni. Terkkari sai itseään jossain kohtaa niskasta kiinni ja hyvitteli, että ei voi ymmärtää mistä sokeri virtsassa voi kohdallani johtua.
Sairaalassa taas hoitaja avautui kun mun tiedoissa ei lukenut mikä sokeritesti pitää tehdä (ihan kun ei näkyis päällepäin...) ja he kun heittää näytteet menemään jollei joku laita sinne määräystä. No neuvolassa ei ollut ketään koko päivänä paikalla. Omalääkäri (jota en ole koskaan edes tavannut) oli sitten lopulta tavoitettu ja hän oli suostunut tarvittavat tiedot järjestelmään naputtelemaan.
En tiedä onko se jotain raskauden mukanaan tuomaa "pikkujutu-ei-haittaa" -hormonia, mutta kummallakin kerralla pidin coolini ja tyydyin vain hymistelemään molemmille vaahtoajille.

Viikonlopun juhlissa työkaverit ojensivat soman ja kivan lahjan ja toivottivat tervemenneiksi mamma-lomalle. Oli kyllä liikkistä ja melkein tirautin kyyneleet.

Yritän saada nyt jonkinlaisen päivärytmin ja -ohjelman kehiteltyä. Tuppaa muuten menemään nämä vapaat päivät ihan harakoille...

Voikaa kaikki hyvin!

MR 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Pol82 Tervetuloa!!

Liikkeistä on ollut juttua. Voin myös kuvitella itseni Sannulin kaltaiseen mielentilaan siinä kohtaa, kun äippäloma joskus koittaa. Tähän mennessä ei ole kuin oikeastaan eilen ja tänään tuntunut jotain pieniä muljahduksentapaisia, oliskohan ne nyt lopultakin jotain liikkeitä.

Sukupuolen haluaisin kovinkin saada tietooni, mutta en tiedä kannattaako sitä kysyä. Moni kaverini on sanonut, että ekassa raskaudessa se on ihan kivakin jättää yllätykseksi. Mutta mä oon vaan malttamaton :rolleyes:. Mieskään ei ole vielä varmaksi päättänyt, että haluaisko tuon asian etukäteen tietää. Hänellä on mun finnien, korkean sykkeen yms. perusteella jostain syystä sellainen olo, että tyttö vois olla tulossa. Mene ja tiedä sitten... Mulla ei oikeen oo sukupuolen suhteen "olotilaa".

Täälläkään ei ole tarvikkeita eikä mitään edelleenkään hommattuna. Töissä on pikkaisen hektinen vaihe, ennen kuin saadaan muksut (ja itsemme) kesälaitumille. Ehkä sitten pystyy kunnolla suuntaamaan ajatukset ja suunnitelmat tulokkaaseen. Toisaalta haluan odotella vielä rakenneultrankin tulokset, ennen kuin mitään rupeaa hankkimaan. Huomenna pitäis ottaa luuri korvalle ja sinnekin varailla aikaa.

Joanmi + matkustaja 18 + 2
 
Heippa kaikille! :)

Tervetuloa minunkin puolestani, Pol82. Mukava saada uusia (vireitä :))kirjoittajia tänne. Itsekin olen ollut varsin laiska ja saamaton... : /

Täällä jo riemuitsin, että pahoinvointi alkaisi hellittää. Viime viikon olin lomalla enkä oksentanut kertaakaan. Ja ajattelin, että no niin, nyt on se eka kolmannes takana ja pahoinvointi ohitettu. Mutta eipä ihan niin mennytkään. Tänään sitten taas oksennettu koko aamu kotona ja sitten kun sain vähän jotain syötyä ja selvisin töihin, niin täällä sitten ykäsin aamupalan ulos. Uhhuh. Loppuis jo... :(

Mä sain sitten kutsun juhannusviikolla rakenneultraan. Ja toivotaan, että tulokas siellä esittelisi itseään sen verran, että selviäisi, kumpi siellä lymyilee. Ja päästäisiin ostelemaan sitten tavaroita :) Eli siis halutaan selvittää sukupuoli ja ostaa sitten vaatteita vähän enemmän siihen painottuen, kumpaa veikataan.

Maha on jo sen verran iso, että alkaa herättää huomiota. Kerroin töissä pomolle ja parille työkaverille. Ja tartutin samalla vauvakuumetta :) mukavasti suhtautui pomo asiaan. nyt saa sitten olla töissäkin vapaammin.

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!

t. Tuiskuli 14+3
 
Heippa jälleen! :)
Kivaa, kun toivottelette tämmösen "vihreen" foorumilaisen tervetulleeksi, oikein tässä liikuttuu.

Meillä mies sanoo tuntevansa muksun liikkeet, kun laittaa käden mahalle. Joskus tuntuu kyllä jokin muljahdus tai "kupla". Ja joo, MR, oot oikeessa; istukan asento vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Kuulemma, jos istukka on takana, niin liikkeet voi tuntuu aika hyvin jo varhasessa vaiheessa, mutta sitten jos se istukka tulee eteen, niin ei ehkä niinkään tunnu ennen kuin joskus puolivälin jälkeen. Näin mua on työkaverit valistaneet. =)
Ultrissa oon käyny ja neuvolassa kans ja kaikki pitäs olla sitä myöten selvä. Ja rakenne ultra on parin viikon päästä. Mä oon koko ajan ollut sitä mieltä, että poika on tulossa, mutta mies ei usko, että sen voi etukäteen tietää. No, voi tai ei, mutta poika sieltä tulee!! :D Ja sitten jos se ultraaja sanookin, että siellä mukeltaa tyttö, niin tälle oottajalle taitaa iskee kriisi.... :p No, jos nyt ei kuitenkaan, kunhan terve lapsi tulee, niin ei sitä muuta toivo.:heart:

Jännä lukee noita teidän kertomuksia neuvolan ja muidenkin terveydenhuoltoalan ihmmisten kommenteista. Tässä välissä pakko tunnustaa, että ittekin vaikutan alalla, mutta sairaanhoidon puolella. Oon aikanaan harjotteluja tehny myös neuvolan puolella. Ja valitettavasti MR kuullostaa hyvin tutulle, että labra ei suostu tekeen mitään, jos ei oo pyyntöö olemassa. Tämä johtunee osittain siitä, että haluavat, että sen on joku "ammatti-ihminen" sanonu, mitä tutkitaan, eikä vaan, että asiakas ilmoittaa sen (ihan niin ku sokerirasitukseen kaikki haluais intopinkeenä vapaaehtosesti....) : / No, se on näitä sairaalan "ihanuuksia..."

Ainomieli, ootko kokeillu tukivyötä? Tuttavat ovat kovasti kehuneet, että helpottaa ison, ja vähän pienemmänkin, mahan kanssa olemista ja helpottaa mm. selkäsärkyjäkin. Itte oon aatellu hommata semmosen tässä jossain vaiheessa, sillä mulla on mittaakin enemmän kuin muille jakaa, joten selkä joutuu kyllä rasitukselle, varsinkiin kun maharappu vielä kasvaa. Vois olla ihan hyvä systeemi.

Jaaha.... sitä olis edessä jälleen töihin lähtö... onneks on viikonloppu vapaa!!! Positiivisesti ajateltuna näin sadepäivänä on ihan jees olla sisätöissä.

Heippa vaan kaikille ja voidaanhan pyöreästi! :wave:
t.Pol ja masu
 
Sannuli, unohdin sanoa sulle kun kysyit käsien turvotukseen konsteja.. Joogassa sanottiin että se liike kun puristaa kädet nyrkkiin ja sitten avaa sormet haralleen (peukku myös) ja toistaa monta kertaa nopeasti, auttaisi. Tehokkaammista kikoista en tiedä mitään :)

Pol, juu, jäi kertomatta, että ostin tuollaisen Anita-tukivyön käytettynä, auttaa kyllä jonkin verran. Ehkä voisi koittaa pitää sitä yöllä, kun tuntuu että kyljen vaihto on niin tuskaista aina, ja aamulla nouseminen. Tää maha ahdistaa istuessa, jos istuu lysyssä, keuhkot painuu (mä en ole erityisen hyväryhtinen nainen :D)

Mahtavaa että on vähän virkeämpää keskustelua, on niin mukava teidän viestejä lukea aina! :)

Ainomieli 27+6
 
Heippa!

Sokerirasituskokeen tulokset olivat tulleet ja saan löntystellä neuvolaan kuuntelemaan lisää saarnaa vielä tänään. En niinkään harmistunut tulevasta dietistä ja kotiseurannasta kuin siitä, että näin ylipäätään kävi. Muuten kun kaikki on ollut niin hyvin kaikista peloista ja murheista huolimatta... :( Painoa piti nostaa "että jaksaa imettää".... Hiilihydraatit ja muut sokerit kun jää nyt kokonaan pois niin oon pian, ihan vaan kostoksi, paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta... Ni!

Sukupuolen selvittämisestä: tämähän on vain minun mielipiteeni, mutta itse halusin ehdottomasti tietää sukupuolen. Odotin mielestäni tyttöä ja kaikki "merkit" viittasivat siihen. Ultrassa tosin kaveri kaiveli komesti pikku pippeliänsä... Aloitin odotuksen ikäänkuin alusta ja tieto on inhimillistänyt vatsassa myörivää vauvaa. Puhumme puolisoni kanssa esim. kuinka hän sitten ensi kesänä tekee sitä ja tätä poitsun kanssa jnejne.

Pol, ymmärsin kyllä labran pointin, mutta en sitä miten tiedon puuttuminen olisi mitenkään voinut olla minun vikani. Nämä jutut ei hirveästi paranna mun käsitystä tulevasta kun kuitenkin samaan puljuun joutuu synnyttämään. Taidan olla vähän sairaalakammoinen muutenkin.....

Ainomieli, ostitkos sen tukivyön Huutiksesta vai miten se nyt oli? Tarttisin kans, että pystyy nyt reenaan :).

Mulla meinaa pää hajota noiden vaunujen kanssa; olen nähnyt muilla ihmisillä sellaisia vaunuja, jotka näyttää isoilta, mutta meneekin tosi pieneen tilaan kun ne laittaa kasaan. Oon surfannut nettikaupat Saksaa ja Viroa myöten, ravannut seutukunnan kaikki vaunuliikkeet läpi ja kaikissa on samoja merkkejä ja malleja, jotka menee vain korkeussunnassa kasaan. Ei sillä, että tämä olisi tärkein ominaisuus jota vaunuilta vaadin, mutta hyvä lisäplussa...

Jaaha, tuomiolle lähtö edessä. Huishuis!:wave:

MR 30+2
 
Anita Tukivyö on mullakin, kaverilta ostettu, mutta en juuri ole sitä käyttänyt. Silloin kun selkä raskauden keskivaiheilla vihotteli käytin sitä muutaman kerran. Voisi olla että auttaisikin siihen nukkumiseen, mutta kun toisaalta kaikki ylimääräinen vaate vatsankohdalla ahdistaa muutenkin niin ei ole tullut koitettua.

MR: Tuntuu että ne neuvolassa aina oikein hakemalla hakee sitä raskausdiabeetesta, tietysti ymmärrän etteivät he halua että syntyy liian suuria vauvoja kun on se synnyttäjällekin raskaampaa punkea ulos 4 kiloinen kuin 3 kiloinen vauveli. Mutta pitääkö sitä oikein etsimällä etsiä ja siitä vielä syyllistää, kun ei sille itse oikein mitään mahda jos se on tullakseen. Itsellä on ylipainoa ihan riittävästi ja sukurasite vielä päälle eikä sitä silti tullut mulle raskauden aikana. Ja sitten vielä jos labrassa on tuollainen suhtautuminen heti kokeeseen mennessä niin eipä kovin kutsuvalta varmasti tunnu mennä sinne laitokseen synnyttämään.

Pol: mullahan on istukka suoraan etuseinämässä ja sen takia liikkeet tuntui tosi myöhään vasta oikeastaan kunnolla 20 viikon jälkeen, eli älä turhaan murehdi vielä niitä liikkeitä, vaan kysyt sitten rakenneultrassa että missä kohtaa istukka sijaitsee niin se varmasti selittää liikkeiden tuntumattomuuden. Ja ne ekat liikkeet oli mulla ainakin sellaisi hipaisuja ja tuntu välillä kuin olisi ollut elohiiri vatsan sisällä.

Tuiskuli: mulla ainakin välillä tulee edelleen pahaolo yht äkkiä. Esim hampaita en ole pystynyt koko raskausaikana pesemään ilman että olisi tullut yökötys olo ja silloin tällöin tulee oksennuskin siinä yhteydessä. Eiköhän se pahoinvointi kuitenkin jo ala sullakin helpottamaan kunhan vaan muistat syödä ja juoda tarpeeksi usein.

( . ) ja taas on luvattu lämpimämpää ilmaa ja se taas tietää lisää turvotusta. Nyt viikko menikin aika hyvin kun oli kylmempää ja turvotus pääsi laskemaan, mutta nyt jo tänään tuntuu että käsien särky ei taas tunnu menevän ohi millään. HUOKAUS!!! :| Ei auta muu kuin taas yrittää vaan juoda enemmän, rupeaa toi vesikin jo tökkimään kun yrittää lipittää sitä litra tolkulla joka päivä.

Sannuli ja Nykerö 32+4
 
Viimeksi muokattu:
MR ja Sannuli, juu Huutiksesta ostin tukivyön. Bebes-kaupan nettisivuilla oli ohje, minkäkokoinen kannattaa ostaa
b e b e s . f i
Tossa Anitassa (toisin kuin joissain muissa tukivöissä) tulee mahan päälle tuo kangas, olen ajatellut leikata sen pois, kesällä kun on muutenkin kuuma. Kai sitä käytetyn vyön saa tuunata :D En tykkää siitä mahakankaasta, kun äitiyshousuissakin tulee ylimääräinen kangaskerros mahalle.

Ainomieli 28+0 POKS :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Eilen istuin pitkästä aikaa pitkän matkan autossa ja nyt tuntu ekan kerran, että kyllä toi maha alkaa painamaan. Meinas viimeset 50km olla jo vähän tuskallista. No, onneks meni ihan jees, mitä nyt sitten yöllä pikkuihminen tuntui protestoivan mahassa, herätteli nimittäin aikas monesti, kun oli aika öklö olo. No, piti sitä kuitenkin jaksaa, tänään vuorossa 90-vuotis synttärit. =)

Juu, MR en pyrkinykään mitenkään puolusteleen labraa, sairaalat on joskus niin perhanna hierarkisia. Enkä missään mielessä tarkottanu, että tiedon puuttuminen olis ollu sun vika. Vika puutteesta on suoraan sillä, kuka sut sinne rasitukseen passitti, lähetteet kuuluu laittaa sen, kuka niitä haluaa pyytää ja niihin ihmisiä ohjaa.

Itte oon huomannu neuvolassa, että mua ei kauheesti se neuvolantäti ohjaa. Tympii "hieman." En kuitenkaan oo vielä koskaan ollu raskaana, mutta en kauheesti saa irti niistä neuvolakäynneistä. Kauheesti saan kyllä mukaani lanketteja, mutta osa niistäkin on kuitattu "fiksuilla" saatesanoilla: "varmaan tiedätkin tämän, mutta..." Voi että välillä ottaa aivoon ja aika kovasti!!! Oonpa sitten halutun tietoni ettiny jostain muualta, jos ei oo neuvolatätin kanssa tullu puheeks. Onneks kuitenkin seurannoissa kaikki on ollu ok, joten ei sitä tätille oo ollu kauheesti mitään erikoista kerrottavaakaan.

Sannuli turvotukseen saattas kenties auttaa semmonenkin, että yöllä laitat päällimmäisen käden aina tyynyn päälle. Kohoasennon pitäs luonnostaan laskee turvotusta. Pumppausliikkeet varmasti auttaa kans. Toivottavasti jokin helpotttaa, ettei se vesi ois vaan ainoo vaihtoehto, voin vain kuvitella miten se alkaa tökkimään, kun joutuu juomaan ihan litrasotalla.:x

Aurinkoista lauantaita teille, kanssasisaret!! :flower:
Pol ja masuasukki 18+5
 

Yhteistyössä