Siukuki: Onnea tyttövauvasta :flower:
Sannuli: Onneksi kaikki on hyvin, mutta kyllä varmasti säikäytti! Mulla kanssa istukka edessä, mut ihme kyllä oon tuntenu liikkeet viikosta 16+1 asti. Tsemppiä viimeisille työviikoille
Raudasta olitte jutelleet, miä jouduin aloittelemaan raudan syönnin jo viikolla 13. Paria eri merkkiä kokeilin ja Obsidan sitten kävi. Hemppa lähti nousuun vasta kun aloin ottamaan sen tyhjään mahaan tuoremehun kanssa. Kalsium taas hidastaa raudan imeytymistä, joten niitä ei suositella samaan aikaan otettavan. Tosta hempasta yks kokenut lääkäri sanoi, että ihan normaalia, että laskee, kun veren määrä lisääntyy. Sama rautamäärä siellä veressä kiertää, että vauva ottaa kyllä omansa. Itellä kun on verenpainekin matalalla, olo on välillä heikkokin. Multivitan raskausajan vitamiinia ja maitohappobakteereja oon syönny koko raskauden ajan myös. Jostain luin, et äidin loppuraskaudessa syödyt maitohappobalteerit vois auttaa välttämään vauvan korvatulehduksia. Mut kuka näistä tietää
ON: Kävin viime viikon torstaina äippäpolilla sydän- ja liikekäyrällä ja vauvan painoarviossa. Ekan kerran kävin siis 36+2 raskausdiabetesdiagnoosin vuoksi kontrolliultrassa. Vauvan painoarvio silloin pienehkö 2,4 kiloa. Torstaina 38+2 vauva edelleen pienehkö eli painoa tullut lisää vain 100-150g/vko eli kolmen mittauksen jälkeen painoarvio 2,7 kiloa ja 2 kertaa 2,6 kiloa. Lääkäri toivoi, että vauva syntyisi itsestään mahdollisimman pian. Kasvaisi paremmin ilmeisesti masun tällä puolella. Napanuoravirtaukset ja sydän- ja liikekäyrä normaalit. Uusi ultra 29+3 eli perjantaina ja taitaa olla niin, että määräilevät jo käynnistysaikaa sitten... Täytyy käydä huomenna aamulla neuvollassa, kun nyt pitää seurata erityisen tarkkaan vauvan vointia, liikkeitä yms. Tarkistin lääkäriltä vielä, että vauvan pää ja vartalo ovat sopusuhtaiset eli kasvavat tasaisesti omalla käyrällään. Jos pää olisi iso suhteessa vartaloon, voisi se kertoa istukan huonosta toiminnasta, päälle kun turvataan energiansaanti ensisijaisesti. Jos taas vartalo olisi ollut suuri suhteessa päähän, kertoisi se raskausdiabeteksesta.
Yritän olla huolestumatta, koska lapsivedenmäärä normaali ja istukkakin näyttää toimivan ok. Painorviot ovat kuitenkin vain arvioita. Pissa puhdas ja verenpaine 100/81. Pyysin vielä lääkäriä tarkistamaan lapsen sukupuolen, koska sillä merkitystä mitä painokäyrää nyt sitten seuraillaan ja tyttölupaus edelleen :heart:
Hieman ahdistusta täälläkin suunnalla siis, ite olin syntyessä 47 cm ja 3080g, päänympärys 34 cm, synnyin 39+0. Myös mies syntyi rv 39 49,5/3660g/34 cm päänymp. Ja huomenna meillä on 39+0!!! Jännää
Toivotaan, että vauvalla kaikki hyvin ja ois vaan pieni, mut terve. Viim. 3 kk oon syönny 1600-1800 kcal päivässä ja sokeriarvot erinomaiset. Lääkärit kovasti vakuuttavat, et rd ruokavalio ei oo vaikuttanut vauvan kasvuun, oma paino noussu 5 kiloa raskauden aikana. Noh, tulipas paljon omaa napaa, anteeksi!
Ja voikaa hyvin :wave:
Esikoistaan panikoiva Talitintti + vavi 38+6