** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Miisu: Älä muuta viserrä. Pitää olla ajttelematta koko asiaa ja odotella aina jotain "välietappeja" ku ei muuten taho hermo kestää :)

Tein muuten eilen vähän salapoliisityötä noiden kirjoittajien suhteen, joiden olis jo pitänyt synnyttää ja mm. tuo Valeska pisti silmään kun sillähän on pitänyt olla LA joskus viime syksynä(lokakuu?). No sen viimenen viesti on jostain elokuulta ja siinäkään ei oo merkkejä että olis lopettamassa kirjottelemisen. Mystistä. Tuli oikein huoli, että onko jotain tapahtunut... Siis katoin sen profiilista ja kaikki viestit, niin eiks siiinä pitäis näkyä kaikille alueille kirjoitetut viestit?? Toivottavasti tulee joskus vielä kertomaan asian laidan, että saa milelleni rauhan . Samoin oli jollain toisellakin, että on lopettanut koírjoittamisen käytännössä kokonaan seinään.

Joten nöyrä pieni pyyntö. Älkää lopettako kirjoittamista ilmoittamatta ku mulla menee yöunet :)

zalea 19+1
 
Heippa kaikille!

Tervetuloa minunkin puolesta kaikki uudet! Oikeestaan uusiahan te suurin osa mulle oottekin. Kiva että pinossa on elämää. Olen kyllä seuraillut kirjoituksianne lähes viikoittain, mutta jottenkin vaan olen ollut tosi laiska, enkä vaan ole saanut aikaiseksi kirjoitella... Kuumeilijoiden pinossa olin paljon aktiivisempi, kun vauvakuumeiluni ei ollut vielä julkista, niin kaipasi vertaistukea. Sama juttu ihan alkuraskaudessakin, kun ei halunnut "huudella" asiasta vielä. Virtuaaliystävät olivat alussa verraton tuki. Kiitos siitä teille!

Nyt kuitenkin projekti alkaa olla loppususuoralla. Melkoinen projekti tosiaan omalta osaltani... Pitkäaikaissairauteni ja tukostaipumuksen vuosi olen ollut tosi tiiviissä seurannassa koko raskausajan. Viikolta 24 viikottaisessa neuvolaseurannassa, lisäksi äitipolikäynnit ja ultra kuukausittain (viimeisellä kolmanneksella 2 viikon välein). Eipä siis ole päässyt asia unohtumaan... Kaikki on mennyt tosi hyvin ja edelleen kunto on mainio, mutta silti en vois sanoa nauttineeni raskausajasta... Lääkitykset, labrat, neuvolakäynnit, ultrat ym. ja ainainen pieni huoli pikkuisen hyvinvoinnista on ollu mielessä koko ajan. Tukostaipumus kun on riski vielä raskauden loppumetreilläkin... Mutta onnellisesti ollaan eteenpäin menty ja tomera tyttönen pitäisi ilmestyä elämäämme lähiviikkoina:) Mutta ymmärrätte siis varmaan, kun ei ole riittänyt energiaa kirjoitteluun, kun on saanut "jauhaa" näitä asioita kaikkien lääkäreiden ja läheisten kanssa.

Odottavan aika on piiiitkä! : /Henkisesti raskasta, kun la lähestyy. Mitään synnytyksen alkamiseen viittavaa ei oo ilmennyt. Kivuttomia harjoitussupistuksia on ollut satunnaisesti ja joskus jomotusta häpyluun alueella. Muuten ei mitään. Vatsa ei ole suurensuuri, mutta kyllähän mun olo alkaa olla jo aika iso. Painoa on tullut 13 kg, mutta kuulemma ihan normaalia, kun oon hoikka luonnostaan. Tunnin hiihtolenkin heitin tänään ja kävelyillä & uimassa oon edelleen myös käyny. Ihanaa, kun oon voinu jatkaa liikuntaharrastuksia (tietty kevennettynä ja hidastettuna) ihan loppumetreille asti! =)Kaikki tuleva kyllä hieman hirvittää... Meillä kun ei kummallakaan ole kokemusta vauvojen hoidosta. Mutta kai siitä sitten selviää, pakkohan se on!:) Ahdistavaa, kun ei tiiä milloin alkaa tapahtua! Synnytyshän voi alkaa jo vaikka ensi yönä!! Hui!:O

Jotain pohtimianne juttuja voisin kommentoida. Harsojen taitteluohje on tosiaan äitiyspakkauksessa ja muistelen nähneeni sen myös netissä(?). Itse olen saanut kestovaippainfoa ja vaippoja ystävältäni. Hieman vielä arveluttaa niiden toimivuus, mutta niin innokasta ja hyvää opastusta olen ystävältäni saanut, etten ilkeä olla kestoilua kokeilematta. Kertakäyttöjäkin olen hankkinut alkuhässäkkään. Stressiä en aio kestoilusta ottaa. Mutta jos vaikka puoletkin pystyis kestoilemaan, niin oisin tosi tyytyväinen.

Mä hankin vauvakirjan jo hyvissä ajoin. Löysin sattumalta Sokokselta v. 2010 ilmestyneen vauvakirjan: "Kun on oikein pieni" (-Hannele Huovi & Kristiina Louhi). Musta se oli ihana! Aika kallis se oli (jotain 30€ muistaakseni?), mut sisältää myös cd:n. Siinä on sivuja myös raskausaikaan liittyen, sekä sivut vanhemmille ja isovanhemmille. Ja ihana kuvitus myös! Suosittelen!

Meillä on kaikki valmiina "Taimia" varten. Kehto pedattu valmiiksi ja pikkuiset vaatteet pesty ja viikattu. Vauvahuonetta sisustettu ja vaunut hankittu (Emmaljunga Duo Edge Sport). Paljon ollaan vaatteita ja tarvikkeita saatu ja lainattu. Tuttelia ja tuttipullo on varuilta kaapissa, ettei lapsi nälkään kuole jos ei tisseistä maitoo irtoo;)

Sairaalakassi on pakattu ja Taimin kotiinpaluukassi valmiina. Vain pikkuinen puuttuu!! Kovasti se möyrii nytkin mahassa... Mutta tilaa siellä ei poloisella ole paljoa temmeltää. Tulis jo ulos! Täällä jo kovasti odotellaan!

Kaikkea hyvää teidän odotuksiinne! Kiva, että kaikilla näyttää sujuvan mallikkaasti. Jospa mä nyt yrittäisin aktivoitua viimeisillä viikoilla ja viettää enemmän aikaa täällä kirjoitellen. Siinähän saisin sitten aikanikin paremmin kulumaan. Kaipailitte pidemmälle edenneiden kommentteja joihinkin kysymyksiinne, mut en jaksanut nyt selata koko keskustelua läpi. Jos haluutte, niin laittakaahan kysymyksiä, niin vastailen omasta kokemuksestani mitä osaan.

Voikaa hyvin!:wave:

Linda (jo 33!!)& Taimi 38+3
 
Heippa!

Tahtoisin liittyä seuraanne, mikäli sekaan sopii...? :) Tampereen seudulla asustellaan ja ikää mulla on 29v. Esikoisen odotustaival on ihan alussa. Kirjottelin hetken aikaa tuolla kuumeilijoiden puolella ja nyt olen saanut siirtyä tänne. (tosin kuumeilin kotvan tovin sitä ennen ilman vertaisryhmää).

LA mulla on laskurin mukaan 14.11.2011. Eka neuvola on vasta parin viikon päästä.

Väsymys on ollut ihan jäätävää ja pahoinvointi varsin voimakasta. Ja kun ei oo kenellekään uskallettu eikä haluttu vielä kertoa, niin vähän sellaista 'kotoseinien sisäpuolista' hommaa tämä on ollut. Ja tällaiset netin palstat ovat olleet oiva vertaisryhmä.

Kirjoittelen jo tuolla marraskuun vauvoissa, mutta tänne haluaisin tulla siksi, että muutkin ovat ensikertalaisia ja suunnilleen samanikäisiä (ja varmaan suurin osa töissäkäyviä).

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

toivottaa Tuiskuli & Masa 5+2
 
Minä haluaisin liittyä myös tähän sakkiin. Ikää 32 vuotta ja esikoista odotellaan, la 9.10. Tampereella asustellaan, ja parhaillaan jännäillään kun eka ultra on 28 päivä. :) Jotenkin ollut niin epäuskoista koko juttu (meillä ei lähtenyt liikkeelle helposti, vaan jouduttiin "kevyisiin" " hoitoihin.), että kaipaa ultrasta varmistusta.

Lähimmä ystävät tietää, ja miehen vanhemmat. Omilleni kerron vasta ultran jälkeen.
 
Tervetuloa Tuiskuli ja Katarina :)

Eka ultra on kyllä aivan mieletön kokemus, siinä konkretisoituu oikeasti, että kyllä siellä joku pieni asustelee :) Ottakaa miehet matkaan, jos vaan mahdollista niin hekin pääsevät näkemään tämän pienen ihmeen ja se tulee myös heille konkreettisemmaksi asiaksi.

Paljon jaksamista ensimmäiseen kolmannekseen! Aika on itsellä mennyt todella nopeasti, tuntuu että vastahan tässä todettiin raskauden olevan totta :)
 
Tervetuloa Katarina ja Tuiskuli!!! Lisäsin teidät tuonne listaankin.

zalea mä oon ihan samaa mieltä että jos kirjoittelette tänne palstalle niin älkää ihmeessä lopettako yhtäkkiä vaan tulkaa edes kertomaan jos jotain on tapahtunut!!! Siukukiakin olen monesti miettinyt että onko siellä tapahtunut jotain ikävää kun hän kuitenkin just ennen laskettua aikaa kirjoitteli ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Tietysti ymmärrän että alkuun vauvan kanssa on varmasti muutakin puuhaa kuin tänne kirjoitteleminen, mutta silti olisi kiva että viitsisitte sen verran käydä että kerrotte edes syntymä ajan. :attn:

Ja sitten näille uusimmille jäsenille: laittakaa viestin perään raskausviikot joilla mennään niin on helpompi kommentoida eikä tarvi aina katsoa tuolta listasta että kuka missäkin vaiheessa on, ja kun itsellä ainakin on raskausdementia iskenyt niin pahasti että hyvä kun omat viikot muistaa :confused:

Lindalle tsemppiä viimeisiin viikkoihin!

Ainomieli: Meilläkin on jo parikin vauvakirjaa valmiina: vakuutusyhtiöstä saatiin ihan se perinteinen vauvakirja kun otettiin vauvavakuutus ja sitten kirpparilta löysin Nalle Puh vauvakirjan joka oli ihan iskemätön, niin pakkohan sekin oli ostaa. Kaikki muukin meillä on suunnilleen kunnossa jo enää pinnasänky ja muutama pikku tavara puuttuu. Ja tosiaan muutaman viikon päästä on jo 90 prosenttinen mahdollisuus että vauveli selviäisi hengissä vaikka syntyisikin etuajassa. Niin me ei tosiaan oteta sitä ä-pakkausta kun on jo kahden paketin tavarat valmiina kaapissa :O eli täytyy se kestovaippaohjeistus hakea varmaan netistä.

Tänne ei muuten paljoa uusia kuulu, vauveli möngertää vatsassa jo niin vahvasti että nyt on aika hengähtää kun saa joka päivä varmistuksen että masussa voidaan hyvin, väsymys on tietysti vieläkin mukana aika rajoittavana kun töissä melkein menee kaikki voimat enkä halua sairaslomakaan hakea kun en kerran ole sairas. Vielä kun saisin tuon miehen panostamaan kotitöihin enemmän ja ymmärtämään ettei se pelkkä viikoittainen imurointi riitä viikkosiivoukseksi vaan ne tavarat oikeasti täytyy laittaa ihan ITSE paikoilleen, enkä edes muista koska meillä olisi joku muu vaihtanut lakanat tai pessyt vessan, GRR!!!

Sannuli+Nykerö 23+4
 
Eka neuvola ensi maanantaina :) - lopultakin!! Osaatteko sanoa, pidemmällä olijat, että olisko mahdollista, että jo siinä vaiheessa sais varmistusta siihen, että asustaako tuolla masussa todellakin joku. Eli onko teillä esim. sydänääniä yritetty tuossa vaiheessa kuunnella? Mulla siis maanantaina rv 10+0. Toki voi olla, ettei ne vielä kuulu. Mietityttää edelleen kovin ...Onko teillä ollut ekalla visiitillä minkälaista ohjelmaa? Ainakin lappusia tullee vino pino. Varhaisultraa tuossa pohdin aiemmin, mutta tässä on ollut työkiireitä sen verran ja aika on mennyt nopsaan, että ajattelin sinnitellä varsinaiseen ultraan, johon ei kai enää ole kovin pitkästi.

Joanmi + salamatkustaja 9+4
 
Joanmi, mulla oli ekä neuvola 8+1 eikä edes yritetty kuunnella sydänääniä - ei ne millään olisi varmaan kuuluneet. Mulla on seuraava ensi viikolla (rv 17) ja silloin kuunnellaan. Toki jo np-ultrassa näki vauvelin ja silloin ainakin kaikki oli hyvin. Mutta ekalla neuvolakäynnillä vaan käytiin läpi mitä neuvola- ja ultrakäyntejä raskauden missäkin vaiheessa on, saatiin mukaan pari vihkosta raskaudesta ja vauvanhoidosta, dvd samoista aiheista ja lappusia mm. ruokavaliosta. Neuvolan täti kyseli omat ja suvun sairaudet ja kirjasi tiedot koneelle. Myös alkoholista ja tupakoinnista kysyttiin - tai piti täyttää sellainen lomake - ja jotain laitettiin koneelle siitäkin. Sitten mitattiin verenpaine ja punnittiin (vaatteet päällä tosin, joten painoa oli paljon enemmän kuin yleensä punnituksessa). Sain myös lähetteen verikokeeseen, jossa kävin heti neuvolan jälkeen. Neuvolan jälkeen sain postitse kutsun np- ja rakenneultraan n. puolentoista viikon päästä (tämä siis Helsingissä). Neuvolasta saat myös äitiyskortin, jos et ole käynyt alkuraskauden ultrassa (itse sain sen sieltä). Eipähän tuosta käynnistä itselle mitään järisyttäviä tietoja herunut mutta ihan jees kuitenkin.

Muuten omaan napaan ei mitään ihmeitä, paitsi ihan kirjaimellisesti napa on pullahtanut hassun näköiseksi. Maha on jo selkeä raskausmaha, joten on hyvä että enää ei tarvitse yrittääkään sitä peitellä. Liikkeitä ei vielä tunnu vaikka kovasti yritän kuulostella.

Arminen 15+4
 
Ihan pikana vaan kommentoin Joanmille, että mulla ultrattiin ekassa neuvolassa kun pyysin. Sanoin, että ku ei tunnu miltään ku ei edes tiedä onko siellä mitään vai ei.. Toki sitten riippuu aina neuvolasta, että onko sitä ultraa siellä vai ei.

zalea 19+4
 
Joanmille vielä yksi tärkeä asia ekasta neuvolasta, jonka unohdin kertoa: jos alueella on useampi synnytyssairaala, jo ekassa neuvolassa pitäisi päättää mihin haluaa mennä synnyttämään. Tai näin ainakin meillä Helsingissä, koska mm. ultrat tehdään sitten siellä. Meidän neuvolassa ei ole omaa ultraa ollenkaan, köyhää on... Ihme että edes tuollainen doppler löytyy sydänäänien kuuntelua varten!

En ole ihan varma mutta musta tuntuu että saatoin tänään tuntea ekat tosi hennot liikkeet. Tai sitten se oli vaan ruoansulatus :D

Arminen 15+5
 
Unico mites se harso taitellaan? Ja onko se ihan sitä samaa harsoa kun äitiyspakkauksessakin tulee? Kiva kuulla myös kokeneempien kuulumisia ja kokemuksia, kun täällä meillä on vähän hiljentynyt nämä odottelijat. Niitä villapöksyjä tarvis kans jostain hankkia, muuten mulla jo onkin aika kasa kestovaippoja ja kuoria yms yms mut niitä villahousuja ei tunnu kirppareilla ainakaan olevan myynnissä.

Sannuli ja nykerö 23+0 (poks)
Babyidea - Taitteluohjeita kestovaipoille
Tossa yksi linkki. Mutta jos vaan saat jonkun näyttämään kädestä pitäen niin vielä parempi. mulla oli hankaluuksia ymmärtää kuvaa, onneksi näytettiin. Ihan samoja harsoja kun äitiyspakkauksessa. Kannattaa vaan pestä useamman kerran ennen käyttöä.
Nyt tosiaan tarvii vasta lisäimua meillä. Muuten tulee läpi villiksistä.

Villahousut on helpot kutoa jos osaa tehdä oikeaa ja kaventaa ja lisätä (nim, ihan uuno kutomisessa onnistui, tosin opastuksen avulla)
 
Viimeksi muokattu:
Linda32, näinkin kirjakaupassa tuon Kun on oikein pieni -kirjan. Oli ihana kyllä, siellä oli laulujakin. En ostanut vielä kuitenkaan, nautiskelen vielä vertailemalla :D
Arminen, mulla on sama sairaanhoitopiiri ja lisään vaan sen, että sairaalaa saa kyllä vielä vaihtaa, vaikka ehkä hyvä olisi käydä ultrissa siellä, mihin aikoo. Esim. minä en ole vielä päättänyt missä haluan synnyttää, mutta käyn ultrat sitten toisessa näistä joita harkitsen. Tosin voihan sitä niinkin käydä, että kun synnyttämään pyrkii, onkin täyttä ja joutuu muualle.. Huh, hermo varmaan menisi.

ON: kamalaa vatsakipua ollut tänään ja eilen kävellessä, tänään vähän muutenkin :| Jos on vielä huomenna, soitan neuvolaan. Miltä kohdun kasvukivut tuntuu? En usko oikein supistuksiksi, vaikka mistäs sen tietää miltä NE tuntuu.. Ikävä olo ollut, onneksi vauva potkii välillä mukavasti, niin tietää että ainakin hengissä ollaan :)

Katarina ja Tuiskuli tervetuloa! :)

Ja minäkin haluan kuulla kuulumisia synnyttäneiltä, loppuvaiheessa olevilta sekä keski- ja alkuajan mietteitä! :D Hävettää vähän että mä joka kerta pyörin oman navan ympärillä, mutta kai mikä tahansa jutun juuri kelpaa.. :D

Joanmi, miten meni neuvola? :)

Ainomieli 19+3
 
Olin tosiaan eilen ekassa neuvolassa ja mainitsin tuosta oireettomuuden aiheuttamasta huolestuneisuudesta siellä, kuten zalea sinäkin olit tehnyt. No neuvolassa täti oli ihana ja lupasi käynnin lopuksi yrittää kuunnella sellaisella pienellä härvelillä (anteeksi kun en tiedä laitteen nimeä :confused:) ja etsiä sydänääniä. Sanoi kyllä, että ei vielä näillä viikoilla välttämättä kuulu, etten sitten turhaan pelästy, jos ei mitään löydy. Mutta eipäs tarvinnut etsiä :D . Siellä se sydän jumpsutti oikein kuuluvasti ja selkeästi :heart:. Miestäkin jo hymyilytti, kun sittenkin masussa on elämää :) .

Laskettua aikaa voi joutua listalle muuttamaan, mutta lienee parasta tehdä tarkistus ensiviikon keskiviikon jälkeen, jolloin pääsen ekaan ultraan ja veriseulaan. Itse olin laskenut la:ksi 21.10, mutta neuvolassa kirjoitettiin 16.10. Ero johtuu mun heittelevistä kierroista (32-43 pvä). Ilmoittelen sitten, kun tiedän tarkemmin. Materiaalia tuli niin paljon, että tässähän täytyy oikein ruveta opiskelemaan :D.

Joanmi + salamatkustaja 10+1
 
Ainomieli: samaa minäkin täällä pohdin, mistä erottaa supistuksen ja kohdun kasvukivun. Eräs ystäväni sanoi, että maha menee supistuksessa kovaksi ja on kovin pinkeä olo.. neuvolassa neuvoivat, että supistus tulee yhtäkkisesti ja menee itsestään ohi. En vielä noilla tiedoin ole voinut tehdä omalta osaltani diagnoosia. Täällä tosin podetaan tällä hetkellä aika kovista selkäsäryistä ja taidan soitella huomenna neuvolaan, jos saisin kokeiluun tukivyön. sen pitäisi kuulemma auttaa alaselän kipuihin.

oletteko käyneet raskauden aikana hierojalla? Hieronnan turvallisuudesta olen kuullut kahtalaista mielipidettä. Toisten mielestä se on ok, ja eräs hieroja sanoi, että siihen saattaa liittyä ennen aikaisen synnytyksen riskiä..

miisu 18+1
 
Miisu, hieronnasta: Kävin itse juuri viime viikolla hieronnassa. Mahallaan olo ei käy enää, niin istuin ja nojasin eteenpäin selkä-niskahieronnan ajan ja osan ajasta olin selälläni. Alaselkää pitäisi kuulemma raskaana hieroa varovasti, mulla ei oikeastaan hierottu lainkaan sitä, muutenkin oli pikkuisen kevyempi hieronta kuin ilman raskautta. Tuntui tosi mahtavalta ja aion mennä uudestaankin pian! Mutta juu, alaselän ja lantion kova hierominen kuulemma saattaa jotenkin valmistaa ennenaikaiseen synnytykseen.
 
Heippa taas! Tervetuloa mukaan uudet :)

Mäkin haluaisin hierontaa. Mutta muistan myös kuulleeni, ettei se ole hyväksi, mutta eipä sitä kyllä ole missään suoraan kiellettykään. Toi olikin hyvä tieto, ettei ehkä alaselkää saisi hieroa.

Supistukset: mulla ei ole kokemusta muista kuin keskenmenon supistuksista, ja ne tuntuivat kirjaimellisesti supisteluilta, eli että kohtu rutistetaan kokoon. Ja ne tulivat "rytmikkäinä", ihan erilaisia kuin kasvukivut ja liitoskivut. En osaa sen paremmin kuvailla niitä, mutta ehkä jos kuvittelette käteenne ilmapallon ja puristelette sitä rytmikkäästi, niin sellaista se oli mahassa.

Miisu: ihan älytön neuvo toi "tulevat äkillisesti ja menevät itsestään ohi" :O Niinhän liitoskivutkin ja kaikki muutkin kohdun kivut tulee yhtäkkiä ja menee ohi yleensä itsestään :O

Ainomieli: kuulostais siis ihan normaaleilta kasvukivuilta :)

Onko muilla alapään limakalvot kipeenä? Mä joudun nyt läträämään öljyllä ihan kunnolla, kun on paikat niiiiin kipeet, että joudun syömään särkylääkettä enkä edes pysty kävelemään kunnolla aina :( :headwall: Neuvolassa sanoivat, että todennäkösesti kuuluu tähän raskauden vaiheeseen, eikä kyseessä olisi mikään tulehdus. Mutta sain varuiksi kuitenkin maanantaille lekurille ajan. Toivotaan, että toi öljy auttais tarpeeksi.

Ja karmee flunssakin vaivaa!

Voikaa hyvin :)
tömpsis ja super 15+6
 
Tömpsis, mulla on raskauden alusta asti limakalvot olleet kuivat. Seksi jää välillä yritykseksi sen takia, ja alkuraskaudessa gynellä oli niin kipeät paikat, että ei voinut laittaa sitä hemmetin juttua minkä ne ensin laittaa, se paksu, en tiedä nimeä.. :D Nyt kuitenkin jo vähän helpottaa, ei ole ihan autiomaa enää. Gyne katsoi kuitenkin ettei ole tulehdusta, joten varmaan hyvä käydä.

Mulla on ensi viikon ultra mielessä paljon. Vauvan liikkeitä tunnen lähinnä aamuisin, välillä paljon, joskus vain pari. Muuten päivällä ja illalla tuntuu pari kertaa jotain. Joskus tuntuu, ettei koko päivänä ole mitään. Tiedän, että se voi olla ihan normaalia tässä vaiheessa kun kohdussa vielä paljon tilaa, mutta silti tulee aina mieleen, että jos jotain on pielessä, varsinkin kun on noita mahakipuja ollut. Toivottavasti kaikki on ok. Miestä kiinnostaa kovasti kysyä sukupuolta ultrassa.

Ainomieli 19+5
 
Ainomieli: se on outoa mulla, että seksi tai kosketus ei satu, vasta jälkeenpäin alkaa alapää huutamaan kivusta :O

Voi, että ihanaa, että tunnet liikkeitä :) Mä oon kuvitellu tuntevani niitä jo kauan, mutta varma en voi olla. Odotan niin kovin, että tunnen ne ihan varmaksi :) Mulla on seuraava ultra vasta huhtikuun lopulla, äh liian pitkä aika sinne!
 
Nopeesti pitkästä aikaa...

Te kaikki kipuilevat ihanaiset...täälläkin tekee kipeää, lohduttaa vähän, että muillakin. Itsekin olen ollut peloissani. Tuntuu, että vatsalihakset olis krampissa pitkään - en tiedä. Liikettä onneksi tuntuu :heart: masussa. Mutta tosiaan vatsalihakset tuntuu välillä hiton väsyneiltä, ihan kuin olis ollut jossain huonossa asennossa lihakset kireinä pitkään.

Huomenna menen kilppariarvoja mittauttamaan työterveyteen, kun eihän ne neuvolassa suostuneet, vaikka on erikoislääkärin paperi asiasta. Ja viikon päästä rakenneultra. Maha on kasvanut niin ettei sitä peitä mikään :O, mutta painoa ei ole tullut yhtään.

Ja mä olen kamalan väsynyt nyt kun olin ekat 17 viikkoa virkku ja pirteä ja hyvässä vedossa.
Täytyy tulla kommentoimaan viikonloppuna, pakko mennä taas pitkäkseen |O.

Voikaa hyvin!! Ja tervetuloa kaikki uudet :wave:

Marienna 18+6
 
Mulla oli tänään toka neuvola ja kuulin ekaa kertaa vauvelin sydänäänet :heart: Ihanaa! Liikkeitä, ainakaan selkeitä, en vielä varmasti tunne, vaikka välillä tuntuu jotain muljahteluja jotka voi ehkä niitä olla. Mullakin on seuraava ultra huhtikuun lopulla, mutta kyllä tämä sydänäänten kuuluminenkin huojensi kummasti.

Te pidemmällä olevat, koska olette aloittaneet lisäraudan ja paljonko hemoglobiinin pitäisi suunnilleen olla? Mulla oli laskenut 124:ään mutta terkka oli sitä mieltä että vielä ei tarvitse aloittaa. Sanoi kyllä että jos tulee väsymystä, päänsärkyä tai sydämentykytyksiä, voi raudan aloittaa ilman mitään mittauksia.

Arminen 16+2
 
Helou tännekin :)

Joanmi: Hyvä juttu, eiks ollukki ihan mieletöntä kuulla ne ekan kerran??

Arminen: MInä en oo mitään lisärautoja kyllä joutunu syömään? Mutta musta ei kait oo hemoglobiinia mitattu ku yhesti ja sillon se oli ihan ok..

Raudasta muuten onkin pitänyt sanoa sen verran, että heppahommissa opin sen verran, että ainakin sillon suositellaan lisäksi c-vitamiinia antamaan koska se edesauttaa raudan imeytymistä. Joskus siis varsinaista rautakuuria ei edes tarvitse! Kai se pätee ihmiseenkin.

Meillä oli tänään sitten viimein se kauan odotettu rakenneultra. Itsehän olin pjo pari viimeitä päivää aivan varma, että sielä ei oo enää mitään, mutta kyllä vaan, pieni ihminenhän siellä oli ja kaikki oli kunnossa. Vastasi kaikilta osin viikkojakin. Lisäksi kätilön mukaan se on todennäköisesti tyttö :heart: Siellä näky kolme viivaa ja munaskuja se ei löytäny vaikka yritti niitä etsiäkin :) Mies oli tyytyväinen ja kyllä minäkin, vaikka kumpikin kelpaa tietenkin :D

Mulla ei muuten kai oo ollu mitään supistuksia vielä ollenkaan.. en ainakaan ole tunnistanut. Kyllähän tuo vatsa välilä kipuilee, mutta mä oon ajatellu, että ne on ihan normaaleja kasvamiseen liittyviä kipuja.

Mulla oli se neuvolalääkäri toissa maanantaina ja se anto mulle sen koetikun jolla voi ottaa emätin näytteen. Epäilin nimittäin sille, että mulla on varmaan jotain tulehdusta tuolla alakerrassa ku se haisee niinku kuolleelle eläimelle :D No nyt viimein sain soitettua vastastausta ja se kenen kans juttelin, oli aika varma, että se vaatis lääkkeet ja jätti sille omalle terkkarille soittopyynnön, mutta eipä tosta vielä kuulunut..

Nyt pitää lähtee vessaan, ylläri ;)

zalea 20+3
 
Zalea, onnea ihanista ultrauutisista! :heart: Mitä nuo kolme viivaa rakenneultrassa tarkoittaa?

Terkka sanoi että juurikin tuossa puolenvälin tienoilla kaikilla odottajilla hemoglobiini yleensä laskee niin paljon että lisärautaa pitää alkaa syödä, alkaa väsyttää, heikottaa ja päätä särkeä sen verran paljon. Lasku johtuu siis ennen kaikkea veren määrän kasvusta ja sitä kautta laimenemisesta. C-vitamiinin lisäys ei siis siihen oikeastaan auta, ainakaan riittävästi (vitskua saa aika hyvin raskausvitamiineista ja hedelmistä joita ainakin mä syön aika paljon). Kalsium taas estää jonkin verran raudan imeytymistä mutta ei kai silläkään ole niin paljoa vaikutusta että kannattaisi kalsiuminsaantia vähentää, kun kalsium on muutenkin tosi tärkeää raskausaikana.

Mulla ainakin mitataan hemoglobiini jokaisella neuvolakäynnillä tästä eteenpäin.

Muuten mulla on nyt oikein hyvä olo ja ruoka maistuu - olen lihonut jo viisi kiloa alkupainosta... Enkä nyt ihan laiheliini ollut ennen raskauttakaan, joten pieni järkytys tuo paino oli, varsinkin kun olo ei tunnut lihoneelta enkä minusta näytäkään siltä, paitsi tuosta mahan kohdalta :D

Ummetus on vaivannut muutaman viikon ja nyt ostinkin siihen levolacia, onneksi sitä saa käyttää raskauden aikana.

muoks. lisäsin onnittelut zalealle!

Arminen 16+3
 
Viimeksi muokattu:
Olen raskauden puolivälissä Ihanaa.

Arminen, raudasta, mulla oli juuri ennen raskautta hb 150, viimeksi neuvolassa oli 124. Aluksi terkka sanoi ettei ehkä vielä tarvitse lisärautaa, mutta kun tuli puheeksi että mulla on kotona rautaa, jota olen saanut verenluovutuksesta, sanoi että ala vaikka ottaa niitä. Mä otan se illalla viimeiseksi, ja huitaisen appelsiinimehulla alas just tuon C-vitamiinin takia.

Tuntuu että syön hirveästi pillereitä, kun syön raskausvitamiinia, kalaöljyä, välillä kalsiumtabletteja (en juo tarpeeksi maitoa) ja vielä rautaa.

Ainomieli 20+0
 

Yhteistyössä