** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Zalea, olipa kiva terkka! Mä en ole kuin käynyt kerran omalla, ja kerran soitin oman sijaiselle, ja tuntui että vähätteli mun huolia. Olisin toivonut että olisin vaikka päässyt sinne ja kuunnellut sydänääniä, mutta en kehdannut edes ehdottaa, kun tuli puhelimessa sellainen olo, että pitää mua hysteerikkona. :mad: Kiellän olevani hysteerikko. Eikä puhettakaan, että "tänne saa soitella ja kysellä ja tule vaan käymään" - kysyi vaan lopuksi, että olihan sulla seuraava aika varattuna, ja sanoin että juu, kuukauden päähän "no, mutta silloin nähdään sitten". : /

No mutta, huomenna alkaa maaliskuu ja kevät on vaan lähempänä. Tässä kuussa on ultra ja neuvola ja kaikenlaista omaa kivaa :) Ja ilmeisesti mahakin on vähän kasvanut, kun jotkut farkut puristaa liikaa. Uimahallissa maha sai jo pari pitkää katsetta - tai ehkä kuvittelen.

Mistä olette äitiysvaatteita hankkineet? Housut alkaisi kohta olla ajankohtaiset. Tajusin nimittäin, ettei Lindexillä ja Kapphallilla ole enää äitiysvaatteita, olin luullut että voin pistäytyä niissä tuossa lähellä.

16+3
 
Voi kamala, etten ole taas kirjoitellut. Lukenut olen kyllä joka päivä, mutta on aika vierinyt opiskelujen, töiden ja huutonetin parissa :whistle:...

Arminen oli saanut ihanat ultrakuulumiset, komppaan Ainomieltä, siellä tosiaan tekis mieli vähän välilä käydä... Kleinfish taitaa olla siellä reissussa nyt. Toivottavasti harkkarit eivät vaivaa siellä, mäkin otin vähän iisimmin, eikä ole tullut mitään supistelutuntemuksia sen jälkeen kun täälläkin asiasta panikoin :).
Lupus, zalea, sgt ja Joanmi tervetuloa kovasti palstailemaan. Tää on mukava porukka ja paikka, ja nykyään juttuakin tulee, kun jossain vaiheessa oli kaikilla vähän odotteluvaihe :D.

Viu onnea tyttöuutisista!! Mä näin kanssa unen, tai olen jo pari kuukautta ajatellut, että tyttö tulee. Unessa sen sitten synnytin- Katotaan sitten miten OIKEASTI käy ja emmaljunga Edge duo combi on tulossa tännekin. Odotellaan josko se sukupuoli selviäisi, niin voisi paremmin ostaa jotkut vähän käytetyt vaikka sitten sinisellä tai punaisella "koristellut". Käytettyinä ei meinaa mulle mieleistä ruskeaa löytyä.

Horrorpop, Tömpsis ja Sannuli ovat kuulleet pienet sydänäänet. Mulla olis ollut neuvola ens maanantaina. Tai on edelleen, mutta siellä oli tarkoitus kuunnella ekaa kertaa äänet. Ultrassa on käyty, mutta ääniä ei ole kuunneltu. Ja sit tänään töissä...mä olen aina välillä neuvolassa töissä, niin siellä mun armaat työkaverit sanoi, että kuunnellaan ja sitten kuunneltiin. 145 ja kuulemma oikein hieno ja selvä, napakka syke. Ja voi kun se pieni sydän siellä pompotti... Sanoivat, että ultrataanko kanssa, mutta en sitten siihen lähtenyt. Kyllähän sitä aina mieli tekis, mutta eihän sitä voi töissä alkaa erikoisoikeuksille...
Mma Ramotswe ja muut kestoilusta puhuneet...ne kestovaipat tulee käyttöön myös tänne. Olen aiheeseen perehtynyt ja joitain jo käytettyinä hankkinut. Näyttää olevan joka lähtöön. Nyt aion hankkia niitä villahousuja pidettäväksi pikkuvauvalla harsojen kanssa. Kuuleman mukaan parhaimmat. Mutta, Liina77 miksi ei voi pestä muuta samassa koneessa? Onko multa mennyt jotain nyt ohi? Ei tietty niitä villakuoria voi samassa pestä, mutta muut.

zalea sokerirasitus kiinnostaa mua. Miten se tehdään? Ollaanko siellä neuvolassa pari tuntia vai antaako ne mittarin mukaan? Kerro koko juttu, miten se tapahtuu!

Viikon päästä neuvola, rakenneultra 4 viikon päästä. Liikkeitä olen kaksi kertaa tuntenut sisäpuolella, en siis kädellä kokeilemalla vaan pari muljahdusta. Työkaverit sanoivat, että liikkeiltä kuulostavat :). Painoa tullut 0-1,5 kg päivästä eli varmaan turvotuksesta riippuen ja maha on kasvanut viimesenä 1,5 viikkona, että sen kyllä huomaa! Vauva on työntänyt suolet ylöspäin ja pallean kohta ihan pullollaan. Alavatsa ei ole kauheasti kyllä kasvanut, mutta ei enää jousta, joten vanhat vaatteet ei mahdu MILLÄÄN. Nappi auki olen pitänyt ja sitten mammafarkkuja. Pitää lähteä ostamaan kohta toiset...

Voikaa hyvin...hitto muistan kun tulin palstalle niin Sannuli oli viikolla 9!!! :O miten aika kuluu IHANAN NOPEESTI loppujen lopuksi...

Marienna 15+4
 
Ainomieli: Joo, nyt tuntuu aivan pahalta kun lukee joitakin (mm. sinunkin) kokemuksia ihan k-päisistä neuvolaihmisistä. Kyllä tää on niin spesiaalia aikaa, että sitä tukea tarvii ja toivoo nimenomaan sieltä neuvolasta.

Marienna: Sokerirasitusta ei täällä tehty neuvolassa vaan tuolla terveyskeskuksen labrassa. Mulla oli aika n. 8.15 ja ohjeena oli, että 12-10 tuntia täytyy olla syömättä ja käsittääkseni myös juomatta. Ite söin vikan kerran joskus 12 tuntia ennen, mutta join sen jälkeen vielä yhen samarinin, ku närästi niin. Kuitenkin tuon 10 tunnin mukaan,.

Sitten ku menin sinne, ni ne otti ekan verikokeen josta kontrolloivat, että se lukema (mikä se nyt lienee, leposokeri???) on sopiva. Eli että se sokerilitkun juominen ei aiheuta shokkia tms.. (asiantuntijat toki kertokaa tää fysiologinen puoli). Mulla se oli hyvä, 4,jotain ja se saa kai olla 5, jotain. Näin siis tämän päiväinen neuvolatäti sanoi, mutta se labraihminen sanoi, että jos se olisi vaikka 10, niin sitä testiä ei voisi tehdä. Okei, sitten tosiaan 3 dl sitä sokerilitkua, tunnin odottelu ja 2. verikoe. Sitten vielä tunnin odottelu ja 3. verikoe. Siinäpä se. Kannattaa ottaa vaikka kirja mukaan ja ei puristavia housuja. Meillä se odottelu taoahtui ihan siellä odotustilassa ikävillä penkeillä istuen :)
 
Sori Marienna kysyin vaan, kun en ole niitä koskaan käyttänyt, ja en muutenkaan pese kovin likaisia ja esim alusvaatteita samassa... Mutta hyvä tietää jos niissä on siis joku eristävä "kuori" se villajuttu tms!
 
Aah Liina tarkoitit siis likajuttuja, mä jo pelästyin, että ne pitääkin jollain eri aineella pestä. Mä ajattelen niin, että vauvahan saattaa kakata vaipan ohi vaatteilleen (ihan kertiksissäkin) ja falskaa välillä pissat puntista vaatteille jne. ja vaippaa vaihdettaessa saattaa lirahtaa harsolle (tai turahtaa). Jos kakat ensin suihkuttaa vaipalta pönttöön ja sit käsin pesasee, niin samaan koneelliseen aion laittaa kun vaatteetkin. Koska samassa koneellisessa pesisin kuitenkin potkarit missä on pissaa ja potkarit missä ei ole. Kauhea varastoiminenhan siinä muuten olisi. Ja voihan sitä etikkaa joskus käytellä välissä, tai sitten vetästä 90 asteen pesun niille mitkä kestää. Mullahan on koneessa lyhythuuhtelu ja linkous ja meinasin niillä vetästä ensin, sit lisätä koneeseen muut vauvelin pyykit.l Ja niissä villajutuilla meinasin, että niitä ei voi pestä 60 asteessa, siksi pitää erikseen pestä kun pesee, niin 30 villapesussa.

Mutta nää on makukysymyksiä. Puhtaaksi varmana lähtee 60 asteessa niin, ettei pissaa ja kakkaakaan minnekään bodyihin ja potkareihin tai vaippoihin jää. Mutta musta kannattaa tehdä niin kun ittestä mukavalta tuntuu ja mikä ittelle ja omalle puhtauskäsitykselle sopii. Mä en esimerkiksi ikinä nuku toisen käyttämissä lakanoissa enkä käytä vieraillani samoja, vaan pesen joka vieraan jälkeen. Kun mun siskot ja veli taas nukkuu toistensa lakanoissa kyläillessään toisillaan, jos sisko menee siskolle, niin kelpuuttaa veljen käyttämät lakanat. Ja monilla kavereilla sama. Musta on joskus vaivalloista vahtia, että saa puhtaat, joten monissa paikoissa on aina omat mukana.

Saas nähdä miten sitä itse jaksaa koko vaippatouhua...:D, toivoisihan sitä jaksavansa, mutta en kyllä suutu ittelleni vaikka sitten vaihtaisin kertiksiin - joita muuten meinaan kyllä käyttää aina kylässä jne. En ala mitää kakka-pissavaippoja kantamaan kassissa mukanani :LOL:, sen verran mukavuudenhaluinen olen. Enkä pistä hanttiin jos joku päivähoidontäti ei vaihtele kestoja vaan haluaa kertikset, käy ihan hyvin. Kunhan jonkun verran saisi roskakuormaa vähemmäksi.
 
Terveisiä rakenneultrasta, siellä se meidän vauveli kiemursi, väänsi ja käänsi niin ettei kätilö välillä meinannut pysyä perässä ultrauslaitteensa kanssa. =) Koko vastasi viikkoja ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Sukupuolta ei kysytty eikä me ainakaan miehen kanssa kumpikaan nähty vilahtavan mitään jalkojen välissä, eli uskon vahvasti että se on tyttö. Niin ja se istukka on mulla etu seinämässä, eli ei ole ihmekkään etten tunne kovin vahvasti vielä liikkeitä.

Samalla reissulla poikettiin SPR:n Kontissa ostoksilla ja sieltä löysin muutaman kestovaipan, niitä mullakin olisi tarkoitus käyttää edes välillä vähentämään vaippamenoja ja roskaa. Oli sieltä Kontista pakko sitten ostaa pari tyttövaatettakin kun ne kaikki mitä ollaan saatu kavereilta on poikien vanhoja eli enemmän tai vähemmän poikamaisia. Voin kyllä suositella käymään niissä SPR:n Kontti myymälöissä, sieltä saa todella edullisesti vauvan vaatteita ja on vielä halvempia kuin esim kirppareilla ja ainakin siellä missä me käytiin on tosi siististi esillä ettei tarvitse edes penkoa.

Nyt sitten vaan keskitytään odottamiseen... niin oikeastaan seuraava etappi onkin sitten jo lomien alku. Nyt saattaakin tulla vähän pitkästyttävä 9 viikoa kun eipä tässä välissä sitten ole muuta kuin tietysti pari tavallista neuvolaa.

Muakin kiinnostaa ne kestovaippajutut, joten kertokaa ihmeessä mielipiteitänne siitä mitä kannattaa hankkia ja mitä ei.

Sannuli+Nykerö 21+2
 
Viimeksi muokattu:
liityisin mukaan keskusteluun eli esikoista odotan nyt menossa rv 5+7 elikkä ihan alkussa vielä. laskettuaika olisi 26.10 jos kaikki menee hyvin...
Plussan tein viime viikolla. Vauvaprojekti alkoi meillä vasta kunnolla loka 2010 lopussa alkuun vaisusti mutta joulukuussa puolisoni innostui kunnolla omasta vauvasta.
Eka äitiysneuvola varattu to 24.3.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Sunnybaby ja iloista odotusta! :flower:

Ainomieli: mä tilasin ellokselta kahdet housut ja tosi tyytyväinen oon ollu :) Yhdet palautin ja vaihdoin tosin, kun niiden kuminauha paino mahaa ikävästi.

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 13+0 :heart:
 
sgt
Hei taas,

vähän vielä on itsellä kerrottavaa, niin kovin alussa ollaan (taitaa alkaa rv 6, jos viimeisten kuukautisten alusta lasketaan).
Huomenna menen jo ensimäiselle neuvola käynnille, koska työni on tällä hetkellä sellainen, että viikolla on melkeinpä mahdoton päästä irtaantumaan mihinkään (pl. tämä viikko). Ja toisaalta hyvä, että jo näin alussa pääsen "neuvolan tädin" kanssa haastelemaan, niin paljon on kysyttävää ja kaikkea :)
Mitään mullistavia oireita ei ole. Alavatsan juilinta, nippailut ja repäisykivut on alkaneet vähentyä tällä viikolla. Toistaiseksi ei juurikaan pahoin vointia, väsymystä tms. Tissit on h*lvetin kipeet... juoksemassa kun käy, niin meinaa loppulenkistä itku tulla.. :D täytyy varmaan käydä hankkimassa jotku supertukevat liivit, ettei pääse hölskymään.
Ja pinna on aika lyhyt... en nyt mitään järkyttäviä "latvaräjäyksiä" vielä saa, mutta tuntuu, että pitäs saada kaikki periaatteella kaikki-mulle-NYT-HETI!!! :D Varsinkin ruuan suhteen näin.. kun iskee nälkä, niin sitä ruokaa on vaan saatava, heti!

Nyt alkaa huomata koirissakin lievää oireilua. Etenkin tuo oma uros alkaa jo muistuttaa varjoa. Tuntuu, ettei se hetkeksikään päästä silmistä ja pyrkii lähelle aina kun mahdollista.

Onnellista odotusta kaikille :)
 
Onnea paljon uusille ja tervetuloa! :)

Tää sai nyt vihdoin hankittua äitiyshousut. Sovitin Vero Modan housuja, mikään ei oikein ollut hyvä, sovitin H&M:n housuja, eivät istuneet. Lopulta ostin Bebsiltä tuollaiset joustavat pilli"farkut". Tuntuivat tosi mukavilta mahalla. Vinkkaan kiinnostuneille, että Bebesillä on nyt Kampituspäivätarjouksia myös nettikaupassa.

Mulla on eilisestä asti ollut kipuja mahan päällä, mietin, että ovatkohan supistelua? :| Tuossa ihan edessä keskellä, navasta alaspäin. Kipua on ollut kumarrellessa, nopeasti kävellessä, ja seksi on aiheuttanut pahat tuntemukset.. Eikös tämä ole ihan liian aikaisin tuollaiselle? En tiedä miltä supistus tuntuu, ja ovatko nämä sitä, mutta en tiedä mitä muutakaan. Lievemmät kivut on sellaista pistoa, ja pahemmat sellaista tylppää melko kovaakin kipua. Neuvola on ensi viikolla, kysyn siellä sitten. Joka tapauksessa, rauhallisesti pitänee ottaa.

Voikaahan paksusti ja nauttikaa auringosta! :)

Ainomieli 17+0 (poks)
 
Hei kaikille :wave:
liittyisin mukaan pinoon. Viikko sitten plussasin, ja sain digiin 2-3, eli nyt taidetaan olla viikoilla 5-6 menossa. Ekan neuvolan varailin tämän kuun loppuun 28.3. Myöskin varhaisultraan ollaan menossa viikko sitä ennen. :)
Paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä. Vielä ei oireita oikein ole näkynyt ihmeemmin, mutta kyllä testit kertovat pienen kyytiläisen vihdoin olevan mukana :)
 
Sunnubaby, Tryffe ja sgt, tervetuloa! :heart:

Sannulille onnea ihanista ultrauutisista!

Täällä on oltu nyt tasan viikko kauhean flunssan kourissa... Aika tukkoinen on olo vaikka parempaan suuntaan ollaan menossa. :snotty: Olin melkein koko viime viikon sairauslomalla ja nyt tämän viikon talvilomalla. Onneksi ei ollut mitään sen isompia suunnitelmia lomalle, kun en nyt ihan täysissä voimissa vielä ole! Muuten pahoinvointi on melkein täysin loppunut ja olo on ihan pirteä. Painoa ei ole onneksi tullut kuin 2,5 kg (voi olla että tämä flunssa on vähän vienyt ruokahalua pois).

Viime viikolla tuli yhtänä päivänä hieman verensekaista tuhrua, mikä tietysti säikäytti, mutta soitin päivystykseen ja sieltä sanottiin että ihan normaalilta kuulostaa. Tosi vähän sitä tulikin ja kesti alle vuorokauden, joten ilmeisesti se ei ollut mitään vakavaa. Inhottavaa vaan tuollainen, kun ei voi tietää onko se huono merkki! Tällä kertaa en tosin huolestunut niin paljoa kuin alkuraskaudesta, jolloin olin ihan varma että kesken menee...

Maha on pullahtanut esiin ja näyttää nyt yhä selvemmin vauvamahalta =) Äitiysfarkut onkin olleet jo hyvän aikaa käytössä ja myös paitoja olen joutunut ostamaan uusia - ei vielä mammapaitoja mutta pidempiä malleja kuitenkin.

Nyt odottelenkin sitten ekoja liikkeitä... Toinen neuvola mulla on 24.3. ja silloin kuunnellaan sydänääniä :heart:

Arminen 14+0
 
Sunnybaby, Tryffe ja sgt, tervetuloa palstailemaan ja onnellista odotusta!

Sannulille onnea poikatytön odotukseen, olispa itselläkin jo seuraavan ultran aika! Kyselit niistä kestoista...mä olen ostanut kirppikseltä muutaman erilaisen. Kuulemma kannattaa kokeilla mikä omalle vauvalle sopii. Mulla on nyt Imse Vimsen kuorivaippoja vissiin 3 (tulee päällimmäiseksi, on sellainen vähän muovisen oloinen ohut kuori, missä on ne tarrat ja systeemit) ja sitten niitä sisävaippoja, jotka on kanssa vaipan muotoiset, ne on jotain flanellin tapaista pehmeää ja imevät se pissan yms.) ja sitten mulla on vähän harsoja ja pari taskuvaippaa. Ne voi kanssa laittaa niiden kuorivaippojen alle, mutta niissä on tasku sisällä, että voi itte päättää kuinka paljon sinne haluaa laittaa flanellia tai harsoa tai froteeta sisälle imemään pissaa. Yksi all-in-one on kanssa, mutta luin, että sellaisissa kun on kaikki ommeltu yhteen paketiksi, niin kestää kuivua tosi kauan. Siksi noi moniosaiset kiinnostaa enemmän. Ja pikkuiselle haluaisin harsoja ja niiden päälle villahousut. Ajattelin ensi, että mitä :O, mutta villahan hengittää ja viilentää ihoa vaikka myös kosteana tuntuu lämpimältä. Pitäisi opetella kutomaan tai hommata jostain niitä merinovillaisia tai hahtuvalangasta tehtyjä housuja. Hyvät ohjeet löytyy netistä, mutta olen ihan KÄSI!

Oltiin tänään neuvolassa ja sydän sykki 140 krt/min. Isälle tehtiin haastattelu ja otettiin verenpaine. Kilppariarvojen kontrolliin ei tullut lähetettä, vaikka on erikoislääkärin kehoitus paperilla. Kyllä :kieh:. Pitäis ottaa 6 vko:n välein, mutta kun neuvolassa on ohje, että heti kun arvo on hyvä, ei enää kontrolloida. Mulla kontrolloitu kerran, mistä sitä tietää että onko se sopiva ylläpitoannos kun nyt tuolla annoksella on vasta laskenut sopivaksi.

Ja paino oli + 0,1 kg lähtöpainoon. Kyllä helpotti! On sen verran jo varastossa, ettei kovin äkkiä lisäkiloja haluaisi.

Viikko sitten syke löytyi ihan häpyluun yläpuolelta ja nyt noin pari senttiä navan alapuolelta. Kylläpä se siellä möngertää :heart:

Mites menee teillä uudemmilla palstailijoilla?

Marienna 16+4
 
Sannuli79 ja Marienna ym. kiva kuulla, että teillä on mukavia ultrakuulumisia ja sykkeet on kuuluneet hienost =).

Täällä edelleen vaan odotellaan ekaa neuvolaa ja jotain raskausoireita. Täällä siis ei edelleenkään ole muuta kuin iltaisin tosi pientä etomista, mutta ei mitään laattaamiseen johtavaa kuitenkaan. Tuskin maltan odottaa, että sitten joskus neuvolaan päästyäni voisin saada varmistuksen, että tuolla masussa asustaa tosiaan joku... Millä viikolla te muut olette kuulleet ekaa kertaa sydänäänet? Ja eikös se eka ultra ole joskus 12. viikolla? Eli kuukauden päivät pitäis vielä malttaa |O. Kyllä tämä odotus on kirjaimellisesti odottamista. Mutta jos tähän tahtiin olo jatkuu, niin hyvä vaan. Tsemppiä kaikille niille, jotka kärvistelevät alkuraskauden pahoinvoinnin kanssa!!! Toivon, että pääsette paremman olon puolelle mahdollisimman pian.

Joanmi + salamatkustaja 8+1
 
Mukavaa kuulla, että ootte saanut hyviä uutisia ultrasta niillä kenellä se jo on ollut. :)

Täällä olisi tänään tasan 2 viikkoa varhaisultraan. Ei millään meinaa jaksaa odottaa. Haluaisi niin kovasti tietää, että joku on tosiaan kyydissä :)
Maanantai yöllä heräsin huonoon oloon ja yökkäsin jonkin aikaa vessassa. Mitään ei kuitenkaan tullut, eikä sen jälkeen ole toista samanlaista oloa tullut. Oon alkanut syömään 2-4 tunnin välein ja se on tuntunut auttavan tosi paljon. Viime viikolla oli useana päivänä huono olo, kun söin harvemmin.

Ajateltiin kertoa vasta kun viikkoja on 12 täysi, oltaisiin menty km:n suurimman riskin yli. Mutta sinnekkin tuntuu olevanan niin pitkä aika....odottavan aika on pitkä |O
 
Moikka, tulin sitten sorkkimaan teijän pinoon.
Pisti noi vaipat silmään. no tytsy on nyt 10kk ja kotona meillä edelleen vedetään villahousuilla ja harsoilla :) mää tykkään. Ne on moneksi, mutta nyt kuukauden verran on tullu niinisopissinen ettei pois kotoa viitti lähteä harsoissa kun läpi tulee jos ei ehitä potalle. Alkuun sitä kanssa ajatteli et miten käy, mutta yllätti. Ja sen verran et harsoistakin voi tulla kakka ohi, mut meillä ne on laskettavissa yhden käden sormilla.
Onnea odotuksiin. Niin tässä pinossa vuos sitten tuli vietettyä aikaa :)
Unico ja typy
 
Olipas mukava päästä pitkästä aikaa lukemaan kaikkien kuulumisia! Ja porukan määrä täällä kasvanut hienosti. =) Täällä ei kummempaa, rakenne-uä käyty pari viikkoa sitten ja kaikki oli ok. Sukupuolta ei tiedetä, mutta kovasti arvailen mahan muodosta ja sikiön syykkeestä, että kumpi ois tulossa. :D Painoa mulle on kyllä siunaantunu, eli 10 kg ja viikkoja 22+6. Kauhistuttaa et mihin vielä päädyn.. Painoindeksi ennen raskautta oli 20.

Tsemppiä ja iloista jaksamista kasvavien mahojen kanssa meille kaikille! :)
 
Onnea Sannulille ja Aamuyölle mukavista ultrakuulumisista :) Unico, kiitos vaippainfosta! Marienna, sanopa muuta, voi kun osaisi itse neuloa villahousuja, mutta ei suju. Äitini kyllä osaa, täytyy pyytää häneltä parit pöksyt.

ON: Mä olen muutama päivä sitten alkanut tuntea pikkuisia tönäisyjä joskus mahalla. Lähinnä ruokailun yhteydessä on sellaisia, että tuntee :) Ihanaa, kun välillä saa tiedon, että vauva puuhailee siellä.
Neuvolassa kävin, Babyn syke 150 ja mun vointi hyvä paitsi vähän hb laskenut, alan syödä rautaa nyt. Paino tosin noussut aika vähän, saisi nousta nopeammin, kun on matala. Pari viikkoa vielä puoliväliin!

Ainomieli 18+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

täällä kaikki hyvin. Miä tulin kertomaan muutaman sanan tosta sokerirasituksesta. Eli neuvola tekee lähes kaikille meille kolmekymppisille sokerirastustestin raskausviikoilla 24-28 tai mahdollisesti jo ennen raskausviikkoja 20, jos erittäin kohonnut riski, esim. sokeria usein virtsassa, vahva sukurasite yms. Sokerirastus kestää 2 tuntia, eli siinä otetaan 3 verinäytettä kyynertaipeesta. Ensimmäinen arvo on paastoarvo eli ennen sitä ei saa syödä tai juoda 12 tuntiin. Sen jälkeen juodaan 75g glukoosia liuoksen muodossa. Tämän jälkeen vain istutaan ja odotellaan eli tunti juoman jälkeen otetaan toinen verinäyte ja sitten 2 tunnin jälkeen kolmas.

Raja-arvot käypähoidon mukaan ovat: paastoarvo 5,3, 1h arvo 10,0 ja 2h arvo 8,6.

Mulla siis oli arvot 5,4:6,5 ja 6,0 ja sain kohonneen paastoarvon takia sokerimittarin kotiin. Mittaan sormenpäästä veritipasta sokeriarvon 2 kertaa viikossa 4 kertaa päivässä ja mulla kotona arvot olleet tosi hyviä. Nyt jo 250 mittausta takana ja ei yhtään raja-arvoa tai kohonnutta arvoa. Kotona arvot ovat: paastoarvo alle 5,5 ja ruoan jälkeinen arvo 1 tunnin jälkeen pitää olla alle 7,8.

Mikäli kotiarvot ovat jatkuvasti koholla ja ruokavalion muutokset eivät riitä, tulee ajankohtaiseksi insuliinihoito. Tällä pyritään varmistamaan se, että vauva ei kasva liian suureksi, jolloin voi tulla ongelmia synnytyksessä esim. hartiat jäävät jumiin. Myöskin rd altistaa keuhkojen kypsymättömyydelle ja vauvan sokerit voivat romahtaa synnytyksen jälkeen, mahdollisesti joutuu sokeritippaan. Tässä jotakin ajatuksia, mitä mulla asiasta nyt on. Kyselkää ihmeessä, jos jotain tulee mieleen :)

ON: Kävin ultrassa viime viikon torstaina 36+2 (kuuluu raskausdiabeetikoiden seurantaan), pikkuinen voi oikein hyvin, mutta on pienehkö eli painoarvio 2,4 kiloa, joten lääkäri haluaa ultrata vauvan uudestaan rv 38+2 varmuuden vuoksi. Tänään on neuvola ja vointi on ollut ihan hyvä, ei turvotuksia, vähän supistelee, mutta harvakseltaan. Eiköhän täällä yli LA:n mennä.

Tsemppiä kaikille meille odottajille :heart:

Talitintti80+vavi rv 36+6
 
Valeska, Tinka, Neulainen, Siukuki!!!! Mitä teille on tapahtunut? Vauvelin varmaan on jo kaikki saanut, mutta mitään kuulumisia ei ole tänne asti kantautunu!?

Unico mites se harso taitellaan? Ja onko se ihan sitä samaa harsoa kun äitiyspakkauksessakin tulee? Kiva kuulla myös kokeneempien kuulumisia ja kokemuksia, kun täällä meillä on vähän hiljentynyt nämä odottelijat. Niitä villapöksyjä tarvis kans jostain hankkia, muuten mulla jo onkin aika kasa kestovaippoja ja kuoria yms yms mut niitä villahousuja ei tunnu kirppareilla ainakaan olevan myynnissä.

Talitintille tsemppiä viimeisiin viikkoihin. :hug: Käyhän tiheään sitten kertomassa niitä lopun enteitä ja oloja, mä ainakin haluaisin niistä jo kuulla kun omatkin ajatukset on jo siirtymässä siihen synnytykseen. Ja kyllä aika tyhjentävästi sen sokerirasituksen osasit kertoa. Mullahan oli ne 4,4 ja 5,5 ja 3,6 eli tosi alhaiset, vähän ehkä liikaakin. Mutta vauva on silti kasvanut hienosti ja vastasi täysin viikkoja eli ei huolta.

Aamuyö mä kanssa on yrittänyt nyt hillitä tota syömistäni ja aika hyvin oon nyt pystynyt pitämään painon koko 2 viikkoa samoissa lukemissa että eiköhän se tästä. Nyt ainakin tuntuu kun syön vähänkin liikaa niin tulee ihan hirveä ähky ja melkein hengenahdistus, niin että kyllä nyt mieluummin syö sitten aika vähän kerrallan että säästyy siltä ahdistukselta.

Kuulin viikkositten että yks tuttu oli saanut vauvan yli 5 vikkoa etuajassa :O lapsi oli kyllä ollut ihan ok kokoinen ja kaikki meni hyvin aikaisuudesta huolimatta. Siinä sitten rupesin laskemaan että koskas se meidän vauveli syntyisi jos tuli 5 viikko etuajassa, onneks mulla on kuitenkin kesäloma ennen ä-lomaa niin on aika takuu varmasti jo lomalla kun synnytys alkaa.

Pari viikkoa vielä seuraavaan neuvolaan... eli nyt tehdään vaan töitä ja nautitaan vauvan liikkeistä :heart:

Voikaa paksusti
Sannuli ja nykerö 23+0 (poks)
 
Talitintti, kiitti! Ja mustakin olisi Sannulin lailla kiva kuulla välillä teidän "edellämenijöiden" kertomuksia, että miten menee.

Sannuli, ajatella, sulla alkaa olla kohtapuoliin jo ne ajat käsillä, että vauva voi jo selvitä jos sattuisikin syntymään! :) Ja harsosta, ystäväni sanoi, että äitiyspakkauksessa on kestovaippainfoa ja se harsontaitteluohje. Miten sulla muuten oli, otatko pakkauksen, kun sait niin paljon ostettua tuttavilta?

Oletteko muuten miettineet vauvakirjan hankkimista? Siis niitä itse täytettäviä. Mulla on itsellä se klassikko Kulta-aika lapsuuden lapsena täytetty. Se on ihana, mutta katselin Mauri Kunnaksen vauvakirjaa kirjakaupassa, harkitsen sitä kuitenkin. Sellainen kuin "Lapselliset" oli hauskan oloinen kanssa. Tietysti voisi olla kiva tehdä itse oma muistokirja. Ehkä ei kannata ostaakaan, jos joku vaikka antaa lahjaksi? Hmm :)
 
Viimeksi muokattu:
Miisu78 pakko laittaa tietty tervetuloa, mutta myös se, että mulla PHKS myös ja LA 18.8. Oletko Lahdesta vai ympäristökunnista? Mietin, että oletko mistään saanut perhevalmennuksesta tietoa? Siis ryhmistä...
 
Moi kaikille..

Tervetuloa miisu tännekin, kirjotellaan jo tuolla elokuisissa :D

Minä se pääsin tänään viimein sinne neuvolalääkäriin. Kaikki oli OK. Paino ei ollu noussu ekasta kerrasta ja vp ja pissaki oli ok.

Ultrattiin ja asukki siellä liikuskeli. Oli kuulema ihan oikeen kokonenki näille viikoille. Samoin kohtu oli kasvanut ja kohdun suu oli ihan kiinni ja hyvän tuntunen.

Ens viikolla oliski sit se rakenneultra, että sitä odotellessa.

Siellä näkyis tosiaan olevan aika monta jo, jotka vois tulle kertoileen kuulumisia. Onko kukaan käyny vaklaan, olisivatko siirtyneet jo jonnekin uusiin äiteihin tms. kirjottelemaan?

Tänneppä ei muuta uutta, niinku ei vissiin suurimmalle osalle ku aika hiljasta on viimeaikoina ollu :D Huomaa, että tässä pinossa porukka on töissäkäyvää sakkia ku on tuota ns. muutaki elämää vielä :D Luulis tahdin kiihtyvän ku päästään loppua kohti. Paljon näytti olevan porukalla LA:aa siellä kesä-syksyllä. Että lomilta voi sit kirjotella :)

zalea 19+0
 
Viimeksi muokattu:
Miisu78 pakko laittaa tietty tervetuloa, mutta myös se, että mulla PHKS myös ja LA 18.8. Oletko Lahdesta vai ympäristökunnista? Mietin, että oletko mistään saanut perhevalmennuksesta tietoa? Siis ryhmistä...
Onpas kiva törmätä samalta seudulta oleviin, mennään vielä hyvin samaa tahtia raskaudessa :) Asustellaan Hollolan puolella, mutta Lahdessa pyörin kyllä päivittäin. En ole saanut vielä tietoa perhevalmennuksesta, mutta menen loppu viikosta neuvolaan, voin kysästä samalla milloin perhevalmennus on ajankohtaista. Palataan siis viimeistään silloin, ellei täältä löydy jo asiantuntemusta tähän :)

zalea: ihanaa kuulla, että kaikki on kunnossa ja vauva voi hyvin. Tsemppiä tulevaan ultraan! Itsekin odottelen rakenneultraa, mutta sinne on vielä 3 viikkoa.. Odottavan aika on pitkä ;)
 

Yhteistyössä