** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Heiiiiii!!!

Tervetuloa Pol82 ja aurinkoiset tervehdykset Etelä-Suomesta muillekin vauvan kohdalta paksuille naisille!

Päivän top 5 mulla tänään:
1. Mulla on ihana, jo melkoisen iso vauvamaha!
2. Äitiyspakkaus saapui eilen.
3. Enää 9 päivää peruskoulua jäljellä.
4. Tämän päivän painosaldo lähtöpainoon on +1kg
5. Olen pessyt valtavan määrän vauvanvaatteita eilen ja tänään.

Päivän ei-niin-top 5 tänään:
1. Jalassa on iso suonikohju.
2. Joudun vielä mittaamaan niitä sokereita sillä mittarilla.
3. Sain 2010 vuoden äitiyspakkauksen.
4. Mä olen alkanut "pelkäämään", että meidän tyttövauva saattaakin olla poikavauva.
5. Vielä pitää 5-6 viikkoa virua töissä.

Tukivyötä käyttelen minäkin, sitä Anitan mallia. Ja äitiyshousuja lukuunottamatta ihan normivaatteita. Haluan näyttää sen mahan pitämällä ihan tavallisia paitoja. Osaksi siksikin, että kun ylipainoa on ihan mukavasti valmiiksi, niin teltat saa näyttämään älyttömän valtavalta. Ihanaa...tänään on kesä!! Kukat on istutettu ja remppasuunnitelmat tehty, viikon päästä on kasvukontrolliultra (mies tosin ei pääse sinne), kirppispöytä on varattu...

Niitten vaunujen kanssa olen minäkin AIVAN hukassa...kai ne sitten olis ne Emmaljungan Edge duot, mutta haluaisin sillä classic-rungolla. Ja hyvät Huutiksesta, että selviäisi mielummin 800-900€ sijaan 400€ pintaan. Brio Wall -hoitopöytä pitäisi löytää - ja turvakaukalo hankkia. Olen nähnyt NIIN monta synnytysunta, missä on vauva, mutta kaukalot ja vaunut puuttuu :whistle:.

Sannuli...toivottavasti ne ranteet helpottaisi!! Mulla on ollut niskajumista johtuen tota joskus muutama vuosi sitten. Kesti tyyliin 3kk ja meinasin tulla hulluksi. Silloin sai sentään syödä lääkkeitä.

Jaa-a, ja sit taas pyykit narulle, HOPS!

Voidaan hyvin!!

Marienna ja pikkuinen 27+2
 
Tervehdys naiset!

Eipä ole kyllä jaksanut kirjoitella aioihin, no eipä ole toisaalta ollut kerrottavaakaan.

Kävin tuoss ajoku aika sitten 2. sokerirasituksessa. Ei ollut mitään, vaikka väitän, että lääkäri olis veikannut sen puolesta, sf-mitta kun huiteli jossain ihan omilla käyrillä. Pakko tosin tunnustaa, että join illalla vielä vettä ja yhden samarinin, tuon 12 tunnin sisään. Samarinista saattoi kulua vaan ehkä 10 h, tai jopa 9. Paljonkohan tuommonen vaikuttaa.. mulla lukemat oli kyllä kaikki alle 5, kun soittelin myöhemmin. No en jaksa ressata aiheesta.

Turvakaukalon ostin eilen. Ihan superhyväkuntoinen viimevuoden Graco Logico S, juuri minkä halusinkin ja vielä hyvän värinen. Muutapa en sitten ole vielä hommannutkaan. Pinnis pitäis saada kaverilta ja avokin äiti oli tilannut H&M starttipaketteja 2 kpl, en ole kyllä vielä nähnyt niitäö muuta kuin netissä.

Olot on ihan jees. Ollaan vielä n. 6 päivää opiskelijoiden kanssa työmaalla ja sen pitäisi (HUOM, pitäisi) valmistua tuohon aikatauluun. Aika rankkaa ja tänäänkin käytiin muutaman ahkerimman kanssa siellä touhuamassa. Sitten se kuitenkin alkaa, ihana kesäloma.

Kelan paperit on vieläkin tekemättä, nyt on pakko potkia ittensä siihenkin hommaan.

Eipä muuta, vointeja kaikille :D

zalea 28+5
 
Hui Marienna kun aiheutit mulle melkein keskenmenon... 2 kk ennen laskettua aikaa on kuitenkin viime hetki. Eli ei tässä montaa päivää enää ole :D

"Hae tukea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa."

zalea

Muoksmuoks: Laitoinpa kaikki (äitiysraha, lapsilisä ja pakkaus) hakemukset sitten heti menemään, että ei vaan jää laittamatta. Se on mulle hyvin tyypillistä, että hoitelen asioita aina viimetipassa, joten kiitos Marienna vielä ku säikäytit mut.
 
Viimeksi muokattu:
Zalea anteeksi :ashamed::D mä olen itse ihan toivoton muistamaan näitä tällaisia. Mäkin laitoin kaikki samalla menemään ja silti täytyy vielä jonnekin puhelimeen varmaan laittaa muistutuksia, että saadaan ne isyysvapaat ja isäkuukaudetkin hoidettua. Ajallaan.

Katsos se olikin se työnantajalle ilmoittaminen, mikä piti olla 2kk ennen äippälomaa. Mullehan POMO soitti kaksi päivää ennen ja kyseli, että olethan muistanut lähettää sen kupongin missä anotaan sitä lomaa... Noh sopertelin, että just tässä on työn alla...ja ketut, olin unohtanut koko homman :rolleyes:.

MUOKS. siinä samalla sitten laiton ne kelan paperit...palkanlaskijakin auttoi täyttämisessä. Siksi mä ne nytkin jo sekoitin.

Nyt kai kaikki on pulkassa...?
 
Viimeksi muokattu:
Zalea ja Marienna :D Mäkin säpsähdin! Nimittäin sama homma, paperit vielä lähettämättä Kelaan. Tosin myönnän, että olen tahallani lykännyt sitä, ihan siitä hieman turhamaisesta syystä, että haluaisin vuoden 2011 äitiyspakkauksen, ja niitä on toukokuussa vielä ollut jakamatta :D :ashamed: Muutama viime vuoden paketin vaate ollaan nimittäin saatu lahjaksi, ja olisi tylsää että on tuplat.
Zalea, ei kai se Samarin haittaa, nimittäin itse kun olin menossa kokeeseen, katsoin ohjeita netistä, ja huomasin että jossain ohje on 10 h paasto, jossain 12 h.

Tuttavalta tulossa kassillinen pikkuvaatetta kuulemma ja tarjosi rintapumppua mulle halvalla, pitihän se ottaa. Ei ollut tullut mieleenkään joku rintapumppu, enkä tiedä tarvitsenko sitä sitten, mutta onpahan valmiina jos vaikka käyttöä on :) Nyt olen antanut luvan itselleni alkaa katsella vaunuja ja pinnasänkyä. Vaunuista ollaan mietitty 3-pyöräisiä, Gesslen Vision tai Teutonia Spirit. Tosin en tiedä ovatko paras vaihtoehto, kun kuljen todennäköisesti aika paljon bussilla vauvan kanssa, onko kolmipyöräinen siihen hyvä :confused: Googlettelun perusteella mahdollista kuitenkin. Pitänee vähän testailla, että miten saa nostettua ja ovatko tukevan oloiset.
Pinnasängyistä taas miellyttäisi sellainen, josta saa laidan pois. Niitä ei vaan niin helposti tunnu käytettynä löytyvän, Ikealla on kyllä ainakin yksi malli, pitää alkaa kyttäämään sitä varmaan :)

Aurinkoista sunnuntaita! :cool:
Ainomieli 28+2
 
Ainomieli: Minäkin ihan maalaisjärjellä ajattelin, että ei se kai niin paljon voi haitata etteikö se mahdollinen Rd sieltä paljastuisi jos se on.

Tuosta työnantajalle ilmoittamisesta. Itse olen kyllä pomolle ilmoittanut jo aikoja sitten, mutta mitään virallista en ole tehnyt. Sen verran tein nyt samoilla tulilla, että laitoin meidän palkanlaskijalle sähköpostilla kyselyn miten pitää menetellä. Se on kyllä nyt sit myöhässä, jos sinnekin olis pitänyt kahta kuukautta ennen mammista jotain ilmoitella. Onneksi meidän palkanlaskija on ilmeisen joustava nainen, että toivon mukaan ongelmia ei tule. Ärsyttäviä velvollisuuksia, ei oo yhtään mun juttuja.

Marienna: Ootko selvittänyt mitä niiden isäkuukausien tai isyyslomien eteen pitää tehdä?? Jos joku on, voisko ystävällisesti jakaa tietämättömälle :)

zalea
 
Iltaa!

Pol, juu ymmärsin pointtis. En sitä kritisoinutkaan :).
Voisko se neuvolan täti sen takia luulla, että sulle on kaikki jo tuttua, jos on ollut puhetta sun ammatista? Multa ainakin kysyttiin heti mitä teen työkseni. Tee sille joku kysymyslista kun meet seuraavan kerran :). Kyselen ite kavereilta kaikkia nolojakin ja jotenkin musta tuntuu, että synnyttäneiden naisten on pakko päästä kertomaan kaikki omasta odotuksestaan ja synnytyksestään. Ne on niitä meidän armeijajuttuja :LOL:.

Zalea, kerron nyt vain omasta kokemuksestani ja saa toki korjata jos höpisen omiani: mun puolison pitää ilmoittaa työnantajalleen 2 kk ennen, jos pitää koko iskäloman kerralla ja pienemmistä pätkistä 1 kk aikaisemmin. Ajankohdaksi on ilmoitettu LA, mutta lisätiedoissa selvitys: lapsen syntymästä lukien. Kelaan meni jo mun laput, mutta iskä saa hakemuksen laittaakin vasta kun lapsi on syntynyt. Pidennetyn isäkuukauden saa, jos isä pitää hoitovapaan kaksi viimeistä viikkoa, mikä on meidän suunnitelmamme ensi keväälle. Näistä kaikista oli jotain lisämääräyksiä ja -ohjeita, mutta kelan sivuilta saa, yllättävää kyllä, aika hyvin tietoa.

Sokerimittaukset on kyllä ihan peestä. Laite ei anna arvoa, antaa ihan ihme arvoja tai muuten jäkittää ja tökkii. Sormenpäät on ihan reikäset jo! Ei vaan, onneksi se anto niitä pienempiä reiityslaitteita. Kaksi päivää takana, enää neljä edessä ja sokerit on niin alhaalla, että suunnittelen jopa perunoiden syöntiä ;). Kuulemma jotkut kaipailee tupakkaa ja siideriä :x, mutta mä ajattelen perunoita ja vastapaistettua, rapeakuorista, lämmintä leipää, jonka päälle vielä voikin sulaa... :p

Huomenna on kampaaja heti aamusta, jei! Hyvää yötä mammat!

MR 30+4
 
MR: Mäkin saan ihan outoja arvoja välillä! mä sentään saan syödä leipää, pottua ja vaikka mitä. Pännii eniten se, etten saa juoda tuoremehua :O :headwall: Mutta en kyllä ymmärrä tosta RD-ruokavaliosta yhtikäs mittään... laitoin just arvoja neuvolan tädille ja vinon pinon kysymyksiä, että mikäs tän ruokavalion pointti oikein on... Yhden kerran olen saanut arvon yli rajan, ja silloin olin ollut syömättä vaikka kuinka kauan... yleensä arvot on tosi alhaiset, esim. eilen päivällisen jälkeen 4,1... :O Tosi masentavaa tää RD. :(

Me ollaan maalailtu taloa ja alkaa olemaan ihan uuden näkönen jo :) Harmi kun tuli sade, niin ei voinut jatkaa samassa tahdissa. Nyt mies on taas töissä, joten mä saisin yksin maalailla. Enkä ylety kauheen korkeelle :D

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 24+5
 
Helou! Sitä ois pari vapaapäivää edessä ja sitten kuluukin viikonloppu työn merkeissä.

MR Juu, mä oon lähes sata varma, ettei se neuvolan terkka kysele multa mitään, koska "oon alalla." Maailman vanhin tekosyy ja myös huonoin. Oon törmänny moiseen asenteeseen ennenkin, kun tiedostoissa on ollu ammatti mainittuna. Pitäs varmaan sanoo sille tätille, että en sentään oo kätilö enkä gynekologi, joten mulle todellakaan ei oo raskaana olo ja sen kaikki mukavuudet ja ihmetykset tuttuja.
Ens kerralla aattelin pikkasen kysästä tätiltä yhtä jos toista ja haluan kyllä, että hemoglobiinikin tarkistetaan. Mulla on olemassaan matala hemppari, mutta eipä sitä oo toi täti mittaillu, vaikka tarkistuksissa oon muutaman kerran jo käyny. Pitänee alkaa oikein vaativaks asiakkaaks. :kieh:

Hei te sokeriarvoja mittaavat: onhan teille ohjattu silleen, että se eka veritippa kannattaa pyyhkästä pois ja vasta toisesta mitata? Ja että kannattaa se liuska tunkee koneeseen vasta siinä vaiheessa, kun on reikä sormessa? Töissä nimittäin ajoittain törmää mittareihin jotka elää omaa elämäänsä.. Toki voi olla, että maanantaikappaleitakin osuu mittareihin, mutta jos se ihan mitä sattuu näyttää, niin kannattaa vaihtaa koko kone. Jos ei muun takia, niin siks, ettette saa siitä liikaa ressiä, jos vika onkin teillä olevasta koneesta, ei niinkään teidän sokeriarvoista. :)
Multa ei oo vielä sokeria katteltu muusta kuin pissasta, joten en ees tiedä, että onko mahollisesti eessä sokureiden mittaaminen. Sormenpääparat, jos siihen joutuu. :'( Tsemppiä vaan teille mittaajille!!! :flower:

Hitto, ku iski semmosen "mukavan" kurkkukipeen.... Sehän menee tässä sitten kivasti, jos sitä jotain lenskaa tässä kehittelee.... Olo on, kuin ois kaktus kurkussa.. No, toivoa sopii, että kaktus tajuaa häipyä tässä jo kohta heti, ei nimittäin oo mukavaa tällanen.

Täällä pikkasen jänskättää jo ens viikon rakenneultra. Ei olla kellekään sukulaiselle sanottu, että se ois ens viikolla, eikä sanota sitäkään, jos siellä paljastuu asukin sukupuoli. Kuulemani mukaan sukupuoli on toisinaan hankala sanoo siitä ultrasta, jos mukelo on esim. vaikeessa asennossa. Ja kuulemma pojuilla voi kivekset laskeutuu vasta syntymän jälkeenki, ni on vähän ultraajan hankala erottaa, että kumpi on kyseessä. No, pääasia, että kaikki on kunnossa, sukupuolella ei oo väliä, tieto on vain bonusta. =)

Nyt lähen keittään jotain kuumaa! Appiukko suosittelee lenskaan aina rommitotia, mutta jätän sen rommin kyllä nyt pois. Ei se rommitotikaan kuulemma tautia paranna, mutta on vaan mukavampi sairastaa. :D Jos nyt tyytysin kuitenkin kuumaan teehen, niin luulen siitäkin kurkkukivun säikähtävän!

Ei muuta kuin mukavaa viikon jatkoa kanssasisaret!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 19+1
 
Heippa!

Sokerimittauksista: Pol, eipä oo ollut puhetta mistään mainitsemastasi. Olenkin epäillyt, että käsissäni on jotain joka vaikuttaa tulokseen, sillä tänäkin aamuna arvo nousi viidellä pykälällä!!! Onneksi saa olla yksi rajat ylittävä arvo, nyt vedän loput mittaukset varman päälle.

Mariennan innoittamana mun päivän/viikon top ja low kolmoset:

TOP
1. murulla ja mulla on VIISI!!! viikkoa yhteistä lomaa
2. vauvan tavarat ja huone alkavat olla hienosäätöä vaille valmiita
3. sateet ja tuulisuus ulkona antaa hyvän omatunnon viikkailla näitä pieniä pöksyjä ja paituleita kaappeihin

LOW
1. Sokeritestaus
2. selkä tulee todella kipeeksi kun rehkii ja pitäsi rehkiä, että sokeria palaisi
3. sateinen ja tuulinen ilma pitää pois ulkopuuhista joissa voisi rehkiä mielekkäästi

Mukavaa viikon jatkoa! Huishuis! :wave:

MR 31 poks
 
pol: mulle annettiin joo toi ohje, että eka pisara pyyhitään pois, mutta aina olen laittanut liuskan sisään ennen sormen reiïtystä. Olen ollut huomaavinani, että jos on yhtään rasvaa jäänyt käsiin, siis kosteusvoidetta :D, niin arvo olisi korkealla. Aika monta liuskaa kyllä saisi kulumaan jos joka arvoa alkaisin epäilemään, tyhmää touhua kun ei voi luottaa koneeseen... mutta kun sain aterianjälkeiseksi arvoksi 2,7 niin oli kyllä pakko testata uudestaan :D (toinen tulos olikin sitten 5,3) ja välillä on toisinkin päin eli 6,0 on laskenut 4,9:n.

mikäs mun top-lista olisi... hmmm.

TOP
1. mun rakas on hiukan piristynyt kevätväsymyksen jälkeen :heart:
2. sain tänään mieheltä lasten kirjoja ja Paras Tarina Minusta -kirjan, johon täytetään lapsen juttuja :) Ja ne kuvat on niin supersuloisia :heart: Paras tarina minusta
3. löysin vihdoin kaupasta pitkiä ja hauskoja paituleita, joten voin juosta koko kesän pelkässä paidassa, ilman, että naapureille vilkkuu persaus :D

LOW:
1. ilkeät ihmiset :(
2. sokeri-ruokavalion aiheuttama stressi :(
3. tissit painaa liikaa ja kumartelun jälkeen niitä saa aina nostella "paikoilleen" :p

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 24+6
 
Kiitos Marienna myötätunnosta. Tää kipu on kyllä yks raastavimmista mitä ihminen voi kokea, enkä ikinä kenellekään näitä toivoisi. Ehkä migreenikivut vielä menee tän edelle mutta migreenissäkin pystyy sentään nukkumaan. Kyllä välillä tuntuu että meinaa tulla hulluksi. Ja tällähetkellä jos saisin valita kumman otan raskausdiabeeteksen vai nämä rannekanava kivut niin ottaisin sata kertaa mieluummin sen sokerin mittauksen, se kun on vielä itse hallittavissa edes joinkuin. Joka raskaudessa tuntuu olevan omat vaivansa ja vaikke raskaus sairaus olekaan mutta kyllä se tuntuu melkein kaikille tuovan jotain oireita. No mutta eiköhän me kaikki näät kivut ja pistelyt sormenpäihin kestetä kun tiedetään että saadaan muutaman kuukauden sisällä terveet vauvelit syliimme. Voimia kaikille sokerin mittaajille tai jostain muualta kipuileville!! :hug:

tömpsis meilläkin on ulkorakennukset kesken maalaamisen, kun mä en enää uskalla tikapuille oikein kiipeillä ja mies tuntuu olevan aina töissä, eikä ehdi maalaamaan mun kanssa, tai sitten sataa vettä. Toiveena olis että saatais kaikki maalattua ennen kuin vauveli syntyy ja on tossa pihassa vielä muutenkin vähän fiksaamista ennen ristiäisiä.

( . ) Kolme viikkoa lomaa mennyt ja mitä mä oon tehnyt... kotitöitä, kotitöitä ja kotitöitä, siivousta ja pihan raivausta, rupee vähän tympäseen kun tuntuu että mies on aina töissä tai sitten sillä on muuten vaan sata homma mitä pitää tehdä ja ehtii käymään vaan kotona nukkumassa ja mä kökötän täällä kotona. Loma miehellä alkaa vasta heinäkuussa joten eipä tää mun lomailu tästä varmaan mihinkään muutu, neuvolan tätikin sanoi että muista nyt nauttia viimeisestä lomasta kun ei ole vielä lapsia määräämässä tahtia mutta nauti tässä nyt sitten yksin mistään lomanvietosta.

Puoleentoistakuukauteen eka yö kun en herää käsien puutumiseen ja kipuun :D tosin tietysti heräsin sitten muuten paikkojen jomotukseen pari kertaa mutta se ei tuntunut lainkaan niin pahalta kun siihen auttoi pelkkä kyljen kääntäminen! Aamulla oli aika luksus olo kun kättä ei särkenytkään :D sitten tietty miehelle tuli kahdeksalta teksitiviesti mihin heräsin :kieh: enkä sen jälkeen saanut enää nukuttua. Mites se aina meneekin niin että kun kerrankin olisi saanut nukuttua niin eikös se puhelin herätä.

Neuvolassa oli kaikki eilen ihan ok vauvelilla. Itseasiassa meillä on sf mitta koko ajan tippunut käyrällä alaspäin eli ei ainakaan kovin isoa vauvelia pitäisi syntyä. Tosin eihän sekään oo kovin hyvä jos se mitta tippuu ihan kokonaan sinne käyrien alapuolelle, kun siihen voi olla syynä esim istukan huono toimivuus jos vauva ei kasva kunnolla. Kolmen viikon päästä on viimeinen lääkärineuvola jossa sitten taas ultrataan ja kuullaan kokoarvio ja synnytystapa päätetään. Esitieto lomakke palautin neuvolaan eilen, eli kyllä se synnytys sieltä lähenee =)

Sannuli ja Nykerö 33+3
 
Heipsis!!
Sain sitten eilen kirjotettuu vastauksen valmiiks, niin kone päätti sitten deletoida koko kirjotuksen. En kyllä tienny niin ala-arvosta tekstiä pistäneeni, ettei sitä ois voinu julkasta, mutta koneen sensuuri oli eri mieltä. Oli vähän semmonen "JUST" olo sen jälkeen....:headwall:

tömpsis Ei sen pitäs tulokseen vaikuttaakaan, että laittaako liuskan eka koneeseen ja tekee reiän sormeen vai toisinpäin, mutta joskus ne koneet ennättää mennä kiinni siinä vaiheessa, kun reikää on tökkäämässä. No, ei ehkä nykykoneet, mutta meillä töissä teki vielä muutama vuos sitten koneet semmosia "mukavia" juttuja, että menivät kiinni. Siinä oli sitten mummoille kiva sanoo miks pitää tehä toinen reikä sormeen, ku tietty se kone jäkkäs niitten kohdalla, joilta sitä pientä tippaa ei meinannu saada millään ja sekin hyyty aina heti.... Kivaa...
Sen ekan tipan pois pyyhkiminen tulee siitä, että siinä saattaa olla osittain mukana kudosnestettä ja se antaa sillon virheellisen tuloksen. Sama, jos joutuu kauheesti puristaan sormee saadakseen pisaran aikaseks. Ja jos ennen mittausta pyyhkäsee sormensa jollain paperilla, ni voi varmistaa just sen, ettei siinä sormessa sitten oo mitään kosteusvoidetta tai muuta mikä sekottaa sitä konetta ja saa aikaseks mielenkiintosia lukemia.

Mä tässä toivun juuri lenskasta. Ja voin sanoo, että näin raskaana ollessa meinas toi päivänkin lämpöily viedä aika ventiks. Mulle on aina ollu pahin olo se, että lämpöö on vain vähän, ennemminkin jaksan kunnon kuumeessa olla vaikka pystyssä, mutta nyt olin koko päivän sängyn pohjalla. Mitä nyt ravasin vessassa minkä kerkesin ja juomassa... ja syömäänki piti nousta muutamia kertoja, ei menny enää niin kuin ennen raskautta, että ois voinu koko päivän paastota. Onneks ei ollu pitempi tauti, kyllä toikin tuntu jo ihan tarpeeks.

Mä oon alkanu selaileen rattaita netistä. Vaan mistä hitosta sitä tietää, että mistä kannattaa maksaa? Kun on kaiken maailman erilaisia jousituksia ja sitten on rengasvahtoehtoja (melkein enemmän kuin autoon) ja vaikka vallan mitä. Sen tiedän, että haluan sellaset rattaat, jotka saa helposti ja kätsysti auton perään, sillä vaikka autona onkin farmari, niin ei sinne mitkään rattaat taittamatta mee. Ja muutenkin meille tulee aina auton perä täyteen tavaraa, kun lähetään jonnekin, siitä pitää jo huolen sekin, että meillä matkaa kissa mukana. Oon vaan kiinnittäny mielenkiinnolla huomiota, että rattaiden merkkisivuilla hinnat on suht samat, vaikka ottas erilaiset rattaat. No, en oikein vielä oo päässy kärryille siitä, että mitä kaikkee ominaisuuksia haluan. Miten te muut, mitä ootte aatellu että rattaissa pitää olla tai mitä siinä ei tartte?? Varaa näyttää olla, mistä valita...

Viikonloppu sujuukin sitten työn merkeissä. Oon jo isännälle sanonu, että jos meidän muksu koskaan haluaa terveydenhoitoalalle, niin eka pistetään se mukelo pariks viikoks kotiarestiin ja kysytään sitten mielipidettä uudelleen.. On nimittäin tympeetä, kun itte oon töissä aina kun mies on kotona ja päin vastoin. Ja toi kolmessa vuorossa tekeminen meinaa hieman sotkea sosiaalista elämää, jota ei siis oikeestaan oo, kun kaikki ystävät on säännöllisessä työssä. No, se on taas näitä ammatinvalintakysymyksiä ja pikkusen työpaikastakin riippuvainen. Kai sitä sais päivätöitäkin ja pakko myöntää, että ajatus moisesta on varsinkin viime aikoina hiipinyt muutamia kertoja mieleen.... : /

Ei muuta kuin VIIKONLOPPUJA rakkaat naiset, pyörähdelläänhän eteenpäin!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 19 + 4
 
Mun isossa mahassa on pieni vauva :heart:

Tänään käytiin pikkuisen kanssa ultrassa kasvukontrollissa. Siellä istui perätilassa pieni tyttö - lääkäri oli näkevinään häpyhuulet, pojan vehkeitä ei näkynyt :D. Napanuoran virtaukset oli hyvät, ja sydän löi siellä, vauveli nukkui. Vähän kättä heilautti. Päänympärys oli 22,14cm - halkaisija siis 7,05cm, mahan ympärys oli 21,56 ja reisiluuta en enää muista. Painoarvio oli siis tälle päivälle 1008g. Siellä se kilo kultaa on :). Lähempänä alakäyrää tuo mahanympärys, joten seuraava ultra onkin jo neljän viikon päästä ja sitten tulee vielä yksi rv36. Ei mitään hätää vielä ollenkaan. Lääkäri oli tosi hyvä, katsoi sisäultralla oikein kohdunsuun pituuden 4,2cm ja otti omin aloittein kantaa mun häpalueella olevaan isoon luomeenkin. Se ei ole koholla oleva, vaan enemmän sellainen syntymämerkki, mutta kasvanut kyllä...suositteli poistamaan. Tämä vauveli oli siis lempiasennossaan vasemmalla kyljellään. Eli pää ja polvet mun mahan vasemmalla puolella ja selkä ja pylly oikealla puolella. Maha onkin usein toispuoleinen ja tuntuu tyhjemmältä oikealta puolelta.

Sokerimittaukset menneet ok. Arvot olleet kurissa, eli nyt jatketaan 2 päivää viikossa menetelmällä. Kilppariarvot mitataan ensi viikolla. Eilen illalla oli paio 1,5kg enemmän kuin nyt aamulla, eli pikkuhiljaa alkaa turvotus iskeä päivän aikana...

Vaunujen suhteen olen jumissa. Brion Happyt tai Emmaljungan edge duot classic -rungolla, ilmakumipyörät, erilliset vaunukopat. Mutta siinä samassa jumissa olen ollut kolme kuukautta :rolleyes:.

Ja Pol ja MR, multakaan ei kysellä mitään neuvolassa, eikä kerrotakaan...mulla on siis sama esimies kuin neuvolaterkoilla (en tosin ole töissä asuinpaikkakunnallani). Mutta millään muotoa en ole terveydenhoito- tai sairaanhoitoalaa opiskellut tai töissä niillä. Mahtaa olla tuo työnantajan nimi mikä papereissa "kertoo kaiken".

Tömpsis laitoit tuon "ilkeät ihmiset"...meillä töissä yksi nainen on nyt parina päivänä kommentoinut: heippa pullukka, ja miten noin lihavaksi tullaan, ja ai niinkö noin lihavaksi tullaan. Hän siis kommentoi raskauttani, eikä ole koskaan aiemmin oikeasti pyöreästä olemuksestani mitään kommentoinut. On mielestään ilmeisen hauska. Kommentoinkin takaisin viikko sitten, että itseasiassa en ole lihonut kuin kilon...silloin änkytti, että eihän hän sitä tarkoittanut vaan tuota vauvaa. Mutta ihan sama vaikka tiedänkin, että ei mitään pahaa tarkoita...mietityttää silti nämä "huippuhauskat sutkautukset" :confused:.

Jaa-a, mutta viikon päästä käynnistyy 30.raskausviikko!!! Huiiii...miten meillä kaikilla tämä aika meneekin nyt niin NOPEASTI :D.

Voidaan hyvin ja erityisen paljon iloitsin tuosta Sannulin viimeisestä, kun ei ollut kädet kipeät. Toivottavasti loppuisi nyt tähän!

Marienna + pikkuinen 28+1
 
Miksi taas?!?! mun teksti hävisi kun koitin lähettää! ÄRRR!

Pol, niinpä, vaunujen ominaisuudet..:confused: Me ollaan ajateltu, että sellaiset kääntyväpyöräiset voisi olla ketterät ja kätevät meille. Jotkut 3-pyöräiset vaikuttaa siltä, että meillä pitkäjalkaisilla olisi hyvin tilaa harppoa. Olen koittanut katsoa öko-tex-standardit täyttäviä kankaita, vaikka kyllä käytettynä varmaan ostetaan, eli ehkä muutenkin on ehtinyt kemikaaleja lähteä.. En tiedä. Ja vielä, pitää saada kätevästi kasaan ja vaikka nostettua bussiin. Eli niitä 3-pyöräisiä Teutonia Spirit ja Gesslein Visioneja ollaan nyt vähän katseltu.

Ostinpa tässä pinnasängyn! Patja, peitto ym siihen. pitää hakea vielä kesällä jossain vaiheessa.

Sannuli, hyvä uutinen, toivottavasti kädet pysyy parempina.

Marienna, olipa todella huumorinaisia tämä työkaveri.. Uskomatonta.

Alkukesää naiset.. :)

Ainomieli 29+1
 
Hello naiset!

Marienna kuullostaa NIIN tutulle noi "fiksut" kommentit. Multa alko työkaverit heti naimisiinmenon jälkeen (siis kolmisen vuotta sitten) kyseleen kaikista mahollisista oireista, että "ootko raskaana?" En tyyliin saanu rapsuttaa korvaa kahvipöydässä, valittaa väsymystä tai kieltätyä kahvista ilman kommentointia. No, vitsi meni vanhaks, eikä sitten oikein enää naurattanu, kun jouduimme hankkimaan apua, kun lapsia ei kuulunutkaan "normaalilla tyylillä."
Sinuna oisin sanonu työkaverille, että "näin pyöreeks tulee, kun HARRASTAA SEKSIÄ!!!!" Tai oisit kysyny, että mites se työkaveri on aatellu, että lapset tulee, haikaran tuomanako?? Oisit lyöny niin isolleen, että ois nolostunu, ite huomannu, että se on kaikkein paras tyyli vastata noille "ah niin vitsikkäille." :p

Mä en oikein lämpene rattaissa niille kääntyville pikkuetupyörille tai kolmelle renkaalle... Syy se, että me asutaan "maalla", eli meidän toi lähitie on hiekkatietä. Tosin sitä ei oo kuin muutama sata metriä ennen asvalttia, mutta työkaveri sano, että voi olla pikkupyöräsillä rattailla haasteellinen työnnettävä varsinkin talvella.. Mä pähkäilen nyt semmosen asian kanssa, että pitäskö olla pehmee vai kova kantokoppa. Molemissa puolensa ja puoltajansa, oon kuullu hyviä puolia molemmista. No, ei kai sitä ikinä kauheen jorpakkon mee noitten ostosten kanssa, sillä on nykyiset rattaat kuitenkin yleensä ominaisuuksiltaan hyviä. Sen tiedän, että heittoaisan haluan rattaissa olevan ja sitten säädettävä aisan korkeus (mulla ja anopilla on nimittäin noin 30cm pituuseroo, ja luulen anopinkin haluavan rattailla joskus....) ;)

Marienna ONNEA KILON KULLASTA!!!! :hug: Itte jännään, että kuuleeko tiistaina, että kumpiko se oman navan takana asustaa..! On se vaan hieno hetki, kun näkee ultrassa sen pikkasen ja miten tarkan kuvan näkeeki!!! :heart:

Mä vastustan yleisesti ottaen kaikkee semmosta, että ammatti vaikuttaa yhtään mihinkään palveluun! Mä en käsitä (lukekaa: en suostu käsittämään) sitä. Se on tympeetä, asiaan kuulumatonta ja yksinkertaisesti väärin, kokee hän, tuttavalliseen sävyyn mur. :kieh:

Joo.... tulipahan muristua tällekin päivälle... :D Jos sitä murisis tonne keittiöön, kun maha ainakin kuuluu murisevan ja vaativan hieman täytettä.
Voidaanhan edelleen paksusti odottajat!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 19+6
 
Iltaa!

Pakko vielä äkkiä kommentoida noita "ilkeitä ihmisiä": miehinen kysymys "koska sää räjähdät?" tuntuu olevan kovin suosittu. Kerron räjähtäväni tyhmistä kysymyksistä ihan koska vaan. Samoin tiedustelen ihmisiltä jotka joko alkavat sormi ojossa nauramaan tai vain tyytyvät sanomaan, että kauheen kokonen maha sulla, että "mulla on vauva siellä, mitä sulla on?"
En toki ole kynsimässä silmiä päästä jokaiselta joka ottaa raskauteni puheeksi ja kestän kyllä huulen heittoa mahastani. Se on oikeesti aika muhee... Joskus ihmiset ei vaan tajua ajan ja paikan merkitystä tai tyyliä miten omat ajatukset kannattaa ilmaista.

Hyvää yötä mammat!

MR 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos muistutuksesta Marienna, äitiyspakkauksestahan sen peiton tosiaan saakin :)

Mulla on monen päivän putki takapuoli kiinni tietokoneen ääressä :x Kamala työsuma, onneksi ei enää montaa päivää.. Baby potkii mahassa ja tekee mielen iloiseksi, mutta änkee kylkiluuhun kiinni joten istuminen on välillä tukalaa.

Pidemmittä puheitta tällä kertaa :wave: Hyviä vointeja kaikille!
Ainomieli 29+3
 
Marienna: ens kerralla sit. :)

Mites teillä muilla on noita neuvolalääkäreitä (ollut)? Mulla oli molempien ultrien jälkeen, mutta seuraava vasta rv:lla 37!!! Paljon sillon on enää väliä onko kohdunkaulaa enää ollenkaan tai muuten paikat auki. Nyt kiinnostais tietää kun uiminen tuntuu (ainakin ajatuksen tasolla) ainoalta liikuntamuodolta jonka jälkeen en kärisisi selkäkivuista kahta päivää ja jostain olin lukevinani, että kohdunsuun auki/kiinni olemisella olisi merkitystä...

Meillä alkaa perhevalmennus ensi viikolla ja samassa ryhmässä on kaikki joilla on la heinä- tai elokuussa. Melko iso porukka ja varmasti isosti "hyviä kysymyksiä". Minkälaisia teidän perhevalmennukset on ollut?

Voikaahan "isosti" :)!

MR 31+6
 
Heippa kanssasisaret!

Nyt on sitten rakenneultrassa käyty. Ja sain tietää, että istukka on tossa edessä vaimentelemassa liikkeiden tunnistamista. No, kun se täti pyöritteli sitä ulrtasondia tossa mahan päällä, ni jo tämäkin äipä tunti, kun masuasukki puski tuolla alhaalla päätään seinään. =) Kaikki oli kunnossa ultrassa, joten sitä myöten saa olla tyytyväinen. Ja isännän oli pakko kysyy, että näkyykö sukupuoli, mutta muksupa oli isäänsä ovelampi ja halus pitää asiaintilan salaisuutena, veikkaus kyllä saatiin. ;)

MR on sillä kohdunsuun auki/ kiinni olemisella semmonen merkitys, että eivät suosittele uimista enää sen jälkeen, kun limatuppi on irronnut. Ilmeisesti muutoin on riski tulehuksille. Asia kannattanee varmistaa neuvolasta tai sitten siltä lekurilta.

Itte voin kertoo, että en oo vielä kertaakaan tavannut lääkäriä neuvolassa näiden 20 raskausviikon aikana. Mulle tehtiin nimittäin ensimmäinen ultra sairaalan puolella, niin se kuulemma vastas lääkärikäyntiä, sano terkkaritäti. En sitten tiedä, että millon sitä meikäläistä haluaa lääkäri nähä neuvolan puolella, kun ei se terkkari oo sanonu mitään, enkä mä oo älynny kysyä.. : /

Vielä tohon "fiksuja" kommentteja keskusteluun.. Mulla on ittelläni semmonen tapa, että vastaan aika ronskisti takasin. Osaan mielestäni napauttaa aikas hyvin, vaikka toisinaan ne parhaimmat kommentit tulee mieleen jälkikäteen. Kuitenkin oon huomannu, että kun niihin ah niin fiksuihin kommentteihin vastaa suoraan, vaikkakin huumorilla, niin kyllä se kommentoiminen lakkaa. Onneks meillä ei töissä kukaan oo kauhee kommentoimaan, enää, enemmänkin kommentoitiin tosiaan heti naimisiinmenon jälkeen sitä, että joko oon raskaana. Sekin kommentointi loppu siihen, kun sanoin muutamalle, etten muistaakseni ole töissä koskaan edes kertonut haluanko lapsia ja että viimeisenä kerron sitten työpaikalla asiasta, kerran sitä pitää koko ajan yrittää udella.

Meillä prhevalmennukse on edessä sitten, kun moni teistä käyttää jo valmennuksen saamaa tietotaitoo kotonaan.. :) Vaikee arvioida mitä siellä tulee olemaan, vaikka meille onkin annettu noi aiheet ja sisällöt jo mukaan. Kai siellä on kaikkee uutta ja ihmeellistä. Toivon vain, että isukit otettas siellä hyvin humioon, sillä musta joskus tuntuu, että mies jää ihan paitsioon, vaikka onkin tervetullut lääkäriin ja neuvolaan ja ultriin. Mieheni on kuitenkin kiinnostunu odotuksesta ja lapsen saannista, mutta huomaan, ettei hän kehtaa kauheesti kysellä. Ehkä sitten perhevalmennuksessa, kun siellä on niitä muitakin miehiä joille asiat on ihan samalla lailla uusia.

Ei muuta kuin hyvää kesäkuun alkua naiset, voidaanhan paksusti!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 20+2
 
Perhevalmennukseen minä ainakin petyin. Ehkä se joillekin/jossakin on parempaa, mutta jos on vähääkään synnytyksistä yms. lukenut vauvalehdistä tai kastsonut esim Sydänääniä telkkarista niin samat tiedot saa sieltä. Meillä kyllä valmennuksen pitäjä oli mukava sama terkkatäti jolla käyn muutenkin mutta melkeinpä ne samat asiat olisi voinut kertoa ihan normikäyntien yhteydessä.
Joten Marienna tuskimpa jäit mistään paitsi vaikka jäikin väliin yksi kerta. Ja vaikka meillä olikin iso porukka myös kaikki kesä-, heinä- ja elokuussa synnyttävät olivat niin silti ketään ei tuntunut uskaltavan puhua tai kysyä mitään. Muutenkin tunsi itsensä siellä vanhaksi kun kaikki muut yhtä paria lukuunottamatta oli varmaan jotain 20 ja risat...

MR mäkin odotin että viime lääkärineuvolassa joka oli viikolla 29 niin oltais tehty myös sisätutkimus, mutta ei se alapäähän katsonut kun ultralla vaan vatsan päältä. Kait sitten kahdenviikon päästä eli viikolla 36 katsotaan jo tuonne alapäähänkin toivottavasti (harvoinpa sitä toivoo että sitä päätä lääkärissä ronkitaan :D ) Eli ei mullakaan oo kohdunsuuta/kaulaa tarkatettu kuin silloin ekassa ultrassa viikolla 8!!! Samaa olen minäkin täällä miettinyt että uskaltaako mennä esim. järveen uimaan.

Käsikivut on luojan kiitos pysynyt aisoissa kun olen joka ilta laittanut idealsiteen ranteeseen niin ettei ranne pääse vääntymään nukkuessa. Istua ei kannata enää kovinkaan kauaa paikallaan koska se alkaa sattumaan lonkkiin, varsinkin eilisen perhevalmennuksessa istumisen jälkeen oli tuskallinen lonkkakipu oikealla puolella koko illan :( no perhevalmennus on jo meidänkohdalta ainakin ohi.

Muuten ei tänne mitään uutta eikä ihmeellistä... tasaisen TYLSÄÄ odotusta. Äippäloma alkaa lauantaina ja kesäloma meni ja oli, eikä tunnu yhtään että olis ollut jo neljäviikkoo pois töistä eikä ole ikävä sinne tullut, vaikka kotonakin nyt tulee jo aika pitkäksi. Nyt on kyllä mies ollut kotona mutta tietysti sairaslomalla, eli eipä siitä vieläkään kauheesti seuraa ole ollut : / Neljän viikon kotitöiden/siivoamisen/kotonamököttämisen jälkeen kyllä jo kaipaisi jotain muutakin välillä.

Sannuli ja Nykerö 34+2
 
Heippa naiset ja aurinkoista kesäkuuta! Ajatelkaas, meidän pinon heinäkuisista alkaa kohta vauvoja syntymään, jo ihan piankin voi tupsahtaa ekat! :) Mullakin enää 10 viikkoa laskettuun aikaan.. Nyt ihmettelen, miten aika meni niin äkkiä, vaikka aluksi mateli.

Neuvolalääkäreistä, mulla oli vkolla 26 lääkäri ja tehtiin alatutkimus. Tuolla ei edes ole ultraa. Kohdunsuu kuulemma kiinni ja olikohan niin ettei pehmennytkään.. en muista enää :ashamed:
Kysyin jo alkuvuodesta kesän uimisista, ja terkka sanoi silloin, että voi uida, vika nlalääkäri on n. kk ennen laskettua aikaa ja silloin kannattaa kysyä voiko enää uida, ts. onko kohdunsuu jo avautunut. Kuulemma ensisynnyttäjillä yleensä se ei hirveän aikaisin avaudu. Niin ja meri- ja järvivedessä kuulemma vähemmän mikrobeja kuin allasvedessä.. Tietysti sinilevää pitää varoa.

Joko heinäkuisilla pyörii synnytys mielessä? :)

Ainomieli 30+0 (!!!!!) :)
 

Yhteistyössä