** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

heippa taas! :)

zalea: eikun Nummi-Pusulasta :) No ei niissä valmennuksissa kyllä kehenkään oo tutustunu, kaikki vaan istuu hiljaa ja sit häipyy äkkiä :D Oli toikin luento ihan kiva - mulla on niistä ne kalvot sähköpostissa jos haluat, että lähetän, laita osoite yksärillä vaik - mutta psykologi tais olla jo puoliks kesälomalla kun puhe meni vähän miten sattu :D

Sannuli
: juuh, ne menee ohi ja tulee taas. Tällä hetkellä mulla on jo pikkasen kanssa sellasia onnellisia ja innokkaita tunteita, mutta eiköhän tässä ehdi tulla paniikki vielä monta kertaa :D

Tuiskuli: mun mies on suhtautunu asiaan vähän rennommin kuin mä... :ashamed: Me molemmat toivottiin poikaa, ja ultran jälkeen, kun siellä veikattiin tyttöä, niin mulle se oli vaikea juttu, mies oli ehkä vähän pettynyt, mutta ei yhtään niin paljon kuin mä... :ashamed: Mutta mä oon saanut mietittyä asiaa ja alan olemaan tyytväinen tyttöönkin :) Mä vaan oon ite aina ollu niin poikatyttö, etten tiedä miten ihmeessä tyttöjen kanssa ollaan ;) :LOL:

tänään aattelin lajitella noi kaikki pienet vaatteet - katon mitä kokoja on ja paljonko esim. housuja - näyttäis olevan pelkkiä bodyja ja paitoja kauhee kasa :O Ollaan saatu tutuilta paljon vaatteita, eli niistä ei pitäis tulla pulaa vähään aikaan... :p Kaikki tietty poikien väreissä :LOL:

Teettekö te isyyspakkausta? Mulla on siihen jo kaksi hauskaa aio-vaippaa, ja sitten tilasin kivat tutit ja tuttipullon ja ruokalapun. Ehkä sinne jonkun hauskan vauvanvaatteen vielä laitan, ja vaikka korvatulppia, kumihanskoja ja kortsuja ... :LOL: hmm ja mitäs muuta? Oliskos ideoita? :) Ainiin sellanen savihomma olis kiva, millä tehdään vauvan kädestä tai jalasta taulu, paljonkohan se maksaa... täytyy tutkia :)

nähdään!
tömpsis ja super 28+0
 
Hello! Zalea, oh no :( Toivottavasti selkä voi paremmin.

Tömpsis, mulle ei ole vielä paniikkia tullut vauvasta, mutta synnytys tulee välillä mieleen, että "apua, selviänkö minä?!" Tai kyllä vauvakin välillä tulee mieleen, että miten me selvitään, osataanko, apuaa.. :D

Tuiskuli, me ei oikeastaan toivottu kumpaakaan, mutta oli poika-olo. Pojalta myös näytti ultrassa, ja varsinkin mies on siitä iloinen, kuulemma tekevät sitten miesten juttuja yhdessä :confused: heh.

Tömpsis, mä en ole ajatellut isyyspakkausta väsätä, mutta lupasin miehelle, että äitiyspakkaus on yhtä paljon sen :D Mä omin vain liivinsuojat.

Onkos teillä jo vauvat pää alaspäin? Mulla on vielä poikittain mahassa, ja vaikka on neuvolassa sanottu että se ehtii vielä pyöriskellä, mä jo stressaan vähän, että entäs jos Baby ei käänny.. Tuntuu niin tiiviisti olevan noin poikittain, jo pitkän aikaa.

Ja paljonko niitä ihan pieniä 50 ja 56 cm tarvitsee?? Saahan niitä kaupasta tietty lisää jos tarvitsee, mutta.. :LOL: Etukäteen ajattelin, että pidetään hankinnat minimissä, mutta odotuksen pituus voi tehdä tepposet.. Vielä ei ole paljoa vaatteita kuitenkaan.

Ainomieli 31+6
 
Ainomieli: mä just äsken sain valmiiksi vaatteiden lajittelun! :D Eli 50cm vaatteita oli vain muutama, 56 cm ihan kiitettävästi ja sit järkyttävät pinot 60 ja 62cm vaatteita! Ja hieman myös sitten isompia, esim. noin 70cm talvihaalareita on jo kait 3 kpl... minkäs kokonen haalari pitäis ens talvena olla? Muutenkin kiinnostais tietää kanssa, että minkä verran noita ihan pieniä pitäis olla... mies tosin pelottelee, että meidän mukelo on syntyessään noin 56cm ja 4,4kiloo :O :D :D Äitiyspakkauksessa tulee muutama 50cm vaate, eli se auttaa vähän, mutta ei esim. kevyttä haalaria ole kotiutumiseen ollenkaan, jos sattuis olemaan syksyllä kylmä keli. Muutenkin hankintoihin tarttettais vähän vinkkejä kokeneemmilta... ;)

Ei ole aavistustakaan siitä miten päin Sintti hengailee :D Potkuja tuntuu joskus molemmilla kyljillä yhtäaikaa, eli liekö se sitten hakkaa toiseen kylkeen ja potkii toiseen :D :D

voikaa hyvin,
tömpsis ja super 28+0
 
Moro!

Tuiskuli: synnytys ei vielä pelota, mutta olen jännityksellä katsonut Sydänääniä ja Kätilöt. Se on ihan äärettömän käsittämätöntä kuinka kaikki kipu ja tuska loppuu kuin veitsellä leikaten kun käärö tulee maailmaan.
Olin melko varma, että odotan tyttöä, mutta ultrassa näkyivät kulkuset heti ensimmäisellä kosketuksella, joten mekkohaaveet saivat jäädä siihen. Itse olen toinen kahdesta siskoksesta, joten en osannut ehkä muuta kuviota ajatellakaan. Muru puhui alusta asti pojasta ja oli tyytyväinen, koska oli osunut oikeaan. Hän taas on toinen veljeksistä. Aloin siis 20. vkolla odottamaan vähän niin kuin alusta, mutta nyt sitten poikaa. Tuntuu, että tieto sukupuolesta edesauttaa tässä ennakkoon tutustumisessa; pystyn muodostamaan helpommin mielikuvia tulokkaasta.

Ainomieli, poikittain on parempi kun perätarjonta. :) Ehdin jo itsekin huolestua kun kaikilla muilla muka oli ihan selvät sävelet siitä miten vauva köllöttää jo monta, monta viikkoa sitten. Nyt kahdella viime neuvolakäynnillä vauvan on arveltu olevan raivotarjonnassa. Kuten taisin jo aikaisemmin teillekin kertoa; vauvan hikkasut mm. tuntuvat alhaalla, joten olivat ilmeisen oikeassa siellä neuvolassa.
Meillä on ihan muutama koon 50 vaate ja 56:sia sitten enemmän. En ole itse ostanut kuin kourallisen vauvan vaatteita ja uusia ovat vain äp:n vetimet. Kaappi on ihan jumissa vauvan vaatteita ja jouduttiin mummeleille jo sanomaan, että nyt riittää hamstraaminen.

Ja aivan kamalaa, en voi kestää: mun kengän koko on kasvanut numerolla!!! Kun aloin puhumaan asiasta niin yhtäkkin yhdellä jos toisella on raskauksista jäänyt jalan koko isommaksi. Hei, tälläsestä ei ollut kyllä mitään puhetta! Vaikka kenkäshoppailu onkin ihan hubaa hommaa, niin koko kenkäkokoelmani uusimiseen tarttee lujasti pätäkkää. Elättelen vielä toiveita, että lättäjalkajumpalla jalkani palautuisi ennalleen. Voi tsiisus!

Huishuis!!! :wave:

MR 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Ainomieli ja tömpsis tuskailin tuota tarvikehankinnan ongelmaa ja omaa tietämättömyyttäni siinä tuossa lokakuun ketjussa. Sinne oli sitten nimim. Talvicci räppäissyt ihanan kattavan listan asioista, jotka voisivat olla tarpeellisia. Lienee tällä hetkellä toiseksi tai kolmanneksi viimeisellä sivulla ketjussa, mutta tulee seuraavan kuun pinoon sinne aloitussivun jatkoksi. Siitä voi olla apua... Itse olin ainakin kovin kiitollinen tuosta listasta. Tunnustan siis, että mulla ei oo vauvalle vielä(kään) ainuttakaan vaatetta tai muutakaan turvakaukaloa lukuunottamatta hankittuna :ashamed: .

Joanmi + matkustaja 22+4
 
Kauheasti taas olette kirjoittaneet!! =)

Oliviasta olikin mukava kuulla ja muutama muukin hetken hiljempaa ollut palaili, jee!!

Mulla naapuri sai vuosi sitten elokuussa lapsen ja olen siltä kysellyt. Äippäpakkauksen haalarilla pärjää kuulemma hyvin koko vuoden. Ja toki ostin sellaisen IHANAN karvaisenpörröisen nallehaalarin, siinä on siis ne sympaattiset korvatkin :ashamed::D.

Perhevalmennus oli ja meni, siellä oli 8 pariskuntaa. Ihan mukavaa oli, vaikka enemmän keskustelua olisi saanut olla. Mutta terkka lopetti heti valmennuskerran jos vähän aikaa hiljennyttiin. HÖH!

VAUNUT!!! Ne on nyt. Emmaljungat - edge duo combit, huutiksesta vuoden 2009 malli, mutta 2010 käyttöön otetut. Ja vaatteethan löytyykin kaikki... kestovaippojakin paljon. Vaatteissa ei ole ihan pieniä paljoa, mutta alussahan menee vähän reilummatkin. Siksi olen panostanut enemmän siihen 60-68 välille, 56 on kanssa, mutta aika monet erikokoiset ovat oikeasti aika samankokoisia. 70 vaatteitakin on hiukan. Mutta olen ajatellut, että ekan puoli vuotta noilla ehkä pärjäisi...?

Pinnis, lakanat, patjat, peitot, pinnasuojat yms. on. Kaikki hoitokamat melkein puuttuvat - siis voiteet yms. Ja leluja ei tietty ole, ei mobilea, ei rintapumppua, imetystyynyä, tuttipulloja, rintakumeja, imetysliivejä ja vaatteita, kaukaloa kelkkoineen yms. yms. Ne sitten äitiyslomalla hankittakoon. Sinne on enää vajaa 4 viikkoa...HUIIIIII!!!!

Ennen äippäloman alkua on vavu-käynti, eli terkka tulee kotiin. Tänään oli neuvola ja ensi viikolla taas kasvukontrolli polilla. Painoa tullut kokonaisuudessaan 3,4kg. Ja sf-mitta oli tänään 29cm. Sokerit on olleet ok, ja turvotus kohtuullisen aisoissa. Vekara on ihan järjettömän aktiivinen, siksi se ei ehkä lihokaan siellä kohdussa kun pyörii ja huitoo jatkuvalla syötöllä. Neuvolassa tosin nukkui taas. Syke 130, ja kun oikein paineltiin niin heräs ja johan oli sykekin 150 :heart:. Se on vaan tottunut nukkumaan aamupäivät kun olen töissä...

Vauvan asentoa en kyllä erota yhtään, tiedän kyllä milloin se aina on eri asennossa ja kääntymisen kyllä tuntee, mutta se että missä asennossa se on...?? Kyllä mä suht tunnistan sen jos pylly on tuossa oikealla puolella ja pään jos se on ylhäällä. Mutta nyt on jo pari kertaa ahdistanut pahasti ja tuntunut kuin olis sydänoireita, silloin se on puskenut palleaa ja keuhkoja. Huhhuh...mun pitäis kolmen viikon päästä olla laulamassa ihan tosissani, vähän mietityttää :D...

Mutta aamumaha on niin pieni, että ei ole kasvanut kuukauteen, iltamaha on kasvanut. Vauva on silloin eri asennossa ja maha ihan kova ja pinkeä :heart:.

Voidaans hyvin, täytyy lähteä pihahommiin...

Marienna ja pikkuinen potkukone 31+1
 
Heipat sängystä. Ihan ku tää olis menossa parempaa kohti. Vaikka pystyssä ei vielä pysty olemaankaan pidempään ku aiemminkaa. Kävin neuvolassa tänään ja voitteko kuvitella, painoa oli 3 kg vähemmän ku viimeksi. Maaten voi siis laihduttaa!

Hankinnat: Jotain vaatteita (mistä helkkarista sitä tietää paljonko niitä pitää olla??) sain siis serkulta ja lisäksi rintapumpun ja ammeen. Äsken tilasin nettikaupasta, baby pandako se nyt oli, muutaman bodyn, pipon, sukkia ja tumput. Lisäksi pedihealthilta ?? tuttipullot (lasisen ja muovisen), pari tuttia, nenän niistäjän ja olikohan vielä jotain. Tosiaan turvakaukalo on ja kärryt. Sänky saadaan ja äippäpakkaus on tulossa.

Monetkohan vuodevaatteet sitä tarvii? Hei sit yks uusavuttoman kysymys. Pesettekö siis kaikki uudetkin vaatteet, myös pakkauksesta??

Sitteri ja hoitoalusta pitää hommata ja mietin just, että kehtaisinko kerjätä tulevalta papalta itkuhälyttimen...
Täytyy käydä kattoon se Joanmin mainostama lista.

Asennosta ja hikasta: Asento oli jonkun mukaan niin, että pää olis tuolla oikeella kyljellä ja jalat tuolla vasemmalla jossain kai nivusen tietämillä. Oletan, että on niin edelleen. Sydänäänet kuului tänään selvästi tuolta oikelta. Hikka on alkanut tässä männäviikolla ja kyllähän sen tosiaan tunnistaa ku se sit alkaa :)

Kiitos muuten kaikista tsempeistä mitä olette toivotelleet! Ne lämmittää mieltä ihan oikeasti. Tsempit täältäkin kaikille kärsiville, onhan tää makoilu toisinaan ihan kivaakin.

zalea 32 ja 4köhän se ny on..

Ai niin, mitä h&m:n verkkokaupalle tai sivuille ylipäätään on taphtunu. En löytäny lastenvaatteita mistään, olisin tilannu sieltäki :D
 
zalea: toi on kyl vaarallista toi makoilu: silloin tulee tilattua vaikka mitä netistä kun ei muutakaan voi :D :D mä aion pestä kaikki vaatteet ja lakanat, myös uudet, mutta varsinkin noi mitä saatiin yheltä kaverilta, ne haisee niiiiiin hirveesti huuhteluaineelle! :O kuka kumma käyttää noin kovin tuoksuvaa huuhteluainetta vauvan vaatteissa... hmph. (no mä oon herkkänenänen muutenkin :D)

mä odotan että saan neulomis-inspiraation ja neulon sit vauvalle lämmintä vaatetta ihan noissa pienissä koissa, kun niitä tuntuu puuttuvan. paitsi, mun neulominen taitaa olla vähän isohkoa - neuloin keväällä ihanan myssyn vastasyntyneen kokoa ja voi morjens, kun nyt vertaan sitä oikeesti vastasyntyneen pipoon niin on pik-ka-sen iso... :whistle:

vuodevaatteita on mulla jo aika monta, varsinkin pussilakanoita. mä aattelin, että ois hyvä olla paljon myös aluslakanoita, niin ei ole sitten kiire pyykätä jos niitä likaantuu kauheen nopeasti. eikä talvella oo oikeen paikkaa missä kuivata kauhean montaa kerralla.

jaksankohan mä jatkaa maalausta... ja alkaako tänään satamaan vai ei? joudun laiskottelemaan vaan jos alkaa satamaan... ;)

tömpsis ja super 28+1
 
Kiitti, Joanmi! :) katsoin listan läpi sieltä lokakuisista, oli hyvä ja kattava, ajattelin kyllä noin puolet jättää hankkimatta :D Mun tapauksessa on ollut ihan hyvä, etten hirveän aikaisin alkanut hankintoja, koska nyt viime aikoina on tutuilta tullut jotain tavaraa. Esim. lakanoita on yhtäkkiä tulossa monesta suunnasta. Onneksi vain yhden lakanan olen ostanut kirpputorilta.

MR: täällä kanssa kavio levinnyt. Yritin ostaa kesäkenkiä, ja sinnikkäästi kaupassa hain sen "oman" koon kerta toisensa jälkeen, ja vain yhdestä mallista se oli sopiva :mad: Oli kyllä hellettä, jospa oli turvotusta...

Zalea, mä pesen kaikki ä-pakkauksen (ja muut uudet) vaatteet, luultavasti myös toppapuvun. Pesen omatkin uudet vaatteet, ollaan miehen kanssa herkkäihoisia, ja ajattelen, että niitä kemikaaleja peseytyy pois ennen kuin tulevat iholle.

Pakkauksesta tykkään muuten hirveästi, se haalari on aivan ihana mun mielestä! Ja Kelan kuvista poiketen pipossa oli sama nallen kuva kuin haalarissa, mukavaa. Marienna, mulla kanssa korvallinen nallehaalari, kirpparilla tuli nätti valkoinen vastaan :D En tiedä onko sama, mulla tuo ei ole talvihaalari vaan tuommoinen kevyt. Syksyllä kiva ennen kuin tulee kunnolla kylmä. Ja jee sulla on vaunut :) Meillä ei ole vieläkään, kun katsotaan ensin millainen auto tulee ja mitkä siihen mahtuu. Farmaria tosin ei oteta.

Maha kasvaa ja tuntuu oikeasti isolta. Yläkäyrän yli on mennyt, katsotaan jatkuuko sama tahti.. Supistelee joka päivä paljon, liitoskipuja on ja yöt on mitä on, saa valita nukkuuko oikealla vai vasemmalla kyljellä, ja herätä sitten lonkkakipuun.. IHANAA kuitenkin! Tuntuu että on elämäni parasta aikaa.

Mitäs vielä... Yhdet häät kävin läpi, päälle laitoin sitä mitä kaapista päälle meni, eli mustan mekon. Muuten oli kivaa, mutta korkokengillä koko aika siellä, joten seuraavana päivänä en paljoa kävellyt. Alkaa jo reissut lähikauppaankin olla useimmiten raskaita. Onneksi on loma!

Ainomieli 32+2
 
Hienoa kun täälläkin on taas näin paljon elämää :wave: kiva lukea muiden kuulumisia. Kun muuten toi sosiaalinen elämä on vaan facen armoilla kun flunssan takia ei paljoo jaksa käydä missään.

Viikko 37 POKS eikä vieläkään ainuttakaan supistusta... maha on ollut kyllä muuten iltaisin aika kipeä ja ehkä vähän painontunnetta alhaalla joten ehkä tää nykerö on vähän tullut alaspäin, ainakin toivottavasti.

Ainomieli älä turhaan vielä stressaa siitä mitenpäin siellä masussa majaillaan, mulla käänty just siinä 31 viikon paikkeilla yhtäkkiä pääalaspäin vaikka oli koko ajan siihen asti ollut perätilassa. Ja nyt senkin jälkeen vauveli on kääntänyt vielä kylkeä useamman kerran, raivotarjonnassa on kyllä pysynyt mutta välillä selkä oikealle ja välillä vasemmalle.
Eipä kai niitä ihan 50 senttisiä niin paljoa tarvita, varsinkin kun vauva syntyy kesäaikaan ja on lämmintä.

MR mäkin olen huolissani tosta jalkani koosta.. ihan muutamat vanhat kengät menee enää jalkaan, no osa on ollut turvotusta kun sitä on kuumina päivinä paljon, mutta ei ne kengät mee nytkään jalkaan vaikka turvotusta on ihan minimaalisen vähän. Paree olis jalan palautua ennalleen muuten menee meikäläisellä varmaan 50 paria kenkiä kirpparille. : / Olen kyllä kuullut monelta että kengänkoko jääkin raskauden jälkeen yhtä isommaksi kun jalka levenee. Mä en haluu luopua mun kengistä :mad:

Joku kysyi siitä pestäänkö kaikki uudetkin vaatteet, niin kyllä mä ainakin pesen ihan kaikki vaatteet mitä meille tulee. Mäkin sitä ihmettelin miten joku voi käyttää hajustettua huuhteluainetta vauvan vaatteissa, mutta kai mä vaan haistan sen niin voimakkaana kun itse käytän hajustamattomia pesuaineita kun nenä ei kestä enää edes Palmoliven suihkusaippuan hajua (siis sitä violettia). Aika herkkänokkainen musta tullut raskausaikana kai se tupakoinnin lopettaminenkin vaikuttaa vaikkakin oon aina ollut aika herkkä hajuille. Löysin muuten kaupasta semmoista nestemmäistä pesuainetta missä on ihan pieni hento tuoksu jonka minäkin siedän, oli Nuttu nimistä, siitä mä tykkään että saa ihan pienen tuoksun vaatteisiin. =)

Kai sitä pitää lyllertää tuonne maalaushommiin ennen kuin taas alkaa sataa, jospa sais ne tehtyä ennen juhannusta.

Sannuli ja Nykerö 37+0
 
Tulin raportoimaan, että tänään oli neuvola ja sijainen paikalla. Oli niin mukava käynti, kun terkkari kehui mun kaikki arvot aivan maasta taivaaseen. Verenpaine oli niin hieno ja aivan mahtavaa ettei ole turvotusta jne.. Vauvan sykkeen kehui myös, että on niin vahvaa ja tervettä ja hienoa ja vaihtelee juuri niin kuin on parasta jne.. Tuli ihan kauhean hyvä mieli, kun noin paljon kehuttiin :D Niinpä Sannuli, eiköhän tuo Baby kiepahda niin kuin suurin osa muistakin.. Nyt oli taas vinossa siellä, minkä tiesinkin liikkeiden perusteella.

Hajuttomia pesuaineita mekin käytetään, eikä huuhteluaineita. Olen myös saanut kamalan tuoksuvia vaatteita, huiskis koneeseen :x

Kävi sitten miehen vanhemmat täällä, miehen isä sanoi mulle että "Kylläpä sä olet lihonut!" Hänen huumoria... : / Krääh.

Ainomieli 32+3
 
Päivää!

Viidestä asti hereillä |O... Yöpissailu herättää aina parin tunnin välein ja jos unta takana jo kuutisen tuntia, ei uudelleen nukahtaminen käykään ihan tosta vaan. Tänään alkoi äitiysloma, joten en viitsinyt jäädä odottelemaan unta vaan olin tikkana työmaalla kahvit keitettynä jo ennen kahdeksaa. Jätin siis vain firman omaisuutta säilöön ja moikkasin työkavereita, ei sen pahemmin ollut dementia iskenyt.
Olen ollut jo niin kauan pois töistä, että moni näytti hämmentyvän kun kerroin LA:aan olevan vielä viisi viikkoa. Aika kyllä kuluu omasta mielestäni reipasta vauhtia ja koko ajan tuntuu olevan jotain menoa ja puuhaa. Jo yksi meno päivässä on ihan riittävästi näillä energiamäärillä. :)

Huomenna taas neuvolaan ja perhevalmennukseen, hmmm :whistle:.

MR 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa mammat, pitkästä aikaa!!! :wave:

Tää mamma on paahtanu töissä ja sitten ollu kotona niin kuitti, että valehteematta en oo reiluun viikkoon käyny netissä. Oli aika "mukavat" työvuorot suunniteltu, kun kävin viikon sisällä valvoskelemass 4 yötä, kahdessa osassa, välissä 1 vapaa ja muutama ilta-aamuvuoro. Oli sitten pikkasen rytmi hukassa ja niitä univelkoja on tullu sitten makseltua.... Hullua hommaa, tiedän ja suunnittelinkin, että jos tämmösenä jatkus, niin saikkulappu ois kyllä äkkiä kourassa. No, onneks ei enää oo pitkä aika siihen, ettei tartte tehä koko, joten ei niitä oo enää kuin muutamia edessä.

Hankinnoista: Sain tossa viime viikolla työkaverilta pinnasängyn, hoitopöydän ja vauvan leluja. Leluja en oo vielä ees jaksanu käydä läpi, niitä oli nimittäin PALJON!! Kaupasta en oo vielä mitään ostanu, mutta kenties sitten elokuussa, kun jään kesälomalle. Vaunuuista oon paljon työkaverin kanssa jutellu, sillä hänellä nuorin lapsi kaks vuotta. Työkaveri lupaskin, että voi lähtee mulle kaveriks kauppaan katteleen niitä vaunuja, osaa sitten antaa mielipidettä siitä, että mitkä ominaisuudet kannattaa kattoo ja mitä nyt ei välttämättä tartte.

Pesänrakennusvimmasta. Ei oo vielä kovasti iskeny päälle. Oikeestaan siis ollenkaan.. :confused: Ehkä se tästä...

Krampeista: Meikäläinen herää joka yö siihen, että asentoo vaihtaessa kramppaa jalat. No, oon nyt sitten hakenuu apteekista magnesiumia ja sitä nappaan illalla. Ei oo vielä poistanu kramppeja, mutta on tehny ne siedettävämmäks, kun eivät kestä niin pitkään. Saa ees pikkasen paremmin nukuttuu.

Sain sitten viime neuvolassa ensimmäisen lääkäri-neuvola ajan. Se ois tossa muutaman viikon päästä. Mies on tulossa mukaan sinne lääkärille, sillä kuuli, että siellä on ultra. =) Meillä on semmosta kissanhännänvetoa tosta sukupuolesta, mutta kummallekaan ei oo väliä sillä kumpiko tulija on, kunhan terveen vauvan saa. Mun oma isä on sata varma, että poika tulee ja taas appiukko on sitä mieltä, että tulija on tyttö kunnes toisin todistetaan. :D No, jompi kumpi tulevista vaareista on oikeessa, mutta olen varma, että vauva saa yhtälailla huomiota vaareilta, oli sitten kumpaa sukupuolta tahansa.

Terkkari kehotti sitten meikäläisen varaamaan aikaa sokerirasitukseen. Pitää kuulemma käydä, kun ikää on niin paljon ensisynnyttäjäks, että sokerirasitus kuuluu asiaan. Selma, mennään sitten, vaikkei kyllä yhtään huvita. : / Itte pistelen immeisiä työssäni, mutta en nyt niin fanaa niitä sormenpääpistoja, mutta kai ton kestää. Tympii vaan ajatus siitä litkun juonnista ja muusta. Yök.

Ei oo vielä isoo paniikkii iskeny vauvan saannista. Synnytystarinoita en oo pahemmin halunnu kuulla, sillä ne on niin yksilöllisiä kokemuksia. Kyllähän se itte synnytys pikkasen hirvittää, mutta kun se nyt sattuu kuulumaan asiaan, niin läpihän se on käytävä. Ja se on sen arvoista!!! Enemmän välillä jännittää se synnytyksen jälkeinen aika. Oon sanonukin mun miehelle, että mä varmaan rikon sen lapsen, ku se on niin pieni. Aikuisia osaan käsitellä, mutta että semmosta pientä nyyttiä. Kissaakin osaan nostella, mutta sitä ei tartte kuitenkaan pestä ja pukee ym. ja osaa kannatella omaa päätään tukematta. No, onhan naiset selvinneet kautta maailman sivun, joten enköhän mäkin, niin ku meistä tulevista mammoista kaikki!!!! :flower:

Jaha.. jos sitä eväitä lähtis laittaan valmiiks ja suunnistas viimeiseen työvuoroon ennen Juhannusta!
Ei muuta kuin MUKAVAA KESKIKESÄN JUHLAA MAMMAT!!! Vuoden päästä sitä jokaisella meistä nyt kirjottelevalla on sitten toi napa-asukki jo navan tällä puolella, joten muistakaa nauttia tästä viimeisestä juhannuksesta ennen äidiksi syntymistä sen vaatimalla tavalla (eli, lyllerretään jokainen eteenpäin ja nautitaan mahasta)!!! :D;):whistle:=)

t.Pol ja masuasukki 23+3
 
Hui Ainomieli, hyppäs ihan sydän kurkkuun (itse siirrän asiaa aktiivisesti pois ajatuksista). Mulla on kyllä toiveet korkealla ton Sannulin suhteen. Olihan siellä muitakin, joilla LA kohtapuoleen; mites teidän olot/pakotukset/laskeutumiset/jnejne?

Neuvolakäynti oli paljon hyödyllisempi kuin osasin odottaakaan. Kerroin perhevalmennuksen olevan verovarojen tuhlausta ja neuvolan täti kävi pikaisesti ne oikeasti tärkeät asiat läpi joita pohjasi myös omiin kokomeuksiinsa juuri tästä sairaanhoitopiiristä. Imetystekniikka, väliliha-asiat, supistusten alkaminen, synnyttämään lähtö, sairaalassa tapahtuvat asiat (esivalmistelut, kivunlievitys, asennot, jne) on nyt "hallussa"... :eek:
Minkäslaisia ohjeita teille on annettu välilihavoitelun suhteen? Olin ostanut apteekista sen Ceridal intime -öljyn, vaikka apteekin henkilökunta ei sen tehoa nyt mitenkään erityisesti suositellut. Nyt neuvolan tätikin kehotti oikein lotraamaan öljyllä emättimen ympäristöä ja venyttelemään valmiiksi paikkoja. Samoin neuvoi kertomaan sairaalassa kätilölle, että välilihan saa leikata vasta kun on pakko. Olin lukenut uudesta hoitosuosituksesta jonkin aikaa sitten ja asia jäi jonnekin tonne mielen sopukoihin vaivaamaan Ensimmäinen hoitosuositus - Uudenmaan läänin kätilöyhdistys ry. Hyvä, että tuli nyt puheeksi.

Vauvakin oli kuulemma laskenut alas, mutta ei sentään vielä kiinnittynyt. :) Mulle ei ole ainakaan toistaiseksi annettu mitään kokoarvioita (ultrassa, joo, että vastasi viikkoja), ehkä sekin tulee siellä lääkärikäynnillä parin viikon päästä sitten vasta. Mites teillä muilla?
Taidan pyöräyttää vielä rahkapiirakan, jotta voin kattella vierestä kun muut herkuttelee illalla hmph : /.

Voikaa hyvin ja kertokaa ny mitä teille kuuluu!!!

MR 35 poks
 
Hyvää pikku-lauantaita täältäki :) Ihan niinku jalka olis parempana. Fysioterapeutti sai eilen mun takareiden aukastua sen verran hyvin, että se ei kipuile juuri lainkaan enää.

Pinnis kotiutui eilen ja nyt olis hirvee hinku päästä laittaan kaikki jo paikoilleen. Lisäksi sain tänään sovittua kaupan himoitsemastani Hemnes-lipastosta ja tuipa vielä säästöäki ku Tori.fistä sen löysin. Maanantaina haen sen ja toimitan ton sohvan tuosta uuteen kotiin. Sit viimein voin alkaa pesemään noita vauvan vaatteita. Ei millään jaksais oottaa sitäkään. :)

Äitiyspakkauksen toivoisin saavani viimestään huomenna, olis tasan kaks viikkoo siitä ku se on kelan mukaan tilattu. Sitäkään en jaksa oottaa....
:ashamed:
MR: hyvää mammista!!

Pol: Mä jouduin käymään sokerirasituksessa
kaks kertaa, 16 viikolla ekan kerran ja olisko ollu 26-28 ku kävin toisen kerran. Molemmilla kerroilla tulokset hyvät ja tokalla kerralla kaikki arvot oli jopa paastoarvoja. Tätä neuvolantäti vähän ihmetteli.

Ei kai tässä, tänään vielä fyskoterapiaa.. Pikkusen jännittää minkä kokosen laskun se sieltä matkaan antaa :rolleyes:

Hyvää juhannusta kaikille!!
 
Pol mulla ainakin otettiin sokerirasituksessa verikokeet ihan tuolta kyynärtaipeesta eli ei pistelty sormenpäihin.

Ainomieli niinpä on aika ihme jos kaikilla heinäkuisilla menee sinne lähemmäs laskettua aikaa.. no yleisin päivä synnyttää on kait 40+2 ja mä ainakin olen varautunut että yli mennään ja rytinällä eli mulla olis pahimmassa tapauksessa vielä kuukausi aikaa vaan odotella. Oon kyllä uhannut että juhannuksen jälkeen rupeen riehuun siihen tahtiin että on pakko alkaa tapahtua jotain. Maanantaina kuiteskin tulee 38 täyteen ja silloin vauveli on jo täysiaikainen eikä pitäisi olla mitään suurempia riskejä enää. Tosin miehen loma alkaa vasta mun laskettuna päivänä joten sitä ajatellen olis ihanteellista että syntyis juur ennen sen loman alkua.

MR hyvää äippälomaa!!! Mä taas epäilen että sä oot ennen synnärillä ku mä. Täällä kun toi mukelo on vaan ittepäisesti ylhäällä (ei ilmeisesti halua luopua yksiöstään) eikä niitä supistuksiakaan oo minkään moisia. Mites muilla heinäkuisilla onko teillä supistuksia?

( . ) kremppoja tulee ja menee... mut ei niitä supistuksia. Alaselkä on ruvennu tuleen iltasin kipeeks. Ja aamulla tuntuu että ihan jokapaikkaa jomottaa kunnes pääsee sängystä liikkeelle ja niveliin liikettä. Mä en vaan tiedä että mistä mikäkin vaiva johtuu.... osa on flunssan aiheuttamia ja osa taas liiasta rehkimisestä kun eilenkin oli pakko trimmerillä siivoilla vähän pihassa nurkkia juhannukseks. Vielä ei ainakaan oo mitään menkkamaisia kipuja tai mahan tyhjenemistä havaittavissa, niitten kai pitäisi enteillä synnytystä. Huomenna taas neuvolaan tapaamaan terkkarin tuuraria, eli saan taas ite kertoo että mitä sen pitää tehdä :D Nyt täytyy jatkaa juhannussiivousta.

Sannuli ja Nykerö 37+2
 
Pol82 Ihan samoja ajatuksia ja ennakkohuolestuneisuutta vauvan kanssa pärjäämisestä täälläkin. Alkuun varmaan on ihan hukassa, että miten kaikki pitäisi tehdä. Mutta niinkuin totesitkin, niin on sitä ennenkin selvitty :). Katsotaan jos noista syksyllä joskus alkavista perhevalmennuksista sais siihen jotain ajatusta.

Synnytys on myös alkanut hiipiä mieleen. Ja uniin. Ei paljon, mutta alkaa pikkuhiljaa tajuta, että kyllä tuo pieni pitää joskus maailmaan saattaakin ;). MR on vissiin miettinyt samoja asioita kuin minäkin. Jotenkin pelottaa, jos tuota välilihaa joutuu leikkaamaan... Samoin pelkään neuloja ja veren näkeminen saa voimaan pahoin, joten voi olla aika mielenkiintoinen kokemus toi synnyttäminen. En pysty neuvolassa katsomaan yhtään, kun multa otetaan verikoetta. Onneksi terkka on jo oppinut puhumaan mun ajatukset muualle homman ajaks, ni on jo alkanut tottua itekin selviämään tilanteesta. Eläinlääkärissäkin olin pyörtyä, kun koiralta otettiin verikoe :ashamed:. Ell:llä oli kyllä hauskaa, kun omistajan piti ottaa kesken homman vähän lukua. Neulat ja veri vaan tekee pahaa.

Mutta tosiaan, herkutelkaa ja nauttikaa masujen kera juhannuksesta!!
 
Moimoi!

Pol: Vasta muutaman vkon päästä eka neuvolalääkäri? Menee kyllä tooosi erilailla eri sairaanhoitopiireissä, kun mulla oli rv 12+ ja rv 20+ heti nt- ja rakenneultrien jälkeen ja vielä tuolla rv 37+ (taitaa olla se mitä muut ovat kutsuneet synnytystapa-arvioinniksi...). Eikös teillä sitten ole ollut sitä rakenneultraakaan vielä, meinaan vaan tota sukupuolen arvuuttelua, vai eikö vain näkynyt kunnolla? Aika hauska, että teillä miesväki ottaa kantaa, kun musta on tuntunut, että jokainen synnyttänyt nainen taas on arvioinut mun vattaa... :)
Minä jouduin sokerirasitukseen vasta kun virtsassa oli sokeria, mutta muistaakseni tais olla aika monella täällä käytetty samaa veruketta, että kaikki kolmikymppiset menee. Ja mä vasta vanha oonkin!

Sannuli, eiku sä. Kaikilla ei ole vauva laskeutunut vielä synnyttämään mennessäkään. Ja sikstoiseks; vaikka sulla menis kaksi viikkoa yli, niin ei vieläkään ole mun laskettuaika. Huoh...

Joanmi, Voi neulakammo! Käske niitten siellä sairaalassa sitten tökätä kaikki neulat mitä vaan vois tarvita siinä kohtaa, jos satutkin pökräämään. Mua jännää epiduraali...

Toivotan hyvät Jussit kaikille mammoille missä sitten ikinä olettekin.

Huishuis! MR 35+1
 
Sannuli79: Täällä on supistuksia enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Viikko sitten vikassa neuvolalääkärissä todettiin kohdunkaulan lyhentyneen ja pehmentyneen, että jotain on sielläkin tapahtunu. Keskiviikkona terkkari totesi, että vauva on jo vähän laskeutunu, mutta mahtuu vielä hyvin alemmaksi, että nyt vaan odotellaan.

Katselin eilen säätiedotusta ja ensiviikolle luvattiin taas hellelukemia.... : /
 
Hyvää juhannusta!

Mainiota, että täällä on sellainen heinäkuisten armeija, että saadaan me elokuiset tukkukaupalla tietoa ja synnytyskertomuksia tueksemme! Hyvä tytöt! Mua jännittää kanssa nimenomaan se väliliha-asia, elikä siitä emättimen aukosta tuleminen. Kohdunkaulan läpi tulkoon mitä vaan. Mulla on muutenkin arat paikat ja joka kerta mies tuntee itsensä mieheksi kun tuntuu, että olis ahtaatkin paikat... Kai sitä öljyä on pakko ostaa. Sitä weledan öljyä saa muistaakseni viikoilta 32 tai 34 eteenpäin käyttää. Edelleen meinaan vetää luomuna, tosin sen välilihan puuduttamista vastaan en ole. Mutta saas nähdä mitkä kaikki myrkyt vaadin sitten tositoimissa :LOL:.

Täällä onkin nyt sitten kontrollin jäljiltä 2kg kultaa. Painoa tullut vauvalle 4 viikossa 1kg. Tosin vähän mietitytti...Ultra oli jotenkin rikki, piti sammuttaa valot, että lääkäri näki ruudusta yhtään mitään. Pää vastasi 33w, mahan ympäryksen mittasi kerran 28w kerran 29w ja sitten kone suostui tallentamaan arviota varten mittauksen 32w (lääkäri mittasi siis aina uusiksi SEN takia, että se tallennus arviota varten ei ollutkaan jäänyt koneeseen). Ja tasan 32+0 oltiin siellä. Että vähän mietitytti että mikä noista mahanympäryksistä nyt sitten oli se oikea, ja jos se ei ollutkaan tuo 32w oikeasti niin mikä olis sitten painoarvio ja pitäisikö olla huolissaan. Soitan yksityiselle varmuudeksi maanantaina, jos saisi ajan... Käyrilläkin oltiin, ei ollut supistuksia, vauva nukkui niin pulssi oli 125 ja kun heräsi niin 145-150. Virtauksia oli napanuorasta hankala saada kun vauveli potki ja huitoi masussa. Lääkäri käski sanoa sille, että nyt pitää olla paikoillaan, täällä on vähän vieraita. Ei se totellut :). Ja todella vilkas on nyt ollutkin muutenkin. Mökki heiluu kuin viimeistä päivää :D. Perätilassa tai poikittain paremminkin tämä on, ja siksi koko maha tärisee. Jalat kaivautuu kyljen ja nivusen taitekohtaan. IHANAA! Maha on yhtäkkiä kasvanut kovasti ja pikkuinen on niin voimakas :heart:.

Mä en jää ollenkaan kesälomalle, vaan sitten parin viikon päästä suoraan äitiyslomalle. Vauvan kamppeethan mulla on melkein kaikki pesty. Mutta pitäis alkaa remontti ennen vauvan syntymää. Miten sitä jaksaa?? Mutta pakkohan se on ennen tehdä ennen kuin pinniksen kokoaa ja kamat laittaa paikoilleen.

Jos muuten muistatte KattiMattiksen tuolta kuumeilijoista, niin se on ilmeisesti saanut taustalta plussan!! Ja siellä taitaa olla toinenkin, joka juuri parhaillaan tuijottelee sitä ihanaa punertavaa viivaa :). Tulispa kunnon aalto. Oli se marras-joulukuu meinaan siellä ketjussa aika uskomatonta aikaa!!

No, ei muuta kuin taas hommiin hops!

Voikaa hyvin,

Marienna ja potkulainen 32+2
 
Hyviä uutisia toit Marienna. Tähän samaan hengenvetoon: luin Anna79:n kuulumiset heinäkuisten pinosta, jossa arveli käynnistämisen olevan ihan lähiaikojen toimenpide :eek:. Tsemiä Annalle!
Mä oon kade; mulla ei ole mitään painoarvioita mistään suunnasta annettu ja viimeisimmästä ultrastakin on yli 15 viikkoa aikaa!!!! Vielä noin 5 viikkoa ja näen jantterin toivottavasti ihan livenä :).

Lähdetään vielä lyhyelle kotimaan kesälomamatkalle maanantaina, jonka varrelta tulee vauvavehkeisiin mukaan vielä rintapumppu. Kaveri meinasi, että hän ei olisi pärjännyt ilman kun tuntu, että tissit räjähtää. Mulla lähinnä itsekkäät taka-ajatukset; että pääsis edes johonkin ihmisten ilmoille syksyllä :).

Liityin tuolla kerho-osiossa oman alueeni mammarinkiin, vaikka olin vakaasti sitä mieltä, että mä en sitten ala ravaan missään hölmöissä tapaamisissa ja tuki rattailla tavaratalojen kahviloiden käytäviä kymmenen muun imettäjän kanssa. Tosiasia vaan on se, että mun reealimaailman tovereista vaan pari on kotimammana taaperon kanssa, joten voi käydä muuten vähän suppeaksi tuo sosiaalinen elämä. Tässä sakissa näytti olevan hyviä keskusteluja ja rohkeita ihmisiä, joten ehkä minäkin saan revittyä itseni tapaamisiin tai jotain...

Tuitui!

MR 35+4 :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

En olekaan varmaan pitkään aikaan kirjoitellut, kun eipä tässä mitään ihmeempiä ole tapahtunut. Painoa on jo kertynyt "mukavat" 14-15 kg ja pötsi on aika muhkea... Muuten kaikki on siis mennyt varsin hyvin, vauveli kasvaa juuri keskikäyrän tuntumassa, supistuksia ei ole ollut ja nyt elellään seesteistä vaihetta eikä jotenkaan osaa ajatella että joskus tämä ihan oikeasti täältä syntyykin... :O Nyt juhannuksesta alkoi kesälomakin joka jatkuu sitten suoraan äippälomana. Ihanaa, kyllä tässä jo loman tarpeessa alkoi ollakin! Hankintoja ollaan vähitellen tehty: vaunut, hoitopöytä, muutama vaate yms. on hommattu. Ensi viikolla pitäisi käydä hakemassa äitiyspakkaus.

Mulla oli kanssa eka neuvolalääkäri vasta muutama viikko sitten, 27+1 taisi olla plakkarissa. Täällä Helsingissä ilmeisesti nt-ultra korvaa jonkun neuvolalääkärin...

Ihanaa kesää kaikille!

Arminen 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Viu
Hyvää juhannusta, mammat!

Täällä kärvistellään loppusuoran kipujen kanssa, on repimistä, jomotusta ja turvotusta. Neljä päivää sitten selkäkipu vei jalat alta ja diagnoosina neuvolassa olikin - noidannuoli! Sekin vielä, sanon minä! Nyt selkä on jo vähän parempi, mutta yöt erittäin katkonaisia ja turvotusta paljon. Painoa olen kirinyt sen 14 kg.

Mehän saatiin vauvan painoarvio viikolla 36 ja jotain ja se oli silloin 3 kg. Kyllä vähän mietityttää, miten iso mötky on nyt. Hurjalta tuntuu, että LA vaan lähestyy. meillä on meneillään valtava putki-lämmitys-kylpyhuoneremontti, jonka kovasti toivoin valmistuvan ennen vaavin syntymää, mutta epätodennäköiseltä näyttää. Vanhalla talolla on omat yllätyksensa. Onneksi meillä on pihasauna, jossa jussinakin tunnelmallisesti kylvettiin, kunhan en vaan synnytä sinne entisajan malliin! Olo on jo ihan hieman malttamaton ja ajatukset pyörii kovasti vauvan tulossa, kun mies yrittää kysellä mielipidettä johonkin saumauslaastin värisävyyn!

Välillä tuntuu öisin, että synnytys alkaa, kun näkee siitä unta ja herää hurjiin selkäkipuihin, mutta supistuksen supistusta ei ole tullut, vaikka pää on tosi alhaalla. Hurjan hassu tunne muuten, kun vauva pyörittää päätään tuolla alaosastossa :)

Jaksuja kovasti kaikille odotuksen eri vaiheisiin!

Viu & elviira 38+3
 

Yhteistyössä