** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **

Helou naiset!
Tällä mammalla viimeinen työyö ensi yönä, IHANAA, sen jälkeen sa nukkua monta yötä omassa sängyssä, ei mee rytmi enää niin sekasi!!!!

MR mun raskaus saatettiin alulle naistentautien polilla, joten mulle raskauden toteaminen (ensimmäinen ultra) tehtiin siellä. Neuvolasta sanottiin, että se vastaa ekaa lääkärikäyntiä. No, rakenneultrassa on käyty viikolla 20 ja sen jälkeen oon päässy vain terkkarille, joten mulla tosiaankin on eka neuvolalääkäri viikolla 26.. :|
Ja kyllä meille siinä rakenneultrassa sanottiin, että mitää näkyy, mutta sitä me ei olla kellekään paljastettu. :D Haluu pitää porukkaa jännityksessä! Ja tosiaan, meitsin sukulaisista jotenkin mimehet on kovasti arvioineet vauvan sukupuolta. Viimeks juhannuksena tädin mies onnitteli miestäni siitä, että meille näyttää tulevan poika. Kukaan muu kuin appiukkoni ei ole sanonut tulijan olevan tyttö, että saa nyt sitten nähä kuka osuu oikeeseen. ;)

Voi jee, vai on sokerirasitus laskimoverinäytteillä mitattava..... jippii.... mä aattelin, että ne "helposti" ottaa kaikki mittaukset sormenpäästä. En nimittäin fanaa noita verikokeita, vaikkei mulle neulat ja veri pahaa teekään. En vaan kato ku pistetään, muuten jännitän automaattisesti käteni. Mutta ku mulle tulee helposti mustelmia, ni mähän oon ihan piesyn näkönen sitten keskiviikon jälkeen kyynärtaipeista. Ja sitten ku mulla vielä joistain neuloista on jääny arvet jo valmiiks kyynärtaipeisiin. Mainittakoon tässä heti, että oon aikanaan luovuttanu verta, en siis minkään huvin vuoks oo tökkiny itteeni kyynärtaipeisiin. ;) No, kärsittävä on toi sokerirasitus, kerta se kuuluu nyt seulaan korkean ensisynnyttäjän iän takia..... Huoh....

Nyt huomasin juhannuksen aikaan, että autossa pitempään istuessa kannattaa kääntää penkkiä pikkasen takaviistoon. Ei puutunu läheskään silleen jalat, ku aiemmin. Piti toki pysähtyy jalottelemaan ja vessaan, mutta ei ollu niin tuskanen olo jaloissa, ku vähän kenotti taaksepäin. En tiedä auttaako toi kikka sitten enää loppumetreillä, kun maha painaa sitten selkään, jos liian alas veivvaa penkin. Mulla meinaa nimittäin olla ongelmana se, että rupee tuleen noita ulkopuolisten tekemiä suunnitelimia kesälomalle. Ja mulla kesäloma elokuun alussa ja sillon maha on jo kuitenkinjokseenkin iso... Oon jo pikkuhiljaa kaikille sanonu, etten välttämättä enää mahan kanssa reissaa yhtään mihinkään lomalla, mutta eihän kaikki sitä ymmärrä. Ku ei nyt viittis istuu autossa itteensä ja mahaansa kiduttamassa, kun ei se enää näilläkään viikoilla oo mitään herkkua, saati sitten jatkossa.
Onks kellään heitellä hyviä vinkkejä siitä, että miten mahan kanssa matkustelusta sais miellyttävämpää??

Nyt tökkii ajatus jo siihen malliin, että taidan vetäytyä sohvalle tirsoille, että jaksaa yön painella pitkin käytävää... |O

Mukavaa kesäkuun loppua mammat!!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 24 POKS
 
Viu
Mun on jo monta kertaa pitänyt vinkata, että jos teillä on imetystyyny jo hankittuna, niin ottakaapa etenkin loppupuoliskolla olevat se yöksi viereen. Ihan loistava apu on ollut mulle keskiraskaudesta asti nukkumisen kanssa. Sen saa kyljellään nukkuessa kivasti polvien väliin ja maha siihen mutkakohtaan, avot! Ja jos jalkoja särkee kovasti voi sen potkaista jalkopäähän ja nostaa jalat sen päälle, muotoutuu ihanasti.
 
Juhannus tuli ja meni, eikä vieläkään merkkiäkään mistään edistyksestä...
Välillä kyllä tuntuu painontunnetta alhaalla kun kävelee, mutta ei mitään sen kummempaa. Tänään olin jo varma että NYT tapahtuu jotain kun vatsa heitti volttia ja tyhjeni kertalaakista, mutta sitten mies sanoi että hänellä on sama vika :kieh: eli mein juuri syödyssä ruuassa oli varmaan jotain pilantunutta ja kai mä nyt olisin huomannut jos se vatsan tyhjeneminen olis ollut supistusten syytä. Väsymys vaivaa ja lonkkakipu ja toi typerä hellekin tuli taas takas :kieh: tuskainen viikko siis edessä! Flunssa onneks rupee hellittään pikkuhiljaa! Keskiviikkona taas neuvola, jossa tuskin mitään uutta mutta onneks sentään oma terkka on tullut takas lomalta niin on vähän luottavaisempi olo.

Kiva kuulla viun kuulumisia pitkästä aikaa. Tuu kertomaan sit uusista oireista mitä ilmaantuu ku LA lähestyy. :wave:

aamuyö: toi helle olis kyllä saanut jäädä tulematta!!! Sulla sentäs on edes niitä supistuksia, että on edes jotain toiveita synnytyksestä.

Sannuli ja Nykerö 38+0
 
Onnea Sunni :flower::flower: Toivottavasti sä olet veturina koko kuumeilijoiden tutulle ketjulle. Saataisiin kunnollinen megaplussatsunami!
Hyvin on muistissa miten kovasti pelotti kestääkö raskaus...ja tottakai se pelko edelleen on läsnä siinä muodossa, että meneekö kaikki hyvin.

Aah ne ihanat nipistelyt :heart:. Joka nipistelyllä alkio kaivautui vaan tiukempaan ja tiukempaan kiinni!! Koskas uskallat neuvolaa varata? Kesällä voisi olla hyvä idea varailla aika nopeaankin, koska väkeä on töissä vähemmän. Onneksi äippäneuvolasta ei tingitä vissiin missään. Aika menee sitten tajuttoman nopeasti, joten nauti joka hetkestä. Toivottavasti kovaa pahoinvointia ei tosin tule dOb. Sannuli päivittänee sut listoille. Laita viikkoja ja arviota lasketusta ajasta. Lasket vaan menkoista, niin ne laskee neuvolassakin vaikka olis millainen kierto...Kohta täytyykin tehdä uusi pino, koska Sannuli saa kohta jo vauvan!!!

(.) sen verran, että täällä on vaavi varmaan oikeesti kasvanut 4 viikossa sen kilon, koska tää melske on aivan mieletöntä. Ihan sattuu lonkkiin/lantiolle kun tää pikku poikittain köllijä potkii menemään. :rolleyes:

Voidaans taas hyvin!

Marienna ja potkukone 32+4
 
Ai niin ja kiva tosiaan kuulla Viusta :D.
Ja sit vielä, että onko kellään ollut hengenahdistusta? Mulla tuntuu joskus, että painaa keuhkoja kovin, sykekin muuttuu. Ahdistaa jotain 10-15 sekuntia, ja välillä oikein kovaakin. Vähän kuin kohtaus. Mietin voiko se olla supistus, mutta ei mahakaan silloin erityisen kovalta tunnu. Aika samalta... Tuntuu, ettei se oo vauva, vaikka ensin ajattelin niin. Mutta kun se on poikittain, joten pää eikä jalat ei voi painaa palleaa. Laulaminenkin onnistuu älyttömän hyvin. Enkä silleen hengästy entistä kummemmin.

Olen kysymysmerkin muotoinen ihmisraunio :LOL:
 
Moi kaikki!

Tervetuloa munkin puolesta Sunni ja onnea kovasti! :heart: Ne ekat viikot on niin jännittäviä ja toisaalta jopa vähän pelottavia. Mutta toivotaan, että pikkuinen pysyy kyydissä loppuun asti. Ja tosiaan toivottavasti muut sieltä seuraavat esimerkkiäsi ja tulevat pian plussien kera tälle puolelle :)

( . )... Me sitten käytiin rakenneultrassa ja Masasta tuli Maisa :) Ei ne tietenkään sataprosenttisen varmaksi sitä voi sanoa, mutta lääkäri näytti haaraväliä ja sanoi, että jos täällä vehkeet olisi, niin kyllä ne näistä kuvakulmista näkyisi. Mä oon tainnut jo sanoakin, että mulla on ollut sellainen tyttöolo jo hetken aikaa. Mieskään ei vauvan sukupuolta pannut pahakseen, vaikka olikin ollut raskauden alkupuoliskon sitä mieltä, että meille tulee poika. Alkoi keksiä vaan nimiä prinsessalle :) Mä oon sitten ehtinyt jo muutaman sievän tyttöjen vaatteen ostaa... :D

Muuten oli ultrassa esillä samat ongelmat kuin aikasemminkin, eli istukan ja kohdun virtaukset ei koo ihan niin hyvät kuin voisi olla. Vielä ei ole mitään hätää, kun vauva on kasvanut niin reippaasti (vastasi reilusti viikkoja ja vähän ylikin). Mutta todennäköistä on, että virtaukset ei ainakaan parane. Lääkäri kehotti varautumaan henkisesti siihen, että jossain vaiheessa aletaan ensin antaa vauvalle kortisonia ja sitten käynnistetään synnytys jo reilusti etuajassa (kun ajatellaan vauvan selviävän jo täällä yksiönsä ulkopuolella). Ja seuraava lääkäriultra on sitten 5 viikon päästä. Oli eri lääkäri kuin aikaisemmilla kerroilla (mulle siis kaikki ultrat tekee lääkäri, kun mä kuulun aikasemman kohonneen verenpaineen vuoksi riskiryhmään), mutta tämä nykyinen oli ehdottomasti miellyttävin ja kertoi asiat niin, että me ymmärrettiin. Ohjeet oli lähteä kotiin, ottaa rennosti ja kerätä mahdollisimman paljon viikkoja. Mutta nyt sitten siihen seuraavaan ultraan asti vaan mittailen kotona verenpaineita (mitä oon siis tehnyt koko raskausajan 2 päivän välein...) ja koitan olla stressaamatta. Helppoa : /

Hui. Onpa jännittävä, miten monella alkaa olla jo vauvan syntymä ihan käsillä! :) Ihan varmasti jännittää ja hermostuttaa ja kaikkea... Tsemppiä vaan kovasti kaikille! Kyllä te siitä selviätte ja palkinto on sen arvoinen!! Mulla oli tässä sellainen kausi, jolloin mietin synnytystä ihan joka päivä ja monta kertaa. Mietin, että pitääkö väliliha leikata, tuleeko repeämiä, tarvitaanko imukuppia jne. Mutta nyt se kausi taitaa olla ohi ja synnytys on siirtynyt ajatuksissa taka-alalle. Nyt pitäisi hommailla kaikkia vauvan tarvikkeita ja kai pian äitiysloma-asioitakin jne... Ja kohta voin tilata jo äitiyspakkauksenkin :)

Hyvää viikonjatkoa kaikille, lomalaisille ja työssäkäyville! :) Toivotaan, ettei tulisi ihan hirmuinen helle...

t. Tuiskuli ja Maisa 20+0 (Iso poks, puoliväli ohitettu!)
 
Hauskaa jussin jälkeistä aikaa naiset!

Tervetuloa ja writyisesti onnea Sunni! Alkuraskaudessa on just kamalaa se epävarmuus. Itse en ole ressannut kaverin kyydissä pysymistä oikeestaan vasta rakenneultran jälkeen rv 20, koska tuolloin mulle varmistu liiketuntemukset. Mutta niinku moni lapsellinen on jo maininnut, niin se todellinen huoli alkaa vasta synnytysen jälkeen ja se kestääkin sitten lopunelämää...

Sannulille tsemppiä loppukiriin!

Pitäskö sit vähä ( . ) ennenku katon mitä muuta piti kommentoida...
Issiashommat on kovasti paranemaan päin. Vieläkään ei ihan satkusti voi toimia vaan kotiaskareitenkin välissä pitää pitää kivusta palautumistaukoja. Se ei vaan oo niin paha ku aiemmin. Autossa pystyy jo istumaan ja jopa ajamaankin! Pyysin tosin vielä kolmannen panacod-reseptin, että saa öisin nukuttua. Luulen, että en ole vielä addiktoitunut, vaikka tuo tuplasetti mukavasti alkaakin väsyttää ( sitä nytkin odotellessa).

Äitiyspakkaus tuli perjantaina ja koska sain jo tion lipastonkin, niin eilen pääsin aloittamaan pesuruljanssin. Kamat alkaa oleen hankittuna, pinniksen reunapehmustetta ja vaippoja lukuunottamatta. Vuodevaatteitakin näyttää tulevan nyt joka osoitteesta, että niitäkään ei tarvi ostaa. Tosin, tein eilen yllätyskaupat ts. luulin meneväni hakemaan hoitoalustaa jonka kuvittelin olevan ns. lahjoitus. Siellä oltiinki pakattu kamaa kaksi muovikassillista joita en oki siinä hakuhetkellä pystynyt käymään läpi ku oltiin viemässä velipoikaa tyttöystävineen kentälle. Oli siellä paljon tosi tarpeellistakin mm. useita patjansuojia, harsoja, pari pussilakanaa, babybjörnin kanto-reppu (kenelläkään käsitystä onko hyvä?), ja pussillinen jotain leluja. Laitoin sit iltasella kohteliaisuudesra viestiä, että miten voin korvata ne ja 30 e niille tuli hintaa. Ei siinä, niinku sanoin ni paljon hyödyllistä, mutta kätevä tapa myydä vanhaa tavaraa pois :)

Marienna: Mullekin välillä tulee semmonen olo, että
happi ei kulje, mut mä luulen että vauva painaa tuolloin jotain verisuonta ei niinkään keuhkoja. Mulla tuo asukki ei oo oikeen ylhäällä ollutkaan koko ikana, vaa poikittain tuoll alavatsalla. Nyt tosin luulen, että on ehkä kääntynyt menosuuntaan... Voin kyllä olla raakasti väärässä. Mulla on tuo viimeinen lääkärikäynti äitipolilla ens kuun 11. päivä ilmeisesti sen streptokokin takia niin eiköhän se asento selviä silloin. Seuraavana päivänä on sit tutustuminen synnärille samassa osoitteessa..

Ei kai tässä, ihan ku alkais panacodit vaikuttaan, pitänee jatkaa siis unia.

zalea 34+1
 
Tervetuloa vaan sunni kun vielä sitten kerrot lasketun ajan ni saadaan lista ajantasalle. :D Meille ei oo uusia mammoja vähään aikaan tullutkaan.

Marienna mä ihan pelästyin ku laitoit että "Sannuli saa kohta vauvan" jotenkin tuntuu edelleen epäuskoiselta että se vauva tulee ihan oikeesti 4 viikon sisällä. :O Enhän mä oo siihen yhtään valmis. :confused: Mutta tottahan se on että pian se on ohi vaikka nyt tuntuukin aika mateleva. Välillä sitä on ihan valmis vauvan tuloon ja välillä ei, outoja tuntemuksia.
Voin kyllä yrittää päivitellä vielä synnytyksen jälkeenkin listaa jos kukaan ei sitä uutta ketjua vielä halua perustaa.

Mulla yllättävän hyvin kyllä kulkee henki edelleen eikä ahdista muulloin kun jos sattuu vahingossa syömään liikaa.

Mä oon nyt yrittänyt kuumeisesti miettiä että onko vielä jotain hankkimatta tai tekemättä, mutta kaippa kaikki rupee oleen kunnossa. Siteitä täytyy hakee varmaan vielä lisää varastoon kun ainakin tuolla Heinäkuisissa niistä on juteltu aika paljon, jotenkin itsellä ei oo aavistustakaan kuinka paljon sitä vuotoa tulee synnytyksen jälkeen. Ja sit varmaan täytyy hakee varmuuden välttämiseks pari äidinmaito korvike purkkia kaappiin jos se imetys ei sit lähdekkään ihan sillai ku pitäis. Niin ja pitäis varmaan kiehauttaa noit tutit ja tuttipullotkin jossain vaiheessa.

Eilen illalla tuli yhtäkkiä semmonenkin mieleen että pitäis varmaan varmuudenvuoksi pistää joku muovitettu frotee tai pyyhe sänkyyn jos vaikka ne vedet sattuu meneen keskellä yötä ni ei tarvis koko sänkyä pestä sen jälkeen. Ja mitäköhän vielä... niin kai sitä pitäis noi vauvan lakanat silittää ja pedata sänky siihen ä-pakkauksen laatikkoon valmiiks. Ja yks lipastokin vielä pitäis koota noille vauvan liinavaatteille ja harsoille, että kyllähän sitä tekemistä olis kun vaan sais aikaiseks tehdä.

Anoppi ja appikin päätti sitten ostaa rivariasunnon täältä samalta paikkakunnalta just nyt! Eipä sitä oo niille puhuttukaan ku muutama vuosi että muuttaisivat sielä maalta tänne lähemmäs meitä. No nyt sit saivat aikaiseksi ostaa sen asunnon ja sitä nyt yritetään miehen kans laittaa kuntoon niitä varten kun eivät itse tunnu oikein osaavan edes muuttoa aloittaa. No onpahan siinäkin sitten meillekin tekemistä ettei vallan vaan vauvan odotuksessa pyöri ajatukset. Eikä sitä tiedä jos vaikka lähtis synnytys käynnistymään kun menee sinne tekemään terassin laatoitusta :D

Jaaha kai sitä pitäis yrittää jotain järkevää saada tänäänkin aikaiseks helteestä huolimatta, jos vaikka pesis muutaman maton niin saa läträtä viileän veden kanssa :LOL:

Sannuli ja Nykerö 38+1
 
Sannuli, mitä sä meinaat laittaa peitoksi tuohon laatikkoon? Tuo äitiyspakkauksen peitto ku on aika reilu.... Ja patjansuoja itselle, erittäin hyvä idea. Ei oo tullu mieleenkään.

Ja jos palaan vielä tohon yöllä kirjoittamaani, ni omat siteet, liivinsuojat ja liivit mulla puuttuu öisäksi täysin. Että sannuli, jos vaan mitenkään sit kerkeet, ni palaa synnytyksen jälkeen kertomaan mikä on hyvä.

zalea
 
zalea no mulla on useampikin vaihtoehto peitoks, tietysti jos on näin kuuma niin pelkkä pussilakanahan riittää ja sit mulla on yks itse neulottu neulepeitto ja sit sain ihan semmosen pienenkokoisen tikkipeitonkin vielä kaverilta. Mutta siis luulen että alkuun menee ihan se pelkkä pussilakana, kun pikkuiselle laittaa kuitenkin pitkähihaisen bodyn aina yöksi ettei sitten mahdolliset kärpäset pääse kutittamaan.

Juu kyllä mä yritän sitten päästä kertomaan kuulumisia synnytyksen jälkeen, kun nyt ensiks pääsis sinne synnärillekin asti...:p
 
sunni
Iltaa vaan..alkaakin nukkumaanmenoaika olla,,nyt kun viime yönä sain ekat 6 tunnin unet kahteen viikkoon nukuttua,alkaa elämä maistua jo hyvälle :) Sitä ennen sain nukuttua max3 tuntia/yö :/ oli aika keljua, ja kun heräsin ihan koko ajan.

Mulle vois laittaa LA 1.3.

En vielä uskalla neuvola ajatella, vaikka yks kaveri jo sanoikin että kannattaa kesälomien takia jo varailla.
Mut jos nyt katon vielä viikon kaks, onko kaveri kyydissä vielä.
Tänään olikin päivällä aika inhottava pari tuntinen kun juili, repi, veti, tökki kohtua, sitten huippasi, jalat oli vetelät jne :s Työ on ruumiillisesti aika raskasta ja vauhdikasta ja ressaavaakin, mutta onneks toinen työnantaja on antanu mun olla aika rauhassa nää kaks päivää :heart: Ihan mieli tekisi hänelle kukkakimppu viedä :)

Mutta nyt ei jaksa tän enempää,väsyttää nyt niin paljon kun oli niin vauhdikas päivä.
 
Varailet Sunni sitten kun uskallat. Mutta tosiaan ainakin täällä oli eka neuvola 8+ viikolla, eka neuvolalääkäri 10+ viikolla, veriseulat 9-12 viikoilla, nt-ultra 11-13 viikoilla...että aika moneen jonoon sitä äkkiä joutuu :O... Ja th-henkilökunta lomaileen vuoroillaan elokuun loppuun, niin ei haittaa vaikka on vähän ajoissa liikkeellä.
 
zalea näköjään jo muistikin pätkii :headwall:, kun en eilen muistanut että mullahan on sellanen pupujussikat sarja tohon ä-pakkauksen laatikkoon missä on reunapehmuste, peitto ja tyyny samaa sarjaa sen ajattelin tietysti laittaa aluksi.

sunni mä muistaakseni kanssa varasin heti ajan seuraavana aamuna plussauksesta. Riippuu tietysti neuvolasta ja kaupungista koska mikäkin aika on mutta täällä oli eka kans viikolla 8 muistaakseni ja samalla viikolla vielä varhaisultra ja lääkärikin. Yllättävän äkkiä ne viikot vaan menee.

( . ) neuvolassa terveydenhoitaja totesi ette sä kyllä synnyttämään lähde vielä piiitkään aikaan :headwall: joopa joo.... eli ihan varmaan yli mennään ja paljon lasketusta ajasta. Vauveli ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt, eikä häpyluukaan ole vielä kipeytynyt. Verenpaineet ok, painoa oli tullut vähän reilusti viikossa mutta ei mitään hälyyttävästi. Nyt täytyy vaan siis asennoitua siihen että 25 päivä mennään yliaikaiskontrolliin ja toivottavasti pääsee silloin käynnistykseen viimeistään. :mad:

Sannuli ja Nykerö 38+2
 
Helteistä päivää mammat! :cool:

Ja TERVETULOA joukkoon sunni!!! Mä itte varasin ekan neuvolan viikon 7 jälkeen, ku mulle raskauden tarksitusultra tehtiin polilla. Sieltä sanoivat sitten, että ei muuta kuin neuvolaan vaan jatkossa. :)

Sannuli, eiks sulle terkka oo vihjannu kolmesta S:stä, joilla synnytystä käynnistellään? Sauna, seksi ja siivous. Siis kaikki niinhuippu mukavia juttuja tehä näin helteellä... :rolleyes: Oma äiskä aikanaan oli työlästyny isoon mahaansa ku meistä ensimmäistä ootteli ja oli sitten alkanu konttaamaan huushollin jalkaistoja HAMMASHARJAN KANSSA!!! Temppu toimi ja velipoika synty seuraavana yönä. :D Työkaveri sano, että porrasnousu on kans aika tehokasta, tai mikä vaan, jossa joutuu pikkasen nosteleen jalkoja. Onhan noita kikkoja käynnistellä, varmaan niin monta ku on synnyttäjääki. Kyllä se muksu ennen pitkää jättää sen yksiönsä, ei se sielläkään loputtomiin jaksa hengailla. Tsemppiä vaan loppuaikaan!!

Kävin sitten eilen siinä sokerirasituksessa. Huh huh mitä tököttiä piti juoda!!! Hyvä, ettei ruvennu yököttään. ja sitten ekan puolen tunnin päästä tuli yhtäkkiä älyttömän heikko ja ppyörryttävä olo, ihmettelin jo että mitä se täti mulle oikeen juotti, kun päähän kihos. Onneks se olotila meni nopeesti ohi. Arvoista en tiedä sitten vielä yhtään mitään, kuulen ne kai sitten ens kerralla neuvolassa. Ja kuten ennustin aiemmin, niin mustelma on aika komee toisessa käsivarressa. En vielä koskaan oon verinäytteen jälkeen saanu tommosta mustelmaa: käsivarressa on ihan kuin tikkari, sillä siihen pistoskohan ympärille tuli pyöreetä mustelmaa ja sitten tikkarin varsi lähtee tonne olkavarrelle. No, mitäpä toi, koree on...!!! :)

Me ollaan täällä tuskailtu noitten Kelan lappujen kanssa. Tympeetä heitellä sinne niitä päivämäääriä, kun ei meillä vielä mies tiedä, että missä vaiheessa haluaa sen isäkuukauden pitää. Todennäkösesti pitää sen siellä lopussa, mutta ei osaa varmaks sanoo. Ja tietty sen pomo lähti just viime viikolla lomalle ja on poissa niin pitkään, ettei voida noiden papereiden kanssa ootella. Ku tiedän, että mies ois pomonsakin kanssa halunnu jutella asiasta, sillä isäkuukaus tulee osumaan ens kesälle.. Tiedän, ettei miehen pomo vastusta moista, eikä voi vastustaakaan, mutta ukkoni tuntien tiedän, että asiasta ois halunnu kenties keskustella etukäteen. Onneks mieheni pomo on nainen, joten ei tuu siinäkään mielessä ymmärryksestä jäämään pulaa, on siellä kuulemma kahvitunnilla jo kyseltykin, että miten meikä jakselee ja miten maha kasvaa jne. :D

Jaaha... lupasin sitten lähtee käymään kahvilla työkeverin luona... ja ikkunanpieliä pitäs maalata. Tosin siihen maalauspaikalle paistaa vielä pari tuntia suoralta terältä aurinko, että taidanpa hyvällä omallatunnolla siirtää sitä maalauksen alotusta siihen, ku aurinko kiertää talon taa. On muuten KUUMA!! Ja vielä kun mä pidän tukisukkia jatkuvasti jalassa, niin ne vasta kivan lämpimät on tällä kelillä, kun yltävät polviin asti..... :kieh:

Ei muuta ku jaksamista meille kaikille ja MOIKKA!!!! :wave:
t.Pol ja masuasukki 24+3
 
Moro!

Ensteeks tervetulotoivotukset Sunnille ja onnea!!! :flower:

Pol: me laitettiin Kelan paperit menemään sellaisin tiedoin, että minä käyttäisin koko vanhempainvapaan, vaikka isäkuukaudesta oltiin mekin päätetty jo heti alkuunsa. Kun ne lomakkeet täyttää netissä, pääset katselemaan niiden tilaa ja kulkua, sekä tekemään sitten niitä muutoksia kun isäkuukauden aika koittaa. Kela taisi haluta tiedot muutoksesta kaksi kuukautta etukäteen, muistaakseni...

Sannuli, just noi jutut munkin piti vielä tehdä :). Hyvä kun muistutit.
Siitä synnyttämiseen lähtemisestä; sulla on maksimissaan neljä viikkoa jäljellä!!! Se ON ihan kohta!!! :eek:

On ne ultrat vaan niin isoja kokemuksia Tuiskuli. Meillä tyttö muuttui taas pojaksi :).

Pikainen kotimaanmatka yhteisen kuuden viikon loman päätteksi on takana. Tapasin mm. ystävääni, joka on jo kolmen lapsen äiti, ja hän oli pakannut muuttolaatikollisen poikien vaatteita ja muuta kamaa meille mukaan.... Mietin miten korvaan tuon kaiken, kun rahaakaan ei huolinut. Hän kertoi myös vastaavista hengitysvaikeuksista kuin Marienna. Noissa raskausoppaissakin lukee, että raskauden loppuvaiheessa selällään makaaminen on mahdotonta, kun henki ei kulje ja veri virtaa huonosti... (tai jotain)
Huomenna alkaa miehellä taas työarki. Meillä on jo sovittuna kuviot kuinka saan sen kiinni, sitten kun tulee tosipaikat eteen. Mulla on ihan sellainen olo ja ajatus, että vauva tulee laskettuna aikana. Tiedän, että pitäisi varautua kahden viikon ylitykseen, mutta murehdin sitä sitten myöhemmin :)...

Viulla on lupaavan kuuloisia vaivoja/oireita. Meillä tuntuu ainoastaan koputtelua alakerran ovella. :) Varsinkin aamuisin vauva on luisunut ihan tähän rinnan alle poikittain, mutta noustessa se menee taas samaan asentoon missä se on köllinyt jo ainakin pari viikkoa; peppu ylös ja jalat kylkeen, josta voi kivasti ojennella teräviä pullotuksia muutenkin niin pinkeestä mahasta... Auts.

Ovista ja ikkunoista tulee ihanasti sisälle, kauppaan voi kuitenkin aina mennä, jos alkaa kuumuus ahdiistaan :D.

Tuitui! MR 36+1 :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Pol juu kyllä ne ässät on hihasta varmaan vedettävä ensi viikolla ;) Tosin eipä ne juhannuksen aikaankaan mitään tehonneet... Jos viikon päästä tekis sen suursiivouksen ja pesis saunan ja sit miehellä alkaakin ensi viikon perjantaina kesäloma ja varmaan se appivanhempien muuttokin tehdään sit sillon viikonloppuna niin luulis jo jotain edes tapahtuvan :p (Jos ei muuta ni selkä tulee ihan varmaan kipeeks tällä suunnitelmalla)

MR eihän se ookkaan paljon mitään ku aattelee takana olevaa odotusaikaa. Jotenkin tuli vaan tän viikon alussa semmonen ahdistus ja väsymys ettei jaksa enää tätä odotusta. Mutta kyllä se tämäkin viikko taas on loppupuolella jo, äkkiä nää viikot oikeesti menee!

Miehellä vielä 7 päivää töitä ja sit alkaa vihdostaviimein silläkin loma!!! :D :D :D Ei tarvi ainakaan yksin olla sit niitä mahdollisesti yli meneviä päiviä! :D

HUH HELLETTÄ!!! Onneks luvattiin edes ukkoskuuroja loppuviikolle ni vähän raitistaa tota ilmaa, nyt tuntuu happi loppuvan ihan kokonaan.

Ainiin mun piti jo aikaisemmin kirjoittaa juhannuksesta sen verran että mun isä juhannuspäivänä illalla pyysi meitä ja mun siskon perhettä heille grillaan, no kuulin kyllä jo puhelimessa että isä on nauttinut vettä väkevämpää MUTTA kun mentiin sinne niin se oli aivan turpa täys ja mulla meinas mennä hermo saman tien. Mä en voi kertakaikkiaan kestää sitä että aikuinen ihminen on lastenlastensa nähden siinä kunnossa että tuskin muistaa edes nähneensä niitä!!! Oikeesti mun teki mieli koko 2 tuntia kun siellä oltiin niin mennä karjumaan sille että mieti nyt vähän käytöstäs. Kehtas vielä multakin kysyä että "tykkääkö se poika koskenkorvasta" ja tarjos pulloa mulle (tarkoitti siis tätä masussa kasvavaa vauvelia) Mä siihen tiuskaisin että "EI TODELLAKAAN JA SITÄPAITSI TÄÄ ON TYTTÖ" Myöhemmin vielä tarjos jotain miedompaa viiniä tai jotain mulle, mä vaan selitin että mä en juo yhtään mitään muuta kuin VETTÄ! Että mua raivostutti sen käytös. Ja päätin kyllä että meidän lapsen ei ikinä tarvi katsoo omia vanhempiaan siinä kunnossa. Muistan jo lapsuudesta ku isä oli ottanut vähän lauantaipullosta napsua ja vaikkei se koskaan mitään tehnyt meille niin silti se pelotti pientä ihmistä kun oma isä heiluu kännissä. Ja siis en mäkään pulloon sylje ja kyllä lapsen aikana ehkä voi pari kaljaa ottaa illalla mutta ei mitään koskenkorvaa suoraan pullonsuusta. :kieh: :kieh: :kieh:

Sannuli ja Nykerö 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Sannuli: hyvä päätös! Ei lasten kuulu katella aikuisia kännissä, vaikka aikuiset luuleekin, ettei niistä huomaa tms. niin lapsi huomaa vaikka mitä, ja pienikin muutos voi olla pelottava ja saada aikaan vaikka mitä turvattomuutta. Tosi karmeeta tollanen ryyppääminen, onneks sanoit suoraan sille! Mua huolestuttaa miehen isän ryyppääminen, mä en nimittäin anna meidän lasta sille koskaan hoitoon, kun en voi tietää ottaako se viinaa vai ei. Viimeks käytiin siellä pääsiäisenä ja oli miehen sisko ja sen kakara mukana niin kävipä appiukko salaa pullolla välillä - hajusta huomasin :O Alkoholismi on kamala sairaus, mä oon lapsena ihan tarpeeksi kärsinyt siitä, joten mun lapsia suojellaan siltä todella tarkkaan...

Mahassa potkitaan :) Onneksi se potkii, mä huolestuin eilen kun ei maha tunnu kasvavan, oon mittaillut monta kertaa mahan ympärystä ja nyt se ei ole enää kasvanut moneen viikkoon :O Saakohan raukka tarpeeksi ravintoa? Maanantaina neuvola - ja sijainen - saas siis nähdä, että mitä sf-mitta on... tai mun paino...

Voikaa hyvin!
tömpsis ja POKS-Super 30+0 :D
 
sunni
Kiitokset onnentoivotuksista :)
Sitäpä samaa toivon teidän kaikkien loppuodotukseen, itellä koko urakka vielä ihan edessä...

Soitin neuvolaan eilen kun viilti ja repi niin äkäsesti mahaa töissä että hieman säikyätti, varasivat jo sitten ajan ensi viikon pe. Ja antavat vielä ajan raskaudenkestomääritysultraan tai mikälie :D kun viime menkat kesti vajaan päivän, neuvola epäili et se ois ollu kiinnitys, mut miksi sitten plussasin niin myöhään, pakko niiden on ollu olla menkat kun plussat tein vasta viime viikolla.

Osaattekos veikata liittyykö toisessa jalassa oleva kolottava tunne, kuin lapsuusajan kasvukivut raskauteen mitenkään? Nyt yli viikon ollut tuo ja pahiten vihloo nilkkaa ja säärtä, inhaa.

Huh hellettä..pakko lähteä kauppaan hakemaan jotain mielekästä juomaa, vaikka mustikkakeittoa kun ei kraanavettä saa alas.


Sunni&rusinapulla
 
Huh hellettä. Taitaa meilläkin vihdoin jyrähdellä ja sataa tänään kun päässä jo ainakin tykyttää...

Sunni: kaiken maailman kivut, viillot, juilinat ja pistot taitaa olla ihan normaaleja. Tiedän, että kaikki huolestuttaa, mutta mulle terkka antoi hyvän ohjeeen: jos menee lepäämällä ohi, kaikki hyvin. Ja tosi hienoo, että pääset varhaiseen ultraan; se antaa kummasti uskoa kun näkee pikku sydämen pompottavan. :heart:

Sannuli: I feel u... Meillä isoimmat ongelmat aiheuttaa miehen velipoika, jonka edesottamukset on varjostanut ja himmentänyt koko tätä raskautta. Eipä meidän joulukuussa kertomamme ilouutinen tuntunut miltään kun velimies oli saanut juuri potkut töistä dokaamisen takia. Koko ajan pelkkää huolta, pelkoa ja surua. Itse tunnen myös vihaa ja katkeruutta mun rakkaani satuttamisesta. Muutenkin teen kaikille selväksi, että lapseen ei edes kosketa, jos ei ole ajokunnossakaan. Musta tulee leijonaäiti! :kieh: murrr

Tömpsis: mustakin tuntu, että maha ei kasvanut jossain kohtaa ja nyt pelkään, että vielä kovasti kasvaa. :)

Jalat on kun lauantaimakkarat ja varpaatkin sojottaa prinssinakkeina harallaan... Tulis jo sade!!!
Yritän skarpata vähän noiden kotihommienkin kanssa. Ei vaan lähe.

Tuitui mammat!

MR 36+3
 
MR: voi jestas miten jalkoja pakottaa! Mä liotan niitä kylmässä vedessä lähes koko ajan, mutta ei se auta kuin hetken! tuntuu, et ne räjähtää!

Tosi kurjaa, että tekin joudutte kärsimään alkoholisteista. :( Mulla on siinä mielessä hyvä tilanne, että mun yks veli on käynyt läpi Minnesota-hoidon ja siellä meitä omaisiakin hoidettiin. Opetettiin, että meidän pitää elää omaa elämää eikä alkoholistin elämää, ja että alkoholistit pitää laittaa selkä seinää vasten, jos eivät raitistu niin sitten ei olla missään tekemisissä, tai ainakaan ei olla tekemisissä jos ollaan kännissä. jne. Monesti läheiset mahdollistaa juomisen just sillä tavalla, että suostuu juopon hoitajaksi ja lohduttajaksi ja ties mitä... No, joo, mä voisin paasata tästä asiasta vaikka vuoden :D Loppujen lopuksi kuitenkin, mun veli on ollut raitis yli 6 vuotta ja mä olen niiiiin onnellinen siitä :) :) Toinen veli yhä ryyppää, mutta enpähän oo sen kanssa juurikaan tekemisissä... Jos jotain kiinnostaa niin tuolla on tietoa: Minnesota-hoitokeskus

Jokohan jaksais vähän hommailla... hemmetin ukkonen jylisee välillä ja toi yks koira nyt sit pelkää ja änkee varmaan kohta mun syliin... mun mahan päälle ei nyt vaan mahdu yli 50 kilosta dobermannia... :LOL:

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 30+2
 
MR ja tömpsis no onneks meillä tuo isäukko sentäs on suurimman osan ajasta selvinpäin, mutta sitten kun ottaa niin ei se kyllä osaa ottaa lainkaan kohtuudella.

sunni musta tuntuu että ihan mikä kipu ja kolotus tahansa on mahdollista liittää raskauteen :D ainaki itsellä on tullut kaikkia ihmeellisiä särkyjä raskausaikana mitä en milloinkaan olisi osannut edes odottaa. Koko kroppa on muutoksessa ja kovilla raskausaikana. Se varhaisultra mikä mullekin tehtiin täällä ihan tk:ssa on kyllä kiva kun silloin näkee jo sydämmen sykkeen vaikkei mitään muuta vielä näekään.

Viikko 39 alkoi... juu ja ei vieläkään mitään...!!!! :O Aamulla mietinkin että jospas sitä päättäis että vauveli EI synny tälläkään viikolla vaan vasta ehkä joskus parin viikon päästä niin ei tuu sit turhaan odoteltua. ;) Eli siis ajatuksissani siirsin lasketun ajan sinne heinäkuun 20 päivän aikoihin.
Nyt rupee vaan kaikki tutut ja sukulaiset jo kyseleen ärsyttävästi että joko jo?! Ihan ku me ei sitä sitten ilmoitettas ku jotain tapahtuu. :p No on nyt pari päivää ollu ehkä enemmän semmosia vihlaisuja ja painontunnetta välillä tuolla alhaalla, mutta ei mitään sen kummempia.

Onneks tää viikko on luvattu edes vähän viileempää ni pystyy edes jotain tekeen. Viimeviikko oli tuskastuttavan pitkä kun ei oikein jaksanut tehdä mitään ni eihän siinä aikakaan kulu.

Sannuli ja Nykerö 39+0
 
Viu
Sannuli, täällä ihan sama homma, ei mitään synnytystuntemuksia. Olo on oikeastaan alkanut jopa parantua! Talo on siivottu lattiasta kattoon, ikkunat ja matot pesty, saunottu pihasaunassa joka ilta ja sitä kolmattakin ässää kokeiltu. keksin vielä neljännen ja oltiin tänään kylillä shoppaamassa. Ostin polarn o pyretin alesta itelleni ihanat raitapöksyt ja vauvallekin bodyn ja pöksyt ja baby stylestä käytiin hakemassa muutamia ruskovillan vaippajuttuja. Aiemmin meidän tulokas ei olekaan juuri mitään uutta saanut, kaikki on kierrätettyä, mutta nyt repesi kukkaronnyörit.
Kaikesta tästä ponnistelusta huolimatta näyttää vahvasti siltä, että ei meille kyllä ylihuomenna mitään vauvaa synny :p No, pitää puuhastella kaikkea muuta. Nyt on mieli ihan pirteä, mutta odotapas vaan jos ne helteet taas iskee, niin tää mamma on ihan tuskassa.

Odottavin tunnelmin
Viu & elviira 39+5 (uskomatonta)
 
viu kuulostaa tutulta. Tänään aamulla tuntui kyllä aika hassulta, ihan kuin vauva olisi heilutellut päätään tuolla alhaalla, tuntui siis paljon alempana kuin ennen. Jospa se siellä raivaa päällään jo tilaa synnytyskanavaan.
Mä oon kyllä vielä joutunut keskittymään enempi tuohon appivanhempien asunnon siivoukseen ja oma talo on jäänyt vielä siivoamatta, eli silläkin perusteella vauveli saa nyt vielä pysyä vatsassa että ehdin saada vielä kerran kunnolla siivottua. :p

Onko teillä muilla muuten miehet alkaneet jännittää synnytystä? Mä en tiedä mistä johtuu, mutta epäilen jännitystä kun tuo mies on viimeiset pari viikkoa tiuskinut mulle mitä pienimmistä asioista. Yhtäkkiä saattaa tiuskaista jostain mulle kiukkuisesti ja mulkaista sen näköisenä että pidä naama kinni. Eilenkin sattui tällainen ja kun mä itsekkin rupeen oleen väsynyt ja kipeä tästä odotuksesa niin eihän mun hermo kestä sitä lainkaan vaan lähdin itkien sisälle ja itkeätuhersin sitten koko illan. :'( Eilinenkin juttu alkoi vaan siitä kun vahingossa liikautin ruohonleikkuria just sillä hetkellä kun mies oli kaatamassa bensaa tankkiin. Ihan niinkuin mä sen tahallani olisin tehnyt. Viime viikolla oli sama homma vaan mattojen kantamisesta sisälle. No kai se stressi tekee miehestä sitten tuollaisen kai se helpottaa kun perjantaina alkaa loma silläkin. Mä en vaan tällähetkellä jaksaisi tuommoista käytöstä, sen verran kestämistä on omassakin olotilassa.

Pitäisi lähteä taas sinne appivanhempien asunnolle purkamaan muuttolaatikoita ja tekemään terassilaatoitusta.

Jaksamista kaikille kenellä alkaa olla loppumetrit käsillä, feufolletilla saattaa olla jo vauveli sylissäkin kun laskettu aika oli eilen.

Sannuli ja Nykerö 39+1
 
Päivää naiset! Täällähän on keskusteltu paljon! Olen ollut kesälomareissulla ja eilen palasin. Ei muuten ollut herkkua viiden tunnin junamatka eikä kuuden tunnin automatka. Autossa sentään oli ilmastointi, junaan kun astuin niin meinasi itku päästä kun vaunu oli kuin sauna. Onneksi tajusin että junassa oli myös uudempia vaunuja ja siirryin sinne, lämpötila oli sentään siedettävällä tasolla.
Viu ja Sannuli ym, jännät paikat! Fiksuja olette, varmaan kannattaa asennoitua niin että unohtaa lasketun ajan ja kuvittelee sen eräpäivän sinne pari viikkoa eteenpäin. Helpommin ehkä sanottu kuin tehty :D

Alkoholista: Mä en ole koskaan nähnyt vanhempiani humalassa, ja voin suositella lapsen näkökulmasta :) Samaa linjaa ajateltiin jatkaa.

Tervetuloa Sunni! :wave:

Ja vielä omanapaista valitusta valitusta: Mua kyllästyttää! Ja ärsyttää. Maha painaa ja on kipeä, supistelee koko ajan, selkä kipeä, liitoskivut on lisääntyneet kamaliksi. Nukun tosi huonosti, viime yönäkin valvoin koska nenä oli niin tukossa etten saanut henkeä. :'( Pitää käydä ostamassa tänään nenäkannu. Muutenkin ärsyttää pikkujutut, esim. se että mies oli unohtanut treenikamansa reppuun moneksi päiväksi ja pyyhe on homeessa. Ärsyttää myös eräs höperö sukulainen, joka hössöttää jatkuvasti ja yrittää puuttua mun synnytystapaan ym. asioihin jotka ei hänelle kuulu tippaakaan.. Sama tyyppi soittelee "syöthän muuten d-vitamiinia, luin netistä että kannattaa syödä raskaana" ja kun sanon kyllä, niin "oi, ihanaa, tosi ihanaa että syöt". Mä en jaksa kuunnella.

Kiva lukea teidän kuulumisia, otan esimerkkiä ja nyt koitan jaksaa vähän siivota vaikka, jos tulisi parempi mieli.

Ainomieli 34+4
 
Moikka kaikille!

Täällä ootellaan (välillä tuskaisena) milloin alkaa tapahtumaan toden teolla! On se oikeesti hassua(kin), että puolesta välistä asti on seurattu tiiviisti, ettei vaan lähtis syntymään liian aikaisin jne. On supistellut, kipuillut, turvottaa, verenpaineet heittelyt, you name it! Mutta sitkeesti maha-asukki vaan viihtyy yksiössään! Huoh!:LOL:
Yöt alkaa täälläkin olemaan melkoisen tuskallisia, kun ei pysty nukkumaan. Oikeestaan oikeella kyljellä vaan ja sekin puutuu melko äkkiä...
Perjantaina olis LA (!!) ja äitipolille kontrolliaika.. Saas nähdä mitä tuleman pitää... Tunteet ristiriitaiset, kun toisaalta haluais oottaa, että lähtis itekseen synnytys käynnistymään, mutta toisaalta taas ymmärrän, ettei noiden raskasumyrkytysoireiden kanssa ole leikkimistä...On vaan luotettava siihen, että ammattilaiset tekee oikeet ratkaisut vauvan parasta ajatellen.

No tässähän taas tätä omaa napaa tulikin..:ashamed:

Mukavaa odotusta kaikille tasapuolisesti!=)

Olivia + Lempi-Einari 39+4
 

Yhteistyössä