n.200t? laina

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
ootteko miettinyt et kuinka paljon se laina todellisuudessa olis korkoineen? se voin olla yli 300 000...kannattaa laskea ne korot mukaan siihen tai käskeä jonku joka osaa niin laskea
Pienemmistäkin lainoista maksetaan reilusti yli kaksinkertainen hinta AINA takaisin, jos taloa hankitaan. Et tuota lainaa tulevat maksamaan takaisin jotai 450 000.
Ei kai nyt sentään.
Kyllä. Mun mies on ekonomi ja näin on. (hän sanoi)
kyllähän se näin on. Mutta mitä jää esim 30vuoden jälkeen vuokralla asumisen jälkeen käteen? ei niin mitään..
Ja mä en todellakaan halua elää ikääni kerrostalossa, nouvei!

Alkuperäinen kirjoittaja ryhtyiskö pankkiiriksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ei kai nyt sentään.
Jos laina aika on tän hetkisellä korkotasolla n. 25 vuotta ja lainaa n.200 000?, niin silloin lainaa maksetaan takaisin n. 400 000?, niin se vaan menee.... Ehtii kasvamaan vähän korkoa nääs :D
tosiaan, ei ne pankit ilmaiseksi sitä rahaa anna. olis kannattanut seurata tarkemmin matikantunnilla, jossa puhutttiin korkolaskusta.

no joo, enpä olis itekään ajatellut, että summat on ihan noin isoja
No noita ei ihan pelkällä lukio matikalla heti lasketa, on sen verta karseet yhtälöt, kun pitää ottaa huomioon koron korko, diskontto, koron keskimääräset vaihtelut jne. Jos kiinnostaa, niin osta Optimi, talousmatikan kirja ;)

nappi
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Onko teillä takaajat? Valtiontakausta ei saa jos ottaa noin pitkän laina-ajan. Plus että se kyllä maksaakin, joten ei taida tulla kysymykseen.
Meillä on takaajat.
Kyllähän 30v maksuajalla tulee maksettua talo moneenkin kertaan mutta verrataans:

Vaihtoehto 1: Asutaan vuokralla tuo sama 30v, vuokra 800e/kk (+asumismenot, sähkö, vesi), vuodet kun kuluneet mennyt rahaa 288te.
Mitä kädessä?

Vaihtoehto 2: Lyhennetään 200te talolainaa 1100e/kk (+asumismenot).
Vuosien kuluttua sinulla on velaton talo, arvo ? Vaikea arvioida kehitystä, mutta oletetaan että on pitänyt arvonsa.
Kädessä siis velaton asunto tai siitä saatava raha.

Onko
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Onko teillä takaajat? Valtiontakausta ei saa jos ottaa noin pitkän laina-ajan. Plus että se kyllä maksaakin, joten ei taida tulla kysymykseen.
Meillä on takaajat.
Kyllähän 30v maksuajalla tulee maksettua talo moneenkin kertaan mutta verrataans:

Vaihtoehto 1: Asutaan vuokralla tuo sama 30v, vuokra 800e/kk (+asumismenot, sähkö, vesi), vuodet kun kuluneet mennyt rahaa 288te.
Mitä kädessä?

Vuosien kuluttua sinulla on velaton talo, arvo ? Vaikea arvioida kehitystä, mutta oletetaan että on pitänyt arvonsa.
Vaihtoehto 3: Ostetaan vähän edullisempi omakotitalo joka ei rasita taloutta niin pahasti. Jos taloustilanne paranee, muutetaan myöhemmin johonkin edustavampaan asuntoon.

Vai siis onko toi lähtökohtasesti poissuljettu vaihtoehto?

Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
ootteko miettinyt et kuinka paljon se laina todellisuudessa olis korkoineen? se voin olla yli 300 000...kannattaa laskea ne korot mukaan siihen tai käskeä jonku joka osaa niin laskea
Pienemmistäkin lainoista maksetaan reilusti yli kaksinkertainen hinta AINA takaisin, jos taloa hankitaan. Et tuota lainaa tulevat maksamaan takaisin jotai 450 000.
Ei kai nyt sentään.
kyllähän se näin on. Mutta mitä jää esim 30vuoden jälkeen vuokralla asumisen jälkeen käteen? ei niin mitään..
En ole nyt puhunut siitä onko järkevää ottaa laina vai ei. Minun mielestäni on. Ja aiotaan itsekin ottaa heti laina, kunhan tontti saadaan, jotta voidaan rakentaa. Mieluummin maksaa edes vähän itselleen, kuin lähes "tuhkana tuuleen". :)

Meillä on takaajat.

Mitä kädessä?

Tarvii kyllä 30 vuoden jälkeen täyden peruskorjauksen, jonka kustannukset tällä hetkellä ois vähintään 100 000?, et vois jotenkin pitää arvonsa, sori. Ja kyllä 30 vuoden aikana tarvii muutenkin rempata aika paljon... Onko kukaan ottanut sitä huomioon laskelmissaan?

Ei kai nyt sentään.
En ole nyt puhunut siitä onko järkevää ottaa laina vai ei. Minun mielestäni on. Ja aiotaan itsekin ottaa heti laina, kunhan tontti saadaan, jotta voidaan rakentaa. Mieluummin maksaa edes vähän itselleen, kuin lähes "tuhkana tuuleen". :)
joo ei, enkä mä sillä et olisit niin väittäny :D vaan yleisesti sanoin..

Ei kai nyt sentään.
joo ei, enkä mä sillä et olisit niin väittäny :D vaan yleisesti sanoin..
Aivan :)

Ap:llä on kokolailla samanlaiset tulot kun meilläkin. Ja lainaa otettiin hiljan 200te. Lyhennys juuri 1100e/kk.
Ihan hyvin pärjätty. Itseasiassa harjoiteltiin tuota lyhennysmäärää jo vuokralla. Eli kun meillä oli vuokra n. 800e/kk, laitettiin erotus 300e säästöön + vielä pari sataa asumiskuluihin. Ja saatiin vielä vähän säästettyäkin =)
Vaikka laina-aika on meilläkin ihan miljoona vuotta, niin ajattelin että sen saman ajan kun maksaa vuokraa (esim. tuon 800e/kk), niin eipä sekään taida kovin järkevää olla.
näin kun meilläkin vaan onnistuisi, niin mikäs siinä :) mä olen aina ollut vastaan tota vuokralla asumista, kun en nää siinä mitään järkeä!

nappi
Meillä on takaajat.

Mitä kädessä?

Vaihtoehto 3: Ostetaan vähän edullisempi omakotitalo joka ei rasita taloutta niin pahasti. Jos taloustilanne paranee, muutetaan myöhemmin johonkin edustavampaan asuntoon.

Ei. Mutta siinämielessä yhtä huono kun 1. Eli silloinkaan et saa asua sellaisessa kun haluat.
EIhän se mitään haittaa että enempi joutuu maksaa, asumisestahan pitää maksaa aina. Mieluummin maksan enemmän ja nautin kun tulen kotiin.
Ja tulojen nousuun pitäs tapahtua ihme - tavis duunareita ollaan, eikä muutoksia tiedossa.

Meillä on takaajat.

Mitä kädessä?

Ei. Mutta siinämielessä yhtä huono kun 1. Eli silloinkaan et saa asua sellaisessa kun haluat.
EIhän se mitään haittaa että enempi joutuu maksaa, asumisestahan pitää maksaa aina. Mieluummin maksan enemmän ja nautin kun tulen kotiin.
Ja tulojen nousuun pitäs tapahtua ihme - tavis duunareita ollaan, eikä muutoksia tiedossa.
näin juuri. ja mä jo aikasemmin sanoinkin, että me kyllä ollaan mietitty niitäkin vaihtoehtoja että korjattais/rempattas joku vanha, tai sit rakennettais ihan uus (tai sit just tää valmis uudehko koti), mut kaikki ne tulee maksaa aina sen 200te että siitä saa mieluisan.. jos mä ajattelen asuvani nyt sit vaikka sen 30vuotta talossa, niin kyllä mä sit haluan että se on sellanen joka miellyttää mua itseäni.

AP: meillä vajaa 200 000? lainaa ja tulot suunnilleen samat kuin teillä. Lyhennetään kylläkin 1500?/kk ja ainakin toistaiseksi ollaan hyvin pärjätty. Ollaan jopa taas saatu jokunen satanen säästöön :wave: . Se riippuu valinnoista, mutta ainakaan me ei olla luovuttu kuin ulkomaanmatkoista toistaiseksi. 2 velatonta autoa on, ja vähän opintolainoja (lyhennys n. 100?/kk). Miinuspuolia on se, etten tosin voi jäädä täysin kotiin vaan työt joudun aloittamaan 2½kk päästä 50%:na. Onneksi tyttöä ei kuitenkaan tarvitse viedä hoitoon =) . Ja tulot pysyvät siis suunnilleen samana.

Niin ja asuminen maksaa AINA. Tämän kokoisesta rivarista (4h+k 91m2) joutuis maksamaan ainakin 850? vuokraa, vapailla markkinoilla lähemmäs 1000?. Että menee kyllä erittäin hyvin päikseen korkojen kanssa, itse asiassa korkoihin ei mene edes tuota :attn: :attn:

nappi
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Meillä on takaajat.

Mitä kädessä?

Tarvii kyllä 30 vuoden jälkeen täyden peruskorjauksen, jonka kustannukset tällä hetkellä ois vähintään 100 000?, et vois jotenkin pitää arvonsa, sori. Ja kyllä 30 vuoden aikana tarvii muutenkin rempata aika paljon... Onko kukaan ottanut sitä huomioon laskelmissaan?
On tietenkin. Tosin en tuolla tavalla. Taloa peruskorjataan koko ajan pikkuhiljaa, ettei se pääse huonoon kuntoon = iso kertakorjaus.
Esim. vanhemmillani on liki 30v talo joka on edelleen "kuin uusi". Siitä pidetään huoli ja joka vuosi kunnostetaan vähän.
Tähän pyrimme mekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
AP: meillä vajaa 200 000? lainaa ja tulot suunnilleen samat kuin teillä. Lyhennetään kylläkin 1500?/kk ja ainakin toistaiseksi ollaan hyvin pärjätty. Ollaan jopa taas saatu jokunen satanen säästöön :wave: . Se riippuu valinnoista, mutta ainakaan me ei olla luovuttu kuin ulkomaanmatkoista toistaiseksi. 2 velatonta autoa on, ja vähän opintolainoja (lyhennys n. 100?/kk). Miinuspuolia on se, etten tosin voi jäädä täysin kotiin vaan työt joudun aloittamaan 2½kk päästä 50%:na. Onneksi tyttöä ei kuitenkaan tarvitse viedä hoitoon =) . Ja tulot pysyvät siis suunnilleen samana.
kuinka pitkä teidän laina-aika sitten on? Me pystytään myös helposti nipistämään menoista tarpeen vaatiessa. ja niinkun sanoit asuminen maksaa aina. Se mitä me myös ajattelemme, että on hyvä ottaa nyt nuorena isokin laina, koska se on sitten aiemmin maksettu pois!
Mun vanhemmat oli myös (todella) nuoria silloin joskus kun rupesivat taloa rakentamaan (äiti 18, isä 21) ja nyt reilu nelikymppisinä ovat pian velattomia kokonaan!

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...
Muistahan korot koron päälle. Laskutapa ei olekaan niin yksinkertainen kuin luulee..
Mitä tarkoitat korkoa korolle -jutulla? Käsittääkseni pankkien lainalaskurit kyllä laskevat kulut ihan oikein, ja nämä luvut on sieltä saatu.

Voin olla väärässä, mutta mihin tosiaan viittaat tuolla korkoa korolle -asialla?

Meillä on osa lainasta kiinteätä eli sen maksuaika 20v ja sitten loput on euribor-sidonnaista noin jonka maksuaika on noin 23v. Vuoden päästä ollaan maksettu pois takaajien osuus, ihan kiva kun yksi laina on saatu sitten jo hoidettua =) . Meillähän nyt uusi rivitalo, omakotitaloa ei olisi paljon alle 300 t? lähtenyt täältä meiltä päin :| . Ja nuorena mekin olemme alkaneet maksamaan, itse olin silloin 23 ja mies 27. Itseasiassa säästäminen alkoi jo aikaisemmin kun asuttiin asumisoikeusasunnossa, ja sitä ehdittiin maksaa noin 7000? pois.

Meillä on osa lainasta kiinteätä eli sen maksuaika 20v ja sitten loput on euribor-sidonnaista noin jonka maksuaika on noin 23v. Vuoden päästä ollaan maksettu pois takaajien osuus, ihan kiva kun yksi laina on saatu sitten jo hoidettua =) . Meillähän nyt uusi rivitalo, omakotitaloa ei olisi paljon alle 300 t? lähtenyt täältä meiltä päin :| . Ja nuorena mekin olemme alkaneet maksamaan, itse olin silloin 23 ja mies 27. Itseasiassa säästäminen alkoi jo aikaisemmin kun asuttiin asumisoikeusasunnossa, ja sitä ehdittiin maksaa noin 7000? pois.
miten tollanen lainan jakaminen sitten tapahtuu käytännössä? maksatteko kahta eri lainaa periaatteessa pois vai kuinka? *ihan pihalla*
siis että kun on kiinteä ja sitten toi euribor-sidonnainen.

Noora
eihän tuo ole kuin parikymmentä neliötä isompi kuin teidän nykyinen....
miks ette rakenna? jos sulla kerta suvussa tekijöitä
me rakennettiin viime vuonna 150 asuinneliötä, talli sun muut yht 190 000

meillä taitaa itse asiassa olla 4 eri lainaa. Kaikki menee samalta tililtä samana päivänä ja Sampo pankista ollaan se aikoinaan siis otettu. Eli kiinteälaina (noin 90 000e, korko 4,5%), takaajien osuus n.7000e, ja sit loppulainakin on kahdessa eri osassa. Älä vaan kysy miksi näin on, pankin ja miehen (ekonomiksi pitäisi valmistua..) tekemiä juttuja.

Kiiteälaina= meillä korko on noin 4,5% 20 vuoden ajan. Ihan sama miten korkotaso tulee heilahtelemaan. Alkuun meillä oli korkeampi kuin eurobortaso (kevät 2006), mutta nyt meidän kiinteä korko on alhaisempi kuin tämän hetken euribor =)

Eurobor= Meillä taitaa tällä hetkellä olla vajaa 5%. Vaihtuu siis meillä kerran vuodessa, voi siis nousta/laskea, ihan mikä sattuu olemaan sen päivän kurssi.

Alkuperäinen kirjoittaja Noora:
eipä olekaan, kun ei ole tarvetta! ei tehdä mitään 150neliöisellä talolla :) se pääpointti kun ei ole neliöissä, vaan siinä omakotitalossa, siinä rauhassa, ja omassa (isossa) tontissa.
itse rakentaminen on kiinni tonttipulasta, ja siitä, ettei itsellä riitä niin paljoa aikaa, että se tulisi halvaksi itse tehden.. joka tapauksessa rakentaen tulisi jonkun verran ulkopuolisia rakennusmiehiä..

Alkuperäinen kirjoittaja Noora:
Meilläkin olisi periaatteessa ollut vehkeet ja miehet, mutta kun tontti maksaa vähintään 100 000?, niin ei voinut oikeasti harkita. Ja kaupungilta et saa tonttia :(

meillä taitaa itse asiassa olla 4 eri lainaa. Kaikki menee samalta tililtä samana päivänä ja Sampo pankista ollaan se aikoinaan siis otettu. Eli kiinteälaina (noin 90 000e, korko 4,5%), takaajien osuus n.7000e, ja sit loppulainakin on kahdessa eri osassa. Älä vaan kysy miksi näin on, pankin ja miehen (ekonomiksi pitäisi valmistua..) tekemiä juttuja.

Kiiteälaina= meillä korko on noin 4,5% 20 vuoden ajan. Ihan sama miten korkotaso tulee heilahtelemaan. Alkuun meillä oli korkeampi kuin eurobortaso (kevät 2006), mutta nyt meidän kiinteä korko on alhaisempi kuin tämän hetken euribor =)

Eurobor= Meillä taitaa tällä hetkellä olla vajaa 5%. Vaihtuu siis meillä kerran vuodessa, voi siis nousta/laskea, ihan mikä sattuu olemaan sen päivän kurssi.
Okei, selvensi jo paljon :) toki tiesinkin kiinteän ja euriborin erot, lähinnä ajattelin että onko jotenkin järkevämpi ottaa useampi laina tms., miksi teillä niin on, mutta enpä taida sitten kysyä sen enempää :D

vieras
Täällä kateelliset, jotka itse eivät uskalla, yrittävät saada sinua luopumaan haaveestanne. Antakaa mennä vain, jos kerta saatte tuon rahan pankista, niin miksi ei. Johan ne siellä pankissakin laskee, että pärjäätte, jos myöntävät teille lainan.

Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...
Muistahan korot koron päälle. Laskutapa ei olekaan niin yksinkertainen kuin luulee..
Mitä tarkoitat korkoa korolle -jutulla? Käsittääkseni pankkien lainalaskurit kyllä laskevat kulut ihan oikein, ja nämä luvut on sieltä saatu.

Voin olla väärässä, mutta mihin tosiaan viittaat tuolla korkoa korolle -asialla?
Kyllä ne pankin laskurit on oikeassa. Niissä on otettu kaikki maksut huomioon. Päässä kun yrittää laskee voi vähän heittää.. :whistle:

Korkoa korolle..:
Eli korko lisätään pääomaan jokaisen vuoden lopussa.
Esim. talletusaika 4 vuotta korko 2,5 % talletusmäärä 17500 eur, loppupääoma 19316.73 eur ja pääoman kasvu 1816.73 eur..

Eli korot tulee edellisen maksun päälle.. Vaikea selittää. Tuosta pitäis kuiten jo ymmärtää. :)

Tietty, jos oot lyhentänyt lainaa sen vuoden, on ne lyhennykset ensin vähennetty alkuperäisestä pääomasta ja loppupääomaan lisätään tuo 2,5% korot.

Yhteistyössä