n.200t? laina

Alkuperäinen kirjoittaja ei vaan tajuu:
nykynuorilla on pakko saada alle 30-kymppisinä se unelmien talo. ?
No meillä lapset ovat 12v kun minä olen kolmekymmentä joten ihan luonnollista on ollut ottaa asuntolaina nuorena.

Sitä paitsi ollaan tuo laina maksettu pois kun ollaan nelikymppisiä ja omistetaan isohko asunto arvoalueelta joten eihän se huono juttu ole, voidaan sitten tukea lapsia taloudellisesti kun opiskelevat ja muutenkin toteuttaa kaikenlaista kun ollaan vapaita asumiskustannuksista.

Mutta samaa mieltä olen että liian pienellä budjetilla ei kannata isoja velkoja lähteä makselemaan. Kyllä me mietittiin niin että arjen luksuksista ja matkailusta ei luovuta ja asuntolaina mitoitettiin sen mukaan että elintaso ei laske eikä niin päin että auntolaina sanelee mitä voidaan tehdä ja mitä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juupelis juu:
ja jos muutkin lapset tarvitsee yhtä isoa lainaa niin johan talo on pian tappiin asti kiinnitetty, eli eivät ainakaan voi itse ottaa lisää velkaa jos vaikka haluavat ostaa osakkeen espanjasta.. Tätä tarkoitan unelman maksattamisella muilla.
ei kait se niin iso summa ole, jos miehen äitikin takais? Mun vanhemmille kun ei valitettavasti merkitse niin paljoa mikään osake espanjasta, vaan me lapset :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja ei vaan tajuu:
nykynuorilla on pakko saada alle 30-kymppisinä se unelmien talo. ?
No meillä lapset ovat 12v kun minä olen kolmekymmentä joten ihan luonnollista on ollut ottaa asuntolaina nuorena.

Sitä paitsi ollaan tuo laina maksettu pois kun ollaan nelikymppisiä ja omistetaan isohko asunto arvoalueelta joten eihän se huono juttu ole, voidaan sitten tukea lapsia taloudellisesti kun opiskelevat ja muutenkin toteuttaa kaikenlaista kun ollaan vapaita asumiskustannuksista.

Mutta samaa mieltä olen että liian pienellä budjetilla ei kannata isoja velkoja lähteä makselemaan. Kyllä me mietittiin niin että arjen luksuksista ja matkailusta ei luovuta ja asuntolaina mitoitettiin sen mukaan että elintaso ei laske eikä niin päin että auntolaina sanelee mitä voidaan tehdä ja mitä ei.
samaa mieltä kanssasi. mietittävää tässä onkin, mikä on järkevää ja mikä ei. Mutta toisaalta, sehän voi olla niin että se koti ja sen ympärillä touhuaminen onkin meille luksusta, eikä esimerkiksi matkailu? :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
on se, että nykyään ei unelmiin tunnuta näkevän vaivaa ollenkaan vaan kaikki pitää saada heti. Minusta säästäminen on hyvä tapa oppia ja myös opettaaj lapsille, ettei kaikkea saa heti kun haluaa vaan pitää nähdä vaivaa ja säästää.
Niin eli esimerkiksi meidän pitäisi odottaa 50-vuotiaiksi, että saisimme ihan oman talon. Paitsi että silloin ne lapset onkin jo lähteneet kotoa ja sitten voikin suosiolla jäädä siihen kaksioon, missä siihen astikin on asuttu.
 
mää vaan täält
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja juupelis juu:
ja jos muutkin lapset tarvitsee yhtä isoa lainaa niin johan talo on pian tappiin asti kiinnitetty, eli eivät ainakaan voi itse ottaa lisää velkaa jos vaikka haluavat ostaa osakkeen espanjasta.. Tätä tarkoitan unelman maksattamisella muilla.
ei kait se niin iso summa ole, jos miehen äitikin takais? Mun vanhemmille kun ei valitettavasti merkitse niin paljoa mikään osake espanjasta, vaan me lapset :heart:
Mun vanhemmat on TOSI rikkaita, mut silti en kyl haluais että ne takais meidän lainoja minkään unelmatalon takia. Mutta tottakai kaikki tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Me ollaan miehen kans säästetty nyt n.40t yhteensä ja parin vuoden päästä ajateltiin ostaa asunto (nyt ei taida olla se paras hetki) Ollaan asuttu tosi vaatimattomasti kun ollaan säästetty, mutta eipähän tartte sitte niin hurjaa lainaa ottaa. Toki ei meillä ole vielä lapsia, joten siksi on ollut helppo säästää. Nämä minun ajatuksia :)
 
epämiellyttävä totuus
Enpäihan tarkkaan jaksanut lukea koko ketjua, joten ap on saattanut mainitakin asian. Mutta kysynpä silti: Oletteko siis jo tehneet kaupat nykyisestä asunnostanne? Vaikka yhden lainan kanssa vielä pärjäisikin, voi olla hermoja raastavaa maksaa korkoja kahdesta lainasta ja pelätä, ettei vanha asunto menekään kaupaksi. Pankit eivät enää tätä nykyä hevin lähde lainoittamaan tällaista kahden asunnon riskikuviota...
 
Mua taas mietityttää, että kun täällä puhutaan, jotta 200 000 on hirmuinen laina, niin millä ihmeen rahalla esim. pirkanmaalaiset ostelee talojansa?! Oon aika tehokkaasti katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia ja täältä Tampereelta (+ lähikunnat) on hyvin hankalaa saada mitään asiallista asuntoa alle kahdensadan tonnin. Että kaipa ihmisillä on vaan varaa tai sitten isot lainat.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap:n kannattaisi tehdä, mutta ehkä itse ottaisin riskin? Entäs jos tarjoaisitte talosta vielä vähän vähemmän - vai onkohan talolle nyt muitankin ottajia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja epämiellyttävä totuus:
Enpäihan tarkkaan jaksanut lukea koko ketjua, joten ap on saattanut mainitakin asian. Mutta kysynpä silti: Oletteko siis jo tehneet kaupat nykyisestä asunnostanne? Vaikka yhden lainan kanssa vielä pärjäisikin, voi olla hermoja raastavaa maksaa korkoja kahdesta lainasta ja pelätä, ettei vanha asunto menekään kaupaksi. Pankit eivät enää tätä nykyä hevin lähde lainoittamaan tällaista kahden asunnon riskikuviota...
ei, ei olla kauppoja tehty. eikä vielä edes päätetty tehdäänkökään (edes tarjousta). Eikä todellakaan ole tarkoitus edes ruveta mihinkään kahden asunnon omistajiksi, vaan ensin oma pois, ja sitten tuo, JOS nyt niin päätettäisiin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Mua taas mietityttää, että kun täällä puhutaan, jotta 200 000 on hirmuinen laina, niin millä ihmeen rahalla esim. pirkanmaalaiset ostelee talojansa?! Oon aika tehokkaasti katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia ja täältä Tampereelta (+ lähikunnat) on hyvin hankalaa saada mitään asiallista asuntoa alle kahdensadan tonnin. Että kaipa ihmisillä on vaan varaa tai sitten isot lainat.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap:n kannattaisi tehdä, mutta ehkä itse ottaisin riskin? Entäs jos tarjoaisitte talosta vielä vähän vähemmän - vai onkohan talolle nyt muitankin ottajia?
no sitäpä minäkin ihmettelin, että mistä sitten löytää kiva kodin, kun ei niitä alle 200te meinaa löytää.
 
joanna
meillon tulot yhteensä n. 3000? ja velkaa maksetaan 1000? ja muut asumiskustannukset 250?
pärjätään ja rahaa jää myös huvitteluun.
oon mammalomalla ja töihin joskus palaan,sit nousee tulot. mutta en valita nytkään. mulle kaunis ja mieleinen koti on vaan positiivinen asia. joskus tää on oma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
meillon tulot yhteensä n. 3000? ja velkaa maksetaan 1000? ja muut asumiskustannukset 250?
pärjätään ja rahaa jää myös huvitteluun.
oon mammalomalla ja töihin joskus palaan,sit nousee tulot. mutta en valita nytkään. mulle kaunis ja mieleinen koti on vaan positiivinen asia. joskus tää on oma.
kovin paljon samanlaisia ajatuksia kun mulla :) paljonko teillä on lainaa? (jos saan udella)
 
VIERAS
En nyt ymmärrä näitä takaajia. Eli miksette ole säästäneet itse sukan varteen, joten takaajia ei tarvittaisi. Me haluttiin 170t? talo ja meillä oli 40t? säästössä, joten takaajia ei tarvittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
En nyt ymmärrä näitä takaajia. Eli miksette ole säästäneet itse sukan varteen, joten takaajia ei tarvittaisi. Me haluttiin 170t? talo ja meillä oli 40t? säästössä, joten takaajia ei tarvittu.
miten me oltais keretty, kun ikää meillä sen hippasen reilu 20v? :)
 
Vieras
3300? tuloilla pitäisi saada sästöön, vaikka eläisikin leveästi. Tulevaisuudessa sitten säästätte kun on lapsia, ei kuulosta järkevältä. Lapset tuovat AINA ylimääräisiä menoja, joita et edes ajatellut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
En nyt ymmärrä näitä takaajia. Eli miksette ole säästäneet itse sukan varteen, joten takaajia ei tarvittaisi. Me haluttiin 170t? talo ja meillä oli 40t? säästössä, joten takaajia ei tarvittu.
miten me oltais keretty, kun ikää meillä sen hippasen reilu 20v? :)
No sitten keräätte säästöön ennen lainaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
3300? tuloilla pitäisi saada sästöön, vaikka eläisikin leveästi. Tulevaisuudessa sitten säästätte kun on lapsia, ei kuulosta järkevältä. Lapset tuovat AINA ylimääräisiä menoja, joita et edes ajatellut.
enhän mä ole väittäny että tulevaisuudessa säästetään, vai olenko? :whistle:
ja niin, on noista rahoista säästettykin, esimerkiksi autot joita nyt velattomina löytyy kaksi!
ja silloin kun opiskeltiin, käytiin töissä ja tavallaan säästettiin siinäkin, tultiin toimeen ilman opintolainan ottoa! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
En nyt ymmärrä näitä takaajia. Eli miksette ole säästäneet itse sukan varteen, joten takaajia ei tarvittaisi. Me haluttiin 170t? talo ja meillä oli 40t? säästössä, joten takaajia ei tarvittu.
miten me oltais keretty, kun ikää meillä sen hippasen reilu 20v? :)
No sitten keräätte säästöön ennen lainaa.
ja sit ostetaan talo öö, joskus 50veenä? kiitos ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Mua taas mietityttää, että kun täällä puhutaan, jotta 200 000 on hirmuinen laina, niin millä ihmeen rahalla esim. pirkanmaalaiset ostelee talojansa?! Oon aika tehokkaasti katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia ja täältä Tampereelta (+ lähikunnat) on hyvin hankalaa saada mitään asiallista asuntoa alle kahdensadan tonnin. Että kaipa ihmisillä on vaan varaa tai sitten isot lainat.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap:n kannattaisi tehdä, mutta ehkä itse ottaisin riskin? Entäs jos tarjoaisitte talosta vielä vähän vähemmän - vai onkohan talolle nyt muitankin ottajia?
Itse myös täältä pirkanmaalta, ja sen takia ei omakotitaloa voitukaan hankkia vaan kiva rivarinpääty. Ei alle 200 000? lähde kyllä omakotialoa täältä
:| . Ellei sitten osta jotain tosi vanhaa ja remppaa sitä 100 000?:lla :/ .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Mua taas mietityttää, että kun täällä puhutaan, jotta 200 000 on hirmuinen laina, niin millä ihmeen rahalla esim. pirkanmaalaiset ostelee talojansa?! Oon aika tehokkaasti katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia ja täältä Tampereelta (+ lähikunnat) on hyvin hankalaa saada mitään asiallista asuntoa alle kahdensadan tonnin. Että kaipa ihmisillä on vaan varaa tai sitten isot lainat.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap:n kannattaisi tehdä, mutta ehkä itse ottaisin riskin? Entäs jos tarjoaisitte talosta vielä vähän vähemmän - vai onkohan talolle nyt muitankin ottajia?
Itse myös täältä pirkanmaalta, ja sen takia ei omakotitaloa voitukaan hankkia vaan kiva rivarinpääty. Ei alle 200 000? lähde kyllä omakotialoa täältä
:| . Ellei sitten osta jotain tosi vanhaa ja remppaa sitä 100 000?:lla :/ .
No niimpä! tuntuu että pitää olla joku lottovoittaja vähintään, että on varaa ihan perus kivaan kotiinkin :/
 

Yhteistyössä