n.200t? laina

AP:lle vielä: meillä oli itse asiassa kans säästöä/myyntivoittoa edellisestä asunnosta vajaa 30 000? kun tämän rivari hankittiin. Lainaa siis n. 200 000?, mutta asunnon ostohinta oli enemmän.

Ja sitten tämä takaajilla maksattaminen. En ymmärrä, itse ollaan kyllä maksettu joka ikinen sentti. Takaajien osuus alunperin ollut noin 15 000? ja valtio/asunto menee lopusta takuuseen.
 
Vieras
Huh että teillä eteläsuomalaisilla on kalliita nuo taloprojektit! Ei käy kateeksi. Me rakennettiin talo itse v. 2005 ja velkaa jouduttiin ottamaan (tontti kuuluu samaan) 130 000 euroa. Neliöitä on 130 ja iso tontti maaseudulla. Tulot on samaa luokkaa kuin ap:lla, eli reilut 3000 euroa nettona kuukaudessa. (Nyt tosin vähemmän kun olen äippälomalla). Meillä on kyllä autolainaakin, mut se on maksettu kolmessa vuodessa pois. Hirvittäis ruveta noilla hinnoilla talon ostoon/rakentamiseen, mutta en kyllä vuokrallakaan jaksais koko elämääni kitkutella. Kyllä se oma talo ja oma piha on sitä jotain! =) Niin ja me asutaan Oulun seudulla.
 
mietin vaan
minusta tässä on esitetty erilaisia näkökulmia ja ihan hyvässä hengessä? Mikä on ollut sinusta asiatonta?
Itse näytät vaan lämpiävän mielipiteille jotka peesaa täysin kriitiikittä.. Onhan tuo nyt niin iso laina, että asiaa on syytä miettiä monelta kantilta, eikös vaan? Ja jos ikää on 20v niin onhan tuo kamala summa laittaa kiinni!

Mulla alkoi menot vaakintumaan vasta n. 32veenä, monenlaista elämänvaihetta tässä on eletty ja onneksi ei ole ollut isoja lainoja, koska molemmat lapset vaativat erityistä hoitoa, tuli oma sairaus ja pitkä sairasloma, miehen työttömyys jne. On hyvä olla optimistinen mutta realismikään ei ole pahasta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Miksi noin uuteen taloon on pantu öljylämmitys, vaikka tiedossa on, että kohta on vaihto edessä?
kuinka niin vaihto edessä?
No, kovastihan tuota öljylämmitystä ollaan ajamassa alas lähivuosina, mutta eiköhän tuohon vielä yks 10 vuotta mene helposti, ennen kuin mitään ihan oikeasti/pakosti tarvii ruveta tekemään. Tätä varmaan "ihmetys" tarkoitti.

En lukenut kaikkea, mutta aiemmin kirjoitit, että öljyä menisi noin 1000 litraa/vuodessa...? Se on kyllä tosi vähän. Meillä on neliöitä aika tarkalleen 100 ja öljyä (jos on kunnollinen talvi) menee noin 2500 litraa/vuodessa. Toki tällaisina vuosina kuten tämä on ollut menee vähemmän kun ei ole talvea käytännössä ollenkaan...

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huh että teillä eteläsuomalaisilla on kalliita nuo taloprojektit! Ei käy kateeksi. Me rakennettiin talo itse v. 2005 ja velkaa jouduttiin ottamaan (tontti kuuluu samaan) 130 000 euroa. Neliöitä on 130 ja iso tontti maaseudulla. Tulot on samaa luokkaa kuin ap:lla, eli reilut 3000 euroa nettona kuukaudessa. (Nyt tosin vähemmän kun olen äippälomalla). Meillä on kyllä autolainaakin, mut se on maksettu kolmessa vuodessa pois. Hirvittäis ruveta noilla hinnoilla talon ostoon/rakentamiseen, mutta en kyllä vuokrallakaan jaksais koko elämääni kitkutella. Kyllä se oma talo ja oma piha on sitä jotain! =) Niin ja me asutaan Oulun seudulla.
Mekin rakensimme vuonna 2005 ja velkaa otimme 168 000e. Iso tontti maaseudulla, neliöitä talossa 188 + lämmin varasto ja autokatos. Ja Hesaan 35km :) Nettotulot nyt noin 2500-3000e, mies lasten kanssa hoitovapaalla. Ei autolainaa (kaksi autoa ja moottoripyörä löytyy) eikä muita lainoja.
Että kyllä etelässäkin saa halvalla jos osaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
AP:lle vielä: meillä oli itse asiassa kans säästöä/myyntivoittoa edellisestä asunnosta vajaa 30 000? kun tämän rivari hankittiin. Lainaa siis n. 200 000?, mutta asunnon ostohinta oli enemmän.

Ja sitten tämä takaajilla maksattaminen. En ymmärrä, itse ollaan kyllä maksettu joka ikinen sentti. Takaajien osuus alunperin ollut noin 15 000? ja valtio/asunto menee lopusta takuuseen.
mä en kans ymmärrä, että kuin noihin takaajiin nyt niin takerruttiin. En mä usko, et mun vanhemmat koskaan joutuu vastuuseen meijän lainasta. niiden kulut on lähinnä siinä, ettlä viitsivät tulla pankkiin laittamaan nimet alle :)

Pankitkin ilmeisesti vähän paremmin katsoo lainaa kun meilläkin tuo 10-15 tonnia on jo omaa rahaa.. ainakin pientä alkupottia kuitenkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huh että teillä eteläsuomalaisilla on kalliita nuo taloprojektit! Ei käy kateeksi. Me rakennettiin talo itse v. 2005 ja velkaa jouduttiin ottamaan (tontti kuuluu samaan) 130 000 euroa. Neliöitä on 130 ja iso tontti maaseudulla. Tulot on samaa luokkaa kuin ap:lla, eli reilut 3000 euroa nettona kuukaudessa. (Nyt tosin vähemmän kun olen äippälomalla). Meillä on kyllä autolainaakin, mut se on maksettu kolmessa vuodessa pois. Hirvittäis ruveta noilla hinnoilla talon ostoon/rakentamiseen, mutta en kyllä vuokrallakaan jaksais koko elämääni kitkutella. Kyllä se oma talo ja oma piha on sitä jotain! =) Niin ja me asutaan Oulun seudulla.
mulla asuu myös sukulaisia sielläpäin ja tiedän että siellä melkeinpä puolet halvempaa :/ ole onnellinen siitä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
minusta tässä on esitetty erilaisia näkökulmia ja ihan hyvässä hengessä? Mikä on ollut sinusta asiatonta?
Itse näytät vaan lämpiävän mielipiteille jotka peesaa täysin kriitiikittä.. Onhan tuo nyt niin iso laina, että asiaa on syytä miettiä monelta kantilta, eikös vaan? Ja jos ikää on 20v niin onhan tuo kamala summa laittaa kiinni!

Mulla alkoi menot vaakintumaan vasta n. 32veenä, monenlaista elämänvaihetta tässä on eletty ja onneksi ei ole ollut isoja lainoja, koska molemmat lapset vaativat erityistä hoitoa, tuli oma sairaus ja pitkä sairasloma, miehen työttömyys jne. On hyvä olla optimistinen mutta realismikään ei ole pahasta!
No, en ala ruotimaan viestejä nyt mitenkään :)

me ihmiset kun ollaan erilaisia. minusta on hyvä/järkevä aloittaa lainan maksu nuorena! sinusta ehkä 32veenä. Ja eipä tuo nyt suuremmin miksikään muutu, olenhan jo puoltoista vuotta laina-asioita hoidellut ja maksanut.
Ja missään vaiheessa en ole sanonut etteikö me tätä mietittäisi, jopa 110prosenttisesti!
Myöskin ollaan miehen sairastumisesta selvitty, vaikka asunto alla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Miksi noin uuteen taloon on pantu öljylämmitys, vaikka tiedossa on, että kohta on vaihto edessä?
kuinka niin vaihto edessä?
No, kovastihan tuota öljylämmitystä ollaan ajamassa alas lähivuosina, mutta eiköhän tuohon vielä yks 10 vuotta mene helposti, ennen kuin mitään ihan oikeasti/pakosti tarvii ruveta tekemään. Tätä varmaan "ihmetys" tarkoitti.

En lukenut kaikkea, mutta aiemmin kirjoitit, että öljyä menisi noin 1000 litraa/vuodessa...? Se on kyllä tosi vähän. Meillä on neliöitä aika tarkalleen 100 ja öljyä (jos on kunnollinen talvi) menee noin 2500 litraa/vuodessa. Toki tällaisina vuosina kuten tämä on ollut menee vähemmän kun ei ole talvea käytännössä ollenkaan...
tästä öljyn kulutuksesta en osaa oikeastaan sanoa, näin oli arvio niillä, jotka talossa nyt asuvat. meillä tarkoitus olisi sitten myös lämmittää paljo puulla. ja tosiaankin, kun nämä nykyajan talvet on mitä on..
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huh että teillä eteläsuomalaisilla on kalliita nuo taloprojektit! Ei käy kateeksi. Me rakennettiin talo itse v. 2005 ja velkaa jouduttiin ottamaan (tontti kuuluu samaan) 130 000 euroa. Neliöitä on 130 ja iso tontti maaseudulla. Tulot on samaa luokkaa kuin ap:lla, eli reilut 3000 euroa nettona kuukaudessa. (Nyt tosin vähemmän kun olen äippälomalla). Meillä on kyllä autolainaakin, mut se on maksettu kolmessa vuodessa pois. Hirvittäis ruveta noilla hinnoilla talon ostoon/rakentamiseen, mutta en kyllä vuokrallakaan jaksais koko elämääni kitkutella. Kyllä se oma talo ja oma piha on sitä jotain! =) Niin ja me asutaan Oulun seudulla.
mulla asuu myös sukulaisia sielläpäin ja tiedän että siellä melkeinpä puolet halvempaa :/ ole onnellinen siitä =)
Olen onnellinen! Ja tsemppiä teille, mihin ratkaisuun päädyttekin taloprojektinne suhteen! Itse kyllä ehkä kallistuisin ostamaan sen talon...jos olette laskeneet että pärjäätte ja pankki antaa lainan niin mikä ettei? Maksatte omaa ja saatte sen unelmienne talon ja pihan. Toki elämässä voi tulla yllätyksiä mutta itsellä on sellainen ajattelutapa että eihän sitä saa koskaan mitään jos aina jää arpomaan! =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
pitikin mennä ihmettelemään kun tulee yllättävän paljon asiallista kommenttia.. sekin loppuu aikanaan! |O
Aika asiallistahan tämä keskustelu on.

Ymmärrän, että sinua harmittaa, jos kaikki eivät pidä tätä kaavailemaasi, tuloihin suhteutettuna isoa lainaa järkevänä ja suosittelevat hankkimaan halvemman kodin ja vähemmän lainaa.

Minä itse säästin 18-vuotiaasta lähtien omaan asuntoon ja ostin ensiasunnon 26-vuotiaana, kun oli jo ihan hyvä summa säästössä. Sitä ennen asuttiin hyvin edullisesti pienellä vuokralla. Että sellainenkin on mahdollista, ellei halua välittömästi suurta ja kallista.

Mutta te teette valinnan itse, jos olet edelleen sitä mieltä, että noin 32 vuoden laina-aika on ok, niin sitten teette niin. Ei siinä kannata ottaa nokkiinsa niiden kommenteista, jotka ovat asiasta eri mieltä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huh että teillä eteläsuomalaisilla on kalliita nuo taloprojektit! Ei käy kateeksi. Me rakennettiin talo itse v. 2005 ja velkaa jouduttiin ottamaan (tontti kuuluu samaan) 130 000 euroa. Neliöitä on 130 ja iso tontti maaseudulla. Tulot on samaa luokkaa kuin ap:lla, eli reilut 3000 euroa nettona kuukaudessa. (Nyt tosin vähemmän kun olen äippälomalla). Meillä on kyllä autolainaakin, mut se on maksettu kolmessa vuodessa pois. Hirvittäis ruveta noilla hinnoilla talon ostoon/rakentamiseen, mutta en kyllä vuokrallakaan jaksais koko elämääni kitkutella. Kyllä se oma talo ja oma piha on sitä jotain! =) Niin ja me asutaan Oulun seudulla.
mulla asuu myös sukulaisia sielläpäin ja tiedän että siellä melkeinpä puolet halvempaa :/ ole onnellinen siitä =)
Olen onnellinen! Ja tsemppiä teille, mihin ratkaisuun päädyttekin taloprojektinne suhteen! Itse kyllä ehkä kallistuisin ostamaan sen talon...jos olette laskeneet että pärjäätte ja pankki antaa lainan niin mikä ettei? Maksatte omaa ja saatte sen unelmienne talon ja pihan. Toki elämässä voi tulla yllätyksiä mutta itsellä on sellainen ajattelutapa että eihän sitä saa koskaan mitään jos aina jää arpomaan! =)
jep, kyllä tässä meinaa yöunet mennä kun asiaa pohtii, että mikä olisi paras ratkaisu! pankissa käynnin jälkeen tietää taas varmasti enemmän. Yllätyksiä ja vastoinkäymisiä tulee aina, niin meidänkin taipaleella, mutta kaikesta ollaan aina selvitty!
 
Mietin vaan
niin en sanonut ettei meillä ollut lainaa nuorempana, mutta sitä on aina onneksi ollut tuloihin ja omaisuuteen suhteutettuna. Onneksi silloin kun lapset oli pieniä ja minun oli oikeasti PAKKO heidän erityisyytensä takia olla kotona-meillä ei ollut suurta lainaa, koska me emme olisi tuosta selvinneet. Toivon toki teille kaikkea hyvää, ripaus nöyryyttä ei ole pahasta kuitenkaan. Sitä vaan ihmettelin että olette säästäneet noin vähän omaa rahaa. Minusta tuo summa on liian iso noille tuloille, mutta itse toki parhaat arvionne osaatte tehdä. Me ei noilla tuloilla otettaisi kun maks 150 000t. Mutta meillä onkin 2 lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
pitikin mennä ihmettelemään kun tulee yllättävän paljon asiallista kommenttia.. sekin loppuu aikanaan! |O
Aika asiallistahan tämä keskustelu on.

Ymmärrän, että sinua harmittaa, jos kaikki eivät pidä tätä kaavailemaasi, tuloihin suhteutettuna isoa lainaa järkevänä ja suosittelevat hankkimaan halvemman kodin ja vähemmän lainaa.

Minä itse säästin 18-vuotiaasta lähtien omaan asuntoon ja ostin ensiasunnon 26-vuotiaana, kun oli jo ihan hyvä summa säästössä. Sitä ennen asuttiin hyvin edullisesti pienellä vuokralla. Että sellainenkin on mahdollista, ellei halua välittömästi suurta ja kallista.

Mutta te teette valinnan itse, jos olet edelleen sitä mieltä, että noin 32 vuoden laina-aika on ok, niin sitten teette niin. Ei siinä kannata ottaa nokkiinsa niiden kommenteista, jotka ovat asiasta eri mieltä.
ei, ei. enhän mäkään ole sanonut onko se järkevää ottaa noin suurta lainaa vai ei. sitähän tässä pohdiskelenkin :)
vuokralla asumisessa en näe mitään järkeä, ja mies haluaa (minä myös) että kun on pienokaisen aika, on asuntoasioiden oltava kunnossa, ja vauvalla oltava hyvä, ja pysyvä koti! siksi haluamme toimia näin nuorena, ja lainakin on sitten aina aikaisemmin maksettu pois.

ja niin, mistään en ole nokkiini ottanut :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
ei, ei. enhän mäkään ole sanonut onko se järkevää ottaa noin suurta lainaa vai ei. sitähän tässä pohdiskelenkin :)
vuokralla asumisessa en näe mitään järkeä, ja mies haluaa (minä myös) että kun on pienokaisen aika, on asuntoasioiden oltava kunnossa, ja vauvalla oltava hyvä, ja pysyvä koti! siksi haluamme toimia näin nuorena, ja lainakin on sitten aina aikaisemmin maksettu pois.

ja niin, mistään en ole nokkiini ottanut :hug:
Sekin kannattaa muistaa, että vauvalle on ihan sama, asuuko hän 150 neliön vai 100 neliön talossa ja onko talo 5 vai 50 vuotta vanha. Sillä on merkitystä ainoastaan vanhemmille.

Vauvalle on olennaista läsnäolevat vanhemmat ja muutenkin hyvä hoito, talon neliömäärä tai hinta ei siinä hirveästi paina. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
ei, ei. enhän mäkään ole sanonut onko se järkevää ottaa noin suurta lainaa vai ei. sitähän tässä pohdiskelenkin :)
vuokralla asumisessa en näe mitään järkeä, ja mies haluaa (minä myös) että kun on pienokaisen aika, on asuntoasioiden oltava kunnossa, ja vauvalla oltava hyvä, ja pysyvä koti! siksi haluamme toimia näin nuorena, ja lainakin on sitten aina aikaisemmin maksettu pois.

ja niin, mistään en ole nokkiini ottanut :hug:
Sekin kannattaa muistaa, että vauvalle on ihan sama, asuuko hän 150 neliön vai 100 neliön talossa ja onko talo 5 vai 50 vuotta vanha. Sillä on merkitystä ainoastaan vanhemmille.

Vauvalle on olennaista läsnäolevat vanhemmat ja muutenkin hyvä hoito, talon neliömäärä tai hinta ei siinä hirveästi paina. :)
mutta sekin voi vaikuttaa vauvaan/lapseen, jos vanhemmat on läpeensä väsyneitä/puhki, jos esim pienen vauvan kanssa samaan aikaan on rakennus/remontointi projekti käynnissä. Tarkoitan sitä että nyt kun lapsia ei vielä ole, on helpomi ja enemmän aikaa rakentaa sitä tulevaa kotia, jossa sitten on lasten hyvä olla :) ja näin ollen vanhemmat voivat 100prosenttisesti keskittyä siihen pienokaiseen, kun sen aika tulee.
 
minä
En ymmärrä näitä takaaja joutuu maksaa kommentteja ja toiseksi en ymmärrä miksi ajatellaan että kun on paljon velkaa niin ei jää muuhun rahaa,meillä on riittänyt rahat kaikkeen tarpeelliseen ja tarpeettomaan,velaksi ei ostella mitään ja on varaa kyllä pihistää vielä jos tarve vaatii.Ja pääkaupunkiseudulla on aika kovat vuokrat,me maksoimme vuokraa aiemmin 1100e kuussa,että kyllä nyt harmittaa kun ei aiemmin omaa ostettu,kauhea summa mennyt vuokriinkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
mutta sekin voi vaikuttaa vauvaan/lapseen, jos vanhemmat on läpeensä väsyneitä/puhki, jos esim pienen vauvan kanssa samaan aikaan on rakennus/remontointi projekti käynnissä. Tarkoitan sitä että nyt kun lapsia ei vielä ole, on helpomi ja enemmän aikaa rakentaa sitä tulevaa kotia, jossa sitten on lasten hyvä olla :) ja näin ollen vanhemmat voivat 100prosenttisesti keskittyä siihen pienokaiseen, kun sen aika tulee.
Eikä hyvä vaikutus lapselle ole sekään, jos vanhempia painavat taloushuolet ylisuurten lainojen takia - sitäkin olen läheltä seurannut.

Sekin kannattaa laskea, että kuinka pitkiä hoitovapaita voitte pitää (jos lapsiin tosiaan haluaa 100-prosenttisesti keskittyä ) suuren lainan kanssa. Jos tulot ovat nyt vain reilut 3000 euroa, niin hoitovapaalla ne ovat vielä sitäkin olennaisesti pienemmät. Kuinka silloin pärjäätte, koska realistista ei ole yli 30 vuoden maksuajalla enää pidentää maksuaikaa?

Entä jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi pidemmäksi aikaa, kuinka kauan selviäisitte yhden ihmisen tuloilla veloista? Entä jos korot nousevat?

Lainanotto ei ole typerää, sitä ei ole kukaan sanonut. Kyse on vain lainamäärän suhteuttamisesta omiin todellisiin tuloihin ja realistiseen näkemykseen tulevasta rahatilanteesta. :)
 
vieras
Nyt on siitä erikoinen aika jo omistusasunnossa asuvalle, ettei ole hyvä aika myydä vanhaa eikä ostaa uutta. Vielä joku aika sitten oli hyvä aika myydä, jolloin seuraavan korkeampi ostohintakaan ei ollut niin vakava juttu.

Minä odottelisin jonkin aikaa tai pistäisin sisään alhaisemman tarjouksen, saattaa vielä muutama kymppitonni lähteä hinnoista. Sillä on hirveä merkitys koroissa. Yli 20v. lainaa ei kannata ottaa ollenkaan.

En laskenut ap:n kohdalla tilannetta, mutta veikkaan lonkalta, että lähes saman verran tuosta tulee korkoja kuin lainaa jos lyhennys on 1100?/kk. Meillä on 170t 4300? netoilla ja siinäkin on muutama kymppitonni liikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmenainen:
Miten tuo lyhennys on noin pieni? Tein Aktian laskurilla maksusuunnitelman ja se antoi kk erän suuruudeksi 220te lainalle 1331e ja jos otatte siihen päälle vielä lainaturvan niin summa olisi yhteensä sen 1513e/kk. (lainaturvaa kannattaa kuitenkin vakavasti miettiä)

Tein laskelman siis 220te lainasummalla, 30v maksuajalla ja korkoprosentti oli 6

Pelkkiä korkoja maksatte pankille yhteensä 260 000e/30v HUH,HUH, hurjaa....
Lainaturva on pelkkää silmänlumetta turvan suhteen. Tositilanteessa ei välttämättä korvaakaan esim. monia työkyvyttömyyden tavallisia syitä. Pankki siitä kyllä käärii hyvät voitot.
 
mieti
En uskaltaisi ottaa noin pienillä tuloilla tuollaista lainaa. Isossa talossa on paljon muitakin rahareikiä ja aika tiukilla olette kyllä.
Kannattaa kuitenkin miettiä...........
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Mua taas mietityttää, että kun täällä puhutaan, jotta 200 000 on hirmuinen laina, niin millä ihmeen rahalla esim. pirkanmaalaiset ostelee talojansa?! Oon aika tehokkaasti katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia ja täältä Tampereelta (+ lähikunnat) on hyvin hankalaa saada mitään asiallista asuntoa alle kahdensadan tonnin. Että kaipa ihmisillä on vaan varaa tai sitten isot lainat.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap:n kannattaisi tehdä, mutta ehkä itse ottaisin riskin? Entäs jos tarjoaisitte talosta vielä vähän vähemmän - vai onkohan talolle nyt muitankin ottajia?
Itse myös täältä pirkanmaalta, ja sen takia ei omakotitaloa voitukaan hankkia vaan kiva rivarinpääty. Ei alle 200 000? lähde kyllä omakotialoa täältä
:| . Ellei sitten osta jotain tosi vanhaa ja remppaa sitä 100 000?:lla :/ .
Onneksi oulun seudulla saa halvemmalla, varsinki jos viittii ite rakentaa... Me rakennettiin vajaa 3v sitte, eikä talo tullu maksamaan ku noin 130 000? :)
Yhtään isompaa lainaa ei oltais viitsittykkän ottaa, vaikka ollaan molemmat töissä..
 
Luisa
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Onko teillä takaajat? Valtiontakausta ei saa jos ottaa noin pitkän laina-ajan. Plus että se kyllä maksaakin, joten ei taida tulla kysymykseen.
Meillä on takaajat.
Kyllähän 30v maksuajalla tulee maksettua talo moneenkin kertaan mutta verrataans:

Vaihtoehto 1: Asutaan vuokralla tuo sama 30v, vuokra 800e/kk (+asumismenot, sähkö, vesi), vuodet kun kuluneet mennyt rahaa 288te.
Mitä kädessä?

Vaihtoehto 2: Lyhennetään 200te talolainaa 1100e/kk (+asumismenot).
Vuosien kuluttua sinulla on velaton talo, arvo ? Vaikea arvioida kehitystä, mutta oletetaan että on pitänyt arvonsa.
Kädessä siis velaton asunto tai siitä saatava raha.
No, tuota mitä on kädessä?? Joka kk voit laittaa säästöön vaikka 300e (jos ei aina halua niin sitten mällätään kaikki) ja sehän tekee 30v yli 100te. Ja ne ketkä asuvat siinä omakotitalossa ovat 30v joutuneet tekemään vaikka mitä remontteja ja ottaamaan rutkasti lisää lainaa. Sen mitä he laittavat lämmitys,vesi yms omakotitalonkuluihin kk, me teemme jotain mukavaa perheen kanssa ;) Minä olen voinut hoitaa lapsia kauan kotona, jos takataskussa olisi 200te lainaa niin siihen ei olisi mahdollisuutta. Minulle lapset ovat tärkeämpiä kuin materia.

Meidän perheen kohdalla omistusasuminen ei tulisi kuuloonkaan, koska me asumme Helsingissä. 4h+k+s ja vuokra 750e/kk. Samanlainen omistusasunto maksaisi lähemmäs 400te, jotenka jatkamme onnellisesti vuokralla asumista. (ihan tuossa vieressä on kaupan) ;)

Meillä on ihan hyvät tulot ja rahkeita varmasti riittäisi 200te lainaan, mutta me haluamme asua Hki ja täältä ei tuolla rahalla saa kuin jonkun putkiremppa läävän. Minä en halua sitoa itseäni mihinkään ja ajattelen niin, että mielummin laitan rahaa säästöön ja annan sitä lapsille, kun lentävät pois pesästä...

Joku taas varmaan lyttää tämän ajatusmallin, mutta meille tämä sopii kuin nyrkki silmään;)
 

Yhteistyössä