n.200t? laina

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä kateelliset, jotka itse eivät uskalla, yrittävät saada sinua luopumaan haaveestanne. Antakaa mennä vain, jos kerta saatte tuon rahan pankista, niin miksi ei. Johan ne siellä pankissakin laskee, että pärjäätte, jos myöntävät teille lainan.
jep, kyllä se niin on, että näitä asiallisia kommentteja (mitä on tullut todella paljon!) kuunnellaan, mutta toki päätökset tehdään itse/pankin kanssa :)
..ja sitten ne ala-arvoiset kommentit jätetäänkin ihan omaan arvoonsa!

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...
Muistahan korot koron päälle. Laskutapa ei olekaan niin yksinkertainen kuin luulee..
Mitä tarkoitat korkoa korolle -jutulla? Käsittääkseni pankkien lainalaskurit kyllä laskevat kulut ihan oikein, ja nämä luvut on sieltä saatu.

Voin olla väärässä, mutta mihin tosiaan viittaat tuolla korkoa korolle -asialla?
Nostan

Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...
Muistahan korot koron päälle. Laskutapa ei olekaan niin yksinkertainen kuin luulee..
Mitä tarkoitat korkoa korolle -jutulla? Käsittääkseni pankkien lainalaskurit kyllä laskevat kulut ihan oikein, ja nämä luvut on sieltä saatu.

Voin olla väärässä, mutta mihin tosiaan viittaat tuolla korkoa korolle -asialla?
Kyllä ne pankin laskurit on oikeassa. Niissä on otettu kaikki maksut huomioon. Päässä kun yrittää laskee voi vähän heittää.. :whistle:

Korkoa korolle..:
Eli korko lisätään pääomaan jokaisen vuoden lopussa.
Esim. talletusaika 4 vuotta korko 2,5 % talletusmäärä 17500 eur, loppupääoma 19316.73 eur ja pääoman kasvu 1816.73 eur..

Eli korot tulee edellisen maksun päälle.. Vaikea selittää. Tuosta pitäis kuiten jo ymmärtää. :)

Tietty, jos oot lyhentänyt lainaa sen vuoden, on ne lyhennykset ensin vähennetty alkuperäisestä pääomasta ja loppupääomaan lisätään tuo 2,5% korot.
Niin, jos sinäkin olet sitä mieltä, että pankin lainalaskuri on oikeassa, niin ap:n tapauksessa korkoja tulisi se 209000 euroa eli yhteissummaksi 419000 niin kuin aiemmin sanoin.

En ihan tajua miten tämä korkoa korolle -juttu tähän liittyy, ei valjennut. Kun siis ap:hän ei ole tallettamassa mitään, vaan ottamassa lainaa. Mutta olen ehkä hidas...

Meillä tulot samanlaiset ja lainaa alle 100 000 euroa ja enemmästä en edes haaveile tänä epävakaisena aikana. Näin on hyvä.

Meillä ei ole auto tai muitakaan lainoja taikka luottoja, mutta silti. Mä en uskaltaisi.

ei vaan tajuu
nykynuorilla on pakko saada alle 30-kymppisinä se unelmien talo. Meillä on menty kaksiosta, kolmioon ja sitten kun lapset on olleet kouluiässä on muutettu siihen pysyvämpään. Unelmataloa meillä ei vieläkään ole, koska emme koe, että meillä on siihen vielä varaa (emme halua rasittaa läheisiä takaamaan mitään). Sekin, että ostetaan talo kokonaan lainarahalla on outoa. Eikö nykyään nuoret saa edes 20-30tuhatta säästettyä?

minä
Meillä on iso asuntolaina ja karkeasti laskettuna maksamme lainaa 1450e,laskut 500e,ruoka 500e ja bensa,ulkona syömiset,huvitukset jne.500e eli 3000e kuussa,pystytään vielä säästään pikkusen pahan päivän varalle ja matkoilla käydään kerran vuodessa ja siis tulot n.3500e kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vaan tajuu:
nykynuorilla on pakko saada alle 30-kymppisinä se unelmien talo. Meillä on menty kaksiosta, kolmioon ja sitten kun lapset on olleet kouluiässä on muutettu siihen pysyvämpään. Unelmataloa meillä ei vieläkään ole, koska emme koe, että meillä on siihen vielä varaa (emme halua rasittaa läheisiä takaamaan mitään). Sekin, että ostetaan talo kokonaan lainarahalla on outoa. Eikö nykyään nuoret saa edes 20-30tuhatta säästettyä?
mun mielestä järkevämpi on ostaa nuorena se talo, jossa meinaa ollakin hetken. Sitä aiemmin saa lainan maksettua, mitä aiemmin sitä aloittaa maksamaan! Mistä ihmeestä kuvittelet, että saa 20-30tuhatta sästöön, jos on vuosi sitten valmistunut koulusta ja nyt vuoden ollut työelämässä? ei nää palkat sentään ( :D ) niin huimaavia ole, että vuodessa ihan noin paljoa säästäisi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä on iso asuntolaina ja karkeasti laskettuna maksamme lainaa 1450e,laskut 500e,ruoka 500e ja bensa,ulkona syömiset,huvitukset jne.500e eli 3000e kuussa,pystytään vielä säästään pikkusen pahan päivän varalle ja matkoilla käydään kerran vuodessa ja siis tulot n.3500e kuussa.
jos saan kysyä, niin kuinka iso laina? =)

haloo
takaajilla? Eli varmaankin vanhemmillasi? Ennen piti olla tietty summa itsellä säästöjä melkein puolet asunnon hinnasta. Moni on ollut asuntosäästäjä jo 15veestä, kyllä nuorikin voi töitä tehdä, eikös vaan? Kun ei lapsiakaan ole olut estämässä.. Minä olen töitä tehnyt 13veestä ja kyllä 22veenä mulla oli aika kiva pesämuna kun ostimme kaksiomme.. Kyllä sitä pystyy muutenkin elämään kuin lainarahalla ja isän ja äidin takauksilla.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä kateelliset, jotka itse eivät uskalla, yrittävät saada sinua luopumaan haaveestanne. Antakaa mennä vain, jos kerta saatte tuon rahan pankista, niin miksi ei. Johan ne siellä pankissakin laskee, että pärjäätte, jos myöntävät teille lainan.
jep, kyllä se niin on, että näitä asiallisia kommentteja (mitä on tullut todella paljon!) kuunnellaan, mutta toki päätökset tehdään itse/pankin kanssa :)
..ja sitten ne ala-arvoiset kommentit jätetäänkin ihan omaan arvoonsa!
Minä en kyllä niikään luottaisi niihin pankin laskelmiin. Toki heillä joku nyrkkisääntö on, mutta paljon enemmän kannattaa luottaa omiin (realistisiin) laskelmiin. Meille meinaa pankki myönsi muutama vuosi sitten meidän silloisten reilun 2500euron nettotuloilla 250 000euron lainan!!!! Itse olin heti sitä mieltä, että meidän maksukyky menee siinä vanhassa mummon miljoonassa ja sen verran lainaa otimme. Ja onneksi näin, talo olisi varmaan jo ollut myynnissä, jos siitä olisi lainaa sen 250 000euroa.

Nyt meillä ovat hetkellä nettotulot noin 2500e/kk (mies on kotihoitotuella), normaalisti tulomme ovat noin 4000e/kk. Kyllä näillä tuloilla tätä 160 000e lainaa lyhentää, mutta isompaa en kyllä ottaisi. Nyt on elämä vielä ihanaa, rahaa voi laittaa vähän muuhunkin kun laskujen maksuun. Meillä on myös kaksi pientä lasta ja kyllä heihinkin sitä rahaa menee.

minä
En oikein ymmärtänyt ponttiasi nimimerkki haloo?Olen minäkin töitä tehnyt 13vuotiaasta ja 4 lasta kasvattanut,otimme lainaa koska oli järjetöntä maksaa isoa vuokraa,tämä ratkaisu oli meille hyvä.

haloo
on se, että nykyään ei unelmiin tunnuta näkevän vaivaa ollenkaan vaan kaikki pitää saada heti. Minusta säästäminen on hyvä tapa oppia ja myös opettaaj lapsille, ettei kaikkea saa heti kun haluaa vaan pitää nähdä vaivaa ja säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
takaajilla? Eli varmaankin vanhemmillasi? Ennen piti olla tietty summa itsellä säästöjä melkein puolet asunnon hinnasta. Moni on ollut asuntosäästäjä jo 15veestä, kyllä nuorikin voi töitä tehdä, eikös vaan? Kun ei lapsiakaan ole olut estämässä.. Minä olen töitä tehnyt 13veestä ja kyllä 22veenä mulla oli aika kiva pesämuna kun ostimme kaksiomme.. Kyllä sitä pystyy muutenkin elämään kuin lainarahalla ja isän ja äidin takauksilla.
..ja sulla pokkaa tulla väittämään asioista josta et tiedä mitään ;) Kyllä, vanhempani tulisivat takaamaan, koska ovat niin itse ehdottaneet jo ajat sitten! (takaavat kaikille meille lapsille tarvittaessa) haluavat että olemme onnellisia, ja heidänkin mielestä vuokralla asumisessa ei ole mitään järkeä!
Ja pistänpä paremmaksi, itse olen tehnyt töitä jo 12veestä :whistle: mutta olen halunnut elää nuoruuttani, enkä kiituuttaen pistänyt joka penniä säästöön!

en muista mun merkkii
talous ja ruokaan menee 500e kuussa? Oho, haluun heti teidän ruokalistan! Tekö ette harrasta mitään? Mites auto, koti jne vakuutukset? Terveyskulut, lääkkeet? Joo, minusta olit aika suurpiirteisesti pistänyt teidän budjetin.

minä
Kyllä 500e ruuat saa ostettua helposti,auto on velaton,sähkö 119e kuussa siihen kuuluu lämmitys,vesi n.35e,jätemaksut+kiinteistövero 50e,vakuutukset,tv lupa ja tuollaiset jotka ei tule joka kuukausi n.150,puhelimet+netti n.100e ja aku ankka tulee muksuille.Tytön tanssi 60e lukukausi,pojan sähly ilmainen,partio kai 20e vuodessa,voi olla että unohdan jotain tässä kun kirjoitan tätä.

juupelis juu
ja jos muutkin lapset tarvitsee yhtä isoa lainaa niin johan talo on pian tappiin asti kiinnitetty, eli eivät ainakaan voi itse ottaa lisää velkaa jos vaikka haluavat ostaa osakkeen espanjasta.. Tätä tarkoitan unelman maksattamisella muilla.

Yhteistyössä