n.200t? laina

mietin
toki 1vuosi kuivilla on jo hyvin, mutta mutta.. Minusta kaikkein kurjin tilanne olisi se, että lapset joutuisi menettämään vanhempansa lisäksi kotinsa, sen takia meillä koti josta kumpikin selviytyy myös itsekseen jos on pakko..

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
itse myös päijät-hämäläisenä olen kyllä sitä mieltä, ettei talo ole ainakaan hinnalla pilattu.
Me ollaan juuri muutettu omaan taloon ja kyllähän nämä raha-asiat mietitytti ku rakentamaan alkoi.
aivan! Tuon ikäistä, ja meille sitä "täydellistä" en usko löytäväni tolla hintaa muualta. silti mietityttää..
Niin meitäkin mietitytti vajaat vuosi sitten kun alettiin rakentamaan, mutta nyt asutaan unelma talossamme. Eikä olla kaduttu päivääkään.
On se kuitenkin niin, että koti on ainakin meille niin tarkeä paikka että siihen kannattaa satsata vaik välillä voipi hirvittää.
Ja ainahan talon voi myyä jos todella ylitsepääsemätön paikka tullee.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
toki 1vuosi kuivilla on jo hyvin, mutta mutta.. Minusta kaikkein kurjin tilanne olisi se, että lapset joutuisi menettämään vanhempansa lisäksi kotinsa, sen takia meillä koti josta kumpikin selviytyy myös itsekseen jos on pakko..
No just! kuivilla sana kuulostaa korvaan aika pahalta! Ihan sama kun mä sanon että kuinka suuri todennäköisyys on että jää auton alle tms. muuten esim kuolee. Ikinä ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.. Tottakai sekin on tärkeä ottaa huomioon että mitä kävisi, JOS jotain tapahtuu.
Meillä kun tarkoitus on kuitenkin elää asenteella että KUN ei mitään (suurempia)vastoinkäymisiä enään meidän tielle tule!
ja siltikään vielä mitää ratkaisua ei olla tehty, ja voi hyvinkin olla, ettei noin suurta lainaa oteta.

ja nyt ihan yleisesti vaan mietin ääneen, että en ymmärrä ihmisiä, jotka esimerkiksi nyt sairauden jälkeen ei enään uskalla elää, JOS jotain tapahtuu tms. Meille monesti sanottiin miehen taistelun aikana, että kuinka me jaksetaan olla niin positiivisia, miksei?? mitä ihmettä se masentuminen ja neljän seinän sisään jääminen auttaa, ei mitään, ei ainakaan meillä!

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
ja nyt ihan yleisesti vaan mietin ääneen, että en ymmärrä ihmisiä, jotka esimerkiksi nyt sairauden jälkeen ei enään uskalla elää, JOS jotain tapahtuu tms. Meille monesti sanottiin miehen taistelun aikana, että kuinka me jaksetaan olla niin positiivisia, miksei?? mitä ihmettä se masentuminen ja neljän seinän sisään jääminen auttaa, ei mitään, ei ainakaan meillä![/q

Kyllä nyt pitää elää kun on kerta elämää jäljellä !!!!

ihmiset erilaisia
me vaan eletään tulojemme mukaista elämää. Mä en jättivelkaa ottaisi koskaan, vielä vähemmän jos mulla olisi tuore syöpädiagnoosi. Mutta kukin tavallaan, eiks juu?
Muuten jos isäsi ja veljesi on talonrakentajia ja sinäkin kaiketi aiheesta jotain tiedät työsi puolesta niin miksi ette rakenna itse? Teillä kun ei vielä ole lapsiakaan, homma sujuisi sutjakammin.
Kuullostaa että tuossa talossa on hukkaneliöitä jos siinä vaan 3makuuhuonetta on ja noin paljon neliötä. Minä rakentaisin sellaisin kompaktin talon jos mulla tuttuja turvallisia palkollisia olisi : )

Alkuperäinen kirjoittaja ihmiset erilaisia:
me vaan eletään tulojemme mukaista elämää. Mä en jättivelkaa ottaisi koskaan, vielä vähemmän jos mulla olisi tuore syöpädiagnoosi. Mutta kukin tavallaan, eiks juu?
Muuten jos isäsi ja veljesi on talonrakentajia ja sinäkin kaiketi aiheesta jotain tiedät työsi puolesta niin miksi ette rakenna itse? Teillä kun ei vielä ole lapsiakaan, homma sujuisi sutjakammin.
Kuullostaa että tuossa talossa on hukkaneliöitä jos siinä vaan 3makuuhuonetta on ja noin paljon neliötä. Minä rakentaisin sellaisin kompaktin talon jos mulla tuttuja turvallisia palkollisia olisi : )
niimpä, me kaikki kun olemme yksilöitä :)
noh, talon rakennusprojektikin on toki pyörinyt mielessä. Mies kuitenkin on sitä mieltä, että ensin talo (mahd.rakentaminen) ja sitten lapset, ettei sitten kaikki tule kerralla, ja voimat loppuu (mikä tietysti on järkevääkin!).
Tontteja ollaan katsottu siis myös, ainoa ongelma on, ettei täällä ole tarjolla tontteja, joka meitä miellyttää. Meillä siis ei ole mitään erityiskriteerejä, emme vain halua mitään 1000neliön tonttia keskeltä asuinaluetta. vaan omaa rauhaa, ja ison tontin.
Tätä rakennusprojektia siis mietittävä kanssa vaihtoehtona, vaan kun se pitäisi saada mahd pian (ensi kesänä) käyntiin, että sitten vielä saisimme lapsetkin haluamana aikana (=nuorena)

vaikeita asioita, mutta meillä on aina uskottu niin, että kaikki järjestyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
ootteko miettinyt et kuinka paljon se laina todellisuudessa olis korkoineen? se voin olla yli 300 000...kannattaa laskea ne korot mukaan siihen tai käskeä jonku joka osaa niin laskea
Pienemmistäkin lainoista maksetaan reilusti yli kaksinkertainen hinta AINA takaisin, jos taloa hankitaan. Et tuota lainaa tulevat maksamaan takaisin jotai 450 000.

vieras
Mitään ei saa jos ei uskalla ottaa riskiä. Ollaan oltu samanlaisessa tilanteessa, otettiin riski ja on kannattanut. Talo on aivan ihana, siellä viihtyy ja kaikki ok. Tulot riittävät aivan hyvin. Loppupelissä pitkääkään laina-aikaa ei kannata pelästyä. Miksi kiristää talous 10-15 vuodeksi äärimmilleen, kun voisi 20-25 vuodessa saada saman ( isommalla kokonaissummalla, pienemmällä kk-lyhennyksellä ) ja varmasti vähemmin hermonmentyksin yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitään ei saa jos ei uskalla ottaa riskiä. Ollaan oltu samanlaisessa tilanteessa, otettiin riski ja on kannattanut. Talo on aivan ihana, siellä viihtyy ja kaikki ok. Tulot riittävät aivan hyvin. Loppupelissä pitkääkään laina-aikaa ei kannata pelästyä. Miksi kiristää talous 10-15 vuodeksi äärimmilleen, kun voisi 20-25 vuodessa saada saman ( isommalla kokonaissummalla, pienemmällä kk-lyhennyksellä ) ja varmasti vähemmin hermonmentyksin yms.
samoilla linjoilla olen sun kanssa! :) ei se ota, jos ei annakaan!

Viiden prosentin korolla ja 1100 euron kk-lyhennyksellä 210000 euron lainan takaisinmaksuaika olisi lähes 32 vuotta! Minä en ikinä ole ottanut lainaa, jota ei realistisella budjetilla voisi maksaa 15-20 vuodessa takaisin.

Me rakensimme ok-talon 10 vuotta sitten, ja siinä ilmaantuu koko ajan pientä laittamista ja tekemistä, ja vakuutus- yms. laskut ovat suuret. Teidän tapauksessanne öljylämmitys on todella iso riski, koska öljyn hinta voi nousta ties miten paljon, ja toiseen lämmitysmuotoon vaihtaminen maksaa sekin.

Tuo lainamäärä noilla tuloilla on tosi suuri, ja etenkin jos haluaisit joskus olla lasten kanssa pidempään kotona, miten uskot sen onnistuvan tuollainen velkataakka niskassa? Koko ajan takaraivossa mieltä painaisivat raha-asiat.

Siis minä en ikinä uskaltaisi ottaa noin suurta lainaa noilla tuloilla. Vastikään tuttavat joutuivat myymään talonsa, he olivat vastaavalla tavalla ostaneet hulppean talon isolla lainalla, mutta maksaminen kävi kertakaikkiaan ylivoimaiseksi muutaman vuoden jälkeen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja velallinen:
Nyrkkisääntö on, että yli 20vuoden lainaa ei kannata koskaan ottaa. Meillä menty tän mukaan. Meillä velkaa 140 000t ja tämä maksetaan 20 vuodessa. Lyhennys 900ekuussa, kokonaiskustannukset asumisesta kuitenkin n. 1300e. Ei pelkkä lyhennys kata asumista! Ja meillä tulot n. 5000e/netto (toinen töissä tällä hetkellä, eli tulot nousee jonkin ajan kuluttua n. 6500euroon. Silti emme ota enempää velkaa.
Höpö höpö. Eihän 140 000e rakenna minkäänlaista taloa.

Häh
Alkuperäinen kirjoittaja velallinen:
Nyrkkisääntö on, että yli 20vuoden lainaa ei kannata koskaan ottaa. Meillä menty tän mukaan. Meillä velkaa 140 000t ja tämä maksetaan 20 vuodessa. Lyhennys 900ekuussa, kokonaiskustannukset asumisesta kuitenkin n. 1300e. Ei pelkkä lyhennys kata asumista! Ja meillä tulot n. 5000e/netto (toinen töissä tällä hetkellä, eli tulot nousee jonkin ajan kuluttua n. 6500euroon. Silti emme ota enempää velkaa.
Höpö höpö. Eihän 140 000e rakenna minkäänlaista taloa.
Missä kohti tuossa väitettiin että se 140 000 laina kattoi kaikki rakennuskulut? Jos niillä oli säästöjä valmiiksi?

vieras
Juuri näin. Mielummin kerran elämässä toteuttaa haaveen, eikä koko ajan mieti jos ja uskaltaako, siihen se elämä menee ja asuu vuokralla tai kituuttaa pienessä kolmiossa, kun ei uskaltanut ottaa lainaa 150 000e enemmän. Sitä paitsi korot ovat laskussa.

Ap, toki noilla tuloilla uskaltaa, eihän tuo ole laina eikä mikään. Kun oman unelman toteuttaa, täytyy ehkä luopua joksikin aikaa ulkomaanmatkoista yms. mutta kyllä se oma upea talo on sen arvoinen. Mekin rakensimme järvenrannalle ja rannalle vielä saunamökin, ei tarvi kesämökkiä erikseen, kuten esim. kerrostaloasujat. Lomasuunnitelmiakaan ei tarvi hirveesti tehdä, kun oma hiekkaranta on kotipihassa. Jokainen arvostaa mitä arvostaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
ootteko miettinyt et kuinka paljon se laina todellisuudessa olis korkoineen? se voin olla yli 300 000...kannattaa laskea ne korot mukaan siihen tai käskeä jonku joka osaa niin laskea
Pienemmistäkin lainoista maksetaan reilusti yli kaksinkertainen hinta AINA takaisin, jos taloa hankitaan. Et tuota lainaa tulevat maksamaan takaisin jotai 450 000.
Ei kai nyt sentään.

nappi
Ap:llä on kokolailla samanlaiset tulot kun meilläkin. Ja lainaa otettiin hiljan 200te. Lyhennys juuri 1100e/kk.
Ihan hyvin pärjätty. Itseasiassa harjoiteltiin tuota lyhennysmäärää jo vuokralla. Eli kun meillä oli vuokra n. 800e/kk, laitettiin erotus 300e säästöön + vielä pari sataa asumiskuluihin. Ja saatiin vielä vähän säästettyäkin =)
Vaikka laina-aika on meilläkin ihan miljoona vuotta, niin ajattelin että sen saman ajan kun maksaa vuokraa (esim. tuon 800e/kk), niin eipä sekään taida kovin järkevää olla.

Ei kai nyt sentään.
Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...

Ei kai nyt sentään.
Jos laina aika on tän hetkisellä korkotasolla n. 25 vuotta ja lainaa n.200 000?, niin silloin lainaa maksetaan takaisin n. 400 000?, niin se vaan menee.... Ehtii kasvamaan vähän korkoa nääs :D

ryhtyiskö pankkiiriksi
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ei kai nyt sentään.
Jos laina aika on tän hetkisellä korkotasolla n. 25 vuotta ja lainaa n.200 000?, niin silloin lainaa maksetaan takaisin n. 400 000?, niin se vaan menee.... Ehtii kasvamaan vähän korkoa nääs :D
tosiaan, ei ne pankit ilmaiseksi sitä rahaa anna. olis kannattanut seurata tarkemmin matikantunnilla, jossa puhutttiin korkolaskusta.

no joo, enpä olis itekään ajatellut, että summat on ihan noin isoja

Ei kai nyt sentään.
Kyllä. Mun mies on ekonomi ja näin on. (hän sanoi)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Ei kai nyt sentään.
Itse asiassa 210000 euron lainalla, 1100 euron kk-erällä (josta tulee se lähes 32 vuotta laina-aikaa!!), korkoja maksetaan 209000 euroa. Yhteensä siis 419000 euroa. Eli ei ihan 450000 euroa, mutta ei kovin kaukanakaan...
Muistahan korot koron päälle. Laskutapa ei olekaan niin yksinkertainen kuin luulee..

Yhteistyössä