no jos teille jää se 3300 käteen nii siitä jää lainan jälkeen 2200e elämiseen nii kyl mä varmaan sitte uskaltaisn ottaa lainan meille jää elämiseen lainojen jälekee n.2000e ja hyvin pärjää..
No sehän tässä nimenomaan on, että se talo, tontti ja sijainti on meille just sellanen mitä halutaan. Tätä täytyy ihan vakavasti miettiä.Alkuperäinen kirjoittaja simba:Jos talo on hyvässä kunnossa niin mun mielestä tuo kuulostaa kohtuulliselta jos ei ole halua ihan hirvittävän leveästi elää. Jos talo on just sellainen kuin haluaa, niin sit kai on parasta alkaa suunnittelemaan tarjousta, ettei kukaan muu vie sitä nenän edestä.
Korot ovat melko korkealla, mutta mun vanhemmat on joskus 80-luvulla maksaneet jotain 16% pahimmillaan, joten siihen verrattuna nykyinen korkotaso on varsin maltillinen..
joo, tuo jää käteen. ja saattaa jäädä jopa enemmänkin, toi on siis minimi. ja tosiaan autot on velattomat, että niistä sitten voi tarvittaessa luopua/vaihtaa halvempaan. ja täytyy kyllä myöntää, että naruja voitais kiristää aikalailla, jos olis tarvetta. Ruoasta, dieseleistä, vapaa-ajan menoista, harrastuksista.Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:no jos teille jää se 3300 käteen nii siitä jää lainan jälkeen 2200e elämiseen nii kyl mä varmaan sitte uskaltaisn ottaa lainan meille jää elämiseen lainojen jälekee n.2000e ja hyvin pärjää..
talossa on öljylämmitys (arvio n.1000l/vuosi), ja lisäks puuhella ja leivinuuni (tarkoitus käyttää paljon). Muitakin kuukausi menoja asumiseen olemme miettineet!Alkuperäinen kirjoittaja Maarit:Oletteko osanneet laskea/ laskettaa jollakulla talon kuukausi kulut, jotka kannattaa ottaa ehdottomasti huomioon! Varsinkin lämmitys on aika iso kulu, minkälainen lämmitys talossa on?
Niinhän se on. Mutta puuta saadaan ilmaiseksi ja sitä tarkoitus polttaa paljon. Ja kyllä, tämä olis se unelmatalo meille..Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:Öljylämmitys on kyllä nyt tosi heikko.. Kannattaa miettiä kyllä tarkoin. Mutta jos on se unelmatalo, niin kannttaisko hieman rahasta pihistellä, jotta saisitte sen?
Mää varmaan ottaisin unelmieni talon, vaikka tulisikin hieman tiukkaa rahasta...
Mitä ihmeen myyntivoittoa?Alkuperäinen kirjoittaja minna:ja ettekös saa myyntivoittoa nykyisestä asunnosta jolla lyhentää jo osan uutta lainaa?
no lapsia ei kyllä vielä ole (suunnitteilla kylläkin). Nykyisen asunnon arvo (asuttu ollaan n.vuosi) ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen oikeastaan ollenkaan, ehkä pari tuhatta euroa saadaan voittoa. ja tosiaan, muistin juuri että miehellä oli lainassa 10 000 euroa omaa rahaa kiinni, eli lainan tarve vähenee sen verran!Alkuperäinen kirjoittaja minna:ja ettekös saa myyntivoittoa nykyisestä asunnosta jolla lyhentää jo osan uutta lainaa?
tällä periaatteella mekin aina ollaan eletty! tosin aika paljon ollaan kuitenkin pistetty rahaa tuulemaan, ja just sen takia, että tiedetään että joskus on aika kiristää nyöriä.Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:Meillä menee juuri niin että 1/3 tuloista lainaan, 1/3 muuhun elämiseen (talon ylläpitokustannukset, ruoka, laskut) ja 1/3 sitten muuhun elämiseen (vaatteet, vapaa-aika ym.)
Kyllä me pärjätään. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. =)
kyllä me tätäkin ollaan mietitty. ja niinkun yllä sanoin, nyt ollaan pistetty rahaa tuulemaan aika lailla, siinä vaiheessa on tarkoitus kiristää nyörejä. Meillä myös mahdollisuus tehdä enemmän töitä ja tienata enemmän, nyt siihen ei ole ollut tarvetta.Alkuperäinen kirjoittaja huomio:olettehan sitten miettineet senkin, että lapsi vie rahaa ja toisen tulot putoaa aika oleellisesti kun jää kotiin. Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole.. Minä katselisin vielä. Unelmataloja tulee ja menee.. voin kertoa kokemuksella.
Mitä sitten? mä tykkäisin ainakin asua mahdollisimman väljästi. Toisekseen lapsi(a) on suunnitteilla, itse ainakin tykkäisin että olis vauvelille alusta asti oma huone...Alkuperäinen kirjoittaja huomio:Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole..
Niimpä, lapsia on suunnitteilla kyllä ihan heti, kun saadaan nämä asuntoasiat kuntoon.Alkuperäinen kirjoittaja simba:Mitä sitten? mä tykkäisin ainakin asua mahdollisimman väljästi. Toisekseen lapsi(a) on suunnitteilla, itse ainakin tykkäisin että olis vauvelille alusta asti oma huone...Alkuperäinen kirjoittaja huomio:Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole..
pankkiin olemme tänään menossa, ja jos takaajia tarkoitit, on ne kunnossa!Alkuperäinen kirjoittaja huomio:ja onhan takutt kunnossa, jne. Ennenkuin alkaa etsimään unelmataloa kannattaa ottaa selvää mihin asti pankki antaa lainaa.. Ovat kuulemma ainakin täällä pk-seudulla kiristäneet kriteereitä.
no näin mä kans asian ajattelin että tarkoitit, mutta kommentoin myös tohon lapsiasiaan. (siis asuinmenoista jne.)Alkuperäinen kirjoittaja huomio:koska mitä isompi talo sen kalliimpi se on ylläpitää (remontit luonnollisesti on kalliimpia) jne. Kun teillä ei nyt ihan oikeasti juhlita tuon palkkanauhan kanssa..
Minä taas olen ajatellut, että kun lapsia on niin niiden kanssa on mukava myös puuhata, harrastaa ja matkustaa. Se onko lapsella 12 ja 20 neliön huone on minusta sivuseikka, kunhan se + muut elämän huvit pystyy mamma ja pappa maksamaan.