n.200t? laina

Alkuperäinen kirjoittaja simba:
Jos talo on hyvässä kunnossa niin mun mielestä tuo kuulostaa kohtuulliselta jos ei ole halua ihan hirvittävän leveästi elää. Jos talo on just sellainen kuin haluaa, niin sit kai on parasta alkaa suunnittelemaan tarjousta, ettei kukaan muu vie sitä nenän edestä.

Korot ovat melko korkealla, mutta mun vanhemmat on joskus 80-luvulla maksaneet jotain 16% pahimmillaan, joten siihen verrattuna nykyinen korkotaso on varsin maltillinen..
No sehän tässä nimenomaan on, että se talo, tontti ja sijainti on meille just sellanen mitä halutaan. Tätä täytyy ihan vakavasti miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
no jos teille jää se 3300 käteen nii siitä jää lainan jälkeen 2200e elämiseen nii kyl mä varmaan sitte uskaltaisn ottaa lainan :) meille jää elämiseen lainojen jälekee n.2000e ja hyvin pärjää..
joo, tuo jää käteen. ja saattaa jäädä jopa enemmänkin, toi on siis minimi. ja tosiaan autot on velattomat, että niistä sitten voi tarvittaessa luopua/vaihtaa halvempaan. ja täytyy kyllä myöntää, että naruja voitais kiristää aikalailla, jos olis tarvetta. Ruoasta, dieseleistä, vapaa-ajan menoista, harrastuksista.

velallinen
Nyrkkisääntö on, että yli 20vuoden lainaa ei kannata koskaan ottaa. Meillä menty tän mukaan. Meillä velkaa 140 000t ja tämä maksetaan 20 vuodessa. Lyhennys 900ekuussa, kokonaiskustannukset asumisesta kuitenkin n. 1300e. Ei pelkkä lyhennys kata asumista! Ja meillä tulot n. 5000e/netto (toinen töissä tällä hetkellä, eli tulot nousee jonkin ajan kuluttua n. 6500euroon. Silti emme ota enempää velkaa.

oliskohan jollain vielä kokemusta/näkemystä tästä ko. talosta ja sen hinnasta.

Talossa siis asuinneliöt 111, kaikkineen 158. Lisäks kahden auton autotalli+iso lämmin varasto (omistajat ovat asuneet tässä tilassa, kun rakensivat taloa), puuliiteri ja pannuhuone. itse rakennettu pitkästä tavarasta 2005. tontti hieman vajaa puol hehtaaria. n.7km kauppoihin ja keskustaan. Talo sijaitsee Päijät-Hämeessä. Hinta siis 235 000?. (tarjottais 210 000, ja maksimissaan maksettais 220 000)

Maarit
Oletteko osanneet laskea/ laskettaa jollakulla talon kuukausi kulut, jotka kannattaa ottaa ehdottomasti huomioon! Varsinkin lämmitys on aika iso kulu, minkälainen lämmitys talossa on?

Alkuperäinen kirjoittaja Maarit:
Oletteko osanneet laskea/ laskettaa jollakulla talon kuukausi kulut, jotka kannattaa ottaa ehdottomasti huomioon! Varsinkin lämmitys on aika iso kulu, minkälainen lämmitys talossa on?
talossa on öljylämmitys (arvio n.1000l/vuosi), ja lisäks puuhella ja leivinuuni (tarkoitus käyttää paljon). Muitakin kuukausi menoja asumiseen olemme miettineet!

velallinen
menee rahaa, lämmitys, + kaikki muut maksut mitä ok-taloissa on (en ole expertti kun en ole sellaisessa asunut). Mutta niitä on tietääkseni paljon, appiukko aina kiroaa..

Ja sitten se totuus, että rahaa pitäisi aina olla sivussa se 10 000t koska jos ok-talossa joku posahtaa rikki tai vaatii remppaa niin tulee kallis lasku..

Minä en noin ahtaalle talouttani voisi koskaan laittaa, koska haluamme ja tarvitsemme myös harrastuksia ja huvitusta (esim. pari kylpylä reissua vuodessa) koko perhe.

Öljylämmitys on kyllä nyt tosi heikko.. Kannattaa miettiä kyllä tarkoin. Mutta jos on se unelmatalo, niin kannttaisko hieman rahasta pihistellä, jotta saisitte sen?

Mää varmaan ottaisin unelmieni talon, vaikka tulisikin hieman tiukkaa rahasta...

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Öljylämmitys on kyllä nyt tosi heikko.. Kannattaa miettiä kyllä tarkoin. Mutta jos on se unelmatalo, niin kannttaisko hieman rahasta pihistellä, jotta saisitte sen?

Mää varmaan ottaisin unelmieni talon, vaikka tulisikin hieman tiukkaa rahasta...
Niinhän se on. Mutta puuta saadaan ilmaiseksi ja sitä tarkoitus polttaa paljon. Ja kyllä, tämä olis se unelmatalo meille..

Itse asiassa mulle tulikin just mieleen, (olihan siitä puhe, mutta unohdin) että miehellähän olikin tässä nyt olevassa asunnossa kii omasta takaa 10 000, eli sen verran lyhenisi jo lainan tarve!

Meillä menee juuri niin että 1/3 tuloista lainaan, 1/3 muuhun elämiseen (talon ylläpitokustannukset, ruoka, laskut) ja 1/3 sitten muuhun elämiseen (vaatteet, vapaa-aika ym.)

Kyllä me pärjätään. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. =)

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
ja ettekös saa myyntivoittoa nykyisestä asunnosta jolla lyhentää jo osan uutta lainaa?
no lapsia ei kyllä vielä ole (suunnitteilla kylläkin). Nykyisen asunnon arvo (asuttu ollaan n.vuosi) ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen oikeastaan ollenkaan, ehkä pari tuhatta euroa saadaan voittoa. ja tosiaan, muistin juuri että miehellä oli lainassa 10 000 euroa omaa rahaa kiinni, eli lainan tarve vähenee sen verran!

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Meillä menee juuri niin että 1/3 tuloista lainaan, 1/3 muuhun elämiseen (talon ylläpitokustannukset, ruoka, laskut) ja 1/3 sitten muuhun elämiseen (vaatteet, vapaa-aika ym.)

Kyllä me pärjätään. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. =)
tällä periaatteella mekin aina ollaan eletty! tosin aika paljon ollaan kuitenkin pistetty rahaa tuulemaan, ja just sen takia, että tiedetään että joskus on aika kiristää nyöriä.

huomio
olettehan sitten miettineet senkin, että lapsi vie rahaa ja toisen tulot putoaa aika oleellisesti kun jää kotiin. Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole.. Minä katselisin vielä. Unelmataloja tulee ja menee.. voin kertoa kokemuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja huomio:
olettehan sitten miettineet senkin, että lapsi vie rahaa ja toisen tulot putoaa aika oleellisesti kun jää kotiin. Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole.. Minä katselisin vielä. Unelmataloja tulee ja menee.. voin kertoa kokemuksella.
kyllä me tätäkin ollaan mietitty. ja niinkun yllä sanoin, nyt ollaan pistetty rahaa tuulemaan aika lailla, siinä vaiheessa on tarkoitus kiristää nyörejä. Meillä myös mahdollisuus tehdä enemmän töitä ja tienata enemmän, nyt siihen ei ole ollut tarvetta.

simba
Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole..
Mitä sitten? mä tykkäisin ainakin asua mahdollisimman väljästi. Toisekseen lapsi(a) on suunnitteilla, itse ainakin tykkäisin että olis vauvelille alusta asti oma huone...

huomio
ja onhan takutt kunnossa, jne. Ennenkuin alkaa etsimään unelmataloa kannattaa ottaa selvää mihin asti pankki antaa lainaa.. Ovat kuulemma ainakin täällä pk-seudulla kiristäneet kriteereitä.

Alkuperäinen kirjoittaja simba:
Aika ison talon ostatte jos ei teillä vielä lapsiakaan ole..
Mitä sitten? mä tykkäisin ainakin asua mahdollisimman väljästi. Toisekseen lapsi(a) on suunnitteilla, itse ainakin tykkäisin että olis vauvelille alusta asti oma huone...
Niimpä, lapsia on suunnitteilla kyllä ihan heti, kun saadaan nämä asuntoasiat kuntoon.
Mies on viimeiseen asti sitä mieltä (ja minäkin siis) että kun vauva päättää tulla maailmaan, on asuntoasioiden ja kodin oltava valmis pienelle tulokkaalle!

ja onhan takutt kunnossa, jne. Ennenkuin alkaa etsimään unelmataloa kannattaa ottaa selvää mihin asti pankki antaa lainaa.. Ovat kuulemma ainakin täällä pk-seudulla kiristäneet kriteereitä.
pankkiin olemme tänään menossa, ja jos takaajia tarkoitit, on ne kunnossa!

huomio
koska mitä isompi talo sen kalliimpi se on ylläpitää (remontit luonnollisesti on kalliimpia) jne. Kun teillä ei nyt ihan oikeasti juhlita tuon palkkanauhan kanssa..

Minä taas olen ajatellut, että kun lapsia on niin niiden kanssa on mukava myös puuhata, harrastaa ja matkustaa. Se onko lapsella 12 ja 20 neliön huone on minusta sivuseikka, kunhan se + muut elämän huvit pystyy mamma ja pappa maksamaan.

Meillä oli kolme vuotta sitten sama tilanne. Löydettiin talo, joka haluttiin. Minä pistin ensin pitkään vastaan, kun toi lainasumma "pelotti", ja miten se pystytään maksamaan jne...
Me asuttiin silloin vuokra-asunnossa ja maksettiin vuokraa n. 200? vähemmän kuin mitä nyt maksetaan lainaa. Sähkölasku on toki isompi kuin silloin, koska meillä on suora sähkölämmitys.
Mutta kyllä on kannattanut. Lainan maksussa ei ongelmia ja rahaa jää muuhunkin ihan kiitettävästi. Minulla on lisäksi autolaina, jota maksan vielä seuraavat kolme vuotta.
Joten, jos siltä tuntuu, että talo juuri sellainen, kuin olette halunneet, niin anna mennä. Saahan sen aina myytyä pois, jos siltä näyttää (nyt joku vetää herneet nenään).

huomio
tule sitten kertomaan miten meni! Niin tarkoitin takuut, täällä Helsingissä kun ei saa enää lainaa pelkällä henkilötakuulla, pitää olla realisoitavaa eli ihan joko rahaa tai omaisuutta joka voidaan nopeasti vaihtaa massiksi. Olen kyllä kuullut, että maalla vielä voi saada lainaa pelkillä henkilötakaajilla.

Tsemppiä pankkiin! Niitäkin kannattaa kilpailuttaa! Vtr. korkoja ja tietty marginaalia.

koska mitä isompi talo sen kalliimpi se on ylläpitää (remontit luonnollisesti on kalliimpia) jne. Kun teillä ei nyt ihan oikeasti juhlita tuon palkkanauhan kanssa..

Minä taas olen ajatellut, että kun lapsia on niin niiden kanssa on mukava myös puuhata, harrastaa ja matkustaa. Se onko lapsella 12 ja 20 neliön huone on minusta sivuseikka, kunhan se + muut elämän huvit pystyy mamma ja pappa maksamaan.
no näin mä kans asian ajattelin että tarkoitit, mutta kommentoin myös tohon lapsiasiaan. (siis asuinmenoista jne.)
Ensinnäkään kun mistään lukaalista ei ole kysymys. Ihan perus kolme makuuhuonetta, keittiö, olohuone-ratkaisu on kyseessä. Ja toiseks, täältäpäin ei tunnu 2005 valmistuneita taloja ainakaan kuntoon nähden halvemmalla löytyvän..

Yhteistyössä