MIKSI röökittömyys / viinattomuus on MIEHELTÄ liikaa vaadittu raskausaikana?

Alkuperäinen kirjoittaja hah haa:
Joko sä oot helvetin tyhmä tai muuten vajaa älyinen!!!!! Se mukula ei kasva sen miehen sisällä. Ei kannata hankkiutua paksuks ellei pää kestä toisen hauskanpitoa yms...

Joltain jäänyt ketju lukematta... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Sanotaanko näin että nuorena sitä osaa vaatia toiselta vaikka mitä. Kun ikää kertyy niin ajattelutapakin muuttuu.

Eikun ihan toisin päin... Nuorena ei vielä osaa vaatia niin paljon kuin pitäisi. Vaatimukset kasvaa koko ajan mitä vanhemmaksi tulee.

mä pyysin mun miestä olemaan polttamatta koska lopettaminen oli mulle muutenki tarpeeks vaikeaa. Mun mielestä olis ollut erittäin törkeä jos olis kieltäytynyt, kyllä omaa puolisoa pitää tukea. Tuota vauvan vaarantamista en oikein ymmärrä syynä... Samantien pitäisi äidin sitten kulkea ulkona hengityssuojaimen kanssa, aikamoista nipotusta.

Ja voisi sitä raskaana olevaa naista vähän enemmän ymmärtää, ei ole kivaa luopua itse monista asioista ja katsoa kun toinen jatkaa vanhaan tahtiin. Yhteinen elämähän siinä kuitenkin on valittu, on lupauduttu ottamaan toinen huomioon.

Miksei sitä odoteta miehiltä... Ehkä raskaus vaan on niin naisten juttu, ettei miehen ajatella oikein pystyvän sen hyväksi mitään tehdä? Eiköhän tämäkin pian muutu, tuen merkitystä korostetaan koko ajan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:
Eikun ihan toisin päin... Nuorena ei vielä osaa vaatia niin paljon kuin pitäisi. Vaatimukset kasvaa koko ajan mitä vanhemmaksi tulee.

Ja sitten tuleekin se odotettu ero. :(

Monille ilmeisesti tuleekin... Sen jälkeen saa sitten ollakin loppuelämän yksin, koska ei löydy ketään sellaista, jonka voisi ajatella kelpuuttavansa.

Alkuperäinen kirjoittaja nelli:
mä pyysin mun miestä olemaan polttamatta koska lopettaminen oli mulle muutenki tarpeeks vaikeaa. Mun mielestä olis ollut erittäin törkeä jos olis kieltäytynyt, kyllä omaa puolisoa pitää tukea. Tuota vauvan vaarantamista en oikein ymmärrä syynä... Samantien pitäisi äidin sitten kulkea ulkona hengityssuojaimen kanssa, aikamoista nipotusta.

Ja voisi sitä raskaana olevaa naista vähän enemmän ymmärtää, ei ole kivaa luopua itse monista asioista ja katsoa kun toinen jatkaa vanhaan tahtiin. Yhteinen elämähän siinä kuitenkin on valittu, on lupauduttu ottamaan toinen huomioon.

Miksei sitä odoteta miehiltä... Ehkä raskaus vaan on niin naisten juttu, ettei miehen ajatella oikein pystyvän sen hyväksi mitään tehdä? Eiköhän tämäkin pian muutu, tuen merkitystä korostetaan koko ajan lisää.

No näinkin, kyllä tässä suurta osaa näyttelee sekin, että kunnioittaa puolisoaan siinä määrin, että on tukena lopettamisessa. Kun useinkaan se lopettaminen ei ole naisellekaan ihan helppoa, joten kyllä mies melko persemäinen on, mikäli hinuttelee entiseen tahtiin vaimon nikotiininpuutoskärvistelystä välittämättä - ihan totta :|

Ja terveysjutut siksi, että mun mielestä vaan on hölmöä ehdoin tahdoin lisätä rasitetta sikiölle, koska, kuten sanottu, sitä tulee ympäristöstä muutenkin ihan riittämiin.

Miks pitää ylipäätään polttaa ja juoda? :$

Ite en viitsis rueta ollenkaan suhteeseen polttavan tai juopottelevan ukon kans. Jos on pakko päästä, ni menkööt, mutta turha kuvitella että takas pääsis..

Ja sitten tuleekin se odotettu ero. :(

Monille ilmeisesti tuleekin... Sen jälkeen saa sitten ollakin loppuelämän yksin, koska ei löydy ketään sellaista, jonka voisi ajatella kelpuuttavansa.
[/quote]

Tai sitten ei kelpaa enää kellekään kun on naama norsunvitulla koko ajan kun mikään ei mene mielen mukaan.

Sanotaanko näin että nuorena sitä osaa vaatia toiselta vaikka mitä. Kun ikää kertyy niin ajattelutapakin muuttuu.

Harvempi sitä kai vanhempana alkaa rajaamaan kumppaninsa tekemisiä kun jossain vaiheessa elämää on tavan ihmisille jo käynyt selväksi ettei siitä hyvää seuraa.

Mitä kumppanin valintaan tulee niin se on sitten jo ihan eri juttu. Toiset osaa nuorena valita oikean tyypin ja toiset ei ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miks pitää ylipäätään polttaa ja juoda? :$

Ite en viitsis rueta ollenkaan suhteeseen polttavan tai juopottelevan ukon kans. Jos on pakko päästä, ni menkööt, mutta turha kuvitella että takas pääsis..

Tämä on hyvä lähtökohta niin sitten ei tule yllätyksiä. Tai sitten tule jos uskoo joitakin mammoja täälläkin: maailman parhaasta miehestä on ihan yht äkkiä tullutkin täysi paska! :laugh:

Tupakanpolton lopettamisen pyytäminen on oikeasti perusteltua. Kun sillä voi olla terveyshaittoja sikiöönkin, varsinkin jos mies polttaa kotona.

Alkoholi taas... Mulle ei tullut mieleenkään rajoittaa miehen alkon käyttöä. Se käy muutaman kerran vuodessa viihteellä, ja silloin tällöin juo saunakaljan. Itselläni ei ole ongelmia alkoholin käytön kanssa, joten toisen saunaolut ei ole kiusallinen. Limsa on muutenkin mun mielestä -ihan tosi- paremman makuista. Meillä oli monet häätkin mun raskausaikana, mä olin luonnollisesti kuski ja mies sai ottaa jos tykkäs. Ei mitään ongelmaa. Jotenkin musta tuntuu että jos mies ei saa raskaana olevan naisen mielestä käydä joskus kavereittten kanssa viihteellä tai ottaa paria olutta niin sillä naisella on ongelma.

Itseasiassa, ainoo mistä luopuminen mua haittas oli lakritsi ja salmiakki. SE oli tuskaa. :D

Mä en voi kuin nauraa. Asioilla kannattaa säilyttää mittasuhteet.

On todella hienoa jos isä lopettaa tupakoinnin ja alkoholin käytön kun nainen tulee raskaaksi, onhan raskaus tosi hyvä syy aloittaa terveelliset elämäntavat.

MUTTA jos isä ei onnistu siinä ja polttaa ulkona, eikä nainen altistu suoraan savulle, on aika.. mhh... hassua puhua terveyshaitoista jotka kohdistuu sikiöön. Mä olen aivan satavarma ettei yksikään lääkäri syytä istukan irtoamisesta tupakoivaa isää (ellei isä käryttele sisällä, autossa tms. jolloin nainen altistuu suurille määrille passiivista tupakointia) :) . Keksitty juttu tuo että lääkäri olisi sanonut syyksi isän tupakoinnin. Ei se istukka vaurioidu jos nainen on samassa tilassa tupakoivan henkilön kanssa. Ehkä joku mikroskooppinen määrä tupakansavun molekyyleja voi mennä naisen hengitysteihin, mutta en todellakaan usko, eikä ole tieteellisesti todistettu, että tästä sikiö tai istukka vaurioituisi. Asioilla kannattaa säilyttää kuitenkin mittasuhteet. Istukan irtoaminen on äärimmäisen harvinaista muutenkin. Kuulostaa oikeasti todella pakonomaisen neuroottiselta.

Ja mitä tulee alkoholin käyttöön, jos miehellä ei ole ongelmaa alkoholista, miksi ihmeessä miehen tulisi olla juomatta? Hassua tämä suomalaisten suhtautuminen alkoholiin. Muualla euroopassa juodaan viiniä ruuan kanssa, eikä se ole mikään ongelma eikä millään tavalla vaurioita lasta tai sikiötä. Minusta nainen on vähän yksinkertainen jos kokee miehen nauttiman saunaoluen joksikin uhaksi :) . Eri asia jos miehellä on alkoholiongelma, silloin asiaan on syytäkin puuttua. Mutta jos mies raskausaikana ottaa silloin tällöin oluen, niin en ymmärrä miten pikkusieluinen ihmisen pitää olla että alkaa siitä nipottaa. Överikännäys on eri asia.

MINUSTA suurin riski on se, että mies lähtee livohkaan nipottajanaisen huomasta ja lapsi altistuu avioeron ja huonon parisuhteen haitallisille vaikutuksille :) . Jos mies omasta tahdosta haluaa olla juomatta niin hienoa, mutta tekeekö hyvää parisuhteelle jos nainen alkaa asettaa älyttömiä ehtoja, joilla ei ole mitään tekemistä sikiön tai lapsen terveyden kanssa (tyyliin saunaolut).

Harvempi sitä kai vanhempana alkaa rajaamaan kumppaninsa tekemisiä kun jossain vaiheessa elämää on tavan ihmisille jo käynyt selväksi ettei siitä hyvää seuraa.

Juu, tuskinpa... JSSAP-osastolle yleensä siinä vaiheessa taitaa mennä...

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Miten ne miehen polttamat myrkyt kulkeutuu siihen sikiöön? Ja kuinka paljon niitä menee? Aika kaukaa haetulta kuulostaa. Ja jos niitä myrkkyjä kulkeutuu miehestä niin kaipa niitä kulkeutuu sitten muistakin ihmisistä?

Uloshengitysilman + hien yhdisteiden kautta esim. ja siis niitä myrkkyjähän on tupakassa ihan miljoonia. Tästä löytyy tosissaan valtavasti informaatiota, jota voi googletella mikäli aihe kiinnostaa. Määristä en tiedä, mutta pointti olikin se, että jos äiti haluaa minimoida ne myrkkymäärät, joita sikiöön kulkeutuu, niin eikö silloin voi ihan oikeutetusti olettaa, että isäkin on mukana siinä hommassa? Koska usein se isä on kuitenkin se lähin henkilö, joka siinä ihoetäisyydellä on aika monta tuntia vuorokaudestakin.

Eipäs nyt kuitenkaan liioitella. Veikkaan kyllä, että erilaisista pesuaineista yms kodin kemikaaleista tulee huomattavasti suurempi altistus sikiölle kuin puolison polttamisesta.

Täysin eri asia on se, että tupakoidaan sisällä joilloin odottava äiti altistuu suoraan tupakansavulle, ja on siis aidosti passiivinen tupakoitsija.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No nuo asiat pitää jutella ja sopia ennen sitä raskautta. Ei ketään voi vaatia tekemään mitään.

joo ja mies ei muuten ole raskaana vaan se on se nainen eli miksi mies ei voi ottaa oluta ja tupakoida ei se viina hypää miehen versetä sikiöön vai olenko aivan väärässä ;(

Onneks mun mies ei juo eikä polta :D Jos nii ärsyttää käytös ni miks valitsit polttavan ja ryyppäävän miehen? Onhan se yhtäkkinen lopettaminen vaikeeta. Mun mielest polttaminen ja liika ryyppääminen on idioottimaista, oli sitten lapsia/raskaana tai ei!

Mun mies lopetti tupakoinnin odotus ajaksi, on tosin nyt (pienin jo 4v) siitä lipsunut. Sen verran kuitenkin huolehtii, ettei lasten edessä polta. Kaksinaismoralismia tiedän, mutta jotenkin tuntuisi pahalta jos lapset tietää että isukki polttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Eikun näin:
Miten ne miehen polttamat myrkyt kulkeutuu siihen sikiöön? Ja kuinka paljon niitä menee? Aika kaukaa haetulta kuulostaa. Ja jos niitä myrkkyjä kulkeutuu miehestä niin kaipa niitä kulkeutuu sitten muistakin ihmisistä?

Uloshengitysilman + hien yhdisteiden kautta esim. ja siis niitä myrkkyjähän on tupakassa ihan miljoonia. Tästä löytyy tosissaan valtavasti informaatiota, jota voi googletella mikäli aihe kiinnostaa. Määristä en tiedä, mutta pointti olikin se, että jos äiti haluaa minimoida ne myrkkymäärät, joita sikiöön kulkeutuu, niin eikö silloin voi ihan oikeutetusti olettaa, että isäkin on mukana siinä hommassa? Koska usein se isä on kuitenkin se lähin henkilö, joka siinä ihoetäisyydellä on aika monta tuntia vuorokaudestakin.

Eipäs nyt kuitenkaan liioitella. Veikkaan kyllä, että erilaisista pesuaineista yms kodin kemikaaleista tulee huomattavasti suurempi altistus sikiölle kuin puolison polttamisesta.

Täysin eri asia on se, että tupakoidaan sisällä joilloin odottava äiti altistuu suoraan tupakansavulle, ja on siis aidosti passiivinen tupakoitsija.

Juuri näin.Kuinka moni esim käyttää vaatteissa huuhteluainetta,nistä saattaaa liuetamyrkkyjä, varsinkin jos selapsi syö hihaa ti paidan kaulusta.
kuinka moni pesee vessan desinfioivalla aineella. Silloin pitäisi muistaa käyttää kylmää vettä

Huoh. Mä en jaksa vastailla noihin kommentteihin, jotka tulevat ketjua lukematta. Mä en nyt edelleenkään puhu omakohtaisesti, vaan viimepäivien keskustelujen kirvoittamia ajatuksia jalostan.

Ja tämä istukan irtoaminen, jonka syyksi epäillään runsasta hiilimonoksidille yms. altistumista miehen tupakoinnin takia, on kyllä ihan täyttä faktaa - ikävä kyllä. Ja jos minä nyt taas keksin näitä, niin ihan HYKS:n sivuilta voi lukea samaa. Vaikka kai nekin sitten keksii vaan, ja kaksplus tietää asian oikean laidan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Juuri näin.Kuinka moni esim käyttää vaatteissa huuhteluainetta,nistä saattaaa liuetamyrkkyjä, varsinkin jos selapsi syö hihaa ti paidan kaulusta.
kuinka moni pesee vessan desinfioivalla aineella. Silloin pitäisi muistaa käyttää kylmää vettä

ei käytetä huuhteluaineita, eikä kyllä desinfioivaa pesuainettakaan. :saint: syyt nyt ei välttämättä sen suoranaisemmin liity just tähän aiheeseen.

nää on vähän turhia vertailukohtia, kun monista aineista, toisin kuin röökistä, on olevinaan jotain hyötyäkin. jos ja kun tiedetään, että ilmansaasteet esim on ongelma, niin en mä kyllä ymmärrä, että sen avulla oikeutetaan tupakanpolttoa.
ihan samalla perusteella voi sitten tässä maailmassa tehdä ihan mitä vaan. voithan sä vaikka tappaa jonkun, kun kuoleehan kaikki lopulta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikun näin:

No jostain syystä enemmän puhutaan tupakan haitoista kuin kemikaalien haitoista... Johtuiskohan ehkä siitä, että siinä tupakassa erilaisia myrkyllisiä yhdisteitä on aika helvetin paljon enemmän, kuin pesuaineissa esim.?

Yhteistyössä