Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
No, en mä tiedä onko röökittömyys tai viinattomuus liikaa vaadittu, mutta en oo ihan varma miten suhtaudun ajatukseen, että jos mä en voi tehdä jotain, ei toinenkaan saa. Ehkä johtuu sit siitä, ettei sitä alkoa nyt mutenkaan mitenkään valtavasti käytetä, mutta miksi ihmeessä miehen pitäisi kieltäytyä punaviinistä pihvin kanssa, virkistävästä oluesta kuumana kesäpäivänä tai viskipaukusta rasittavan viikon päätteeksi, tai hauskoista kosteista juhlista kaverin kanssa. Ja vain siksi että minä en yhdeksään kuukauteen voi tehdä samoin. Jättääkö nämä rouvat sitten itse jumpan väliin jos mies on flunssassa eikä pääse omiin treeneihinsä? Entäs jos rouva kärsii unettomuudesta, onko koko perheen pakko valvoa? Ja myös lasten vai vain miehen? En myöskään ole lopettanut pähkinöiden syömistä, vaikka lapseni ei allergian vuoksi niitä syökään. Toisin sanoen, en ihan ymmärrä tätä perustelua. Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että niissä tietysissä ongelmaperheissä olisi lapsilla kaikenkaikkiaan mukavampi, jos vanhemmat lopettaisivat alkon käytön kokonaan. Mutta siinä on kyse vähän eri asiasta.
No sulta meni kans pointti ihan pikkusen ohitse... Siis alkon kohdalla kyse oli siitä, että miksi se oletus on se, että nainen on kamala määräävä pirttihirmu, JOS mies lopettaa sen alkon raskausajaksi. Koska tästähän täällä nyt on jauhettu sen hääformaatin jälkeen vilkkaasti. Että onko oletus se, että miehet ovat a)kykenemättömiä itsenäiseen päätöksen tekoon - ainakin jos se on jotenkin ns. positiiviseksi päätökseksi luettavissa ja b)kaiken takana on nainen, jos mies ei juo, niin nainen on sen siihen pakottanut ja mies on tossun alla ja suhde menee karille
Toi rööki juttuhan nyt on ihan selvä. Läheiset altistuu, halusivat tai eivät, että sitä ei kannata miettiä miksi. Mutta MIKSI mies ei voisi käyttää alkoa raskauden aikana? Mitä tekemistä sillä on raskaana olevan vaimon tukemisessa? (Ellei tietysti ole ongelmakäyttäjä, jolloin koko lisääntymisprojekti olisi ollut hyvä siirtää ehkä myöhemmäksi ja ratkaista tämä ongelma ensin). Miten se tukee mua raskaudessa, jos mies kieltäytyy jostain saunaoluesta? En käsitä? Ja tosta hääohjelmastahan ei tiedä, että miten se nyt menee? Oliko morsio vaatinut miestä sanomaan että omasta tahdostaan hän alkosta luopuu. Saahan mies lopettaa alkon käytön vaikka kokonaan, mutta vaimon tukemiseen nyt voisi ehkä löytää muita(kin) keinoja. Joo ja ohjelmassa näytti olevan se ongelma, että bestman oli menevä (iki)sinkku, joka ei oikein ymmärtänyt että kaveri on siirtymässä uuteen elämänvaiheeseen, johon ei päiväkausien ryypiskelyreissut oikein mahdu. Halusi sulho tai ei. Että sikäli oli sulhanen ihan aikuinen kun teki niinku halusi.
Ja se pointi: miten se sitten määritellään mikä on oma tahto tässä asiassa? Onhan sekin oma tahto jos viinaa tekisi mieli, mutta vielä enemmän tekee mieli miellyttää tuoretta vaimoa.