Miksi pitäisi käydä töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Aloin miettiä tuota muiden oravanpyörää ja miksen itse ole joutunut siihen vaikka töissä käynkin (lo. ä-lomia). ...
Mä olen töissä alalla, joissa projektien aikataulut sovitaan jo heti aluksi sellaisiksi, ettei ole toivoakaan selvitä aikataulussa. Jos jätät toisenlaisen tarjouksen, et voita tarjouskilpailussa ja työt loppuu. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia vaan kuljen julkisilla, joten 8 tunnin työpäivästäkin tulee matkoineen 10-tuntinen. Mun alani on sellainen, että se muuttuu koko ajan. Minkä vuosi sitten opiskelit, on tänään vanhentunutta. Koko ajan joutuu opiskelemaan lisää, mutta siihen ei ole työaikana aikaa vaan opettelu tapahtuu vapaa-aikana. Projekteissa on aina alussa nimetty iso porukka, mutta käytännössä sen projektin vetää läpi vain pari kolme henkilöä, koska muut irroitetaan johonkin toiseen projektiin. Jos asiakkaalla on jokin kriittinen ongelma, sitä ratkotaan vaikka aamuyöhön asti. Lomia ei oteta lukuun projektien aikatauluissa eikä työntekijöiden sairastumisia. Jos siis olet pois töistä, pidät huolen siitä, että työt tulee kuitenkin tehtyä. Jokaisella on oma erikoisosaamisensa, kukaan ei voi tiedon määrän takia osata kaikkea. On siis hyvin mahdollista, että puhelin soi iltaisin ja lomilla. Jos et ole valmis neuvomaan, voit huomata lomasi jälkeen, että jokin homma on tehty ihan päin peetä ja sitten painatkin reippaasti ylitöitä, että saat ne virheet korjattua. On tullut tuokin koettua. Työmatkojakin tässä hommassa on sekä erilaisia kissanristiäisiä. Asiakas on kuningas ja jos asiakas haluaa huomenna palverin Ouluun, niin sittenhän lennät aamukoneella Ouluun ja iltakoneella takaisin. Työpaikan vaihdos ei auta asiaa, koska kaikissa firmoissa on kutakuinkin sama juttu.

Tästä työstä maksetaan kuitenkin hyvin, mutta se hyvä palkka syntyy tehdystä työstä eikä työpaikalla vietetystä ajasta. Mä olen viimeiset 3 vuotta tehnyt tätä hommaa yrittäjäperiaatteella ja nyt onkin ollut mahdollisuus hidastaa tuota oravanpyörää mm. tekemällä osittain etätöitä. Saan laitettua sapuskat, tiskit ja pyykit työn lomassa eikä tarvitse enää illalla kahdeksan aikaan ruveta kokkailemaan.

Ammatinvalintakysymyshän tämä on, mutta vaihdoin jo kertaalleen keski-iässä alaa enkä kolmatta lähde enää nyt melkein viisikymppisenä opiskelemaan.

Hui, en kadehdi yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni, jos käyttää yhteiskunnan palveluita, on myös osallistuttava niiden kustantamiseen, joka yleensä tarkoittaa työntekoa tai sitten suuren omaisuuden hallintaa.

Jos ap haluaa VAIN elää yhteiskunnan kustannuksella, on se mielestäni paheksuttavaa. Mitä tälle yhteiskunnalle tapahtuisi, jos kaikki ajattelisivat noin?! Entisaikaan tuollaiset elätit kuolivat nälkään ja kylmään kun ei ollut tukia, joilla porskutella =)

Entisaikaan tälläisiä ei ollut, kun ei ollut tukia. Ei silloin kukaan valinnut kotona oleilua ilman rahaa :D

Miksi perityn omaisuuden kanssa löhöily on hyväksyttävää, mutta yhteiskunnan avulla ei? Peritty omaisuus saattaa olla rikollisen keinoin tai ainakin epäeettisin, avulla hankittua. Esimerkiksi kieltolain rikkominen yms.

Eihän nykyään kukaan edes kehtaa sanoa, ettei töissä ole kauhean stressaavaa ja kiireistä. Siitä on tullut sellainen hokema. Tai että töissä on välillä ihan rentojakin välejä eikä koko ajan paineta tukka putkella. Meidän työpaikalla on sellaista, mutta sekin näkyy palkassa :laugh: . Eli palkka ei ole niin hyvä kuin alani muissa työpaikoissa voisi olla, mutta arvovalinta sekin. Mieluummin vähän huonommalla palkalla kuin ihan riistotyöpaikassa, josta ei jäisi aikaa tai energiaa itselle/ perheelle.

Aloin miettiä tuota muiden oravanpyörää ja miksen itse ole joutunut siihen vaikka töissä käynkin (lo. ä-lomia). ...
Mä olen töissä alalla, joissa projektien aikataulut sovitaan jo heti aluksi sellaisiksi, ettei ole toivoakaan selvitä aikataulussa. Jos jätät toisenlaisen tarjouksen, et voita tarjouskilpailussa ja työt loppuu. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia vaan kuljen julkisilla, joten 8 tunnin työpäivästäkin tulee matkoineen 10-tuntinen. Mun alani on sellainen, että se muuttuu koko ajan. Minkä vuosi sitten opiskelit, on tänään vanhentunutta. Koko ajan joutuu opiskelemaan lisää, mutta siihen ei ole työaikana aikaa vaan opettelu tapahtuu vapaa-aikana. Projekteissa on aina alussa nimetty iso porukka, mutta käytännössä sen projektin vetää läpi vain pari kolme henkilöä, koska muut irroitetaan johonkin toiseen projektiin. Jos asiakkaalla on jokin kriittinen ongelma, sitä ratkotaan vaikka aamuyöhön asti. Lomia ei oteta lukuun projektien aikatauluissa eikä työntekijöiden sairastumisia. Jos siis olet pois töistä, pidät huolen siitä, että työt tulee kuitenkin tehtyä. Jokaisella on oma erikoisosaamisensa, kukaan ei voi tiedon määrän takia osata kaikkea. On siis hyvin mahdollista, että puhelin soi iltaisin ja lomilla. Jos et ole valmis neuvomaan, voit huomata lomasi jälkeen, että jokin homma on tehty ihan päin peetä ja sitten painatkin reippaasti ylitöitä, että saat ne virheet korjattua. On tullut tuokin koettua. Työmatkojakin tässä hommassa on sekä erilaisia kissanristiäisiä. Asiakas on kuningas ja jos asiakas haluaa huomenna palverin Ouluun, niin sittenhän lennät aamukoneella Ouluun ja iltakoneella takaisin. Työpaikan vaihdos ei auta asiaa, koska kaikissa firmoissa on kutakuinkin sama juttu.

Tästä työstä maksetaan kuitenkin hyvin, mutta se hyvä palkka syntyy tehdystä työstä eikä työpaikalla vietetystä ajasta. Mä olen viimeiset 3 vuotta tehnyt tätä hommaa yrittäjäperiaatteella ja nyt onkin ollut mahdollisuus hidastaa tuota oravanpyörää mm. tekemällä osittain etätöitä. Saan laitettua sapuskat, tiskit ja pyykit työn lomassa eikä tarvitse enää illalla kahdeksan aikaan ruveta kokkailemaan.

Ammatinvalintakysymyshän tämä on, mutta vaihdoin jo kertaalleen keski-iässä alaa enkä kolmatta lähde enää nyt melkein viisikymppisenä opiskelemaan.

Hui, en kadehdi yhtään..

Ei ainakaan minun elämääni ole tuollainen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hui, en kadehdi yhtään..

Ei ainakaan minun elämääni ole tuollainen.

En niin ajatellutkaan aikaisemman kirjoittamasi perusteella ;)

Mutta ymmärrät varmaan myös, että vain harvan työssäkäyvänkään elämä on tuollaista. Tuollaiset tarinat saavat työelämän monille näyttäytymään kamalana peikkona, jota se ei mielestäni ole. Ei ainakaan kaikilla aloilla tai kaikilla työpaikoilla.

Eihän nykyään kukaan edes kehtaa sanoa, ettei töissä ole kauhean stressaavaa ja kiireistä. Siitä on tullut sellainen hokema. Tai että töissä on välillä ihan rentojakin välejä eikä koko ajan paineta tukka putkella. Meidän työpaikalla on sellaista, mutta sekin näkyy palkassa :laugh: . Eli palkka ei ole niin hyvä kuin alani muissa työpaikoissa voisi olla, mutta arvovalinta sekin. Mieluummin vähän huonommalla palkalla kuin ihan riistotyöpaikassa, josta ei jäisi aikaa tai energiaa itselle/ perheelle.
Mä vaihdoin muutamaan otteeseen työpaikkaa, mutta sama juttu. Olipa kyse pienestä tai suuresta firmasta. Vasta nyt yrittäjänä pystyy jollain tavalla vaikuttamaan asioihin, tosin edelleen se asiakas on kuningas ja tarjouskilpailuita on voitettava, jos mielii pysyä leivän syrjässä kiinni.

Mutta ymmärrät varmaan myös, että vain harvan työssäkäyvänkään elämä on tuollaista. Tuollaiset tarinat saavat työelämän monille näyttäytymään kamalana peikkona, jota se ei mielestäni ole. Ei ainakaan kaikilla aloilla tai kaikilla työpaikoilla.
It-ala taitaakin olla burn out -tilastojen jos ei nyt ihan kärkipaikalla niin hyvin lähellä sitä.

Mäpäs kerron oman tarinani niin lyhyesti kuin osaan. Eli kävin 7 vuotta sitten työkykyarvioinnissa ja mulle sanottiin sieltä suoraan kun olin käynyt kaikki haastattelut ym läpi että parempi on hakea työkyvyttömyyseläkettä kuin roikkua työvoimatoimiston listoilla kun ei ole taetta että saako töitä vai ei. Itse olin silloin samaa mieltä mutten enää, nykyään haluaisin tehä jotain kevyttä hommaa eläkkeen lisäksi kun eläkkeelläkin ollessa saa tienata ilman että se vaikuttaa eläkkeen maksuun tai sen suuruuteen. Olen yrittänyt saada mausteita ja kosmetiikkatuotteita myytyä mutta kun musta ei ole tyrkyttämään kenellekään niin myymättä jää ja tulot saamatta. Mutta niitä kevyitä hommia kun ei taho olla sen enempää terveille kuin sairaillekaan. Oon tässä miettinyt että jos syksyllä taas yrittäisi jotakin hommata, ei tässä jaksa olla kotonakaan koko aikaa kun tyttökin jo noin iso niin vois muutaman tunnin päivässä olla jossakin töissä jos vaan huolitaan johonkin. Mutta ilmaseksi työorjaksi en mene kun pystyn valkkaamaan eli sitten en mene ollenkaan jos ehdottavat tollasia avustustöitä joista ei makseta sentin senttiä palkkaa. Ja sossuun mene enää. Kyllä sitä vaan kummasti pärjää kun pistää ittensä pärjäämään.

Kyllähän tollanen kiiretön elämä olis varmaan monellekin mieleen, mutta ei se oikein ole siinä vaiheessa, jos muut maksavat elämiseni. Mikä helvetin oikeus mulla olis kupata toisten selkänahkaa. Siinä vaiheessa, kun minulla itselläni on varaa elää tuollaista elämää, hyväksyn sen täysin ja pidän sitä jopa tavoittelemisen arvoisena.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Sinne Italiaanhan meidän piti isolla porukalla suunnistaa :D
Joo, mutta ensin pitää saada se viinitila. Mä ruikutan sossusta sitten matkarahat, kun asia on ajankohtainen.

minnespäin Italiaa olette menossa? firenzen eteläpuoli on ihan outoa seutua minulle vielä.
et ole pistänyt italialaiselle deittipalstalle hakua vielä viininviljelijästä jolla on ikää riittämiin niin että naimisiin ehtii ja sinä sitten perimään kaiken sen. Vai onko viininviljely miten kannattavaa? saakohan siinen miten noita eu-tukia...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Joo, mutta ensin pitää saada se viinitila. Mä ruikutan sossusta sitten matkarahat, kun asia on ajankohtainen.

minnespäin Italiaa olette menossa? firenzen eteläpuoli on ihan outoa seutua minulle vielä.
et ole pistänyt italialaiselle deittipalstalle hakua vielä viininviljelijästä jolla on ikää riittämiin niin että naimisiin ehtii ja sinä sitten perimään kaiken sen. Vai onko viininviljely miten kannattavaa? saakohan siinen miten noita eu-tukia...
Merlion on luvannut hankkia sen viinitilan. Tuutko säkin mukaan? :D

Tämä oli ihan sellainen hassuttelujuttu, kun puhuttiin, että mitä kukin tekisi eläkkeellä, arvatenkin keskusteluun osallistui innokkaimmin meitä keski-ikäisiä naisia. Oli sellainen päivä vielä, että palsta jumitti eikä voinut kuin etusivun keskusteluita jatkaa :D

Mutta oikeasti meidän porukka lähtee lauantaina reissuun ja Italiassakin käydään, pohjoisosassa =)

Kunniasta se ei ole enää kaikki että pysty elättämään itse perheensä. Laiskuus ja muiden hyväksikäyttö ovat suomessa normitapoja jo johtuen hyvistä sosiaalituista. Tuskin sinulle kannattaa puhua "miksi mennä töihin". Et sinä sitä oikeasti ole kysymässä. Kunhan retostelet että saat elettyä muiden verorahojen kustannuksella:(

Itse koen murhetta kun rahojani käytetään työtävieroksuvien hoosaamiseen kun suomessa verorahoja tarvitsisi esim. sairaat, vanhat ja lapset ( parempi kouluruoka ja pätevämmät opettajat).

Merlion on luvannut hankkia sen viinitilan. Tuutko säkin mukaan? :D

voisin vaikka tullakin jos mukaan mahtuu.
riittääkä viininviljelykokemukseksi maistelutaito ja se että olen joskus maailmassa porkkanoita ja salaattia takapihalla kasvattanut. varpaissakaan ei ole kynsilakkaa eli kai sitä polkemaan sitten sopii ja sehän olisi hyvää hyötyliikuntaa. Vai otetaanko me salskeat nuoret miehet vähissä pukeissa sinne viininpolkuun ja itse katsellaan viinilasin kanssa sitä?

voisin vaikka tullakin jos mukaan mahtuu.
riittääkä viininviljelykokemukseksi maistelutaito ja se että olen joskus maailmassa porkkanoita ja salaattia takapihalla kasvattanut. varpaissakaan ei ole kynsilakkaa eli kai sitä polkemaan sitten sopii ja sehän olisi hyvää hyötyliikuntaa. Vai otetaanko me salskeat nuoret miehet vähissä pukeissa sinne viininpolkuun ja itse katsellaan viinilasin kanssa sitä?
Muistaakseni päätimme, että ruumiilliseen työhön otetaan salskeita nuoria miehiä, mutta kanat kynin minä :D

Tämä oli ihan sellainen hassuttelujuttu, kun puhuttiin, että mitä kukin tekisi eläkkeellä, arvatenkin keskusteluun osallistui innokkaimmin meitä keski-ikäisiä naisia. Oli sellainen päivä vielä, että palsta jumitti eikä voinut kuin etusivun keskusteluita jatkaa :D

Mutta oikeasti meidän porukka lähtee lauantaina reissuun ja Italiassakin käydään, pohjoisosassa =)

joo ymmärsin kyllä että kyseessä on vähän tuollainen kuvitteellinen juttu. mutta oikeasti Italia on kiva maa ja joskus pitäisi alkaa italiankielen opinnot ihan tosissaan

joo ymmärsin kyllä että kyseessä on vähän tuollainen kuvitteellinen juttu. mutta oikeasti Italia on kiva maa ja joskus pitäisi alkaa italiankielen opinnot ihan tosissaan

Minä tykkään kans. Nyt olen katsellut päivittäin Italian ympäriajoa, siinä näkyy hyvännäköisten pyöräilijöitten lisäksi hienoja maisemia :D

katsotaas miten tällä kertaa lainaus onnistui kun tarkoitus delata osa tekstistä.
mutta hyvää matkaa tielle toivottelen ja kysäisen että minnepäin italiaa noin tarkemmin vai onko vielä auki?
Minulla itsellä Italia on tuttu ja turvallinen paikka ja pohjoinen on tullut aika paljon koluttua ja joskus pitäisi lähteä tuonne Rooman, pompejn seutuville ja sinne.

mutta hyvää matkaa tielle toivottelen ja kysäisen että minnepäin italiaa noin tarkemmin vai onko vielä auki?
Minulla itsellä Italia on tuttu ja turvallinen paikka ja pohjoinen on tullut aika paljon koluttua ja joskus pitäisi lähteä tuonne Rooman, pompejn seutuville ja sinne.

Kiitos toivotteluista, Ranskasta päin mennään siihen rannikolle, sitten Alppien yli jostain kohtaa, voi olla, että poiketaan Sveitsissä. Etelä-Saksaan sitten tuttaville :)

Yhteistyössä