Miksi syyllistetään äitejä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukkapari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sukkapari

Aktiivinen jäsen
08.12.2008
2 772
0
36
jotka lähdössä töihin, eivätkä jää kotia hoitamaan alle vuosikasta lasta?
Olen laittamassa tytön päiväkotiin (neiti nyt 9kk)11kk ikäsenä.
Koska, jään uudelle äitiyslomalle (jos kaikki menee hyvin) heinäkuussa, ja haluan välissä käydä hetken töissä. Haaveilemme useammasta lapsesta ja ajattelen että kotiäitiys on sitten.. miksi äiti ei saisi oman jaksamisensa takia käydä töissä?
OK, joku sitten sanoo et miksi hankitte sitten lapsia, jos että jaksa niitä hoitaa... :kieh: :kieh:
Minä en vain vielä koe itseäni koti äidiksi.. en lähde töihin urantakia... tosin mukavahan ammattia ja ammattitaitoakin on pitää yllä..
Eniten minua on "syyllistetty" siitä että vien lapsen päiväkotiin.. Asumme pienellä paikkakunnalla.. kirkonkylälle on matkaa 30km ja koko kunnassa on vain yksi perhepäivähoitaja... olen kysellyt naapurikunnanpuolellakaan ei ole perhepäivähoitajaa... muutenkin on syyllinen olo, ni miks vielä syyllistetään? :'(
no ehkä tämä alku raskaus tekee herkälle mielellä...

Ei ole minun asiani syyllistää mutta ihmettelen vain sitä kuka raaskii laittaa vauvan päivähoitoon? En itse voisi ikinä laittaa tuota omaa 11 kk:n ikäistä hoitoon :heart:

No nainenhan menettää paljon tehdessään lapsia, palkan, eläkkeen, vapaa-ajan jne. Minä en todellakaan arvostele jos haluat mennä töihin välillä. Pysyy työelämässä mukana eikä tule vuosien taukoa. Ja mikä parasta, kukaan ei pääse arvostelemaan että eläisit miehen siivellä :saint: niinkuin täällä monasti arvostellaan.

no...öööö siis koen että haluan lähteä töihin, nyt kun minulla on siihen mahdollisuus... onhan se huomattavasti vaikeampaa kun lapsia on esim. 3 tai 4.
Olen "aikuisena" (28v) tullut äidiksi ja jotenki tuntuu etten ole vielä asettaunu "paikalleen".. tykkään kyllä olla kotonakin ja touhuta täällä! Sen aika on sitten ku lapsia on useampi...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei ole minun asiani syyllistää mutta ihmettelen vain sitä kuka raaskii laittaa vauvan päivähoitoon? En itse voisi ikinä laittaa tuota omaa 11 kk:n ikäistä hoitoon :heart:

En mäkään raskis, mut mun on ihan oman jaksamisen takia käytävä vähän pois kotoa.. Toiseksi meillä on maatila (jossa minä en ole kuin henkisenä tukena), niin pyörimme isännän kanssa tässä päivät pitkät samaa rinkiä.. ei sinänsä huono juttu.. mut jos tyttö olis isompi menis isän mukana, mut ei tän ikästä voi jättää yksin nukkumaan, kun isä lähtee navettaan ja äiti täihin jne.

Mikset kokeilisi tehdä arjestasi erilaista?? Ei jokaisen tarvitse olla pullalta tuoksuva kotimamma, vaan ainakin minä -kotiäiti siis- koen olevani osa yhteiskuntaa ja kaveripiiriä aivan kuten ennenkin. En samalla tavalla mutta kuitenkin. Ei lapsen hoitaminen tarkoita sitä, että tarvitsisi eristäytyä ja seuran vuoksi lähteä töihin. Oma kommenttini olisi sinulle että Jää Ihmeessä Hoitamaan Lastasi Kotiin!!
Minä vein ensimmäisen lapseni pakosta tarhaan 10kk... ja voi että teki pahaa vaikka poika viihtyikin!! No, kaiken aamusählän (joka alkaa klo 6 Joka Hemmetin Aamu!! - oli yöllä nukuttu tai ei!) jälkeen lapsi kiireesti tarhaan, ja sit töihin. Töistä itku kurkussa hirveällä kiireellä kelloa vastaan hakemaan lasta, sit kotiin, ruoka, siivousta ja pyykinpesua ja nukkumaan. Aaumlla sama rumba uudestaan. Viikonloput menikin toipuessa viikon töistä.. Jos sosiaalista elämää hakee, niin ainakaan työ ei ole ratkaisu.
Koita tehdä omasta elämästäsi niin viihtyisä että haluaisit jäädä kotiin.. ihan itsesikin takia..

Jaa.. miksihän..

En kyllä jaksa ymmärtää aina joka asiaa, varsinkin kun päätökset tehdään lasten kustannuksella. Esikoinen ja esim. toinen lapsi eri asemassa jos toisen kanssa voi jäädä kotiin mutta toisen ei? Se on minusta melko omituista.

en syyllistä,mutta haluan kysyä et oletko miettinyt loppuun asti? se vauva on niin ketken vaan vauva, ja sitten kun sä olet valmis kotiäidiksi niin se lapsi ei olekaan enää vauva, sulta jää paljon kokematta... :/

Mun mielestä 9 kk ikäisen paikka ei ole päiväkodissa.
Ymmärrän kyllä, jos äidin on syystä tai toisesta pakko päästä töihin, mutta ensisijaisesti yrittäisin saada vauvalle hoitajan kotiin. Tosin tuntuuhan nuo pikkuiset ihan hyvin pk:ssakin pärjäävän, kun ajattelen oman poikani ryhmän pienimpiä =)

Mutta hei, jos et pysty nytkään nauttimaan kotiäitiydestä ja on pakko päästä töihin oman jaksamisen takia, niin mitä tarkoitat tuolla "tiedän että saan nauttia vielä tästä kotiäitiydestä "- lauseella? Ei se kahden lapsen kanssa ainakaan helpommaksi muutu :/

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Jaa.. miksihän..

En kyllä jaksa ymmärtää aina joka asiaa, varsinkin kun päätökset tehdään lasten kustannuksella. Esikoinen ja esim. toinen lapsi eri asemassa jos toisen kanssa voi jäädä kotiin mutta toisen ei? Se on minusta melko omituista.
siis kun kakkonen syntyy toki myös eka on kotona... jne
meillä on jo nyt monta-asiaa missä mennään "aikuisten" ehdoilla... lasta mukaillen...

Alkuperäinen kirjoittaja kokeile:
Mikset kokeilisi tehdä arjestasi erilaista?? Ei jokaisen tarvitse olla pullalta tuoksuva kotimamma, vaan ainakin minä -kotiäiti siis- koen olevani osa yhteiskuntaa ja kaveripiiriä aivan kuten ennenkin. En samalla tavalla mutta kuitenkin. Ei lapsen hoitaminen tarkoita sitä, että tarvitsisi eristäytyä ja seuran vuoksi lähteä töihin. Oma kommenttini olisi sinulle että Jää Ihmeessä Hoitamaan Lastasi Kotiin!!
Minä vein ensimmäisen lapseni pakosta tarhaan 10kk... ja voi että teki pahaa vaikka poika viihtyikin!! No, kaiken aamusählän (joka alkaa klo 6 Joka Hemmetin Aamu!! - oli yöllä nukuttu tai ei!) jälkeen lapsi kiireesti tarhaan, ja sit töihin. Töistä itku kurkussa hirveällä kiireellä kelloa vastaan hakemaan lasta, sit kotiin, ruoka, siivousta ja pyykinpesua ja nukkumaan. Aaumlla sama rumba uudestaan. Viikonloput menikin toipuessa viikon töistä.. Jos sosiaalista elämää hakee, niin ainakaan työ ei ole ratkaisu.
Koita tehdä omasta elämästäsi niin viihtyisä että haluaisit jäädä kotiin.. ihan itsesikin takia..

Mulla on laaja kaveripiiri ja sukulähellä.. liikumme tytön kanssa paljon ja meillä käy vieraita, en ole siis lähössä toihin "aikuiskontaktien takia"

Mua kans ärsyttää tuo syyllistäminen. Töihin vaan jos siltä tuntuu.
Itekin menin töihin syyskuun alussa pojan olleessa 13 kk. Ehdin oleen töissä lähes tasan puoli vuotta ennen kun jään uudestaan äitiyslomalle ja koen että siitä on hyötyä meille erittäin paljon taloudellisesti ja omankin jaksamisen kannalta järkevä ratkaisu. Myös se etten täysin putoa pois työelämästä oli mulle tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä 9 kk ikäisen paikka ei ole päiväkodissa.
Ymmärrän kyllä, jos äidin on syystä tai toisesta pakko päästä töihin, mutta ensisijaisesti yrittäisin saada vauvalle hoitajan kotiin. Tosin tuntuuhan nuo pikkuiset ihan hyvin pk:ssakin pärjäävän, kun ajattelen oman poikani ryhmän pienimpiä =)

Mutta hei, jos et pysty nytkään nauttimaan kotiäitiydestä ja on pakko päästä töihin oman jaksamisen takia, niin mitä tarkoitat tuolla "tiedän että saan nauttia vielä tästä kotiäitiydestä "- lauseella? Ei se kahden lapsen kanssa ainakaan helpommaksi muutu :/

Siis tykkään kotona olemisesta nyttenkin... enkä todellakaan kuvittele että tämä helpommaksi muuttuisi... mitä mä tätä teille selitän, kun ette te tätä ymmärrä!! :kieh:
Mikä pakko mun on olla seuraavat 10v vain kotona? Vaikka haluamme useamman lapsen? Miksi en saisi mennä käymään töissä nyt kun se on mehdollista "helpompaa".. kuin sitten kun näitä lapsia on useampi!!
Ja teen tämän myös lapsen takia...

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Mua kans ärsyttää tuo syyllistäminen. Töihin vaan jos siltä tuntuu.
Itekin menin töihin syyskuun alussa pojan olleessa 13 kk. Ehdin oleen töissä lähes tasan puoli vuotta ennen kun jään uudestaan äitiyslomalle ja koen että siitä on hyötyä meille erittäin paljon taloudellisesti ja omankin jaksamisen kannalta järkevä ratkaisu. Myös se etten täysin putoa pois työelämästä oli mulle tärkeää.

Samaa mieltä! Me ollaan vissiin huonoja äitejä.. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Siis tykkään kotona olemisesta nyttenkin... enkä todellakaan kuvittele että tämä helpommaksi muuttuisi... mitä mä tätä teille selitän, kun ette te tätä ymmärrä!! :kieh:
Mikä pakko mun on olla seuraavat 10v vain kotona? Vaikka haluamme useamman lapsen? Miksi en saisi mennä käymään töissä nyt kun se on mehdollista "helpompaa".. kuin sitten kun näitä lapsia on useampi!!
Ja teen tämän myös lapsen takia...

Sun mielestä 11 kk ja 10 vuoden välillä ei ole muita vaihtoehtoja? Selvä.

Yhteistyössä