miksi nykyvanhemmat maksattaa laskunsa ja hoidattaa tenavansa isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä tietävät vanhemmuudesta ihmiset, jotka arkisin vievät lapsensa aamulla tarhaan, hakevat töiden jälkeen pois ja illaksi kiikuttavat muksut isovanhemmille, jotta itse pääsevät harrastamaan? perjantai-iltana lapset viedään tarhasta suoraan mummolaan koko viikonlopuksi, koska väsyneiden vanhempien on saatava koti siivottua, päästävä baariin ja toivuttava baari-illasta sekä hoidettava parisuhdetta? eli lapset ovat kotona arkisin 20.00-7.00, viikonloppuisin sunnuntai-illasta pari tuntia?

Kuinka iso prosentti lapsiperheistä elävät noin? EI varmaan kovin suuri osa.
Joku nyt katkerana taitaa tilittää kun itselläs ei ole hoitoapua tms.

No sillon se on ihan ok jos tämä tapahtuu isovanhempien omasta tahdosta mutta meilläkin on yks tuttu joka kyllä hoidattaa lapsensa omilla vanhemmillaan jatkuvasti vaikka ovat jo sen verran iäkkäitä eivätkä jaksaisi :/

mitä tietävät vanhemmuudesta ihmiset, jotka arkisin vievät lapsensa aamulla tarhaan, hakevat töiden jälkeen pois ja illaksi kiikuttavat muksut isovanhemmille, jotta itse pääsevät harrastamaan? perjantai-iltana lapset viedään tarhasta suoraan mummolaan koko viikonlopuksi, koska väsyneiden vanhempien on saatava koti siivottua, päästävä baariin ja toivuttava baari-illasta sekä hoidettava parisuhdetta? eli lapset ovat kotona arkisin 20.00-7.00, viikonloppuisin sunnuntai-illasta pari tuntia?

Mitä sulle kuuluu muitten tekemiset? Jos me halutaan miehen kanssa viettää esim joka la laatuaikaa, niin mummo ja pappa ottaa avoimin sylin muksun hoitoon, pitää vaikka maanantaihin asti ja he vievät muksun tarhaan. Ei se muksu siitä kärsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miten niin NYKYvanhemmat, ennenvanhaan isovanhemmat oli vallan = lastehoito ynnä huolto. Ei sillon ollut valtiota tukena, vaan perhe eli isovanhemmat. Äitit ja isät teki ihan muita hommia kuin että olisivat olleet lastensa kanssa.
Asian ytimeen :flower: :flower:

Kyllä. Äitini sanoi, että ennenvanhaan kun tuli lapsia johonkin taloon niin saattoi tulla ihan viikoiksi/kuukausiksi sukulaisia tai tuttuja kylään hoitamaan lapsia jne. Muutenkin auttamaan. Kannatteis vain näiden kateellisten ottaa oikeasti asioista ensin selvää ennen kuin aukaisee suunsa. Päinvastoin harvinaista nykypäivänä, että välitetään toistenkin jaksamisesta.

Minusta kuitenkin on - tai ainakin uskoisin niin - parempi, että lasta hoitaa tuttu ja turvallinen mummo kuin joku ventovieras kaupungin työntekijä. Omat nuoreni olen opettanut niin, että jos pää hajoo tai rahat ei riitä, ensin soitetaan mutsille. Eli mulle. Jos minunkin pää hajoo tai rahani ei riitä, sitten vasta huudetaan yhteiskunta apuun.

kenelle se lapsi vie äitienpäiväkortin, mummolle vai tarhantädille? kun omaa äitiään näkee hyvä jos tunnin päivässä, muita hoitajia vain enimmäkseen?

Edelleen haluan tietää, kuinka suuri osa lapsiperheistä elävät noin? Varmaan jotain 0,7%

kenelle se lapsi vie äitienpäiväkortin, mummolle vai tarhantädille? kun omaa äitiään näkee hyvä jos tunnin päivässä, muita hoitajia vain enimmäkseen?
Äidilleen tietenkin. Eihän se tarhantäti tai mummo ole lapsen äiti. Siskonpoika vei aikoinaan isäinpäiväkortin isänsä haudalle, mun likka on aina vienyt kortin ukille.

mä kans ihmettelen tota ja sit vielä kehdataan kehua sillä että kuinka se ja se maksaa ja osti sitä ja sitä.ehkä se johtuu siitä että meillä ei isovanhemmat auta missään,ei edes lastenhoidossa ni ei osaa ajatellakkaan kun kaiken maksaa ja ostaa aina itse.toisaalta tuntuu mahtavalle että me pystytään siihen ihan itse!!!!!

No tällä sinun ajatustavalla miedän muksut vie äitienpäiväkortit isille ku se on niitten kans kotona ja minä olen töissä... tänäänkin lähdin klo 6 aamulla ja klo 20 noin suurinpiirtein olen kotona. Että täällä vaan työaikaa kulutetaan ja kaksplussalla istutaan :)

Eihän se minulta ole pois, jos muilla on noin ihania isovanhempia. Kieltämättä tilanne herättää kateutta. Mutta on asioilla toisetkin puolet. Olen mielessäni usein ihmetellyt näiden vanhempien valitusta, kun isovanhemmat eivät aina tarvittaessa olekaan valmiit hoitamaan. Enempi tuntuvat valittavan kuin ne, joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsia lainkaan. Jotenkin valituksia kuunnellessa tuntuu, että onko sittenkin helpompaa olla omillaan kuin aina olla odottamassa apua muilta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mä kans ihmettelen tota ja sit vielä kehdataan kehua sillä että kuinka se ja se maksaa ja osti sitä ja sitä.ehkä se johtuu siitä että meillä ei isovanhemmat auta missään,ei edes lastenhoidossa ni ei osaa ajatellakkaan kun kaiken maksaa ja ostaa aina itse.toisaalta tuntuu mahtavalle että me pystytään siihen ihan itse!!!!!

Meillä olisi kyllä todellakin varaa ostaa lapsillemme kaikki tarpeelliset tilpehöörit ihan omista rahoistamme, mutta kun lasten isovanhemmat tulevat kylään niin joskus tuovat lapsille jotain.
Ja molemmat lapset syntyneen lokakuussa, niin talvivaatteet saavat oikeastaan aina synttärilahjaksi. Ja ihan pyytämättä

joten jos teitä ketuttaa niin kannattaisi varmaan käydä avautumassa jollain mummopalstalla. Syyttömiä me vanhemmat siihen ollaan että isovanhemmat haluavat olla osana lasten arkea.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mä olen niin vanha, että musta on surullista huomata, miten vähän suvulla on nykyihmisille merkitystä, Jos jollakin on läheinen ja rakastava suku, muut pitää pilkkanaan. En halua ajatella, että kyse olisi kateudesta. Syyn täytyy olal joku muu. Joku, jonka myötä halutaan lähettää kaikki tukiverkostot huitsin nevadaan. Antakaa nyt hyvänen aika edes niiden, joilla tukiverkostoja on ja jotka niitä tarvitsevat, pitää tukiverkkonsa tuntematta huonoa omaatuntoa.

Kannattaako mun edes aikanaan ruveta mukavaksi anopiksi, mennä miniän kanssa shoppailemaan, hoitaa lapsenlapsiani tai bongata lapseni perheineen jonnekin etelän lämpöön, jos se on niin kamalan väärin? Noh, onneksi mun ei tarvitse vaivata päätäni palstan mielipiteillä vaan teen just niinkuin haluan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Meillä olisi kyllä todellakin varaa ostaa lapsillemme kaikki tarpeelliset tilpehöörit ihan omista rahoistamme, mutta kun lasten isovanhemmat tulevat kylään niin joskus tuovat lapsille jotain.
Ja molemmat lapset syntyneen lokakuussa, niin talvivaatteet saavat oikeastaan aina synttärilahjaksi. Ja ihan pyytämättä

joten jos teitä ketuttaa niin kannattaisi varmaan käydä avautumassa jollain mummopalstalla. Syyttömiä me vanhemmat siihen ollaan että isovanhemmat haluavat olla osana lasten arkea.
Mun vanhempani ovat jo vuosia jakaneet omaisuuttaan pois. Verottajan sallimissa puitteissa. Minusta ihan järkevää.

Selvästi vähemmän kuin sinä.
Miten paljon sinun mielestäsi lapset saisivat olla hoidossa esimerkiksi kuukausittain tai vuosittain.

Meillä tehdään äitienpäiväkortit mummoille ja isomummoillekin, asuvat toisella puolella Suomea..

Ei olla toistaiseksi maksatettu yhtään laskua vanhemmilla eivätkä muutenkaan ole osallistuneet esim. lasten tarvehankintoihin, mutta ovat sanoneet auttavansa rahallisesti heti jos vain pyydetään. Vanhempani ovat itse aikoinaan eläneet yhteiselonsa ensimmäiset vuodet nukkuen yhdellä lattialla olleella päiväksi pois rullattavalla patjalla, pöydän virkaa on toimittanut puinen hedelmälaatikko jne, joten toivovat omille lapsilleen taloudellisesti parempaa ja laadukkaampaa elämää, ja siksi haluavat auttaa jos vain mahdollista. Ei niitä rahoja hautaankaan voi mukanaan viedä..

No, minun ei tarvitse rahallisesti aikuisia lapsiani auttaa. Heillä on enemmän rahaa kuin minulla, kuopuksen yh:lla.
Otan kyllä mielelläni yökylään niin saavat omaa aikaa ja nukkua aamulla pitkään. Omani eivät koskaan olleet yökylässä vanhemmillani vaikka ihan hyvät välit olikin.
Vähän niin omahyväinen olen että luulen heidän sitten käyvän minua katsomassa kuinhan olen ihan vanha kun ovat oppineet kanssani olemaan.
Nytkin vasta oli kahtena viikonlopulla lapsia yökylässä ja luultavasti tulee vappuna pojan lapset. Ovat niin suloisia ja pieniä kun tuo oma kuopuskin jo minua isompi 13v.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mun vanhempani ovat jo vuosia jakaneet omaisuuttaan pois. Verottajan sallimissa puitteissa. Minusta ihan järkevää.

Mun mielestä kanssa, sillä eipä sitä omaisuutta täältä mukaansa saa kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
On se sääli että ap kuvittelee äidin kuuluvan olla lapsen ainoa hoiva ja turva. :(
Itse asiassa se on melko suurikin sääli, jos sille äidille tapahtuu jotain eikä voi enää olla lapsensa hoiva ja turva. Mun mielestä on vaan hyvä, jos lapsella on muitakin turvallisia aikuisia kuin äiti. Ja ihan sille äidillekin on turvallista tietää, että on muitakin aikuisia, jotka voisivat tarpeen tullen lasta hoitaa. Musta olisi aika pelottavaa ajatella, että jos mulle jotain sattuisi, lapseni olisivat joutuneet jonkun täysin vieraan hoiviin.

Mun mielestä kanssa, sillä eipä sitä omaisuutta täältä mukaansa saa kuitenkaan.
Ei saa ei. Mä olen miettinyt, että jahka tuo kuopuskin muutaman vuuoden sisällä muuttaa kotoa pois, niin en mä ala päivittäin valkoisia tryffeleitä ja hanhenmaksaakaan syömään. Sitä hanhenmaksaa ei edes saa luomuna. Mieluummin autan mukuloitani, koska nuorena perheellisenä on yleensä talous tiukemmalla kuin viiskymppisenä yksineläjänä. Keneltä se on muka pois, jos lapsiani autan? Tähänkin asti olen säännöllisesti avustanut niin kodittomia kissoja kuin maailman vähäosaisiakin. Tuntuu ihan hullulta ajatella, että mun pitäisi ensisijaisesti antaa rahani jollekin muulle kuin omille lapsilleni.

Yhteistyössä