miksi nykyvanhemmat maksattaa laskunsa ja hoidattaa tenavansa isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoidan lastenlapsia aina kun mahdollista ,muutaman kerran viikossa vapaapäivinäni.Se on ihanaa,olen vielä nuori mummiksi ja jaksan tehdä sitä.Laskuja ei ole ikinä pyydetty maksamaan.Vaatteita ostan tottakai vaatefriikkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Meillä olisi kyllä todellakin varaa ostaa lapsillemme kaikki tarpeelliset tilpehöörit ihan omista rahoistamme, mutta kun lasten isovanhemmat tulevat kylään niin joskus tuovat lapsille jotain.
Ja molemmat lapset syntyneen lokakuussa, niin talvivaatteet saavat oikeastaan aina synttärilahjaksi. Ja ihan pyytämättä

joten jos teitä ketuttaa niin kannattaisi varmaan käydä avautumassa jollain mummopalstalla. Syyttömiä me vanhemmat siihen ollaan että isovanhemmat haluavat olla osana lasten arkea.
Mun vanhempani ovat jo vuosia jakaneet omaisuuttaan pois. Verottajan sallimissa puitteissa. Minusta ihan järkevää.

no toisten vanhemmat ei oo niin rikkaita kun eräiden!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mummi 43v:
Hoidan lastenlapsia aina kun mahdollista ,muutaman kerran viikossa vapaapäivinäni.Se on ihanaa,olen vielä nuori mummiksi ja jaksan tehdä sitä.Laskuja ei ole ikinä pyydetty maksamaan.Vaatteita ostan tottakai vaatefriikkinä.
Mä olen maksanut likan laskujakin, vaikkei likka ole ikinä pyytänyt mua niitä maksamaan. Aina silloin tällöin vaan neidin luona vieraillessani kysyn, onko hällä maksamattomia laskuja. Jos on, pyydän avaamaan tietokoneen ja maksan laskut omalta tililtäni. On ihan kiva nähdä loiste tytön silmissä kun hän tajuaa, että pääseekin jo tässä kuussa kampaajalle syömättä kolmea viikkoa pelkkiä nuudeleita =)

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Meillä olisi kyllä todellakin varaa ostaa lapsillemme kaikki tarpeelliset tilpehöörit ihan omista rahoistamme, mutta kun lasten isovanhemmat tulevat kylään niin joskus tuovat lapsille jotain.
Ja molemmat lapset syntyneen lokakuussa, niin talvivaatteet saavat oikeastaan aina synttärilahjaksi. Ja ihan pyytämättä

joten jos teitä ketuttaa niin kannattaisi varmaan käydä avautumassa jollain mummopalstalla. Syyttömiä me vanhemmat siihen ollaan että isovanhemmat haluavat olla osana lasten arkea.
Mun vanhempani ovat jo vuosia jakaneet omaisuuttaan pois. Verottajan sallimissa puitteissa. Minusta ihan järkevää.

Ei sitä tarvitse edes olla rikas. Mutta yhtä hyvin voi muutaman euron maksavan palapelin esim lapsenlapsilleen ostaa, kun jättää ne rahat tilille odottamaan kuolinpesän jakoa kun tilin omsitaja on jo mullan alla.
Kyse ei tarvitse olla suurista summista.

Alkuperäinen kirjoittaja mummi 43v:
Mä olen maksanut likan laskujakin, vaikkei likka ole ikinä pyytänyt mua niitä maksamaan. Aina silloin tällöin vaan neidin luona vieraillessani kysyn, onko hällä maksamattomia laskuja. Jos on, pyydän avaamaan tietokoneen ja maksan laskut omalta tililtäni. On ihan kiva nähdä loiste tytön silmissä kun hän tajuaa, että pääseekin jo tässä kuussa kampaajalle syömättä kolmea viikkoa pelkkiä nuudeleita =)

Nii-in. Mutta, kun eihän nykypäivänä saa välittää enää ollenkaan aikuisista lapsistaan. :headwall:

No ei sitä tarvitse rikas olla, että lapsiaan voi taloudellisesti auttaa. Jos mitataan keskimääräisiä tuloja, mun perheeni on sen mittapuun mukaan pienituloinen. Kuten yleensä yh-perheet on. Silti mulla riittää rahaa avustaa kotoa jo pois muuttanutta lastani. Ja silti aion laittaa osan palkastani lasteni hyväksi..jatkossakin. Mieluummin lapsilleni kuin kahteen kertaan verottajalle.

Mun mielestä kanssa, sillä eipä sitä omaisuutta täältä mukaansa saa kuitenkaan.
Ei saa ei. Mä olen miettinyt, että jahka tuo kuopuskin muutaman vuuoden sisällä muuttaa kotoa pois, niin en mä ala päivittäin valkoisia tryffeleitä ja hanhenmaksaakaan syömään. Sitä hanhenmaksaa ei edes saa luomuna. Mieluummin autan mukuloitani, koska nuorena perheellisenä on yleensä talous tiukemmalla kuin viiskymppisenä yksineläjänä. Keneltä se on muka pois, jos lapsiani autan? Tähänkin asti olen säännöllisesti avustanut niin kodittomia kissoja kuin maailman vähäosaisiakin. Tuntuu ihan hullulta ajatella, että mun pitäisi ensisijaisesti antaa rahani jollekin muulle kuin omille lapsilleni.

Täsmälleen samoin ajattelen minäkin, vaikka mu lapset onkin niin pieniä, etteivät muuta kotoa ehkä seuraavan 20 vuoden aikana.
Mutta silti. Jos itsellä siinä vaiheessa samat tulot, mutta esim velaton asunto niin joutuu jo tekemään töitä syödäkseen ne rahat, millä siihen asti on elättänyt kotona asuvat lapsensa ja millä on asuntolainaa lyhentänyt.

Mun äitistä huomaa ainakin, että sen elämän tärkein asia on minun ja tyttöni auttaminen.
Kuljettelee tyttöä tarhaan, lastentapahtumiin, konsertteihin, munkille, ostelee sille millonmitäkin(liikaakin mun mielestä ),antaa lapselle elämyksiä joita ite en anna. Niillä on ihan omat jutut likan kanssa, ja äitini on asiasta silminnähden onnensa kukkuloilla.
Antaa meille myös rahaa, ostelee ruokaa yms.
Ei siis väkisin auta meitä ja ole lapsenlapsensa kanssa, päinvastoin. :heart: :)
Sekö nyt sitten on suuri synti ja lapselle pahaksi. Joojoo. :headwall:

PS: äitini ei ole rikas.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Nii-in. Mutta, kun eihän nykypäivänä saa välittää enää ollenkaan aikuisista lapsistaan. :headwall:
Näin tuntuu olevan. En sitten tiedä, saako rahojaan antaa niille ventovieraillekaan, jotka ovat syystä tai toisesta sörssineet raha-asiansa. Ei varmaan :/

No ei sitä tarvitse rikas olla, että lapsiaan voi taloudellisesti auttaa. Jos mitataan keskimääräisiä tuloja, mun perheeni on sen mittapuun mukaan pienituloinen. Kuten yleensä yh-perheet on. Silti mulla riittää rahaa avustaa kotoa jo pois muuttanutta lastani. Ja silti aion laittaa osan palkastani lasteni hyväksi..jatkossakin. Mieluummin lapsilleni kuin kahteen kertaan verottajalle.

Mutta kun meillä tämä on päinvastoin. Isovanhemmilla ei ole rahaa, vaan heitä pitää avustaa. Isovanhemmilla on ollut kohtuu hyvät tulot, mutta jos elämänhallinta on vinollaan, niin mitään isompaa ei pysty itse hankkimaan.

Laskut lähtee maksuun omalta tililtäni ja isovanhemmat asuu nyt jo yli 100km päässä kohta 250km päässä. Silloin kun käydään kotona, niin molempien vanhemmat ovat mielissään, että lapset tulee kylään. Ja silloin lapset myös jää hoitoon, jos me haluamme käydä kahdestaan kaupassa tai syömässä.

Voihan joku noin tehdäkin kuten on kuvattu aloituksessa, mutta ei kai se ulkopuolisten pyllyä levennä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun äitistä huomaa ainakin, että sen elämän tärkein asia on minun ja tyttöni auttaminen.
Kuljettelee tyttöä tarhaan ja antaa lapselle elämyksiä joista minä en mitään tiedä. Niillä on ihan omat jutut likan kanssa, ja äitini on asiasta silminnähden onnensa kukkuloilla.
Ei siis väkisin auta meitä ja ole lapsenlapsensa kanssa, päinvastoin. :heart: :)
Sekö nyt sitten on suuri synti ja lapselle pahaksi. Joojoo. :headwall:
Mun vanhemmat ovat monet kerrat kuskanneet likkaa ulkomaille. Olisivat kuskanneet junnuakin, jos exä olisi laittanut nimensä passihakemukseen. Vanhempani tiesivät, ettei mulla silloin aikoinaan olisi ollut varaa likalle niitä matkoja tarjota. Kiitollinen olen siitä, että tyttö sai nähdä maailmaa. Exä on viime vuosina harmitellut sitä, ettei nimeään passihakemukseen laittanut. Nyt on kuitenkin koittanut korvata junnulle asian ja kuskaa junnua ulkomaille kerran vuodessa.

Useimmilla ihmisillä taloudellinen tilanne on parhaimmillaan silloin, kun kuopuskin lähtee kotoa. Miksei sitä muka saisi käyttä lastensa ja lastenlastensa hyvinvointiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kun meillä tämä on päinvastoin. Isovanhemmilla ei ole rahaa, vaan heitä pitää avustaa. Isovanhemmilla on ollut kohtuu hyvät tulot, mutta jos elämänhallinta on vinollaan, niin mitään isompaa ei pysty itse hankkimaan.
Toi on mun mielestä ihan eri asia. En mäkään varmaan voi lapsiani auttaa taloudellisesti, jos oma talouteni heittää häränpyllyä. Ei se auttaminen mikään velvollisuus ole, mutta sallittakoon niille, joilla on siihen mahdollisuus?

Minä en näe siinä minkäänlaista ns. siivellä elämisen ja hyväksikäytön makua, jos vanhemmat itse haluavat olla eri tavoin avuksi aikuisille lapsilleen. Se on mielestäni sitä yhteisöllisyyttä, joka nykypäivän Suomesta on entisaikoihin verraten häviämässä, mikä on munkin mielestäni sääli.
Meidän kummankin vanhemmat ovat eri tavoin auttaneet vuosien varrella milloin missäkin. Ovat olleet remonttiapuna, silloin tällöin lapsenhoitoapuna ja tehneet kaikenlaisia hankintoja, mm. ostaneet tytölle vaunut, pinnasängyn, vaatteita vaikka kuinka ja selvästi myös nauttineet siitä, että saavat olla osallisena =) Ja sitä ovat nimenomaan monta kertaa puhuneet, että kun sitä rahaa keski-ikäisillä velattomilla on, miksi eivät sijoittaisi omiin lapsiinsa ja heidän perheisiinsä.
Itse aion toimia tulevaisuudessa samoin :) Ja voroin vieraissa; taatusti myös meidän auttava kätemme on saatavilla jonain päivänä, kun vanhempamme vanhenevat ja tarvitsevat meitä.

Useimmilla ihmisillä taloudellinen tilanne on parhaimmillaan silloin, kun kuopuskin lähtee kotoa. Miksei sitä muka saisi käyttä lastensa ja lastenlastensa hyvinvointiin?

Niinpä. En ymmärrä mihin muuhunkaan sitä mieluummin käyttäisi, kuin jälkipolven ilahduttamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Niinpä. En ymmärrä mihin muuhunkaan sitä mieluummin käyttäisi, kuin jälkipolven ilahduttamiseen.
Mä keksin. Muutetaan kimpassa Kanadaan ja aletaan suojella susia =)

Minä voin lähteä, jos lähdemme suojelemaan maan talvehtivia kalkkarokäärmeitä.

Minä taas toivoisin, että vanhempani mieluummin tuhlaisivat rahansa vaikkapa matkusteluun kuin minuun ja olen sen heille sanonutkin monesti. Toisaalta saan heiltä rahaa lähes joka kerta kun näemme, vaikken taloudellista apua tarvitsisikaan.

Omat vanhempani eivät ole rikkaita mutta auttoivat minua rahallisesti ja muutenkin opiskeluaikoina ja toisinaan myös nyt kun olen jo avioissa. Koskaan en ole pyytänyt rahallista apua, mutta olen aina ollut kiitollinen siitä. Aion itsekkin auttaa lapsiani rahallisesti kunhan ne ajat koittaa. Tulevaisuudessa ajattelin avustaa vanhempiani rahallisesti koska tiedän että heidän eläkkeensä tulevat olemaan pienet. Minä en niitä mukaani kuolemani jälkeen saa joten mieluusti sitä auttaa kun on vielä elossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omat vanhempani eivät ole rikkaita mutta auttoivat minua rahallisesti ja muutenkin opiskeluaikoina ja toisinaan myös nyt kun olen jo avioissa. Koskaan en ole pyytänyt rahallista apua, mutta olen aina ollut kiitollinen siitä. Aion itsekkin auttaa lapsiani rahallisesti kunhan ne ajat koittaa. Tulevaisuudessa ajattelin avustaa vanhempiani rahallisesti koska tiedän että heidän eläkkeensä tulevat olemaan pienet. Minä en niitä mukaani kuolemani jälkeen saa joten mieluusti sitä auttaa kun on vielä elossa.

Hmm, rahoja meinaan.

Mun äitini auttaa meitä aina jos tarvitaan lastenhoitoapua ja ostelee pojalle (eka lapsenlapsi eikä mulla ole sisaruksia) kaikenlaista. Ihan täysin omasta tahdostaan.
Mä autan itse aina mun porukoita, kun siihen on tarvetta. Oli kyse sitten EU-papereiden täyttämisestä, digiboksin asennuksesta tai heinätöistä, niin mä hoidan tai autan asiassa.

Kun porukat vanhenevat, niin omaishoito on mulle itsestäänselvyys. Jos tilanne vaatii, niin muutan sinne tai sit tarvii rakentaa joku mökki viereen, että olen lähellä.
Saman opetan pojalleni.

Eli meillä autetaan tilanteessa kuin tilanteessa. Siksi musta ei tunnu mitenkään oudolta, että mun äiti tuo poitsulle vaatetta tai leluja tai haluaa hoitaa joskus.
Ikävää, että ap:lla ei ole sellaista suhdetta vanhempiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minä voin lähteä, jos lähdemme suojelemaan maan talvehtivia kalkkarokäärmeitä.

Minä taas toivoisin, että vanhempani mieluummin tuhlaisivat rahansa vaikkapa matkusteluun kuin minuun ja olen sen heille sanonutkin monesti. Toisaalta saan heiltä rahaa lähes joka kerta kun näemme, vaikken taloudellista apua tarvitsisikaan.
Mäkin voin ruveta suojelemaan kanadalaisia kalkkarokäärmeitä :D
Mäkin toivon, että vanhempani käyttävät omaisuutensa ensisijaisesti itseensä. Niinkuin varmasti tekevätkin. Eivät jää mistään paitsi, vaikka lapsenlapsilleen kaikenlaista ostavatkin. Mäkin aion matkustella, mutta kun tuo junnu tuosta muuttaa omilleen, mun elämiseen jääneet rahani kolminkertaistuvat. Mulle tulee jäämään joka kuukausi noin 700 euroa ylimääräistä. Ei mikään älytön summa, mutta vuodessa se tekee kuitenkin jo yli 8000 euroa. Kaipaamani Floridan loman saan kahdella tonnilla, mutta en mä jaksa neljää kertaa vuodessa sinne lentää. Kerran vuodessa riittä ihan hyvin.

Voi kun olisikin sellaiset isovanhemmat. Mukavat isovanhemmat meilläkin ovat, mutta dementian ja muiden sairauksien vuoksi on turha pyytää minkäänlaista apua, vaan tilanne on pikemminkin päinvastainen. Joskus elämä on aika raskasta ja haikeaa. En silti lainkaan kadehdi niitä, jotka saavat sukulaisiltaan apua. Iloitkaa siitä!

Yhteistyössä