miksi nykyvanhemmat maksattaa laskunsa ja hoidattaa tenavansa isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miten niin NYKYvanhemmat, ennenvanhaan isovanhemmat oli vallan = lastehoito ynnä huolto. Ei sillon ollut valtiota tukena, vaan perhe eli isovanhemmat. Äitit ja isät teki ihan muita hommia kuin että olisivat olleet lastensa kanssa.
Asian ytimeen :flower: :flower:

Kyllä. Äitini sanoi, että ennenvanhaan kun tuli lapsia johonkin taloon niin saattoi tulla ihan viikoiksi/kuukausiksi sukulaisia tai tuttuja kylään hoitamaan lapsia jne. Muutenkin auttamaan. Kannatteis vain näiden kateellisten ottaa oikeasti asioista ensin selvää ennen kuin aukaisee suunsa. Päinvastoin harvinaista nykypäivänä, että välitetään toistenkin jaksamisesta.

Voisko tähän kommentoida ap tai joku joka on hänen kanssaan samaa mieltä??

Jos aina saa apua kaikkeen, ei koskaan opi pärjäämään yksin. Maailmassa on pakko oppia pärjäämään yksin, koska sellaisia tilanteita tulee väistämättä aikuisena eteen.

Toisaalta, jos ei koskaan saa apua, ei opi pyytämään apua hädän tullen eikä opi jakamaan huolia ja jää usein liiankin yksin.

Kultainen keskitie olisi paras!

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miten niin NYKYvanhemmat, ennenvanhaan isovanhemmat oli vallan = lastehoito ynnä huolto. Ei sillon ollut valtiota tukena, vaan perhe eli isovanhemmat. Äitit ja isät teki ihan muita hommia kuin että olisivat olleet lastensa kanssa.
Asian ytimeen :flower: :flower:

Kyllä. Äitini sanoi, että ennenvanhaan kun tuli lapsia johonkin taloon niin saattoi tulla ihan viikoiksi/kuukausiksi sukulaisia tai tuttuja kylään hoitamaan lapsia jne. Muutenkin auttamaan. Kannatteis vain näiden kateellisten ottaa oikeasti asioista ensin selvää ennen kuin aukaisee suunsa. Päinvastoin harvinaista nykypäivänä, että välitetään toistenkin jaksamisesta.

Voisko tähän kommentoida ap tai joku joka on hänen kanssaan samaa mieltä??

Mihin tarkalleen ottaen haluat kommenttia? Ei minusta ole mitenkään harvinaista se, että isovanhemmat antavat aikaansa lapsenlapsille, ainakin meidän perheessä on erittäin tavallista. Fyysinen välimatka on ainoa, joka asettaa hyvin usein tapahtuville tapaamisille esteitä.

Kyllä meille ainakin mummi on tulossa hoitamaan leikkaukseen joutuvaa lasta yms., joten en minä pidä huolehtimista ja välittämistä mitenkään erikoisena tai vähäisenä omalta kohdaltani.

Itse en halua rahaa vanhemmiltani, koska haluan elättää itseni ja olen aina siihen pystynyt. Hätätilassa tiedän voivani saada myös taloudellista apua, mutta sellaista hätätilaa ei ole tullut.

Samoin toivon tapahtuvan omien lasteni ja lastenlasteni kohdalla: aikuisen on hyvä tulla omillaan toimeen ihan oman henkisen hyvinvoinnin vuoksi, mutta yksin kenenkään ei pidä olla ilman suvun tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
OK, pistä vaan rahat rahapeleihin ja pubeihin, mutta varo, ettei mene liiallisuuksiin. Käy helposti niin, ettei omiin välttämättömyyksiin jää enää rahaa.

Oikeasti olen tässä kaikessa samaa mieltä kanssasi. Juuri noin pitäisi ollakin kuten sinulla. Itse haluan ainakin tasoitella omien lasten oman elämän aloittelua. Kohtuullisesti kuitenkin, jotta oppivat itse pärjäämään eivätkä ala elämään perinnön toivossa :)
Mä makselen likan laskuja niin satunnaisesti, ettei se kyllä voi luottaa siihen, että "mamma betalar". Eli ei laske elämäänsä ja ostoksiaan sen varaan, että minä maksan. Likka on paljon tarkempi rahoistaan kuin minä eikä todellakaan pistä rahojaan tikotiko ajatellen, että kyllä äiti maksaa. Olen kuitenkin sen verran tiiviissä yhteydessä tyttäreeni, että suurinpiirtein tiedän, mitä hänen elämäänsä kuuluu. Ja ennakoin mahdolliset taloudelliset katastroofit. Esim helmikuussa maksoin likan kissan lääkärikäynnit, lopetuksen ja tuhkauksen. Opiskelevalle yksinasuvalle nuo kustannukset olisivat merkinneet miltei kahden kuukauden ruokarahoja. En halunnut asettaa lastani siihen tilanteeseen, että hänen olisi pitänyt tulla pyytämään multa rahaa, vaan tarjouduin välittömästi maksamaan nuo kissasta aiheutuneet kulut. Joskus on ihan pelkkää äidinrakkautta, ettei pakota lastaan nöyrtymään vanhempiebnsa edessä. Olen myös likalle sanonut, että jso rahat ei riitä tai on tullut tehtyä typeryyksiä, ensimmäinen yhteydenotto pitää tehdä minuun eikä esim johonkin pikavippifirmaan. En halua olla mikään hirviö, jonka apua pyydetään vasta sitten, kun kaikki muu on jo kokeiltu. Likka on oppinut tarkan markan naiseksi jo kotona, joten en hetkeäkään epäile, etteikö olisi sitä jatkossakin. Se ei kuitenkaan poista sitä, ettenkö voisi välillä auttaakin. Autanhan mä rahallisesti itselleni ihan tuntemattomiakin ihmisiä, miksen sitten omaa lastani?

Alkuperäinen kirjoittaja mummi 43v:
Hoidan lastenlapsia aina kun mahdollista ,muutaman kerran viikossa vapaapäivinäni.Se on ihanaa,olen vielä nuori mummiksi ja jaksan tehdä sitä.Laskuja ei ole ikinä pyydetty maksamaan.Vaatteita ostan tottakai vaatefriikkinä.
Mä olen maksanut likan laskujakin, vaikkei likka ole ikinä pyytänyt mua niitä maksamaan. Aina silloin tällöin vaan neidin luona vieraillessani kysyn, onko hällä maksamattomia laskuja. Jos on, pyydän avaamaan tietokoneen ja maksan laskut omalta tililtäni. On ihan kiva nähdä loiste tytön silmissä kun hän tajuaa, että pääseekin jo tässä kuussa kampaajalle syömättä kolmea viikkoa pelkkiä nuudeleita =)

Voi, sä oot IHANA :heart:

Vastaan aloittajan kysymykseen "Miksi nykyvanhemmat maksattaa laskunsa ja hoidattaa tenavansa isovanhemmilla?": Lastenhoito kuuluu vanhemmille - ei isovanhemmille! Mikä näitä nuoria ja terveitä äitejä ja isiä oikein vaivaa, kun lastenhoito ja tavalliset kotityöt ovat heille täysin ylivoimaisia tehtäviä? Uusavuttomuus? Uushaluttomuus? Silkka laiskuus? On monia perheitä, joissa isovanhempia juoksutetaan ilmaisiksi kotiapulaisiksi tai lapsia kuskataan jatkuvasti mummolaan hoitoon! Ovatko nämä isovanhemmat nössöjä, kun he eivät osaa sanoa EI? Jos aikuinen, perheellinen ihminen ei pysty omia laskujaan maksamaan, niin pitää mennä peilin eteen! Laskujen maksaminen ja rahankäytön alkeet kannattaa opetella jo ennen perheen perustamista!

Yhteistyössä