Miksi jotkut dissaa duunareita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Joopajoo";28023133]Palkan suuruus määräytyy etupäässä työn asiakkaalle tuottaman lisäarvon eikä työn ikävyyden mukaan. Esimerkiksi vanhusten hoitaminen tuottaa lisäarvoa etupäässä vanhuksille itselleen. Julkisen sektorin tapauksessa työn varsinainen asiakas ei edes ole vanhus itse (verotulot kerätään etupäässä työssäkäyviltä) vaan kunta/valtio, jolla on luonnollisesti insentiivi tuottaa sovitut palvelut mahdollisimman halvalla. On toki hienoa, että tällaisellekin työlle löytyy tekijänsä, mutta on melkoista liioittelua sanoa, että kaikki ovat työssä jonkun suuremman kutsumuksen johdattamana. Miltei kaikki tuntemani sairaanhoitajat olisivat mieluummin lääkäreitä, jos taidot vaan riittäisivät.[/QUOTE]

Ei kyllä ole ihan noinkaan. Jos vanhukset hoidetaan huonosti, niiden lapset ovat hätää kärsimässä ja ahdistus lisääntyy yhteiskunnassa. Silläkin on viimekädessä hintansa, vaikkei pätevää hintalappua pystykään kukaan kirjoittamaan.

Kaikkien pitäisi olla työssä myös kutsumussyistä, jos asiat olisivat ideaalisesti. Ei ole mitään järkeä vihata asiaa jonka parissa viettää kolmanneksen vuorokaudestaan, jos ei halua pahaa lähimmäisilleen.

Kaikki tärkeät työt ovat tärkeitä, rähinä eri luokkien välillä on sumuverho, joka estää meitä parantamasta oloja. Mutta lahjaton akateeminen kärsii työssään, ja lahjakas duunari samoin, ellei löydä lahjoilleen muuta väylää. Jos kärsimys on vähäistä ja homman hyvät puolet tärkeämpi tekijä, niin ok ja se on elämään oppimista.

Mutta jos epäsuhta on niin suuri että jatkuvasti jyrsii, niin voisi olla aihetta miettiä josko sittenkin jotain itselle paremmin soveltuvia hommia katselisi.

Tämä palsta uhkuu vihaa milloin ketäkin kohtaan, joka valittaa epäsopivasta roolistaan, ja pitäisi vain olla kiitollinen että saa elää ja jopa syödä. Mutta koko yhteiskunta kärsii siitä, että neliskanttinen kaveri tungetaan pyöreään koloon ja pyöreää ängetään tähdenmalliseen läpeen.

[QUOTE="vieras";28023206]En minä mitään semmosta ole sanonut. kunhan kysyin kun sinun useat tutut on yrittäjiä niin heräsi mielenkiinto että kuinka paljon niitä tuttava yrittäjiä sitten onkaan. Puhutaanko kymmenistä vai sadoista. :D[/QUOTE]

No tietääkseni en nyt ainakaan satoja henkilökohtaisesti tunne, kolmattakymmentä tulee mieleen, toisaalta kun aloin asiaa pohtia, alkoi näitä putkahtelemaan päähän joita ei ole tajunnutkaan että yrittäjinähän ne toimeaan tekevät että saattaapi niitä olla jokunen. Plus sellaisia jotka ovat pistäneet firman purkkiin.

[QUOTE="Joopajoo";28023166]Kovin on materialistisen kuuloista. Mikä saa sinut luulemaan, sinulla on sitä enemmän?[/QUOTE]

On tullu nähtyä koteja, joissa ammatit on duunareita muka parempia. Taitaa rahat mennä johki muuhun, kun ei ole varaa kotia laittaa tai parempaa autoo ostaa. No, mutta toiset duunarit tienaa paremmin kun jotkut toimistorotat.

No tietääkseni en nyt ainakaan satoja henkilökohtaisesti tunne, kolmattakymmentä tulee mieleen, toisaalta kun aloin asiaa pohtia, alkoi näitä putkahtelemaan päähän joita ei ole tajunnutkaan että yrittäjinähän ne toimeaan tekevät että saattaapi niitä olla jokunen. Plus sellaisia jotka ovat pistäneet firman purkkiin.

Tuttuja, siis ihan ystäviä jota kotiisi pyydät kylään ja käyt itsekin. Aika iso on kyllä yrittäjä tuttava piirisi, ei voi muuta sanoa. Minkä alan hommia ne niinkun tekee, tuskin kuietenkaan kaikki samaa. Ei varmaan kaikki ole tilitoimiston pitäjiä?

[QUOTE="vieras";28023288]Tuttuja, siis ihan ystäviä jota kotiisi pyydät kylään ja käyt itsekin. Aika iso on kyllä yrittäjä tuttava piirisi, ei voi muuta sanoa. Minkä alan hommia ne niinkun tekee, tuskin kuietenkaan kaikki samaa. Ei varmaan kaikki ole tilitoimiston pitäjiä?[/QUOTE]

Tuttuja, as in ihmisiä joita pidän ystävinäni ja vietetään paljonkin aikaa yhdessä, perhetuttuja joita tulee nähtyä usein, sukulaisista löytyy muuten se tilitoimiston tyyppi tuli mieleen kun meinasin vastata etten sellaisia tunne, lisäksi on harrastuskavereita joita näkee pari kertaa viikossa ja tulee istuttua treenien päälle iltaa ja jauhettua pskaa. Tuttavat ja ystävät on kaksi eri asiaa, ystäviini kuuluu myös pari yrittäjää, lähipiirissä enemmänkin ja tuttavissa sitten aikasta paljon.

Aloja edustettuna on paljon. Mm. sähkö, kuvaus, päihdepuoli, koulutus, it, puutarha, kirjanpito, purjehdus, rakennusala..

On tullu nähtyä koteja, joissa ammatit on duunareita muka parempia. Taitaa rahat mennä johki muuhun, kun ei ole varaa kotia laittaa tai parempaa autoo ostaa. No, mutta toiset duunarit tienaa paremmin kun jotkut toimistorotat.

Ei toimistotyöntekijät mitenkään automaattisesti ole huippupalkattua porukkaa, heistäkin löytyy ihan amiksesta yliopistoon kouluttautuneita. Ja jos teillä on varaa laittaa kotia ja pitää uusia autoja niin sehän on hyvä teille, haittaako se niin kovasti jos jollain muulla ei ole varaa tai halua samoin tehdä? :)

Auto on ehkä typerin mahdollinen kohde sijoittaa rahaa - tulotasoon nähden kallis auto kertoo lähinnä huonosta rahankäytöstä. Oletko muuten koskaan ajatellut, että kaikki eivät ylipäätään käytä rahojaan näkyviin asioihin? Mistä tiedät, paljonko heillä on rahaa säästössä tai sijoituksissa?

Tästäkin ketjusta huomaa, että usein ihminen jok kokee epäarvostusta, ei itse arvosta itseään täysin. Tämän huomaa tavasta, jolla duunarit selittelevät itseään, työtään, elämäntilannettaan, fiksuuttaan... Vähän samaan tapaan kuin lihava selittelee, että on kurvikas tai että ei voi geeneilleen mitään.

Arvostuksessa on aina kyse kunkin ihmisen ARVOISTA. Ei voi odottaa että ihminen, jolle työn älyllinen haastavuus ja sen tarjoama henkinen täyttymys on suuri osa elämää ja arvoissa korkealla, voisi täysin rinnoin arvostaa roskakuskin ammattia (huom, ammattia, nyt ei puhuttu itse ihmisestä). Sama toisin päin: usein hyvä työura vaatii perheen perustamisen lykkäämistä, pitkiä työpäiviä, suuria vastuita jne, joihin toiset eivät kertakaikkiaan halua panostaa. Eivät hekään täysin voi ymmärtää ja arvostaa uraan panostavien arvoja.

Tiivistys: jos aidosti arvostaa itseään, pystyy hyväksymään sen, että osa ihmisistä ei jaa samaa arvomaailmaa. Ilman että ottaa itseensä tai kokee tarvetta selitellä ja jankuttaa niin kauan että toinen muuttaa mielensä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="Jeppis";28024502]Tästäkin ketjusta huomaa, että usein ihminen jok kokee epäarvostusta, ei itse arvosta itseään täysin. Tämän huomaa tavasta, jolla duunarit selittelevät itseään, työtään, elämäntilannettaan, fiksuuttaan... Vähän samaan tapaan kuin lihava selittelee, että on kurvikas tai että ei voi geeneilleen mitään. [/QUOTE]

Tämä on kyllä osuvasti kirjoitettu!

Olen seurannut huvittuneena varsinkin ns. ”hyvin koulutettujen” ihmisten reaktioita, kun olen keskusteluissa kertonut heille käyneeni ammattikoulun. Heidän asenteensa muuttuu aivan selvästi vähätteleväksi ja halveksivaksi. Mutta heti kun mainitsen suorittaneeni myös lukion, heidän katseensa muuttuu ja äkkiä olen taas ihminen, jonka kanssa voi jopa keskustella. Luulisi älykkäinä ihmisinä itseään pitävien tajuavan, ettei sillä oletko ammattikoululainen tai lukiolainen ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Mutta ei. Olet ammattikoululainen, joten sinulla on aivoissa vikaa, tai ainakaan et ole yhtä älykäs kuin ne, jotka ovat opiskelleet lukiossa yleissivistystä. Missä vaiheessa muuten hyvästä ulkoa opitusta yleissivistyksestä tuli älykkyyden mitta. Tai siltä ainakin välillä vaikuttaa.

Olen seurannut huvittuneena varsinkin ns. ”hyvin koulutettujen” ihmisten reaktioita, kun olen keskusteluissa kertonut heille käyneeni ammattikoulun. Heidän asenteensa muuttuu aivan selvästi vähätteleväksi ja halveksivaksi. Mutta heti kun mainitsen suorittaneeni myös lukion, heidän katseensa muuttuu ja äkkiä olen taas ihminen, jonka kanssa voi jopa keskustella. Luulisi älykkäinä ihmisinä itseään pitävien tajuavan, ettei sillä oletko ammattikoululainen tai lukiolainen ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Mutta ei. Olet ammattikoululainen, joten sinulla on aivoissa vikaa, tai ainakaan et ole yhtä älykäs kuin ne, jotka ovat opiskelleet lukiossa yleissivistystä. Missä vaiheessa muuten hyvästä ulkoa opitusta yleissivistyksestä tuli älykkyyden mitta. Tai siltä ainakin välillä vaikuttaa.

Onpas ikävää jos noin on, mutta oletko koskaan ajatellut, että se ei olisikaan vähättelyä vaan kunnioitusta tai mielenkiintoa? Itse koen, että ammattikoulun käyneillä kiinnostuksen kohteet ym. eivät ole samat kuin vaikkapa lukion valinneilla ja usein näihin kouluihin päätyy aika erilaisia ihmisiä – jos nyt käyt vaikkapa yläasteen luokkasi läpi ja pohdit, kuka meni amikseen ja kuka lukioon, niin taitaa olla 8 keskiarvon kahtiajako siinä, eikö? Huonoilla papereilla mennään amikseen, hyvillä lukioon. NÄin se oli ainakin kun itse olin valintatilanteen edessä 90-luvulla.

Ja omalla kohdallani kyse ei ole siitä, että en arvostaisi duunareita – arvostan heitä todella niin ihmisinä kuin ammattinsakin puolesta. Olemme vain aivan täysin eri maailmoista, eikä meillä ole sen suurempaa puhuttavaa kuin mitä nyt perustutun kanssa puhutaan. Yleistää ei saa ja poikkeuksia aivan varmasti löytyy, mutta suurin osa tuntemistani duunareista ei ole tippaakaan kiinnostunut maailmanmenosta, heidän yleissivistyksensä on aika huono ja kaikki mahdollinen aina ruoanlaittotavoista illanviettotapoihin eriää omastani.

Ja se dissaus toimii kyllä ihan kumpaankin suuntaan: Parhaiten tämän huomaa, kun palaan entiselle asuinpaikkakunnalleni – jos tapaan vaikka vanhoja koulukavereitani, jotka ensin juttelevat iloisesti niitä näitä pitkäänkin, mutta kun kerron missä asun ja mitä teen, tulee selkeästi esiin kateellisia ja vihamielisiä kommentteja, ja minua pidetään heti ylpeänä nirppanokkana. TAi sitten saan kommenttia siitä, että "kiva että et ole muuttunut yhtään, vaikka...."

Että taitaa pata soimata kattilaa?

Amikseen menee ne jotka haluavat ammatin tai tutkinnon ja lukioon ne ketkä ei tiedä miksikä haluaa isona! Keskiarvolla ei ole mitään tekemistä kouluun. Esim. Jyväskylän amiksen raksan keskiarvo on ollut parhaimillaan 7.8 ja jos keski-suomessa pysytään niin Petäjäveden lukio 5.5.
Jos pysytään kouluaineissa niin joo on helpompaa mutta ammattiaineet ovat asia erikseen. En sano että ammattiaineet olisivat vaikeimpia mutta osaan joutuu tekemään työtä. Ainakin omassa amiksessa joutui tekemään opinnäytetyön niin kuin AMK.ssa muttei niin laaja. Lähinnä piti kertoa miksi näin tehdää miksi tähän on pädytty jne jne.

Uusimmat

Yhteistyössä