Miksi ihminen ei saisi olla matalasti koulutettu? Miksi matalaa koulutusta halveksutaan niin kovasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pioni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä arvostan kaikkia, jotka tekevät työtään innolla ja antaumuksella. Niitä en osaa kovasti arvostaa, jotka jatkuvasti ruikuttavat oman työnsä kurjuudesta tai jopa keksivät viimeiseen asti keinoja työnteon välttelemiseen. Valitettavasti ensimmäiseen ryhmään kuuluu enemmän korkeasti koulutettuja ja jälkimmäiseen matalasti koulutettuja/kouluttamattomia. Koulutustaso ei kuitenkaan minun asenteeseeni vaikuta. Arvostan kovasti niitä yksittäisiä siivoojia ja kaupan kassoja, joiden huomaa nauttivan työstään.

Mulla juuri samanlainen koulutus taustalla, kävin ensin lukion ja sitten välivuoden jälkeen opiskelin lähihoitajaksi. Lähes aina kun jollekin kerron olevani lh, minulta kysytään aionko opiskella lisää. Tykkään todella paljon työstäni, ja olen hyvä työssäni. Työskentelen vanhainkodissa, enkä osaa edes kuvitella itseäni töihin muualle.

Vanhempani ovat duunareita, mutta veljeni on DI, että ei niistä duunareiden lapsista aina duunareita tule. Mun vanhemmille on tärkeintä se, että ollaan päästy siihen kouluun kun haluttu.

NIin, miksi kunnianhimo ja tavoitteet liittyvät aina työhön tai koulutukseen? Miksi ei muuhun elämään?

Mulla ei oo eikä ole ollut tippaakaan kunnianhimoa työn/opiskelujen suhteen. Eikä oo aavistustakaan mistä se johtuu.
Mun tavoittena elämässä oli saada oma perhe ja vasta kun sen olen nyt saavuttanut olen alkanut esimmäistä kertaa pohtimaan, mitä muuta elämältä haluan.

Minä arvostan kaikkia, jotka tekevät työtään innolla ja antaumuksella. Niitä en osaa kovasti arvostaa, jotka jatkuvasti ruikuttavat oman työnsä kurjuudesta tai jopa keksivät viimeiseen asti keinoja työnteon välttelemiseen. Valitettavasti ensimmäiseen ryhmään kuuluu enemmän korkeasti koulutettuja ja jälkimmäiseen matalasti koulutettuja/kouluttamattomia. Koulutustaso ei kuitenkaan minun asenteeseeni vaikuta. Arvostan kovasti niitä yksittäisiä siivoojia ja kaupan kassoja, joiden huomaa nauttivan työstään.
Miksi työstä pitäisi nauttia? Miksei riitä, että tekee työnsä hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25949886:

No, okei. arvostan niitä, jotka tekevät työnsä hyvin. En tosin kyllä usko, että kukaan voi tehdä työtään hyvin, jos ei nauti työstään...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25949886:
jos ei hommastaan välitä nii parempi vaihtaa työmaata kokonaan.
jos työ on pikkusenki pakkopullaa niin ei sitä parhaansa mukaan tee.

No, okei. arvostan niitä, jotka tekevät työnsä hyvin. En tosin kyllä usko, että kukaan voi tehdä työtään hyvin, jos ei nauti työstään...
Usein työstä nauttimiseen ja siis työssäviihtymiseen vaikuttaa työkaverit ja työnjohto. Nämä ovat asioita, joihin työntekijä ei läheskään aina pysty itse vaikuttamaan. Et siis arvosta sellaisia ihmisiä, joilla on mulkero pomo ja viheliäiset työkaverit?

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25949908:
jos ei hommastaan välitä nii parempi vaihtaa työmaata kokonaan.
jos työ on pikkusenki pakkopullaa niin ei sitä parhaansa mukaan tee.
Entä jos niitä työpaikkoja ei niin vaan ole saatavilla? Jos pitää tyytyä siihen paikkaan, missä nyt on? Vaikka työpaikan ilmapiiri olisikin kireä ja työnjohto ei tilanteen tasalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25949910:
Usein työstä nauttimiseen ja siis työssäviihtymiseen vaikuttaa työkaverit ja työnjohto. Nämä ovat asioita, joihin työntekijä ei läheskään aina pysty itse vaikuttamaan. Et siis arvosta sellaisia ihmisiä, joilla on mulkero pomo ja viheliäiset työkaverit?

Oot aika taitava syöttämään toisten suuhun muuta, kuin mitä on alunperin tarkoitettu. Voithan sä tietty sen noinkin lukea, jos välttämättä haluat...

Hyvä kysymys. Itse olen matalasti koulutettu mutta NIIN tyytyväinen elämääni! Kaikki on hyvin: hyvä mies, kolme kivaa lasta, mukava koti, mieluinen työ. Mitä muuta vois elämältään odottaa tai haluta? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25949918:
Entä jos niitä työpaikkoja ei niin vaan ole saatavilla? Jos pitää tyytyä siihen paikkaan, missä nyt on? Vaikka työpaikan ilmapiiri olisikin kireä ja työnjohto ei tilanteen tasalla?

Minun siskoni on tällaisessa työpaikassa, ja kyllä täytyy sanoa että se häntä kuluttaa, mutta työnsä hän yrittää silti tehdä niin hyvin kuin osaa. Miksi ei yrittäisi? Nuorella ihmisellä ei ole juuri vaihtoehtoja jos pienellä paikkakunnalla haluaa muualta töitä.

Itse olen miettinyt, että lahjakas anoppini ja lahjakas ystäväni eivät pysty elättämään itseään (vielä?) taiteillaan vaan on tehtävä sitä työtä mihin on koulutus tai mitä saa. Anoppi on vanhusten parissa töissä ja ystävä vasta opiskelee. Onko heissä nyt jotain vialla, kun koulutus ei ole korkea? Tämä kysymys siis koulutuksen peräänkuuluttajille.

Ymmärrän, mitä ap ajaa takaa. Itseäni tämä asenne harmittaa joskus aivan vietävästi.

Oot aika taitava syöttämään toisten suuhun muuta, kuin mitä on alunperin tarkoitettu. Voithan sä tietty sen noinkin lukea, jos välttämättä haluat...
Mä ajoin takaa sitä, että usein ihan niissä "paskaduuneissakin" työntekijät viihtyvät, JOS on mukava työporukka ja JOS työnjohto toimii hyvin. Kyse ei silloin ole siitä työntekijästä itsestään vaan siitä, että on onnistunut pääsemään hyvään työpaikkaan. Mutta jos työpaikka on toisenlainen, niin ei siitä työstään nauti, vaikka noin muuten alasta ja työnkuvasta pitäisikin.

Minun siskoni on tällaisessa työpaikassa, ja kyllä täytyy sanoa että se häntä kuluttaa, mutta työnsä hän yrittää silti tehdä niin hyvin kuin osaa. Miksi ei yrittäisi? Nuorella ihmisellä ei ole juuri vaihtoehtoja jos pienellä paikkakunnalla haluaa muualta töitä.

Itse olen miettinyt, että lahjakas anoppini ja lahjakas ystäväni eivät pysty elättämään itseään (vielä?) taiteillaan vaan on tehtävä sitä työtä mihin on koulutus tai mitä saa. Anoppi on vanhusten parissa töissä ja ystävä vasta opiskelee. Onko heissä nyt jotain vialla, kun koulutus ei ole korkea? Tämä kysymys siis koulutuksen peräänkuuluttajille.

Ymmärrän, mitä ap ajaa takaa. Itseäni tämä asenne harmittaa joskus aivan vietävästi.
Ja minusta tämän pitäisi riittääkin.

Itse tein vuosia matalapalkkatöitä mm. siivoojana. Jonkinlaista kunnianhimoa podin ja kun ns. "lukupäätä" on, niin opiskelin korkeakoulututkinnon. Tein töitä korkeakoulupohjalta, pääsin ns. ylemmälle tasolle kuin duunari. Töitä riitti ja piti tehdä pitkää päivää, vastuullista työtä, stressiä, painostusta ja liian suuria odotuksia ylemmältä taholta. Palkka on hyvä mutta se ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Paloin loppuun.
Nyt ikävöin siivoojan töitä, mutta en kuulemma voi enää hakeutua sellaisiin hommiin, en tällä koulutuksella...
Siivoustyössä päivät olivat inhimillisen pituisia (7,5h) ja kunto oli paljon parempi kuin istumatyössä. Istumatyössä aloin lihoa, kärsin niska-hartia-selkävaivoista, migreenistä... ja jotenkin tuntuu, ettei tällä nykyisellä ammatilla voi tehdä oikeasti tärkeää työtä. Arvostan enemmän esim. lähihoitajia ja siivoojia, jotka tekevät meidän kaikkien elämän helpommaksi ja paremmaksi. Minusta ei oikeastaan ole hyötyä enää kuin osakkeenomistajille ja suurille pomoille :(

Eipä näihin keskusteluihin tunnu koskaan vastaavan ne, joiden mielestä se koulutus on merkittävä asia. Kaikki ovat näissä niin liikuttavan yksimielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25949607:
Ei se mun tuttavallani mikään kestämätön tilanne ollut. Mutta ymmärrän pointin, yhteiskunnan kannalta kaikki eivät voi ryhtyä tukien varassa suurperheiden äideiksi. Mutta mä olen iän myötä pehmennyt tosi paljon. Ja jokaisesta näistä tuttavani lapsista on tullut ihan kunnollinen veronmaksaja. Enemmän tämä tuttavani siis on tulevaisuuden yhteiskuntaa varten tehnyt kuin minä, joka tein vain kaksi lasta.
Voi kun näin olisikin aina! Mutta surullisen paljon on myös niitä perheitä, joissa lapsia tehdään vuosittain lisää, vaikka entsiäkään ei kyetä huoltamaan: osa huostaanotettuina tai muuten sijoitettuna, ja lopuillakin vaikeita käyttäytymis- ja mielenterveysongelmia, jotka tuntuvat olevan enemmän yhteiskunnan kuin vanhempien päänvaiva. :( (En väitä että näin olisi läheskään kaikilla yhteiskunnan tuilla elävillä perheillä, mutta näitäkin esimerkkejä löytyy turhan paljon.)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25950013:
Eipä näihin keskusteluihin tunnu koskaan vastaavan ne, joiden mielestä se koulutus on merkittävä asia. Kaikki ovat näissä niin liikuttavan yksimielisiä.
Johtuisko siitä, että ihmiset sittenkin toivovat omien lastensa valitsevan sellaisen alan ja sellaisen koulutustason, jonka lapset itse haluavat? Haluavat, että lapset tekevät sitä, mitä itse elämässään toivovat eivätkä sitä, mitä vanhemmat heiltä toivovat? Oli se koulutus sitten ammattikoulu, ammattikorkeakoulu tai yliopisto. Hyvin harva ainakaan reaalimaailmassa tunnustaa, että haluaa lapsestaan jotain tiettyä siinäkin tapauksessa, että lapsi itse ei sitä halua.

Jassoo... Meillä isäntä on duunari, meikäläinen akateemisen koulutuksen kypsällä aikuisiällä hankkineut, ja koulutan työkseni ihmisiä hoitoalalle. Tytön toivon löytävän ammtin, jossa viihtyy, koulutustaustasta viis veisaan...

Voisi sanoa, että "koulu-koulutusta" enemmän minä arvostan sydämen sivistystä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25950105:
Johtuisko siitä, että ihmiset sittenkin toivovat omien lastensa valitsevan sellaisen alan ja sellaisen koulutustason, jonka lapset itse haluavat? Haluavat, että lapset tekevät sitä, mitä itse elämässään toivovat eivätkä sitä, mitä vanhemmat heiltä toivovat? Oli se koulutus sitten ammattikoulu, ammattikorkeakoulu tai yliopisto. Hyvin harva ainakaan reaalimaailmassa tunnustaa, että haluaa lapsestaan jotain tiettyä siinäkin tapauksessa, että lapsi itse ei sitä halua.

Niin siis tarkoitin sitä, että tälläkin palstalla se koulutus on monessa keskustelussa se pätemisen aihe, mutta kas kummaa, kun kysytään, mikä siinä alemmassa koulutuksessa on niin kamalaa, eipäs olekaan ketään vastaamassa, vaan kaikkien mielestä kaikki ammatit ja koulutukset ovat ihan yhtä arvokkaita.

[QUOTE="sipsi";25950128]Jassoo... Meillä isäntä on duunari, meikäläinen akateemisen koulutuksen kypsällä aikuisiällä hankkineut, ja koulutan työkseni ihmisiä hoitoalalle. Tytön toivon löytävän ammtin, jossa viihtyy, koulutustaustasta viis veisaan...
Voisi sanoa, että "koulu-koulutusta" enemmän minä arvostan sydämen sivistystä :)[/QUOTE]
Mä luulen, että aika monet ajattelevat juuri noin :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25950136:
Niin siis tarkoitin sitä, että tälläkin palstalla se koulutus on monessa keskustelussa se pätemisen aihe, mutta kas kummaa, kun kysytään, mikä siinä alemmassa koulutuksessa on niin kamalaa, eipäs olekaan ketään vastaamassa, vaan kaikkien mielestä kaikki ammatit ja koulutukset ovat ihan yhtä arvokkaita.

No mä ainakin toivon että lapseni valitsevat koulutuksen ja aion kasvattaa ja kannustaa heitä siihen. Ollaan miehen kanssa molemmat kauppatieteiden maistereita ja toki arvostetaan koulutusta.

Mutta ei mun mielestä alemmassa koulutuksessa oo mitään kamalaa vaikka itse toivonkin jälkikasvustani koulutettuja ja että voivat itse sitten vanhemmalla iällä (kuin siis peruskoulu) valita mitä haluavat tehdä.Lähes joka alalla on töitä sekä ylemmin että alemmin koulutetuille että harvoin koulutus sulkee mitään alaa pois.

Itse olen myös ollut osa-aikaisena vuosia töissä leipomossa yövuorossa ja tienasin hyvin ja tykkäsin tosi paljon ilmapiiristä (en työstä). Ite oon kotosin ihan duunariperheestä, isä sähkömies ja äiti sairaanhoitaja. Mä en nää mitään syytä miksi kammoksuisin matalammin koulutetuja vaikka lapsilleni muuta toivoisinkin.

[QUOTE="mona";25950189]No mä ainakin toivon että lapseni valitsevat koulutuksen ja aion kasvattaa ja kannustaa heitä siihen. Ollaan miehen kanssa molemmat kauppatieteiden maistereita ja toki arvostetaan koulutusta.

Mutta ei mun mielestä alemmassa koulutuksessa oo mitään kamalaa vaikka itse toivonkin jälkikasvustani koulutettuja ja että voivat itse sitten vanhemmalla iällä (kuin siis peruskoulu) valita mitä haluavat tehdä.Lähes joka alalla on töitä sekä ylemmin että alemmin koulutetuille että harvoin koulutus sulkee mitään alaa pois.

Itse olen myös ollut osa-aikaisena vuosia töissä leipomossa yövuorossa ja tienasin hyvin ja tykkäsin tosi paljon ilmapiiristä (en työstä). Ite oon kotosin ihan duunariperheestä, isä sähkömies ja äiti sairaanhoitaja. Mä en nää mitään syytä miksi kammoksuisin matalammin koulutetuja vaikka lapsilleni muuta toivoisinkin.[/QUOTE]

Ai tässä nyt puhutaankin vain lapsista. Minä tarkoitin yleensä esim tämän palstan henkeä, ihan aikuisten välisessä keskustelussa ja tuttava piirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25950212:
siis tuttavapiirissä
Mun tuttavapiirissäni myös ne korkeastikoulutetut ovat tiedostaneet kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että akateeminen loppututkinto ei välttämättä tarkoita hyvää elintasoa ja takuuvarmaa työpaikkaa ja että myös tavisduunari voi yltää samaan elintasoon kuin monet akateemiset. Toinen asia on, että joitakin töitä ei voida siirtää halvempien työvoimakustannusten maihin. Rakennusten viemärit on korjattava täällä Suomessa eikä Intiassa.

Yhteistyössä