Miksi jotkut dissaa duunareita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Miksi nykyään tuntuu että suurin osa nyrpistelee, jos kertoo tekevänsä jotain ihan tavallista työtä, eli ei mitään ns. "hienoa"? Esim. on työssä tehtaassa, tai jakaa postia tai lehtiä, tai työskentelee kaupassa.Tai sitten hoitaa lapsia, vanhuksia tai siivoaa ihan vakiduuninaan. Miksi joidenkin on niin vaikea tajuta että duunareitakin tarvitaan!!

Kaikki akateemisetkin odottavat että kaupassa on hänen tarvitsemiaan tuotteita ja että joku hoitaa häntä kun hän sairastuu ja joutuu sairaalaan, hoitaa hänen lapsiaan kun hän on töissä, tai leikkaa hänen hiuksensa. Tai ajaa bussia tai taksia kun hän sitä tarvitsee.

Olen vaan kyllästynyt siihen että aina saan selitellä, että ei, en ole menossa enää opiskelemaan. Ai että minkä ikäisenä vaan voi opiskella vaikka ylioppilaaksi? Ei, en halua. Minä tykkään tehdä käsilläni ja olen luonteeltani sosiaalinen, ja ajatuskin siitä että joutuisin käyttämään aivojani työhöni normaalia enempää, saa minulle aikaan lähes päänsäryn. Mieluummin teen työtä jossa pysyn kunnossa, mutta jossa voin ajatella omiani, ja josta saan toimeentulon joka riittää ihan tavalliseen elämän.

Palkkakin minulla on melkein sama kun monilla enemmän opiskelleilla. Kaksi vuotta amiksessa oli itselleni ihan riittävä määrä koulun penkillä, en olisi siellä kauempaa viihtynyt.

Itse en ole koskaan pitänyt minään ihmeellisenä sitä että jotkut ovat duunareita ja jotkut uraihmisiä, mutta tuntuu että nykyään tosi moni katsoo heti alaspäin jos et ole hienoa uraa.

Ugh, olen puhunut. (oli pakko avautua, kun lto lapseni päiväkodissa kyseli jutellessamme mitä teen työkseni, ja kun kerroin, kysyi että olenko ajatellut opiskella vielä...)

[QUOTE="...";28017166]No olipas asiaton lto. Nykyään kun saa olla iloinen että jotain työtä yleensä on.[/QUOTE] Niinpä. Itse olen ollut 13 vuotta samassa työpaikassa. Opiskelu tulee kyseeseen ainoastaan siinä tapauksessa että löydän oppisopimuspaikan jossa voin opiksella alallani eteenpäin, mutta silloinkaan en olisi vielä mitään "hienoa" vaan pääasiassa perehdyttäisin ja järjestäisin sijaisia yms. Peruspalkka olisi parisataa enemmän kuin nyt. Kaikki kun eivät vaan halua olla mitään uraihmisiä. :-)

Täysin samaa mieltä kanssasi ap! Itseltäni monet mm. Sukulaiset ja hieman vieraammat kyselevät aionko jatkaa opiskeluja (nyt lähihoitajana/lastenhoitajana päiväkodissa).. Aina saa vastata että en aio, opiskelu ei ole mun juttu ja viihdyn työssäni. Vaikka palkka ei ole kummoinen, olen saanut elää ihan normaalia elämää. Välillä loukkaa, kun ihmiset pyörittelevät silmiään. Kukahan heidänkin lapsiaan sitten hoitaisi, ellei meitä "vähempiarvoisia" kansalaisia olisi?

• Tykkää
Reactions: Hannasi
Joo hui, mä taisin tehdä tuon virheen yhden nuoren kohdalla. Kyselin että opiskeleeko, ja että mitä opiskelusuunnitelmia hänellä on. Vastaili että ei nyt oikein mitään. Jotenkin ajattelen että nuorten pitäisi kouluttautua pidemmälle kuin kaupan kassalle, mutta eihän se tosiaan niin ole.

Koska kaikki olettaa, että jokaisen unelma on olla toimitusjohtaja.
Kyllä mäkin haluan hyvän elintason ja luksusta myös arkeeni, mutta haluan silti pysyä omalla alallani (kiinteistönhoitaja) niin kauan ku kroppa kestää. Palkkahan on alle keskitason, mut sitä varten on rikkaat miehet :D

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="a p";28017232]No nuorilta kyseleminen on ihan normaalia. Itse olen yli 40...:-)[/QUOTE]

Mutta silti kun tuo nuori vastaili välttelevästi ettei oikein mitään, tunsin että mun ei olisi pitänyt kysellä. Mähän ajattelin että hänen nykyinen työpaikkansa ei olisi riittävä vakituiseksi ja jatkuvaksi, vaan että pitäisi tavoitella jotain enemmän.

Onko duunareiden dissausta kysellä ihmisten tulevaisuudensuunnitelmia? En tiennytkään. Kyllä duunarikin voi jatkokouluttautua omalla sarallaan, eikö? Ei läheskään kaikki koulutus ole akateemista. Toisaalta voi hyvin kuvitella, että itse kysyisin moista ajattelematta sen tarkemmin, ihan vaan small talkiksi. Voisihan sitä joku suuttua, jos ennen lomaa kysyisin, onko matkaa varattuna, koska inhoaakin matkaioua ja ei käy ikinä missään tms. En itse pidä näitä dissauksena, vaan ihmisen uteliaisuutena.

• Tykkää
Reactions: Isämies
jotkut kun luulee olevansa parempia mitä ovat vaikka todellisuudessa eivät ole.

Suomessa ei saa julkisesti sanoa olevansa parempi kuin joku toinen. Pitää vain nöyristellä ja akateemisuuttakin melkein hävetä joissakin piireissä. Itse olen ihan tavallinen duunari, koska "ylemmät koulut" jäi kesken. Ylioppilas olen, mutta sitä en kehtaa duunipaikallani sanoa, koska siitä alkaa kauhea paasaus.

Ai, että mitä yritän sanoa? No sitä, että jos jotkut vähättelee duunareita, niin menee se toisinkin päin. Ainakin mun työpaikalla tuntuu olevan tapana haukkua kaikkia akateemisia ja jo ylioppilaitakin pidetään "turhina".

[QUOTE="vieras";28018091]Akateemikot antoi hyvän kuvan itsestään kun paskoi housuun linja-auto matkalla hesasta turkuun :D[/QUOTE]

Hei oonks mäkin akateemikko kun olen opiskellut yliopistossa!!!!

[QUOTE="vieras";28018104]Itse en moiseen ole törmännyt. Toisaalta sen olen huomannut ettei näissä ns. peruspuurtajien töissä olevat oikein viihdy ja valitetaan rankkuutta ja palkkaa.[/QUOTE]

Palkkaa minäkin valitan ja työ on ajoittain todella rankkaa mutta silti en sitä vaihtaisi mihinkään vaikka olenkin ihan perusduunari.

Jotenkin ajattelen että nuorten pitäisi kouluttautua pidemmälle kuin kaupan kassalle, mutta eihän se tosiaan niin ole.

Kyllä minäkin näin ajattelen. Vaikka haluaisi sinne kaupan kassalle, kannustan silti omiani opiskelemaan koska opinnot on niin paljon muutakin kuin vaan se työ siellä valmistumisen jälkeen. Se voi kaduttaa myöhemmin jos jättää sen elämänvaiheen kokonaan kokematta.

Ainakin todella älykkäiden kannattaa opiskella:). Sitten voivat keksiä ryhmissään innovatiivisia suomea eteenpäin vieviä keksintöjä;" uuden Nokian"! Sellainen on ehkä tulossakin nanotecnologian puolelta.

Muiden kannattaa keskittyä kynsien pureskelun ja sossuluukun sijaan työläisenä tai yrittäjänä oloon. Yhtä tärkeää kansantaloudelle sekin kuin uusi nokia.

Onko duunareiden dissausta kysellä ihmisten tulevaisuudensuunnitelmia? En tiennytkään. Kyllä duunarikin voi jatkokouluttautua omalla sarallaan, eikö? Ei läheskään kaikki koulutus ole akateemista. Toisaalta voi hyvin kuvitella, että itse kysyisin moista ajattelematta sen tarkemmin, ihan vaan small talkiksi. Voisihan sitä joku suuttua, jos ennen lomaa kysyisin, onko matkaa varattuna, koska inhoaakin matkaioua ja ei käy ikinä missään tms. En itse pidä näitä dissauksena, vaan ihmisen uteliaisuutena.

No siis tämä keskustelunpätkä toi asian mieleeni, ei niin että tässä olisi siis ollut kyse varsinaisesti duunareiden dissauksesta, olihan kysyjä itsekin duunari. :-)

Mutta siis kyllähän se niin on että noita mainitsemiani duunarintöitä ei monikaan pidä kovinkaan suuressa arvossa, eikä ainakaan ajattele, että joku voisi olla ihan tyytyväinen työssään, ilman ajatuksia opiskelusta edelleen.

Ja minun kohdallani melko usein jonkun kysyessä ammattiani käy niin että ensin kysyjä menee hiljaiseksi, ja sitten hänen on vaikea keksiä sanottavaa. Useamman kerran minulta on kysytty että "ai jaa, meinaatko vielä opiskella?" Paras kuulemani kommentti kerrottuani ammattini on " vai niin, osaatko kuitenkin puhua englantia?" ( oli tilanne siis jossa piti puhua englantia)

Ja tuleehan se esiin näillä keskustelupalstoillakin että aika moni ei duunarintöitä arvosta.

duunarien dissaaminen osoittaa suurta typeryyttä ja suppeakatseisuutta. kermaperseet ei yhtään ajattele sitä että duunareita on kiittäminen heidän viihtyvyydestään jokapäiväisessä elämässä.

Minä en kyllä dissaa duunareita, en ainakaan sen takia millaista työtä he tekevät. Mutta se on pakko todeta, että duunareissa on hyvin harvassa sellaiset ihmiset, joita pitäisin millään tavalla mielenkiintoisina. Fiksut ihmiset yleensä pääsevät pidemmälle. Mutta tietenkin sitten on semmoisia tapauksia, joissa elämä on mennyt jotenkin mönkään jollain fiksulla ihmisellä ja päätynyt sitten hanttihommiin tms. Tunnen tämmöisiä tapauksia muutaman, todella älykkäitä ihmisiä, mutta ovat kyllä tuossa duunariympäristössä kuin kalat kuivalla maalla.

Mutta ihan kivoja ihmisiä duunareissa on. Ainakin sellaisia, jotka pinnallisella tasolla on ok. Harvassa tosin ovat sellaiset, joiden kanssa olisi kiintoisa keskustella mistään kovin syvällisesti. Sen vaan huomaa kun ei ole kapasiteettiä eikä halua ajatella asioita eri tasoilla.

="a p";28018264

Ja minun kohdallani melko usein jonkun kysyessä ammattiani käy niin että ensin kysyjä menee hiljaiseksi, ja sitten hänen on vaikea keksiä sanottavaa. Useamman kerran minulta on kysytty että "ai jaa, meinaatko vielä opiskella?" Paras kuulemani kommentti kerrottuani ammattini on " vai niin, osaatko kuitenkin puhua englantia?" ( oli tilanne siis jossa piti puhua englantia)

Ja tuleehan se esiin näillä keskustelupalstoillakin että aika moni ei duunarintöitä arvosta.

Mä en enää jaksa edes sanoa olevani kiinteistönhoitaja (siivooja), koska oon niin monta kertaa kuullut mm. tuon "ai, millon meet opiskelee? aiotko tehä jotain muuta?" onpa tullu ihan suoraan säälivää taivastelua siitä, miten paska palkka mulla varmaan on ja voivoi kun on huono duuni :D Kiitos, minä oon ite tehnyt valintani ja olen onnellinen. Jos en joku päivä ole, nostan kytkintä ja menen sitten sinne stnan opiskelemaan tai muuhun duuniin.

Sitäpaitsi koska mun duuni on niin kiva ja mulle 'helppo', jaksan opiskella tässä samalla aikuislukiossa ylioppilastutkintoa ja erikoistua omalla alallani aikuiskoulutuksissa.

Ihan samalla tavalla akateemisia tai muutoin korkeakoulutettuja dissataan. Tutkijoita pidetään tyhjäntoimittajina ja insinöörien kuvitellaan istuvan vain kahvilla.
Tehtaan duunarit usein dissaavat niitä toimihenkilöitä yms.

Mutta tietenkin sitten on semmoisia tapauksia, joissa elämä on mennyt jotenkin mönkään jollain fiksulla ihmisellä ja päätynyt sitten hanttihommiin tms. Tunnen tämmöisiä tapauksia muutaman, todella älykkäitä ihmisiä, mutta ovat kyllä tuossa duunariympäristössä kuin kalat kuivalla maalla.
Tämä osui minuun täysin kyllä. Mutta onneksi tämänhetkisessä työpaikassani työkaverit ovat hyviä, positiivisia tyyppejä. Mutta ilkeämielistä porukkaa on alallani paljon. Hyviä tyyppejäkin kyllä mahtuu joukkoon todella paljon, minusta onkin aika huvittavaa että jotkut niputtavat duunarit ikään kuin kaikki samaan kastiin. Ei kaikki todellakaan ole mitään lävistettyjä, tupakkaa korsteenin lailla vetävää, rivouksia laukovaa wt-väkeä.

Itse tulen parhaiten toimeen kesä-sekä keikkatyöläisten kanssa, koska moni on opiskelija. Ihana päästä tauolla keskustelemaan silti ihan oikeasti. :-)

Joo, ja ehkä noteeraan tuon yleisen dissauksen siksi, koska en ihan täysin tyytyväinen itseeni, olisi minusta ollut enempäänkin.

Mutta silti, ilman duunareita ei yhteiskunta yksinkertaisesti vaan pyörisi.

Mä en enää jaksa edes sanoa olevani kiinteistönhoitaja (siivooja), koska oon niin monta kertaa kuullut mm. tuon "ai, millon meet opiskelee? aiotko tehä jotain muuta?" onpa tullu ihan suoraan säälivää taivastelua siitä, miten paska palkka mulla varmaan on ja voivoi kun on huono duuni :D Kiitos, minä oon ite tehnyt valintani ja olen onnellinen. Jos en joku päivä ole, nostan kytkintä ja menen sitten sinne stnan opiskelemaan tai muuhun duuniin.

Sitäpaitsi koska mun duuni on niin kiva ja mulle 'helppo', jaksan opiskella tässä samalla aikuislukiossa ylioppilastutkintoa ja erikoistua omalla alallani aikuiskoulutuksissa.

Itse olen laitoshuoltaja, ja tykkään työstäni, koen sen helpoksi- voin miettiä omiani ja hermoni lepäävät työssäni. Työni on myös asiakaspalvelua ja juttelen paljon erilaisten ihisten kanssa päivän aikana-se sopii sosiaaliselle luonteelleni tosi hyvin. Minulla on oma rauha työpisteessäni eikä pakkotahtia. Palkkakaan ei pöllömpi ole, kun on jo kokemuslisiä- tiedän että moni enemmän lukenut saa ihan saman verran.

Aikanaan ennen lasta kun tein vuorotyötä, tienasin 30 000 vuodessa. Eii yhtään paskempi palkka mielestäni. :-)

Työni lisäksi ehdin harrastaa ihania juttuja joista nautin.

Kyllä mullakin on etenemishaaveita, mutta odottelen kun vapautuu oppisopimuspaikka, ei huvita lähteä opiskelemaan työn ohessa. Ihan omaa alaani eteenpäin ajattelin opiskella, ja tuohon olisi kyllä taipumuksia.

Tällä hetkellä kyllä viihdyn näinkin ihan hyvin.

Uusimmat

Yhteistyössä