Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

vierailija
Mä en puhu pelkästään raiskatuksi tulemisesta vaan ulkona luuhamisesta eli sellaisesta turhasta ulkona ajanviettämisestä. Eikä se oma vika ole nuorella vaan vanhempien, jotka eivät huolehdi nuoresta.
Kaikki tutkimukset osoittavat, että ihmiset ovat liian vähän ulkona, mikä vaikuttaa haitallisesti fysiikkaan, näköön jne,
Eikö nyt ole parempi, että edes ulkona luuhaavat eivätkä sisällä?
 
vierailija
Eikö ihmisoikeuksiin kuuluisi olla turvassa kaikkialla?

Vaikka oikeus olisi tehdä mitä, katson olevani vastuussa lapseni turvallisuudesta ja siksi huolehdin siitä mahdollisimman hyvin. Vaikka se loukkaisikin hieman hänen oikeuttaan vaikkapa kulkea yksin. Toisille on tärkeämpää ne oikeudet kuin vastuut.
Huoh. Kuvitteletko, että muslimimaissa voisi nuori tyttö kulkea yksin. Siitä ei ole toivoakaan, mutta länsimaissa sen pitäisi olla mahdollista.

Asumme alueella, jossa ei vielä ole turvatonta ja ihan hyvin olen voinut antaa nuorteni vaikka lenkkeillä valaistuilla kaduilla melko myöhäänkin. Mutta nyt on jo samassa kaupungissa paikkoja, joissa en antaisi ilman tarkkaa vartiointia tyttöni kulkea illalla.
 
vierailija
Olin 80-luvun teini. Rippikoulun jälkeen saatiin kulkea kavereiden kanssa kartsalla viikonloppuisin yli puoliyöhön asti. Pikkukaupungista olen kotoisin ja välillä liftattiin naapurikaupunkiin. Se oli ihanaa nuoruusaikaa, kun ei tarvinnut pelätä mitään ja sai liikkua vapaasti. Kaverin vanhemmat pyysivät soittamaan kotiin jossain vaiheessa yöllä, mutta oma äitini oli niin sikeäuninen, ettei vaatinut herättämään kesken unien.

Todella ikävää, että tämä ihana lintukoto-Suomi on pilattu monikulttuurisuuden nimissä, eikä nykyään uskalla sen enempää nuoret kuin aikuisetkaan enää vapaasti liikkua varsinkaan pimeään aikaan. Erityisen ikävä tilanne on niillä, jotta tekevät yötyötä tai vuorotyötä. Mahtaa postinkantaja-naiset olla nykyään kauhuissaan töitä tehdessään aamuyöllä, kun raiskarit vaanivat puskissa baareista palatessaan.
 
Miksi sitä ei saisi tehdä?
No mä ainakin omalla kohdallani haluaisin minimoida riskejä joutua vaikkapa pahoinpidellyksi/ryöstetyksi. Toki sä voit itse liikkua miten vaan, jos et koe minkäänlaista turvallisuusuhkaa. Tai jos et välitä nuortesi turvallisuudesta/hyvinvoinnista/terveydestä, antaa heidän kulkea miten sattuu.. Mun mielestä se on vastuutonta.
 
vierailija
Huoh. Kuvitteletko, että muslimimaissa voisi nuori tyttö kulkea yksin. Siitä ei ole toivoakaan, mutta länsimaissa sen pitäisi olla mahdollista.

Asumme alueella, jossa ei vielä ole turvatonta ja ihan hyvin olen voinut antaa nuorteni vaikka lenkkeillä valaistuilla kaduilla melko myöhäänkin. Mutta nyt on jo samassa kaupungissa paikkoja, joissa en antaisi ilman tarkkaa vartiointia tyttöni kulkea illalla.
Huoh. Et ymmärtänyt retorista kysymystäni.

Se on kiva että olet uskaltanut antaa lapsesi kulkea. Minä en uskaltaisi, enkä uskalla.

Voi tutkia rikoshistoriaa, kyllä sieltä joka vuodelta löytyy pahoinpitelyjä, raiskauksia ja murhia. Jopa meidän lapsuudesta. Eikä vain kaupungeista.

Minä pidän huolen lapsestani niin hyvin kuin vain voin. Ja silloin nuoren tietyt oikeudet tehdä jotain saavat jäädä.
 
vierailija
No mä ainakin omalla kohdallani haluaisin minimoida riskejä joutua vaikkapa pahoinpidellyksi/ryöstetyksi. Toki sä voit itse liikkua miten vaan, jos et koe minkäänlaista turvallisuusuhkaa. Tai jos et välitä nuortesi turvallisuudesta/hyvinvoinnista/terveydestä, antaa heidän kulkea miten sattuu.. Mun mielestä se on vastuutonta.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että naisten ei pitäisi liikkua yksin ulkona klo 21 jälkeen?
 
vierailija
Poika tuli 19 maissa harrastuksestaan kävellen kotiin, tytön hain autolla klo 20. Ei ole tapana heillä lähteä iltaisin ulos, sen kävelevät mitä kotiin tulevat, mutta nyt niin kurja keli että tytön hain, ja taidan hakea vastakin!
 
vierailija
No mä ainakin omalla kohdallani haluaisin minimoida riskejä joutua vaikkapa pahoinpidellyksi/ryöstetyksi. Toki sä voit itse liikkua miten vaan, jos et koe minkäänlaista turvallisuusuhkaa. Tai jos et välitä nuortesi turvallisuudesta/hyvinvoinnista/terveydestä, antaa heidän kulkea miten sattuu.. Mun mielestä se on vastuutonta.
Aika moni harrastuvuoro loppuu vasta puoli yhdeksältä tai yhdeksältä. Samoin ihmisillä on paljon menoja vielä yhdenkäsän jälkeen. Osa teineistä käy mm. töissä iltavuorossa opiskelurahoja tienatakseen.

Kyllä se vain pitää olla mahdollista liikkua turvallisesti ulkona klo 21 jälkeenkin.
 
Tottakai se pitäisi olla mahdollista, vaan kun ei enää ole niin sanottua, että silloin on turvallista liikkua. Ikävä kyllä maailmanmeno on nykyään sellainen, että selusta pitää turvata jo päivänvalossakin. Vaikkakin nämä ovat olevinaan näitä yksittäistapauksia
 
vierailija
Mäkin muistan kyllä, että joskus venytin kotiintuloaikaa nuorena itse, mutta tosiaan siitä mun nuoruudesta on jo lähes 30v aikaa ja asuin silloin rauhallisessa pikkukaupungissa.
Minun nuoruudessani samoihin aikoihin asuin itse taas Helsingissä, ja oli se ihan sielläkin silloin rauhallista. Ei tarvinut pelätä mitään. Asiat on muuttuneet vasta kun ollaan saatu tänne Suomen maaperälle näitä "vahvistuksia". Tällä hetkellä ei uskalla päästää alakouluikäistä yksin ulos enää edes klo 17 jälkeen, kun on jo niin pimeää, ja ajat on muuttuneet... kyllä on ikävää.
 
vierailija
JussiV, ketä syyllistetään kun 14-vuotiaan tytön kimppuun on käyty Tampereellakin, aamulla yhdeksän aikoihin, koulumatkalla? Miten olisit estänyt tämän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön?
 
vierailija
Meillä on 16-veellä ihan naurettavan aikaiset kotiintuloajat kun vertaan mitä itse tein saman ikäisenä. Ihmettelen, kun hän ei ole vielä alkanut protestoida niitä vastaan. En minä niitä silti hänen kiusakseen ole laittanut, vaan turvallisuussyistä.
 
JussiV, ketä syyllistetään kun 14-vuotiaan tytön kimppuun on käyty Tampereellakin, aamulla yhdeksän aikoihin, koulumatkalla? Miten olisit estänyt tämän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön?
Tekijää tietysti. Kaikkea ei voi estää, kuten on jo moneen kertaan todettu. Kuitenkaan se ei poista sitä tosiasiaa, että edes ilman turvapaikanhakijaongelmaakin olen sitä mieltä, että 14=vuotiaan paikka ei ole illalla yksin ulkona klo 22.30 aikaan ja mielestäni vanhempien tehtävä on huolehtia tämän ikäiset nuoret ajoissa kotiin tai kaverin luokse, jos ovat menossa yökylään. Siksi toiseksi Tampereen tapauksessa tekijä taisi olla suomalainen. Kuten jo aiemmin totesi ongelmat eivät liity pelkästään turvapaikanhakijoihin.
 
Onpas tämäkin mennyt nyt vänkäämiseksi.

Kaupungilla näkee paljon 13-14 vuotiaita lapsia (humalassakin) vielä yhdentoista aikaankin ja myöhemminkin jolloin heidän paikkansa olisi kotona. Eivätkö vanhemmat siinä vaiheessa välitä lapsistaan?
Riekkua ehtii kyllä myöhemmässäkin iässä.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että naisten ei pitäisi liikkua yksin ulkona klo 21 jälkeen?
Onko tässä ketjussa puhuttu vain naisista ja tytöistä? Poikiako ei koske kotiintuloajat. JussiV ei puhunut mitään naisista/tytöistä viestissä jota lainasit vaan nuorista.
 
Onpas tämäkin mennyt nyt vänkäämiseksi.

Kaupungilla näkee paljon 13-14 vuotiaita lapsia (humalassakin) vielä yhdentoista aikaankin ja myöhemminkin jolloin heidän paikkansa olisi kotona. Eivätkö vanhemmat siinä vaiheessa välitä lapsistaan?
Riekkua ehtii kyllä myöhemmässäkin iässä.




Onko tässä ketjussa puhuttu vain naisista ja tytöistä? Poikiako ei koske kotiintuloajat. JussiV ei puhunut mitään naisista/tytöistä viestissä jota lainasit vaan nuorista.
Osasitpa sanoa asian hyvin ja ytimekkäästi, mä oon tässä yrittänyt juuri tuota nuorista huolehtimista ja välittämistä tuoda esille. Todella kurjaa, kun edes vanhemmat eivät ajattele lastensa parasta/turvallisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: famipala

Yhteistyössä