Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

Ei se vanhemman vastuu täysi-ikään lopu. Mutta olet siis sitä mieltä, että alke 18-vuotias pitää vanhemman saattaa aina klo 21 jälkeen?
Mitäs sitten, jos on joku kevytrakenteinen 25-vuotias? Saako hän liikkua yksin vai ei?
Jos kyse ois mun aikuisesta jälkikasvusta, niin varmaan hän osaisi ottaa taksin, jos on pakko liikkua myöhään ulkona. Mä tarvittaessa järjestäisin alaikäiselle turvallisen kotimatkan, vaikka itse hakemalla tai taksilla aina.
 
vierailija
Lapsi on alaikäinen. Vanhemmat eivät ole 18-vuotiaalle enää huoltajia. Toki riskinkokoinen poika tai heiveröinen tyttö ovat aivan eri kategoriassa itsensä puolustamisen suhteen, joten kyllä käytännössä varmasti myös fyysinen koko ratkaisee. Itse kyllä huolehtisin tarvittaessa vanhemmastakin.
Eli jos 18-vuotias tulee klo 21 jälkeen raiskatuksi, kun on yksin liikkunut ulkona, niin sitten se on tytön OMA vika, eikä enää vanhempien vika, niinkö?
 
vierailija
Jos kyse ois mun aikuisesta jälkikasvusta, niin varmaan hän osaisi ottaa taksin, jos on pakko liikkua myöhään ulkona. Mä tarvittaessa järjestäisin alaikäiselle turvallisen kotimatkan, vaikka itse hakemalla tai taksilla aina.
Meinaat, että joku parikymppinen opiskelija ajelisi taksilla monta kertaa viikossa harkkoihin ja muualle? Millä ihmeen rahalla?
 
Antaisitko lapsen sitten liikkua esimerkiksi puoli kahdeksan aikaan yksin? Pietarsaaressahan oli puoli kahdeksan aikaan joutunut 14v tyttö raiskatuksi. Miten olisit tämän estänyt? Onko tämäkin raiskaus vanhempien syy?
Kaikkea ei tietenkään voi vanhemmatkaan estää, mutta kyse mun viestissä oli alunperin herättää ajatuksia siitä, että mihin aikaan teidän nuoret saavat/joutuvat liikkumaan yksin. Ja mitä tulee tohon puoli kasiin, niin kyl mä pimeän aikaan kuskaisin mun nuorta/käyttäisi turvallisia reittejä itse liikkuessaan. Kyllä mun mielestä on eroa sillä liikkuukin 14-v yksin ulkona 19.30 vai 22.30...
 
vierailija
Mä taas tekisin asian turvallisemmaksi sillä, että haen nuoren kotiin. Miksi oikeasti on pakko liikkua yksin myöhään?
Ei ole mahdollista aina olla kuljettamassa kaverin luota, harrastuksista tai töistä kotiin tulevia nuoriamme. Tähän asti en ole pelotellut heitä, vaan pyytänyt soittamaan kaverilta lähtiessä. Ja niin kuin sanoin, ihmisoikeuksiin pitäisi LÄNSIMAISSA kuulua oikeus olla vielä iltayöstäkin ulkona. Mutta emmehän ole enää länsimainen maa :(
 
vierailija
Jos kyse ois mun aikuisesta jälkikasvusta, niin varmaan hän osaisi ottaa taksin, jos on pakko liikkua myöhään ulkona. Mä tarvittaessa järjestäisin alaikäiselle turvallisen kotimatkan, vaikka itse hakemalla tai taksilla aina.
Oletko tietoinen että kuinka suuri 18v on esimerkiksi opiskelija? Luuletko sä että kovinkaan monella on aina varaa ottaa joku hiton taksi? Eikä sekään ole edes poissuljettua ettäkö taksikuski ei olisi se raiskaaja.
 
vierailija
Kaikkea ei tietenkään voi vanhemmatkaan estää, mutta kyse mun viestissä oli alunperin herättää ajatuksia siitä, että mihin aikaan teidän nuoret saavat/joutuvat liikkumaan yksin. Ja mitä tulee tohon puoli kasiin, niin kyl mä pimeän aikaan kuskaisin mun nuorta/käyttäisi turvallisia reittejä itse liikkuessaan. Kyllä mun mielestä on eroa sillä liikkuukin 14-v yksin ulkona 19.30 vai 22.30...
No mikäs se olisi sitten se aikaraja kesällä? Edelleen pimeän aikaan?
 
Oletko tietoinen että kuinka suuri 18v on esimerkiksi opiskelija? Luuletko sä että kovinkaan monella on aina varaa ottaa joku hiton taksi? Eikä sekään ole edes poissuljettua ettäkö taksikuski ei olisi se raiskaaja.
Ei sulje. Tosin riski on pieni. Mä sanoin, että tarvittaessa mä kustantaisin sen taksin. Ei sun tarvii, jos se on sun mielestä liian kallista.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kaikkea ei tietenkään voi vanhemmatkaan estää, mutta kyse mun viestissä oli alunperin herättää ajatuksia siitä, että mihin aikaan teidän nuoret saavat/joutuvat liikkumaan yksin. Ja mitä tulee tohon puoli kasiin, niin kyl mä pimeän aikaan kuskaisin mun nuorta/käyttäisi turvallisia reittejä itse liikkuessaan. Kyllä mun mielestä on eroa sillä liikkuukin 14-v yksin ulkona 19.30 vai 22.30...
Eli vanhemmat ovat syyllisiä pääasiassa vain hämärän aikaan tapahtuneisiin raiskauksiin?
 
vierailija
Ei ole mahdollista aina olla kuljettamassa kaverin luota, harrastuksista tai töistä kotiin tulevia nuoriamme. Tähän asti en ole pelotellut heitä, vaan pyytänyt soittamaan kaverilta lähtiessä. Ja niin kuin sanoin, ihmisoikeuksiin pitäisi LÄNSIMAISSA kuulua oikeus olla vielä iltayöstäkin ulkona. Mutta emmehän ole enää länsimainen maa :(
Eikö ihmisoikeuksiin kuuluisi olla turvassa kaikkialla?

Vaikka oikeus olisi tehdä mitä, katson olevani vastuussa lapseni turvallisuudesta ja siksi huolehdin siitä mahdollisimman hyvin. Vaikka se loukkaisikin hieman hänen oikeuttaan vaikkapa kulkea yksin. Toisille on tärkeämpää ne oikeudet kuin vastuut.
 
vierailija
Ei sulje. Tosin riski on pieni. Mä sanoin, että tarvittaessa mä kustantamisen taksin. Ei sun tarvii, jos se on sun mielestä liian kallista.
No pieni se on riski kävellessäkin.

Varmaan sanomattakin selvää että minun lapseni koskemattomuus ja henki on arvokkaampi minulle kuin mikään muu. Yritätkö nyt syyllistää että en välitä lapsestani tarpeeksi, jos en ole valmis maksamaan taksia hänelle kaikkialle? Voin sanoa että enpä maksaisi vaikka olisi varaakin.
 
No mikäs se olisi sitten se aikaraja kesällä? Edelleen pimeän aikaan?
En kesällä näe mitään syytä toimia toisin kuin talvella pimeän aikaan. Kyllä mä kuskaisin, jos mulla ois nuori, kesät talvet, mikäli nuori valoisan aikaan haluaa kesällä liikkua esim pyörällä/mopolla turvallista reittiä pitkin, niin sitten voisin harkita yksin liikkumista joskus 21.30-22. Mutta en oikein ymmärrä, ettei vanhemmat halua huolehtia lastensa turvallisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
No pieni se on riski kävellessäkin.

Varmaan sanomattakin selvää että minun lapseni koskemattomuus ja henki on arvokkaampi minulle kuin mikään muu. Yritätkö nyt syyllistää että en välitä lapsestani tarpeeksi, jos en ole valmis maksamaan taksia hänelle kaikkialle? Voin sanoa että enpä maksaisi vaikka olisi varaakin.
En halua syyllistää. Elämä on valintoja täynnä.
 
Ei iällä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka itseä pystyy puolustamaan. Jos joku isompikokoinen, aseistautunut tai suurempi joukko hyökkää päälle esimerkiksi, niin siinä ei paljon ikävuodet paina. Eipä valitettavasti 17-vuotias Porissa lenkille lähtenytkään tyttö pystynyt puolustautumaan. Siinä tapauksessa kävi valitettavasti vielä huonommin.
Valitettavasti. Ja eikös tämä tapahtunut aika aikaisinkin. Kaikkea ei voi estää. Ja siksi olisi tärkeää, että mieleltään sairaille/kulttuuriin sopeutumattomien ongelmiin löydettäisiin paremmat hoitokeinot.
 
Ahaa,mettä jos on järkevä syy olla ulkona ja tulee raiskatuksi, niin sitten se ei olekaan oma/vanhempien vika?
Mitä ne järkevät syyt olla ulkona ovat?
Mä en puhu pelkästään raiskatuksi tulemisesta vaan ulkona luuhamisesta eli sellaisesta turhasta ulkona ajanviettämisestä. Eikä se oma vika ole nuorella vaan vanhempien, jotka eivät huolehdi nuoresta.
 

Yhteistyössä