Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

vierailija
Mutta sun vastaus mun kysymykseen? Eli mikä on se todella painava syy, että selvästi alaikäisen lapsen pitää liikkua ulkona klo 22 jälkeen?
Mun vastaus on: Harrastukset, tai jotkin työt, esim ilmaisjakelulehtien jakaminen. Lapseni joutui joskus suunnilleen vielä kymmenen aikaan kierroksen tekemään. No, koska hän oli riski poika kännykkä mukanaan, saatoimme antaa hänen tehdä kierroksensa tuohonkin aikaan. Tosin useimmiten kesäaikaan.
 
On varmasti hyvä, ettet saa lapsia. Jokainen normaali vanhempi tekee kaikkensa lastensa turvallisuuden eteen, mutta kaikkea ei voi estää. Kun sitä lasta ei voi kotiinkaan sulkea.
Totta. Lasta ei voi sulkea kotiin, mutta jokaisen vanhemman on itse (puolisonsa kanssa) määriteltävä rajat, joiden mukaan perheessä toimitaan ja liikkumisen vapauden kohdalla mä toimiin niin, että yksin jälkeen haetaan, jos tarve liikkua on pakottava, esim. harrastuksen loppuminen myöhään.
 
Mun vastaus on: Harrastukset, tai jotkin työt, esim ilmaisjakelulehtien jakaminen. Lapseni joutui joskus suunnilleen vielä kymmenen aikaan kierroksen tekemään. No, koska hän oli riski poika kännykkä mukanaan, saatoimme antaa hänen tehdä kierroksensa tuohonkin aikaan. Tosin useimmiten kesäaikaan.
Työtä ei 14-vuotias tee tuohon aikaan ja harrastuksesta mun mielestä vanhempien tulisi hakea.
 
vierailija
Totta. Lasta ei voi sulkea kotiin, mutta jokaisen vanhemman on itse (puolisonsa kanssa) määriteltävä rajat, joiden mukaan perheessä toimitaan ja liikkumisen vapauden kohdalla mä toimiin niin, että yksin jälkeen haetaan, jos tarve liikkua on pakottava, esim. harrastuksen loppuminen myöhään.
Mistä tiedät, ettei rajoja ollut sovittu? Ja joskus voi rajoistakin joustaa, esim. antaa olla kaverin luona pidempään.
 
vierailija
Jonakin päivänä kyllä näin. Ja silloin ymmärrän, jos esim nuori on kaveriltaan myöhemmin, mutta itse ainakin lähtisin siinäkin tapauksessa hakemaan nuorta kotiin.
Eli myönnät, että pelko on saanut vallan, vaikkei sille saa antaa valtaa :( Ainakin kaikki suvakit ovat niin hokeneet. Itse pidän ihmisoikeuksien vastaisena sitä, ettei enää noin kymmenen aikaan saisi liikkua ilman pelkoa :(
 
Minkä ikäistä lasta on vielä saatettava klo 21 jälkeen? 17, 18 vai 20-vuotiasta? Mitäs sen jälkeen? Eivätkö saa liikkua iltaisin ulkona?
Lapsi on alaikäinen. Vanhemmat eivät ole 18-vuotiaalle enää huoltajia. Toki riskinkokoinen poika tai heiveröinen tyttö ovat aivan eri kategoriassa itsensä puolustamisen suhteen, joten kyllä käytännössä varmasti myös fyysinen koko ratkaisee. Itse kyllä huolehtisin tarvittaessa vanhemmastakin.
 
vierailija
Todennäköisesti 17- tai 18-vuotiaalla on jo enemmän keinoja puolustaa itseään kuin 14-vuotiaalla. Ja jos olisi kyseessä minun lapsi, jonka 17- tai 18-vuotiaana olisi pakko liikkua myöhään ulkona, niin kustantaisin vaikka taksin, jos ei olisi nuorella mopoauto- ja/tai ajokorttia. Tämä siis siinä tapauksessa, että en pääsisi itse hakemaan.

Mutta sun vastaus mun kysymykseen? Eli mikä on se todella painava syy, että selvästi alaikäisen lapsen pitää liikkua ulkona klo 22 jälkeen?
Ei iällä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka itseä pystyy puolustamaan. Jos joku isompikokoinen, aseistautunut tai suurempi joukko hyökkää päälle esimerkiksi, niin siinä ei paljon ikävuodet paina. Eipä valitettavasti 17-vuotias Porissa lenkille lähtenytkään tyttö pystynyt puolustautumaan. Siinä tapauksessa kävi valitettavasti vielä huonommin.
 
vierailija
Lapsi on alaikäinen. Vanhemmat eivät ole 18-vuotiaalle enää huoltajia. Toki riskinkokoinen poika tai heiveröinen tyttö ovat aivan eri kategoriassa itsensä puolustamisen suhteen, joten kyllä käytännössä varmasti myös fyysinen koko ratkaisee. Itse kyllä huolehtisin tarvittaessa vanhemmastakin.
Ei se vanhemman vastuu täysi-ikään lopu. Mutta olet siis sitä mieltä, että alke 18-vuotias pitää vanhemman saattaa aina klo 21 jälkeen?
Mitäs sitten, jos on joku kevytrakenteinen 25-vuotias? Saako hän liikkua yksin vai ei?
 
vierailija
Totta. Lasta ei voi sulkea kotiin, mutta jokaisen vanhemman on itse (puolisonsa kanssa) määriteltävä rajat, joiden mukaan perheessä toimitaan ja liikkumisen vapauden kohdalla mä toimiin niin, että yksin jälkeen haetaan, jos tarve liikkua on pakottava, esim. harrastuksen loppuminen myöhään.
Antaisitko lapsen sitten liikkua esimerkiksi puoli kahdeksan aikaan yksin? Pietarsaaressahan oli puoli kahdeksan aikaan joutunut 14v tyttö raiskatuksi. Miten olisit tämän estänyt? Onko tämäkin raiskaus vanhempien syy?
 

Yhteistyössä