Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

Kai siellä harrastuksissa oli sulla kavereita, joiden vanhemmat kävivät hakemassa sun kavereita? Samalla olisi mennyt sinunkin saattaminen kotiin... Eikö niin? Onneksi (toivottavasti?) mitään ei sattunut.
No ne nyt vaan ei sattunu asumaan samalla suunnalla, että ois voinu moista mahdollisuutta hyödyntää.
Mutta siis sä oot oikeesti sitä mieltä, että teinin pitää lopettaa kyläily ja harrastaminen, jollei sillä ole saattajaa, koska joku? niin kuka? tulee ja raiskaa?
 
vierailija
Naisella ja tytölläkin täytyy olla oikeus olla liikkeellä vielä klo 22.30!

Kaikkien, joka ikisen, olisi taisteltava kynsin hampain sitä vastaan, että tuo oikeus ollaan menettämässä. Nuoretkin tytöt saattavat olla töissä ja harrastuksissakin vielä tuohon aikaan! Lisätään vaikka niitä mamujen turvaksi valjastettuja poliiseja niin paljon, että normaalit ihmiset voivat elää normaalisti.

Miettikääpä muuten omalle kohdalle jos rakas tyttärenne olisi raiskattu ja joku edes alkaa pohtia tälläistä paskaa asiaa, että miten se tyttö nyt tuohon aikaan ulkona oli. Tuo kellon aika on ihan normaali ihmisten ulkona oloaika. Nyt lisätään vettä sen suvakkinaisen kiukaalle, joka jo nimitti mamuihin tutustuvia tyttöjä nartuiksi.
 
Osaatko nyt sanoa suoraan, miksi se saattaminen on välttämätöntä. Mitä tai ketä pitää pelätä?
Kuten jo aiemmin todettiin, on monenlaisia ihmisiä, toiset eivät ole mieleltään terveitä ja toisilla on erilainen kulttuuri. Eli monenkin vaaran välttämiseksi ainakin itse koen, että vanhempien huolehtimiseen jälkikasvunsa turvallisuudesta liittyy myös se, että aina ei voi liikkua yksin, vaikka kuinka haluaisi.
 
No ne nyt vaan ei sattunu asumaan samalla suunnalla, että ois voinu moista mahdollisuutta hyödyntää.
Mutta siis sä oot oikeesti sitä mieltä, että teinin pitää lopettaa kyläily ja harrastaminen, jollei sillä ole saattajaa, koska joku? niin kuka? tulee ja raiskaa?
Kyse oli riskien minimoinnista, johon yhtenä keinona mainitaan, että jos mulla olisi lapsia, en antaisi heidän liikkua yksin kovin myöhään illalla.
 
vierailija
Vaikka raiskaaja on tietenkin syyllinen, pidän tyttäreni turvallisuutta tärkeämpänä kuin oikeutta kävellä yksinään.
Hirvittää, että on näin paljon ihmisiä jotka ajattelevat OIKEUTTAAN ulkoilla tiettyyn aikaan ennemmin kuin lastensa turvallisuutta...

Ei ne mamut tätä maata ole tehneet turvattomaksi, aina on vastuulliset vanhemmat tehneet parhaansa huolehtiakseen lapsensa turvassa kotiin.
 
Meillä oli aikoinaan tiukat kotiintuloajat ja meinaan tollekin laittaa jahka se alkaa kulkea kavereissa. Aikusen tehtävä katsoa ettei lapsi/nuori liehu kylillä myöhäseen ja vielä arki-iltana. Toki sillon tympi rajat ja kapinoin vaikka ny aikuisena ymmärrän . Ei asuttu enää tuppukylässä mun teinivuosina vaan kaupungissa jossa oli ja on omat riskinsä.
 
Naisella ja tytölläkin täytyy olla oikeus olla liikkeellä vielä klo 22.30!

Kaikkien, joka ikisen, olisi taisteltava kynsin hampain sitä vastaan, että tuo oikeus ollaan menettämässä. Nuoretkin tytöt saattavat olla töissä ja harrastuksissakin vielä tuohon aikaan! Lisätään vaikka niitä mamujen turvaksi valjastettuja poliiseja niin paljon, että normaalit ihmiset voivat elää normaalisti.

Miettikääpä muuten omalle kohdalle jos rakas tyttärenne olisi raiskattu ja joku edes alkaa pohtia tälläistä paskaa asiaa, että miten se tyttö nyt tuohon aikaan ulkona oli. Tuo kellon aika on ihan normaali ihmisten ulkona oloaika. Nyt lisätään vettä sen suvakkinaisen kiukaalle, joka jo nimitti mamuihin tutustuvia tyttöjä nartuiksi.
Tarvitseeko sun mielestä klo 22.30 14-v tytön olla yksin ulkona, jos niin miksi?
 
vierailija
Kuten jo aiemmin todettiin, on monenlaisia ihmisiä, toiset eivät ole mieleltään terveitä ja toisilla on erilainen kulttuuri. Eli monenkin vaaran välttämiseksi ainakin itse koen, että vanhempien huolehtimiseen jälkikasvunsa turvallisuudesta liittyy myös se, että aina ei voi liikkua yksin, vaikka kuinka haluaisi.
Miksei miehiä aseteta ulkonaliikkumiskieltoon klo 21 jälkeen? Saisivat naiset kulkea rauhassa.
 
Eli jos sulla ei olis mahdollista saattaa sun lasta aina harkkoihin, niin kieltäisit siltä lempiharrastuksensa, vedoten siihen, että joku tulee ja raiskaa?
Mä järjestäisin asiat niin, että joku tuttu turvallinen aikuinen huolehtii viemisen/hakemisen, jos tapahtuu kovin myöhään/varsinkin pimeällä, turvattomalla alueella ja jos tämä ei jollakin kertaa olisi mahdollista, sillä kertaa mun lapsi ei osallistuisi.
 
vierailija
Valitettavasti mä olen joutunut työssäni myös monien ongelmatapausten kanssa tekemisiin ja lähes poikkeuksetta näissä tapauksissa, vanhemmilla on oma elämäkin hukassa. Käy lapset ja nuoret sääliksi tällaisissa tapauksissa, he kun eivät ole saaneet valita vanhempiaan.
Sinulla ei selkeästikään ole kokemusta lasten ja nuorten enemmistöstä eli niistä joilla menee elämässään hyvin. Monet ammattilaiset näkevät vain sen nurjan puolen ja virheellisesti yleistävät tämän koskemaan kaikkia lapsia, kuten sinäkin nyt teet.
 
Mä järjestäisin asiat niin, että joku tuttu turvallinen aikuinen huolehtii viemisen/hakemisen, jos tapahtuu kovin myöhään/varsinkin pimeällä, turvattomalla alueella ja jos tämä ei jollakin kertaa olisi mahdollista, sillä kertaa mun lapsi ei osallistuisi.
Se on hyvä, että on niinkin laaja tukiverkko lähellä, kaikilla sitä mahdollisuutta ei vaan ole. En myöskään itse kieltäisi lasta harrastamasta tai oishan se tietysti varmaan helpompaa ja halvempaa jos se aina jumittais kotona television tai tietokoneen ääressä.
 
Ei se 17 tai 18 vuotias ole yhtään sen enempää turvassa. Meinaatko, että kenenkään ainakaan alle nelikymppisen naisen ei pitäisi kulkea ulkona klo 21 jälkeen?
Todennäköisesti 17- tai 18-vuotiaalla on jo enemmän keinoja puolustaa itseään kuin 14-vuotiaalla. Ja jos olisi kyseessä minun lapsi, jonka 17- tai 18-vuotiaana olisi pakko liikkua myöhään ulkona, niin kustantaisin vaikka taksin, jos ei olisi nuorella mopoauto- ja/tai ajokorttia. Tämä siis siinä tapauksessa, että en pääsisi itse hakemaan.

Mutta sun vastaus mun kysymykseen? Eli mikä on se todella painava syy, että selvästi alaikäisen lapsen pitää liikkua ulkona klo 22 jälkeen?
 
Sinulla ei selkeästikään ole kokemusta lasten ja nuorten enemmistöstä eli niistä joilla menee elämässään hyvin. Monet ammattilaiset näkevät vain sen nurjan puolen ja virheellisesti yleistävät tämän koskemaan kaikkia lapsia, kuten sinäkin nyt teet.
Hyvä jos sun nuorilla on asiat hyvin ja pystyt luottamaan siihen, että ovat turvassa, vaikka et aina huolehdikaan heistä jonkun randomtyypin mielestä tarpeeksi.
 
vierailija
Osittain myönnän näin olevan, mutta toivottavasti ei kuitenkaan joka päivä nuorella ole mahdollisuus nukkua miten pitkään vaan, koska silloin varmaan on poissa koulu- ja/tai työelämästä.
Kouluhan voi alkaa seuraavana päivänä vaikka klo 10, herätys ehkä klo 9. Jos teini menisi nukkumaan puolen yön aikaan, niin saa 9 h unta, joka on riittävästi tuon ikäiselle.
 

Yhteistyössä