Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

Tuli vaan mieleen, että itse, jos mulla ois lapsia, en antaisi teini-ikäisen lapsen liikkua yksin ulkona kovin myöhään. Jos harrastusten tai muun painavan syyn vuoksi olisi liikuttava myöhään ulkona, kävisin nuoren hakemassa autolla kotiin.

Tuli vaan mieleen, kun en juurikaan ole esim. Kempeleen raiskaustapauksen kommentoinnissa ihmettelyä siitä, miksi tyttö oli myöhään illalla yksin liikkeellä. En uhria halua tästä syyllistää, vaan ihmettelen, miten joillakin vanhemmilla on tapana antaa nuoren liikkua yksin ulkona yöllä.
 
Me asutaan korvessa, eli kukaan ei halua olla iltaisin ulkona.

Mut silloin kun mä olin teini, (yläasteikäinen) oli kotiintulo arkena yhdeksän maissa. Viikonloppuna yhdeltätoista, paitsi kesällä sitä sai joskus luvan venyttää.
 
Me asutaan korvessa, eli kukaan ei halua olla iltaisin ulkona.

Mut silloin kun mä olin teini, (yläasteikäinen) oli kotiintulo arkena yhdeksän maissa. Viikonloppuna yhdeltätoista, paitsi kesällä sitä sai joskus luvan venyttää.
Mäkin muistan kyllä, että joskus venytin kotiintuloaikaa nuorena itse, mutta tosiaan siitä mun nuoruudesta on jo lähes 30v aikaa ja asuin silloin rauhallisessa pikkukaupungissa.
 
vierailija
Me asutaan korvessa, eli kukaan ei halua olla iltaisin ulkona.

Mut silloin kun mä olin teini, (yläasteikäinen) oli kotiintulo arkena yhdeksän maissa. Viikonloppuna yhdeltätoista, paitsi kesällä sitä sai joskus luvan venyttää.
Meillä myös kutakuinkin näin. Asutaan suht pienen kylän taajama-alueella. Koiraa saattaa lapset ulkoiluttaa arkenakin joskus 21-21:30 aikoihin.
 
vierailija
Täällä yli 600 turvapaikanhakijan keskellä en tosiaankaan anna lasteni olla myöhään ulkona. Jos on kaverin luona voi olla pidempään, silloin täytyy mennä hakemaan, muuten kotiin klo 21. Vaikka ei mikään aika ole turvallinen. Niin ajat muuttuu muutamassa kuukaudessa. Ei meillä lapset muutenkaan ole yömyöhön saaneet olla ulkona, mutta pian vanhin on sen ikäinen että alkaa Helsingin keskusta kiinnostamaan ja sitten vasta pelottaakin.
 
vierailija
Asutaan stadissa ja melko levottomalla seudulla.

Meillä arkena oltava kotona (kotipihalla) kahdeksaan mennessä ja viikonloppuna yhdeksältä.

Kotipihalla saavat hengata pidempään valvovan silmän alla. :)
 
Mulla ei vielä teiniteinejä ole, poika on 12-v. eikä meillä tasan saa luuhata ulkona yksikseen iltamyöhäälle. klo 20 pitää olla kotona viimeistään.

Mulle kävi 15-vuotiaana niin, että kun olin yöllä menossa kotiin, eräs naapurustosta tuttu mies pysäytti auton ja pyysi ajelulle mukaan. En suostunut menemään. Tiedä mikä pedofiili se mies on. :eek:
 
vierailija
Meillä teini-ikäisiä tyttöjä kaksi ja haluaisivat elokuviin ym kaupunkiin lähes joka viikonloppu. Tänä syksynä ollaan alettu hakemaan itse, jos elokuva loppuu esim yhdeltätoista. En todellakaan päästä enää yksin heitä kaupungille, edes alkuillasta. Enkä kyllä naisihmisenä itsekään suostu liikkumaan itsekseni tuolla. Asutaan onneksi sen verran korvessa, ettei täällä kotiseudulla ole pelkoa.
 
Mulla ei vielä teiniteinejä ole, poika on 12-v. eikä meillä tasan saa luuhata ulkona yksikseen iltamyöhäälle. klo 20 pitää olla kotona viimeistään.

Mulle kävi 15-vuotiaana niin, että kun olin yöllä menossa kotiin, eräs naapurustosta tuttu mies pysäytti auton ja pyysi ajelulle mukaan. En suostunut menemään. Tiedä mikä pedofiili se mies on. :eek:
Pitääpä muistaa, ettei tarjoa autokyytiä kotiin naapurin tytöille. Ties vaikka tulisi leimatuksi pedofiiliksi. Onneksi aina oltu vaimon kanssa kahdestaan liikkeellä, kun on tytöt olleet kyydissä.
 
Meillä teini-ikäisiä tyttöjä kaksi ja haluaisivat elokuviin ym kaupunkiin lähes joka viikonloppu. Tänä syksynä ollaan alettu hakemaan itse, jos elokuva loppuu esim yhdeltätoista. En todellakaan päästä enää yksin heitä kaupungille, edes alkuillasta. Enkä kyllä naisihmisenä itsekään suostu liikkumaan itsekseni tuolla. Asutaan onneksi sen verran korvessa, ettei täällä kotiseudulla ole pelkoa.
Mun vaimo ei suostu enää lähtemään yksin lenkille ja kun mä olen viikot pois himasta, niin tarkoittaa meillä käytännössä sitä, että joudun viikonloppuna tekemään lenkkejä koko viikon ajalta. Oon kyllä yrittänyt sanoa, ettei Helsingissä liiku koskaan yksin, kun väkeä on paljon, hänen mielestään se tarkoittaa vaan sitä, että myös raiskaajia on paljon.
 
vierailija
Kyllä mun 17-vuotias poika saa ulkona liikkua, mutta kahdentoista jälkeen isä alkaa tekstaroida. Tämä on ollut Suomi ja täällä saa liikkua vapaasti. Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa ei partavauvoja.
 
Kyllä mun 17-vuotias poika saa ulkona liikkua, mutta kahdentoista jälkeen isä alkaa tekstaroida. Tämä on ollut Suomi ja täällä saa liikkua vapaasti. Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa ei partavauvoja.
Toki saa liikkua vapaasti ja jos on esimerkiksi kavereiden luona, ei varmasti ole ongelmia, jos hyvät kaverit kyseessä. Itse lähinnä kritisoinut sitä, että miksi vanhemmat antavat teini-ikäisten liikkua yksin, eivätkä vaivaudu hakemaan kotiin, kun aika on. Toisaalta eikö 17-vuotiaankin paikka olisi sängyssä yöunilla tuohon aikaan. Eri asia tietysti viikonloppuna, jos voi nukkua aamulla pidempään.
 
vierailija
Nimenomaan syyllistät lapsen vanhempia. Katsos, kun jotkut ovat muuttaneet rauhallisille pikkupaikkakunnille juurikin sen takia, että lapset ja nuoret saisivat liikkua rauhassa.
 
Nimenomaan syyllistät lapsen vanhempia. Katsos, kun jotkut ovat muuttaneet rauhallisille pikkupaikkakunnille juurikin sen takia, että lapset ja nuoret saisivat liikkua rauhassa.
Kyllä todellakin syyllistän vanhempia, jos jälkikasvu saa vapaasti liikkua mihin aikaan huvittaa ulkona. Vanhemmuuteen kuuluu myös vastuu jälkikasvustaan. Toki pienellä paikkakunnalla liikkuminen voi olla vapaampaa ja helpompaa, mutta silloinkin vanhemmilla on vastuu jälkikasvuaan ja heidän hyvinvoinnistaan.
 
Pitääpä muistaa, ettei tarjoa autokyytiä kotiin naapurin tytöille. Ties vaikka tulisi leimatuksi pedofiiliksi. Onneksi aina oltu vaimon kanssa kahdestaan liikkeellä, kun on tytöt olleet kyydissä.
Jos olen alle 500 metrin päässä kotoota, niin tuskinpa kaipaan kyytiä? Ei ollut sillä miehellä puhtaat jauhot pussissa
 
vierailija
Kyllä todellakin syyllistän vanhempia, jos jälkikasvu saa vapaasti liikkua mihin aikaan huvittaa ulkona. Vanhemmuuteen kuuluu myös vastuu jälkikasvustaan. Toki pienellä paikkakunnalla liikkuminen voi olla vapaampaa ja helpompaa, mutta silloinkin vanhemmilla on vastuu jälkikasvuaan ja heidän hyvinvoinnistaan.
Uskomatonta. Raiskaus tai mikään muukaan väkivallanteko ei ole millään muotoa uhrin tai hänen omaistensa syy. 14-vuotiaalla pitää olla jo vapautta liikkua, tämänkin vapauden antaminen kuuluu vanhempien vastuuseen ja nuoren hyvinvoinnista välittämiseen. Puoli yksitoista ei ole edes mitenkään erityisen myöhäinen kotiinmenoaika.

Huomaan, että olet tullut palstalle pari viikkoa sitten. Taidat olla jotain rasmuslaisia suvakkeja, jotka ovat huomanneet täällä maahanmuuttokriittisiä viestejä ja yrität nyt levittää sairaita ideologioistasi tänne.
 
vierailija
Kyllä todellakin syyllistän vanhempia, jos jälkikasvu saa vapaasti liikkua mihin aikaan huvittaa ulkona. Vanhemmuuteen kuuluu myös vastuu jälkikasvustaan. Toki pienellä paikkakunnalla liikkuminen voi olla vapaampaa ja helpompaa, mutta silloinkin vanhemmilla on vastuu jälkikasvuaan ja heidän hyvinvoinnistaan.
Kannattais ehkä silti jättää noi syyllistämiset pois. Raiskaaja on ainoa syyllinen. Sä et tiedä tapauksen taustoista mitään. Mistäs sitä tietää vaikka uhri olisi sanonut olleensa kaverillaan yökylässä tai vaikka toisen vanhemman luona (eli olisi valehdellut). Eikai me silti haluttaisi uhria syyllistää?
 
vierailija
jäin miettimään näitä vastauksia, ja omaa nuoruuttani, jo silloi pimeällä 80-luvulla oli ihan selvää et yksin ei yöllä kuljettu minnekkään.aina kaverin kanssa samaa matkaa kotiin, tai sit kaverille yöksi.
tällä hetkellä ei ole periaatteessa teiniä (en laske yli 18v enää teiniksi ) meidän perheessä, mut samalla periaatteella ollaan menty noiden jo aikuistuneiden kanssa, tosin ne aika vähän iltaisin missään menivätkään. yleensä 20-22 aikaan viimeistään kotona
baarista aina taksilla kotiin, äippä maksaa, ja tämä ei liity tph tai ulkomaalaisiin mitenkään, ihan normaali käytäntö muutenkin.
 
Uskomatonta. Raiskaus tai mikään muukaan väkivallanteko ei ole millään muotoa uhrin tai hänen omaistensa syy. 14-vuotiaalla pitää olla jo vapautta liikkua, tämänkin vapauden antaminen kuuluu vanhempien vastuuseen ja nuoren hyvinvoinnista välittämiseen. Puoli yksitoista ei ole edes mitenkään erityisen myöhäinen kotiinmenoaika.

Huomaan, että olet tullut palstalle pari viikkoa sitten. Taidat olla jotain rasmuslaisia suvakkeja, jotka ovat huomanneet täällä maahanmuuttokriittisiä viestejä ja yrität nyt levittää sairaita ideologioistasi tänne.
En todellakaan ole mielestäni erittäin suvaitsevainen tai maahanmuuttokriittinen. Mielelläni suhtaudun asiaan objektiivisesti.

Ja kyllä vastuuseen kuuluu vapaus, mutta mielestäni ei ole 14-vuotiaan tytön paikka ulkona yksin klo 22.30 aikaan. Ei edes pienellä paikkakunnalla. Ja tämä Kempeleen tapaus oli vain esimerkki mun alkuperäisessä viestissä. Halusin kysyä asiasta yleisellä tasolla ja miettiä, että onko esimerkiksi turvapaikanhakijoiden määrä lisännyt vanhempien huolta lapsiensa turvallisuudesta.
 
Kannattais ehkä silti jättää noi syyllistämiset pois. Raiskaaja on ainoa syyllinen. Sä et tiedä tapauksen taustoista mitään. Mistäs sitä tietää vaikka uhri olisi sanonut olleensa kaverillaan yökylässä tai vaikka toisen vanhemman luona (eli olisi valehdellut). Eikai me silti haluttaisi uhria syyllistää?
Kuten jo aiemmin sanoin, otin Kempeleen tapauksen vain esimerkiksi ja mun mielestä vanhempien vastuuseen kuuluu myös se, että tietää missä jälkikasvu todella liikkuu.
 
vierailija
En todellakaan ole mielestäni erittäin suvaitsevainen tai maahanmuuttokriittinen. Mielelläni suhtaudun asiaan objektiivisesti.

Ja kyllä vastuuseen kuuluu vapaus, mutta mielestäni ei ole 14-vuotiaan tytön paikka ulkona yksin klo 22.30 aikaan. Ei edes pienellä paikkakunnalla. Ja tämä Kempeleen tapaus oli vain esimerkki mun alkuperäisessä viestissä. Halusin kysyä asiasta yleisellä tasolla ja miettiä, että onko esimerkiksi turvapaikanhakijoiden määrä lisännyt vanhempien huolta lapsiensa turvallisuudesta.
22.30 ei ole mitenkään erityisen myöhä, etenkin jos seuraavana aamuna on myöhäisempi ylösnousu, kotimatka on lyhyt tai kyseessä on joku erityistapaus, että ollaan myöhempään kotoa poissa. Puolen yön jälkeen olisi minusta liian myöhä tuon ikäiselle.
Sinulla ei ole nähtävästi omia lapsia, joten ei ehkä kannata tulla opettamaan teinien vanhempia.
 
vierailija
Kuten jo aiemmin sanoin, otin Kempeleen tapauksen vain esimerkiksi ja mun mielestä vanhempien vastuuseen kuuluu myös se, että tietää missä jälkikasvu todella liikkuu.
Mitä ajalla on tämän kanssa tekemistä? Vanhemmat voivat tietää, missä jälkikasvu on, vaikka kello olisi mitä. Sitä paitsi tuon ikäisen kohdalla ei voi pitää niin tiukkaa narua, että aina tietäisi missä lapsi on. Vapautta pitää osata antaa, mutta mistäs lapseton sen tietäisi.
 

Yhteistyössä