Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Ehkä uutiset pitää kieltää kun lapset näkee kärsiviä ihmisiä?
Heh, hyvä pointti :D Jotkut kasvatusalan ammattilaisetkin ovat tosiaan sitä mieltä, että lasten ei pitäisi nähdä uutisia.

Tosiasia kuitenkin on, että on paljon helpompaa piilottaa asioita kuin näyttää je keskustella niistä lastensa kanssa. Ja tämä ihan siksi, että lapsilla - varsinkin niillä isommilla - on aika usein ikävä tapa kyseenalaistaa vanhempiensa valintoja ja ennenkaikkea haluta perusteluja sille, miksi vanhemmat toimivat niinkuin toimivat. Ja jos itse vanhempana kuuluu niihin, joille pihvi kyllä maistuu, mutta sen tuotannosta ei haluta tietää tai vanhempi ei pysty edes itselleen perustelemaan, miksi hyväksyy nämä tuotantotavat, niin silloin on vaikea vastata lastenkaan kysymyksiin.

Pään pensaaseen pistäminen ei ole mitenkään harvinaista. Asiaa voi testata vaikkapa työpaikkaruokalassa, kun seuraavan kerran on broileria tarjolla. Aloittaa vaan kevyen keskustelun broilerien kasvatuksesta ja kyselee työkavereilta mielipiteitä kaasuttamisen ja elävältä silppuriin laittamisen paremmuudesta, niin jo vain huomaa, että monella haarukka pysähtyy :D
 
HKI
Voi jeesus mikä tyyppi. Olet provo ihan selvästi. En tiedä missä kaupungissa sitä on elelty mutta ainakin meikäläinen (Helsingistä) on oppinut kalat perkaamaan jo tuossa iässä. Samoin minun ystäväni ja totta puhuakseni en tiedä ketään joka ajattelisi noin.
 
Maalta
Hei,

Pienestä pitäen on pojat olleet mukana kalalla ja metsälläkin. Hirven suolistusta nyt ei oo menty katsomaan, mutta kohta kaadolle mukaan kuitenkin. Kun sitten syödään itse metsästettyjä ja kalastettuja ruokia muistellaan myös niitä jahteja ja kalareissuja. Samaa keskustelua on tietysti itsekasvatetuista potuista ja porkkanoista. Näin syntyy tasapainoinen kuva ruokketjusta ja sitten lapsi kasvettuaan voi teiniksi ja ajattelevana (lue kaikkitietävänä) alkaa miettimään asiaa omilla aivoillaan. Kun keittiötouhutkin opetellaan pienenä, niin poikkeavan ruuan voi nuori valmistaa sitten ihan itse. Tulee siinä sivussa makkaat salaatit muullekin perheelle. Kotona sitä opitaan työnteko, terveeellinen elämä, ruokavalio ja köytöstavat mukavasti yhdessä tekemällä.
 
  • Tykkää
Reactions: *kirsi*
"Neiti"
Hirvenliha on aivan mielettömän hyvää! Isännän innoittamana olen minäkin menossa metsästystutkintoa suorittamaan jotta itekin pääsen jänismetälle ja vaikkapa minne! :p Ja meidä perheessä metsästys ja marjastus ja sienestys aina lähinnä sydäntä!
 
Keittiönoita
Hei,

Pienestä pitäen on pojat olleet mukana kalalla ja metsälläkin. Hirven suolistusta nyt ei oo menty katsomaan, mutta kohta kaadolle mukaan kuitenkin. Kun sitten syödään itse metsästettyjä ja kalastettuja ruokia muistellaan myös niitä jahteja ja kalareissuja. Samaa keskustelua on tietysti itsekasvatetuista potuista ja porkkanoista. Näin syntyy tasapainoinen kuva ruokketjusta ja sitten lapsi kasvettuaan voi teiniksi ja ajattelevana (lue kaikkitietävänä) alkaa miettimään asiaa omilla aivoillaan. Kun keittiötouhutkin opetellaan pienenä, niin poikkeavan ruuan voi nuori valmistaa sitten ihan itse. Tulee siinä sivussa makkaat salaatit muullekin perheelle. Kotona sitä opitaan työnteko, terveeellinen elämä, ruokavalio ja köytöstavat mukavasti yhdessä tekemällä.
Juuri näin :) Tosin tuosta olen hieman eri mieltä, että vastuun poikkeavan ruuan valmistuksesta voisi jättää yksin teinille. Päävastuun ( ts ruuan ravitsemuksellisen täysypainoisuuden varmistaminen) tulee olla vanhemmilla, vaikka teini sen ruuan itse kokkailisikin.
 
primadonna
Miehelle pojot kotio..! Jos lapsi sais tollasesta traumoja ni itte olisin sen perusteella jo suljetulla osastolla. Nyt siitä maalaismiehestä mallia ja koittaa käyttää järkeä samalla mallilla.
 
"vieras"
mie olen siivonnut itse kaloja jo 5 vuotiaasta asti olen nähnyt myös ihan nappulana lampaan terurastusta sian pilkontaa ja lehmän ruhoja ja kaupungissa olen kasvanu onneks oli mummommola jossa oppi ymärtämään mistä e ruoka oikeesti tulee
 
"äityli"
Tuon tekstin on pakko olla vitsi! Vai olemmeko tosiaan noin kaukana luonnosta, että kalastaminen ja siihen liittyvät proseduurit ovat noin vieraita. Lapset oppivat kyselemällä ja kyselevät ihan kaikenlaista. Jopa vielä vaikeampia asioita kun suolet. Huoh!
 
sakriko
voi luoja, mä en meinaa saaha naurua loppumaan XD huomaa kyllä että kaupunkilainen ton kirjottanu. ei lapsi siitä mitään traumoja saa, mut sun käytöksestä saattaa saahakki jos oot lapsen kuullen jotain ennakkoluuloistas puhunu. otappa nyt järki käteen ja mieti kuinka monta vuosituhatta sun lasta nuoremmat lapset on nähnyt kalojen ja jänisten yms. perkkaamista ja nylkemistä yms. Ei niiden psyyke siitä oo kaatunu tai saanu taumoja. tietenki jos siinä ois vieressä äiti huutanu ja kirkunu ettei lapselle saa niitä näyttää niin ois voinukki saaha..
 
jim_morrison_elää_kuussa
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]
Taitaa teidän penska aika tyhmä olla kun ei tiedä et ihmisissä on suolia sisällä
 
"myssy"
lihapullat pomppivat lautaselle lihapullapuusta, maitoa saa kaupan maitohanasta ja poronleike tarkoittaa että petteri punakuono on sen omin sorkin leikannut, pitäähän joulupukin poroilla kesätyö olla :D
tuttavaperheessä on 12-vuotias joka luulee että uutisissa näkyvät sodat ovat kaikki elokuvaa, ihmettelee miten ne koko ajan näyttävät samoja leffoja uudestaan ja vielä kirjoittavat niistä lehdissä. tytön äiti kielsi meitä sanomasta mitään, kyllä se lapsi myöhemmin saa selville kunhan vähän kasvaa... tulee vielä kovat ajat sillekin ipanalle kun todellisuus iskee :(
 
dalpo
mun mielestä tuos ei oo mitää pahaa, kai niitä ''traumoja'' jää sitte ala-asteellaki kerta sielä jo kerrotaan suolista yms yms... ite oon iha pienestä asti kattonu ku kaloja perataa ja mitää traumoja jääny päin vastoin nytpä osaan sen tehdä itekki, sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa :D:D
 
"minä vaan"
Olen kotoisin Lapista ja vähän vielä maaseudulta. Olen siis eronnut, minulla oli akka (liho heti häiden jälkeen) Hän oli kyllä lukenut. mutta monet käytännön asiat oli vähän niin ja näin. Pidin häntä toisinaan vähän päljänä. Mutta tämän ketjun aloitta on kyllä varsinainen neropatti, säälittää hänen mies ! Onnea vaan. Ellei sitten aloitus ollut provo ?
 
jhuu
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

voi nainen hyvä soot kasvanu ihan tynnyris. Luojan kiitos miehes teki tuon niin kasvaa kersastaski kunnnon ihminen. se mitää raumoja saanu sun kersas, teki vaan tosi hyvää sillekki. ja olis tehny sullekki nährä tuo sama kersana. täyret rispektit miehelles. :D jos soot nua säikky nii pitääsköhän sun hakia itelles oxybamia jotta vähä rauhootut
 
Likka kaupungista
Kyllä minä sen vielä ymmärrän, että joku kasvaa suojattuna kaupungissa, mutta kuuden vanhana voi ihan hyvin opetella perkaamaan, oli tyttö tai poika. Omat vanhemmat opettivat nuo perustaidot minulle ja siskolleni, kun olimme alle kouluikäisiä, ja ihan tasapainoisia aikuisia meistä on tullut.

Ja korjaa, jos olen väärässä, mutta eikö myös miehelläsi ole oikeus päättää, mitä lapsenne oppii? Ei se lapsi sinun yksin kasvatettavana ole. Eikä lapsesi todellakaan noin arkisilta asioilta suojaamista kaipaa.
 
15tyttö
Ei herranjumala...mistä teitä kukkahattutätejä oikein löytyy? Itse olen isäni kanssa käynyt joka kesä kalassa kaksi vuotiaasta lähtien, ja oppinut itse perkaamaan kalan jo viisi vuotiaana. Ihan ilman traumoja olen selvinnyt tähän asti.
 
"anne"
voi meidän lapsi parkoja..äitinsä mukana olleet hirvi- peura- ja jänisjahdissa ja nähneet asiat ihan niinkuin ne menee. samoin olen minäkin lapsuuteni kasvanut, milloin roikkui mikäkin ruho vajan katossa. Lisäksi lapseni ovat joutuneet kohtaamaan teurasauton joka hakee sikalastamme sikoja viikoittain ja heille on kerrottu että siitäpä sitä sian lihaa saadaan ja syödään.. eiköhän se mene niin, että se lapsi on se tyhjä taulu johon me vanhemmat omien "ennakkoluulojen" kautta opetamme ne hyvät ja pahat jutut.. mitä ei vanhemmat kyseenalaista, niin sitä ei lapsikaan..tosin tämä toimii tietysti hyvässä ja pahassa mutta eiköhän nuo elämän realitettiien tunnistaminen (mistä se liha oikeasti saadaan) ole ihan pienestä pitäen järkevää..
 

Yhteistyössä