Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs maalainen;28501805:
No jo on typerä viesti tai sitten täys provo. Kyllä meillä maalla opetettiin jo pikkulapsille se, että lihapullat joita syöt, eivät todellakaan tipu taivaasta lautaselle vaan kyllä niiden liha on peräisin teurastetusta eläimestä. Olen myös itse nähnyt, miten kanalta lyödään pää poikki ja sen jälkeen siitä syntyy makoisa kana-ateria. Enkä ole kyllä yhtään traumatisoitunut vaikka olen lapsesta asti ollut selvillä siitä, mistä se ruoka oikein lautaselle tulee. Olin aivan pöyristynyt, kun tässä eräänä päivänä kuuntelin erästä teini-ikäistä nuorukaista, joka ei kerta kaikkiaan tajunnut, että jauhelihakastike, jota hän nauttii perunoiden kanssa, on peräisin eläimestä...raukka luuli sen jauhelihan tulevan suurin piirtein jostain kasvimaalta tai marjapuskasta...
Varsin monissa perheissä ei haluta kertoa raadollista totuutta, koska varsinkin isommat lapset saattavat silloin jättää lihat ja kalat syömättä. Oma esikoiseni jätti lihansyönnin 15-vuotiaana ja kieltämättä siinä oli mulle haasteta valmistaa myös hänelle täysipainoiset ateriat. Piti opetella ihan uusia juttuja eikä siihen aikaan koulujen kasvisruuat olleet yhtä ravinteikkaita kuin mitä on nykyisin. Paljon helpompaa on, jos lapset ovat autuaan tietämättömiä siitä, mistä ja miten sapuska heidän lautasilleen tupsahtaa.
 
Kalanperannut 5v:nä
Kyllä tässä ihan terve 30v DI ollaan vaikka olen maalla kasvanut ja kalanperkausta, rusakon ampumista ja traktorilla ajamista on harrastettu. Nimimerkki Aloittajalle ilmoitus että maailma on julma ja sitä pitää ymärtää vaikka hyvinvointivaltiossa elät. Kenen sinun mielestäsi pitäisi nämä elämän perusasiat opettaa? Koulun vai? Sinun pitäisi ymmärtää millainen rikkaus on kun sinun miehesi osaa näitä perus selviytymiseen vaativia taitoja ja jakaa niitä sukupolvessa eteenpäin. Tarvitseeko lapsesi niitä koskaan... ei välttämättä jos kaupungissa asuu koko elämänsä. Mutta hyödyllisiä taitojahan nämä ovat ja onpahan lapsellasi kerrottavaa kaverillensa yhdelle päivälle.
 
Mietteliäs isä
Tämän karmaisevan tarinan takia meinaa jäädä kalanruodot kurkkuun kiinni, mutta tämä kova maailma on parempi elää neljänseinän sisällä, siksi en uskalla poikiani viedä ulos saati järvelle....voi nähdä kaikkea pahaa ;)
 
5 vuotiaan isä
Kun kesäkuu alkaa lähden poikani kanssa kalaan ja jos jotain tulee, niin yhdessä perataan. Toden totta aion näyttää miten homma tehdään alusta loppuun asti. Opetan myös miten mato laitetaan koukkuun ELÄVÄNÄ jotta pojasta ei tuu samallainen kun appiukosta ja enosta – eno ei ilkeä laittaa matoa koukkuun ja appiukko ei ilkeä tappaa kalaa. :D
 
Trollolloo
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28501854:
Varsin monissa perheissä ei haluta kertoa raadollista totuutta, koska varsinkin isommat lapset saattavat silloin jättää lihat ja kalat syömättä. Oma esikoiseni jätti lihansyönnin 15-vuotiaana ja kieltämättä siinä oli mulle haasteta valmistaa myös hänelle täysipainoiset ateriat. Piti opetella ihan uusia juttuja eikä siihen aikaan koulujen kasvisruuat olleet yhtä ravinteikkaita kuin mitä on nykyisin. Paljon helpompaa on, jos lapset ovat autuaan tietämättömiä siitä, mistä ja miten sapuska heidän lautasilleen tupsahtaa.
Ehkä uutiset pitää kieltää kun lapset näkee kärsiviä ihmisiä?
 
hauki on kala
[QUOTE="maalainen";28496041]Tuo "saatiinkohan me äitikala"-heitto oli typerä, olisi miehesi voinut kertoa mitä oikeasti on tapahtunut. Kalat kun eivät synnytä eläviä poikasia, turha on puhua potaskaa vaan voi kertoa asiat oikein. (no joo, jotkut kalat toki synnyttävät eläviä poikasia mutta eivät nämä meidän järviemme kalat kuitenkaan)

Siis ei voi olla oikeasti niin että aloittajan mielestä vasta koulussa voidaan opettaa näitä elämän tosiasioita lapselle !

Arvaas vaan onko lapsesi ylpeä siitä kun sai olla isin kanssa kalastamassa ja tehdä saaliista ruokaa alusta saakka ? Sinun pitäisi nyt innostua innostuksestaan ja ruokkia hänen hyvää mieltään eikä todellakaan murjottaa sitä että lapsesi oppi kerralla paljon oikeasta elämästä.[/QUOTE]

Päivän naurut. Yksikään kala ei synnytä eläviä poikasia! :D
 
"Hanna"
Että mua korpee tollaset tekopyhät, luonnosta vieraantuneet ihmiset! Olisin vielä ymmärtänyt, jos pointtisi olis ollut se, ettet halua satuttaa / tappaa eläintä eettisistä syistä ja täsä johtuen et olis halunnut poikasikaan hommaa kokea kieli poskella asian kanssa olevan isukin kanssa. Mutta sinä et HALUA nähdä tuollaista inhottavuutta koska se on ällöttävää, mutta valmiin tuotteen olet kyllä valmis käyttämään. Eli kärsimyksestä viis, pointtisi oli hyvin omahyväisen itsekäs: Samapa tuo minkälaista tuskaa sun pihvis nautiskelu on jollekin eläimelle tuottanut, kunhan et joudu näkemään verta ja suolenpätkiä. Järkyttävän itsekeskeinen jeesustelija olet. Veikkaanpa, että kannattaa jättää kasvatustyö ihan kokonaan sille isukille. Tuollaisia tekopyhiä silmänsäummistavia ällötyksiä ei tähän maailmaan enää kaivata yhtään kappaletta.
 
"vierailija"
Tuota, tuota... ikävä tuottaa pettymys, mutta kun on 6-v niin sitten mennään jo ehkä tänä vuonna kouluun. Ja viimeistään ensi vuonna tietenkin. Ja siellä koulussa kyllä aika lailla oppii kaikennäköistä. Enkä nyt tarkoita niitä koulutunteja, vaan ihan niitä muita lapsia. Tulee kaikennäköistä opastusta asiaan kuin asiaan. Näin se vain elämä menen, asuu sitten kaupungissa tai maalla! Ja mitä enemmän äidit niitä lapsiaan pumpulissa pitävät, niin sitä enemmän se suuri maailma järkyttää, ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN.Ihan jo lapsenkin kannalta olisi suotavaa että se järkytys tulee aiemmin, eikä myöhemmin ja oppii elämästä yhtä ja toista. Muuten käy niin, että kun oikeasti pitäisi oppia elämään ihan itse ja yksin, ei olekaan kavereita ja tuntee olevansa ihan yksin. Ja siitä ne ongelmat sitten lähtevät rullaamaan. Nykyään muutenkin tuntuu olevan valloillaan sellainen kummallinen ylisuojelevainen tapa, ettei lapsen saisi tietää mistään, eikä tehdä juuri yhtään mitään. Muistellaanpa omaa lapsuutta. Kiipeiltiin puissa, ja tuli naarmuja jne ja opittiin siinä sivussa PALJON.. Oooooooo! Elämä ON!
 
Maalta kaupunkiin..
itse olen viisivuotiaana nähnyt kuinka hirvestä lasketaan veret ja suolestetaan ja nyljetään. Enkä ole saanut traumoja. (tietääkseni) en taas ihmettele että sukulaislapseni eivät edes tiedä mistä maito tulee ja ovat jo kouluikäisiä. minua ottaa jo aivoon sekin että suurin osa ihmisistä ei erota kimalaista ja ampiaista toisistaan. OPETELKAA TUNTEMAAN LUONTO!!
 
luonnollisesti
maailma on mennyt kovasti paljon huikeaan suuntaan kun koulu on se paikka jossa "luonnollisesti" opitaan asioita... mun miälest se on metsä tai järvi jos kalassa ollaan, missä luonnollisesti asioita niihin liittyen opitaan, koulu on valitettavan kaukana luonnosta ja luonnollisuudesta näinä päivinä
 
akvaristi
Päivän naurut. Yksikään kala ei synnytä eläviä poikasia! :D
No synnyttääpäs, hammaskarpit kuten miljoonakalat esimerkiksi.

Nyt on muuten Heurekassa menossa näyttely, jossa pääsee tutustumaan niihin ihmisenkin suoliin ja muihin sisuskaluihin, kannattaa käydä katsomassa. En tosin suosittele alkuperäiselle kirjoittajalle tai muille yhtä herkkiksille.
 
baaba
Alkuperäinen kirjoittaja "Aloittaja"
Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista.


voin hyvällä omalla tunnolla rauhoittaa sinua ja sanoa että ei lapsesi (joka nyt ei enään ole NIIIN pieni) ole saanut mitään elinikäisiä traumoja, eikä varmasti saa mitään häiriintyneitä ajatuksia tästä. Normaalia on näkemästään kysellä. Kautta aikain on lapset olleet kalareissuissa mukana niin täällä meillä kuin maailmallakin. Eskimolapset syövät rakaa kalaa heti kun vanhemmat ovat sen peranneet.....
 
"Neiti"
Aikas tota joo... En yhtään ihmettele ettei nykyajan lapset tiedä mikä on koivu, kala tms.. Mikä teitä äitejä vaivaa? Ei varmasti pojasta kivalta tuntunut ekalla kerralla tuollaista nähdä mutta ei se siihen kuole!! Päinvastoin! Meidän vajaa 2vee tytteli tykkää katsoa kun iskä verkoista ja katiskoista hakee syötävää, huutaa vaan että namnam ja kattoo kun perataan jne. Samoin meillä on neiti katsonut kuinka hiän yhtä hirvestä veret lasketaan ja laitetaan paloiksi sekä jänispaistin valmistusta (melkein) alusta loppuun! Eikä se kaupungissa asuminen ole tekosyy! Asuin ite yli 20vuotta Helsingissä ja nyt olen kolme vuotta asunut alle13 000 asukkaan kaupungissa missä kalastus, perkaaminen, metsästys ja aikalailla kaikki muukin oli totaalisesti täysin uutta! Mutta kuten lapsi pystyy syömään kalapuikkoja niin niin pystyy myös katsomaan isän tekemää "luontodokkari".. Ei koulu opeta mitään nion tarpeellista kuin kaloje perkaus jne. Saa nauttia luonnosta, tuoreesta ruoasta jne. Tuohan alkaa tosiaan olemaan mennyttä elämää jos nykyajan lapsia kasvatetaan pumpulissa! (Saattoi tulla sekava kirjoitus tästä mutta niin paljon samaan aikaan mielessä!) :)
 
"Naakka"
Itsehän olen asunut kaupungissa koko ikäni ja kalassa käynyt kesäisin kesämökillämme ihan pienestä asti. Olen kalastanut siitä asti kun onki on pysynyt kädessä. Itse perkasin kalani ja varmasti olin paljonkin alle 6 vuotta, tykkäsin myös perata isäni kalat.

Tykkäsin myös natiaisena leikkiä kaloilla kirurgia ja olin tekevinäni niille leikkauksia. Taisin olla 7 vanha kun isoisäni autotallissa oli tuleva joulukinkkumme, puolikas sika roikkumassa katosta ja tein sillekkin "kirurgisia" toimenpiteitä ja tutkin paljain käsin sian sisuskaluja.

Ei ehkä ihan joka pikkutytön unelma harrastuksia, mutta minä tykkäsin silloin ja ihan normaali musta varttui.
 
öh
mä olin 6 vuotias kun isäni otti minut mukaan hirvimetsälle ja hirven kaadon jälkeen näin kun hirvestä laskettiin veret pois ja suolistettiin paikan päällä. traumoja tuo ei aiheuttanut minkäänlaisia ja hirven liha on edelleen suurinta herkkuani.
 

Yhteistyössä