Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Jessus sentään..
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]


Voi jessus sentään mitä helkuttia nykyihminen vielä pelkää!?
Kyllä on tasan tarkkaan vaan hyvä asia et lapsi oppii mistä ruoka tulee ja miten se lautaselle tulee. Ja mikä parasta lapsi on itse pyytänyt ja laittanut ruokaa joka opettaa arvostusta.. Nyt on äiti kasvatettu pumpulissa ja tynnyrissä jos on sitä mieltä et ton ikänen lapsi saa traumoja moisesta täysin luonnollisesta asiasta. Toki voi olla, että isä on ollut vähän turhan karu jos on vitsaillut, mutta toisaalta taas mikä sen parempaa kun leikin ja naurun kautta oppiminen. Kyllä sanon et kuusi vuotias on jo vähän turhan vanha moiseen opetteluun.. Ihmekkös tuo jos järkyttyy kun tynnyrissä pumpulivuorauksen sisällä kasvanut äiti on pitänyt oman lapsensa varmaan tyhjiöpakkauksessa! Hah vai traumoja.. eikö teillä ole leikitty lääkärileikkejä yms. joka kuuluu n. 3-5v. ikäkausileikkeihin jotta opitaan tuntemaan omaa että kaverin kroppaa.. Kyllä lapsesta vinksahtaneen saa jos siltä estetään normaali ikäkehitys mm. oman anatomian tuntemus..
 
Rai rai
Onneksi meillä opetetaan tyttö pienestä pitäen näkemään ja ymmärtämään todellista elämää ;) Kaikki asiat on selitetty ja perkauksia/suolestamisia on nähnyt. Tykkää, kun oppii uutta ja tiedonhalu luonnosta, ihmisistä ja elävästä elämästä on valtaisa :) Me ollaan tytön isäpuolen kanssa kyllä kaikki selitetty mitä tyttö on kysynyt eikä ole ollut vielä moksiskaan, päinvastoin. Tykkää oppia uutta :) Ei tarvi tämä perhe pumpulia ;) Onneksimeillä kalastetaan ja metästetään :p Mä en ymmärrä miksi elämästä ei saisi kertoa tai näyttää sen realismia :) Lapsi oppii nopeasti asioita eikä pelkää, kun ne selitetään ja näytetään. Rauhoitu ap, sulla mitään hätää ole lapsesi kanssa ja iskälle tsemmpiä sekä kireitä siimoja kalareissuille :D
 
unknown
Mihin tämä luonnosta vieraantuminen menee? Jos lapsen päästää kalaan niin eiköhän ole päivänselvää, että saalistettu ruoka käsitellään ja opetetaan se ruoan käsittelykin siinä. Mietippä, että maatilalla lapset näkevät myös elämän kiertokulun eikä järkevämpiä lapsia tule kuin maatilojen lapset ovat, eivät ainakaan synny kultalusikka ja kalapuikko suussa. Meillä lapset tietävät, että eläin lopetetaan, se teurastetaan tms, olkoon sitten lehmä, hevonen tai possu. Jos niikseen sattuu, näkevät teurasautoon lastaamista ja tietävät mihin ne menevät. Omasta mielestä väärin on lapselle opettaa pumpulimössöä ja huuhaata, lapsella on oikeus myös totuuteen eikä sievistelyyn. Eihän kaikkea tarvitse lapsen nähdä, mutta ei sitä tarvitse pumpuliinkaan kääriä. Liikaa kun ylisuojelee niin pieni kolahdus voi tuntua liian karulta. Tämä maailma kun ei ole pumpulista tehty.
 
Terapian paikka.
Psykopaatit aloittavat yleensä juurikin tuossa iässä pieneläinten tappamisella/kiduttamisella. Kannattaa vähän katsella sen lapsen perään, vaikuttaisi nimittäin siltä että ei ole ehkä kiinnostunut pelkästä kalastamisesta kun ihmistenkin suoet kiinnostavat... Varmasti vaikea tilanne teille kaikille. Voimia!
 
  • Tykkää
Reactions: Wolf's Tear
Keittiönoita
aloittajalta lapset huostaan edesvastuuton äiti
Noh noh. Mä vähän luulen, että suurista suista huolimatta valtaosa tässä ketjussa ap:tä mollanneista ei todellakaan pitäisi siitä, että heidän eskarilaisilleen näytettäisiin video vaikkapa suomalaisesta broilerituotannosta. Enkä nyt tarkoita mitään skandaalivideoita vaan sitä, miten broileria tuotetaan munasta kaupan hyllyyn täysin Suomen lakien mukaisella tavalla.

Mutta olipa ap provo tai ei, niin aiheenahan tämä on tärkeä. Jos syö lihaa tai kalaa, niin kyllä silloin täytyy kestää katsoa, miten se lautaselle päätyy.
 
Arnold S
Kasvimaalla juurekset revitään armotta mukuloineen maasta, samoin perunat irroitetaan tylysti kasvualustastaan sääliä tuntematta. Viljat niitetään säälittä puimureiden ammottaviin teräskitoihin.
Yrtit silputaan tai muussataan tehosekoittimessa raa'asti tuntemattomaksi mössöksi.

Kaupoissa esitellään julkisesti irtisilvottuja kasveja, vihanneksia ja hedelmiä, jotka makaavat kuolleina hintalappujen kera odottamassa nälkäisten ihmisten kahmivan ne pusseihin ja ostoskoreihinsa.
Tällaista makaaberia, raakaa barbariaa annetaan vielä lasten katsella. Tähän julmuuteen pitää HETI puuttua.
 
mummelix3
mun 6-vuotias tyttärenpoika on kovin innostunut tietämään mitä ihmisen sisällä on ja hänen lempi ohjelmia onkin Olipa kerran Ihminen. Hän kävi äitinsä kanssa katsomassa Heurekassa ihmisen anatomiaa, siellä oli oikeita ruumiita ja keuhkoja yms. että silleen.
 
"just"
Juuri tuollaisella asenteella vieraannutetaan lapset luonnosta ja todellisuudesta. Entisaikaan joka ikinen lapsi tiesi, miten niskat taitetaan kalalta tai linnulta ja miten valutetaan veret pois tai suolistetaan kalat. Onkos isovanhemmat sitte jotenki traumatisoituneita? Ei, ne nauraa niille, jotka ei kestä nähdä verta tai osaa laittaa matoa koukkuun. Varmaan keskustelun aloittaja kieltäisi senkin? Elävä olento se matokin on.

Minusta oli pienenä todella siistiä, kun enon saaman hauen sisältä löytyi toinen kala, jonka sisällä oli vielä kolmas kala. Saatiin siis kolme kalaa kerralla ja näin 20 vuoden jälkeenkin muistan tapauksen positiivisesti, en kauhulla! Lapsi reagoi asioihinsa juuri niin kuin vanhempansa ovat antaneet mallia. Jos ko. äiti näyttää reaktiollaan, että suolet on ällöttäviä, niin kohta ne on lapsenkin mielestä ällöttäviä. Jos antaa isän opettaa, että tällasia ne on, niin kyllä se lapsikin sitten suhtautuu ihan yhtä tyynen välinpitämättömästi.

Oikeastaan siis trauman aiheuttaja on tuo äiti itse, kun antaa ymmärtää, että kalan suolistamisessa on jotain kamalaa. Lapsi oppii vanhemmiltaan, miten asioihin tulee suhtautua!
 
Keittiönoita
Kasvimaalla juurekset revitään armotta mukuloineen maasta, samoin perunat irroitetaan tylysti kasvualustastaan sääliä tuntematta. Viljat niitetään säälittä puimureiden ammottaviin teräskitoihin.
Yrtit silputaan tai muussataan tehosekoittimessa raa'asti tuntemattomaksi mössöksi.

Kaupoissa esitellään julkisesti irtisilvottuja kasveja, vihanneksia ja hedelmiä, jotka makaavat kuolleina hintalappujen kera odottamassa nälkäisten ihmisten kahmivan ne pusseihin ja ostoskoreihinsa.
Tällaista makaaberia, raakaa barbariaa annetaan vielä lasten katsella. Tähän julmuuteen pitää HETI puuttua.
Totta, ruuantuotannosta kokonaisuudessaan pitäisi puhua paljon enemmän eikä laittaa päätä pensaaseen silloin, kun siihen lautasella herkulliselta tuoksuvaan ateriaan liittyy jotain vastenmielistä.
 
"Diipadaapa"
Tässä oikeesti kohta rupeaa toivomaan että koko maailmasta katoisi sähköt seuraavaksi 30 vuodeksi. Joko tämä "ylisuojelevat kukkahattu tädit" kuolisivat sukupuuttoon tai sopeutuisivat ja avaisivat silmät todelliselle maailmalle.
 
mihintäämaailmaonkaanmenossa
Ei voi olla totta =D itsekin olen pienestä asti ollut mukana ruodustushommissa vaikka en siitä ollutkaan pikku prinsessana aina niin innoissani, mutta eipä oo jääny niin minkäännäköisiä traumoja ja sillonkin ajattelin sen olevan ihan luonnollinen operaatio =D lopeta se pumpulissa kasvatus tai teet lapsellesi kunnon karhunpalveluksen! Itsekään en ehkä näyttäisi noin pienelle eläinten laittamista lihoiksi (paitsi jos itse haluaisi nähdä) mutta ne on vaan kaloja!! :D järki käteen nyt.. oletkohan niitä vanhempia jotka ei anna pienokaisen kiipeillä kivien päälle ja opetella kuperkeikkoja kun on liian vaarallista?
 
"vieras"
HoH hoijaa kylläpäs oli rumasti tehty hyi, hyi... mitäs iloa siitä kalastamisesta on jos ei niitä kaloja perkaa... pitäisi miehesi olla vihainen sinulle kun elätät lasta lintukodossa ja perkaus järkyttää sen... NI!!!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mihintäämaailmaonkaanmenossa;28501696:
Ei voi olla totta =D itsekin olen pienestä asti ollut mukana ruodustushommissa vaikka en siitä ollutkaan pikku prinsessana aina niin innoissani, mutta eipä oo jääny niin minkäännäköisiä traumoja ja sillonkin ajattelin sen olevan ihan luonnollinen operaatio =D lopeta se pumpulissa kasvatus tai teet lapsellesi kunnon karhunpalveluksen! Itsekään en ehkä näyttäisi noin pienelle eläinten laittamista lihoiksi (paitsi jos itse haluaisi nähdä) mutta ne on vaan kaloja!! :D järki käteen nyt.. oletkohan niitä vanhempia jotka ei anna pienokaisen kiipeillä kivien päälle ja opetella kuperkeikkoja kun on liian vaarallista?
Kaloja tai lintuja, eläimiä kuitenkin eikä sillä pitäisi olla väliä, mistä eläimestä on kyse.
 
Neiti Iiik
Miekin oon ihan pienestä lähtien ollut isän ja isoisän mukana metsästämässä hirviä ja jäniksiä, eikä ollut yhtään traumaattista että pihapuussa roikkui kuolleita jäniksiä odottamassa nylkemistä. Myös kalassa olin joka ikinen kerta ja suolestin ekan kalan varmaan 3-vuotiaana. Hui kamala. Ei miusta silti sarjamurhaajaa tullut. Itseasiassa ihan normaali maalaisjärjen ja erätaidot omaava ihminen.
 
"Noora"
Alkuperäinen kirjoittaja öh;28495706:
Kai tää aloitus on vitsi?
Toivon totisesti että olisi vitsi, mutta ei. Mitäs sitten jos isi olisi hoitanut homman piilossa lapselta ja äidiltä, ja vienyt pöytään valmiiksi paistettuna. Olisiko selitys ollut että "kalat muuttuvat tälläisiksi itsestään". Itse olen noin viisivuotiaasta tappanut ja perannut kalat itse, eikä mitään traumoja ole tullut. Tekstissä kirjoittanut äiti sanoo isiä juntiksi...kääntäisin nimityksen nyt toisinpäin. Jos ei kalan perkausta voi lapselle näyttää, niin suosittelen tv:n ja lehtien piilottamista, siellä kuitenkin näytetään paljon pahempia juttuja.
 
epans
... ei kauhistele mitään - ellei vanhemmat kauhistele...
... on kiinnostunut kaikesta ja haluaa oppia ja tietää kaiken - oikea tieto vanhemmilta on aina parempi kuin itse keksitty tai kavereiden keksimä...
... ei kärsi oikeasta tiedosta - jos voi saada sen turvallisesti, ilman että sattuu tai täytyy pelätä...
... oppii elämässään kaiken tärkeän ennen kouluun menoa - koulusta voi saada tietoa mutta harvoin viisautta...
Onnea, olet saanut tervejärkisen miehen, joka vielä jopa haluaa viettää aikaa lapsenne kanssa ja jakaa kokemuksiaan!
 
Eräs maalainen
No jo on typerä viesti tai sitten täys provo. Kyllä meillä maalla opetettiin jo pikkulapsille se, että lihapullat joita syöt, eivät todellakaan tipu taivaasta lautaselle vaan kyllä niiden liha on peräisin teurastetusta eläimestä. Olen myös itse nähnyt, miten kanalta lyödään pää poikki ja sen jälkeen siitä syntyy makoisa kana-ateria. Enkä ole kyllä yhtään traumatisoitunut vaikka olen lapsesta asti ollut selvillä siitä, mistä se ruoka oikein lautaselle tulee. Olin aivan pöyristynyt, kun tässä eräänä päivänä kuuntelin erästä teini-ikäistä nuorukaista, joka ei kerta kaikkiaan tajunnut, että jauhelihakastike, jota hän nauttii perunoiden kanssa, on peräisin eläimestä...raukka luuli sen jauhelihan tulevan suurin piirtein jostain kasvimaalta tai marjapuskasta...
 
Taukka
Ymmärrän täysin yskäsi. Joskus nelivuotiaana jouduin katselemaan jopa sitä, kun isäni laittoi madon ongenkoukkuun. Kun madot loppuivat, käytettiin särkien silmiä syötteinä. Ahvenet perattiin ja savustettiin.

Tämä johti siihen, että kahdeksanvuotiaana minut laitettiin kasvatuslaitokseen ja sieltä suoraan katkaisuhoitoon.

Tämän tragedian takia elämäni on nyt mitä on - väärinkäytän viinaa, tupakkaa ja mätitahnaa. Aamuisin kynteni aluset ovat herätessäni mustat. Luulen, että käyn öisin unissani kaivamassa paikalliselta hautuumaalta ruumiita ylös ja perkaan niitä sitten lapsuuden muistikuvieni mukaan. Koukun työntäminen madon takapuoleen jäi niin vahvasti mieleeni, että koskaan en ole kelpuuttanut muuta kuin peppuseksiä. Tästä tuloksena kaksi lasta - diplomi-insinöörejä molemmat nykyään.
 
3 tyttöä ja äiti
Et oo tosissas?!?! Soijaa pukkaa ja terminaali hoitaa!! Hirrrveet traumat varmaan pukkaa B)
Mistä olet kertonut jauhelihan ja makkaroiden tulevan? Tai miten olet ajatellut asian kertoa?? Kasvimaalta vai...?? Miehes hoiti asian täysin oikein!! Oilisit ylpee ja tyytyväinen!!
 

Yhteistyössä