Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
SOVV
Provo tai ei, kyseinen mies ratkaisi asian ainoalla oikealla tavalla. Minun lapseni katselevat kalojen perkausta innoissaan. Kerran paloittelin keittiössä jäniksen pataan sopivaksi, siitä muksut puhuivat pitkään.
 
"nuuh"
Voi järkytys! Toivottavasti hoivasit järkyttyneen pojan mieltä antamalla pelata X-boksilla kunnon suolestus- ja räiskintäpeliä. Toipuhan ennalleen? Onhan kunnasanne kalaterapeutti? Saithan miehen pakkohoitoon anonyymit teurastajat-klinikalle? Voimia.
 
Meripeikko
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.
/QUOTE]

Kyllä sinun pitäisi pystyä katsomaan alusta loppuun se ketju elävästä eläimestä ruokakaupan hyllylle, jos kerran syöt eläimiä.
 
Kaupunkilaislapsi
Ite olin Huom! kaupunkilainen taustalta ja kun mentiin kesäksi maalle niin ei siellä paljoa muuta tehtykkään ku kalasteltiin ja leikittiin. Kalastaminen, suomustaminen ja suolestaminen oli ihan normaalia toimintaa. Tosi oudolta kuulostaa. sillon tehtiin nuotiot rantakalliolle ja syötiin monesti kalat heti. Pelkästään hyviä muistoja.
 
lucifer
[QUOTE="Vieras";28501183]Tänään muikkuja - ei tarvii perata. Ei tämän ketjun aloittaja millään voi olla tosissaan.[/QUOTE]Suolineenko sä ne sitten syöt? Kyllähän muikutkin yleensä puhkastaan ennen syöntiä. tosin ihan ne pienet voi suolata suolineen ja syödä niin.
 
lutsku
Meidän tyttö oli 3v, kun sairaalayöpymisien ja tipan jälkeen tahtoi itse tietää, mitä ihmisen sisällä tapahtuu. Kaikki on selvitetty (lapselle sopivalla tavalla :) ) verenkierrosta suolentoimintaan ja luiden kasassa pysymiseen. Joutais varmaan suljetulle tuo meidän nykyään 7v tyttö :D

Itse olen ravintolakokki ja kaikki ne kalat perattuani voin sanoa, että pahempaakin lapset joutuu näkemään :)
 
Raili Forsbäck
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

Kukahan tässä nyt "maalta" on? On se kauheeta kun lapsi menee kouluun ja saa tietää että yleensä ihmisilläkin on myös aivot!
 
"Konna"
Tällaisia vanhempia varmasti on olemassa ja miettikää mitä kriminaaleja ja ongelmanuoria näistä "vapaan kasvatuksen" saaneista muksuista tulee!! Ei hyvää kesää kun se muksu näkee mistä maito tulee...
 
Erkko
No vitsihän tuo alkuperäinen nyt tietysti on, mutta vakavasti puhuen, joskus kyllä oikeastikin törmää ihan ihmeen pumpulissa kasvaneisiin näin opettajana. Ja ne ovat sitten juuri niitä jotka pelkäävät vähän kaikkea ja ovat erittäin epäluuloisia ja hankalia muutenkin, ei kelpaa ruoat ja ollaan itkua tuhertamassa kun lyijy katkeaa tai muu suunnaton katastrofi iskee.

Omille lapsille olen ihan vauvasta asti ollut ihan luonnollinen, enkä peitellyt mitään. Ovat saaneet katsella vaikka lääkäridokumentteja leikkauksista ja kalojen ja eläinten suolistusta ja muuta, on kalastettu ja kolkattu ja suolistettu kaloja, on tutkittu mätänevää raatoa ja mietitty luonnon kiertokulkua, on nukutettu rakasta lemmikkiä yhdessä tassusta pidellen ja sitten haudattu, käyty kuollutta mummia silittämässä ja niin edelleen. Normaalia elämää.

Ja lopputulos? Nyt reippaita koululaisia, eivät ole eläessään yhtään painajaista nähneet, ja jos vaikka joskus töllössä vilahtaa joku kamala hirviö, osaavat nauraa sille eikä pelätä. Mitä hirveää on pääkalloissa jne. jokaisellan sellainen on, sanovat. Ja pimeässä on turvallista olla öisin, ei pelota. Ovat äärimmäisen empaattisia kun ymmärtävät kunnolla mitä kuolema jne. on ja surevat ihan oikeasti asioita mitä pitääkin, mutta eivät järkyty pikkuasioista, ja jos tulee vaikka itsellekin haava, eivät edes huuda ja rääy turhasta vaikka kyyneleet virtaavat, sanovat vaan että tulee verta, puhdistatko iskä tämän? Eivätkä vingu saada katsoa jotain Tappajarobotit 3:sta kuten luokkakaverit vaan mieluumin itse katsovat Muumeja vaikka, kun ei ole sellaista kielletyn hedelmän ja ihmeellisen pelottavan, piilotellun asian makua.

Suoraan sanoen, en pidä juuri mitään pahempana lasten kasvatuksessa kuin pumpulointia ja curlingkasvatusta. Ei sillä että saisi mitään moottorisahamurhaajiakaan kersoille näyttää, mutta IMO joku lasten Bakugani tai mitälie taistelupiirretty on usein paljon vahingollisempi kuin vaikka joku Indiana Jones.

Tai no, melkein yhtä paha on höpöttää niille joulupukeista ja jeesuksista totena, kyllä. Meillä on joulupukkikin alusta asti tiedetty isiksi mutta ei se ole yhtään vähentänyt sitä pukin odotuksen riemua ja jännitystä.
 
"Ihme ja Kumma"
En voi sanoa kuin hyvänen aika! Miehesi ei tehnyt mitään väärää. Hienoa että lapselle on annettu pienimuotoinen anatomian oppitunti. 6-vuotias saattaa esittää aikuisen mielestä hyvinkin hämmentäviä kysymyksiä. Älä pidä lastasi tyhmänä. Hän osasi hienosti yhdistää asian että ihmiselläkin voi olla suolet. Tässä tilanteessa pitäisi osata vastata niin ettei lapsi pelästy. Jos ei heti osaa vastata, lapselle voi sanoa että kertoo asiasta hieman mietittyään. Asiaan pitää ottaa kantaa tavalla jonka lapsi ymmärtää. Tottakai kala otetaan ensin hengiltä ja sitten vasta nyljetään. Minulle opetettiin lapsena hyvinkin paljon asioita niiden oikeissa merkityksissä, eikä ole traumoja jäänyt. Mikähän trauma tästä saattaisi tulla, ihmettelen. Taidat olla niitä ihmisiä jotka kertovat lapsilleen, että haikara tuo vauvat. Ihmettele siinä sitten kun lapsellesi selviää totuus ja syyttää sinua valehtelijaksi eikä luota sinuun enää. Liian usein törmää nuoriin aikuisiin, jotka ovat kokeneet vanhempien luota lähdettyään elämän raadollisuuden liian kovana seurauksena mm. masentuneisuus.
 
biatch
Ei hitto, tän on pakko olla provo! :D Vaikka toki, onhan se kauheaa kun kuusi vuotias saa tietää miten kalat perataan... :D Itse tuossa iässä (ja nuorempanakin) kävin usein isän ja veljien kanssa kalassa ja innolla odotin nimenomaan sitä että kalat perataan ja saan katsoa miten kalan sydän sykkii vaikka se on jo otettu kalasta pois. Tuolla tavalla lapsi oppii. Ap:n lapsi varmaan luulee, että kalapuikot ui sellaisenaan maailman merissä :) Miten se kauhistuiskaan kun sais tietää että munat tulee kanan peräpäästä ja maito lehmän tissistä!

Ihmisen sykkivä sydän aukinaisest rinnast on varmaa kivempi
 
k375
Ei ole pelkästään koulun tehtävä opettaa lapsille elämää ja siinä selviytymisen taitoja. Kodilla on tässä myös tosi tärkeä seikka ja rooli. Yhdysvalloissa leikellään sammakkoja ja sillä tavalla opitaan asioita, tämä kalastusreissu oli kuitenkin melko luonnollinen tapaoppia ja mielestäni parempi kuin se sammakkojen leikkely. Itse olen saman ikäisenä lähteny kalaan ja tehny ihan samoja asioita, on myös löytyny niitä pikkukaloja vatsasta, eikä siitä mitään traumoja ole tullut. Jos mennään Suomen historiaa taaksepäin niin se elanto tehtiin kalastamalla, metsästämällä, keräämällä ja viljelemällä. Nykyaikana on tämän viestisikin perusteella ihan liikaa menty teollistumisen puolelle ja kohta ei ole ymmärrystä mistään. Miehesi on tehnyt ihan viisaasti antaessaan yhteistä aikaa pojallesi vapaa-aikana eikä ole laittanut häntä mihinkään pelikoneen kalastuspelin pariin, laittanu istumaan tietokoneen ääreen tai laittanu jotain videota pyörimään ajanvietoksi.
 
"pirjo"
voi hyvää päivää! kyllä minäkin olen pienestä pitäen tiennyt että kalat tulee järvestä ja ne tapetaan ensin ennen suolistusta ja perkausta. ei ne kalapuikot sun muut pakasteet sinne altaisiin itsekseen mene....tuon ikäinen muksu ja on hyvä tietää mistä ruoka tulee
 
Vedätetty
Se lapselle vasta kamalaa olisi, jos vanhempana tajuaisi kalapuikoissa ja hampurilaisissa syöneensä kerran eläneitä eläimia - eikä kukaan olisi varoittanut!

Se on yhtä hirveää kuin joulupukkipetoksen paljastuminen - ymmärtää olleensa koko siihen astisen elämänsä naurun ja vedätyksen kohteena, vedättäjinä kaikkein lähimmät ihmiset!
 
Sikarieska
Mainitsit osuvasti "En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!". Ongelmaasi on ratkaisu: meidän perheessä ei myöskään siedetä julmaa eläimien tappamista. Nautimme kalaruoan elävänä, suolet sisällä. Ja kun emme tietenkään halua kaloja tappaa, niin imeskelemme niitä tikkarin lailla. Kunnon imaisu kalanlimaa ja muusia päälle. Näin voimme hyvin mielin taas päästää järviemme ja meriemme asukit takaisin vapauteen, ja onkia ne taas uudestaan imeskeltäviksi.
 
Maalla kasvanut
Hämmentyneen kommentti oli uskomattoman NAIVI. Minä olen kalastanut 6 vuotiaasta saakka ja tappanut, perannut, ja nauttinu koko hommasta. Maailman luonnnollisin asia metästys ja kalastus. Miten lapsellisiksi pumpuliäidit voivat muuttua, ja vievät arvomaailmaansa vielä tuleville polville, siis tuleville uusavuttomille. Pilaat äitinä miehesi mahdollisuuden löytää pojan kanssa yhteistä kivaa, keksi sinä omat juttusi ja anna miesten elää miesten maailmaa, annan kaikkien kukkien kasvaa. PISTEET miehellesi, olet kasvattamassa pojasta munatonta hermafrodiittiä jolla ei kehity oikea minäkuvaa koska sinä tapa t miehen mallin.
 
Hei haloo!
Alkuperäinen kirjoittaja Häiriintynyt Helmi;28498132:
Musta on kyllä aika kummallista kun viette pikkulapset katsomaan eläinten teurastusta, poikimista ja jos jonkinlaista "ei normaalia" toimintaa. AP on kyllä minunkin mielestä hiukan liian herkkänahkainen.
Eli eläinten poikiminen on epänormaalia toimintaa!??!?!? Muutan johki pohjoisnavalle, ettei tarvi tällästen idioottien seurassa elää. Mitenköhän se oma lapsi on maailmaan tullut? Todella epänormaalia!
 
Meripeikko
Alkuperäinen kirjoittaja Pillerin syöjäksikö;28500739:
Mitähän silloin syödään ? Kukaan ei kalasta, kasvata, teurasta. Kaupassa ei ole kalapuikkoja eikä mitään muutakaan. Vihanneksia kitusiin kun kukaan ei voi tappaa elukoita ???
Toivottavasti tähän mennään! Lapsille pitää opettaa empaattisuutta eläimiä kohtaan, kunnioitusta elämää kohtaan, ei tappamista.
 

Yhteistyössä