Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Circuit
Upeaa ettei miehesi, jota sanot maalaisjuntiksi, ole vieraantunut luonnosta ja opettaa pojallesikin ihan perusasioita tästä elämästä... Oma poikani kuten tyttärenikin, ovat olleet ukin mukana kalassa pienestä pitäen ja nauttineet niin kalastamisesta kuin kalojen putsaamisesta syöntikuntoon :D
 
"maalainen"
On täällä kyllä typerää väkeä. En minäkään haluaisi lapseni näkevän teurastusta ja suolten repimistä! Ne on k-18. Kaikki täällä haukkuu aloittajaa vaikka hän on ainoa järkevä koko sivulla. Kyllä lapset pitää pitää erossa kaikesta tällaisesta saastuttavasta opista. Aikuisena sitte revitään suolta jos haluttaa. Oon myös kerran nähnyt kun pienelle 2vuotiaalle laitettiin tutti suuhun ravintolan pöydältä ilman keittämistä! Mihin tää maa on menossa??
 
Maalta
meijän pojat olleet pienestä asti kalassa siis nuorin oli 2 viikon vanha ku olveneilemässä mukana ja vanhin kanssa. uistelleet,verkoja pitäneet järvessä,iskukoukkuja ym pyydyksiä. eivätkä oo yhtään traumatisoituneita.ei voi uskoo että tuollasia lissu äitejä on olemassa.
 
Kasvissyöjä maalta
Jotenkin pakko osallistua tähän keskusteluun. Mä en pidä aloittajan viestiä mitenkään läppänä, vaan tosi huolestuttavana, mikäli noin ajatellaan laajemminkin kuin heidän perheessä.

Itse olen kasvanut ja asun taas maatilalla, jossa on monenlaisia kotieläimiä, joista useamman elämä päättyy muuten kuin vanhuuteen. Meidän tilalla eläimiä kohdellaan keskimääräistä paremmin, mutta tiedän, että näin ei kaikkialla ole. Tuntuu oudolta, että ihmiset jatkavat mielihyvällä lihan ym. syöntiä haluamatta tietää, mitä sen kalapuikon taustalla on. Juuri näinhän kärsimys lisääntyy, jos kukaan ei kiinnitä asiaan huomiota. Ennemmin pitäisi vaatia eettisempää ruokaa (jota kyllä hakemalla löytyy) tai ryhtyä vallan vegeksi.

Itse olen ollut myös kasvissyöjä puolet elämästäni, sillä en voi tietää, miten syömäni lihapulla on aikanaan kasvatettu ja teurastettu. Järvikalaa syön, kun perheeni on sen itse kalastanut. Lapsi syö mummolassa laiduntanutta lammasta sekä lähimetsän riistaa, mutta päiväkodissa kasvisruokaa, sillä en halua hänen maistelevan broilerinnahasta valmistettuja lihapullia, ennen kuin hän on kyllin vanha itse tekemään asiasta päätöksen. Tämä on koko perheen kannalta eettinen, terveellinen ja omantunnon mukainen ratkaisu.

Ja mitä aloittajan kommentteihin tulee, ei, kouluissa ei opeteta, mistä ruoka tulee. Elintarviketeollisuus mainostaa valheellisilla mielikuvilla. Valtamerikalastuksesta ei kuluttajat tiedä oikeastaan mitään. Eli kyllä: kalaan vaan koko perhe - kaikki suomalaiset perheet parempaa ruokaa hakemaan!
 
"mutsi"
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

mie olen perkannut kalaa lapsesta,sama perinne oli meidänki lapsilla eikä kukaan järkyttyny
 
"Niina"
Mun viime kesänä viisivuotias tappoi ja perkasi (sen mitä osasi) saamansa kalan ihan itse.
Niin, minäkin kun olin pieni tyttö (4-v) minun äidin isä opetti minulle perkaamista ja suolien repimistä, enkä kammoksunut asiaa ollenkaan, kun minulle kerrottiin etukäteen mitä kaloille tehdään ja itse rakastan esim. Kalakeittoa ja tämän pohjalta opin miten saan kalaa ja miten perkaan, sulolestan ja pesen. Sitten opeteltiin savustamista ja sun muuta. Ihan normaalia elämän kiertokulkua. Deal with it. :)
 
Vegefam
Jospa ryhtyisit kasvissyöjäksi, jos et kestä ajatusta siitä, että syömäsi ruoka on ollut aiemmin elävä olento (joka on elämänsä kärsinyt ja sitten tapettu sinun ja muiden lihansyöjien itsekkyyden ja mielihalujen takia).

Myös lapsille pitäisi olla tällaisissa asioissa rehellinen ja antaa heidän toimia oman intuitionsa mukaan, pienillä lapsilla on kuitenkin useimmiten vielä eettiset ja ekologiset arvot enemmän kunnossa toisinkuin heidän kasvattajillaan ja he saattavat jopa haluta toimia niiden mukaan. Joten jos lapsesi on järkyttynyt eikä halua syödä lihaa tämän jälkeen, anna hänelle mahdollisuus yrittää kasvissyöntiä.

Omat vanhempani pakottivat minut syömään lihaa vaikka jo selkeästi alle kouluikäisenä pidin sitä kuvottavana ja todella kamalana, että minun takiani on elävä eläin joutunut kärsimään ja kuolemaan. Itkien istuin ruokapöydässä. Sittemmin tietenkin totuin lihansyöntiin ja pidin sitä ihan normaalina ja tarpeellisena, mutta nyt aikuisena olen siirtynyt kasvissyöjäksi, kun vanhemmat eivät ole enää pakottamassa epäeettisiin ja -ekologisiin valintoihin.

Myös lapsemme (9v ja 4v) ovat kasvissyöjiä eivätkä missään nimessä ymmärrä, miten kukaan normaali ihminen voisi haluta tappaa ja syödä eläimiä, jos se ei ole hengissä selviytymisen kannalta välttämätöntä (kuten alkuasukaskansat ja kehitysmaan väestö, joilla ei ole vaihtoehtoista ravintoa). Ymmärtävät kyllä kuitenkin, miksi koiramme ja kissamme syövät lihaa, kun olen selittänyt heille lihansyöjäeläinten ja kasvissyöjäeläinten biologisista eroista. Tätä kannattaisi varmasti monien aikuistenkin opetella.
 
"Vieras"
Millainen vanhempi syöttää lapselle

1) ruokaa kertomatta mitä se ruoka on
2) kertomatta että kala ei kasva maalla kuten omena
3) kertomatta, että kala kasvaa vedessä, siis ui
4) kala kuolee ja se otetaan ruoaksi
5) kalasta otetaan syömäkelvottomat osat pois

Vaikeaakin?
 
3lapsen äiti!
Meinasitko pitää lapses pumpulissa ja lasipurkissa kasvattaa????
voi luoja mikä kukkahattutäti. ja mies juntti ja maalta??? osaa ne kyllä muutkin tollaset asiat, kaupungissa kasvanut nainenkin :D
pitäiskö äitinä kasvaa aikuiseksi??? ja opettaa lapselle, eikä kauhistella! helvetti luonnon kiertokulkuahan se on, vai meinasitko että poika elää siinä uskossa että ruoka löytyy vaan kaupan hyllyiltä????
meidän tyttö (vajaa 4) on kyllä tietoinen jo miten kalasta ruokaa saadaan ja se aloitetaan onkimalla!
 
WOOT
Et kai tosissas luule että se lapsellesi hyvää tekee olla kertomatta tuollaista asiaa?! Kyllähän ne koulussakin jo kiusaavat/nauraa/ihmettelee jos sinun poikasi ei asiasta tiedä, ja pahimmassa tapauksessa todella kertoo kalapuikkojen uiskentelevan järvessä!!! Hyvä ihminen, miehesi kaltaisia miehiä enemmän!!!
 
"sasa"
[QUOTE="vieras";28500861]Lapsille kuuluu tuossa iässäopettaa elämän suojeliemista ja kunnioitusta sekä herätellä heidän empatiakykyään.Lapsemme tietävät,että elämämäpäättyy kuolemaan ja että kuoleman jälkeen ihmiset menevät taivaaseen,itsekin uskon niin:)[/QUOTE]

Lapsille voi opettaa elämän suojelemista vaikkpa niin, että eläimiä ei kiusata eikä tapeta yli tarpeen.

Tuo taivashöpinä on samaa sarjaa joulupukkijuttujen kanssa...
 
ProGuide
Pisteet miehelle ja muijalta pistekuppi nurin! Ite opetin omat muksuni jo 4v iässä perkkaamaan kalat ja linnut, tai jos eivät itse perkanneet niin mukana ovat olleet. Jos lapsi on muuten tervepäinen eikä mikää ylisuojeltu paapottu kaiken saanut kakara niin se kyllä tuollaset asiat kestää ilman painajaisia! Miten tuo äiti voi suojella tuota poikaansa kun sille ekaa kertaa tarjotaan viinaa tai tupakkaa, huumeista puhumattaakaan? Miten lapsellisen sinisilämisiä jotkut ihmiset oikeasti ovatkaan?
 

Yhteistyössä