Jotenkin pakko osallistua tähän keskusteluun. Mä en pidä aloittajan viestiä mitenkään läppänä, vaan tosi huolestuttavana, mikäli noin ajatellaan laajemminkin kuin heidän perheessä.
Itse olen kasvanut ja asun taas maatilalla, jossa on monenlaisia kotieläimiä, joista useamman elämä päättyy muuten kuin vanhuuteen. Meidän tilalla eläimiä kohdellaan keskimääräistä paremmin, mutta tiedän, että näin ei kaikkialla ole. Tuntuu oudolta, että ihmiset jatkavat mielihyvällä lihan ym. syöntiä haluamatta tietää, mitä sen kalapuikon taustalla on. Juuri näinhän kärsimys lisääntyy, jos kukaan ei kiinnitä asiaan huomiota. Ennemmin pitäisi vaatia eettisempää ruokaa (jota kyllä hakemalla löytyy) tai ryhtyä vallan vegeksi.
Itse olen ollut myös kasvissyöjä puolet elämästäni, sillä en voi tietää, miten syömäni lihapulla on aikanaan kasvatettu ja teurastettu. Järvikalaa syön, kun perheeni on sen itse kalastanut. Lapsi syö mummolassa laiduntanutta lammasta sekä lähimetsän riistaa, mutta päiväkodissa kasvisruokaa, sillä en halua hänen maistelevan broilerinnahasta valmistettuja lihapullia, ennen kuin hän on kyllin vanha itse tekemään asiasta päätöksen. Tämä on koko perheen kannalta eettinen, terveellinen ja omantunnon mukainen ratkaisu.
Ja mitä aloittajan kommentteihin tulee, ei, kouluissa ei opeteta, mistä ruoka tulee. Elintarviketeollisuus mainostaa valheellisilla mielikuvilla. Valtamerikalastuksesta ei kuluttajat tiedä oikeastaan mitään. Eli kyllä: kalaan vaan koko perhe - kaikki suomalaiset perheet parempaa ruokaa hakemaan!