Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ai muuten neppu, meillä on kans käyny tommonen eläinjuttu. luin tota kissajuttua ja myös tota pöydältä tippumista niin tuli mieleen. eli meillä koira hyppäs tytön pään kautta sohvalta ovikellon perään lattialle.. tyttö oli pariviikkonen ja se oli ihan kamalaa! ei sille käyny mitään, tuli ihan pieni naarmu mutta mä säikähdin ihan tajuttomasti.mut eipä muuta.

Neuvolakuulumisia: rokotus laitettiin, Elli ei juurikaan siihen reagoinut. Iskä oli mukana ja heilutti lelua nenän edessä kriittisellä hetkellä. :) Pituutta oli 68,7 cm ja painoa vähän vajaa 7,5 kg.

Yöt on edelleen tosi risaisia. Viime yökin meni näin: Elli nukahti 20:30 maissa, heräsi 23:30 syömään. Nukahti uudelleen nopeasti. Heräsi 01 aikaan ja 02 aikaan vääntelehtimään, rauhoittui tutilla. Söi klo 04. Nukahti. Heräsi klo 06, otin viereen, missä nukkui tosi levottomasti klo 08 asti. Mä en nukkunut juuri lainkaan sen kuuden jälkeen enää, kun toinen vääntelehti vieressä... Koskakohan sitä sais nukkua itse kunnolla...? Mies ei edelleenkään herää mihinkään ääniin (paitsi jos Elli itkee ihan kunnolla), joten mä hoidan kaikki yöheräilyt. Argh.

Me ei olla paljoa jätetty Elliä muille hoitoon. Nyt kun oltiin Ylläksellä ja anoppi oli mukana, jätettiin kyllä muutamaksi tunniksi hänelle kun oltiin laskettelemassa. Kotioloissa ollaan jätetty kerran pariksi tunniksi anopille. Ja mun äiti on ollut katsomassa Elliä pari kertaa, mutta Elli on silloin nukkunut. Iltaisin on vähän hankala jättää kenellekään, kun Elli huutaa pää punaisena jos mä en häntä nukuta. Miehellekin siis raivoaa. Nyt ollaan menossa lauantaina ulos syömään, mut lähdetään vasta kun Elli on nukkumassa. Mun äiti tulee siksi aikaa meille. Mä oon yksin käynyt kaupungilla ja kaverin kanssa syömässä muutaman kerran, kerran baarissakin, ja mies on siis ollut Ellin kanssa kotona. Ja tietty kaupassa oon käynyt lukemattomia kertoja... :) Jotenkin vaan mun on vaikea jättää Elliä edes miehelle pitkäksi ajaksi, en oikein edes tiedä miksi. Elli kuitenkin juo pullostakin...

Kolmena päivänä ollaan annettu bataattia. Tosi hyvin maistuu, menis enemmänkin kerrallaan. Huomenna annetaan varmaan perunaa, sit vois koittaa porkkanaa ja maissia. Sit ajattelin jotain hedelmäsosetta ja aika pian riisipuuroa. Nyt on vaan ongelmana taas se, että Elli ei ole kakannut neljään päivään... Ei hän kyllä ole mitenkään tuskainen, mutta mua ainakin häiritsee. Mahtaako maito imeytyä jo niin hyvin ettei siitä riitä kakaksi asti?? Muilla kokemuksia? Kiinteiden aloitus tietysti voi aiheuttaa vähän tuollaista ummetusta myös...

Lillis ja Elli 5 kk 1 pv

Mukava kuulla plussanki kuulumisia pitkästä aikaa.

Meillä kakattiin pitkään aina vain joka 4. päivä ja se viimeinen päivä oli aina tosi itkuinen kunnes sai sen kakan väännettyä ja helpotti olo, mut sen jälkeen kun aloitettiin kiinteät niin kakkaaminen aika nopeaa tasottui kerran päivässä rytmiin. aluksi kyllä kauhean itkun kanssa sekin, kun kakka muuttui "jäykemmäksi" tavaraksi niin ulostulo kävi lilille kipeää. Mutta ollaan annettu aika säännöllisesti sitä luumua niin aika hyvin nyt vatsa toimii..

Meillä syödään jo bataattia, perunaa, parsakaalia, maissia, porkkanaa, luumua, banaania ja persikkaa. Ehdoton suosikki on maissi. Olen itse tehnyt aina kaikki soseet paitsi tuon luumun ja persikan. Vaikka nuo vauvan ruoat on varmasti aivan hyviä ja turvallisia niin mielummin teen itse niin ei tule heti noita säilöntä tai muita vastaavia aineita, kun niitä ehtii kertyä elimistöön aivan tarpeeksi myöhemminkin.

Meillä on nyt rytmi pysynyt pitkään taas samana eli viimestään kasilta sänkyyn ja heräillään 4-5 syömään ja sit kasilta ylös.. Paitsi että makoillaan kyllä kasin jälkeen ainakin puoli tuntia sängyssä ja leikitään lentokonetta ja naureskellaan. kymmenen aikaan max. puolen tunnin unet ja sitten 12 jälkeen 2-3 tuntia päikkärit.

Lilia on nyt oppinut myös päristelemään ja ei muuta teekkään. Varsinkin isin kanssa leikkituokiot on yhtä päristelyä ja hihkumista, aivan hellyttävää.

Neppu ja lili (viikon päästä 5kk, kamala miten nopeeta aika menee..)

Tuolta joulukuisista kurkin tännekin kun marraskuussahan Minttu syntyi.

Meilläkin ehkä alkaisi jo kahdet unet riittämään JOS vain saataisiin ne tasaisesti pitkin päivää. Vaan tosi harvoin onnistutaan ja kaikkein isoin ongelma on niitten ns. pitkien unien pituus. Onneksi nyt on vedellyt jo 2 h peräkkäin (muutaman kerran tarkistanut tilanteen välissä). VOISI ehkä nämä unet riittää sinne seiskaan asti milloin menee kylpyyn.

Päristely meillä opittiin sunnuntaina ja selältä mahalleen kääntyminen pari viikkoa sitten.

Mutta syy miksi mä tänne tulin kirjottelemaan on osastoa Neuvoa kaivataan: Miten mä saisin meidän neidin yhdistelmävaunujen ratasosaan (Jovi Airit) laitettua suht inhimilliseen asentoon kun tyttö on lyhyt? 4 kk neuvolassa pituutta oli 60 senttiä ja nyt ehkä senttiä pari lisää. Kun vertaa teidän 5kk ikäisiin, jotka on lähemmäs 70 senttisiä jo. Tarkoitus olisi siis saada viihtymään paremmin sisätiloissa kun voisi katella mitä aikuiset puuhaa. Vaunuissa tulee ihan liian kuumakin eikä nää sieltä kun itse joudun liikkumaan siinä eestaas. Ja ihan siis kertaluontoisesti.

Mukava tosiaan kuulla plussankin kuulumisia pitkästä aikaa... mites ne teidän vaunut, jotka sillon vietiin... saitteko takasin vai miten kävi?

Kun aloin antaan Jerelle perunaa niin annoin myös luumua kun peruna (ja varmaankin sitten myös bataatti) voi laittaa mahan kovalle ja kun oon antanut luumua niin maha on toiminut hyvin eli kannattaa kokeilla. Nyt kiinteiden aloittamisen jälkeen kakat tulevat kerran tai pari päivässä.

Olen myös itse tehnyt soseita itse paitsi hedelmäsoseita olen antanut niitä kaupan valmiita. Yksi tuttu, jolla on 4 lasta on sanonut, että kaupan ne valmiit lasten ruoat ovat kuulemma aivan kamalan makuisia ja samaa olen kuullut muualtakin, mutta esim. just hedelmäsoseet, vellit ja jotkut tälläset ovat ok, mutta siis ne ns. valmiit lämpimät ruoat siis ovat pahoja. Olen kyllä ajatellutkin tehdä Jeren ruoat itse kun ei se nyt niin vaativaa ole ja voin tehdä välillä isomman setin ja niitä sitten pakastaa.

Jere on ollut hoidossa välillä n. pari tuntia kerrallaan ja pisimmän ajan äitini kanssa n. 4 tuntia. Toukokuun lopussa olisi tarkoitus antaa Jere ensimmäisen kerran yöhoitoon vanhemmilleni kun meillä on menoa. Jere on silloin muutaman päivän yli 7kk. Jere ei onneksi ainakaan vielä vierasta ketään ja viihtyy hyvin muidenkin sylissä vaikkakin jos itkee niin minä saan pojan helpoiten tyynnyteltyä. Äitini on onneksi hyvä Jeren kanssa eli ei hirveästi jännitä hoitoon jättäminen vaikkakin kova ikävä tulee varmasti vaikka onkin hoidossa vajaan vuorokauden.

Se on hauskan kuulosta kun päristelee Jeren mahaan kun poika oikein kikattaa ja nauraa silloin kunnolla ja rupeaa itseäkin naurattamaan ja sitten taas Jere nauraa lisää. Kääntyy ahkerasti selältä molemmille kyljille muttei vielä mahalle asti ja tietty mahalta selälleen ollaan kellahdeltu jo pitkään.

Me ulkoillaan nyt pysyvästi rattaissa kun kantokoppa ja makuupussi jäivät niin pieniksi jo. Aaja: en oikein tiedä kuinka asennon saisi mahdollisimman hyväksi... en tiedä auttaisiko mikään tyyny, joka tukisi??? Neuvoa kannattaa varmaan kysyä myös neuvolasta kun näkevät tytön ja rattaat että minkälainen se asento nyt on ja miten sitä voisi parantaa.

KM & Jere tasan 6kk

Meillä ei oo kyllä toivoakaan että kahdet päikkärit riittäis! Yleensä neiti nukkuu 4:t unet päivällä.
Illalla nukahtaa n klo 20 ja herää klo 6, siinä välissä syö n 2 kertaa ja tutti pitää nostaa suuhun noin sata kertaa. Ekoille päikkäreille neiti meneekin jo klo 8.

Me ollaan kans syöty pari päivää bataattia ja perunaa, porkkanasta tuli kamalat itkut ja kukkakaalista itkua ja taiveihottumaa. Kakka on myös hukassa, luumua annan joka aterialla mut se lähinnä saa aikaan pahanhajuisia paukkuja. Sit kolmas-neljäs päivä kun on kakkaamatta niin itkeskelee oloaan yöt päivät. Oon antanu myös reilusti vettä nokkamukista ruoan yhteydessä, jospa se vaikka kans auttais joskus?

Syökö teidän lapset 1 vai 2 kertaa päivässä soseita? Entäs aamu/iltapalat, meettekö pelkällä maidolla vai esim velliä?
Meillä neuvolan täti kehotti antaa velliä myös aamuisin (iltavelliä annettu n 1kk) ja soseita pikkuhiljaa se 2 satsia päivässä. Johan siinä saa sit vaihtelua keksiä, ettei tarvi koko ajan samaa ruokaa mussuttaa..,

Mä oon toistaseks antanu pelkkiä itsetehtyjä soseita mut meinaan totuttaa tytön myös kaupan mössöihin, kesällä tulee kuitenki reissailtua ni on helpompaa kuljetella pilttipurkkeja mukana kuin omia luomuksia.
Mutta nää lienee makuasioita, antaako kaupan vai omia soseita, samoin ku antaakko velliä vai ei jne...

Meidän neiti 5kk on 68 cm ja 7420g, eli 4 cm tullu pituutta kuukaudessa! Painoa sit vain n 500g. Mut kivasti kasvaa, onneks.

Meillä alkaa kohta olla edessä uuden turvaistuimen hankinta. Ootteko jo miettiny mitä tuoleja hankitte?

Lainasin muuten kirjastosta E.Panteleyn kirjan "pehmeä matka höyhensaarille - hellä tapa saada vauva nukkumaan koko yön". Voin sit raportoida onnistumisesta kunhan päästään alkuun... Onko joku kokeillut jo jotain unikouluja? Onnistuiko?

Lness ja neiti 5kk1vk

Minä annan myös soseaterian yhteydessä nokkamukista aina vettä niin tottuu siihenkin kun kesää kohden mennään ja sitten tarvii kuitenkin olla matkassa aina myös janojuomaa. Olen myös kuullut, että kannattaa tosiaan totuttaa vauvat myös siihen veteen ajoissa kun jos ei ole tottunut ja kun tulevat lämpimät ilmat ja pitäisi juoda riittävästi niin se vesi ei oikein kelpaakkaan.

Jere on edelleen saanut maissivelliä aamuisin ja iltaisin, mutta kun noi tetrat loppuvat niin ajattelin kokeilla sitten erikseen niitä aamu- ja iltavellejä. Olen antanut päivällä ensin juures- tai kasvissosetta ja sitten myöhemmin vielä jotakin hedelmäsosetta. Onhan tässä vähän pähkäilemistä vielä, että mitä millonkin antaisi ja kokeilisi, mutta eiköhän se siitä kun poju tottuu moniin uusiin makuihin ensin niin sitten voi niitä vähän mixailla keskenään. Onko kukaan antanut vielä lihaa? Itse en ole sitä vielä antanut. Niin vielä niistä kaupan soseista, vaikka sanoinkin että aion tehdä Jeren soseet itse niin varmasti jossain reissuissa tulee sitten annettua niitä kaupankin soseita. Samaa sanoi se tuttuni, joka ne kaupan soseet haukkui. Toivottavasti sieltä löytyisi jotain inhimillisen makuisia valmissoseita kun jotkut ovat kuulemma todella pahoja ja jotkut hieman parempia. Täytyy niitä varmaan itekin sitten vähän maistaa kun Jere ei osaa kertoa mausta mitään ;-D josko löytyisi jotain kelvollisia soseita, joita tarvittaessa voisi antaa.

Me ollaan jo hankittu uusi turvaistuin ja se on Britax two-way-elite, toivottavasti on hyvä. Unikoulua ei olla kokeiltu kun Jere nukkuu yönsä niin hyvin... ainakin toistaiseksi. Saas nähdä sitten kun alkaa niitä hampaita pukkaamaan ja nousemaan pystyyn yms. mitä sitten tapahtuu.

KM & Jere

Alkuperäinen kirjoittaja neppu.:
Meillä syödään jo bataattia, perunaa, parsakaalia, maissia, porkkanaa, luumua, banaania ja persikkaa. Ehdoton suosikki on maissi. Olen itse tehnyt aina kaikki soseet paitsi tuon luumun ja persikan. Vaikka nuo vauvan ruoat on varmasti aivan hyviä ja turvallisia niin mielummin teen itse niin ei tule heti noita säilöntä tai muita vastaavia aineita, kun niitä ehtii kertyä elimistöön aivan tarpeeksi myöhemminkin.
Neppu ja lili (viikon päästä 5kk, kamala miten nopeeta aika menee..)

kerropas mulle mämmikouralle miten teet maissisoseen? Entäs porkkanasoseen? Mä en saa edes perunasta sellasta sosetta mikä menis meidän neidin suusta alas. Keitinpä miten pehmeeks tahansa, vaihtelinpa jopa lajikettakin, mössäsin sitten haarukalla tai lusikalla, lisäsinpä vettä/korviketta, teinpä paksua tai juoksevampaa, niin ei kelpaa ei.

Miten voiki olla niin vaikeeta kun ruokaa kyllä osaan laittaa ;o/

Aaja ja Minttu 5 pv vaille 5 kk

Kertokaapas mulle, että kun vauva syö useamman aterian päivässä, esim aamulla velli, päivällä kasvissose, iltapäivällä hedelmäsose, illalla puuro, niin missä välissä sitä rintamaitoa sitten juodaan??
Aina ruokailun päälle, ennen soseita, ruokailuiden välissä, millon? Eiks kuitenki esim 6kuisen vauvan pitäis saada lähes 1000ml maitoa vuorokaudessa.
Mihin asti oli silleen, että maito on pääasiallista ravintoa?

Meillä on taas kakattu viimeks sunnuntaina, eli tiedossa varmaaan kiva yö. Duphalaccia oon antanu tytölle joka päivä, ei tunnu auttavan.
Te, jotka annatte luumua, kuinka paljon annatte päivässä?

Aajalle, porkkanasose valmistuu meillä silleen, että kuorin ja paloittelen porkkanan, sit keitän pitkään ja soseutan haarukalla, mukaan hieman keitinvettä.
Sit pakkaseen tai jääkaappiin ja sitten ennen tarjoilua ohennan maidolla tai vellillä.
Maissia en oo koskaan saanu ihan sileeks, kun ne kuoret tuntuu jäävän, siks oon ostanu kaupan maissisosetta. Haisee ihan kauheelle!!!

Miten huomaat, ettei kelpaa? Eikö avaa suuta, alkaako itkee, irvisteleekö, työntääkö ulos suustaan?
Toiset taitaa olla sellasia sihtikurkkuja pitkäänkin...

Lness

Jere saa rintamaitoa nyt keskimäärin 6krt/vrk ja kun se on edelleen tärkeää niin annan sitä aina ensin. Yöllä saa siis rintaa kun sen kerran herää ja aamulla uudestaan herättyään, sitten syön itse ja sitten Jere saa vellit. Sitten menee kolmisen tuntia ja saa taas rintaa ja aika pian perään kasvissosetta ja juo myös tilkan vettä samalla. Taas menee jokunen tunti ja saa rintaa ja siitä taas parin tunnin päästä saa rintaa ja sitten hedelmäsosetta ja tilkan vettä ja siitä muutaman tunnin päästä saa rintaa ja sitten viimeiseksi illalla vielä velliä ennen nukkumaanmenoa. Suunnilleen siis näin, mutta en nyt ihan tarkkoja aikoja kellosta katso ja mennään päivä kerrallaan ja ajat riippuvat tietenkin myös siitä miten Jere nukkuu päikkäreitä jne. ,mutta siis suunnilleen tähän malliin ja hyvin ollaan pärjätty.

KM & Jere

Kiitos nepulle ja Lnessille. Pitääpä koittaa jossain välissä ite kokata tota maissia ja porkkanaa kun ne on meillä ne herkkuruuat. Tuo kaupan maissi maistuukin ihan karmeelta mun suussa mutta tyttö on sitä mieltä että NamSluprsis.

Meillä pottu aiheuttaa selvät inhonpuistatukset. Massuttaa suussa ja sitten puistatus ja naama vääntyy. Ei voi erehtyä! Toisaalta sitten taas porkkana, maissi ja mango on just toistepäin eli maistaa varovasti, tajuaa että JEE tää on sitä nannaa. Heristää molempia käsiä ja sitten vetää kaksin käsin mun lusikkakäden omaan suuhunsa. Ja sitten on nää "syönparemmanpuutteessa" eli esim. ruusunmarja. Laiskaa syömistä, välillä katellaan kattoon. Näissä joudun oottamaan et avaa suuta sen verran että saan lusikallisen taas suuhun. Mutta nielasee kuiteski.

Minttu tippu eilen sitteristä, onneks ei käyny pahasti. Löysin lattialta mahaltaan kun tulin hampaiden pesulta. Tänään sitten otin opikseni ja maitopullon jälkeen pistin lattialle. Ja nyt näkyy olevan mahallaan, kohta pitää mennä kääntämään toiste päin.

Mä koitan pitää ateriarytmiä mutta nyt kun pitäs puuro ottaa mukaan, voi olla että meidän pitää alkaa herätä aiemmin :o(

Minttu herää joskus kuuden maissa ja sitten kun alkaa hihkua itelleen ruokaa/kuivaa vaippaa, otan viereen ja imetän klo 8n asti. Noustaan ylos, syön ite, Minttu syö kasvissoseen ja korviketta. Aamutirsat. N. klo 12.00 korviketta, seurustelua. Päiväunet. Herättyä syö korviketta ja sitten taas kuuden maissa lisää. Kylpy ja iltatoimet. Imetän ja maitopullo ja nukkumaan n. klo 20-20.30.

ja nyt meillä on hajusta päätellen kakat housussa ;o)

aaja: mä teen soseet sauvasekoittimella.

Muut joilla ei tuu kakkaa: noihin kakkajuttuihin kiinteiden alottamisessa, neuvolan täti käski laittaa soseisiin 2 teelusikallista rypsiöljyä. Toimii meillä ainakin paremmin ku veden juottaminen.

Niin vaunut ei tullu takas, mutta kotivakuutus korvasi. Olis pitäny tajuta sillon vaihtaa malli kun nää brio kombit on alkanu ärsyttää.

eipä muuta kiire

Vai per soseannos? Siis se koko iso satsi? ;o)

Mä koitan huomenna kokata maissi-, porkkana- ja bataattisoseita jos vain löydän tosta meidän naapurimarketista kunnon jääpalamuotteja (ja jos Minttu on yhtä kiltisti kun nyt vkl). Meinasin että sitten jäätyneenä laitan muovipussiin ja pussiin lapun mitä siinä on. Koko viikonloppu oltiin menossa joten en saanu aikaseks tehdä mitään soseita enkä kyllä muistanut koko muotteja vaikka kaupassa kävin monestikin.

Aamulla meinasin kans maistattaa kaurapuuroa mangososeen kera. Tänään annoin ekan kerran välipalankin, tuota samaista mangoa n. 1 rkl. Ja neiti hermostu kun olisi syönyt enemmänkin ;oD

Mummolassa kääntyi mahalta selälleen ihan vahingossa tänään. Onkin viime päivät kovasti sitä koittanut tehdä mutta ei ole onnistunut. Ja sitten kiukutteli jonkin aikaa kun ei onnistunut se kääntyminen enää toista kertaa. Taitaa olla meillä kasvamassa aika jääräpää *naur* Ja vähän tuntuu että Minttu voi isompana olla aika näsäviisas ja "pikkuvanha"...

Mutta mä sorruin syöpöttelyyn äsken ja jatkanen vielä jätskillä. Sitten pitääkin olla tarkkana tämä viikko syömisten kanssa että vappuna mahtuu kivat housut jalkaan kun ollaan miehen kanssa reissun päällä. Muutenkin tuo mun vaatekaappi sisältää tosi epäkäytännöllisiä paitoja (sopii toimistoon) ja numeron liian isoja housuja/numeron liian pieniä housuja/just sopivia verkkareita. Ja liudan kivoja hameita joita ei viitti pitää kun ei mulla oo aikaa vekslata sukkahousujen kanssa... ARGH! Pitäis vissiin jo alkaa katella vaatekaupassa vaatteita ITSELLENI eikä vaan aina tytölle..... *huokaus*

Niin tuosta veden antamisesta... Mulle nyt vasta valkeni että sitäkin pitäisi alkaa antamaan. Jos ostaisi huomenna nokkamukin.....

Aaja ja Minttu 2 päivää vaille 5kk

Mitenkäs vappu meni? Meillä ihan mukavasti. Aattona käytiin Ellin kanssa kaupungilla ja ostettiin hänelle pieni pallo. Eilen sitten oltiin miehen kanssa kahdestaan päivällä syömässä ja istumassa terassillakin. Join jopa yhden siiderin. :) Elli oli mummulla hoidossa. Hyvin oli mennyt, Elli nukku melkein koko ajan. Sitten tuli kyllä huuto kun mummu alkoi päikkäreiden jälkeen antamaan pullosta maitoa (korviketta). Elli oli syönyt 20 ml ja alkanut huutamaan, eikä siitä tullut loppua. No, onneksi me just silloin tultiin miehen kanssa paikalle. Huuto loppui kuin seinään kun Elli pääsi mun syliin. Voi pientä!!

Tänään annoin maissia ekan kerran, ja hyvin maistui. Sitä ennen ollaan kokeiltu bataattia, perunaa ja porkkanaa. Ja luumua annan joka päivä. Se on herkkua! Vettä oon nyt juottanut hörppyyttämällä lasin reunalta, kun pullon kanssa Elli vaan leikkii eikä nokkamukistakaan osaa juoda. Pureskelee vaan sitä nokkaa ikenillään... No, ehkä sitten myöhemmin onnistuu sekin. Toisaalta hän hörppii aika hyvin siitä lasista, niin että ei kai sitä nokkamukia ole pakko opetella käyttämään.

Mä oon pakastanut soseita nyt ihan vaan niin, että laitan lautaselle lusikalla pikku nökäreitä. Alle leivinpaperinpala. Ja sit kun kököt on jäätyneet, olen siirtänyt ne rasiaan. En oo kans muistanut kaupassa ostaa jääpalamuotteja. Mut ollaan pärjätty näinkin. :)

Nyt pitää mennä syömään että ehtii taas ennen kuin Elli herää.

Lillis ja Elli 5 kk 1,5 vk

pikapikaa selvennys.. siis 2 teelusikallista ruokaannokseen jonka kerralla syötätte :) ja siis lisäätte sillon ku lämmitätte sitä eikä jo pakkaseen tms..

Kysymys: Paljon teidän vauvelit syö sosetta kerralla? meillä nyt 6 jääpalaa(kasviksia) + lihaköntin ja tuntuu että vois mennä vielä enemmänkin.. puuro ei maistu yhtä hyvin.

plussa: meillä meni tänä aamuna kaurapuuroa melkein desi! Ja päärynäsosetta jotain jääpalan verran ( 3 tl). Kasviksia (peruna-porkkana-maissi) meni n. 3 rkl ja olis menny enemmänkin mut ei ollu mukana (oltiin mummolassa). Maitoa ei sitten olekaan tänään menny kun vasta 340 ml tähän mennessä (aamulla 200 ml heti yöunilta herättyä, päivällä kahteen otteeseen 20 ml, kerran 100 ml). Nyt ei sitten tänään enää kiinteitä syödäkään vaan maidolla koitetaan mennä jahka herää uniltaan. Eilen meni kiinteitä vähemmän kuin tänään ja maitoa reilu 800 ml. Pidän ruokapäiväkirjaa nyt niin siks tiedän näin tarkkaan, maanantaina on 5 kk neuvola ja meinasin näyttää terkkarille mitä ja miten me syödään.

Elli ei oo kakannut maanantain jälkeen... Ihme kyllä on ihan tyytyväinen eikä tunnu vaivaavan tuo kakan tulemattomuus. Tänään laitoin plussan vinkin mukaan vähän rypsiöljyä ruokaan. Luumuakin annan joka päivä, samoin vettä. Toivottavasti kakka alkais pian irtoamaan!

Mä annan nyt yhden aterian päivässä, eli lounasaikaan n. 2 ruokalusikallista kasvissosetta. Sen päälle 1 rkl luumua. 2 viikkoa ollaan siis maisteltu kiinteitä. Mietinkin että koska noita määriä lisäis, kun Elli kyllä varmasti söis enemmänkin... Ens viikolla alan antamaan päiväunien jälkeen välipalaksi hedelmäsoseita.

Mun piti mennä miehen kanssa saunaan, mutta Elli havahtui unestaan eikä nyt oikein nuku kunnolla uudelleen. Äh. No, menen sit yksin saunaan kun mies tulee pois.

Meillä oli tänään 5kk neuvola. Nyt oli painoa tullu reilusti lisää ja noustiin sieltä -20 käyrältä komeasti ylöspäin. Pituus oli 66cm ja paino 6450. Näkee kyllä että nuo kiinteät on mukavasti pyöreyttä vähän joka puolelle tyttöä. Ei ole enää ihan hoikkeliini vaan alkaa olla ihan vauvan näköinen. :)

Meillä meni vappu kans kivasti. Miehen vanhemmat hakivat lilin hoitoon niin saatiin grillailla ja ottaa muutama olut rauhassa, ja myöhemmin illalla käväistiin vielä patiollakin istumassa ja sen jälkeen mentiin anoppilaan nukkumaan. Lili oli mennyt suoraan yöunille ja heräsi syömään vasta kun oltiin jo itsekin siellä. Varalta annoin yöllä vain korviketta kun oli kuitenkin muutama siideri veressä. Seuraavana päivänä käväistiin sitten kaupungilla, mutta lilia pelkäsi vappupalloja, joten ei kauaa siellä ihmistungoksessa viihdytty vaunujen kanssa. Oltiin nyt noina lämpiminä päivinä lilin kanssa paljon ulkona ja se viihtyi tosi hyvin peiton päällä meidän terassilla kuunnellen lintuja ja ulkoilman ääniä.

Vauvauinnissa otettiin lauantaina niitä vedenalaiskuvia ja ootan innolla että saadaan nähdä ne. Varmasti hienoja.

Me ollaan nyt kolmena aamuna otettu jo vähän aamupuuroakin (kaurapuuroa) ja lili on siitäkin aivan innoissaan. Ei ole vielä sellaista ruokaa löytynyt joka ei olis sen mielestä hyvää! Nyt siis otetaan aamulla pari tl puuroa hedelmäsoseen kanssa, lounaalla ja illalla 17-18, jotain kasvissoseita n ½-1 dl ja muuten mennään rintamaidolla. herätyksiä on edelleen vain se yksi yössä n 4-5 aikaan joten en usko että vielä tarvii alkaa mihinkään iltavelleihin tai puuroihin, kun nukkuu niin hyvän pitkän pätkän siinä. Meillä menee vesikin hyvin alas. Nokkamukia ollaan harjoiteltu, mutta siinä on ongelma kun lili haluaa väkisin ottaa sen omiin käsiin ja sitten kaataa kaiken päälleen. Mutta sillon kun ite pidän kiinni mukista niin aika hyvin osaa juoda..

Neppu ja lili 5kk5pv

No niin päivityksiä meiltäkin. Tänään oli neuvola ja Jere painoi 8250g eli lisäystä hieman vajaa 1kg/kk ja pituutta oli 72,2cm ja lisäystä 3,5cm/kk eli hienosti poika ksvaa. Kaikki oli muutenkin ok ja seuraava neuvola onkin sitten heti juhannuksen jälkeen ja se on Jeren 8kk:n neuvola ja silloin on myös lääkäri.

Ollaan syöty soseita nyt n. 3 viikkoa ja on tullut maisteltua perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, maissia ja sitten valmiita hedelmä- ja marjasoseita. Nyt jemmassa on bataattia ja sitten lisäksi maustamattomia broilerin fileesuikaleita kun ajattelin ruveta tarjoamaan myös liharuokaa.

Jere juo myös nokkamukista vettä ja pitää sitä usein omassa kädessä, mutta ne ovat onneksi sellaisia mukeja etteivät ne falskaa ja vettä tulee vaan kun nokasta imee.

No niin poitsu heräsi, täytyy mennä.

KM & Jere

Elli ei oo vieläkään kakannut... Viikko jo mennyt. :( Tänään annoin mallasuutetta. NEiti on kyllä edelleen hyväntuulinen. Mihin se ruoka oikein menee??? Luulis että suoli olis jo ihan täynnä.

Galluppia: kirjoitelkaas millainen päivärytmi teillä (vauvoilla siis) on nykyään!
Meillä suunnilleen tällainen, ajat ei tietenkään aina ole just samat...:

klo 8:30 Elli herää, makoillaan sängyssä
klo 9 imetys (sängyssä vielä), sen jälkeen aamupesut ja pukeminen
klo 10 aamutirsat n. 30 min., tirsojen jälkeen välipalaksi maitoa...
klo 11:30 lounas, kasvissosetta ja luumua
klo 11:45 imetys
klo 12 ulos nukkumaan (ensin lenkki ja sitten unien jatkamista omassa pihassa)
klo 14:30 Elli herää unilta, imetys
klo 17 tirsat n. 30 min., tirsojen jälkeen imetys
klo 20 iltapesut
klo 20:15 imetys ja nukkumaan omaan sänkyyn, nukahtaa klo 20:45 mennessä yleensä
klo 23:30, 02:30 ja 05:30 imetys...

Niin, piti vielä kirjottaa, että tänään Elli heräs jo viideltä eikä meinannut nukahtaa uudelleen. Sit nukahti 6:30 ja nukkui puoli tuntia. Sen jälkeen mä hermostuin ja lähdin sohvalle nukkumaan! Mies jäi Ellin kanssa sänkyyn, ja olivat nukkuneet vielä tunnin verran. Muutenkin aika rikkonainen yö oli... taas. Hohhoijaa.

Lillis: mä sain just neuvolasta tänään (5 kk neuvola) sellasen lappusen lasten/vauvaikäisten ummetuksesta. Siinä lukee että viikko/kakka tahtikin on normaalia jos vauva on hyväntuulinen. Meillä nykyään jo vuorokauden kakkaamattomuus saa aikaan hillittömät vatsakivut ja huutamisen. Annoin nyt peruna-porkkana-maissisosetta ja mustikka-puolukkasosetta muutamana päivänä ja tuossa lappusessa sanotaan että puolukka on mahaa kovettava (ihan niin kuin mustikka ja pottukin...) Että eiköhän se mahan kovetus ollu ihan noista johtuvaa. Ja se kakka sitten on tosiaankin savea, ei mene vaippaan asti vaan jää peppuun kiinni!

RYTMI:
herää 6-7 : annan leikkiä jonkun aikaa, vaipanvaihto, pyllyn pesu, päivävaatteet päälle. Maitopullo sänkyyn. Ja sit koitetaan vielä nukkua....
Herätys n. klo 8. Mun aamupala
8.30-9.00: aamupuuro + hedelmäsose + maito
Tirsat vaunuissa 30 min sitten kun alkaa väsyttää n. klo 10-11.00.
Lounas n. klo 12.00. Maito + kasvissose.
Välipala n. klo 13. Maitoa + hedelmäsose (tämä jää joskus pois jos on kiire aikataulu tai kauhean väsyny).
Pitkät päikkärit n. klo 13.30 ---> (pätkät nykyään)...
Päivällinen sit kun on nälkä, yleensä 16.00 maissa. Maitoa.
Lisää maitoa ennen kylpyä n. klo 18.00.
Kylpy klo 19.00 jälkeen, imetys + unimaitopullo n. klo 20.00. Sänkyyn sen jälkeen ja nukahtaa viimestään klo 20.30.

Aaja, kakasta vielä... :) Eli juu, olen ymmärtänyt että on aika normaalia tuo kerran viikossa kakkaaminen, mutta kun Elli on aina ennen kakannut 4-5 kertaa päivässä, ja nyt sitten vähän ennen kiinteiden aloitusta alkoi välit pitenemään. Tää on kyllä ennätys tää viikko. Toivotaan että pian alkaa irtoomaan!

Hassu juttu, meillä just toiste päin. Eli kiinteitten alotuksen jälkeen kakkatahti muuttu 1-3 kakkaa/pv kun ennen oli ehkä joka neljäs vuorokausi, ennätys tais olla 10 pv tai jotain. Ja sillon ei ollu mitään kipuja tms.

Yhteistyössä