Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ens viikolla 1-synttärit, juhlat pidetttiin tosin jo toissa vkl isoveljen 3v juhlien kanssa samalla.
Neiti kävelee jo kovaa vauhtia ympäri kämppää, tosin usein pitää käsiä ylhäällä tasapainon vuoksi, aika hassun näköistä.
Kolmas hammas puhkesi viime viikolla ja ylös näyttäis olevan lisää tulossa.
Niin ja ikävämpi juttu, neiti sai putket korviinsa viime viikolla, 7 korvatulehdusta oli sitä ennen, välillä vaan toinen korva, välillä molemmat tulehtuneet. Toivotavasti tää nyt auttaa!!

Mä oon kotona vielä 09 syksyyn saakka, sitten tyttö menee päiväkotiin. Ei kyllä töihin huvittais palata...
Mites teillä meni isänpäivät?

Lness ja neiti melkeen 1v

Nosto sivulta 10!
Nyt on 1-vuotissynttärit vietetty... Synttäreiden aikaan ja jälkeen tuli paljon mietittyä vuoden takaisia tapahtumia, synnytystä ja kaikkea. Täytyy sanoa, etten yhtään kaipaa sitä pikkuvauva-aikaa. Nautin tästä ajasta ehkä eniten tähän mennessä (ja samaa sanoi mun mieskin joku päivä). Elli on niin iloinen, touhukas ja päivät menee nopeasti.

Mäkin aion olla kotona elokuuhun 2009 asti. Toisaalta voisi palatakin töihin jo tammikuussa, mutta en vaan raaski laittaa Elliä vielä hoitoon. Pakko sinnitellä tosi vähillä rahoilla siis. Mun äiti on eläkkeellä, mutta en kehtaa häntäkään pyytää hoitamaan Elliä... Suostuisi varmaan, mutta en halua hänen menettävän vapaa-aikaansa, kun on juuri eläkkeelle päässyt. Oon tässä yrittänyt miettiä että mistä saisi lisää rahaa, mutta vähissä on vaihtoehdot. Mietin jo, että voisin ottaa pari hoitolasta meille kotiinkin, mutta ehkä ei sittenkään! Mies ei oikein innostunut.

Elli oppi kävelemään pari viikkoa ennen syntymäpäiväänsä. Nyt ei enää konttaa oikeastaan ollenkaan, vaan kävelee paikasta toiseen. Onhan se vähän huteraa vielä, mutta paremmaksi muuttuu koko ajan. Hampaita ei ole tullut pitkään aikaan lisää, eli 7 hammasta on. Yöt nukutaan edelleen huonosti. No, viime yö oli taas ihan hyvä, mutta edellisenä Elli valvoi klo 04-07. Joskus valvoo jo illalla klo 21 jälkeen tunnin, pari.. Unikouluja ei olla pidetty vielä, vaikka harkinnassa on monesti ollut. On vaan jotenkin niin vaikea aloittaa, vaikka se varmaan tepsisikin pian. Ehkä.

1-vuotisneuvolassa Elli oli 79 cm pitkä ja painoa oli 10200 g. Eli kymmenen kiloa meni sitten rikki. Minkäs kokoisia taaperoita teillä muilla on? Rokotus laitettiin, Elli ei juuri huomannut koko juttua. Samalla kertaa laitettiin myös influenssarokotus. Illalla oli vähän kärttyisempi kuin yleensä.

Joulu tulee! Tulee vähän erilainen joulu kuin viime vuonna pienen vauvan kanssa. Mulla meni ainakin viime vuonna koko touhu jotenkin ihan ohi. Tänä vuonna oikein odotan joulua! Saas nähdä antaako Elli kuusen olla rauhassa... Vähän pelottaa kyllä että jos se kaataa sen päälleen! Ootteko muut hommaamassa kuusta ihan normaaliin tapaan? Mukavaa joulunodotustsa kaikille! Toivottavasti saadaan taas lisää lunta pian, kun nyt on kaikki jo sulaneet...

Lillis ja Elli 1 v ja reilu 1 vk

Pitääpä kirjotella tännekin kun Lillis kaivoi ketjun esille ;o)

Meillä oli lauantaina 1v synttärit, tyttö sai maistaa kakkuakin ja kyllä kelpasi. Muutenkin ruokapuoli pistetty uuteen uskoon eli päivällinen on aina samaa kun meidänkin, sormiruokana tyttö syö sen minkä syö. Lounas on vielä purkki/soseruokaa ja NAN koitetaan jättää nyt lähipäivinä pois. Heräsin vähä myöhään lisäämään sitä tavallista maitoa aamu/iltamaitoon. Ja iltamaitokin pitäs siirtää puuron yhteyteen ihan hampaidenkin takia ( 8 kpl) mutta ei neiti huoli ei, vasta tunnin päästä puurosta sitten kelpaa. Mites muilla nää maitoasiat?

Minäkään en kaipaa pikkuvauva-aikaa yhtään. Aivan ihanaa aikaa eletään nyt kun tyttö alkaa osata jo kertoa asioita omalla tavallaan. Tukea vasten kävelee ja nyt jo seisoo jonkun aikaa ilman tukea kun unohtaa pitää mistään kiinni. Vähän joka paikkaan kyllä nousee jo seisomaan joten eiköhän se kävelykin sieltä tule, ehkäpä jouluksi ( tai sitten ei ).

Mullakaan ei ole hinkua alkaa etsimään töitä joten ihan hyvillä mielin olen nyt kotona, liiton rahoilla tosin. En tiedä yhtään kuin kauan olen kotona mutta saa aika näyttää sitten millainen tyttö Mintusta vielä kehittyy.

Meillä oli 1v neuvola tänään, otettiin hB ja kolesteroli sekä saatiin rokotus. Influenssapiikkiä meille ei ees tarjottu enkä ois ottanutkaan. Painoa oli 9,7kg ja pituus 73,5cm eli pituutta ois tullu vaan 0,5cm lisää 2 kk:ssa. Tai sitten edellinen mittaus oli väärä mutta mene ja tiedä.

Mullakin meni viime joulu ja oikeestaan koko kevättalvi ihan ohi. Nyt ootan kyl joulua kun viime vuonna en saanu joulufiilistä aikaiseksi ollenkaan. Kuusi mekin kai hommataan nyt kun tilaa on enemmän mutta määkin mietin että mitenkähän sen kanssa sitten pelitellään. Tosin Minttu ei oo mikään sellanen "täystuho" joten voi olla ettei koko kuusi ees kiinnosta. Joulun vierailut tässä mua nyt eniten mietityttää että missä sitä ois aaton, käytännössä siis kotona kolmestaan vai anoppilassa... Tarttee pistää ihan tonttuhattu päähän ja miettiä ;o)

Lunta sais kyllä tulla ja pakkasta, vaikka meillä on vielä lunta maassa jonkin verran. Mutta tämä tahti jos jatkuu niin kohta on musta maa. YÄK!

Hei!

Kivaa kun ootte kaivanu tän jostain.

Aaja: Ei se yksi maitokerta niitä hampaita pilaa. Juoko sen sängyssä vai muualla? peset vaan hampaat sen jälkeen niin ei mitään vaikutusta. Ja kai se on muki eikä tuttipullo mistä hän juo nyt?

joopa täytyykin mennä. kirjotan juttuni myöhemmin

Meillä pestään ( pestään miten pestään eli tyttö järsii harjaa) kylvyssä. Eka siis puuro, sitten kylpy ja sitten pukemisen jälkeen sylissä iltamaito tuttipullosta yhä edelleen ja sitten sänkyyn. Nyt neuvolan jälkeen on kahtena iltana annettu lehmänmaitoa pillimukista puuron kanssa ( määrä jää jonnekin pariin ruokalusikalliseen....) ja kumma kyllä, ei oo huolinu sitten sitä loppua enää kylvyn jälkeen. Pitää vielä pari iltaa testata ja jättää sitten se tuttipullomaito pois. Jos pärjää sillä parilla hörpyllä aamuun asti niin hyvä niin...

Mutta mutta... tuli tuossa mieleen että tuo pullon hylkiminen illalla voi johtua siitäkin rokotuksesta tai sitten kulmahampaat on tulossa. Viime yönä valvottiin 22-01 kun tyttö huuti kaks tuntia putkeen kimakkaa kipuitkua mihin ei auttanu yhtään mikään. Minäkin siinä sitten aloin olla itkunen ja epätoivonen. Ravattiin ympäri taloa, heijattiin sylissä seisaallaan, sängyssä, tuolissa. Yritin nukuttaa syliin, meidän sänkyyn, pinnasänkyyn, jopa vierashuoneen sänkyyn. Ei auttanu. Panadolia annoin heti kun tajusin että nyt on tosi kyseessä, ei auttanu. Sitten se itku vaan loppu ja tyttö alko pirteenä leikkiä puolenyön jälkeen meidän sängyssä. Siitä sitten siirsin pinnikseen, annoin maitoo ja tyttö nukahti viimeinkin yhden maissa. Muuta syytä en sille itkulle keksi kun rokotus. Jännä vaan kun aiemmilla rokotuskerroilla ei ole ollut mitään muuta sivuoiretta kun väsymys.

Kiva kun muutkin on kirjotellu! :)
Meillä juodaan kaikki maito nyt nokkamukista ruokailujen yhteydessä. Lopetin imetyksen viikko sitten. Se meni kyllä tosi kivuttomasti, kun lopetin sillai harvakseltaan, että vikat viikot imetin vain lounaan jälkeen. Ihme ja kumma se aamuimetyskin jäi tosi helposti pois... Hyvä niin. Mä oon vielä antanut semmoista NANin ja tavallisen maidon sekoitusta, mutta nyt kun on enää 5 purkkia NANia kaapissa, ajattelin etten enempää osta vaan sit juodaan ihan vaan sitä rasvatonta maitoa. Ihan hyvin se sekoitus ainakin on maistunut. Yleensä menee n. desi kerrallaan, mutta joskus vähemmän. Alussa Ellin posket vähän punoitti, ja vatsa oli tosi löysällä, mutta nyt tuntuu se alkavan jo menemään ohi.

Toissayönä Elli valvoi klo 00-04, ja mä päätin että nyt tää loppuu... Eilen illalla sit aloitettiin unikoulu. Halittelujen jälkeen laitoin Ellin ihan normaaliin tapaan omaan sänkyynsä, pidin hetken kättä hänen päällään ja sitten lähdin huoneesta. No, välittömästihän se huuto alkoi. Menin minuutin päästä takaisin, huuto loppui heti. Laitoin taas makaamaan ja lähdin hetken päästä pois. Ja taas huutoa. Tätä kesti 1,5 tuntia ennen kuin Elli nukahti. Pidensin pikkuhiljaa sitä aikaa kun olin pois huoneesta, lopussa olin 5 minuuttia pois ja sit taas takaisin lohduttamaan. Huuto kyllä loppui aina heti kun Elli näki mut. Eli mitään oikeaa hätää ei kyllä ollut, kunhan protestoi kun kukaan ei istunutkaan vieressä pitämässä kädestä... Yöllä Elli heräsi vielä vähän ennen klo 03:a, ja sama rumba alkoi. Silloin se kesti "vain" 50 minsaa onneksi, ja mäkin pääsin nukkumaan. Klo 06 herättiin taas, ja silloin mä hain Ellin meidän väliin, missä hän nukkui klo 09 asti. Katsotaan taas tänä iltana miten menee! Kaikkien lukemieni lähteiden perusteella homman pitäis helpottua muutamassa illassa. Se nähdään sitten... :)

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Nostelen tätä nyt jos joku vaikka sattuisi olemaan kuulolla. Taitaa olla niin, ettei meidän lapset enää ole vauvoja ja kaikki ovat jo vähentäneet täällä roikkumista. ;) Mä kyllä luen päivittäin noita muita keskusteluja. Kotona ollessa on aina jossain välissä aikaa nettisurffailulle...

Olettekos muut palanneet töihin? Tai koska aiotte taas mennä? Mä aion palata elokuussa. Toisaalta nytkin jo voisi mennä taas töihin, mutta en raaski vielä laittaa Elliä hoitoon. Syksyllä on sitten jo vähän pakko, kun rahat ei tahdo millään riittää.

Nyt meillä syödään jo kaikenlaista ruokaa. Täytyy kyllä vielä mössätä, kun ei tuo kamalan isoja paloja lautaselta syö. Silti sormiruoka menee hyvin. Mutta jos "oikean" ruuan seassa on isoja kökköjä, niin ne ei sitten menekään. Onneksi saa kuitenkin olla karkeampaa kuin ennen. Ellillä on 8 hammasta (ylhäällä ja alhaalla edessä 4 hammasta). Ne tuntuu olevan suussa ihan "vinksin vonksin" ja hampaiden välissä on raot. Onko muilla samannäköistä? Ja mahtavatkohan suoristua kun lisää hampaita tulee...?

Elli on alkanut viimeisen kuukauden aikana puhumaan tosi paljon. Uusia sanoja tulee koko ajan lisää, ja hän matkii tosi paljon mitä me sanotaan. Jotkut sanat tulee ihan kokonaan, esim. "äiti", "pappa", "pupu", "kukka", mutta sitten on yhden tavunkin sanoja, esim. "pa"=pallo. Isä on vain "is" vähän suhisevalla ässällä. :)

Tuo puhe onkin isoin juttu mitä tässä on tapahtunut. Touhukas ja iloinen tyttönen meillä on. On kyllä alkanut pientä uhmaakin olemaan. Kun joku ei mene niinkuin hän haluaisi, tai jos kielletään jostain, Elli heittäytyy mahalleen lattialle ja huutaa. Onneksi sitä ei kestä kauaa... Kunnon uhmaikää odotellessa! Ah.

Mukavia talvipäiviä kaikille, ja kirjoittakaahan kuulumisia jos täällä käytte!

Lillis ja Elli, pian 1v2kk

Hei vaan, kyllä töihin täällä on palattu n. 3vk sitten, aika on ihan kortilla, ja tytöt on tarhassa ja aika mukavasti sopeutuneet sanovat hoitajat. Yöunet on menneet vähän sekaisin typsyleil, ennen niin hyvästä nukkujasta on tullut yövalvoja ja toinen on vihdoin alkanut nukkua lähes koko yön yhteenmenoon ja nukahtaakin helposti. Sanoja A:lla tulee jo aika monta mutta siskollansa ei vielä tule muuta sanaa kuin kakka ja se tulee joka asian ja tavaran kohdalla. Kova meno on päällä kaiken aikaa ja peräs on pysymistä. Toinen tytöistä ylettyy avaamaan ovet vessaan ja ulos ja heti kun silmä välttää on kaapit myllätty pitkin asuntoa, välillä tuntuu että koko päivä menee vaan ei sanaa hokemalla. Mut ei sen ihmeitä tällä kertaa, uni kutsuu.
starppatar&tytöt 1v2kk ja risat

hei!

Kaivoin tämän tuolta sivulta 12!
Mä en oo töissä, mutta koululla käyn aina joskus. Neiti on siis kotihoidolla ainakin vielä. ensi syksynä voi olla että menee hoitoon jos saan jotain töitä opiskelun ohelle.
Meillä on myös vauvantekohommat meneillään niin toivottavasti ei tarvitse pitkään sitten hoidossa ollakaan.. Pitäisi saada kakkonen tälle samalle äitiysrahalle eli ennen kun tuo täyttää 3v..

Tyttö oppi kävelemään 1v1kk1viikko iässä ja puhe katosi silloin.. Sen jälkeen ei oo sanonu oikein muuta kun äiti. Eilen sain sanomaan anna muutaman kerran. Aikasemmin siis tuli isi, anna, ei ja ehkä jotain muutakin en muista nyt.. ainakin äitintyttö :) Mutta ehkäpä se puhe nyt taas lähtee tulemaan. Hampaita on 2 ylhäällä ja 4 alhaalla. Pitkään oli vaan 2 alahammasta eikä mitään muuta.

Meillä on aika terveenä ollu typy. Oli norovirus tossa tän vuoden puolella, se oli inhottava ku kesti niin pitkään jotain reilun viikon oksentelua ja ripulia. Nuha on ainut mitä muuta on ollu ja hampaiden tullessa nousee lämpö.

Omaa tahtoa ja kiukkua on ollu jo pitkään. Saa raivarin aina jos ei saa jotain tavaraa tms.. Kaukosäätimistä ei enää mutta kaikesta muusta kyllä. Ja on tyhjentämässä aina joka paikkaa. Myös onneksi siivoaa välillä ja tuo joitain tavaroita mitä pyydän.

Ollaan tammikuusta lähtien käyty avoimella päiväkodilla leikkimässä muiden pienten kanssa. En oo sieltä oikein vielä löytäny itelleni kavereita, mutta juttuseuraa siellä ollessa on. Ja tyttö tykkää katselle muiden touhuja. jospa esimerkki auttais ite syömiseen ja puheeseen..

Siis hän ei syö vielä ollenkaan omalla lusikalla. Tai joskus on kokeillu työnnellä lusikkaa suuhun päin.. Eikä syö kovin kökkäreistä. esim 12kk pilttejä pitää mössätä haarukalla. Sormiruokana menee kyllä mikä vaan ja osaa haukkailla esim leipää ym. Ja on juonu itsenäisesti erilaisista nokkamukeista siitä asti kun tuli 1v täyteen. Allergioita ei oo.

Pottailu ei oikein innosta meitä kumpaakaan nyt. Mä en jaksa potalle laittaa eikä neiti yleensä istu kun 2 sekuntia siinä jos laitankin.

Kirjat on ihania ja tuo kaikille vieraillekin kirjojaan luettavaks :)

Ollaan myös kateltu pikkukakkosta ym lastenohjelmia. Nyt jaksaa ehkä 15 min katsoa jos on mielenkiintoinen ohjelma. Tv:n kattominen helpottaa mulla esim tiskikoneen täyttöä ja kokkailua, kun neidin apu ei oo kauheen kivaa, kun vie likaset astiat koneesta ympäri kämppää tai roikkuu jalassa ja kitisee.

Jaahas mitähän muuta meille kuuluu.. en tiiä.. Toivottavasti jaksatte vielä ilmotella itsestänne!

vauvahaaveileva plussa.. ja neiti 1v3,5kk

rytmistä ja unen määrästä tuli vielä mieleen asiaa.. Tyttö on aikasemmin heränny aamulla 9-10 aikaan ja illalla laitettu nukkumaan 22-23.. nyt siirty rytmi pilalle niin että herää joka aamu 7-8 aikaan joka ei oikein sovi meidän muiden elämän rytmiin kun mies tekee iltavuoroa ja siis mäkin haluan hänet illalla nähdä kun aamupäivästä nukkuu niin pitkään. Siis tyttö herää nyt liian aikasin riippumatta mihin aikaan sen laittaa illalla nukkumaan, vaikka klo 24 laittaa niin voi herätä klo 7.. Ärsyttävää, oli niin ihana nukkua kymmeneen.. päiväunet on samoilla paikkeilla pysyny pitkään eli joskus 13-14 alkaen 2 tuntia tai joskus jopa 3.. Yhteensä unta on ollu siis ennen n 13h nyt on 11h.. eikai se voi olla riittävä määrä? moneltakohan neiti sit heräis jos laitan klo 20 nukkumaan?

nukkumisesta myös tämä. Nukkumaan laittaminen on meilä aivan mahtavan helppoa taas, nukahtaa itsekseen sänkyyn, kun käyn vaan viemässä sinne. Sillon 1v paikkeilla oli pitkään sellanen järkyttävä nukutusrumbavaihde, että väh puol tuntia sai kökkiä tytön huoneessa ja pitää kiinni tai hyssytellä tai laittaa makuulleen kokoajan seisomaan nousevaa huutavaa neitiä..Ja heräili yöllä tutin perään tai muuten vaan ihmeasentoon tai seisoi ja huusi..Nyt taas nukkuu koko yön.

Hampaiden pesu ja kynsienleikkaus on hankalaa. Hammasharjaa pitää omassa kädessään vaan ja pureskelee. JA kynsiäleikatessa vaan huutaa ja sätkii.. koira on samanlainen kynsienleikkuussa. Pidetään parinviikon välein kynsienleikkaus päiviä :) naapurit varmaan luulee, että kidutetaan noita..

jospa tässä olisi kaikki..

No ei meilläkään Elli vielä syö itse, eikä pottailukaan suju. Istutan hänet kyllä joka aamu ja ilta potalle (muissa väleissä en viitsi, kun on aika turhaa) ja hän istuu siinä ehkä 10-20 sekuntia ja nousee. Usein pissa on sitten tullut heti sen jälkeen lattialle... Eli neidillä ei ole hajuakaan mitä siinä potalla pitäisi tehdä. ;) Mut eipä kiirettä, kyllä sitä sitten ehtii. Itse syömistä aletaan vasta harjoittelemaan. Myönnän että omaa laiskuuttani (ei jaksais sitä sotkua) en ole hänen vielä antanut syödä itse, mutta nyt on lusikkaa annettu omaan käteen. Ei hän siihen vielä ruokaa itse oikein saa, mutta vie jotenkin sen suuhunsa kun äiti on ensin auttanut sen "täytössä". Katsellaan sitäkin taitoa tässä pikkuhiljaa.

Puhe kehittyy kyllä huimaa vauhtia. Nyt Elli on jo välillä alkanut sanomaan kahta sanaa peräkkäin, eli pientä lauseenmuodostustakin jo on tulossa. Esim. tänään sanoi "pupu (sitten pieni tauko) pusu" ja antoi pupulleen pusun. <3 Sanoja on jo vaikka kuinka paljon, ja kaiken hän matkii mitä sanotaan... Mihin meidän vauva on kadonnut?!?

Elli on nyt vähän flunssainen, nenä vuotaa ja vähän on lämpöä. Tylsää just nyt kun on niin hienot ilmat! Ei päästä ollenkaan ulos. :( No, toisaalta, tämä on oikeastaan eka kerta kun Elli on kipeä, joten ei saa valittaa.

Meilläkin hampaiden pesu takkuaa. Alahampaat (kaikki 4) saa jotenkin pestyä, mutta ylähampaita (niitäkin 4) Elli ei anna pestä ollenkaan. Vetää vaan ylähuulensa hampaiden päälle niin ettei harjalla pääse koskemaankaan niihin... Pikkasen hankalaa siis!

Lempipuuhia kotona on kirjojen katselu, tavaroiden levittäminen, musiikin kuuntelu ja tanssiminen. Ollaan yritetty maalata sormiväreillä pari kertaa, mutta Elli ei tykkää yhtään. Ulkoiltu ollaan pulkan kanssa paljon, kun kerrankin on ollut lunta pitkään! Viime talvena sitä ei juurikaan ollut. Maaliskuussa lähdetään viikoksi pohjoiseen, siellä sitä on sitten vielä enemmän. :)

Lillis ja Elli 1 v ja melkein 3 kk.

Voi ihana Elli, kun puhuu jo lauseita :)
Ootan innolla tuota puheen kehitystä, pienet höpöttelijät on niin suloisia :)
Meillä ei uusia kuulumisia sitten viime kirjoitusteni..

plussa.. ja neiti 1v ja melkein 4kk

Ongin tämän ylös, jos täällä olisi muitakin jotka haluaisi kertoa kuulumisia!
Toivottavasti löytyy! Aajan kanssa kun höpisin syömisistä niin tulitte mieleen :) Mä kerron meidän kuulumiset sitten kun joku on kertonu omansa, ettei oo ihan yksinpuheluketju :)

Pakkohan tänne on kirjottaa kun plussa kaivoi ketjun esiin!! :) Olis tosiaan kiva kuulla muidenkin kuulumisia piiiitkästä aikaa.

Elli "täytti" eilen 1 v 8 kk. Reilun viikon päästä hän on menossa perhepäivähoitajalle hoitoon kun mä aloitan työt. Vähän kauhistuttaa, omatuntoa kolottaa ja jännittää, mutta eiköhän se siitä sitten! Elli on aika reipas tyttö, vaikka viime viikkoina on tullut taas joku äitiäiti-kausi. Haluaa syliin ja ujostelee muita ihmisiä, vaikka ennen ei vierastanut ollenkaan. Toivotaan että hoitoonmeno sujuu hyvin siitä huolimatta...

Puheen kehitys oli keväällä huimaa, ja nyt Elli puhuu ihan sujuvasti. Nelisanaiset lauseet on ihan arkipäivää, ja puhe on tosi selkeää. :)

Aika temperamenttinen tapaus on yhä, tuntuu että "pahenee" vaan. Jokos tässä iässä voi olla uhmaikää? Tai kai voi, meillä ainakin melkein kaikkeen vastataan "eikö" tai "ei" ja helposti Elli saa pikku raivarin aikaiseksi. Mutta yleensä se menee pian ohi, ainakin jos jaksan keksiä jotain mikä vie huomion toisaalle.

1,5-vuotisneuvolassa Elli oli 88 cm pitkä ja painoa oli n. 11,4 kg muistaakseni. Pitkä ja hoikka. Onneksi syö ihan hyvin. Tuossa välillä oli vähän huonompi kausi, mutta nyt menee taas ruokakin hyvin. Syö itse melko hyvin lusikalla, ainakin semmoista paksumpaa ruokaa, esim. muussia ym. Ja sormin syö sitten tietysti myös. Nokkamuki on vielä käytössä.

Tuttia käytetään öisin. Muuten ei anneta, eikä Elli sitä kysykään. Syksyllä pitäisi yrittää jättää tutti pois... Yöt alkaa olemaan jo ihan hyviä, vaikka joka yö Elli kyllä herää ainakin kerran, ja saattaa alkuyöstä itkeä vähän, mutta unissaan siis. Aamuyöllä/aamulla Elli tulee aina meidän väliin. Tai siis haen hänet sinne, kun hän herää. Yöunet on n. klo 20:30-08:30. Ja tulee siis meidän väliin joskus 04:n ja 07:n välillä yleensä. Mä olen ihan tyytyväinen nyt tähän unitilanteeseen, saan nukkua yleensä ihan hyvin sitä yhtä heräämistä lukuunottamatta. :)

Tämmöistä meillä! Muidenkin kuulumiset kiinnostaa kovasti!

Lillis ja Elli

Hei Lillis!
Vieläköhän joku muukin osuis kertomaan kuulumisia?!

Meidän neiti on pian 1v9kk. Tuo ei vieläkään puhu kun joitain sanoja ja "vuh vuh" ja muita eläinten ääniä. Me ollaan kotona, kun mä opiskelen tässä samalla ja meille tulee uusi vauveli vuoden vaihteessa :) Tyttö tykkää hirveesti vauvoista ja eläimistä ja on sellanen hoivaava niin varmaan auttaa innoissaan vauvan hoidossa..

Me jätettiin tutti heinäkuun alkupuolella ja aika rasittava koettelemus on ollu tää tutin jälkeinen elämä.. Melkein 2 viikkoo sai sellasia itkuraivokohtauksia joihin ei auttanu mikään..paitsi lastenohjelmat joskus. Ja siis kohtaus ei tullu siitä tutin kaipuusta vaan esim jos kiellettiin jostain tms. Saatiin siis tutin tilalle uhma. Onneks ne kohtaukset on lieventyny. Ja kun ruokinta ja unet tulee sopivaan tahtiin ei mee kiukkuseks. Tietysti joka kerta suuttuu kun tullaan esim ulkoa sisälle.

Pottailu alotettiin myös tässä ahkerammin. On aikasemmin vaan joskus kokeillu siinä istua, mut nyt istuskelee usein ja on ilman housuja niin pitkään että saadaan pottaan saalista. Ollaan nyt ainakin viikko saatu tosi hyvin kakkoja ja pissejä pottaan. Tekee kyllä edelleen surutta vaippaan, jos se on päällä ja joskus lattialle(kakan), jos en tarkkaile kokoajan, että millon tulee.. Mutta tekee myös käskystä pissin pottaan jos pissi on valmis :)

1,5v neuvolassa typy ei enää ollu pikkuruinen sintti, vaan mä oon lihottanu sen lähelle normaalin yläkäyrää ja pituus oli keskikäyrällä, 12280g ja 81,5cm. Sen jälkeen oon yrittäny olla yliruokkimatta sitä. Jotenki vaan jääny päälle, et se on kauheen pieni ja pitää saada se pakosti syömään ku se oli vauvana sellasta, kun se oli ihan ruipelo :) Syö nykyään ihan hyvin, mutta joudun soseuttaa vielä aika monet ruuat, kun ei ite laita suuhunsa kun tiettyjä ruoka-aineita, jotka siis kelpaa paloina. Syö ite vähän haarukalla ja lusikalla.

Yöt menee hyvin noin 22-9.30 nukkuu yleensä heräämättä. Ei suostu enää käymään nukkumaan yksin vaan huoneessa pitää odottaa niin kauan että on nukahtanu ja sit myös jos herää yöllä pitää mennä ite sinne tytön huoneeseen nukkumaan. Ei suostu nukkuu aamulla yhtään meidän sängyssä enää, saa hirveet raivarit. Ulkopäiväunet meni pilalle alkukesällä ja nukkuu siis sisällä yleensä 15-17. Yllättävän helppoa oli siirtyä sisäuniin.

Joo eiköhän siinä ollu kaikki :)

Plussa ja neiti

ohoh, sattumalta eksyin pitkästä aikaa tänne ja näköjään jotkut meista on jaksanut välillä päivittääkin. Meillä on ikää 1v10 kk ja maailman suloisin pikkutyttö. Lilia on ollut marraskuun alussa jo vuoden päiväkodissa ja hyvin on mennyt. Ei ole paljoa sairasteltukaan. Toki mulla on melkein päivittäin huono omatunto siitä että pitää käydä töissä ja oishan se kiva viettää vaikka puolet viikosta kotiäidin elämäää.. Toivottavasti vielä jossain vaiheessa. Meillä on alkanut nyt tulla lyhyitä lauseita ja päivittäin uusia sanoja.. Nukutaan edelleen joka yö n. 19.30-7.30 omassa huoneessa. Tutti jätettiin alkukesästä ja taisi pari iltaa itkeä, mutta kivutta meni sekin..

Pottailua alettu nyt harjoitella ja aika hienosti muistaaki kakan aina ilmoittaa, pissahan tulee yhtä usein vaippaan ja pottaan..

On aivan uskomatonta miten se rakkaus lasta kohtaan kasvaa päivä päivältä.. Lilia on kyllä meidän elämän valo. Isukinkin kiertäny niin pikkurillin ympärille :) Vähän alkaa olla uutta vauvakuumetta ilmassa, mutta katsotaan mitä elämä tuo.

Neppu ja Lili

Yhteistyössä