Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me saatiin anopilta, (joka oli ostanut työkaveriltaan) tripp trapp syöttötuoli ja ollaan sitä nyt parina päivänä testailtu. Täytyy sanoa että syöttäminen siinä on vielä vaikeampaa kun tytön kädet on koko ajan lautasella ja lautanen lattialla jos en ole joka sekunti vieressä ja valppaana. Mutta alusta lähtien otan sen linjan että lilia saa opetella syömään itse vaikka sotkua syntyykin. Se on niin onnellinen kun joku osuukin suuhun! :)

Aloitettiin nyt yösyötöistä vierottaminen kun lili jostain syystä tuossa vapun jälkeen lisäsi yösyöntejä kun pitkään mentiin sillä yhdellä syönnillä 5-6 aikaan. Kahtena yönä valvottiin kahden aikaan, ensin puoltoista tuntia, sitten 45 minuuttia ja kitistiin, mut viime yönä otti vain huikan vettä ja jatkoi unia saman tien. Sitten kun lili on herännyt toisen kerran viiden maissa niin olen imettänyt, piakkoin koitan kyllä jättää senkin pois. Äitini, joka on lääkäri sanoi että nyt se kannattaa lopettaa, muuten oppii huonoille tavoille ja herättää aina yöllä, puolen vuoden ikäinen vauva kyllä pärjää jo ilman syöntejä.. Niin kai..

Meillä koitetaan nyt ihan kunnolla jatkuvasti nousta konttausasentoon, mutta sieltä lysähdetään aina mahalleen kun ruvetaan siirtämään jalkoja eteenpäin. Luulen ettei lilia aio alkaa edes ryömimään vaan lähtee suoraan konttaamaan. Mahallaan osaa kyllä peruttaa, mutta eteneminen on tosi hidasta, eikä paljon edes kiinnosta. Meillä ei ilman tukea vielä istuta. jos kokeilen että pysyykö jo asennossa, niin lili huomaa aina varpaansa ja haluaa katsella niitä lähempää joten kallistuu liikaa eteenpäin.

Nyt lattialla taas turhaudutaan joten pitää mennä

Neppu ja lilia 6,5kk

Meidän neiti kyllä istuu ihan tukevasti lattillakin yksinään. Neuvolan täti sanoi tytön 5kk neuvolassa että voi alkaa istuttaa kun niin tukevasti pysyy paikallaan ja selkä on suorassa.
Meillä on nyt 3 viikkoa ryömitty ja nyt neiti pääsee jo hetkessä huoneesta toiseen ja vaeltelee yksinään ympäri kämppää, ihan kiva että viihtyy yksinään=)
Konttausasentoon on noustu ehkä viikon verran, mut ei taida ihan vielä olla konttaamisen aika.
Vilkutusta ollaan harjoiteltu kanssa...

Yöt on ihan kauheita, en tiiä johtuuko tosta liikkumaan oppimisesta mut 3 kertaa yössä syödään ja muuten sit kitistään ja piehtaroidaan koko ajan. Päivisin nukkuu 3-4 päikkärit tunnin-2 kerrallaan.
En tiiä miten noita päikkäreitä sit esim vähentäis et sais yöt sujumaan paremmin...
Jotain unikoulua on kohta pakko pitää, rupee olee tosi raskasta. Ja esikoinen kans temppuilee omien päiväuniensa kanssa ni ei itse ehdi päivisinkään lepäämään... huoh...

Mukavaa juhannusta kaikille, toivottavasti ei ihan hirveesti sada!!!

Lness ja tyttö tänään 7kk

Heip!

Ei oo taas ollu aikaa kirjotella. Meillä oli kesäloma. Käytiin sukuloimassa kotimaassa. Reissussa tyttö nukkui ihan ok ja söi välillä hyvin ja välillä huonosti. Kotona sit nukkuminen oli vielä vähän sekasin ja tyttö sai yskän ja eka hammakin tuli samaan aikaan niin oli tosi kiukkunen typy eikä halunnu syödä oikein mitään. sitten kun flunssa meni pois ja hammas tuli esiin on taas alkanu syömään.

Neiti syö aamulla tissiä ja reilun 1dln velliä ja nukkuu hetken ja syö pikkuannoksen puuroa ja hedelmäsosetta ja päivällä syö ison pilttipurkillisen verran kasvislihasosetta, välipaloja en oo antanu enkä toista soseateriaa vaan päivällä yritetään juoda tuttelia ja illalla syödään iso puuroannos ja hedelmäsosetta ja ennen nukkumaan menoa vielä vähän tuttelia.

Tyttö vierotti ite ittensä kaikista muista imetyksistä, aamulla suostuu syömään tissiä. Mä olisin halunnu imettää myös päivällä ja illalla pitempään. Pumppailin aluks mut ei sitä jaksa kovin pitkään.. Kuukautisetkin alko just. Varmaan olisivat pysyneet poissa pitempään jos ois saanu imetettyä.

Meillä oli joku reilu 7kk neuvola, tyttö painoi 6740 ja oli 66,5cm pitkä, oli kasvanu taas hyvin omalla käyrällään joka on kai -10 tai jotain en muista.. Hän on oikeakätinen ja osaa pinsettiotteen. Ei istu, eikä ryömi. Kovasti yrittää päästä lattialla eteenpäin, mutta ei vaan tajua mitä jaloilla pitäis tehdä. Menee taaksepäin ja on pyöriny kompassina varmaan 4kk alkaen. Ei siis pysy lattialla paikallaan, mutta ei kyllä pääse sinne minne haluaiskaan.

Tyttö sanoo sanoilta kuulostavia juttuja, en tiedä tarkottaako niitä. Sanoo anna, äiti, tissi, isi.. tai lähinnä annaannanannannaa..ja äitiäittäitäitäi..ja isiiiisiiiiishhh.. Myös muita äänteitä tulee. ja kiljuu ja karjuu ja kujertaa ja murisee ja ärisee..

Meillä on jotain viikon ollu syöttötuoli ja siinä onkin tosi kiva istua ja syödä. Mulla vaan menee hermo kun heittelee tahallaan kaikki tavaransa esim korpun lattialle tuhat kertaa ja suuttuu jos sille ei hae sitä.. Joko teidän pienet on keksiny lattialle pudottelun?

Ostettiin myös matkarattaat. Otin Gesslein swift sataanvarjotyyliin taittuvat jotka on vähän quinnyjen näköset. ei mee ihan makuuasentoon ja ei oo turvakaarta.. en tiiä miks ihastuin niihin niin että oli pakko ottaa ne. Makso 199e. Niissä oli kantokassi mukana ja menee mukavan pieneks. Pyöriä on 4 ja ne on ihan ok mutta tuskin kulkee sohjossa yms. Takuu oli pitkä 2 vuotta kun muissa oli jotain 6kk yms. ja painoraja oli ehkä 25 kg kun monet on 15kg tms.. oon ihan innoissani noista.. Ärsytti nuo yhdistelmät kun ne on niin isot ja painavat. Olis pitäny tajuta ottaa jotkut kevyemmät sillon..

Neidin jalat nuosee vaunuista..pitää hakea se sisälle..

unohtui:

Meillä tyttö kanssa oli varastanu kaupasta, lastentarvikeliikkeessä oli ottanu pienen muoviauton.

Ja mummolassa ollaan keinuttu sisällä kangaskeinussa ja omassa pihassa tyttö on keinunu mun sylissä ja nyt saatiin hyppykiikku(tiedän että sitä ei sais käyttää)lainaan ja ostettiin myös sellanen kangaskeinu itellekin. Laitettiin hyppykiikku niin ylös että se on vaan sellanen roikkukeinu kun jalat ei yltä maahan. Tykkää tosi paljon roikkua siinä. Muut keinumiset on vähän epämukavia kun ei osaa istua tukevasti..

En ole aiemmin osallistunut näihin keskusteluihin mutta nyt tulin kurkkimaan josko löytyisi jotain ihastuttavia taikakeinoja öitäni helpottamaan. Tyttö tulee 1.7 8kk ja on pelkkää touhua ja puhtia koko pieni ihminen. On nyt kontannut reilun kuukauden ja puolessatoista kuukaudessa saanut 6 hammasta. Luulen, että tuo konttaamisen ja seisomaannousemisen oppiminen ovat syitä hankaliin öihin. Tyttö piehtaroi sängyssään ja vähän väliä seistä tönöttää siellä leveä hymy naamallaan, söötin näköinen on kyllä mutta, kun unet on itsellä jääneet supervähäisiksi toukokuun alun jälkeen niin ei öisin juuri söpöys itseä hymyilytä, etenkin kun päivisin tyttö konttaa, kiipeää ja seisoo yhtenään ja koko ajan pitää vahtia. Viimeisten parin viikon aikana tyttö on myös halunnut öisin rinnalle pari kolmekin kertaa, vaikka syö ihan kunnolla kiinteitä päivisin ja vielä puuroa ennen nukkumaanmenoa.
Eli onko muilla samanmoisia yöhulinoita? Ja niitä taikakeinoja?

Juhannus tuli ja meni. Sadetta pideltiin mökillä, mutta oli oikein mukavaa vaihtelua arkeen silti! Olishan siellä voinut pidempäänkin olla, mutta miehellä oli taas maanantaina työpäivä...

Meillä on nuo yöhulinat hiukan helpottaneet, vaikka hirmu touhuaja on meidänkin neiti. Ei ole hetkeäkään paikallaan, ja on oikea "hangon keksi", yhtä hymyä. Kitinääkin toki välillä... Oon saanut öisin nyt itsekin nukkua pidempää pätkää, ja yösyönnit ovat jääneet yhteen (joskus 02-06 välillä tätä nykyä). Elli ei siis vieläkään täysiä öitä nuku. Nukkumaan menee 20:15 tienoilla, ja 23-24 aikoihin herää lähes joka ilta. Eilenkin piti puoliltaöin kauheaa huutoa isälleen, rauhoittui mun syliin pystyasentoon ja sain nukahtamaan sitten sänkyynsä. Sen jälkeen hän tekikin enkat ja heräsi vasta 5:40 seuraavan kerran! (Aiempi ennätys oli klo 05.) Olin ihan äimänä. Imetin, ja otin meidän väliin, ja nukuttiin 9:30 asti, tosin välillä Elli heräsi vielä kerran, mutta nukahti aika pian uudelleen. Meillä nuo "yöhulinat" on lähinnä sitä, että herään siihen kun Elli touhuaa sängyssään - yleensä löydän hänet vatsallaan sängyn jalkopäästä. Meillä ei vielä istuta eikä nousta seisomaan, eikä ryömitä eteenpäin. Peruuttaa Elli osaa jo hienosti. :) Ja nyt hän on jatkuvasti konttausasennossa ja "nytkyttää" itseään, tai sitten nousee ns. karhukävelyasentoon. Mutta eteenpäin ei siis pääse. Mä luulen, että meillä jää ryömiminen kokonaan väliin ja pian opitaan konttaamaan. Niin, ja hampaita Ellillä ei vielä ole, eikä näyttäis olevan ihan heti tulossakaan. En ainakaan näe enkä tunne ikenissä mitään.

Saatiin syöttötuoli tänään postissa, mutta se odottaa vielä kokoamista. Saa nähdä miten syöttäminen siinä sitten onnistuu, kun neidin pää pyörii koko ajan. Hän on nyt keksinyt pään heiluttamisen, ja teki sitä tänään sängyssäkin ennen kuin rauhoittui. Niin, ja lattialle pudottelun Elli keksi pari viikkoa sitten. Nyt on tosi kiva heitellä lelua tms. kädestä lattialle ja odottaa että äiti nostaa sen... Sit hihkutaan ja taas heitetään. Tai jos joku lelu kyllästyttää niin se lentää kyllä kaaressa.

Repiikö teidän pikkuiset teitä hiuksista? Elli on ihan mahdoton (ollut jo pitkään). Ja hän myös nipistelee ja raapii, aika ikävää varsinkin aamuisin kun itse yrittää vielä levätä, ja toinen repii ja raapii... Sormet on myös jatkuvasti menossa mun suuhun tai korviin tai nenään. Mulla on käsivarsissa muutama mustelmakin kun neiti on oikein tarttunut kiinni pikku näpeillään. AUTS.

Toivotaan että aurinko alkaa taas pian lämmittämään!

Lillis ja Elli 7 kk 2 pv

Meillä oli eilen 8kk:n neuvola + lääkäri. Painoa oli tullu hieman vajaa kg ja se on nyt 9060g ja pituutta oli tullu 3cm ja Jere on nyt sitten 75,2cm pitkä. Samalla tavalla kasvaa kuin tähänkin mennessä eli paino käyrä tasasta suoraa ja pituus käyrä nousee. Kaikki oli ok ja niinkun pitääkin.

Siirryttiin syömään syöttötuoliin ja ihan hyvin menee ja Jere ei oo ainakaan vielä ruvennu pudottelemaan tavaroita lattialle. Siinä vaan pörisee ja hakkaa/taputtaa pöytää aika voimallakin välillä. Alas on nyt tulossa 2 hammasta, selkeesti ovat jo kyllä näkyvissä.

Plussa, mukava kuulla ettei Jere oo ainut joka tekee "omia ostoksia" :D

Meillä yöt on vielä rauhallisia kun Jere ei oo lähteny liikkeelle eikä nouse ylös. Ainoastaan välillä joutuu vähän asentoo korjaamaan. Niinhän se kuulemma on, että kun noustaan ylös niin sitä tapahtuu sitten myös yöllä... neuvolassa vaan sanottiin, että lapsi lasketaan sitten vaan takas alas ja sanotaan, että nyt nukutaan. En tiedä taikakeinoista tai mikä siihen sitten hyvin auttais.

KM & Jere 8kk+2päivää

Viime yönä Elli nukkui periaatteessa koko yön!! Itkeskeli tosin puolenyön aikaan, mutta mies sai tutilla rauhoittumaan. Ja sitten hän heräsi vasta klo 6:20! Mahtavaa! :) Sen jälkeen torkkui vielä meidän välissä klo 8 asti. Toivottavasti tämä meininki jatkuu.

Meillä on nyt viikon sisään opittu päristely. Muistan että täällä muut päristeli jo ajat sitten... Nyt meillä kuola valuu kun tyttö päristelee ihan innoissaan. :D

Lillis ja Elli 7 kk 4 pv

No eipä tulleet jäädäkseen nuo paremmat yöt... Nyt väsyttää! Elli nukahtaa illalla kyllä yleensä hyvin kuten tähänkin asti, tosin nykyään vaatii mua istumaan sängyn viereen, vaikka ennen nukahti itsekseenkin. Nyt ei osaa yksin oikein rauhoittua. Isi ei edelleenkään kelpaa nukuttajaksi. Sitä, että isi nukuttaa, aletaan ens viikolla harjoittelemaan kun miehellä alkaa loma... Varmaan kivaa huutoa pari iltaa tiedossa. Mut mulla ei enää pää kestä sitä että hoidan kaikki nukutukset ja yöheräämiset. Viime yönä meinas ihan totaalisesti mennä hermot. Nyt on nimittäin kolme yötä ollu sellaista, että Elli on herännyt puolenyön aikaan, ja siitä on mennyt parikin tuntia ennen kuin hän on kunnolla nukahtanut uudelleen! Tuo puolenyön aikaan herääminen on ollut ihan tavallista tähänkin asti, mutta Elli on nukahtanut yleensä aika pian tutin avulla ja pienellä silittelyllä. Nyt ei sitten millään! Ei välttämättä itke kauheasti kun olen vieressä, mutta ei vaan nukahda. Viime yönä ehdin pari kertaa jo luulemaan että hän nukkuu, ja menin takaisin sänkyyn, mutta viiden minuutin päästä alkoi itkua taas kuulua. Pääsin sitten kahden aikaan sänkyyn ja sain jopa nukkua 2 tuntia, kunnes taas herättiin. Sitten otin hänet meidän väliin, mutta loppuyö/aamu oli tosi levotonta, enkä nukkunut koko yönä kuin ehkä 4 tuntia yhteensä. Ja pätkissä. Pari edellistä yötä on ollu aika samanlaisia. Mistä tuo mahtaa johtua? Onko muilla vastaavaa yövalvomista? Mä en ymmärrä miten tuo tyttö jaksaa kun nukkuu itsekin aika vähän. Päiväunet eivät ole silti pidentyneet, vaan neiti vetäisee puoliltapäivin n. 1,5 h unet, ja nyt 16-17 aikaan 30-40 minuuttia. That's it. Mietin, että ehkä hampaita on tulossa vaikkei hän ikeniään tunnu aristavan. Etummaiset alahampaat ainakin pullotavat ikenen alla. Jos tää hampaiden teko on tämmöstä niin mä en jaksa... Meillä on aina yöt olleet katkonaisia, mutta nyt menee jo vähän liian vaikeeksi. :(

Eilen Elli oppi ryömimään jotenkuten. Liukkaalla lattialla (ei siis matolla) hän raahaa itseään käsillä eteenpäin, JOS on jotain oikein mielenkiintoista näkyvillä. Esim. kaukosäädin. Muuten hän yrittää kovasti kontata, ja menee koko ajan karhukävelyasentoon ja yrittää liikuttaa jalkojaan, mutta ei siitä mitään tule... Peruuttäminen sujuu aika hyvin, ja häntä saa vähän väliä olla pelastamasta sohvan tai pöydän alta, kun ei pääse raukka itse pois.

Kirjoitelkaapa muutkin kuulumisia ettei tästä tule mun henkilökohtainen valitusketju! ;D

Lillis ja Elli 7 kk 1 vk

Ikävää tuo kun vauvat ei nuku. Se on niin rankkaa jos ei ite saa nukuttua sitten ollenkaan.. En osaa kyllä mitään vinkkejä antaa. Meillä tyttö on alkanu nukkua 12 tunnin yöunia! On kyllä mukavaa kun saa omaa aikaa. Ainakin se auttaa yöuniin että päiväunet on tarpeeksi lyhyitä. Korkeintaan 2 tuntia putkeen kannattaa antaa nukkua päivällä. Ja sitten ei enää lähellä nukkumaanmenoa kannata nukkua päiväunia, ainakaan pitkiä. Ja yöllä ei enää tän ikänen tarvii rintaa jos on syöny puuron tms nukkumaanmennessä.. Kokeilkaa tarjota esim vettä yöllä jos lapsi haluaa rintaa.

Meillä oli ikävä aamu.. Tyttö ei suostunu enää ottamaan edes aamutissiään. :( Huuudatin sitä sitten tunnin sen rinnan kanssa kun maitoo olis ollu ja en haluais vielä lopettaa kokonaan imettämistä.. Sitten oli pakko antaa velli kun ei toiminu mikään tarjoilutapa. Olisin halunnu jatkaa edes tota aamutisseilyä jonnekin 1,5 vuotiaaks, mutta toinen ei tee muuta kun kirkuu hysteerisenä jos yrittää tarjota.

Tyttö istuu nyt jo aika pitkään ilman tukea ennen ku kaatuu.. Jotain minuutin ehkä. Saa heiluakin jo jonkun verran. Joka päivä istuu paremmin. Ei ryömi. Peruuttaa joskus. Nousee konttausasentoon, mutta ei liiku mihinkään paitsi joskus siitä mittarimadolla taaksepäin.

Ja neidillä on 2 alahammasta. Joku hammas on varmaan tuloillaan taas. Tyttö on kiukkunen. Nyt on jotain näppyjäkin..Voi olla hikinäppysiä tai sitten jotain hampaisiin liittyviä.. Naamassa ja käsissä.

Miten teillä on vaippaalueen iho kestäny lämpösiä kelejä? Meillä meni heti toukokuussa vähän huonommaks. Ei oo kauheen pahana, mutta punottaa ja on kuiva edestä.

Hiuksista repiminen on tosi hauskaa tytön mielestä. Kaikki muutkin karvaset jutut on ihania esim koirat joil on turkkia naurattaa ihan kauheesti. Niin ja silmät ja nenät ja muut pitää kanssa repiä kaikilta. Ja vaatteista repiä.. ja omaa pimppiään repii ihan innoissaan. Jos on kynnet pitempinä niin tulee kunnon jälkiä.. Koiran korvia on kanssa hauska repiä.. Ja jos käsittelyn kohde sattuu päästämään jonkun kiljahduksen niin se on vielä hauskempaa..

Alennusmyynneistä ollaan käyty ostelee ihania mekkoja ja housuja ens kesäks ja nytkin sopivia. Paitoja tai bodeja en oo ostellu isompia ku en tiiä kummat on kätevämpiä tulevaisuudessa.. Esim sitten kun kävelee.. Kumpia te joilla on isompia lapsia ootte käyttäny? tai millon paidat on tullu bodien tilalle? Niin ja tekeekö puolipotkareilla mitään enää? pitäiskö saada tarrasukkiksia ja-sukkia heti ku nousee pystyyn? ja pysyykö sukat jalassa vai onko ne tarrasukkikset sit ainoot järkevät? Ja mistähän jotain tarrasukkiksia saa noin pienelle.. Meil on 70senttiset vaatteet nyt käytössä tai 68 lähinnä ja jotkut on isoja.. Varmaan ei ehdi hirveesti kasvaa siihen ku kävelee et oisko jotain 74-80 senttisiä tarrasukkiksia jossain? vai pidänkö vaan ilman sukkia sit..? talvella tääl on ainaki liian kylmä lattialla varmaan.. Onpa mullakin ongelmat noitten vaatteiden kaa.. Haluaisin vaan ostella niitä jo valmiiks kirppareilta ja aleista ja tutuilta ettei tarvii kaikkia ostaa kerralla sitten ku tarvii..

ootteko jo miettiny töihin paluuta tai uusia vauvoja tms? Mulla loppuu heinäkuussa äraha ku pidin sen yhen kkn ennakkoon.. Eli opiskeluhommat alkaa elokuussa kesätentillä.. Ja sit jatketaan kotihoidontuella ja opintotuella kitkutellen. Yritän opiskella lähinnä tenteillä ja hoidella tyttöä samalla. Vauva olis haaveissa jo.. Mies ei vielä halua toista.. Mutta sain suostumaan että vuoden päästä alotetaan yrittäminen.. Kun ehtis syntyä ennen ku eka täyttää kolme niin saisin tota parempaa ärahaa sit. Töitä en oikein haluis nyt tehdä kun haluaisin olla kokoajan ton tytön kaa kun se on niin ihana ja vaan kerran pieni ja vauvat on kyllä niin ihania.. Mä oon huomannu että lapset on ehdottomasti "mun juttu" siis parasta mitä on olemassa.. Ainaki tähän asti ollu, en tiiä miten sit ku alkaa uhma ym, mutta vauvan hoito on kyllä aivan ihanaa ja rakastan olla kotona ton kaa enkä haluis mitään muuta tehdäkään enkä lähteä mihinkään.. Enkä mä osaa olla yhtään erossa tosta typystä.. En oo oikeestaan käyny missään ilman sitä nyt puoleen vuoteen. joo varmaan riittää jo tää höpöttely..

Mukavaa kesän jatkoa! Ja toivottavasti ne vauvelit alkais nukkumaan paremmin!

plussa ja neiti 8kk+2päivää

Meillä kans menee yöt heräillessä.
Kasilta tyttö menee nukkumaan, herää puolen yön huiteilla ja syö, sit kolmen maissa syö ja 6-7 ylös. Kolmet päikkärit nukkuu, tunnin aamupäivällä, 2 tuntia puolilta päivin ja vielä puolentunnin-tunnin tirsat iltapäivällä.
Pitäis varmaan tota veden antamista kokeilla, josko sillä rauhottuis. Syö kuitenki sen 5 ateriaa päivässä + imetykset ni ei pitäis nälkä olla...

Me käytiin allergiatesteissä maanantaina. Tytöllä on ollu pitkään pientä nuhaa ja yskää ja ihottumaa käsivarsissa, jonka oon tulkinnu vaan kuivaks ihoks. No lääkäri oli sitä mieltä et jotain allergiaa on ja et korvatulehduksetkin on voinu johtua siitä. Nyt sit odotellaan tuloksia 2 viikkoa ja silläaikaa vältetään kotimaisia viljoja. Ärsyttävää kun ei itsekkään saa leipää syödä... No toivottavasti ei oo pahoja allergioita!!

Neiti ryömii jo kovaa vauhtia, on hetkessä toisessa huoneessa. Istuu pitkiäkin aikoja itsekseen ja siitä sit lähtee ryömimään. 2 hammasta on alhaalla.
Ruokapöydässä on kans keksiny ton tavaroiden heittelyn ja äiti senkun nostelee... Tänään tyttö ryömi pöydän alle ja löysi sieltä isoveljensä pizzapalasen, jonka heti laitto suuhunsa... Eikä ees irvistelly, naureskeli vaan kun mä konttasin sitä pois hakemaan=)
Varpaita laittaa suuhun ja tukasta repiminen on kans hittijuttu.

Noista vaateasioista, mä lopetin bodyjen käytön siinä vaiheessa kun alettiin harjottelee vaipattomuutta, 2 vuoden tienoilla. Makuasioitahan noi on, mun mielestä oli ihan hyvä pojan kanssa vielä pitää bodya sinä syksynä kun täytti lokakuussa 2. Kesällä ne on ehkä kuumia, siis jos ilmakin sattuu lämmin olemaan...=)
Puolipotkareita voi käyttää ns pitkinä kalsareina talvella, siihen sit liukuestesukka päälle.

Liukuestesukkia on hyvä olla kun pystyyn noustaan, voi ostaa myös jotkut tossut. Semmoset vanhanajan jumppatossut on hyviä, niissä on tosi pitävä pohja.
Ehkä ostaisin tavallisia sukkiksia, kun jos on liukueste sukkiksessa ja siihen vielä esim talvella laittaa sukat päälle ni on sit tuplajarrut.

Meillä on 70- 74cm vaatteet käytössä, menee varmaan tän kesän.

Lapsiluku on meillä täynnä, näillä on tasan 2 vuotta ikäeroa ja luulen et se on ihan ok sit jatkossa ainakin kun osaavat yhdessä leikkiä. Jos osaavat...

Mitäs muuta. Huomenna ois miehellä vika työpäivä, sit pääsee lomailemaan. Lähdetään viikoks asuntoautolla kiertää, saas nähdä miten muksut viiihtyy. Ja miten sitä itse jaksaa olla 24/7 jos kovasti kitisevät....
Kun nyt vaan tulis kesäisemmät ilmat ettei tarvis sateessa hengailla!!!

Että aurinkoa odotellessa, kirjoittelemisiin!

Lness ja tyttö 7,5kk

Nukkumisesta... Nyt meni 3 yötä ihan loistavasti, kun oltiin reissussa ja tyttö nukkui mun vieressä. Parina ekana yönä söi vasta 04-05 aikaan, ja viime yönä vasta 7:30, eli koko yö meni syömättä! (Ajattelin että yösyötöt jäisivät näin pikkuhiljaa itsekseen pois, mutta jos ei jää, niin elokuulla voisi sitten jättää yöllä imettämättä ja koittaa muita konsteja.) Ja muutenkin nukkui siis paremmin, eikä heräillyt niinkuin kotona. Mut en silti haluais kotona alkaa perhepedissä nukuttamaan. Elli nukkuu päivällä siis yhteensä vain n. 2 tuntia, eli päiväunista ei voi enää karsia. Ja kahdet unet päivällä, yhdet n. 1,5 h ja toiset n. 30 min. Jos pitäis yrittää valvottaa myöhempään, niin sit pitäis ottaa kolmannet päiväunet takaisin, mitä mä en myöskään halua. Elli jaksaa olla hereillä n. 3 tuntia kerrallaan, ja sekin tekee joskus tiukkaa. No, mutta katotaan nyt taas kun ollaan kotona, että miten ne unet menee. Aina sopii toivoa että parempaan suuntaan mennään! Sainpahan ainakin reissussa nukkua itsekin paremmin!

Lillis ja Elli 7,5 kk

No kyllähän se Jerekin kaikenlaista pudottelee syöttötuolista... aikasemmin ei vaan ollu hirveesti mitä pudotella. Nyt eniten pudottelee vesipulloaan ja hirvee huuto kun se päätyy lattialle ja myös sillon kun sen ottaa pois. Tuntuu olevan tärkee juttu pojalle.

Jere nukkuu edelleen ihan hyvin, välillä joutuu käymään laittamassa tutin alkuyöstä ja satunnaisesti keskellä yötä jos herää, mutta unet jatkuu sen jälkeen. Välillä herää aamulla klo 5-6 ja jokeltelee aikansa ja sitten nukahtaa uudestaan ilman sen kummempia juttuja.

Viime viikonloppuna vietettiin miehen kanssa parisuhdeaikaa eli oltiin viikonloppu Tampereella ja Jere oli mummolassa hoidossa ja kaikki meni hienosti eikä ollu mitään ongelmia paitsi tietenkin oli hirvee ikävä poikaa, mutta sen nyt arvas etukäteen. Oli kuitenkin mukava ottaa vähän kahdenkeskistä vapaata. Ens viikonloppuna lähdetäänkin sitten Kuusamoon koko poppoo ja myös vanhempani eli Jerelläkin on siellä vahtijoita jos/kun haluaa käydä uimassa yms.

Jerellä on hyvä iho kaikenkaikkiaan eli myös vaippa-alueella onneksi.

Jere repii myös hiuksia ja miehen rintakarvoja :-) ihan innoissaan ja onkin kovaa kiinni ja välillä ei meinaa saada pikkunyrkkejä irti ollenkaan. Tekee aika kutaa niskavilloissa :-D

Töihin paluu koittaa 15.9 ja Jere silloin melkein 11kk. On vaan pakko mennä kun on asuntolainaa ja kodinhoidontuki on niin olematon. Mekin kun ollaan vielä kateltu omakotitaloa eli sellanen haluttais lähitulevaisuudessa. Nyt asutaan rivarissa. Oon hakenu Jerelle perhepäivähoitajaa ja sain suosituksena 2 nimee ja toivottavasti pääsee jommalle kummalle niistä. On onneks mukava työpaikka ja pomo ja oon jo käyny jutteleen, että pääsisin töistä viikolla kolmena päivänä klo 16, olis 1 vapaa ja perjantaina voisin olla illassa( klo 19.15 asti) kun mies pääsee aikasemmin ja lauantain voisin olla töissä (työaika 10-16) kun mies sillon vapaalla. Eli Jere olis hoidossa sitten 4 päivää viikossa. Pomo oli ihan, että se sopii ja on vaan järjestelykysymys eikä tuota ongelmia... mahtavaa! Jos ei olis sopinu noi työajat niin en tiedä mitä olisin tehny. Toinen lapsi kuuluu myös ihan lähivuosien suunnitelmiin.

Yösyönnistä, neuvolassa ne meinasivat, että 6kk:n iässä vauva ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Itse lopetin yösyötön 7,5kk:n iässä kun Jere vieroitti itsensä lopullisesti rinnasta.

Lattialla Jere menee hirveää vauhtia napansa ympäri ja nostelee takapuoltaan. Vähän liikkuu välillä muttei varsinaisesti ryömi vielä. Kävelytuoliakin olen vähän kokeillut ja sillä liikkuu taaksepäin muttei eteenpäin.

KM & Jere 8,5kk

Meillä menee tosi vaihtelevasti nuo yöt. Yleensä heräilee joskus 22 vaatimaan tuttia tai itkee unissaan kun on käntyny konttausasentoon ja hätääntyy että miten pääsis takas. Joinain öinä herää vasta 7 aikaan syömään tai kokonaan, mut joinain öinä neljän aikaan. Yritän yleensä antaa sillon vaan vettä ja tutin, mut ei yleensä suostu nukahtamaan jos ei iskä siinä rauhottele. Kai lili haistaa musta maidon ja päättää ettei nuku ilman syöntiä sillon. Meille kans sanottiin neuvolassa et puolen vuoden jälkeen ei tarvi yösyöttöjä. En kuitenkaan stressiä ota siitä, kyllä ne selvästi on loppumaan päin.

Hampaita meillä ei vielä näy, eikä ilmeisesti vaivaakaan vielä.

Lilia ei varmaan alakkaan ryömimään vaan suoraan konttaamaan. JOtenkin kyllä liikkuu paikasta toiseen, lähinnä peruuttamalla ja kierimällä, mutta pääasiasssa vaan nousee konttausasentoon ja turhautuu kun ei pääse eteenpäin vaan tömpsähtää aina naamalleen. Nyt on selvästi myös yritystä kääntyä konttausasennosta istumaan, kerran tai pari on vahingossa onnistunut. Tosi aktiivinen tyttö kyllä on, kun jatkuvasti jotain puuhaa, nauraa ja liikkuu. Ei pääse lihomaan. Ens viikon alussa on neuvola kerronpa sit taas kuulumisia.

Neppu ja lili 7 kk 1vk

Eka yö kotona reissun jälkeen meni hyvin - Elli heräsi klo 04 mutta nukahti ilman imetystä. Sit heräsi vasta 7:40, eli taas meni yö imettämättä! Mutta viime yönä sit olikin ihan toinen juttu... Elli alkoi tekemään hammasta tuohon eteen alas, oli koko eilispäivän kärttyinen ja yöllä itkeskeli vähän väliä. Otin hänet sit meidän väliin jo puoliltaöin, ja nukkui siinä vähän paremmin. Klo 02 ja 05 itki vähän enemmän, silloin kahdelta imetin, mut viideltä sit sylittelin rauhalliseksi. Aamulla kokeilin ientä, ja kyllä siellä terävä hammas tuntuu. Ei näy juuri vielä muuta kuin ikenessä reikä, mutta tuntuu siis. Että aina sit tulee jotain mikä pilaa ne hyvät unet...

Meillä ryömitään nyt paremmin ja paremmin. Hiukan saa raahattua itseään eteenpäin matollakin, mutta liukkaalla lattialla kiskoo itseään käsillä eteenpäin jo aika nopeastikin. Konttausta on yrittänyt kolmisen viikkoa, mutta ei ole tajunnut sitä tekniikkaa. Hytkyttää vaan, ja nousee karhukävelyasentoon. Kädet ei ymmärrä liikkua eteenpäin. :) Muutaman kerran Ellikin on mennyt istumaan konttausasennosta, mutta ei viihdy siinä kauaa.

Saatiin syöttötuoli vihdoin kasaan eilen... Syötöt siinä on sujuneet toistaiseksi ihan hyvin. Tosin lämmin ruoka tuntuu vaivaavan niitä tulevia hampaita, ja Elli itkeskelee syödessään. :( Viileät hedelmäsoseet menee paremmin alas. Maissinaksuja tarjoan silloin tällöin, mutta ei oikein tykkää niitä työntää itse suuhunsa. Jos minä taitan palasia ja laitan hänen suuhunsa, niin syö ne kyllä. Pitäis alkaa varmaan monipuolistamaan ruokavaliota enemmän, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi... Kalaa ei olla vielä kokeiltu. Eikä kananmunaa. Ja sit vois alkaa jotain mausteitakin käyttämään ruuissa (tilliä, persiljaa ym.) Ootteko te jo maustaneet vauvojen ruokia jotenkin?

Lillis ja Elli 7 kk 3 vk

Tänään meillä on kitisty vähän enemmän ja Jere haroo korviaankin aika usein joten päätin käyttää terkkarilla varmuuden vuoksi, mutta korvat ok. Saattaa johtua hampaista noi jutut kun musta tuntuu, että ylöskin alkaa kohtaa tulemaan hampaat kun ikenet siitä edestä vähän turvoksissa samalla tavalla kun oli alhaallakin ennen hampaitten tuloo.

Ei oo tullu vielä oikein maustettua ruokia, vaikka oonkin sitä jo miettiny... sipulia oon käyttäny, mutta muut on vielä jääny.

KM & Jere

Me ollaan kotiuduttu sieltä Kuusamosta ja tosi hyvin meni reissu. Autolla taas matkattiin ja vajaa 10tuntia meni matkaan taukoineen. Jere ei nukkunu autossa ihan niin hyvin kun Levin reissulla. mutta ihan ok meni automatka ja ei nyt mitään hirveetä kitinää ollu.

Käytiin kiertämässä pieni karhunkierros, joka on n. 12km ja Jere teki sen kierroksen kantorinkassa, joka oli lainassa. Oli kyllä ihan kätevä laite
. Itellä mulla on Patapumin kantoreppu mikä on hyvä pikkumatkoilla, mutta tuolla oli kyllä kunnon rinkka paikallaan.

Lisäksi käytiin laskemassa koskee, mutta sinne Jere ei päässy mukaan :-) Se oli hieno kokemus ja vähän tuli siinä menossa myös kastuttua. Mun vanhemmat oli siellä myös eli Jere oli hyvässä hoidossa sillä välin.

Jos miinuspuolia miettii niin ne oli kyllä ötökät eli hyttyset, sääsket ja mäkärät eli niitä kyllä riitti. Jerellä oli tietty rattaissa hyttysverkko ja erikseen ostettiin vielä hyttyshattukin. Poroja tuntu myös olevan vähän kaikkialla ja autolla liikkuessa sai kyllä katella ympäriinsä kun niitä oli paljon tielläkin.

Sais kyllä nyt vähän sää lämmitä ja aurinko paistella enemmän. Ei sitä mitään älyttömiä helteitä kaipaa, mutta vähän lämpösempää sais olla.

KM & Jere 3päivää vajaa 9kk

Tänään oli 8 kk neuvola ja lääkäri. Elli oli tosi tyytyväinen koko ajan, eikä yhtään kitissyt. :) No, yleensä hän on kuin herran enkeli julkisilla paikoilla, eli on tosi mukava käydä rattaiden kanssa kaupungilla ym. kun neiti viihtyy niin hyvin. On se kyllä kotonakin ihan iloinen tapaus! Nyt on semmosta eroahdistusta kyllä ilmassa, eli mä en voi poistua huoneesta yhtään ilman että hän kitisee perään. Toisaalta joskus puuhailee yksinään pitkäänkin. Mä en vielä ole sisäistänyt sitä, ettei häntä voi jättää silmistä pitkäksi aikaa... Tänäänkin yllätin hänet roikkumasta kaksin käsin yhden laatikoston vetimessä - raukka ei tiennyt miten siitä pääsisi pois. ;) Elli on siis kovasti alkanut istumaan, olemaan polvillaan ja nousemaan puolittain seisomaankin jotain tukea vasten. Ryömii jo kovaa vauhtia. Konttaaminen ei edelleenkään suju, vaikka on sitä "treenannut" jo yli kuukauden.

Niin, 8 kk mitat olivat 8,9 kg ja 74 cm. Päänympärys 44 cm. Minkäs kokoisia 8-kuisia teillä muilla on ollut?

Pitäis alkaa sitä karkeampaa ruokaa varmaan antamaan... Elli vaan kyökkii ihan kamalasti jos ruuassa on "kökköjä". Yks päivä yritin antaa ihan hienoksi raastettua kurkkua, mutta Elli vaan kakoi ja kyökki. En sit ole antanut uudelleen vielä. Ostin yhden 8 kk -hedelmäsoseen kaupasta, pitäis kokeilla miten se menee.

Niin, ja 2 hammasta on tullut alas eteen. Ekaa hammasta tehtiin pari yötä kauhean huudon kanssa (suppo onneksi auttoi), toisen tuloa en oikein huomannutkaan. Eilen vaan tajusin, että oho, siinähän on toinenkin hammas jo esillä! :)

Lauantaina olis ystävän polttarit. Jännittää jättää Elli koko päiväksi! Onneksi polttarit on täällä kotikaupungissa, eli pääsen käymään kotona välillä. Ja aionkin luultavasti käydä jossain vaiheessa iltapäivällä... Ei sitä vaan pysty niin pitkää aikaa olemaan erossa, kun ei aiemminkaan ole vielä ollut. Elokuussa mulla ja miehellä olis 2 iltamenoa joihin halutaan mennä, ja silloin Ellillä olis sitten ekat yökyläilyt mummulassa tiedossa. Hui!

Lillis ja Elli tasan 8 kk

nostellaas vähän.. enpä ole itekkään ehtinyt käymään edes lukemassa täällä, kun oon vietellyt lomaa. Käytiin lilian kanssa kahdestaan mun vanhempien kesäpaikassa ranskassa viikon lomalla kun mies joutu tekeen töitä. Lentäen mentiin ja menomatka meni hienosti, ei tainnut liliä sattua yhtään korviin, paluu oli vähän vaikeampi kun se oli niin myöhään että tyttö ois normaalisti ollut yöunilla ja ku lennolla oli useita muitakin vauvoja niin jos yks alotti itkun niin kaikki liitty joukkoon.

Lili on alkanut konttaamaan ja nyt reissussa se keksi myös miten noustaan tukea vasten polviseisontaan ja seisomaan asti. Kehitys on ollu nyt aivan tosi nopeeta. on myös aivan hellyttävää kun se on alkanut hokemaan äitä-äitä-äitä-äitää ja ishii! Ei se varmasti vielä tajua sanovansa äiti ja isi, mutta aivan selvästi osaa ne silti sanoa.

Lilillä tuli eilen tasan 8kk, mutta hampaita ei oo vieläkään näkynyt. Ikenet näyttää turvonneilta ja kaikki menee suuhun, mut tilanne ei oo varmaan kuukauteen muuttunu. Outoa. Kai ne sieltä vielä joskus ilmestyy. Pituutta oli viime neuvolassa reilu pari viikkoa sitten 70cm ja painoa 7645.

Äitiyslomakin loppuu jo parin viikon päästä. Hui miten nopeeta aika meneekään. Jään kuitenkin toistaiseksi kotiin ja katselen pikkuhiljaa töitä tässä syksyn aikana. Toivottavasti pärjätään ku tulot tippuu. On silti mukava saada vielä olla tytön kanssa kotona, varsinkin nyt kun tuntuu että kaikkea uutta opitaan aivan silmissä niin en haluais missata hetkeäkään.

Nyt kahville vielä ku lili nukkuu aikaisia päiväunia..

Neppu ja lili

Vaihteeks tännekin kirjottelen kun teillä on jo vähän isompia vauvoja...

Onko kukaan alottanu/miettiny pottailua? Tuli vaan tuossa mieleeni yks päivä että jos vaikka lähikuukausien aikana ostas potan.... Tutista pitäs kans luopua jossain vaiheessa, vaikka meillä ei tutti ookaan muuten käytössä kun päiväunilla. Hereillä ollessa ei käytetä ollenkaan ja yöunillekaan ei oo tarvinnu antaa kun vissiin pari-kolme kertaa koko tänä aikana.

Mintulla on nyt 2 hammasta alhaalla, ei anna kurkistaa suuhun oisko lisää tulossa. Ryömimisen keksi pari viikkoa sitten ja nyt sitä treenailee, konttausasentoon menee kans jatkuvasti mutta ei voimat vielä riitä liikkumiseen silleen. Ei liiku vielä huoneesta toiseen, en tiedä onko laiskuutta, vai eikö oo tajunnu vielä asiaa. Tai sitten voimat ei vielä riitä, vaikka kämppä onkin pieni. Istuu tukevasti lattialla mutta ei osaa mennä ite istumaan/istumasta pois. Päikkäreitä nukutaan 1-2, riippuu mihin aikaan herätään aamulla. Ärsyttävää vaan on se, että jos herätään 8lta niinkun normaaliaamuina herätään, 1 unet ei ihan riitä mutta 2 ei oikein mahdu päivään.... Yöunille menee siinä 9n maissa. Hirmu säätämistä noitten unien kanssa välillä, kellon tarkkuudella yritettävä ajottaa nukahtaminen että sitten mahtus vielä yhdet unet iltapäivään tai sitten pärjäis niillä yksillä unilla ;o)

Ruokaan pitäs saada vaihtelua jo varmaan kun tahtoo mennä aina mun kotitekoset liian porkkana/bataattivoittoseks. Kohta muu enää kelpaa..Tuntuu vaan etten osaa kokata kotiruokaa ton ikäselle... ;o( . Isompirakeisempaan ruokaan ollaan totuttelemassa, hyväksi havaittu konsti on sekottaa muutama lusikallinen 8kk purkkiruokaa kotitekoseen.

Ens viikolla on 8kk lääkärineuvola. Harmittaa kun nlalle ei oo varattu aikaa kun ehkä 15 min. Siinä ei kerkee kun just ja just mitat ottaa kun pitää pukee ja siirtyä lääkärille.. Ois vaikka mitä kysyttävää terkkarilta kun 2 kk tauko ollu mutta ei siinä ehdi ees muistella että mitässitäpitikään.

Vierastaminen näyttäs helpottavan, tilalle pukkaa eroahdistusta varsinkin nyt kun mies meni töihin kesäloman jälkeen. Joskus tyttö leikkii itekseen tyytyväisenä vaikka mä siivoilisin tms poistusin välillä näkyvistä mutta joskus taas ei tartte kun selän kääntää, nii alkaa itku. Musta on aika ahdistavaa tämä mutta onneks sekin on ohimenevää aikanaan.

Aaja ja Minttu 8kk4pv

Mä tein eilen pari satsia soseita Ellille. Toiseen lihaa ja toiseen kalaa. Nyt on broiler-soseen ainekset kattilassa kiehumassa. :) Karkeutta teen soseisiin niin, että keitän erikseen riisiä, ja kun olen kasvikset ja lihat soseuttanut, lisään sen riisin. Elli söi tänään liha-kasvis-riisisosetta ihan hyvällä ruokahalulla. Jee! Myös semmoinen kaupan hedelmäsose menee aika hyvin, missä on pieniä hedelmäpaloja. Olen antanut myös mustaherukoita kokonaisena (pihassa on puska), ja niitä Elli vähän "pureskelee" ja nielee mukisematta. Mä tutkin kaupassa niitä valmisruokapurkkeja, ja sain vähän ideoita millaisia soseita kotona voi tehdä. Laitoin ruokiin mausteitakin, joita myös valmisruuissa oli - timjamia, basilikaa, musta- ja valkopippuria. Hyvin maistui siis! Ja itsekin vähän maistoin, eikä ollut hullumpaa. Tietysti itse kaipaa pikkuisen suolaa, mutta kyllähän nuo ihan maukkaita tuntuivat olevan silti.

Mä oon sitä pottailua miettinyt, ja pitäis kyllä potta ostaa. Kakka tulee ainakin joka päivä aamupäivällä aamupuuron jälkeen, joten sitä osais sitten ennakoidakin. (Toisen kerran tulee päiväunien jälkeen aika usein.) Kun sit vaan jaksais säännöllisesti siihen potalle istuttaa...

Elli on nyt alkamassa vierastamaan. Eilen nähtiin miehen 2 tätiä, jotka tietysti innoissaan heti otti Elliä syliin. Hetki meni ihan hyvin, mut sitten alkoi huuto. Eikä suostunut enää sitten uudelleenkaan tädin syliin. Ja nyt kun hän osaa ryömiä ja kontata, niin kotona roikkuu koko ajan mun lahkeissa kiinni. Tosi kiva oli siivota vessaa kun yks on jaloissa ihan koko ajan, ja nousee seisomaan roikkuen mun housuissa! Elli oppi siis viikko sitten nousemaan seisomaan tukea vasten. Nyt saakin olla tarkkana koko ajan että mihin hän nousee, kun ne jalat on kuitenkin vielä tosi huterat...

Elli istuu kanssa tosi hyvin ja tukevasti "ilman käsiä". Ja menee istumaan ja pois istumasta itse. Konttaus on vielä aika hidasta, eli hän konttaa vähän matkaa usein ja sitten vaihtaa ryömimiseen. Monesti tulee mun luo keittiöön tai vessaan, eli ryömii ja konttaa jo huoneesta toiseen.

Mun miehellä alkaa kesäloma vasta viikon päästä. Sitä onkin odotettu tässä koko kesä!

Nyt täytyy mennä tota ruokaa kattomaan... Mukavaa viikonloppua!

Lillis ja Elli 8 kk 1,5 vk

Yhteistyössä