vauva imee rintaa vain suihkuamisen ajan, neuvoja kaipaan!


Heippa!

Mun pulmani on siis seuraavanlainen..
Meidän 3,5 kk tyttövauva on tottunut saamaan vastasyntyneestä asti maidon helpolla, johtuen mun suihkuavista rinnoistani. (Joku joskus lohdutteli mua, että kyllä se siinä 6 viikon kohdalla helpottaa tuo suihkuaminen..!) Mut eipä ole helpottanut.

Nyt ongelmaksi on muodostunut se, että vauva imee rintaa vain kun maito tulee suihkuna ja lopettaa tämän jälkeen. Maitoa ei tod.näk. tule enää niin paljoa kuin vauvan ollessa pienempi. Eli ruokailu voi kestää vain viisikin minuuttia yhteensä vaikka syö molemmat rinnat. Maitohan ei suinkaan tule heti suihkuna niin kuin neiti ilmeisesti toivoisi. Niinpä hän pyörii, hyörii ja joskus itkeekin rinnalla. Hän ei lainkaan ala imeä tehokkaasti. Nyt viime aikoina hän on myös irrottanut otteen rinnasta ja alkanut imeä nyrkkiä hurjalla vimmalla. Syöttövälit ovat lyhentyneet, kun hän syö niin vähän kerralla. Päivällä se on ok, mutta öistä alan olla ihan loppu; vauva syö 3-5 krt. Muutenkin nukkuminen on ollut lähi aikoina todella levotonta ja joudun nousemaan muutenkin kohentamaan vauvan asentoa tms. useaan kertaan. Eli ihan joka kerta hänen herätessään en rintaa tarjoa. Oma nukkuminen on melko heikkoa ja väsymys painaa.

Meillä on epäilys maitoallergiasta, joten se tuo oman lisähaasteensa tilanteeseen. Olisin valmis kokeilemaan lisämaitoa, mutta kaikki kaupan korvikkeethan ovat maitopohjaisia. Allergiatutkimuksia odotellaan...

Mikä siis avuksi? Olisin erittäin kiitollinen vertaistuesta, neuvoista, vinkeistä.

*Petra



 
Mä nyt en varsinaisesti osaa oikeen sulle antaa mitään neuvoa tohon mut ajattelin silti kommentoida. Kuulostaa meinaan osittain melko tutulta...
Mein poju on ihan kohta 6kk ja mun maitoni suihkuaa edelleen, tuntuu että yhä enenevässä määrin vaan. Sit poikaa on myös alkanut jo jonkun aikaa aina kiinnostaa kaikki asiat ja ihmiset niin että ei ees malta oikeen syödä vaan jokaiseen ääneen ja liikkeeseen pitää reagioda ja katsoa että hei mitäs on nyt tekeillä. Eli irrottaa otteensa vähän väliä ja sitten on maidot ties missä. Alkuaikoina tosiaan tuli aina suihku rinnasta, mut nyt kun poika irrottaa niin lentää vissiin neljään viiteen suuntaan kauhee suihku eli musta toi on vaan "pahentunu". Et varaudu siihen et sitä jatkuu vielä pitkään.
Mä yritän kans aina imettää mahdollisimman hiljaisessa paikassa ja käsken isänkin pysyä poissa näkyviltä sen aikaa. voisko tuo syönnin lopettaminen johtua siitä teilläkin että alkaa ympäristö kiinnostaa niin ettei ehdi syödä koko aikaa?
Ja nuo syöttöajathan lyhenee muutenkin vauvan kasvaessa. Ainakin meillä syötiin aluks noin puolituntia, nyt se on joku 3-5 minuuttia.
Voisitteko te jo aloittaa kiinteitä? Vai sotkeeko toi allergiaepäilys sitä jotenkin (ite en oikeen tiä noista allergiajutuista ja miten niitä tutkitaan)? Meil alotettiin 4kk ikäsenä ja yöt on hieman paremmin nukuttu sen jälkeen, siis että eka uniputki on noin 5-6 tuntia nyt enneku herää syömään.
Tämä äitinä oleminen ei ole helppoa. Ite olen myös ollut melko loppu niin fyysisesti kuin henkisestiki. Meil on nukuttu suht hyvin eikä mitään koliikkia tms. ole ollut, mutta en ole osannut nukkua pojan syntymän jälkeen oikein öitä, päivistä nyt puhumattakaan. Voimia sulle ja toivottavasti teidän tilanne helpottaa pian! Kyllä mä uskon että viimestään ku kiinteet alotetaan niin yötkin paranee. Koitahan jaksaa!
 
Ai niin,piti sekin sanoo et meil myös poika teki välil sellasta et kun ties et sitä maitoo kyllä kohta tulee ni imas vaan pari kertaa ja jäi sit oottaan et koska se suihku alkaa. Sit kun tunnen et suihku alkaa "tyrehtyyn" ni eipä hänkään jaksa sit jäädä aina pahemmin enää lypsään. Mä kuitenkin aattelin et kaipa hän kuitenkin syö sen minkä tarvii. Allergiassahan tosiaan on sit vähän toinen juttu.
 
Niinkuin edellinen kirjoitti, on totta, että yleensä syöttöaika tosiaan lyhenee vauvan kasvaessa. Toisaalta kuitenkin mainitsit, että myös syöttövälit ovat tihentyneet. Hmm..ainakin sellasta voisi kokeilla, että kun suurin suihku lakkaa, puristat rintaa omalla kädelläsi, jolloin maitoa tulee taas rivakammin ja vauva ehkä innostuu jatkamaan imemistä. Imetystukilistan sivuilta löytyy tuo neuvo. Mun vauva 4kk imee myös nykyisin lyhyitä aikoja kerrallaan, usein ehkä n.5 minuuttia.
 
Kiitos Ebba ja lemmikkidekkari vastauksistanne!

Kuten sä Ebba sanoit et teidän poika jää odottamaan suihkua, meillä on ihan sama juttu. Tietää et vähälläkin työllä maito alkaa jossain vaiheessa tulemaan. Tosin erityisesti vähänkin väsyneenä hän hermostuu lähes heti, kun maito ei alakaan suihkuta siinä sekunnissa kun suu koskettaa rintaa :headwall:
Mä olisin kyllä ihan valmis aloittamaan kiinteät, vellin tai jotain. Mut täytyy nyt vaan kärsivällisesti odottaa et miten allergia-asiat etenee..
Kiitos tsempeistä! Tiedänhän mä, ettei tämä aina näin jatku. Mut väsymys tekee olon kärsimättömäksi ja välillä tuntuu ettei meillä ikinä opita nukkumaan öitä.

Lemmidekkari: Kiitos sullekin vinkistä. Oon nyt yrittänytkin houkutella tyttöä imemään uudelleen, mut ainakaan toistaiseksi ei oo tuottanu tulosta. Ehkä vaan täytyy sitkeesti jatkaa yrittämistä :D

Jos jolla kulla olis vielä aiheeseen kommentoitavaa, niin olis kiva :)
 
Sx2
Neuvoista en tiedä, mutta minulla 4,5 kk tyttö, joka myös syö vain suihkutisseistä. Alusta asti imetys kestänyt kerralla jopa 4 h kun pitää odottaa, että rinta vähän täyttyy ja suihkuaa taas. Eli syö ensin toisen, sitten toisen rinnan. Sitten ihmetellään, riehutaan leikitään tai muuten vaan venkoillaan kunnes taas toinen ja sitten toinen rinta syödään. Meinasi mennä ennen 3kk ikää hermo, mutta yhtäkkiä nukkuikin koko yön. Noin 3,5kk asti nukkunut yöt, illan tissiriehuntojen jälkeen. Jospa vaikka teilläkin pian helpottaa. Ei sikäli syöminen kestää edelleen kauan, mutta yöt saan jo nukuttua. Jaksamista!

- muoks niin ja joskus saan tytön houkuteltua syömään "ampumalla" maitoa rinnasta kielelle
 
Kuulostipa samalta kuin meidän tilanne! Tuossa iässä oli juuri samanlaista. Nyt tyttö 5kk, mulla edelleen suihkutissit, täysimetyksellä mennään, tyttö syö kerralla ehkä noin kaksi minuuttia ja vain toisen rinnan, paitsi illalla ja nykyään yöllä molemmat. Kasvanut on hyvin silti. Allergiaepäilyä roikkunut ilmassa jo pidempään, prick-testeissä ja maitoaltistuksessa käyty, ei löytynyt mitään. Nyt viimeiset kolme yötä menty kahdella syötöllä ja ilman asennonvaihteluja ja tutin antoa, toivottavasti jatkuu. Tsemppiä teille!
 
Sx2: Mukava kuulla, että teillä tilanne on helpottanut! Varmaan ihan mahtavaa kun saa nukkua öisin :D Olen testannut tuota "ampumista", ei valitettavasti ainakaan vielä toimi meillä..

NallePuh, kyselit olenko jo imetysdieetillä. Jätin pois munan, maidon ja soijan yli kuukausi sitten. Juttelin allergialääkärin kanssa puhelimessa ja hän kehotti jättämään pois vielä vehnän ja naudanlihan. Naudanlihan jätinki, mutta en vehnää. Olen laihtunut imettäessäni aika paljon, olenkin päättänyt etten jätä omasta ruokavaliostani enää mitään pois. Muuten en itse jaksa tätäkään vähää.
Tänään kävimme prick-testeissä, niissä ei näkynyt mitään. Ilmeisesti aika tyypillistä näin pienen vauvan ollessa kyseessä. Maidon testaus vielä edessäpäin.

Toivotaan: Helpottavaa kuulla, että muillakin on painittu samanlaisten ongelmien parissa. Pidetään peukkuja, että kahden syötön yöt jatkuvat :hug:
Kun teillä ei löytynyt prickeissä eikä altistuksessa mitään, niin onko niin, että enempää ei voi sitten tehdä? Löytyyhän ne mahdolliset allergiat sitten kiinteisiin siirryttäessä. Mutta jospa teillä ei sitten mitään allergiaa tosiaan olekaan!
Kuinka sä jaksoit teidän tytön rintaraivarit?

Mun jaksaminen on ollut erityisen kovilla tänään. tuntuu et raivarit pahenee päivä päivältä. Asiaa ei varmasti helpota se et mä alan itse olla aika hermona. Pitäis vaan koittaa pitää oma pää kylmänä.
 
Mä olen ex-imetysdiettaaja ja allergologinne on ihan oikeassa siinä, että ainakin vehnä tod.näk. pitäisi jättää pois (mielellään kaikki kotimaiset) Prickit ja verikokeet ei meidän lapsen allergioita näyttäneet, mutta joillain ne toimii. Riippuu siitä, onko allergia IgE välitteinen vai ei. Varsinkin suolioireilijoilla testit eivät allergioita kovin usein paljasta.

Monesti lapsi hylkii rintaa tai epäsopivaa korviketta, koska tietää saavansa siitä itsensä kipeäksi. Lapsi syö sen minkä on pitää, koska hänen on pakko saada jotain ravintoa, mutta venkoilee usein syödessään ja on itkuinen jälkeen päin.

Minä dieettasin vaikka mitä ja lapsi ei ollut oireeton. Meillä muksu oli sen verran allerginen, että olisi täytynyt imettää äärisuppealla dieetillä ja varmuutta oireettomuudesta ei silti olisi ollut. Jos lasta ei saada oireettomaksi tai äiti ei jaksa noudattaa tiukkaa dieettiä, on paras vaihtoehto erityiskorvike. Imetysdieettaus on rankkaa ja on ihan ymmärrettävää, ettei se ole äidille eikä aina lapsellekaan paras ratkaisu, etenkään jos lapsi ei kaikesta vaivannäöstä huolimatta ole oireeton.

Meille ei eka erityiskorvike sopinut (Almiron) , mutta Neocatella ollaan menty jo yli vuosi. Erityiskorvikkeita saa apteekista ilman reseptiä, mutta kannattaa hoitaa altistukset kuntoon, jotta saa korvaukset. Teillä varmaan kyllä lääkäri jo kohta antaa reseptiä, jos imettämällä ei tule oireettomuutta ja altistushan on jo tulossa, mikäli oikein ymmärsin..?

Kokemuksesta voin sanoa, ettei kannata mennä oireilevan lapsen kanssa altistukseen. Meillä altistus pitkittyi valtavasti ja yksi lääkäri jo ehti tehdä lausuntoa, ettei allergiaa olekaan. Mentiin nimittäin altistukseen epäsopivalla Almironilla ja lapsi ei ollut oireeton. Altistuksessa sai epäsopivaa Nannia, mutta oireet eivät juurikaan olleet sen kummoisemmat. Molemmat olivat siis ihan yhtä huonoja vaihtoehtoja. Homma alkoi purkautumaan vasta, kun lapsi vaihdettiin Neocatelle, joka siis sopi, ja oireet alkoivat helpottaa.

Elämä helpottaa huomattavasti, kun lapsi saadaan oireettomaksi. Meillä ainakin paljastui iloinen ja tyytyväinen tyllerö, joka nukkuu ja syö hyvin.
 
NallePuh82: aiheen vierestä: mielenkiinnolla kyselen, että kuinka kauan teillä jatketaan Neocatea? Voivatko allergiset lapset siirtyä jossain vaiheessa kaupan vaihtoehtoisiin maitoihiin (kaura, soija) vai onko teillä niin paljon allergioita että maidon kanssa mennään aina Neocatella? Vai voidaanko joskus siirtyä vaikkapa veteen ja kalkkitabletteihin?

Ystäväni vauva sai juuri maitoallergia-diagnoosin altistuksessa ja aihe kiinnostaa...
 
Meillä on Neocatesta korvaus kaksi vuotiaaksi ja se loppuu siis ensi kesänä. Nyt keväällä ollaan menossa maitoaltistukseen, jossa katsotaan joko tavallinen maito sopisi. Jotenkaan en vielä jaksa uskoa, että meidän lapselle tavis maito vielä kävisi, joten haetaan jatkovuotta Neocatelle ja kokeillaan taas maitoa vuoden päästä uudelleen.

Valtaosalla lapsista allergiat helpottaa muutaman ensimmäisen vuoden aikana, moni voi siirtyä tavalliseen maitoon useimmiten kaksi vuotiaana. Riippuu siitä, milloin allergiat on todettu ja miten vaikeita ne on. Aika yksilöllistä siis.

Meillä lapsella on tässä vaiheessa vielä aika liuta muita allergioita, joten Neocatelle haetaan jatkoa myös ravitsemuksellisista syistä. NC kun on huomattavasti ravinteikkaampaa verrattuna esim. riisimaitoon ja sillä paikataan muita ruokavaliossa olevia vajeita.

Jos lapsella ei juurikaan muita allergioita ole, voidaan siirtyä kaupan kaura-tai riisimaidolle aiemmin tai vaihtoehtoisesti antaa vettä ja kalkkia. Minuakin hiukan jännitää, saammeko tällä määrällä kiinteitä enää korvauksia kolmannelle vuodelle vai onko Kelan mielestä tilanne meillä jo niin hyvä, ettei Neocatea tarvita enää.
 

Yhteistyössä