Äkkiä apua imetykseen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauzi

Vieras

Eli meillä on nyt 5 päivän ikäinen tyttövauva, ja imetyksen kanssa on ollut ongelmia alusta lähtien. Sairaalassa tuntui että maito ei meinannut millään nousta, ja annoin siellä aina 4-5 tunnin imetyksen jälkeen hieman lisämaitoa jotta vauva olisi nukahtanut. Samaa jatkoin kotona, odottelin että maitonousisi kunnolla.

Sairaalassa olivat antaneet tutin vauvalle, enkä arvannut että jos sitä satunnaisesti kotona käytän (siis esim. kun vauva itkee tissiä yöllä ja minä joudun käydä vessassa, automatka jne.) niin vauvan imemisote voi häiriintyä. Luin siitä vasta jälkeenpäin kun ihmettelin että miten en saa kunnon imetysotetta vauvalle millään.

Eli ongelmana nyt se, että maitoa tulisi ihan hyvinkin, ja olisin valmis imettämään paljon jotta määrä vielä kasvaisi, mutta imuote on vauvalla niin väärä, että minulla on puolet nännistä vereslihalla, ja tällä hetkellä en pysty imettämään toisesta rinnasta ollenkaan. Olen yrittänyt ohjata vauvaa ottamaan rintaa reilusti suuhun, kuten imetystukilistan ohjeista katsoin, mutta vauva ei suostu alkaa imemään suu täynnä rintaa, ja jos sattuu vahingossa imaisemaan kerran tai pari, niin höllää heti otettaan ja lipsauttaa pelkän nännin suuhun. Ja sehän sattuu!!

Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Olisiko kellään neuvoja/vinkkejä mitä voisi yrittää? Tuntuu todella pahalta jos imetys nyt tyssää sitten tähän, jonkin hiivatin tutin aiheuttaman imemisvirheen takia :'(

Mulla ei ole ollut samaa ongelmaa, mutta kun kerran pyysit neuvoja, mitä voisi yrittää... Sanot, että vauvalla on suu täynnä rintaa. Olisiko sulla rinnat niin täynnä ja pinkeät, ettei lapsi saa sen takia kunnon otetta. Oletko yrittänyt lypsää/pumpata hiukan pois, jotta rinta olisi löysempi ja lapsen helpompi imeä?

Itsellä on imetys aina tuottanut ongelmia... toivottavasti sulla helpottaa. Sun vauva on kyllä vielä niin pieni, että saattaa muutenkin vielä hakea imetysotetta, joten sitkeästi vaan koita vielä...

oletko koittanut rintakumia? Se vois auttaa siksi aikaa, että saisit nännit taas kuntoon. Ja rasvaa nännejä niin paranevat nopeammin(apteekista saa jumalattoman kallista lansinoh-rasvaa, joka on tosi hyvää, mutta bebanthenkin ajaa saman asian). Ja sit rintakumin kanssa vauvan ei tartte olla niin "koko tissi suussa".

Imetysasennotkin saattaa vaikuttaa. eli koita jos ottais jossain toisessa asennossa paremmin. Esim kainalon alta onnistui meillä tosi hyvin.

Gabria

Itsellä imetys ei onnistunut sairaalassa. Kotiin, kun päästiin niin alkoi pikku hiljaa sujua. Tyttö on nyt 9 vko. Sairaalassa mulla oli maitoa niin hirveesti, että tyttö ei saanut kiinni nännistä oikein. Rinnat oli tosi kipeinä, kun maitoa oli niin paljon.

Oletko koittanut lypsää ja antaa sitten pullosta?
Mielestäni tuo käsitys tutin imemisesen vaikutuksesta rinnasta imemiseen ei pidä paikkaansa. Meillä ainakin sujuu tissiltä hyvin syönti ja myös pullosta. Hupitutti ei pilaa imuotetta.

Itselläkin alussa tuntui turhauttavalta, kun vauva ei tullut kylläiseksi, vaikka kuinka yritti imeä rintaa. Se vaatii hiukan aikaa, mutta kyllä se siitä alkaa sujumaan.

Alussa jouduin käyttämänä rintakumia, kun oli nänni aivan verillä. Se auttaa siihen.

Mä en neuvois antamaan pullosta kovin herkästi, mut ei tietty nälässäkään voi pitää. Suosittelen sellasia pulloja, joista maito tulee hitaasti ja tutti muistuttaa rinnanpäätä. Ei häiritse rinnalle oppimista.

Toi mun suositus perustuu siihen, että mun poika oli pari päivää keskolassa seurannassa ja antibiooteilla... Siellä sit ruokittiin pullosta ja se jostain syystä oli etusijalla mun tissittelyjen sijaan. Sain kyllä harjotella, mut eihän poikaa kiinnostanu enää syönnin päälle, kun oli niin helposti saanu pullosta ja oli jo kyllänen olo. Mulla siis pulloruokinta häiritsi rinnalle opettamista pahasti.

Rintakumin kanssa pääsin alkuun ja pojan ollessa reilun parin viikon ikäinen pääsin siitä eroon. Olin siihen asti sitkesti tarjonnu paljasta rintaa ja korjannu väärää otetta lähes jokaisella imetyskerralla... Lopulta se sit onnistui vähän niin ku vahingossa. Sen jälkeen oon kerran käyttäny kumia alkuun, kun oli rinnat ihan pinkeet. Nykysin avitan sormilla puristamalla siihen asti, että rinta vajuu.

Rasvata kannattaa, ne nänninpäät kun kipeytyy kuminkin kanssa. Bepanthen ja se lanoliinivoide on sellasia, mitä ei tarvi pestä pois ennen imetystä, joten ne on siinäkin mielessä hyviä.

Tsemppiä! :hug:

PikkuMyy-80 ja poikanen 7vk1pv

Itselläni imetys alkoi ongelmallisesti ja alotettiin koko touhu rintakumin kanssa. Suosittelen koettamaan rintakumia, jos imetys sen kanssa alkaisi onnistua. ja sitten kun alkaa sujumaan kumin kanssa niin pikkuhiljaa opetella vauvan kanssa syömään ilman kumia.

Täällä myös päästiin alkuun rintakumien kanssa. Meillä oli ennenaikainen vauva ,joka oli laiska imemään ja niin pienikin ,että ei saannut täydestä tissistä otetta pikku suullaan. Minua kovasti varoittiin ,että rintakumit vähentää maiton tuloa ja alussa olinkin epävarma niiden käytössä. Imetin kumien avulla noin 2 kk ,jonka jälkeen alkoi onnistua ilman. Nyt tyttö kohta vuoden ja imetän edelleen :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Eli meillä on nyt 5 päivän ikäinen tyttövauva, ja imetyksen kanssa on ollut ongelmia alusta lähtien. /--/
Eli ongelmana nyt se, että maitoa tulisi ihan hyvinkin, ja olisin valmis imettämään paljon jotta määrä vielä kasvaisi, mutta imuote on vauvalla niin väärä, että minulla on puolet nännistä vereslihalla, ja tällä hetkellä en pysty imettämään toisesta rinnasta ollenkaan. Olen yrittänyt ohjata vauvaa ottamaan rintaa reilusti suuhun, kuten imetystukilistan ohjeista katsoin, mutta vauva ei suostu alkaa imemään suu täynnä rintaa, ja jos sattuu vahingossa imaisemaan kerran tai pari, niin höllää heti otettaan ja lipsauttaa pelkän nännin suuhun. Ja sehän sattuu!!

Hei!
Vauvasi on vielä niin pieni, että mitään ei ole menetetty :) Ikävää, että rintasi ovat menneet rikki. Nyt on kaksi tärkeää asiaa: ensinnäkin vauva täytyy ruokkia, ja toisekseen rinnat hoitaa kuntoon. Jos saat lypsettyä, niin maidon muodostumisesi pysyy yllä ja kasvaa, ja lypsymaidon voit antaa vauvalle esim. hörpyttämällä, lääkeruiskulla (neulattomalla) tai vaikka ns. finger feeding -menetelmällä (ohut silikoniletku teipataan syöttäjän sormeen, jota vauvan annetaan imeä. Letkun toinen pää on astiassa, jossa on maitoa). Et kertonut, oletko nyt vähentänyt tutin käyttöä vauvalla. Jos et, niin sitä voisit harkita. Pulloa ei tässä tilanteessa kannattane juurikaan antaa, sillä kuvailemasi perusteella vauva jo ottaa rinnasta kiinni kuin tutista tai tuttipullosta imetään.

Kerroit myös, että maitoa tulee jo hyvin. Tämä voi olla yksi syy huonoon imuotteeseen. Jos maitoa tulee suihkuamalla, vauvan keino hillitä maidon tuloa on ottaa kapea imuote, jolloin nänni jää kipeästi puristuksiin kielen ja kovan kitalaen väliin aiheuttaen rikkoutumista. Suihkuamista hillitsee imettäminen samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin. Näin rinta ei pääse täyttymään ihan pinkeäksi, eikä heruminen ole niin voimakasta.

Kun nännit ovat haavoilla, rintatulehduksen riski on normaalia suurempi. Pidä haavat puhtaina esim. huuhtelemalla niitä lämpimällä vedellä muutaman kerran päivässä. Haavoille voit myös levittää Bepanthen- tai Lansinoh -rasvoja. Bepanthen sisältää B5-vitamiinia, jolla on ihoa korjaava vaikutus. Lansinoh sisältää puhdistettua lanoliinia (=villarasvaa). Bepanthenissa on lisäksi manteliöljyä, ja jos on allerginen manteleille, sitä ei luonnollisesti kannata silloin käyttää. Lisäksi hyvä hoitokeino on pitää rinnat kosteana: maidonkerääjä haavaiselle rinnalle, niin sen sisällä pysyy mikroilmasto, ja haava paranee sisältäpäin, eikä rupea muodostu. Nänniä kannattaa myös voidella äidinmaidolla: purista nännin päähän muutama tippa ja sivele ympäriinsä. Rinnan tyhjentäminen on myös tärkeää. Jos se ei onnistu pumpulla, kokeile käsinlypsyä. Jotta tyhjentäminen onnistuisi muuten kuin imettämällä, heruminen pitäisi saada käyntiin. Usein lämpö, hieronta ja hellä ravistelu juuri ennen rinnan tyhjentämistä nopeuttavat herumista.

Imuotetta voit yrittää parantaa paljolla ihokontaktilla. Vauvasi voi tällä hetkellä olla hämmentynyt kahdesta eri tavasta imeä (tutti ja rinta), mutta ihokontaktissa hänen vaistonsa vahvistuvat, jolloin rinnan imeminen oikein voi lähteä sujumaan helpommin ja nopeammin. Helteellä tosin ihokontakti ei ehkä ole niin miellyttävää kuin voisi olla, mutta sitä kannattaa kokeilla useita kertoja päivässä lyhyitä aikoja kerrallaan. Vauva olisi myös hyvä ottaa rinnalle heti, kun hän osoittaa imemisen merkkejä: kääntelee päätään puolelta toiselle, availee suutaan, työntää kieltä ulos, maiskuttaa, haluaa imeä nyrkkejään tai mitä tahansa ihoa, mikä suuta hipaisee. Itku on myöhäinen nälän merkki. Jos nälkä on kova, maltti imuotteen opetteluun on vähäisempi. Myös imetysasennolla on väliä. Tästä on tarkemmin Imetystukilistan sivuilla osoitteessa:
http://www.imetystukilista.net/faq/imemisasento.php

Voit myös soittaa valtakunnalliseen Imetystukipuhelimeen 041-528 5582, ja jutella tukihenkilön kanssa asiasta. Lisäksi monet imetystukiryhmänvetäjät tekevät myös kotikäyntejä. Kannattaa siis ottaa yhteyttä lähimmän ryhmän vetäjään (http://imetystukilista.net/ryhmat/)

Tsemppiä - peli ei suinkaan ole vielä menetetty!
:hug:

Mulla oli ekan parin viikon ajan nännit vereslihalla vaikka ote oliki hyvä.. Lansinoh rasvan avulla vedet silmissä imetin, mutta kannatti!

TYkkään lypsää maitoa ja antaa pullosta, mutta se huonontaa imuotteen kun vauva ei enää ota tissiä kunnolla suuhun ja jos ottaa niin odottaa vaan, että maito suunnilleen valuu suuhun niinku pullosta.. Tutin vaikutusta nyt on alettu tarkkailla..Minimissä senki käyttö vaikka ois niiin kätevä jos ei heti oo tissiä tarjolla..

Kannattaa kysyä neuvolassa onko ote oikea.. :)

Mä suosittelen kans tota rintakumia!! Mun vauva söi pari päivää syntymän jälkeen ilman kumia mutta sitten ei enää onnistunut millään. Vauva ei saanut tissistä otetta ja huusi vain nälkäänsä ja mullakin oli nännit tosi kipeät. Sain sitten sairaalassa rintakumeja ja heti elkoi sujumaan hyvin. Pari viikkoa niitä käytin ja sitten kokeilin ilman eikä poika ainakaan protestoinut. Nännitkin kerkes siinä välissä hyvin parantua ja saatiin jättää kumi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja milana:
Mulla oli ekan parin viikon ajan nännit vereslihalla vaikka ote oliki hyvä.. Lansinoh rasvan avulla vedet silmissä imetin, mutta kannatti!
/--/
Kannattaa kysyä neuvolassa onko ote oikea.. :)

Valitettavasti hyvä ote ei näy päälle päin - ja kun neuvolan terveydenhoitajista vain 32%:lla on minkäänlaista imetyskoulutusta, eivät läheskään kaikki edes tiedä, millainen on hyvä imuote tai miten huonoa imuotetta parannetaan...

Päivänselvää on kuitenkin se, että jos rinnat menevät rikki, kyse on huonosta imuotteesta. Huono imuote sattuu, hyvä ei tunnu missään. Jos imettäminen sattuu, imuotteessa on todennäköisesti parantamisen varaa. Ja jos imettäminen sattuu sekä vauva kasvaa huonosti, ei yleensä ole epäilystäkään, että imuotteessa on jotain pielessä.

Joillain äideillä imettämisen aloitus sattuu ekojen viikkojen aikana, mutta jos kipu menee pois kymmeneen laskien, nännit eivät ole oudon muotoiset (esim. uusi huulipunapuikko) imetyksen jälkeen tai haavoilla, ei imuotteessa välttämättä ole mitään vialla. (Silti ei ole haittaa siitä, että pyrkii korjaamaan imuotetta vielä vähän paremmaksi ;) )

Kulta pieni älä luovuta :hug: :hug: :hug: osta rintakumeja :wave: . Pojalla käytin alussa kun rinnat rikki. Tästä tytöstä käytän koska ote lipsuu sillä. Mun rinnanpäät matalat ja saanut tuttia joten imuote oikea mutta lipsahtaa kesken imetyksen aina liian pieneksi se ote ja imetys menee tuskaiseksi. Ilmaa rupsahtelee välistä ja ei meinaa onnata. kumien kaa alkanu sujuun tosi hyvin :wave: :attn: :)

Kiitoksia paljon neuvoistanne! Sitkeästi harjoiteltiin ja nyt suostuu kumin kanssa syömään.

Ongelmana kuitenkin se, että kuinka paljon tuon ikäisen kuuluisi syödä? Ikää nyt siis 1 vko. Olen joutunut alusta asti antamaan lisämaitoa (kuten jo alussa totesin). Minulta ei tule ilmeisesti riittävästi maitoa, tänäkin aamuna otin tytön rinnalle puoli yhdeksän aikaan. Yhdentoista aikaankaan en ollut itse päässyt syömään aamupalaa, hätäisesti käymään vessassa vain. Vauva ei myöskään ollut tyytyväinen vaikka lopetti imemisen, vaan alkoi hamuamaan heti uudestaan ja sitten kitisemään. Vieläkään en ole saanut häntä nukkumaan. Lisämaitoa olen antanut pieniä määriä imetyksen lomassa (20-40ml) kun vauvalla on meinannut hermo mennä, ja itse on ollut pakko välillä syödä tai jotain. Sitä lisämaitoa on mennyt tänään jo kuitenkin 1,5 desiä, eikä tyttö ole vieläkään tyytyväinen.

Pitäisikö minun ihan totta koko ajan vain imettää? Onko se normaalia? Miten minun pitäisi ehtiä olla esikoisen kanssa, ulkoilla, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne? Mieskään kun ei tuossa vieressä ole koko ajan. Onko tästä vielä toiveita saada maidon tulo nousemaan ja päästä lisäruuasta kokonaan? Mistä erotan varsinaisen nälän ja pelkän imemisen tarpeen? Kuinka tästä eteenpäin olisi paras jatkaa vauvan ja oman jaksamisen kannalta? Niin, ja lopetettiin ensin kokonaan tutin käyttö, mutta pitäisikö sitä ottaa kuitenkin käyttöön satunnaisesti, niihin hetkiin kun itse haluaisin esim. syödä. Voiko sen lisämaidon jättää suoraan pois?

Ongelmana kuitenkin se, että kuinka paljon tuon ikäisen kuuluisi syödä? Ikää nyt siis 1 vko. Olen joutunut alusta asti antamaan lisämaitoa (kuten jo alussa totesin). /--/
Lisämaitoa olen antanut pieniä määriä imetyksen lomassa (20-40ml) kun vauvalla on meinannut hermo mennä, ja itse on ollut pakko välillä syödä tai jotain. Sitä lisämaitoa on mennyt tänään jo kuitenkin 1,5 desiä, eikä tyttö ole vieläkään tyytyväinen.

Pitäisikö minun ihan totta koko ajan vain imettää? Onko se normaalia? /--/ Onko tästä vielä toiveita saada maidon tulo nousemaan ja päästä lisäruuasta kokonaan? Mistä erotan varsinaisen nälän ja pelkän imemisen tarpeen? /--/ Voiko sen lisämaidon jättää suoraan pois?

Hei!
Tiedätkö yhtään, miten vauva on kasvanut? Kuinka paljon paino laski syntymän jälkeen (laskee kaikilla vauvoilla vähän)? Entä onko syntymäpaino jo saavutettu?
Viikon ikäinen syö keskimäärin 500-750ml maitoa vuorokaudessa. Yhdellä syötöllä maitoa menee keskimäärin n. 70-90ml. Jos korviketta teillä menee esim. 2dl, niin vauvasi saa rinnoista maitoa suunnilleen 3-5dl. Kasvu on kuitenkin se tärkein mittari siitä, saako vauva tarpeeksi maitoa.

Viikon ikäinen kasvattaa vielä maitomäärää imemällä tiheästi. Mitä useammin rinnat tyhjenevät, sitä enemmän maitoa alkaa muodostua. Koska imetys on vauvoille muutakin kuin ruokaa, he voivat haluta olla rinnalla todella pitkiäkin aikoja kerrallaan. Moni äiti on saanut avun kantoliinasta: kun vauva on ihan "iholla", hän voi tyytyä siihen eikä vaadi rintaa suuhunsa 24/7.

Maidon määrän lisäämiseksi ei ole olemassa mitään kovin upeita taikakeinoja. Paras keino lisätä maidon määrää on tyhjentää rintoja keskimäärin vähintään 8-12 kertaa vuorokaudessa (joista vähintään kerran yöllä ). Jos vauva ei syystä tai toisesta jaksa imeä rintaa tyhjäksi, kannattaa ottaa pumppu avuksi. Joskus kohtuun on saattanut jäädä pala istukkaa, joka estää maidon määrän kasvun. Jos teillä tilanne ei helpota pian, kannattanee tarkistuttaa tilanne vaikka synnärillä.
Maitoa lisääviä yrttejäkin on muutama, jos niitä haluat kokeilla. Tehokkain lienee sarviapila (fenugreek), jota saa luontaistuotekaupoista kapseleina ja teenä. Sarviapilaa on myös monissa imetysteesekoituksissa.
Ihokontakti lisää prolaktiinin eritystä, jolloin myös maidon muodostuminen lisääntyy. Siksi vauvan pitäminen lähellä on hyvä asia. On päivän selvää, että useamman lapsen perheessä tuo tuskin onnistuu ihan koko aikaa, mutta siitä kantoliinasta on tässäkin hyötyä :)

Vauvasi on vasta viikon, joten mikä tahansa on mahdollista. Olisi toki hienoa, jos saisit kotihommiin paljon apua - vastasynnyttäneen naisen ei pitäisi joutua tekemään kaikkea yksin!

Lisämaitoa et voi jättää kokonaan pois, jos sitä menee yli 1dl/vrk. Joskus lisämaitoa tarvitaan vain 20ml/vrk, että vauva kasvaisi normaalisti, joten riippuu paljon siitä vauvan kasvusta, tarvitaanko lisiä vai ei.

Imeehän vauva tehokkaasti silloin, kun on rinnalla? Se, onko vauva rinnalla 5min vai 5 tuntia ei ole merkityksekästä. Tärkeämpää on, imeekö vauva tehokkaasti. Viisi minuuttia tehokkaasti imevä vauva voi saada enemmän maitoa mahaansa kuin kaksi tuntia rinnalla lupsutteleva vauva.

Lisämaidon antotapaakin voit halutessasi miettiä. Ns. nännihämmennys on ihan tosi juttu. Jos lisiä menee paljon/joka imetyksellä, voi imetysapulaitteesta olla hyötyä.

Sinulle voisi olla apua jutella imetystukihenkilön kanssa. Valtakunnallinen imetystukipuhelin 041 528 5582 palvelee klo 11-23 päivystäjien perhe-elämän sallimissa rajoissa.
http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php

Tsemppiä ja voimia!

Minulla on aika samanlainen ongelma vauvani kanssa, mutta hän on jo 3 viikon ikäinen. Olen imettänyt syntymästä asti tuntikausia joka päivä, mutta tajusin vasta aika monen päivän jälkeen (eikä sairaalassakaan asiasta huomautettu) että vauvahan lupsuttaa rintaa!! Eli alun kunnon imujen jälkeen hän vain lupsuttelee ja on laiska nautiskelija. Otin yhteyttä imetystukihenkilöön (kun vauva 10pv) joka teki kotikäynnin ja totesi saman asian. Hänen kehotuksestaan aloin imettää puoli tuntia yhteensä kumpaakin rintaa 2 tunnin välein ja loput lisämaitoa sillä hänkin totesi vauvani olevan kovin laiha.

Nyt imetän sitkeästi tuntikausia joka päivä mutta maito ei siitä huolimatta ole alkanut virtaamaan , joka saisi vauvani juomaan sitä turhautumatta. Aamuyöstä tosin ja joskus muulloinkin aluksi kuulen ja tunnen maidon virtaavan suuhun voimakkaiden imujen seuraukseni ja kuulen joka kulautukset, mutta se loppuu lyhyeen, maksimissaan 10-15 kunnon imua tulee ja sitten se muuttuu lupsutteluksi lähinnä. Ehkä joitakin kunnon vetoja välissä.

Olen siis myös ostanut käsipumpun, tuloksetta, saan silllä muutaman tipan puristettua, sitten vuokrasin sähköpumpun ja intoa puhkua rupesin hommiin, tuloksetta!!! Kaikilla pumppukaan ei siis toimi. Rintani eivät siis koskaan ole täysin tyhjentyneet ja ehkä sen takia maito ei ole noussut kunnolla, tai sitten vain minulla sitä ei tule nousemaan!!! Ne tuntuvat raskailta ja turvonneilta. Käsilypsy vaikeaa ja laihat tulokset siitäkin saan.

Nyt olen kolme viikkoa tehnyt sitkeästi töitä imetyksen vuoksi, mutta kohta aion lopettaa nämä ponnistelut, ja aion imettää vain vaikka kaksi kertaa päivässa tms. en tiedä vielä varmasti mitä aion.

Noh, tälläistä täällä, halusin kertoa omat kokemukseni että suurista ponnisteluista huolimatta ei aina onnistu. Aluksi kaksi viikkoa olin todella ahdistunut tilanteesta kun mikään ei toiminut, mutta nyt alan hyväksymään 5dl:n (tai jopa enemmän) lisämaidot päivässä. ensimmäiset viikon tai kaksi annoin vain 2 -2.5 dl kaupan tavaraa päivässä, mutta huomasin että se oli liian vähän kun lapsi rinnalla koko ajan tai sitten itkee.. Näin paljon vauvani tarvitsee lisämaitoa, eli se takoittaa että minulta hän saa hyvin vähän.

Ja kun olen ketonut tarinani muille, olen huomaanut että en ole ainut jolle käynyt näin. Olisiko tähän tarinaan hyviÄ kommentteja?? Neuvoja tai ehkä kohtalotovereita?

Se on helppo sanoa että kaikkien pitäisi imettää kun se tseltä onnistuu, mutta jospa he jotka paheksuvat korvikkeidn ostajia, olisivat itse kokeneet mahdottomat tilanteet, eivät enää paheksuisikaan..

Juu, mullakin kaveri totesi puhelimessa että "kyllä minäkin vauvaani imetin 3-4h kerrallaan, mites sitä maitoa muuten olisi riittänyt. Imetä vain niin paljon kun jaksat, kyllä sun maito riittää." Tänään kävi sit kylässä ja ihmetteli kun vauva oli rinnalla kokoajan, nukahti siihen ja heräsi 5min päästä itkemään äkäisesti, tuttia imi kuin viimeistä päivää jne. Kaveri sit ihmetteli et siis tommostako tuo koko ajan on. Ja minä siihen että niinhän mä sanoin, en siis ehdi muuta kuin imettää ja sekään ei riitä.

Tietääkö kukaan että kasvattaako rintakuminavulla imetys maidon tuotantoa yhtälailla kuin ilman sitä, vai annanko ihan turhaan imeä kumin kanssa nyt kun pystyn imettämään? Ilman kumia en voi imettää kohta ollenkaan. Tänään on aamu yhdeksästä tähän mennessä mennyt korviketta 2,1 desiä, mutta vauva on ollut tissillä koko päivän. Kuinkahan tässä tilanteessa olisi parasta menetellä? Ajattelin koittaa jakaa lisämaidon jotenkin tasaisesti koko päivälle, niin saisi tyttö nukuttuakin välillä...

Milka: Voiko maidon määrän kasvamiseen vaikuttaa kohdun tulehdus, sain siihen nimittäin eilen lääkekuurin kun aloin ihmettelemään jälkivuotoa joka yhtäkkiä runsastui, siinä oli välillä isojakin hyytymiä, lisäksi mulla oli jonkinlaisia alavatsakipuja, sekä kuumetta nousi eilen ja toissailtana 37,5. Olisiko oletettavaa että antibioottikuurin myötä asia helpottuu? Esikoiseltakin jouduin kuurin syömään, vaikuttiko lie jo silloin...
Vauva imee alkuunsa tehokkaasti, sitten väsyy, nukahtelee tissille, mut jos siirrän sylistä sänkyyn alkaa itku, hamuaminen ja nyrkkien/sormien imeskely. Tulkitsenko tämän siis niin ettei minun maito riitä? Varsinkin kun tyttö ei nukkunut yksiäkään oikeita unia tänään, oli vain rinnalla koko päivän. Ja tyytyväinen oli vain hetken tutti suussa. En edes tiedä mikä on nälkää ja mikä imemisen tarvetta.

Olen aina luullut että minussa on jotain ratkaisevasti vialla kun imetys ei ota onnistuakseen ja kaikilla muilla se tuntuu käyvän niin helposti. Helpottavaa tietää etten ole ainoa!! Koitan jaksaa kuitenkin tätä taistelua, koska niin todella haluaisin tässä vielä onnistua. Ja niin kauan kuin joku on sitä mieltä että toivoa on niin, yritän tsempata itseäni vielä jaksamaan.

Meillä vauva nyt 2kk. Aluksi minulla oli todella kipeät rinnat sekä nänninpäät rikki, vaikka vauvalla tuntui ja näytti olevan hyvä imuote ja sai tarpeeksi maitoa. Että en sitten tiedä tuosta imuasennosta, luulen että itseni kohdalla aluksi vaan se lisääntynyt nännien rasitus aiheutti kipua ja haavaumia.

Nyt kuumilla ilmoilla huomaan, että vauva haluaisi olla useammin tissillä. Voi olla, että omassa juomisessa on myös näin lämpimällä puutteita ja siksi ei maitoa tule niin paljon. Koska kuitenkin vauva nukkuu pitkän ajan yöllä, pumppaan monesti aamulla toista rintaa samanaikaisesti kun imetän toisesta. Ja kun illalla ei oma maito aina tunnu riittävän, annan sen pumpatun maidon.

Avent Isis-merkkinen pumppu toimii ainakin minulla, suosittelen.

PAUZI: minullakin oli kova tulehdus 4-6 pv synnytyksestä kun jotakin oli jäänyt kohtuun. Nousi todella kova kuuma ja kivut kohdussa ikävät. Antibiooteilla lähti mutta olisiko toi tosiaan voinut vaikuttaa maidon tuotantoon? Kiinnostaisi tietää. Kellään faktaa tästä?

Tietääkö kukaan että kasvattaako rintakuminavulla imetys maidon tuotantoa yhtälailla kuin ilman sitä, vai annanko ihan turhaan imeä kumin kanssa nyt kun pystyn imettämään? Ilman kumia en voi imettää kohta ollenkaan. Tänään on aamu yhdeksästä tähän mennessä mennyt korviketta 2,1 desiä, mutta vauva on ollut tissillä koko päivän. Kuinkahan tässä tilanteessa olisi parasta menetellä? Ajattelin koittaa jakaa lisämaidon jotenkin tasaisesti koko päivälle, niin saisi tyttö nukuttuakin välillä...

Jos maitoa vain rinnoista poistuu, niin rintakumilla imettäminen kyllä lisää sekin maidon muodostumista. Monesti vauvat imevät rintakumilla kauemmin kuin paljaalla rinnalla, sillä kumin kanssa maitoa voi tulla hitaammin.

Oletko kokeillut minkäänlaisia imetyksen tehostamiskonsteja (tiheät puolenvaihdot, breast compression, erilaiset imetysasennot mm.)? Jos olet, miltä ne ovat vaikuttaneet?
Lisiä voit toki antaa suunnilleen joka imetyksen jälkeen pienen määrän, tai sitten pari kolme kertaa päivässä vähän isommin. Tuo riippuu paljon myös teidän päiväjärjestyksestäkin.

Jos sinulla edelleen on rinnat rikki ja vielä antibioottikuuri päällä, sinulla voi olla sammasta rinnoissa. Yksi tehokas sammaksenhoitokeino on puristaa rinnoille sitruunanmehua. Kirvelee sairaasti, mutta toimii. Jos on haavoja, niin auttaa niidenkin paranemisessa. Ja jos rinnat ovat edelleen rikki, tarkoittaa se myös sitä, että imuotteessa on edelleen korjattavaa. Äidillä voi maitoa tulla vaikka korvista, mutta jos logistiikka tökkii (=imuote huono), vauva ei voi saada sitä riittävästi masuunsa. So simple.

Milka: Voiko maidon määrän kasvamiseen vaikuttaa kohdun tulehdus, sain siihen nimittäin eilen lääkekuurin kun aloin ihmettelemään jälkivuotoa joka yhtäkkiä runsastui, siinä oli välillä isojakin hyytymiä, lisäksi mulla oli jonkinlaisia alavatsakipuja, sekä kuumetta nousi eilen ja toissailtana 37,5. Olisiko oletettavaa että antibioottikuurin myötä asia helpottuu?

Kyllä voi. Jos kohtuun on jäänyt pala, tai vaikka pieni murunenkin istukkaa, erittyy siitä edelleen istukkahormonia, joka blokkaa prolaktiinihormonin erityksen. Ja prolaktiinihormonia tarvitaan, jotta maidon muodostuminen lähtee kunnolla käyntiin.
Ultrattiinko kohtua ennen kuin sait antibioottikuurin? Itse vastaavassa tilanteessa pyrkisin keräämään voimani ja menemään sairaalaan. Edessä voi olla myös kaavinta, jos kohdussa todellakin on istukkaa jäljellä.
Tämä tiedoksi myös muumimammalle, joka samaa asiaa kyseli.

Vauva imee alkuunsa tehokkaasti, sitten väsyy, nukahtelee tissille, mut jos siirrän sylistä sänkyyn alkaa itku, hamuaminen ja nyrkkien/sormien imeskely. Tulkitsenko tämän siis niin ettei minun maito riitä? Varsinkin kun tyttö ei nukkunut yksiäkään oikeita unia tänään, oli vain rinnalla koko päivän. Ja tyytyväinen oli vain hetken tutti suussa. En edes tiedä mikä on nälkää ja mikä imemisen tarvetta.

Voi, ei taida vauvasikaan vielä tietää, mikä on nälkää ja mikä "vain" imemisen tarvetta :) Oletteko jo käyneet neuvolassa punnituksella? Vauvan kasvu on paras mittari kertomaan, saako vauva tarpeeksi maitoa!
Nukahtelu voisi tietysti viitata siihen, että hän on tällä hetkellä hieman liian vähällä maidolla. Tuohon voi myös vaikuttaa se rintakumi ja mahdollinen huono imuotekin. Ja todennäköisesti vaikuttavatkin.
Uneliaan vauvan imettämisestä on juttua Imetyksen tuki ry:n sivuilla osoitteessa:
http://www.imetys.fi/itu/nukkuu.php
Olisiko tuosta mitään apua tilanteeseenne? Niin, ja nämä helteetkin (jos niitä on teillä) voivat myös vaikuttaa.

Näin netitse on tosi vaikea auttaa "kunnolla". Siksi edelleen suosittelen joko soittamaan Imetystukipuhelimeen tai ottamaan johonkin ryhmänvetäjään yhteyttä kotikäyntiä varten.

Yhteistyössä