Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nostellaas taas meitä tuolta kaukaa. Meillä oli tänään 4kk neuvola ja painoa oli 6740g ja pituutta oli 66cm eli ihan hyvä kasvuvauhti siis kun lisäystä oli tulu 1kg 60g ja 4,5cm. Jere on vaan aikamoinen kitinäkalle ja tällä hetkellä kitisee vieressä tossa Bumbossa ja äsken kitisi sylissä. Ite veikkaan, että tekee pikkuhiljaa hampaita kun on tosiaan kitissy nyt pari viikkoa, kuolaa ja syö tai yrittää vähän sitä sun tätä. Yöt nukkuu kyllä onneks kuitenkin hyvin, viime yönä taas 11h putkeen. Päiväunet on kyllä sitten taas lyhempiä pätkiä eli maksimissaan 1h jos nukkuu omassa sängyssä, mutta lenkillä kyllä pidempään. Mukavaa kun lähdetään Leville kuukauden päästä viikoks niin saa itekin vähän vaihtelua tähän kotona oloon.

Nostelen taas.
Elli nauroi tänään illalla ekaa kertaa ääneen! Aivan ihanan kuuloista hekotusta, sain sen tulemaan montakin kertaa. Mahtavaa! :)
Mekin ollaan lähdössä Lappiin, tosin vasta huhtikuulla. Ylläs olis suuntana. Jännittää se matkanteko, että miten pikkuisen kanssa pärjää. Ollaan menossa yöjunalla (makuuvaunussa), että ehkä se jotenkin sit menee. Toivotaan!
Ootteko muuten kiinteitä jo aloitelleet te joilla vauva on täyttänyt 4 kk? Tai kenties aiemmin jo? Meillä Elli täyttää pääsiäisenä 4 kk ja aattelin että siitä sitten aika pian alettais pikkuhiljaa kokeilemaan kiinteitä. Päivisin on nyt syöttöväli n. 2 tuntia, öisin 3-4 tuntia. Toivon että yöunet paranis (tai tulis pitempiä pätkiä) sit kun saa puuroakin antaa illalla. Siis sitten 5 kk iässä joskus.

Lillis ja Elli - melkein 3,5 kk

Jere on siis jo 4kk, mutta ei olla kiinteitä vielä annettu eli edelleen saa aamu- ja ilta maissivellin ja muuten sitten rintamaitoo. Ja kun meillä oli toissapäivänä neuvola niin mietin, että ehdotetaanko siellä jo kiinteiden aloitusta, mutta ei ainakaan vielä siis vaan mennään eteenpäin entiseen malliin. Seuraava neuvola on ihan huhtikuun alussa ennen reissua ja saas nähdä mitä sitten sanotaan kiinteistä kun Jere on silloin hieman päälle 5kk ja käsittääkseni se kiinteiden maistelu pitäisi aloittaa viimeistään 6kk:n iässä.

Meillä puhuttiin kiinteistä jo 3 kk -neuvolassa. Saatiin joku esite ja ruokaohjeita terveydenhoitajalta. Ja hän vielä sanoi, että sitten 4 kk:n iässä voi alkaa maistelemaan. Meillä on se 4 kk- neuvola pari päivää sen jälkeen kun Elli on täyttänyt 4 kk, ja varmaan sit sen neuvolakäynnin jälkeen aletaan maistelemaan. Mä oon jotenkin ihan innoissani noista kiinteistä jo... Saa nähdä muuttuuko mieli sit kun niitä oikeasti aloitellaan. Rintamaito on niin helppoa ruokaa. :)

Kyllä mäkin sain neuvolasta jo edellisellä kerralla (Jere silloin 3kk) sellasen ruokaohjekirjasen, mutta sillon vaan sanottiin ettei oo vielä mitään kiirettä. Mä nyt ainakin vielä odottelen siihen seuraavan neuvolakertaan ja katotaan sitten uusiks, että mitä sanotaan. Meilläkin menee vielä hyvin näin ja Jere kasvaa about 1kg/kk.

Enemmän odotan näiden kitinöiden helpottamista kun välillä tuntuu ettei mikään auta eikä missään oo hyvä. Niin se lääkäri tosiaan kokeili Jeren ikeniä hanskan kanssa ja sano, että voin niitä itekkin välillä kokeilla. Ja yhdessä kulmassa ylhäällä tuntu vähän jotain ja kun sitä ite katon niin näyttää kun siellä olis sellanen pieni valkonen helmi ja sama juttu toisessa kulmassa alhaalla. Tosin yleensähän ne hampaat tulee ensiks eteen eli saas nyt sitten nähdä miten meillä käy. Lääkäri vielä sano, että kun tuntuu hammas niin sitä ientä voi vähän painaa ja vauva saattaa kyllä rääkästä, mutta kun se hammas tulee siitä limakalvosta läpi niin sitten helpottaa. En olis tollastakaan ajatellu.

Pakko tulla tänne kysymään: me saatiin maanantaina se 3 kk rokotus ja keskiviikkona alkoi itkut jotka nyt sitten oon paikallistanut massuvaivoiksi. Eli ilmaa kiertää, röyhtäilee ja pieree mutta ei juurikaan itekseen vaan pitää auttaa. Nää päivät on ollu tosi rankkoja kun päiväunet pätkii mahan takia ja sitten on väsynyt tietysti ja hereilläoloajat itkee mahaa ja väsyä.. Oisko toi rokotuksen syytä vai jotain muuta? Tämmösiä massuvaivoja meillä ei oo ollu ennen joten oon aika ihmeissäni...

Meillä ei tullu rokotuksista mitään vaivoja, pientä kitinää ehkä vähän enemmän.. Nyt ollaan annettu luumusosetta muutama tl, kun on ollu pitempiä välejä kakkaamisessa, niin on itkut selvästi helpottanu.. Ja ollaan ihan vähän itsetekemääni perunasosetta maisteltu, kun neuvolassa tosiaan sanottiin että mielummin noita kiinteitä kun korviketta. Hyvin tytölle maistuu ja on aivan onnellinen kun saa uusia virikkeitä ja kokemuksia.. Vauvauinnissakin on käyty kahdesti ja se on ollut tosi kivaa, sekä lilialle että meille molemmille.. Nyt kyllä kitistään niin tuossa lattialla että kirjottelen paremmalla ajalla lisää

Hiljaista täällä meillä. Missäs kaikki on? :)

Meillä on kauheeta huutoa iltaisin (taas). Huuto alkaa joskus 19 aikaan ja kestää nukkumaanmenoon asti, joka nykyään on n. 20:30 - 21 aikaan. Tää on kyllä mun mielestä ihan selkeesti väsyhuutoa. Mikä siinä on kun ei voi nukahtaa ilman että ensin huudetaan pää punasena? Ja jos on ihan poikki jo klo 19, niin en mä kyllä viittis vielä sänkyyn silloin laittaa, kun sit hän herää jo kuudelta aamulla. Ja sitäpaitsi hän ottaa puolen tunnin torkut vielä 18-19 aikaan illalla, eli ei luulis että jo seiskalta pitäis päästä sänkyyn... Mulla meinas eilen mennä hermot ja miehellä kans. Yritin nukuttaa sylissä hyssyttelemällä, ja sit kun hermo meinas mennä, vein makkariin meidän sängylle, ja kas, neiti hiljeni heti... Makoiltiin siinä sitten hetki, ja sit nostin hänet omaan sänkyynsä, mihin nukahti vähän aikaa touhuttuaan. Täytyy kyllä alkaa nukuttmaan niin, että hän saa rauhoittua ja nukahtaa rauhassa omaan sänkyynsä. Tosin jos on huutokohtaus päällä, ei varmasti rauhoitu yksin omassa sängyssä. Tai mistä mä tiedän kun ei olla kokeiltu! ;) Meillä ei tissille olla nukutettu ikinä. Elli on semmonen pikasyöjä - 5-10 minuuttia syö ja sit irrottautuu itse ja pulauttelee jo. Öisin kyllä torkahtaa rinnalle kun on vähän aikaa imenyt. Irrotan hänet siitä ja nostan sänkyynsä. Onneksi hän öisin siis nukahtaa pian syötyään eikä huutele silloin.

Toinen juttu mikä nyt vähän nyppii (noitten iltahuutojen lisäksi) on se, että viikon verran Ellin päikkärit on huonontuneet. Ennen hän nukkui vaunuissa kolmekin tuntia ihan tyytyväisenä, mutta nyt heräilee jo yleensä 5 minuuttia sen jälkeen kun ollaan tultu lenkiltä. Oon saanut hänet kyllä nukahtamaan uudelleen, ja yhteensä 2 tuntia oon yrittänyt vaunuissa pitää. Sinä aikana saa kyllä käydä useamman kerran vaunuja työntelemässä. Mistäköhän Elli ainaa tietää että "nyt äiti meni sohvalle lepäämään, NYT pitää alkaa kitisemään"... Tai "nyt äiti alkoi syömään, toooosi hyvä hetki herätä." Äh.

Osataanko teillä muilla kääntyä selältä mahalleen jo? Meillä ei ole minkäänlaista yritystä vielä, edes kyljelleen ei kampea itseään. Muuten kyllä sätkii ja potkii paljon, ja mahallaan pää nousee korkealle ja kääntyy siis mahalta selälleen. Niin, ja millaista ääntelyä teillä on? Elli pitää semmosta "ooo ooooo"-laulamista vienolla äänellä ja välillä "röhisee" ja kiljahtelee innoissaan. Välillä ei "juttele" mitään, eniten aamuisin heti herättyään.

Lillis ja Elli 3,5 kk

Meidän ketjussa on kieltämättä aika hiljasta ja tuntuu ettää porukkaa on kadonnut ihan kokonaan täältä.

Jerelle se kolmoisrokotus siis aiheutti hieman kuumetta, väsymystä ja kitinää silloin samana iltana, sai supon ja seuraavana päivänä oli jo muuten ok, mutta hieman väsyneempi vain.

Jere on aika monipuolinen ääntelijä ja ilmeilijä. Hymyilee, nauraa, kiljahtelee ja jutustelee aika paljon ja tietenkin löytyy myös sitä kitinää ja itkua. Parhaimmalla tuulella on usein aamuisin ja silloin naurekellaan, hymyillään ja jutellaan kovasti ja sitä on kyllä aina yhtä mukava seurata. Saa aina itsellekkin hymyn huulille.

Kyllä meilläkin eniten itketään ja kitistään illalla, mutta Jeren saa onneksi hyvin yöunille siinä n. klo 20.00, annan tutin, unirievun ja vähän heilutan sänkyä niin silmät painuvat kiinni nopeasti ja uni vie mennessään. Ja nyt hankimme Jeren huoneeseen vielä pimennysverhot kun tulee pikkuhiljaa valoisampaa. Jere herää syömään joskus klo 5-7 aikoihin ja sitten jatkaa vielä pari tuntia unia. Päiväunia otetaan n. 3:sti päivässä ja ensimmäiset 2 kestävät n. 0,5-1h ja kolmannet sitten 1-3h yleensä... riippuen mm. siitä ollaanko vaunukävelyllä vai nukutaanko pelkästään omassa sängyssä.

Eilen vauvajumpassa oli aika hauskaa kun vauvoja keinuteltiin jalkojen päällä kun itse maattiin selällään ja siitäpä Jere tykkäsi ja rupesi oikein naureskelemaan... kuolan eritys vaan kun on aikamoista niin piti vähän vaan katsoa ettei kaikki pojan kuola tipu omaan suuhun ;-)

Kun Jere saa velliä niin hän on ruvennut yhä enemmän pitämään pullosta itse kiinni ja kun otti pullon pois suusta niin hetken päästä yritti saada sitä takaisin ja pullo oli menossa nenään ;-) ja siinä piti sitten äidin vähän auttaa, että saatiin taas pullo oikeaan osoitteeseen. Näyttää muutenkin siltä, että kädet ovat löytyneet entistä paremmin ja niillä touhutaan jo vaikka mitä.

Meilläkin mennään mahalta selälleen muttei vielä toisinpäin. Mahalla ollessaan nostelee myös päätään, sätkii ja välillä takapuoli kohoaa ja näyttäisi kun yrittäisi viedä vähän jalkoja alleen. Kyllähän se kehitys on aika hurjaa tässä vaiheessa ja paljon uusia asoita opetellaan ja opitaan.

KM & Jere 4,5kk

Moi täältäkin suunnalta...

Onko jollain kiinteiden tai vellin aloittaminen vaikuttanut yöuniin? Siis pidentänyt unia?
Meillä on taas jo jonkun aikaa vedetty yöllä parin tunnin välein maitoa, tuntuu et tyttö syö pikkasen kerrallaan ja sit nukahtaa ja herää taas parin tunnin päästä syömään.
Tai tissillä mä sen "tainnutan" yöllä jos alkaa olee liian itkuinen tai pirteä.

Ens viikolla tulee meillä 4 kk täyteen, kävin jo hakee kaupasta pari purkkia maissivelliä... Minkälaisella sekotussuhteella ootte velliä alottanu antaa? Siis korviketta puolet, velliä puolet -tyyliin?

Meillä ei myöskään käännytä vielä, paitsi selältä kyljelle ja joskus vahingossa mahalta selälle. Tavaroihin neiti yrittää tarttua ja vie suuhunsa ja kuolaa ihan mielettömästi!

No nyt hän tais nukahtaa sänkyynsä tohon viereen, taidan itekki ottaa tirsat...

Lness

Meillä ne väsyhuudot alko ristiäisten jälkeen ja meni joku ilta ennen kun tajusin että se on vaan väsyä. Meillä nukuttamisrituaalit menee niin että esim. 18.45 (jota pitäs nyt myöhentää joteski ainakin puolella tunnilla) lähdetään tekemään iltapesut ja yökkäri päälle ja sitten rinnalle syömään ja torkkumaan ja sopivan väsynä pullo ja sänkyyn. Ja yleensä tuo huuto alko just sillon kun laskin rinnalle. Eka siis alkuun luulin että ei oo nälkä tai nenä tukossa. Joskus olikin noi syyt mutta yleensä kun aikansa huusi ja mä lauloin ja keinutin niin nukku olkapäälle ja nyt sen jo osaa kattoo eleistä että on väsyny. Makuulle laskeminen vaan pahentaa huutoa, paras on keinutella olkapäällä ja meillä auttaa sit sellanen "kissankutsuminen".. kissskiisssskissss... ;o) . Illat onkin nyt sitten sellasta tasapainoilua ettei liian aikaseen aloteta sitä tissittelyä kun Minttu on alkanut ite lyhentää rinnalla oloa. Ei siis enää jaksa kiinnostaa se luttuuttaminen joten onpa tosiaan kiva jos väsyhuuto alkaa seiskalta. Niin kun eilen muuten alko ja nukahti olkapäälle ja piti sitten herätellä reilun puolen tunnin päästä. Ei ees heränny kun imetystyynylle laskin puolessa välissä. Ei jaksanut imeä joten annoin pullon ja siitäkös sitten virkisty joten ei suostunu sänkyyn jäämään.. Tosin 10 min rinnalla riitti ja oltiin täysin aikataulussa eli 21.00 oli unessa.. Mutta meni kyllä temppuiluks... Kun taas sitten toissailtana oli seiskalta vielä tosi virkee ja höpötteli vaan ja naureskeli ja vielä sängyssäkin reilun tunnin päästä jakso vartin naureskella.. Mä olin ihan satavarma että ei tuu mitään mutta sittenpä vaan alko silmä luppasta. Eli tollanen ois musta se ihan nappisuoritus. Muuteski meillä nyt noitten nukkumisten suhteen on oltava mun koko ajan tarkkana että on just sopivan väsyny, muttei liikaa... Hirmu stressaamisen saan siitä aikaan ja lisäks mahavaivat palasi. Ilmaa siellä mahassa kiertää, aluks itki päivät ke-la ja nyt sitten itkee yöllä.... Enkä tajua yhtään mistä toi johtuu. Jospa se menis ohi kun annan Disfatyliä ja koitan hieroskella illalla ennen yöpesuja. Seuraava konsti on sitten kokeilla vyöhyketerapeuttia.

Hei vaan, tuolla odotuspuolella tuli aiemmin kirjoiteltua, eli meillä syntyi tytöt 30.10. vk 38. 4kk neuvola oli viime viikolla ja a 6660g 62,5cm ja b 6465g ja 63,5cm. Hyvin on kasvettu rintamaidon ja korvikkeen kanssa. Meillä oli kans ristiäisten aikoihin jouluna iltahuutoa b:n kanssa. Aloitti n klo 19 ja jatkoi klo 23 saakka ennenkuin ymmärrettiin tytön itkevän väsymystä. Vietiin vaan seiskalta tyttö sänkyyn ja yksinään siellä hetken pyöri ja sitten nukahti. Kyllä tuntui pahalta itsestä ajatella et turhaan huudatettiin kun ei ymmärretty viedä vaan sänkyyn. Siitä asti nukkumaan käynti on sujunut, mutta on sen verran tarkka unistaan et heti kun känisee tai alkaa liikaa olla energiaa illal nii samantien unille muuten huutaa eikä rauhoitu millään nukkumaan. A tyttö nukahtaa yleensä syliin kun toinen on viety sänkyynsä. Tällä tyylillä tarvii vaan molempia vanhempia, jos tuttia tarvii käydä laittamas ku toinen sylis. Me aloitettiin ruusunmarja soseella kiinteiden maistelu, molemmat syö hyvin vaikka irvistää kun suuhun laittaa. Meillä ei kääntyillä viel ku vahingossa mut kyljelleen menee molemmat.

Meillä ei ainakaan onnistu tuo tarkoituksella valvottaminen illalla, jotta lili nukkuisi aamulla pidempään.. Riippumatta siitä moneltako laittaa nukkumaan niin aina on tyttö hereillä 8-9 aikaan. Niin ja jos ei tyttöä laita heti sänkyyn siinä 19-1930 niin menee yliväsyn puolelle ja alkaa kamala itkukonsertti eikä unen päästä enää saakkaan kiinni. Mutta Lilia ei otakkaan kuin kahdet päikkärit joista ekat n. puol tuntia klo 10 jää joinain päivinä pois, toiset on sitten kunnolliset min.3h n. 13-16. Joten menköön sitten aikaisin yöunille kun on itselleen tuollaisen rytmin kehittänyt. Toisaalta se menee ihan kivasti että ehtii olla hyvällä tuulella kolmisen tuntia sen jälkeen kun isukki on tullut töistä ja sitten menee nukkumaan. Ja illat on meillä sitten kahdenkeskistä aikaa.. :)

Lilia ei oikein vielä yritä itse kääntyillä, pari kertaa on mahalta selälleen pyörähtänyt, mutta yritystä toisin päin ei näytä edes olevan. Viihtyy hyvin mahallaankin, varsinkin peilikaappien edessä jossa naureskelee ja juttelee omalle peilikuvalleen. Kädet ja kaikki mistä kiinni saa on koko ajan menossa suuhun ja tuntuu että käsien koordinaatio pikku hiljaa muuttuu aina paremmaksi. Ääneen naurua ei meillä ole vielä kuulunut, mutta ihania riemunkiljahduksia ja hää-höö-aaai höpöttelyä kyllä reilustikkin varsinkin päiväunien jälkeen isin tultua kotiin.

Nyt me ollaan vajaan viikon ajan maisteltu sitä perunaakin ihan pikkuisen ja hyvin näyttää maistuvan, aluksi tein soseen pumpattuun maitoon, sitten jauhemaiseen nanniin ja tänään ja eilen on syöty ihan veteen tehtyä ja kaikki maistuu aivan yhtä hyvältä. Ei ne määrät kuitenkaan ole kuin pari kolme teelusikallista vielä tässä vaiheessa, mutta haluttiin alkaa jo totuttelemaan, kun tuo Lilian paino tosiaan menee niin alakäyrillä ja tuttipullosta lili ei enää suostu juomaan..

Eipä tässä muuta tällä kertaa, oli mukava lueskella starppatarenkin kaksosista, kun niin monet odotusaikaisista ei tänne puolelle ehdikään kirjoitella!

Neppu ja Lili

Täällä myös edelleen kyllä kirjoituksia lueskelen ja koitan välillä kommentoidakin..on vaan tuo ketju aina niin tipahtanut että ei tahdo löytyä.. :(
Arki alkaa pikkuhiljaa meillä neidin kanssa rullata. Nukkuu 2-3 päikkärit päivässä, illalla nukahtaa 8-9 aikoihin ja herää aamuisin aika tarkkaan seitsemältä. Tosin silloin ei ole mikään kiire syömään tms vaan höpötellään ja köllötellään sängyssä -joskus jopa tunti vielä. :) Ihania aamuja!! Yöt nukkuu kyllä tosi sikeästi. Kiinteitä ei olla kun vasta maistettu pari kertaa ja n.viikon verran oon iltaisin antanut maissivellin. En tiedä vaikuttaako se mitenkään, nukkui hyviä öitä jo ennen velliäkin.

Painoa ei ollut 4kk neuvolassa mitenkään hurjasti, muistaakseni vähän vajaa 6400g ja pituutta kuitenkin 65,5cm eli ehkäpä noita kiinteitä tosiaan voisi jo suunnitella säännöllisemminkin. Vaikuttaa kuitenkin tyytyväiseltä ja omaan silmään ihan sopivasti "pullukalta" että ei varmasti ainakaan liian vähällä ravinnolla ole ollut. :)

Näin meillä täällä. Kohta kärrään tytön parvekeunilta sisään ja eikun taas syömään!

Kevättä kaikille tämän ketjun immeisille!
-Mari-

Hei!

Käyn välillä täällä lueskelemassa kun mun vauva on melkein marrasvauva(syntyi 1.12.2007).

Onkos täällä ketään jonka vauva on täysimetyksellä eikä saa vielä mitään muuta(ei edes velliä)?
Itse ajattelin täysimettää 6kk, eli aloittaisin vellit ja ruoat vasta 5kk lopussa tai sit vasta 6kk.

Osaako kenenkään vauva juoda nokkamukista? Ajattelin itse jättää tuttipullon välistä ja siirtyä suoraan nokkamukiin(jossa on pehmeä imuosa). Muhis kun ei huoli tuttia eikä tuttipulloa. Haluaisin vain tietää minkäikäiselle voi jo aloittaa nokkamukin harjoittelun.

t:afro ja Muhis 3kk 1vk

Kiva kun täällä on taas välillä eloa! :)

Kyllä voikin parissa päivässä tapahtua muutoksia... Valitin viimeks Ellin iltahuudoista. Sen jälkeen ollaan kahtena iltana laitettu hänet heti iltasyötöltä omaan sänkyynsä (n. klo 20:30), siis niin että hän on vielä ihan hereillä. Ja ennen kuin hän on ehtinyt aloittaa huudot. Ei ole mennyt kuin 10 minuuttia niin neiti on ollut täydessä unessa! Siis voiko olla niin ettei se vaan ole yhtään tykännyt kun olen nukuttanut sylissä. Voi että kun tonkin olis aiemmin tajunnut... No, oppia ikä kaikki! Saa nähdä meneekö tämä näin hyvin tästä eteenpäinkin. Viime yönä hän sen lisäksi heräsi ekan kerran vasta klo 2:30 syömään, kun yleensä on heräillyt viimeistään yhdeltä. Tokan kerran söi 6:30, ja aamulla herättiin yhdessä yhdeksän jälkeen. Tosin otin hänet kahdeksalta meidän viereen kun alkoi vääntelehtiä levottomasti omassa sängyssään, ja "tainnutin" pitämällä tuttia suussa ja kättä rinnan päällä...

Muhis kyseli imetyksestä. Meillä on Elli täysimetyksellä (ikää 3 kk ja melkein 3 vk), eikä saa siis muuta. Hän on kyllä korviketta saanut aiemmin. Ihan vastasyntyneenä (kun jo sairaalassa sai pullosta ruokansa) ja sit vähän aikaa kotiin tultua. Mies on antanut kerran Nania myös ihan lähiaikoina, kun mä en ollut kotona ja jostain syystä mun pakastama rintamaito oli pilaantunut. Haisi kuulemma pahalta. No, joka tapauksessa, velliä en aatellut antaa missään välissä, vaan me siirrytään sit tästä suoraan kiinteisiin. Mä ajattelin ne aloittaa heti 4-kuisena ihan pikkuhiljaa kokeilemalla. Voiko muuten sitä maissipuuroa antaa jo 4-kuiselle? Kun viljojahan ei ennen 5 kk ikää anneta. Täytyypä tutkia kaupassa. Nokkamukia ei olla kokeiltu, ehkä sit jossain vaiheessa kun kiinteät on aloitettu. Jos antaa sit vettä vaikka.

Nyt heräsi Elli torkuilta eikä tykkää yhtään olla mun sylissä tässä koneella.

Lillis ja Elli

Mukavaa kyllä kun on taas eloa täällä vähän enemmän ja porukka on kerennyt vähän rustailemaan kuulumisia. Onhan se elämä aika kiireistä näiden pienten ihmisten kanssa, mutta aina jossain välissä sitä yrittää itsekin keretä koneelle. Nyt Jere meni sopivasti päiväunille.

Viime yönä meillä herättiin pitkästä aikaa jo n. klo 3.30 ja sitten toisen kerran 6.30, mutta onneksi jatkoi hyvin unia syönnin jälkeen.

Lness kyseli siitä maissivellin annosta ja kyllä meillä poika sai velliä ihan "raakana" heti alkuunsa eli ei sekoitettu mitään joukkoon. Lämmitin vaan vähän mikrossa ja annoin ja hyvin upposi enkä huomannut mitään ikäviä sivuvaikutuksia esim. mahakipuja yms. Nyt kasvatin Jeren velliannosta kun joi ensin sen 200ml ja kun velli loppui niin alkoi hirveä huuto eli saa nyt sitten aamulla sekä illalla velliä 300ml ja hyvin tuntuu uppoavan. Päivällä pärjää kyllä hyvin rintamaidolla ja kun on joskus itkeväinen niin ajattelin välillä josko on kuitenkin nälkäinen ja kokeilin antaa rinnan jälkeen 100ml korviketta, mutta aika hitaasti upposi ja hetken päästä sitä jo puklittiin pois eli en sitten ole korviketta antanut päivällä lisäksi vaan ainoastaan rintaa tarpeeksi usein. Toivottavasti sitä rintamaitoa nyt riittäisi mahdollisimman pitkään että saisi sitä sitten myös kiinteiden ohella kun ne aloitetaan.

Kuinka hyvin teillä vauvat mahtuvat vielä vaunuihin? Meillä se kantokoppa alkaa pikkuhiljaa jäämään pieneksi ja pian on siirtyminen ratasosaan edessä. Eilen ostimme myös uuden turvaistuimen kun ei se turvakaukalokaan enää niin kauaa mene niin on sitten jo varastossa uusi istuin.

Afro kyseli nokkamukista ja olen Jerellekkin jo pari nokkamukia ostanut varastoon, mutta emme ole niitä vielä käyttäneet ja molemmissa näkyy lukevan, että alkaen 6kk... en sitten tiedä onko niitä erilaisia tai eri ikäisille tarkoitettuja.

Lillis, maissivelliä voi antaa 4kk alkaen, mutta puurosta en tiedä, kannattaa tutkia niitä purkkeja tai tetroja kaupassa, että mitä niissä lukee. Tosin Jerekin oli n. 3,5kk kun aloitimme maissivellin neuvolan ohjeiden mukaan eli ei niitä aina ihan täsmällisesti noudateta, mutta aika lähelle kuitenkin... kait...

KM & Jere

Täytyy kyl koittaa tota velliä, jos se vaik auttais meidän neidin öihin. Tosin, eilen taas todettiin korvatulehdus, en sit tiedä kuinka kauan se on öitä häirinnyt..
On vaan sellainenki pikku juttu, että neiti ei oikeen suostu syömään pullosta. Eikä varsinkaan jos mä yritän pullosta antaa... Ei oikee viittis velliä rupee lusikoimaankaan suuhun, menee turhan hankalaks... Jospa toi mies vaikka hoitelis iltavellihommat...

En mä usko et niissä tuttipullojen nokkaosissa tai nokkamukeissa on mitään varsinaista ikärajaa vaikka niissä 6kk lukeekin, ehkä sen ikäiset jo helpommin osaavat juoda sellasesta nokasta...

Meillä alkaa kans olla pehmeässä vaunukopassa ahdasta varsinki jos joutuu kunnon toppavaatteet laittaa. Ois kiva et nyt kesään asti pärjäis, ennenku siirtyy ratasosaan. On se koppa kuitenki lämpimämpi ja jotenki "turvallisempi".

Onpas muuten kivaa kun täällä on keskustelu vilkastunu!

Lness

Hei piitkästä aikaa!
Kirjoittelin odottajiin mutta en ole netissä ehtinyt juurikaan sittemmin käydä, poitsut työllistävät äidin täysin...
Kiva lukea miten vauvelit kehittyvät, aika menee niiiin nopeasti. Meillä Aapelille tulee jo 5kk täyteen 25 pv kun lokakuun puolella ehti syntyä.Muhis kyseli imetyksestä, ollaan edelleen täysi-imetyksellä, ajattelin lähempänä 6kk:tta aloitella kiinteitä, niin tein isonveljenkin kanssa. On kasvanut rintamaidolla ihan mukavasti, paino tosin -15% mutta velikin oli samanmallinen...Viimeisimmät mitat 4kk neuvolassa 6480g ja 65.5cm

Mukavasti on mennyt, Aapeli on varsin kiltti ja tyytyväinen vauva, ainoastaan päiväunet on tuottanut päänvaivaa. Yhdet 11/2-3h päikkärit ottaa vaunuissa kun puistoillaan veljen kanssa mutta iltapiväunet ovat koko ajan olleet sitä sun tätä.Nyt kun päivien valaistuessa ollaan jaksettu lähteä ulos toisenkin kerran olen saanut jopa toiset 1h päikkärit nukutettua. Meni tosi kauan että aloin uskoa että ilmeisesti kaveri pärjäilee noilla unilla, pääsääntöisesti kun on ollut tytyväinen. Yöt nukkuu 20.30-7.00 parilla syötöllä. Viimeiakoina on ollut niin kovia ryömimisharjoituksia että on herätellyt jopa tunninkin välein, etenemishalut ovat kovat...Olin jo unohtanut nuo liikkeellelähdön yöherätykset, suraavanahan tulee pystyynpönkäys jne...Aapeli on tosiaan ollut melkoisen motorinen, alkoi kääntyillä kuin väkkärä 3kk iässä ja nyt pari viikkoa on harjoitellut tuota ryömimistä, etenee ehkä n puolisen metriä jaloilla työntäen ja nukkuu muuten aina ihan väkisinkin masullaan, sama mihin asentoon yrittää jättää.

Meillä on vaunuina tuplaviritelmä jossa takana on vauvalle makupaikaana pehmyt pussi, mahtu talvitamineissa nippa nappa eli ehkä vielä kuukauden, tosin sitten ei noita vaatteita tarvitse ihan noin paljoa joten ehkä tämä kevät pärjäillään.

IIU

Tällaista meillä...
IIU

Moi!

Kiitti paljon nokkamuki vastauksista. :)

Mulla on myös 7vuotias ekaluokkalainen tyttö. Sen vanhat nokkamukit on kyllä tallella mutta niissä on muovinen kova nokkaosa, joten mun täytyy parin kuukauden kuluttua lähteä nokkamukiostoksille kun varmasti sellaisesta pehmeästä on helpompi juoda kun en tuttipulloa kerran ajatellut opettaa. Tytölleni annoin aikoinaan tuttipulloa kun lopetin hänen imetyksensä kun hän oli 8kk.

t: afro ja muhis 3kk 2vk

Oli kyllä kamala se uutinen kun rotikka oli sen pojan tappanu... ja tuntuu senkin puolesta aika kamalalta kun meillä myös on tosiaan melkein 8-vuotias rotikka uros itellä. Koskaan ei oo kyllä mitään ongelmia ollu ja koira yrittää vaan nuolla Jeree jos mahdollista. Täytyy tietenkin aina olla varovainen kun eläin on eläin ja en kyllä missään nimessä jättäis noita koskaan kahden ilman silmälläpitoo. Meillä koira on onneks kyllä tosi kuuliainen ja tottelevainen, mutta tosiaan eläin on aina eläin. Saas vaan nähdä kun taas menee vaunulenkille koira mukana niin minkälaisia katseita sitä saa osakseen kun muutenkin jotkut pelkäävät rotikkaa ja väistävät tuolla kadulla. Olis vaan mukava tietää, että miksi se koira hyökkäsi, koska monet ovat todenneet, että siihen on joku syy ettei koira nyt vaan ihan huvikseen hyökkää... siihen ei kyllä varmaan saa vastausta kun ei kerran silminnäkijöitä ollu.

Sitten vähän ilosempiin asioihin eli Jere taitaa vähän opetella ryömimistä kun on vatsallaan lattialla niin pistää kasvot maahan ja alkaa hirveä väkerrys ja takapuoli nousee ja jalat vetäytyvät vähän mahan alle ja Jere pääsee jopa vähän eteenpäin. Tänään myös kääntyi ensimmäisen kerran selältä kyljelleen muttei ihan mahalle asti vielä päätynyt. Sunnuntaina tuleekin sitten jo 5kk täysi... on aika mennyt kuin siivillä.

KM & Jere

Joo, oli se rotikkauutinen kauhea! Mun ystävillä on kanssa rotikka, ja se on itse rauhallisuus. Kuitenkin jos joku vieras ihminen lähestyy niitten pihaa, niin se alkaa haukkumaan kauheesti ja puolustamaan reviiriään. Lienee ihan normaalia silti koiralle kuin koiralle... Mä oon aina vähän pelännyt isoja koiria (enkä niin pienemmistäkään välitä), mutta sitä niitten rotikkaa en kyllä pelkää. On se semmonen rauhallinen äijä. :)

Elli on nukkunut kohta 3 tuntia ulkona. Tehtiin 45 minuutin lenkki, ja sen jälkeen se heräili tossa omassa pihassa. Kävin kolme kertaa 10 minuutin sisällä hyssyttelemässä, ja nyt on nukkunut pari tuntia sen jälkeen. Kai se pian herää. Nyt ei sit tarvikaan ottaa kuin yhdet torkut enää tänään. Yleensä hän ottaa kahdet pikkutorkut vielä, jos on herännyt päikkäreiltä ennen kolmea. Jaaha, nyt kuuluu rapinaa hälyttimestä! Pian tulee huuto...

Meilläkin Elli yrittää jo vähän nostaa takapuolta mahalla ollessaan. Naama siinä painuu lattiaan ja sit tulee huuto... Nyt hän on alkanut enemmän ojentelemaan jalkojaan kohti kattoa selällä ollessaan ja pari kertaa kääntynyt hiukkasen kyljelleen päin. Mut ei sitten sen enempää. Kovasti juttelee ja naureskelee pirteänä ollessaan. Aika veikeä tapaus! :) Iltaisin ja muutenkin väsyneenä tulee joskus raivonpuuska edelleen...

Pääsiäisen tienoilla kokeillaan bataattia. Jännää!

Jaaha, kitinä ulkona alkoi. Mukavaa pääsiäistä kaikille!

Lillis ja Elli (4 päivää vajaa 4 kk)

Mun piti vielä kysyä teiltä semmoisesta asiasta kuin kakkaamisesta! :D Eli kuinka usein teidän vauvat kakkaa?? Meillä nimittäin neiti kakkaa 4-5 kertaa päivän aikana, ja välillä oikein ottaa päähän kun koko ajan saa olla pesemässä... Yöllä ei onneksi. Eli päivällä lähes jokaisen syötön yhteydessä vääntää turaukset, joskus isommat, joskus pienemmät. Ihan semmosta "siistiä" sinappia... Ja vaihdatteko muuten yön aikana vaippaa? Mä lopetin yövaihdot pari viikkoa sitten. Siihen asti vaihdoin kerran yössä kun ajattelin että alkaa muuten lainehtimaan. Nyt kun en vaihda, Elli on samalla vaipalla klo 20-09, ja aamulla sitten vaippa onkin ihan järkyttävän täynnä... Onneksi ei sentään tule yli laitojen. :)

Meillä aluks kakattiin joka vaippaan, sit noin kuukausi sitten tahti hiljeni, tuli 1-2 kakkaa päivässä (mikä oli ok).
Nyt on sit viikko menny ilman kakkaa... tyttö piehtaroi yöt, piereskelee TOSI pahan hajuisia paukkuja mut vaippaan ei tuu edes pientä tuhrua.
En tiiä voisko antibioottikuurilla olla osuutta asiaan (korvatulehdus) ja nyt kun on muutamana iltana maisteltu maissivelliä niin sekään tuskin auttaa asiaa... Eilen ja tänään oon antanu luumusosetta, mut ei vaan näy eikä kuulu kakkaa.
Ei muuten ois ongelmaa, mutta kun selvästi tyttöä vaivaa, on itkuisempi kuin ennen ja yöt on ihan helvetillisiä.

Vinkkejä anyone? Neuvolan täti sanoi, et jos ei huomenna kakkaa näy niin sit pitää käydä lääkärissä.

Lness ja neiti 4kk tasan

Ihan alussa Jere kakkaili harvakseltaan, mutta silloin mentiin pelkällä rintamaidolla ja lääkäri oli sitä mieltä, että se kun sulaa niin hyvin jne. niin sitä ei riitä kakaksi asti. Sitten kun annoin pari kertaa päivässä korviketta niin edelleen kakka tuli aika harvoin ja neuvolassa sanoivat, että kannattaa kokeilla mallasuutetta ja sitä kävinkin apteekista ottamassa ja sitten kakka tuli hieman useammin. Nyt mennään siis maissivellillä ja rintamaidolla niin kakka tulee yleensä parin päivän välein, yhden kerran kakkasi 3 kertaa vuorokaudessa, mutta se oli kyllä harvinaista. Neuvolassa olen sanonut ton, että kakka tulee nyt suunnilleen joka toinen päivä ja ei sieltä siihen sitten mitään sanottu. Silloin kun tulee niin tulee kyllä ihan kunnon setti eli en ole nyt sitten antanut sitä mallasuutettakaan. Sitä kannattaa kuitenkin kokeilla jos tuntuu siltä ettei kakka tule. Meillä kakka on kuitenkin sellaista ihan löysää eli ei ole mitään ummetusta.

En vaihda vaippaa yöllä eli yhdellä vaipalla mennään n. 19.30-7.30. Kyllähän se vaippa silloin aika märkä on, mutta ei onneksi ole peti kastunut.

KM & Jere

Yhteistyössä