Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ette voi uskoa miten kamala olo mulla on. Mies lähti jääkiekkopeliin ja aloin ihan normaalisti valmistella liliä kylpyyn. Idioottina jätin tytön ihan hetkeksi hoitopöydälle kun kaivoin samaan aikaan kaapista pyyhettä tms. Niin aivan hetkessä kuului tömähdys ja käännyin ja näin tytön mahallaan lattialla.. Ja tuntui niinku ois kulunut ikuisuus, todennäköisesti sekuntia lyhempi aika kun lili ei liikkunut mihinkään eikä kuulunut ääntäkään ennenkuin alkoi itku. Ikinä ei ole ollut niin kamala olo kuin äsken.. Soitin miehelle joka onneksi käski puhelimessa miten toimia, sillä ite en paljoa pystynyt kuin itkeä ja rutistaa tyttöä sylissä. Mitään näkyviä vammoja ei tullut ja meni vain hetki että lilikin rauhoittui ja alkoi taas naureskella, joten onneksi selvittiin säikähdyksellä. Mutta vieläkin tuntuu niinkuin happi loppuis ja miettii mitä olisin tehnyt jos jotain pahaa ois sattunut.. Nyt lili nukahtikin jo rauhassa unille. En kyllä voi ymmärtää miten tuo onnistui. Vauva oli normaalisti selällään pöydällä, heilutteli vähän jalkoja ja käsiä, ja ilmeisesti jotenkin ponnisti hirveällä vauhdilla istumaan koska pyörähti juuri mahalleen.. Mutta opinpa sen että en selkääni käännä sekunniksikaan jos lili on pöydällä. Ja totta kai tiesin tuon aiemminkin ettei siihen saa jättää valvomatta, mutta olin parin metrin päässä. Aivan käsittämätöntä.. ja varsinkin kun lili ei ole edes mainittavasti osannut lattialla kääntyillä tai liikkua. huh, pakko lähteä alakertaan rauhoittumaan..

Voi ei Neppu, varmaan ihan kamala tilanne!! Mun täytyy myöntää että jätän just tollai hetkeksi Ellin useinkin hoitopöydälle kun kaivan jotain vaatetta tms. Ei kyllä pitäis jättää enää hetkeksikään kun tosiaan alkaa liikkumaan ja se kääntymisenkin oppiminen voi tapahtua ihan yhtäkkiä. Mutta siis tää nyt itelle vaan muistutukseksi, eikä sun syyllistämiseksi tietenkään! :) Voin kuvitella että itse olisin ihan sekaisin tommosessa tilanteessa. Kerran kävelin Elli sylissä ja hänen päänsä kopsahti ovenpieleen - kamala huutohan siitä tuli ja mulle ihan järkyttävä olo. Mä oon muutenkin välillä kauhea köntys, ihme kun ei ole tapahtunut mitään sen pahempaa. Mut toivottavasti sun mieli on jo parempi, Neppu! :)

Voin kyllä kuvitella, miten kamala fiilis siitä itelle tulee vaikkei vauvalle käviskään mitenkään. Meillekin on valmennuksessa ja neuvolassa sanottu ettei vauvaa sais yhtään jättää hoitopöydälle vahtimatta kun saattaa kuitenkin tipahtaa vaikkei vielä hirveesti liikkuiskaan... ja neuvolan täti vielä sano sen senkin vuoksi kun sano tietävänsä miten hirvee olo siitä vanhemmille tulee kun hänkin on kuulemma saanu useammankin soiton vanhemmilta kun lapsi on tippunut lattialle ja silloin se äiti on itkenyt kovempaa kuin vauva ja vauvalle ei ole kuitenkaan sitten käynyt mitenkään kun luut kallossakin antavat vielä niin hyvin periksi. Täytyy kyllä myös tunnustaa, että Jere on myös ollut hoitotasolla, jossa kyllä ainoastaan jalkopää auki kun olen jotain vaatetta, pyyhettä yms. kaapista ottanut... olen kyllä jo ajatellut että aina pitäisi olla sitteri tai bumbo siinä vieressä, mihin voi laskea jos täytyy jotain muuta tehdä eikä voi 100%:sti vauvaa vahtia niin ei tapahdu sitten mitään ja säästyy itsekin hirveiltä morkkiksilta ja tunnon tuskilta.

Kuules neppu, sitten meitä on kaksi maailman huonointa äitiä.

Mun tyttö putosi myös lattialle(selälleen muistaakseni) vauvana kun vain käänsin selkäni hetkeksi. Silloin se ei muistaakseeni osannut vielä edes kääntyä eli oli n.3-4kk. Tyttöni ei edes itkenyt paljoa mut mä olin uhan paniikissa ku pelkäsi et sille tuli jotain vakavaa. En vienyt häntä lääkärille koska mieheni rauhoitti minua ja sanoi ettei lääkäriä varmaankaan tarvita kun soitin hänelle. Kokeilin kaikki jäsenet yms. läpi ja tyttö näytti olevan ihan kunnossa. Nyt hän on jo 7v. terve ekaluokkalainen.

Olen kuullut ystäviltäni vastaavantapaisia tippumisia hoitopöydiltä, sängyiltä yms. paikoista. "Tapaturmathan" aina sattuvat silloin kun niitä vähiten odottaa.

Mutta onneksi sinunkaan vauvalle ei tapahtunut mitään vakavaa ja selvisitte säikähdykdellä. :)

Nyt minulla on 3kk poika enkä uskalla jättää häntä hetkeksikään yksin hoitopöydälle, vaikka hän ei osaa vielä kääntyä.

Huh, olin viimeksi vähän paniikissa ja shokissa vielä.. Tosiaan tytölle ei tullut edes pienen pientä mustelmaa ja minä itkin enemmän kuin Lili.. Meillä muuten on myös sellaine hoitopöytä että vain yksi laita jalkopäässä on avoin. Että mielestäni siitä ei ollut mitään mahdollisuutta tippua, mutta näinpä vain kävi.
Muuten on mennyt ihan ok. Nyt on Lilialla pikkuinen flunssa, nuha ja yskä, joten jää vauvauinnit tältä viikolta väliin. Neuvolassa ei ole käyty helmikuun lopun jälkeen, joten en oikein tiedä paljonko nyt painetaan, mutta Lili näyttäisi olevan saaneen vähän lihaa luitten ympärille noiden bataattiperunamössöjen maistelun mukana. Suloisesti pyöristynyt vähän.

Yöt meillä menee edelleen hyvin, kasista aamuviiteen mennään syömättä ja sen jälkeenkin vielä nukutaan ainakin kahdeksaan asti. Päivällä lilia kyllä syökin parin tunnin välein, lukuun ottamatta päikkärien kolmen tunnin väliä. Se vierastaminenkin hellitti aika nopeaa. Kesti siis noin kolme viikkoa, mutta tulee varmaan sitten myöhemmin takaisin. Eilen oli ihanaa, kun kummitäti tuli turusta käymään niin lilia jutteli ja naureskeli melkein pari tuntia hänen kanssa.

Nyt pakkailemaan pikku mökkireissua varten!

Neppu ja Lili 3kk 3vk

Nostellaas... :)

Oltiin tänään 4 kk -neuvolassa. Pituutta jo 66 cm ja painoa ihan pikkuisen yli 7 kg. Hyvin kasvaa, hoikkasen puolella mutta ihan sopusuhtainen kuitenkin. Ja reisimakkaratkin löytyy. :D Elli näytti terkalle oikein leveimmät hymynsäkin ja sai sillä merkinnän "hymyileväinen" neuvolakorttiin. Nyt nukkuu päikkäreitä ulkona. Toivottavasti vielä ainakin puoli tuntia. Oltiin nimittäin neuvolassa kesken päiväunien, pelkäsin vähän että rytmi menee ihan sekaisin, mutta Elli onneksi nukahti heti vaunuihin taas kun lähdettiin neuvolasta.

Meillä maistettiin eilen bataattia! Hyvin upposi se n. teelusikallinen, otsa kurtussa maisteli. Pari tuntia maistelun jälkeen tuli kauhea huuto, ja jotain vaivaa hänellä kyllä oli. :( Onneksi meni ohi n. puolessa tunnissa. En uskalla tänään antaa bataattia, huomenna sitten kokeillaan uudelleen. Jos tulee sama itkukohtaus, niin täytyy sit maistaa välillä jotain muuta. Luumua annoin eilen ja tänään ihan pienenpienen nökäreen, ja sekin meni alas. Ainoa harmitus tässä kiinteiden kokeilussa on se, että Elli pulauttelee ihan kamalasti, ja nyt siinä maitopuklun joukossa oli sitten sitä bataattia ja luumuakin. Ja kun noita kiinteiden määriä tässä kasvatellaan, niin kauheat tahrathan niistä pukluista sitten tulee joka paikkaan... Noi maitopulautukset on vielä ollu aika helppoja, kun ovat niin värittömiä.

Yöunet on olleet tosi levottomia n. viikon ajan. 3 kertaa syödään yön aikana (n. kolmen tunnin välein), mutta sitten Elli tuhtaa ja vääntelehtii välillä ihan kamalasti. Mä en saa siinä menossa nukuttua. Mies ei kuule mitään vaan kuorsaa tyytyväisenä. Sekös mua ärsyttää...!!! Me varmaan siirretään Elli aika pian omaan huoneeseensa, kunhan saadaan se pinnasänky ostettua. Jos mä en sitten heräis ihan heti siihen vääntelehtimiseen. Viime yönäkin olin sängyssä 22:45 - 09, mutta nukuin siitä ehkä n. 5 tuntia. Ja pisimmillään n. tunnin kerrallaan. Väsyttää.

Tulipas pitkä teksti taas! Kirjoitelkaas muutkin kuulumisia. :)

Lillis ja Elli 4 kk (ja 3 päivää)

Siis nukutteko lillis perhepedissä? Oltiin tuossa mökillä pääsiäisenä pari yötä ja kun toisena yönä oli huoneessa niin viileä, niin otin Lilin meidän väliin nukkumaan jotta pysyy lämpimänä, niin ei kyllä tullut omasta unesta yhtään mitään kun havahduin jokaiseen tuhinaan ja äännähdykseen.. Meillä kotona siis on pinnasänky meidän makkarissa, ja kesällä ajateltiin siirtää lili omaan huoneeseen, siinä on nyt vain remontti kesken..

Nyt on muutama yönä lili noussut syömään kerran jo 12-02 kun tosi pitkään mentiin niin että herättiin vasta 4-5 aamulla eka kerran. En tiiä johtuuko siitä kun neiti on alkanut liikkumaan ja heilumaan reilusti enemmän nyt. Kun laittaa mahalleen ja leluja vähän matkan päähän niin yrittää jopa ryömimistä. Nostaa peppua ja koittaa jaloilla vängätä, mutta ei vielä tiedä mitä käsille tekis. Viitisen senttiä kuitenki onnistuu aina punnertaan kunnes on aivan uupunut.

Ens viikon torstaina on meillä sit 4kk neuvola joka onki lääkärineuvola. Vähän mua huolettaa tuo lilin paino, kun kotivaan mukaan sitä ois vain jotain 5,7 kg eli kuukaudessa ois noussut vain tuon n. 600g ja pituutta ois oman silmän mukaan tullut kuitenki taas reilummin. Tyttö kuitenkin saa syödä aina kun haluaa ja noita kiinteitäkin on aloteltu, on tyytyväinen ku mikä, mutta painoa ei vain kerry.. VArmaan ne antaa sit ohjeet miten toimia jos on tosiaan edelleeen laskevalla käyrällä. En vaan haluais korvikkeita antaa..

NO joo nyt kyllästy lili omalle peilikuvalle jutteluun joten eikun keksimään uutta viihdykettä. kirjotelkaas muutkin!

Neppu ja lili 2pv vaille 4kk

Pikainen vastaus Nepulle: ei nukuta perhepedissä. Ellillä on semmoinen rottinkinen "ensisänky" meidän makkarissa, sängyn jalkopäässä. Usein kyllä otan aamulla 5-6 aikaan meidän väliin kun syö silloin enkä jaksa kuunnella enää sitä tuhtausta mitä se pitää kun laittaa omaan sänkyyn. Meidän välissä Elli nukkuu paremmin kuin omassa sängyssään (siis rauhallisemmin), mutta kun en viitsis häntä opettaa siihen...

Viime sunnuntaina Jere täytti sitten 5kk ja ensi keskiviikkona olisi neuvola. Silloin saadaan sen kolmoisrokotteen tehostekkin ja saas nähdä nouseeko siitä taas vähän lämpöä. Saadaan varmaan myös ohjeet kiinteiden aloittamiseen kun ei olla niitä vielä maisteltu.

Tuntuu, että Jere on löytänyt uusia äänijänteitä kun sellainen kiljuminen on välillä käynnissä... ei siis itke, mutta kiljuu ja kiljahtelee vaan huvikseen ja ääni on kyllä aika kimeä.

Viikon päästä meidän sitten pitäisi olla jo siellä Levillä ja se automatka kyllä vähän jännittää, että miten mahtaa sujua. Täytyy vaan toivoa, että kaikki menee hyvin. Ilmat on nyt aika mahtavat täällä ja täytyy toivoa, että myös siellä niin pääsee ulkoilemaan kunnolla. Jerelle ostettiin myös jo pienet aurinkolasit kun tulevat varmasti tarpeeseen kun toi aurinko paistelee ja vielä heijastuu lumesta.

KM & Jere

Meillä on sairasteltu nyt ekan kerran. Ellillä oli kuumetta to-la, ja sitten tuli lauantai-iltana pientä nyppyä kaulaan, rintaan ja selkään. Perjantaina soittelin neuvolaan siitä kuumeesta ja terkka epäili vauvarokkoa. Sitä se sit tais olla kun tuli toi ihottuma. Se hävisi kyllä maanantaiaamuun mennessä pois, ja nyt ollaan kai ihan kunnossa. Mietin vaan että mikä on vielä normaalia lämpöä... Ellillä on nimittäin nyt vielä su- ja ma-iltoina ollut n. 37,8 astetta, mutta on ollut ihan oma itsensä, kun kuumeisempana oli tosi väsynyt ja kärttyisempi. Voiko lämpö nousta noin korkeelle illalla ihan muuten vaan? Siis kun vauva touhuaa, on sylissä jne. Vähän huolestuttaa, pitäisköhän lähteä lääkäriin sit kuitenkin...

Nyt Elli touhuaa tossa lattialla ihan innoissaan. Meillä vähän venähtää tänään ulos päikkäreille lähtö, kun neiti nukkui melkein 9:30 asti! Hän viihtyy nykyään tosi hyvin jo itsekseen, nytkin tossa lattialla pyörii akselinsa ympäri pikkuhiljaa (kun potkii ja nostelee jalkojaan niin kovasti) ja räplää pehmolelua. Ei nyt mitään hirveän pitkiä aikoja, mutta välillä saa luettua lehteä ja katottua telkkariakin kun hän leikkii itsekseen. Nyt hän kääntyy jo hienosti kyljelleen selältä, mutta ei vielä mahalle asti. No, pikkuhiljaa!

Meillä jäi se bataatin maistelu nyt toistaiseksi. Kokeiltiin siis viime viikon maanantaina ja keskiviikkona. Kirjoitin tänne toisenkin ketjun kun Elli huusi niin kauheasti pari tuntia maistelun jälkeen ja tuli vähän ummetustakin. Aattelin odotella ens viikkoon ja kokeilla sitten vaikka porkkanaa tai maissia tai jotain muuta. Näkee sitten tuleeko sama reaktio. Onneksi tässä ei ole mitään kiirettä noitten kiinteiden aloittamisen kanssa. Hiukan vaan toi imettäminenkin mietityttää, kun Elli syö nykyään vain 3-5 minuuttia kerrallaan, ja sit seuraavan kerran parin tunnin päästä. Ja kuitenkin siinä sit pulauttelee, mutta mietin silti että saako hän muka riittävästi ruokaa noin lyhyessä ajassa...

Ellillä jatkuu yöähinät edelleen. Kun hän oli kipeä, otin meidän väliin koko yöksi (yhtenä yönä), ja hän nukkui tosi hyvin, heräsi vain 2 kertaa syömään. Ja siis muuten syö 3 kertaa ja herää (tai ainakin on ihan kevyessä unessa) pari kertaa ähisemään ja vääntelehtimään... En vaan tosiaan haluais opettaa häntä nukkumaan meidän välissä kun en itse sit nuku niin hyvin. Paikatkin puutuu kun ei jotenkin uskalla kääntyillä varmaan.

Nyt alkaa hermot menemään tossa lattialla. :)

Lillis ja Elli (4kk 1 vk ja risat)

Eilen meillä oli sitten neuvola ja Jere painoi 7480g ja pituutta oli 68,8cm. Sanottiin, että jos haluan aloittaa kiinteiden maistelut niin voin sen tehdä, mutta ei ole vielä välttämätöntä kun kasvaa näilläkin eväillä hyvin eli maistelut voi aloittaa vasta sitten 6kk:n iässäkin ja niin varmaan teenkin. Ensi viikollakin on sitten helppoa siellä lapissa kun ottaa vaan maissivelliä mukaan ja tissit ;-) Paino menee tasaista nollakäyrää ja pituus on nousujohteista. Arvio on siellä +2 käyrillä ja sitä kohti ollaan kuulemma menossa hyvää vauhtia. Jerestä kun on siis odotettavissa pitkä poika (minä 171cm ja mies 194cm) Neuvolan tätikin sanoi pitkäksi pojaksi ja pitkäselkäiseksi... sen olen myös itse huomannut kun esim. monissa potkupuvuissa jaloissa olisi vielä vähän kasvutilaa, mutta siinä selkäosuudessa ei yhtään.

Saatiin myös kolmoisrokotteen tehoste ja tällä kertaa se ei aiheuttanut lämpöä, vaikka hieman väsyneempi Jere illalla kyllä oli. Kysyin myös rattaisiin siirtymisestä niin neuvolan täti meinasi, että kuukauden voisi vielä odottaa ja sen aikaa Jere sinne vielä ehkä mahtuukin, mutta sitten ei kyllä enää. Ensi käynnillä olisi tarkoitus katsoa niitä suojeluheijasteita ja sitten jos ne toimivat niin voi jo istuttaa paremmin ja pistää myös syöttötuoliin. Kun aloittaa kiinteät niin voi myös alkaa antamaan vettä nokkamukista ja vettä ei kuulemma tarvitse keittää.

Jere kääntyy siis mahalta selälleen ja selällä ollessaan kääntyy kyljelleen, muttei vielä mahalleen, mutta se lienee varmaan vaan ajankysymys milloin sekin tapahtuu. Hampaita ei vielä näy, mutta neuvolassa meinasivat, että saattaa kyllä olla tulossa kun kuola valuu (on kyllä jo valunut hyvän tovin) ja on hieman näppyjä leuassa... sekin kun kuulemma viittaisi hampaisiin.

No niin nyt Jerekin nukahti ja täytyy tästä itse aloitella pakkaamaan tavaroita.

Hyvää kevään jatkoa
KM & Jere

Heips! KM, meillä on ihan sama ongelma - Ellillä pitkä selkä. Bodyt jää pieneksi pituutensa takia. Nyt on käytössä 68-senttiset, ja nekin kohta varmaan käy pieneksi... Pari 74-senttistäkin on jo käytössä! Hihat on vähän pitkät, mutta muuten melkein sopivia... Ja Elli on siis nyt 66 cm pitkä. Munkin mies on 194 cm ja minä 168 cm. Elli menee nyt n. +1,5-käyrällä. Huhhei, toivottavasti ei tuu Ellille ainakaan yhtä iso jalka kun mun miehellä, eli 45. ;)

Lillis ja Elli

Meillä pääasiassa käytössä 68 ja 70 senttisiä vaatteita ja myös jokunen 74 senttinen. Noissa vaatteissa kyllä ärsyttää se, kun koot heittelee aivan älyttömästi. Meillä mm. yksi collegepuku, joka on mukamas 68 cm, mutta se on todella iso vielä eli koko näyttäisi olevan lähempänä 80 senttiä. Kokomerkintöihin ei voi kyllä luottaa vaan täytyy myös arvioida vähän silmämääräisesti kun on ostoksilla ja edes samanmerkkisissä tuotteissa koot eivät täsmää. Eilen kävin myös Prismassa ja huvikseni katoin sitä lasten kokotaulukkoa ja siinä oli, että 70cm vaate menisi 7-9kk:n ikäiselle... Jep right, ei ainakaan meidän tapauksessa kun Jere käyttää niitä nyt ollessaan melkein 5,5kk.

Oli muuten aikamoinen pakkaaminen eilen, itselle olisikin ollut helppo pakata kamat kasaan, mutta Jeren kamojen pakkaaminen vaatikin sitten enemmän miettimistä ja kyllähän sitä tavaraa kertyikin. Saas nähdä kuinka saadaan kaikki vielä autoon. Ensi yönä olisi tarkoitus lähteä siinä kolmen aikoihin ajelemaan... onhan siinä sitten urakkaa kerrakseen kun matkaan menee pysähdyksineen varmaan sellaset 14 tuntia.

KM & Jere

Meidän neiti on vihdoin oppinut kääntymään 4,5kk ikäisenä! Tosin aika paljon edelleen hengailee selällään, ei taida aina muistaa että kääntyäkin voi..
Yöt on olleet levottomia viime aikoina. Iltavelli ei auttanut mitään nukkumisiin, joten en sitä oo ees joka ilta antanut ja ihan samalla lailla nukkuu (tai ei nuku).
Eli täysimetyksellä mennään edelleen.
Käytiin lääkärissä tiistaina, tytöllä on vaihteeks silmätulehdus. Neuvolan täti pikkasen ihmetteli, että miten tyttö on noin paljon sairastellu vaikka imetän... Ja oli ihan innoissaan siitä, että näin pitkään ollaan menty pelkällä tissimaidolla, ei sit vissiin oo kauheen yleistä nykyään.
Meillä on 68cm vaatteet käytössä, myös joitain 62 ja 70 senttisiä. Oon huomannu et esim Tutta, Ciraf, Reima, Jonathan on reiluja kokoja, kun taas esim Lindexiltä vois ostaa valmiiks kokoa isompaa kuin muualta ettei jää heti pieneks.

Pieniä ongelmia on pukemisen kanssa näin aurinkoisella ilmalla, melkeen joka kerta kun neiti herä päikkäreiltä vaunuista ni on ihan hiestä märkänä..
Mitä teidän muksuilla on näillä ilmoilla päällä??

Lness

meillä on ollu netti pois käytöstä niin enpä oo ehtiny käyä kertomassa kuulumisia.. 4kk neuvola oli viime viikolla ja sieltä laitettiin lähete lastenlääkärille, kun lääkäri kuuli pienen sivuäänen sydämessä.. Sanoi että ei voi olla edes varma oliko se sivuääni vai hengityksen rohina kun näin pienellä on vielä niin nopea se syke, ja mitään vakavaa ei tod.näk mutta paras käydä sydänfilmissä. Kyllähän se vähän taas säikäytti, mutta toisaalta miehellä oli myös vauvana sivuääniä jotka parani itsestään vuoden ikään mennessä. Vein Lilin kuitenkin vielä äidilleni (joka on myös lääkäri) kuunneltavaksi, mutta siitä ei tullut mitään kun lili luuli että mummi vain leikkii ja jokelteli ja naureskeli niin ettei kuuntelusta tullut höpöäkään.. :)
Muuten tarkastuksessa kaikki hyvin, tyttö oli uskomattoman hyvällä tuulella ja saikin merkinnän "tosi tyytyväinen ja loistotyttö". Pituutta taas reilusti lisää, jo 65cm, mutta paino nousee edelleen tosi hitaasti, vasta 5690g, joten käyrällä -20 oltiin. Taas tuli kuitenkin kommenttia että on terveen näköinen ja reipas niin ei pitäis huolehtia. Ollaan kuitenkin isonnettu nyt noita soseannoksia ja Lili saa lounaalla ja 17-18 aikoihin ihan kunnon annokset ja päälle vielä maitoa. Tuntuu että tyttö söisi mitä vain ja aivan selvästi nauttii kaikista uusista mauista. Silti peruna on edelleen suosikki.

Meillä ei vieläkään käännytä ympäri. Yritys on kyllä kova ja kauhean ähinän ja huutelun säestämä, mutta ihan ei onnistu. Luulisi kyllä että on ihan päivistä kiinni milloin pyörähdetään. Nyt lähden taas nautiskelemaan päiväkahveista rauhassa kun lili nukkuu ulkona.. Ai niin tässä uusi otos neidistä..

http://www.aijaa.com/v.php?i=1891921.jpg

Neppu ja Lili 4kk1vk

Nostelua neljänneltä sivulta...

Voi Neppu, toivottavasti Lilillä on kaikki kunnossa eikä niistä sydämen sivuäänistä tule sen kummempaa huolta.

Meillä ei vielä käännytä. Mut yritän olla ottamatta siitä stressiä. :) Eihän tässä oikeesti mikään kiirekään ole. Kyljelleen Elli kellahtaa usein, kun kiskoo sukkiaan tai muuten vaan varpaitaan ihmettelee. Eilen meni isovarvas ekan kerran suuhun (siis paljas varvas, sitä ennen on kyllä sukkaa vedetty suuhun), ja kauheesti hän sitä imeskeli! Hassu. En kyllä silti ihmettele ettei hänellä ole kiire mahalleen kääntyä, kun ei siinä asennossa niin kauaa edes viihdy. Paremmin silti nykyään. Ja mahalta kellahtaa selälleen kyllä.

Me lähdetään sunnuntaina Lappiin. Jännittää! Ei muuten, mutta se junamatka... Onneksi ei silti päätetty lähteä autolla, kun junassa saa kuitenkin nukkua (makuuvaunussa). Toivottavasti ainakin nukutaan! Ihanaa kyllä päästä vähän muualle täältä kotiympyröistä. Eipä silti, kyllä mä kotonakin viihdyn. Välillä oon vähän semmonen erakko, ettei tee mielikään lähteä mihinkään. Tänään oltiin avoimen päiväkodin vanhempi-vauva-kerhossa, ja siellä on kyllä kiva käydä näkemässä muita vauvoja ja äitejä. Ja olishan se kiva kun tässä lähellä asuisi joku kaveri jolla olis vauva, niin vois yhdessä lenkkeillä ja nähdä muutenkin. Mut kyllä viihdyn siis Ellin kanssa kaksinkin. Joskus pitää päästä vähän muuallekin silti.

Nyt alkoi kitinä ulkona vaunuissa...

Lillis ja Elli 4,5 kk ja risat

No niin tänään sitten kotiuduttiin Leviltä, lähdettiin ajamaan illalla klo 18 ja kotona oltiin aamulla klo 6 aikoihin. Matkat molempiin suuntiin meni paremmin kun osasin toivoakkaan, Jere ei itkenyt paljoa ja nukkui hyvin. Matkakin tuntui taittuvan nopeasti onneksi. Tultiin keskeltä talvea taas tänne kevääseen. Näin etelän ihmisestä tuntuu se lapin lumen määrä jopa eksoottiselta kun täällä ei ole sellaisia kinoksia nähty ja nyt poissaollessa oli ne viimeisetkin lumen rippeet hävinneet. Ilmat oli hienot aurinko paistoi usein, pakkasta oli päivällä 0 - -5 astetta eli mikäs siellä oli ulkoillessa ja nauttiessa puhtaasta lumesta ja ilmasta. Ainoa miinuspuoli oli mahatauti, joka iski keskellä viikkoa. Meidän mökissä oli 4 aikuista ja 5 lasta ja aikuisista 3 ja lapsista 2 sai sen mahataudin, mutta onneksi sitä kesti vaan sen päivän. Olihan se taas aika raju ja voimat vievä kokemus. Onneksi ei miehen kanssa sairastettu sitä aivan samanaikaisesti niin toinen pysty huolehtimaan Jerestä toisen voidessa pahoin. Pelkäsin vähän Jeren puolesta, mutta Jere ei sitä oikeestaan saanut, jotain lievää vaan oli eli yhden kerran oksensi yöllä heti syönnin perään ja sitten teki kahdet tavallista löysemmät "pörinäkakat" ja oli myös hieman lämpöä muttei muuta. Oli pirteä ja eloisa kokoajan ja nestettä nautti usein. Jotkut sanoivat, että rotavirusta olisi siellä ollut liikkeellä... tiedä sitten oliko just sitä vaiko jotain muuta, mutta olin todella iloinen, että Jerelle tuli otettua se rotavirus-rokote silloin ihan pienenä se kun saattoi kuitenkin säästää juuri pahimmalta. Naapurimökissä oli 6 miestä ja niistä kuulemma oli neljällä se mahatauti eli tiedä sitten kuinka laajalla alueella se tauti jylläsi... no Levin alueella ainakin. Nyt on taas oikein mukavaa olla kotona. Tänään ajattelin sitten aloittaa Jerellä myös noi kiinteiden maistelut perunalla, saas nähdä mitä poika tykkää.

Lillis: Mihinkäs päin lappia te menette... tai jos luet vasta palattuasi niin missäs päin olitte?

KM & Jere 5kk ja melk. 3vk

KM: me mennään Ylläkselle. Junalla posotetaan siis Kolariin. Kiva kun teillä meni matkat hyvin! Mut toi mahatauti on kyllä tosi kurjaa. Mun veli oli perheineen just Ylläksellä pari viikkoa sitten, ja niilläkin oli mahatautia. Toivottavasti me ei saada reissussa sitä! Olis kyllä niin inhottavaa. :( Meillä lähtee anoppi mukaan avuksi, joten päästään miehen kanssa kaksin vähän laskettelemaan ja varmaan joku ilta syömäänkin. Jee! :)

Me alotellaan kiinteät kanssa sitten kun tullaan reissusta. Ellillä on silloin ikää 5 kk. Kyllähän me tosiaan kokeiltiin bataattia muutama viikko sitten, mutta siitä tuli mahavaivaa. Ajattelin kokeilla sit perunaa kun tullaan kotiin. Lantraan sen kyllä tosi velliksi alkuun. Bataatin kanssa tein varmaan virheen kun soseutin sen ihan vaan keitinvedellä enkä lisännyt maitoa joukkoon. Hmm. En vaan millään viittis puserrella rintamaitoa, eikä korviketetraakaan viitti avata jos sitä tarvii vaan ihan vähän. Äh. No, katotaan sitten kun sen aika koittaa.

Elli ei oo kakannut kahteen päivään. Vähän huolettaa. Neiti ei kuitenkaan ole mitenkään tavallista kärttyisempi. Tähän asti hän on kakannut 4-5 kertaa päivässä, nyt siis ei eilen tullut mitään eikä tänäänkään ole vielä tullut. Toivotaan että illemmalla tulis... Sit sitä onkin niskaan asti varmaan!

Ihana aurinkoinen ilma, tehtiin pitkä lenkki. :)

Lillis & Elli

Meillä on vihdoin opittu pyörähtämään mahalleen. Tosin vain vasemman kyljen yli ja vain jos keksin tarpeeksi hyvän ja mielenkiintoisen lelun jolla houkutella kääntymään. Mutta osaa siis tekniikan ja pyörii silloin kun viitsii. Eilen teki sen varmaan 10 kertaa kun katseltiin kärppäpeli tvstä ja käänsin tytön aina pois päin niin kääntyi väkisin mahalleen ja muutenki kannusti huusi ja nauroi kovasti. Ehkäpä se tunnelma tuntui tutulta kun käytiin muutamia pelejä katsomassa paikanpäällä kun olin aivan viimeisilläni raskaana.

Pari päivää ja yksi yö oli tuossa viime viikolla vähän levottomampia, ja Lili viihtyi vain sylissä ja rinnalla, mutta oli kai vain maidontuotannon lisäyksen paikka, kun mitään muuta vikaa ei keksitty. Se yksi yö tuntui vain aika raskaalta kun oon niin ehtinyt tottua näihin 1-2 herätyksen öihin. Onneksi meni ohi.

Nyt kitistään lattialla ja kaivataan seurustelukaveria, joten jää lyhyeksi juttu..

Neppu ja lili 4,5kk

No niin meillä ollaan nyt sitten maisteltu ensin 6 päivää perunasosetta ja muutama päivä myös luumusosetta ja tänään annoin ensimmäisen kerran porkkanasosetta. Ilmeet on kyllä paljon puhuvat kun ensimmäisiä settejä pistää suuhun :-) ja sotkua syntyy kiitettävästi myös. Jere on ruvennut pörisemään ja se ei ole kyllä kivaa silloin kun on sosetta suussa ja ne sitten menevät minne sattuun. Soseiden myötä on kakkatahtikin kiihtynyt ja nyt niitä tehdään muutamat päivässä.

Jere on ollut taas itkuisempi ja kitiseväisempi muutaman päivän ja on yöllä herännyt taas kaksi kertaa. En tiedä johtuuko mahdollisesti hampaista vai mikä on. Ikeniä olen tutkaillut eikä siellä mitään uutta näy ainakaan vielä.

No eipä muuta tällä kertaa

Km & Jere

No nyt ollaan palattu Ylläkseltä. Rankka reissu, mullekin iski nimittäin vatsatauti! Mikäköhän sielläpäin Lappia nyt jyllää, kun KM oli myös kipeä? Mä oksensin koko keskiviikon ja torstain välisen yön, ja vasta tänä aamuna sain syötyä kunnolla aamupalaa. Toki söin jotain pientä torstaina ja perjantainakin, mutta aika lailla etoi vielä. Ja mieheen iski tauti viime yönä junamatkalla. Toivottavasti hän toipuu pian. Muuten reissu meni tosi mukavasti. Alkuviikon ehdin nauttia lomailusta, pääsin laskettelemaankin jopa kerran tällä reissulla... Tosi harmi kun piti sinne asti lähteä makaamaan kipeänä. Elli onneksi säästyi taudilta. Ihme juttu kyllä, kun mä imetin häntä kuitenkin ihan normaalisti vaikka itse melkein samalla oksensin, ja hän nukkui meidän välissä mun ollessa tosi kipeä. Sitkeitä nuo pienet vauvat. Toivottavasti nyt ei enää tulekaan mitään. Muutenkin Ellille tuntui tuo reissaaminen sopivan ihan hyvin. Hän nukkui tosi hyvin yöllä ja päivällä, ja oli ihan oma itsensä koko viikon. Tosin kovin seurankipeäksi hän heittäytyi kun mummu oli mukana... Mummu ei nimittäin hetkeäkään antanut Ellin kitistä lattialla itsekseen vaan oli koko ajan viihdyttämässä. Eikä Elli sitten yhtään tykännytkään jos jäi pikku hetkeksi yksin lattialle. Toivottavasti neiti ei nyt oleta että minä ehdin ihan joka hetki häntä viihdyttämään kun ollaan kotona! :)

Nyt pitäis taas apalautua tähän arkeen. On kyllä niin väsynyt olo kun ei tullut junassa juurikaan nukuttua (kun mies ramppasi vessassa). Elli nukkuu nyt ulkona vaunuissa, toivottavasti ottaa pitkät unet... Pitäis siivotakin kun villakoiria pyörii nurkissa - olis pitänyt siivota jo ennen reissuun lähtöä mutta kun ei saatu aikaiseksi.

Huomenna maistatan Ellillä taas bataattia, katsotaan tuleeko vielä masuvaivaa niin kuin muutama viikko sitten. Jos tulee, niin sitten kokeillaan jotain muuta.

Lillis ja Elli, 3 pv vajaa 5 kk

Joku ihme virus se siellä Lapissa sitten jyllää kunnolla kun sinäkin Lillis sen mahataudin sait... joku lääkäri ainakin silloin sano kun siellä Levillä oltiin, että siis sitä rotavirusta on liikkeelä. Vauvat on kyllä onneksi aika sitkeitä... Jerellähän on se rotavirus-rokote, mutta meidän mökissä oli myös 11kk vauva, jolla ei rokotetta ole eikä hän sitä mahatautia saanut.

Jerelle on tulossa siis kaksi serkkua, toisen laskettuaika on ensi tiistaina ja toisen elokuun lopussa ja myöhemmin syntyvä on ainakin poika ja toisesta ei ole vielä tietoa. Veljeni vaimonsa kanssa siis saavat vauvan aivan lähipäivinä ja he ovat Jeren kummeja ja meistä tulee heidän vauvansa kummeja tai sponsoreita ;-)... nimittäin Jeren kastejuhlassa pappi sanoi, että kummi on yhtäkuin sponsor, joka taisi juontaa juurensa ruotsista kait... no juhlaväkeä ainakin nauratti ja me nyt sitten sponsoroidaan ristiin :-)

KM & Jere melkein 6kk

Pikaisesti vielä... Mehän ei otettu Ellille sitä rota-rokotetta, ja nyt ollaan oltu sydän syrjällään sen takia. Mutta onneksi ei ole tullut mitään oireita.

Elli oppi iltapäivällä kääntymään selältä mahalleen! Tekikin sitä sitten koko ajan, ja hermostui kun ei vatsaltaan sitten päässytkään takaisin selälleen joka kerta. :)

moi kaikille pitkästä aikaan!

Mä en oo ehtiny kirjotella ollenkaan. Päivät menee tytön kaa touhuillessa ja kun se nukkuu on niin paljon muita hommia. Välillä oon käyny lueskelemassa teidän kirjotuksia. Meidän hipsukka on tosi pikkunen. Hän oli 5kk neuvolassa 5680g ja 63cm. Nyt on viikkoo vajaa 6kk ja painaa ehkä just ja just 6kg. Vaatteet on 56, 60, 62 ja 68 ja ulkoilupuvut 70senttisiä. Me aloteltiin kasvissoseet 4kk iässä ja nyt syödään jo lihaa ja puuroakin. Tyttö on taas alkanu kasvaa hyvin omalla käyrällään.

Meillä ei oo yösyöttöjä ollu ollenkaan. Hipsukka on nukkunu kymmenestä viiteen-seittemään jo ihan 2kk alkaen.. aluks se meni nukkumaan klo 24 ja nukku sinne viiteen. Mut tää on ihan ihmevauva kun se on nukkunu yöt kokonaan niin pienestä.

Hän kääntyy jo molemmat selältä mahalle n4kk ja mahalta selälle on kääntyny pari kertaa hieman alle 5 kk mutta ei ilmeisesti osaa sitä ihan vaan vahingossa vaan meni sillon..

Hän on suloinen ja nauravainen ja virnistelevä ja pöriseväinen tyttö :) Tää alko pöristää suullaan jo joskus 3-4kk ikäsenä. Kylpyä myös rakastaa ja loiskii meidät aina ihan märäks :)

Kipeenä ei oo vielä ollu. Ite olin virusflunssassa ja oli ihan kamalaa ku ei ois jaksanu millään hoitaa vauvaa..

Kertokaahan muutkin teidän vauvojen omista jutuista mitä ne tekee..

Me ostettiin myös oma asunto ja päästiin 50m kerrostalokaksiosta 90m rivariin. On kyllä mukavaa kun ei oo joka paikka ihan täynnä tavaraa(esim keittiössä voi syödä eikä se oo vaan varastona).

Mä oon suunnitellu jo kouluun paluuta.. Tai että yrittäisin tässä lueskella johonkin tentteihin.. huomenna pitää käydä tytön kaa pyrähtämässä koululla seminaarissa, toivottavasti se jaksaa olla pari tuntia rauhassa..
Onkos muut tehny opiskelu tai työjuttuja jo?
Ja ootteko käyny missään ilman vauvaa? tai mitkä on pisimmät ajat erossa vauvasta? ja kuinka usein ootte jättäny hoitoon iskälle tai mummoille tms?
Mä en oikein osaa jättää sitä kenellekään. Aluks jätin aina joskus isänsä kaa pariks tunniks. ja joskus mummille. Mut nyt oon käyny noin kerran kahdessa kuukaudessa jossain 2h ilman vauvaa(kaupassa tai koululla). Pitäis ehkä saada jo jotain omia juttujakin välillä..kerran ollaan käyty miehen kaa syömässä niin että vauva oli mummilla. Muutaman kerran ollaan sit käyty syömässä niin että vauva on ollu mukana.

meillä on kaikki aika tässä menny myös koiran hoitoon kun sille tuli semmonen eläinlääkäriä kaipaava homma ja sitten tuli hoitovirhe ja ollaan käyty pari kuukautta nyt sit 2 kertaa viikossa eläinlääkärillä ja oon joutunu vahtii koiraa 24/7, ettei se hankaa noita hommia pahemmaks.Eli ei olla päästy nyt edes käymään missään reissussa edes esim mummolassa mökillä tms. Mutta miehen kesäloma on toukokuussa ja sillon pitäis koiran olla ok niin päästään jonnekin pian :) Ja siks laitoin noin epämääräsesti nuo koiran sairausjutut kun en halua että joku jäljittää meidät :)

Jooo tulipa taas romaani tästä.. mukava lukea aina teidän kuulumisia! voikaa hyvin!

plussa + hipsukka viikkoo vajaa 6 kk

Yhteistyössä