Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

Katjuza: Onko Eemelin posket kuivat ja karheat myöskin? Meidän keskimmäisen pojan posket nimittäin olivat jo ristiäisten aikaan aika ärhäkät. Ja siis olivat tosi kuivat ja punoittavat. Kyllähän nuo posket vähän viittaavat allergiaan ja jos ihottumaa on jo muuallakin :| Voi harmin paikka. Meidänkin pojan iho oli aivan karmivassa kunnossa aikanaan ja neuvolassa viitattiin kintaalla koko asialle...käskettiin vaan rasvata ja ihottuma oli kuulemma vain hormoninäppyä :kieh: Kyllä mä nyt sentäs erotan hormoninäpyt. Mutta kun pysyin vaan tiukkana ja vaadin parempaa selvittelyä niin johan niitä allergioita alkas löytymään. Sai neuvolantäti naputella vinhaan vauhtiin tietokoneelle pojan allergialistaa...se kun oli sitä mieltä ettei mitään ole vialla :/ Onko Eemeli muuten tyytyväinen vauva?

Aika monessa perheessä vauvat vetelee pitkiä yöunia heräämättä. Meillä mennään tasasen tappavaan tahtiin :D No ei sentäs,Kaapo herää selvästi nälkäänsä kun herää. Syötyään nukahtaa kyllä tyytyväisenä ja siis selvästi herää vain siksi kun on kerran nälkä :p Mutta eihän se ole vielä kuukauttakaan vanha :heart:

Tosta maitomäärästä vielä,että musta tuo kuulostaa aika hassulta,että vauvalle pitäis joku tietty määrä antaa maitoa päivässä. No,pullolapsella sitä määrää on helppo seurata,mutta esim.meillä en tiedä yhtään montako milliä tuo poika syö/saa maitoa kerralla tisseistä. Ja eihän siinä ole muutenkaan järkeä,koska kaikki vauvat ovat yksilöitä ja syövät eri määriä. En mäkään alkaisi nälässä pitämään/syöttämään liikaa vaan annan just sen verran kuin vauva haluaa. Meidän poika ainakaan ei syö määräänsä enempää :whistle:

Huomenna se tosiarki sitten alkaa kun esikoinen pitää aamulla herätellä kouluun |O Millähän sitä jaksaa nousta...tänäänkin nousin vasta 10 maissa |O Ehkä sitä sitten taas tottuu jossain vaiheessa...

Mutta nyt kahvia lisää kun pojukin vetelee toistaiseksi unia ulkona :xmas:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Niin joo sellasta tossa mietin että kauanko te muut aiotte imettää?? Mä oon ajatellut ainakin kiinteiden alotukseen asti. Siis jos maito riittää jne. Tää on mulle ihan ihmeellistä,koska ekaa kertaa olen onnistunut imetyksessä =)

Ja jälkivuodosta...kauanko muilla kesti? Mulla aina vaan jatkuu ja kohta kuukausi synnytyksestä |O Alkaa jo rasittaa. Välillä on aikoja että ei vuoda ja sitten taas vuotaa :headwall:

Sanna: Mä oon aina mitannut pyllystä kuumeen,siis kun lapset pieniä. Sairaalan lastenosastolla mulle on sanottu (kun keskimmäisen pojan infektioiden takia siellä majailtu ) että pyllystä mitattu lämpö on aina todellinen lukema.
 
LilliM Kyllä ne posket on tosi karheat, ihan kun hiekkapaperia silittelis kun koskettaa :/ Eemeli on tyytyväinen kunhan sylissä pitää :whistle: , aika lyhyitä aikoja viihtyy esim. sitterissä, kantoliinassa viihtyy. Nukkuu aina pienissä pätkissä päivälläkin ja yöt on kanssa rikkonaisia. Ärsyttää kun oikein huomaa miten samanlaisia oireita hällä on kun meidän tytöllä oli aikoinaan. Kyllä meidän terkkari ottaa mut ihan eritavalla tosissaan, viiveksi kun käytiin niin selkeästi sanoi että täytyy noita oireita tarkkailla jos vaikka on allergiaa koska on jo yksi allerginen lapsi ja hän on nimenomaan sama terkkari joka ei aikoinaan mua uskonut, ei varmaan toistamiseen samaa virhettä tee. Ei varmaan tarvitse Eemelin kohdalla kuukaustolkulla taistella että saa apua.

Imettää olen ajatellut niin kauan kun se on mielekästä. Jos EEmelillä todetaan allergioita niin sitten täytyy katsoa uudestaan, pystynkö itse pitämään sellasta dieettiä että voin imettää. Maidottomalla olen ollut ennenkin ja samoin viljattomalla joten se ei tuota ongelmia.

Jälkivuoto kesti mulla yllättävän pitkään, oisko ollu 6 viikkoa kun aikasemmin on ollu n. 3viikkoa
 
Cara Meidän on jossain vaiheessa tarkoitus hommata matkarattaat. Kotikäytössä on Hartanin Top Linet ja ne on aikas jämäkät ja autossa tilaa vievät, tukevat kun haluttiin. Meillä kun sattuu noi sukulaisetkin asumaan niin kaukana, että kyläilyt aina venyy ja siks matkarattaat vois olla kivat. Nyt ollaan vielä kyläreissut pärjätty liinan kanssa. Keväämmällä varmaan alan ihan tosissaan kattelemaan, en vaan oikein tiedä mitä ominaisuuksia matkarattaisiin haluisin...

Imetyksestä on vähän sellainen ajatus ollut koko ajan, että katsotaan nyt. Niin kauan kuin se vain sujuu ilman kummempia hankaluuksia tms jatketaan. Mutta ei minulla ole mitään fanaattista pakkoa saada imettää mahdollisimman pitkään, vaikka mielellään imetänkin.

Jälkivuoto
taisi lopullisesti loppua viiden viikon jälkeen. Ennen sitä välillä väheni ja runsastui.

Minkäs luonteisiksi teitin lapsoset on osoittautunut?
Meillä oli jo maha-aikan todella rauhallinen tapaus. Mutta sitten kun hermostui (tönimisestä, ultraamisesta) olikin tosi kiukkunen ja kipakka. Samanlainen on nytkin, perusrauhallinen niin kauan kuin kaikki sujuu hyvin. Mutta kun nälkä iskee, niin siitä alkaa täyshuuto vaikka kesken hymyn. Meillä ei siis poika anna mitään ennakoivaa yninää. Pojan tätikin naureskeli jouluna, että meillä poika odottaa, että vanhemmat osaa lukea hänen ajatuksensa ja kaiken on oltava heti valmiina. Mutta rauhallinenja tyytyväinen tuo on suurimman osan aikaa, melko helppo lapsi siin :)

Hipkukka
 
katjuza: :hug: ja jaksamisia. Toivottavasti Eemelillä ei kuitenkaan ole pahaa allergiaa.

Hipkukka:meillä tyttö on samanlainen kun teidän poika. Tosi rauhallinen muuten, mutta auta armias kun se nälkä yllättää, niin pääsee huuto ja kovaa! Ja sitä nälän tuloa ei voi ennakoida, koska tyttö ei maiskuttele tms, vaan ilmoittaa nälästä huudolla.

Jälkivuoto kesti 4 viikkoa.

Mulla oli jälkitarkastus 2.1. ja päädyin sitten pillereihin vaikkei kauheesti olis kiinnostanukaan. Onko kellään kokemuksia Cerazette-nimisistä pillereistä? Onko millasia?

Kohta tulee vieraita kylään, pitäis vähän paikkoja siistiä... :whistle:
Ristiäiset on meillä viikon päästä ja huomenna aamulla mennään käymään kirkolla paikkoihin tutustumassa. Alkaa jo jännittämään, että miten sitä liikuttuukaan, kun tuo pieni prinsessa saa VIHDOINKIN nimen :D
 
Ihan kun ei olis parempaa tekemistä kun notkua täällä vähän väliä :whistle: :ashamed:

MAtkarattaista joku kyseli. Meillä on Gracon Quattro Deluxet, ne on aivan huippukärryt :D , mukaan tuli vielä kantokoppa. Mä oon valla käyttäny niitäja Emmaljungat on seisonu tuossa parvekkeella

Ne on kutakuinkin tälläset, meillä vaan eriväriset



Cerazetteja söin jossain vaiheessa mutta jäi lyhyeksi koska sivuoireita tuli paljon, mutta eipä mulle ole muutkaan pillerit sopinujoten voihan ne ihan hyviäkin olla.
 
Imetyksestä Niin pitkään kun maitoa riittää niin jatkan- pojat söivät molemmat 13kk joten "varaudutaan" nytkin pitkään hellittelyyn ;)

Jälkivuoto jatkuu välillä vähempänä ja välillä lisääntyy, edellisillä kesti muistaakseni 5viikkoa... Mutta tällä kertaa kohdun supistelut loppuivat tosi pian synnytyksen jälkeen, ihan éhkä viikon kesti kun poikia imettäessä taisi supistella useamman viikon... Tainnut jo kohtu sen verran "kulahtaa" :LOL:

Vaippana meillä menee vielä Libero- meillä paras tähän mennessä kokeilluista muutamista merkeistä- Muumiin/Lidlin vaippoihin siirrymme varmaan seuraavaksi jos toimivat, Muumeja muutama kokeiltu ja olleet ok, mut tällä hetkellä kun tytöllä tosi märkiä vaippoja niin Libero on parhaiten kestänyt.

Tänään saatiin kummiasiat aivan järjestykseen- huoh- yksi asia pois vaivaamasta :)

Toissayönä tyttö yllätti nukkumalla 7h putkeen- olikin tankannut tissit aivan "tyhjäksi", joten uni maistui :) Eilen ja tänään ollut tosi uninen- yleensä kun on valvonut päivällä neljäkin tuntia, niin nyt ei ole niin seurallinen. Ensimmäisiä ääntelyjä alkanut neito esittämään ja hymyilee kovasti- taitaa olla niitä oikeita hymyjä jo :heart:

Tosi rauhalline ja tyytyväinen tyttö!

Mirnu ja neiti reilut 3viikkoa
 
Onpas tänne tullut tekstiä!

katjuza kyllähän tuo valitettavasti allergiaan viittaa, voi harmi, jos todella niin. :hug:

Jälkivuoto tais mulla kestää n. 5 viikkoa. Ja nyt sitten "odotetaan" koska ne kuukautiset ilmaantuu maisemiin.

Vaippoina meillä alkuun lähinnä Liberot. Näytteitä oli Pamperseista ja niissä pojun peppu kyllä hautu liikaa, iho ehti vähän rikkoutuakin nivusista. Kun sit isompaan kokoon vaihdettiin niin tuntui sama vika taas olevan Pamperseissa. Liberot tuntui olevan ok. MIes osti hinnan takia kokeeksi Bamboja ja ne oli kyllä aivan onnettomia, falskas joka käänteessä, vieläkin osa paketista käyttämättä kun meni hermo niihin. Ostettiin noita Lidlin vaippoja kokeeksi ja ollaan oltu niihin tosi tyytyväisiä. Aletttiin käyttää niitä kun pojalla painoa vasta vähän yli 4 kg ja pikkasen isoilta tuntuivat mut kun huolehti et vaippa tulee tarpeeks ylös ja kunnolla kiinni niin olivat ok. Kerran oli pieni määrä kakkaa tullut haarojen rypytyksestä mut vika ei kyl ollut vaipoissa vaan siinä et oli niin tajuttomat kakat, ei ne olis kyllä pysynyt missään vaipoissa paremmin :) mut tosiaan vaativat vähän huolellisuutta pukiessa mut on poistuva ongelma pojan kasvaessa ja vaipanvaihtajan taitojen kehittyessä. Ja hinta on paljon halvempi kuin Liberoissa. Muumivaippojen näytteet käytettiin, tuntui olevan ok, niiden hintaa ei oo tullut katottua.

Lämmön oon pojalta kerran mitannut pyllystä, vähän sitä itse arastelin mut poika ei ollut siitä milläänsäkään. On se luotettavampi kuin kainalosta mitattuna.

Piti kait jotain muutakin kommentoida mut unohtui mitä. Nyt poika huutelee äitiä pitämään seuraa :wave:
 
Harmi tuo Eemelin tilanne. Voimia! :hug:

Imetys on tällä hetkellä ainoa konsti ruokkia Aino. Ei huoli yrityksistä huolimatta edes minun maitoa pullosta. Kaikki valuu ulos suusta, jos nyt sattuu edes käymään niin hyvin, että Aino yrittäisi syödä pullosta... Minä kyllä pidän imettämisestä, joten jatkan sitä niin kauan kun se on mielekästä ja "paras vaihtoehto Ainon mielestä".

Luonne on jossain määrin sellainen kun masuajan perusteella saattoikin olettaa. Aino ääntelee paljon. Välillä selvästi testaa miten vanhemmat reagoivat jos vähän esim. karjahtelee. Hän saattaa myöskin mölytä todella surkean kuuloisesti ja saatuaan vanhempien katseet itseä kohti hymyilee oikein leveästi. Niin ja avainjuttu on siis se, että molemmat vanhemmat kiinnittävät jakamattoman huomion juuri häneen. :LOL: Tämän tytön kanssa ollaan vielä helisemässä jossain vaiheessa... :whistle:
 
Nyt on kastajaiset vietetty ja nimeksi tuli Emmi Serafiina. Etunimet meillä on kaikilla lapsilla aivan erilaiset, mutta toiset nimet ovat sitten samaa tyyliä. Esikoinen Adalmiina,kakkonen on Josefiina ja sit Emmistä tuli Serafiina. Serafiinaa löytyy myös miehen suvusta, joten meille sopiva vaihtoehto vaikka päänvaivaahan tuostakin oli :LOL:

Nyt sit jotain syömään, taas :D
 
Voi Eemeliä, :hug:

Ellalla on kans posket kuivat ja välillä punoittaa ja on sellaset karheet, muualla ei oikeen mitään ihottumaa ole ja neuvolatädin mielestä iho on ihan hyvä ja pulauttelu normaalia ja meillä ollaan kyl puklun jälkeen ihan tyytyväisiä ja muutenki niin kaippa Ella sit vaan pulauttelee ilman sen kummempia syitä.

Ja tosta maidon määrästä kans, niin eihän sitä juu tiedä paljon se vauva saa ku imettää että sinänsä on kyl tyhmää toi et pitäs millejä laskea.. Mä tossa vaan kans taas laskin niin eilen meni vajaa 700ml ku taas edellisenä pvänä meni reilu 800ml.

Olen tässä kattellu et ihan ku Ella olis venahtanu ja niihän hän oliki. Siskolla ku oltiin niin mittasin niin n. 56cm oli neiti ja enne joulua oli neuvolassa 52.5cm.

Jälivuoto
kesti n. 4vkoa.

Luonne Niin Ella kyl maiskuttelee jne ennen ku haluu ruokaa mut välillä tulee kyl suoraa huutoa ku on nälkä. Muuten on kans aika rauhallinen ja viihtyy sitterissä/lattialla ja pällistelee kaikkee ja hymyilee.. MUTTA välillä on sit tätä et äiti ei saa muuta tehdä ku pitää Ellaa sylissä tai jutella hänelle jos on sitterissä tai lattialla.. Nyt Ella tuijottaa telkkuu :D
 
HE82: Meilläkin on omassa lapsuudenkodissani ollut aina rottweiler (tai useampi) ja on meidänkin äiti saanut olla vakuuttamassa ettei ne koirat niitä lapsia noin vain syö! Ainakin omat kokemukset rottweileristä lapsiperheessä on mahtavat. Nyt äidillä sakemanni, joka ekaa kertaa vauvan kanssa kun meidän poika syntyi. Ja hyvin on sekin omaksunut lapsenvahdin roolin :)

Mä haluaisin imettää ainakin muutaman kuukauden vielä. Tykkään kun se on niin helppoa ja ehkä vähän eri tavalla läheistä kuin pulloa antamalla. Mutta en ala ottamaan stressiä, eihän meillä toi maito nyt riitä täyttämään poikaa koko yöksi ellei saa korviketta lisäksi.

Jälkivuoto kesti onneksi vain pari viikkoa. Menkat on aina olleet mulla tosi runsaat, mutta jotenkin sen perusteella ajattelin että vuodan kuin Niagara monta viikkoa. Enpä vuotanutkaan =)

Meidän poika on luonteeltaan samanlainen kuin mahassa. Vilkas ja liikkuu paljon! :) Hereillä ollessaan jumppaa, sätkii ja potkii koko ajan. Hermostuessaan (öisin kun ei rinta ole heti suussa) pienet itkupotkuraivarit, ja naurua säestää kanssa melkoinen heilunta. Turhista ei itketä, mutta vanhempia kommennetaan sellaisilla lammasmaisilla määkäisyillä. Iloinenhan toi on suurimman osan ajasta, ehdottomasti meillä nauretaan enemmän kuin itketään.

Täällä ollaan selvitty iho- ongelmia. Pojan kaikki paikat on pysyneet kunnossa, pari kertaa kaulan poimut hieman punoittaneet muuten hyvä. Ei tarvitse rasvailla, eikä iho kuivu kylpemisestä.

Meilläkin oli parin tiheämmin syödyn yön jälkeen kivempaa. Heräämättä nukkui 01-08 ja sen jälkeen saatiin vielä kuorsata monta tuntia koko perhe. Itse tosin kävin välillä koirien kanssa ulkoilemassa ennenkuin kömmin takaisin vällyjen väliin. Ihana löysäilypäivä ollut taas. En ole ollut lenkillä, enkä edes siivonnut (jokapäiväinen lempiharrastus). Tosin koneellisen pyykkiä pistin pyörimään :)
 
täällä taas! :wave: en koskaan muista vastata kerralla, joten näin osissa sitten :ashamed: :whistle:

imettää aion niin pitkään kun hyvältä tuntuu. siinä vaiheessa tietysti kun kiinteitä alkaa enemmän syömään, niin vähennän sitä sitten pikkuhiljaa...

äitiysloma on ihan mahtavaa aikaa! :D saa rauhassa olla eikä tarvitse kiirehtiä mihinkään. meillä alkaa arki tiistaina, kun mies palaa töihin. eihän se olekaan ollut lomalla kun vasta 2 kuukautta... :whistle:

Tyttö nukahti syliin, jospas sitä menis ittekin koisimaan... :wave:

 
ai niin...

kristiina: mä en enää edes jaksa reagoida noihin puheisiin että koira tekis jotain pahaa lapselle. annan vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...kai sitä itse koiransa tuntee... :whistle: =)
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!!!

Mulla on nyt ihan kokonaan elämä pyöriny tuon pojan ympärillä, olen pari kertaa vaan tietsikalle istahtanu sen syntymän jälkeen :) Pitää joku päivä ihan ajan kanssa tulla lukeen mitä teille muille kuuluu!! ..Ja mitä nimiä teidän vauvat on saaneet, joidenkin vauvojen nimiä jo bongasinkin! Meillä on nimi jo (kait???) päätetty, mutta ristiäiset vasta 26 päivä, siihen asti yritetään pitää salassa..

Meillä sujuu arki hienosti, vauva syö vain tissiä, ja tosi paljon syökin, nyt ikää on tasan 5 vkoa, ja paino oli viime keskiviikkona neuvolassa 5395g!!(syntymäpaino oli 4020g) Imetys oli alussa musta KAMALAA, tissejä koski saatanasti ja kyyneleet vaan valu silmistä, kaikkia muita kauhujuttuja olinkin kuullut, mutta en ikinä sitä että imetys voisi olla noin hirveetä! Nyt se onneksi sujuu, olen jopa oppinu siitä nauttimaan.
Ja tosiaan ei poika paljoa itke, joskus iltaisin. Yöllä herää pari-kolme kertaa syömään, ja muuten: nukkuu meidän välissä! (aiemmin ajateltiin että ei ikinä uskalla ottaa sitä väliin ettei kierähdetä kumpikaan sen päälle) Ei ole vielä pinnasängylle oikein ollu käyttöä :whistle:
Ja hymyjä tulee pojalta, useimmiten aamuisin, ja kovasti yrittää jutella! Neuvolassakin sitä ihmeteltiin, mutta kai nyt juttelee ku minä itekki olen hurja hölöttäjä :D

Ei nyt tänään enää muuta ku HYVÄÄ YÖTÄ!

punkkari ja poika 5vkoa
 
Ristiäiset pidetty. Pojasta tuli Jarkko Einari :heart:
Kaikki meni hienosti ja nyt poika on kolme tuntia nukkua possottanut, kun ei päivällä malttanut kun pikkusen torkahdella sukulaisten syleissä.
eiköhän se kohta syömään heräile, että jos olisin ollut fiksu niin olisin jo itsekin nukkumassa, mutta piti katsella nuo 24 sarjan jaksot :ashamed:

Kuume meillä mitätään korvasta, kun ei kanssa toi pyllystä mittaaminen oikein napannut.

Minusta meidän Jarkolla on aikas samannäköiset posket kun Eemelillä, mutta olen pitänyt sitä vaan hormoninäppyinä. Muualla ei ole kun naamassa ja niskassa ja maito pulauttelee aivan äärimmäisen vähäsen. Nyt on alkanut muuten enmmän pulauttamaan kun rintakumit ollaan jätetty vähäsemmälle, mistä lie johtuu.

Mä meinasin imettää niin kauan kun siltä tuntuu, mitään stressiä en ajatellut asiasta ottaa. Mites muuten te jotka täysimetätte, käytättekö jotain ehkäsyä?

Mitäs muuta olit, mitä ptit sanoa. Meillä nukutaan öisin 3-4 tunnin pätkiä ja ne olisi muuten ihan sopivia, mutta enhän minä saa aina heti unen päästä kiinni vaan jään pohtimaan kaikenlaista ja sitten onkin uusi herätys ja minä olen sitä mieltä että vastahan sitä syötiin. onneksi tajuan kelloa katsoa, että voihan sillä pojalla nälkäkin jo olla...

Enni ja Jarkko 6vko
 
moikka täältäkin :wave:

en oo moneen päivään saanu aikaseks kirjoteltua tänne vaikka lukemassa ahkerasta oonkin käynyt..tosin nyt ei kaikkee muista mitä ootte kirjotellu :ashamed:

IMETYKSESTÄ ainakin, meillä mennään siis tissillä ja korvikkeella, mulla tuntuu toi maidontulo vaihtelevan tosi paljon. Jos eii esim.päivään imettänyt niin tissit tuntuu räjähtävän ja sit kun neiti kerran syö niin ne onki ihan tyhjät. Ja siitä seuraavan kerran jos tissii antaa niin haluu lisämaitoo.
Esim tossa 9 aikaan söi kummatkin tissit "tyhjiks", mies röyhtäytti ja laitto sitteriin. Hetki meni niin alko kitinä ja arvasin et on nälkä. No 100ml meni heti perään!! ja sit tossa puol 11 taas sama..kitinä ja aattelin et voiko oikeesti olla vielä nälkä! No mies syötti sit ja toisen n.100ml meni!! voiko olla ihan normaalii et menee "noin paljon"?! :eek: kuitekin se 2dl tuntuu aika hurjalta määrältä vielä rinnan jälkeen! Tosta arvaan ettei multa voi paljoo tulla..tai sit tolla on LIIAN iso ruokahalu!
Viime yön tyttö oli mun äidillä kun äiti niin halus tytön hoitoon "joku päivä" :) niin tänä aamulla oli taas rinnat niiiiiiiiin täys että.. pumppailin ja katos vain, n.30ml ehkä tuli ja varmasti ois kyl lisää tullu jos oisin vaan jaksanu mut toi käsikäyttöne |O niin en jaksanu. eli ei kovin isoi määrii :|
No korvikkeella sitten, kai toi maito tuolta joskus loppuu sit kokonaan.. en oo asiasta ottanu stressii. kivempihan se kyl on yöllä ottaa vaan tyttö vieree ja tissi suuhun :D

Vaipoista oli kans puhetta; Meil mennään noilla pampersin pienimmillä vielä onkos ne sen 2-5kg. Muumei ollaan kans käytetty (pienimpiä kokoja) ja oli ok, liberoista mies ei jostain syystä tykkää :O mún mielestä nekin oli ihan ok. Et sanotaan näin et kaikki käy :) mistään ei oo tullu mitään ihottumii tms. Kokeiltiin kerran sitä toisiks pienintä liberoo ja oli tosi iso tytölle joten näis pienissä vielä pysytään :)

Neuvola meil oli kans viime viikolla ja olihan neidille jo painoo ja pituttaa tullu. Nyt painettiin jo pikkasen yli 4kg (syntyessään 3005g) ja pituutta oli 53,5 (49cm) ja tyttö siis 5vk ikäinen.
Vitsit et aika menee nopee.. :snotty: meillä ristiäisetkin parin viikon päästä,nimi on vissiin jo valmiina ;)
Nättei nimiä muutenkin täällä annettu itse kukin :)

nyt tyttö nukkuu sitten.. et kai sitä itekkin vois. pitää tulla taas kirjottelee tänne kun se on nyt vähän jäänyt :whistle:

öitä!

nita ja neiti 5vk
 
nyt se flunssa iski vasta kunnolla tänne. :/
jennallaki välillä kuulosti ettei henki enää rohise vaa kylläpä kuulostaa taas rohisevan ja yskinykki on tänä aamuna.
itellä kyllä tuli kauhee räkätauti.
ja kaiken lisäksi menkat alko eilen..en ois uskonu että vielä tulee kun kuitenki imetän!että taas saa niistäki vaivan.

me nukuttiin kyllä viime yönä tosi hyvin.Jennaki nukahti 22 jälkee tissille ja minä aloin samalla kans nukkumaan.ja yhesti herättiin syömään yöllä ja ylös noustii tuossa 8 aikaan.

Jenna tuossa vieressä mulle kiljahtelee ja hymyilee :D :heart:

imetyksestä en oo tarkemmin ajatellut kauanko imetän, niin kauan varmaa ku maitoa tulee ja tuntuu hyvältä.

mutta nyt aamutoimille

Miiku ja Jenna 7vkoa
 
Huomenia vaan!

Viimeyö nukuttiin taas aikasta mukavasti. Tyttö jätti yhden yösyötön (tai iltasyötön, miten sen nyt ottaa. Vähän ennen puoltayötä ei siis syönyt. ) välistä, joten sai vähän lisää uniaikaakin. :) Meillä yleensä ilta tankkaillaan melkolailla hyvin, tunnin-kahden välein tyttö hamuaa ruokaa ja joka kerralla vetää ihan hyvät satsit. Viimesen kerran syö tuossa klo:23-24 ja siitä alkaa pitkät nokoset, jotka kestää yleensä klo:4-5 asti. Siitä seuraavat syötöt on parin-kolmen tunnin välein ja iltapäivällä saattaa taas olla pidempi väli, kun ulkoilulenkeillä torkahtelee pidemmäksi aikaa. Ihan mukava rytmi hällä siis. =) Ja muuten aamusella ei juurikaan valvo, iltapäivästä lyhyempiä pätkiä (riippuen päivän ohjelmasta jne... ) ja sitten illasta on pidempi, useamman tunnin valvominen. Näin hänellä yleensä siis menee.

Meidän tytsin luonne on melko lähelle, mitä raskausaikana antoi ymmärtää. Masussa oli siis kova liikehtimään ja niin on edelleenkin. =) Välillä on vaikeuksia öisin itselläkin nukkua, kun tyttö touhuaa niin kovin pinniksessään. No joskus se on tietenkin ilmaa jossain muodossa, mutta esim viimeyönä pistettiin taas ihan muuten vaan menemään vauhdilla. :D Muuten on kuitenkin melko rauhallinen, viihtyy sylissä kun sylissä ja on (ainakin mun omasta puolueettomasta mielestä ;) ) melko sopeutuvainen. Ja kokoajan vaan enemmän hymyileväisempi. :heart:

Mä nautin äitiyslomasta! =) Ei ole kiirettä mihinkään, voi rauhassa tutustua tuohon pikkuihmiseen. :heart: Kämppä on tosin välillä kun pommin jäljiltä, kun tyttö keksii ohjelmaan ohjelmanmuutoksen. Mutta siihen pitää vaan sopeutua. ;) Työt ja kaikki kuviot siellä tuntuu jotenkin hirveän kaukaisilta! Mitenköhän käy syksyllä sinne palailun kanssa, kovin haluaisin edes vuoden loppuun asti jatkaa lomaa, ehkä pidempäänkin... :whistle: Mutta en vielä jaksa murehtia sitä.

Mulla on vielä vähän jälkivuotoa. Synnytys oli siis päivää yli kuukausi sitten (6.12. ). Enää se on tosin melko väritöntä ja välistä ollut tosi niukkaa. Nyt viimepäivinä on taas jostain syystä voimistunut. Kai se kohta loppuu... :/

Maidon määrää on vatvottu kovin. Turha taulukoita on liiaksi vahtia, kunhan lapsi kasvaa ja voi hyvin. :) Ja tosiaan: eihän sitä rinnalta ruokkiessa yhtään tiedä paljon lapsi syö! Mä luulin ensin ruokkivani lasta rinnalta tarpeen hyvin, kun omasta mielestä maitoa tuli tursuamalla. Mutta eipä se sitten niin ollutkaan, jostain syystä tyttö ja mun rinnat eivät vaan toimineet yhdessä. :ashamed: Joten nyt ruokin pullosta just niin paljon kun lapsi tarvitsee. Mä aluksi merkkailin noita määriä ylös, että jotenkin sain hahmotettua paljon antaa kerralla, jottei kokoajan tarvinnut vähän lisää lämmittää tms. Mut nyt se on vähän jäänyt, alkaa vaan liikaa tutkimaan niitä määriä jne. Kerralla menee 60-110 ml (riippuu vähän syöttövälistä jne) ja syö siis keskimäärin 2-3 tunnin välein.

Nyt huudellaan! :wave:
 
Unohtui tuossa eilisessä kirjoituksessa mainita kun on ollut täällä juttua noista lemmikeistä....

Meillä ei ole lemmikkejä joten ei ole "vaaraa" että menisivät päälle nukkuu tai muuta sellaista, mutta meilläpä onkin [/b]erittäin vilkas kohta 5-vuotias isoveli työllä, että häntä sitten saa varoa.

Keskenään en uskalla jättää vahtimatta, kun poika ei oikein tahdo muistaa siskon olemassaoloa kun tohottaa suuna päänä edestakaisin ja hyppisi miten sattuu.... :eek: Pari tilannetta on ollut että olen lähes sydämenpysähdyksen partaalla ollut, mutta onneksi vain läheltä-piti tilanteita.

Ennen kuin neiti oli edes syntynyt niin vitsailtiin että pitäisiköhän vauvan olla koko ajan "konttauskypärä" päässään ettei satu mitään, mutta ei sentään :LOL: Anoppi kun meni aikanaan sellaisen ostamaan esikoiselleni, mutta ei sitä tullut edes sovitettua päähän, meille oli tarpeeton vempain....
Eihän se isoveli tahallaan ole varomaton, vilkas vilperi vain :heart:

Ja kovasti on alkanut tykkää vauvasta, vaikkei sitä edes alunperin meille halunnut... ei kuitenkaan koske vauvaan ollenkaan, ehkä sekin päivä vielä tulee. Esikoinen on pitänyt siskoa sylissä ja silittelee ja eilen sanoi että halusi kuitenkin meille tytön, vaikka alunperin toivoi poikaa =)

Tällaista purkautumista :wave:

mirnu ja neiti melkein 4viikkoa
 
Semmosta piti kysyä, että mites pullottelijat: Pumppaako kukaan muu omaa maitoa pikkuselle? Ja jos, niin minkälaisia määriä suhteessa korvikkeeseen? Mä pumppailen, kun kerta tuo sähkökäyttönen pumppu on lainassa. Sillä se on suht helppoa ja nopeeta. Omaa maitoa on päälle puolet päivässä antaman maidon määrästä. Eli 4-6 tunnin välein pumppailen sellaset 100-120 ml. Tosin nyt tuntuu, että määrä on pienenemään päin.

Kiusaus olisi kova lopettaa koko pumppaus, mutta kun multa kuitenkin tuota maitoa jotenkin edes tulee, niin haluaisin lapselle sitä antaa. Mullahan siis päädyttiin tuohon pulloruokintaan monestakin syystä, niistä rintaruokinnan ongelmista tuli oikea kierre. Rintakumeja jouduttiin välistä käyttämään yms, mutta tyttö kyllä lopulta oppi oikean imuotteen ilmankin niitä. Rinnalla roikkui joskus parikin tuntia ja silti sen jälkeen oli nälkäinen ja hotkaisi pullomaidon hetkessä, niinkuin mitään ei ennen sitä olisi saanutkaan. Ja muutenkin oli tosi itkuinen, jälkeenpäin tajusin vasta, että nimenomaan nälän takia. Lapsi ei vaan sitten saanut musta tarpeeksi ruokaa irti, syystä tai toisesta... :/
 
Täällä pojan tauti alkaa olla jjo paljon parempi, välillä hieman räkä vielä nenässä turisee, mut suolatippojen avulla mennään. Saatiin kyllä sairaalasta mukaan semmoinen imulaite, mut pojalla tahtoo olla noi nenän limakalvot nyt niin heikoilla kun on paljon imetty, että meinaa varta vuotaa, joten yritetään mennä pelkillä tipoilla.

meikäläinen sai vissiin sitten tuolta infektio-osastolta mahatauti tartunnan. Lauantaina kun kotiuduttiin niin samana iltana alkoi. ja kun osastolla oltiin keskiviikosta lähtien, niin tuskin sitä mistään muualta sain. lauantain ja sunnuntain välinen yö meni sit oksentaessa ja eilinen päivä nukkuessa. Olo oli niin heikko ettei jalat kantanut yhtään. Edes maitopulloa en saanut yöllä pojalle lämmitettyä, kun meinasin pyörtyä matkalla keittiöön. Poika oli sitten eilisen päivän hoidossa äidilläni, kun miehen piti lähtä viemään koiraa näyttelyyn kun oli ilmoitettu. Oon yrittänyt muutenkin nyt pysyä hieman etäämmällä pojasta ettei vaan tämä tauti siihen enää tarttuisi. Muuten taidetaan olla takaisin osastolla... :kieh: ja ai niin meidän koirasta tuli eilen muotovalio :D

Viivin Puhuit tuosta vauvan iho-ongelmasta ja erikoislääkärille viemisestä. Ainakaan lähivakuutuksen sairasvakuutus ei korvaa, jos diagnoosoksi saadaan atooppinen ihottuma. Mun kummitytölle todettiin se ja he olivat vieneet lääkärilaskut ym. vakuutusyhtiöön, niin nyt oli tullut päätös että atooppista ihottumaa ei korvata. Oisko syynä ollut joku semmonen että on ihon ominaisuus, eikä sairaus tai jotain. Tyhmää, mutta näin se vaan on. en tiedä sitten muitten vakuutusyhtiöiden käytännöstä.

Vaipoista Meillä on käytössä kestot ja tosi hyvänä on pysynyt pojan iho. Nyt sairaalassa ollessa jouduttiin käyttämään pamperseja ja heti alkoi pylly punoittamaan. Taipeet ja pyllyvako ihan punaiset. Mut jospa se alkaa taas tasaantumaan kun saatiin kestot jalkaan ja ilmakylpyjä otetaan.

Sanle ja Eljas 14.11
 
No johan on jos ei atooppista ihottumaa vakuutus korvaa. Mulla on itellä ja IF:ssä oma vakuuutus ja ainakin se aikaaan on korvannu, tosin sillon joskus 25v. sitte :LOL: että onhan ne ajat siittä varmaan muuttunu..

Mut nyt on pakko mennä meikkaa ku Ella nukkuu edes hetken, oon kaverin kanssa lähdössä Myllyyn..

Palaan myöhemmin ku oli jotai muutankin mitä piti kommentoida.
 
Lunta sataa! ihanaa!!

Imetyksestä Mä olen vielä imettänyt, mutta tuntuu et nyt alkais maidon tulo jo heikkenemään. Toivoisin kyllä, et riittäis vielä ainakin joksikin aikaa, ettei tarttis öisin lähteä alakertaan pulloa lämmittämään.

Jälkivuoto mulla kesti n. 6vko:a. Nyt sit pitäis varailla aikaa ehkäisyneuvolaan PAPAA ja kierukan laittoa varten.

Lemmikeistä Meillä ei ole lemmikkejä, mutta kovassa suunnittelussa olis koira loppu keväälle. Mietinnän alla on jo ollut vuosia, mut nyt ollaan tyttöjen kanssa saatu tuo isukki innostumaan :D

Luonteesta Meillä Emmistä jo huomaa ettei ole kauas puusta pudonnut. Itsepäinen kuin mikä! Kyl tasan tietää mitä tahtoo ja naureskelee päälle... :whistle:

Kuumeen mittauksesta Meillä synnärillä Porissa mitattiin lämpö kainalosta ja sanottiin, et sieltä nykyään mittaillaan. Näin mäkin nyt sit olen tehnyt.

Maidon määrästä meillä ei oo ikinä neuvolassa sanottu mitään, minkä verran sais antaa. Just kattelin isompien tyttöjen neuvolakortteja ja siinä on 2kk neuvolan kohdalle kirjoitettu: Kun korvikkeen määrä on 1-1 1/2litraa, voi alkaa perunamössön kokeilun.
Meillä oli tuolloin jo yli litran korvikkeen määrä vuorokaudessa ja aloitin silloin perunan antamisen.

Nyt sit pyykkejä koneeseen.. On tullut lomien aikana kotia laiminlyötyä..
 

Yhteistyössä