Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

HE82: Oli pakko vielä kirjottaa! Mun oma mummo on ihan samanlainen. "Retuuttaako se äiti sua" (kiitos EI retuuta)
"Eikö ne anna sun nukkua" (Se vauva ei kuole siihen että sen antaa vähän aikaa valvoa päivällä)

Lisäksi tykkään erityisesti mun kasvatustapojeni tai arvojen kyseenalaistamisesta. Onneksi joskus tossa syksyllä oli Hesarissakin ihan pitkä artikkeli siitä että lapsikin VOI olla kasvissyöjä (olen itse). Olen koko raskauden ennen tota saanut kuulla ettei lapsi pärjää ilman lihaa... Niinpä niin.

Kaikista pahin mikä on aiheuttanut kommentointia on noi meidän lemmikit. Kissathan automaattisesti tukehduttaa vauvan. Meillä ei ole kertaakaan viiden viikon aikana oltu edes niin lähellä vauvaa että sillä olisi ollut jonkinlaista hengenvaaraa. Lisäksi noi eläimet on automaattisesti hävitettävä koska niistä tulee allergioita, ja jokainen näppylä mikä vauvan ihossa on, on ehdottomasti allergian merkki. Aivastus merkitsee samaa kuin astma.

Eilen sain viimeksi kuulla ettei ole hyvä nukuttaa vauvaa viereen. Kukin tyylillään, enkä muiden metodeja arvostele, mutta itsestäni tuntuu parhaimmalta + helpoimmalta nukuttaa lapsi viereen. Vauva-aika on kumminkin NIIN lyhyt, enkä halua enempää lapsia, että haluan ottaa ilon irti tästä!

Apua mikä avautuminen. :ashamed:
 
Iltoja!

Ekaks pitää sanoa Sannalle; Ihana tuo pallokuva!:)

Sitten valituksesta..meillä se on miun äiti, joka enimmäkseen valittaa. Just nuo kissat, ne kuulemma menee heti vauvan päälle nukkumaan, kun vaan silmä välttää ja niistä tulee allergiaa yms.
Sama laulu oli jo esikon aikaan, eikä sillonkaan ollut mitään ongelmia.
Esikko mulla nukkui suurimman osan öistä vieressä, oli niin helppo yölläkin laittaa vaan tissi suuhun ja usein nukahdin itsekin siihen. Tästäkään ei oo tullut mitään traumoja kummallekaan.
Muita vastaavia on kans kuullut, en jaksa kaikkee selittää..:)

Mies meni taas töihin yöks, saa nähdä monelta tänään saan unta, kun eilen meni yhteen asti..aamulla herätys oli sitten kasin maissa+yölliset heräilyt syöttämään.
Olin yöllä niin väsy, etten jaksanut ees nousta juomaan tai vessaan, niinkuin yleensä joka yö..en tiiä johtuuko siitä vai mistä, mut tänään on tissit tuntuneet hirmu tyhjiltä koko ajan. Nytkin iltapäivällä oon useesti saanut syöttää tytön kummastakin tissistä samalla kertaa, kun on jäänyt hamuamaan.

No, nyt ei jouda enempää höpöttelee..
M ja Minttu s.12.11
 
Huomenta!

Ihana kuva Sannalla! =)

Mulle ei ole nyt tällä kertaa kukaan uskaltanut sanoa mitään vauvan hoidosta.. No.. anoppi nyt joka syötön jälkeen kysyy et "joko se röyhtäsi?" :LOL: Aikaisemmin ovat kyl yrittäneet kovasti "opastaa" omilla jutuillaan, mikä on todella ärsyttävää! Miten pullot keitetään ym. Ja tuosta imetyksestä... Mä en ymmärrä, mikä pakkomielle niillä on. Kaikki aina kysyy, et kai sä vielä imetät ja just et kyllä sitä maitoa riittää vaan jos haluaa. No.. anoppi oli ihmeissään, kun imetin kahta ensimmäistä vaan kuukauden ja niin tekivät miniät myös miehen veljen puolelta.. :whistle: Nyt ihme kyllä mulla riittää vielä maitoa. Tuttelia annan iltaisin 60ml, mikä riittää vielä kerta-annoksesa ja mies antaa tuttelia, kun minä en ole kotona. Saan huidella omilla reissuilla ihan rauhassa.

Eilen mulla oli terveydenhoitajalle jälkitarkastusaika. Paino, RR, HB ja pissa katottiin ja tehtiin masennustesti. lääkärille sain ajan 17.1 ja ehkäisyneuvolaan pitää itse varata aika.

Papin juttusillakin kävin eilen.. Kauhisteli kovasti mun ikää ja vielä KOLMAS lapsi. Yleensä mun ikäset kuulemma saavat ensimmäisen tai ei vielä sitäkään ja mulla jo KOLMAS! just joo.. on kuultu ennenkin.. :/ Et kiva vaikutus tuli kastepapista. Kastajaiset meillä nyt sunnuntaina (6.1)

Eilen kävin miehen isovanhempien luona siivoomassa ja huomenna menen vielä laittamaan loput paikat siellä kuntoon. Tänään sit anopin kanssa kauppaan ostamaan ruokatarpeet, pääsee anoppi sit laittamaan kastajaisiin sapuskat. Ehdotettiin itse pelkkiä kakkukahveja, mut kuulemma pitää ruokakin laittaa.. :whistle: juu, annampas sit asiat toisten hoidettaviksi..samapa tuo.

Meillä Emmillä on nyt 62cm vaatteet sopivia. 56cm bodeissa alkaa hihat olemaan lyhyitä ja 68cm vaatteita saa hieman kääntää. Kyllä nyt näyttää kasvavan lujaa. Pituutta ei ole mitattu synnytyksen jälkeen, joten ei mitään tietoa miten pitkä tyttö on.

Jep.. mieskin lähti tänään töihin.. piti tuossa loput isyyslomapäivät, nyt sit taas arki koittaa. Ollaan loman ajan herätty vasta klo 10-11 ja illallakin menty nukkumaan klo 24-03. Nyt sit täytyis rytmiä taas saada itselle kohilleen.

Jos aloittais jo pyykinpesun.

Moikka! Ellu ja Emmi (12.11)

 
Huomenia =)

Täällä on äitee noussu jo klo 5 antamaan ruokaa pienelle isännälle..Illalla tankkas oikein kunnolla, koko illan oli pullo suussa ja lopulta puolen yön aikoihin nukahti..
Nyt nukkuu tyytyväisenä taas aamupäivään.
Onpahan jotain hyötyä että nousee ajoissa, sain pullot keiteltyä ja sitä "laatu-aikaa" itelle joka iltasin tuntuu olevan kortilla :whistle:

Tossa pulloja kokkaillessa mietiskelin imetystä. Meillä kun esikon syntyessä ei onnistunut ollenkaan. Maito ei yksinkertasesti noussu tippaakaan ja sillon anoppi soitteli joka päivä, parhaimpana kaks kertaa että joko joko joko sitä maitoa tulee ja tultava on ku hänkin on imettäny molempia 2v. asti. Mulla ei ollu sydäntä sanoa sillon et LOPETA!! Miehelle mainitsin kerran et olen täysin kypsä äitis soitteluun..se puhelut loppu siihen.
Nyt kauhulla odotin koska alkaa mut ei ensimmäistäkään kyselyä tullu. Ja vaikka vain 3 viikkoa sitä imetystä kesti pullon rinnalla, olen siihenkin tyytyväinen. Vaikka olisin voinut jatkaakin, ei tökkiny vastaan.
Ehkä sit 5:s lapsi saa pelkkää rintaa :LOL:

Neuvolassa oltiin eilen, hienosti oli toukka kasvanu. nyt 5vko:n ikäsenä oli 57cm ( 54cm ) ja 5160g ( 4340g ), pää 39,9cm ( 36cm ).
Rotavirusrokote-reseptin pyysin kirjottamaan ja jälkitarkastusajan varasin samalla.

Meillä on just laitettu pois kaikki 56cm vaatteet. Ei tämä äiti ihan heti uskonut että ovat pieniä vaan väkisin puki poikaparan niihin :LOL:
60cm potkarit vielä aavistuksen reiluja mutta 60 cm bodyt alkaa heti olemaan jo jämptejä..Mies ihan kypsä ku pyytää tuomaan vaatteet mitkä pukee ni aina on pieniä..

Toukka tykkää hirveesti nukkua ulkona vaunuissa. Simahtaa ku saan ulkopuvun kiinni ja vois nukkua ties kuinka kauan, en oo kokeillu :p
Esikko kun nukku vaunuissa ½ tunnin lykkimisen jälkeen tasan ½ tuntia. Ja se oli joka kerta sama. Mihinkään pitemmälle ei voinu lähteä vaunukävelylle ku hermostus heti ku heräs eikä nähny ympärilleen.
Parvekkeelle en vaan uskalla jättää ku meillä ei oo laseja ni oravat ja linnut käy vierailulla..

Ristiäiset meillä on 3.2. Kummit on jo pyydetty mutta nimi on edelleen hieman epäselvä. Tai mä tiedän minkä haluisin mut miehen mielipidettä odottelen edelleen..Kai se sit siiheks on selvinny :D
 
Hyvät huomenet!

Meillä ollaan kaksi tuntia normaalia aamua etuajassa, ihmeellistä. Inhottaa vaan toi pimeys! Oltais jo pikkumiehen kanssa lähdetty lenkille, mutta ei huvita tonne pimeään lähteä tarpomaan kun illalla se on kumminkin edessä kiitos koirien.

Poika naureskelee sitterissä liian pienissä potkuhousuissa. Ajattelin ottaa noista 50- senttisistä vaatteista vielä ilon irti, mutta noi housut on kyllä liian pienet ja menee ihan kohta vaihtoon. Kamalaa vauhtia toi kasvaa! Aluksi oli niin rimppakinttuinen, ja nyt on kunnon jalkamakkarat. Sopusuhtainenhan toi on vieläkin, mutta ei tolla syömisellä kovinkaan pitkää aikaa :D

Pyykit on koneessa ja kahvit juotu, nyt menen sohvalle hellimään vauvaa ennenkuin päästään ulkoilemaan.
 
Huomenta!

Neuvojista pakko itekin kommentoida: meillä oma äitini on aikas hiljaa ohjeiden suhteen, tuntuu luottavan siihen, että osaan kyllä hoitaa ja pitää huolta pikkuisesta, paljasti jopa kehuneensa mun vauvanhoitoa omalle äidilleen! =) Eli kaiketi jotain teen oikein... :LOL:

Anopin kanssa meinas ihan alussa hihat palaa, hän kun on saattanut viisi lasta tähän maailmaan ja nyt ollaan käyty läpi kaikkien lasten vauvavuodet ja kovasti koko ajan neuvoa tullut. Tuli vain mullekin äärettömään huonoon väliin noi neuvomiset: just päässy sairaalasta kotiin, ollu siellä ekaks kuus päivää ja alkuhankaluuksia päästä vauvan kanssa yhteisymmärrykseen syömisestä, vaipanvaihdosta ja nukkumisesta ja ku siinä vaiheessa anopilta tuli oikeesti joka suunavauksella kommenttia että "minä tein sen ja sen lapsen kohdalla noin ja noin" ja "on parempi tehdä se tällä tavalla". Tottakai niitä arvostaa, että saa apua ja neuvoja kokeneemmilta, mutta siinä hormoni-/väsymysmyrskyssä se oli vähän liikaa ja ärähdinkin siihen malliin anopille pari kertaa, et ymmärsi rauhoittua... :LOL: Nykyään hän välillä sanoo jotain avustavaa, mutta ei läheskään niin kuin ennen ja ehkä omatkin sisäiset myrskyt on rauhoittuneet tai ainakin tasaantuneet! :LOL:

Sanna: oooiiiii ku söpö teidän Ella tolla pallolla!!! :heart:

Jaaha, pikkumies nukkuu vielä, mut pian taatusti herää. Tarttis leipoa tänään piirakkaa ja pasteijoita ja pari tuorejuustokakkua, ollaan menossa loppiaisen viettoon kaverin mökille huomenna ILMAN vauvaa eli onpi ensimmäinen yökylä lapsella tiedossa. Tai no, lähinnä vahdinvaihto, mummi tulee meille hoitamaan, ku ei olla hankittu mitään matkasänkyä vielä, ni helpompi hänen tulla tänne.

Ai niin, niistä lemmikeistä piti vielä kommentoida: meillä on kanssa kaks kissaa ja raskauden aikana kovasti kaikki povas, et menee just vauvan naaman päälle nukkumaan ja on tosi vaarallista pitää kissoja vauvan kanssa, kyllä niistä pitää hankkiutua eroon! Meidän kissat ei meidänkään kanssa tuu naaman lähelle nukkumaan, lähinnä nukkuvat jalkojen välissä ja sama jatkuu edelleen. Vauvan lähelle eivät mene, taitavat vähän pelätä häntä, mikä on kyllä hyvä juttu. Nyt on vaan toinen kissa sen verta tottunut jo vauvaan, että oon parina yönä heränny siihen, että on poika vieressä tuhisemassa sängyssä (meillä on puolet/puolet nukuttamista eli alkuyö omassa pinniksessä ja sitten klo neljän syötön jälkeen saapi nukkua äitin vieressä sängyssä =) ) ja sitten on ollu kissa nukkumassa jalkojen välissä! On ollu pikkaisen tukala olla, ku mihinkään suuntaan pääse liikkumaan, on vähän niinku motitettuna siinä! :LOL:

Mut lemmikkien kanssa kasvavat vauvat eivät kuulemma saa niin herkästi allergioita + lapsi oppii jo pienestä pitäen käsittelemään eläimiä oikein ja kunnioittamaan niitä! Niitäkin lapsia on tullu nähtyä, jotka heti kissan nähdessään ottavat mitä tahansa kättä pidempää ja rupevat lätkimään!! :(

Jaaha, lapsukainen on jo tunnin nukkunu vaunuissa, nyt tarttee mennä ite syömään ja sit lähteä vaunuilemaan vauvan kanssa, ku on kerta upea kelikin ulkosalla!

Oikein mukavaa loppiaista ja viikonloppua kaikille! :flower:
 
:( Ei omaa heppaa ainakaan vielä. Mietinnässä aina välillä käy, eti ihan tuon paikkakunnan tallilla käyn. Ja isompi tyttö myös, jos sitten syksyllä hänkin aloittelisi säännölliset tunnit, nyt jo tivaa opettajalta että haluaa hypätä (siis neiti täyttää neljä maaliskuussa). Ja hepan selkään uskalsin ihan kun kysyin lääkäriltä luvan.

Paikat kipeet, olin eilen yhditetyllä spinning/pump tunnilla. Jestas kun tuli kädet kipeiksi, mutta ihanaa kun vihdoin pystyi/jaksoi aloittella taas tään liikunnan.

Neuvoista vielä... meidän äiti jakelee mielellään neuvoja, mutta olen tosi hyvä suodattamaan ne ;) . Anopin neuvoista kyllä välillä loukkaannun ja varsinkin jos ne kertoo mies, että mitä äitykkä oli neuvonut. Jos neuvotaan niin sanoittaisiin sitten suoraan eikä kauttarantain... no yleensä tuo anoppi on aivan loistava =) Ja sairastapauksissa vielä loistavampi kun kerran sairaanhoitaja on =) =)

Jaaha täällä tää meidän pikkuinen koittaa kääntyä vatsalleen, kyljelleen menee ja sitten onkin kova ähellys käynnissä, kohta menty 180 astetta vaakatasossa... no kivaa hänellä tuntuu olevan, etten viitsi mennä häntä kääntämään ennenkuin käsky käy.

Mitenkäs teillä muilla tutin syöjillä, kelpaako vain jonkin tietyn merkkinen tutti ja materiaalinen. Tuntuu että meillä lentää kaaressa ulos MAMin tutit jos sellaisen saa suuhunsa ja samoin luonnonkumiset tutit. Nukin tutit maistuu (silikooniset). Hassu kunmaitoa taas suostuu juomaan sitten luonnonkumisesta..... no kait se menisi silikoonisestakin jos kova nälkä on, mut tälläiset olen hänellä havainnut.

Onnittelut nimensä saaneille ja tuleville kastajaisille!! =) :flower:

-viivin ja mimosa-
 
Täällä on -15 astetta pakkasta joten tais tulla sisäpäivä. Onneksi neiti nukahti vaunuihin, vaikkei ulos päästykään.

Joo, neuvojia on täälläkin riittänyt. Koirien kanssa otettiin heti se linja, että ne saavat nuuhkia vauvaa. Miehen siskon lapset pelkää ihan hulluna kaikkia nelijalkaisia ja aina kun tulivat meille, alkoi ihan hillitön huuto ja itku kun näkivät koirat. Joten laitoimme koirat aina pannuhuoneeseen "piiloon" kun lapset tulivat kylään. Niinpä koirat oppivat inhoamaan tai jopa vihaamaan näitä lapsia. Siksi haluan, että Emilia oppii koiriin ja koirat oppivat tyttöön. Ymmärrän toki, että kaikki eivät tykkää eläimistä, mutta nämä miehen siskon lapset on peloteltu aivan vauvasta asti eläimiin. Isänsäkin otti meidän kissaa niskasta kiinni ja heitti pihalle kun tulivat käymään.
Anoppi vaan höösää koko ajan, jos koirat vähän nuuhkii sitterissä istuvaa vauvaa. Sen mielestä se on ihan kauheaa kun koira vähän koskettaa poskea. Tottakai me vahditaan koko ajan, ettei mitään käy. Kissoja meillä ei enää olekaan. Muuten en oo neuvojista jaksanut enää perustaa, koska miehen suvussa niitä on tosi paljon. Oon vaan sanonut joo joo ja tehnyt just omalla tavalla. Pikkuhiljaa ovat sitten hiljentyneet, kun neuvoilla ei ole vaikutusta.

Kristiina: Mä nousin hevosen selkään noin 6 viikkoa synnytyksestä. Ajattelin eka käydä ihan pikku lenkin, mutta selässä istuminen ei tuntunutkaan pahalta niin otettiin sitten ihan vanhaan malliin. Sen jälkeen oon menny pari kertaa viikossa ja takamus on ainut mikä kipeytyi.

Mutta nyt tallia siivoamaan, kun tyttö vielä nukkuu
 
Tutti kelpaa täällä kyllä, mut vain NUK:n tutit, mut se onko luonnonkumia vai silikonia niin, sillä ei väliä mut muun merkkiset tutit ei mene. Aina välillä koitan mut sylkäsee heti pihalle.

Meillä ei onneks kukaan neuvo jos ei ite kysy. Mun äiti on oppinu jo kun viel kotona asu ja itse asiassa aikast pienestä asti jo et mua ei kannata neuvoa :LOL: Sitte kyl antaa neuvoja ku kysyn mut eipä oikeen muuten tai jos niin ystävälliseen sävyyn eikä mitenkään tyrkyttävästi.. Kysy äiti tossa jossai vaiheessa et enkä mä enää imetä ja ku sanoin ettei tuu mitään niin totes vaan et ei kai sille mitään voi ja se siittä. On vaan innoissaan kun hän saa syöttää Ellaa pullosta =) Sama mun sisko oli tosta imetyksestä et ei sille mitään sit voi. Ite se ei ekaa lasta imettäny lainkaan, maitoa tuli kyl mut poika ei huolinu tissiä. Oli alkuaikansa sairaalassa kaapissa ja tottu sit kai siinä pulloon ja pullottelua omalla maidolla sitte jatkoivat kotona.Muut on sit huolinu kyl tissin mut se kuin kauan sisko on imettäny niin enpäs tiedä mut ei vissiin mitään hirmu pitkiä aikoja sekään.

Menipäs sekavaks, koittakaa tajuta jotai :D

Mä en laita enää Liberon vaippaa. Taas tuli kakat yli selästä vaikka on niitä 3-6kg vaippoja. Ne on vaan jotenki ihmeellisen mallisia Ellan kroppaan eli Pampers-linjalla jatkamme.. Sain just vaihdettuu vaatteet ja vaipan ja mentiin olkkariin syömään ku herättiin. Noh, neiti ähelsi sitte kunnon kakit ja kaikki vaatteet pesuun kun se vaippa kerran falskas.. Koko yön muutenki kuulu kauhee ähellys ja mölinä ja piereskely ja Ella nukku omassa pinnasängyssään klo 8 asti . Edistystä.. Kasilta otin viereen ku puklas oikeen vaan kunnolla ja sillon piti yökkäriki vaihtaa niin en viitsiny laittaa enää omaan sänkyyn, helpompi pyyhkii pukluja ku on siinä vieressä..

Meillä on mies kipee. Kiva kiva. Kuumetta ja flunssaa pukkaa. Mullaki vähän kurkku kipee mut eipä muuta ja toiv. Ella ei saa mitään tautia.

No ni, nyt heitin kahvitki päälleni :LOL: Vaan eipä se haittaa ku vaatteet on puklussa niin eipä kahvi tunnu missään enää tässä sotkussa.

Jospa lopetan tän romaanin taas.. Ja keskityn tohon kahvin litkintään.

Sanna ja Ella 2kk+
 
On tosiaan tosi sulonen Sannan Ella tuolla pallolla, taitaa tykätä =)

Joku kirjoitti parvekkeella nukuttamisesta et ei laita lintujen takia. Me asutaan rivarissa mut oon pitänyt vaunuissa ulkona takapihalla päivittäin, oon laittanut ton hyttysverkon lintuesteeksi. Pikkasen mies ihmetteli et mihin hyttysverkkoa talvella tarvii. Täällä alkaa pakkasraja lähetä, onneks kuitenkin alle 10. Äsken oli pari tuntia ulkona mut otin just ton pakkasen takia sisälle jatkaan uniaan. Nukkuu tosi hyvin ulkona meiän poju ja tuntuu et sitä paremmin mitä kylmempi. Kun herää ja on syönyt niin taidetaan lähteä vähän shoppailemaan. Viime yö oli rikkonainen kun vauva ähelsi niin hirveesti ja kävin monta kertaa rauhottelemassa ja tuttia laittamassa. Nyt kun kerran sisällä nukkuu niin voishan sitä itekin mennä pikku päiväunille. :wave:
 

Voi ¤#¤#"#"#¤!!! Tää päivä on kyllä alkanu niin hyvin ettei ois kannattanut herätä ollenkaan..
Eilen leivottiin 3 pellillistä mokkapaloja, huomisia ristiäisiä varten, et ois ees jotiain tarjottavaa tehty mekin, ku mummo ja äitini tekee kans+kaupasta ostettiin pikkuleipiä(ei hermo riitä esikon kans tehdä pikkuleipiä) yms..
No, aamuyöllä herään siihen, kun esikko kömpii viereen ja sen kädet ja jalat oli ihan kylmät. Huomaan kans että keittiössä on valot päällä. Heti herää epäilys, ja se vahvistuu ku vähän nuuskasen tyttöö; mokkapalojen haju!
Voi perk***! Käyn sitten keittiössä ja olipa niin nätisti kaavittu sen pohjan päältä ne päällysteet..2 pellillistä jäljellä.
Myöhemmin aamulla sit, kun mies oli tullu jo töistä ja oli nukumassa, syötin Minttua olkkarissa, esikolle oli puuro mikrossa ja esikko oli leikkimässä olkkarin ja eteisen ovella..kohta huomaan että se hävis siitä ja tietysti keittiöön meni ja arvatkaas mitä tekemään? No,tietysti kaapimaan toisen mokkapalapellillisen päällyksiä! Voi juma, ois ees jatkanut sen ensimmäsien syöntiä, mutta kun ei...

Pitänee tänään sitten jotain yrittää vielä leipoakin..ihan kuin ei tarpeeks ois tekemistä muutenkin..on vähän idioottiolo, mutta kun ne pellilliset oli vielä oottelemassa pakastimeen laittoa. Sitten ku tää täystuho vielä sotkee koko ajan, tää aamu on menny siihen, et on saanut koko ajan komentaa siivoomaan jälkiään..ihanaa.. :ashamed:
Melkein arvasin jo ettei nääkään suunnitelmat onnistu..
 
Perjantaita kaikille!
Täällä ollut vaihteeksi hyvä aamupäivä. Tai ei meillä kovin vaikeaa ole ollutkaan, mutta nyt siis mennyt ilmn kitinöitä ja 2 tuntia nukkunut vaunuissa ulkona. Meillä on lasitettu parveke, joten tuo pakkanenkaan ei sinne niin tunnu.
Onko jollain kokemusta, kun olen siis käyttänyt rintakumeja tähän asti ja nyt eilen sitten kokeilin ilman ja onnistuu kyllä kun meistä kumpainenkaan ei vain menetä hermojaan. No imetyksen aika on lyhentynyt huimasti. eli kumin kanssa imi 30-45min ja nyt hyvä jos 10minuuttia menee. Tosin tuntui että kumi suussa poika nukkui välillä ja imeskeli vähän kuin tuttia. kaipa tuo itkisi jos ei masu täyteen tulisi???
Ja voikohan olla että kumin kanssa meni ilmaa enemmän masuun, vasinkin kun lutkutteli sitä noin kauan ja sen takia tänään noita kitinöitä ei ole ollut. no minulle käy kyllä näin!

meillä siis sunnuntaina ristiäiset ja molemmilla suvuilla on kastemekko. no minä olen päättänyt ottaa se jossa minutkin kastettiin. miehelle kun asia ei tunnu olevan niin tärkeä. Eikös se ole meidän asia? Niin ja onhan pojalla miehen suvun nimi, joten jotain tasapuolisuutta ;)

meille ei neuvoja ole paljon tullut, tai siis omalta äidiltä tulee, mutta häneltä kyselenkin paljon ja hän on siis neuvolassa töissä. niin ja hänelle voin sanoa suoraan että juupa juu.. jo riittää. anoppi taas höösää muista asioista niin kovast, että saa nähä koska sanon pahasti :ashamed: ollaan niin eri aalloilla, että....
ja kai siinä sekin ärsyttää kun raskausaikana ei kiinnostanut vointi ollenkaan, ei siis edes nähty kun ehkä kerran sinä aikana ja nyt sitten he käyvät lähes joka toinenpäivä poikaa katsomassa. Ihan kiva että nyt edes innostuivat, mutta sitä kun jaksaa mielessään kaikenlaista kantaa. No ehkäpä sitä itsekin kasvaa ja antaa asioiden mennä....

ihana aurinko tosiaan ulkona. mutta minäpä menen nyt sohvalle kirjaa lukemaan niin katsotaan koska poika sen keskeyttää

enni ja JalMari s.25.11.
 
Pystynköhän kauaakaan nyt kirjoittamaan. Yritetään kuitenkin. :)

Meillä ollut kaikki äidin lämpö ja hellyys kovassa käytössä tänä aamuna. :heart: Tytöllä on tuo tukkoisuus mennyt vaan pahempaan päin. :( Yön jäljiltä ainakin oli tyttö todella krohisevainen. Aamun olen häntä sitten taas lääkinnyt suolatipoilla ja nyt alkaa vähän jo enemmän auki hengitystiet olla. Täytyy tässä koko päivän muistaa vaan antaa suolatippoja, niin ei pääse niin pahaksi, kun aamusta oli. :snotty: Lisäksi peppu on ollut todella kipeänä. Eilisillan mies vaihteli vaippoja ja mä en katsellut pepun vointia sitten yhtään. Yleensä jossain vaiheessa iltaa otetaan ilmakylpyjä tuossa olkkarin lattialla, tyttö kun siitä tykkää ja tekee hyvää pepulle. Eilen koko homma jostain syystä kuitenkin unohtui. Illalla kun mentiin sitten nukkumaan tyttö oli kovin itkuinen ja oikein mikään ei auttanut. Lopulta huomasin, että pylly on ihan punaisena! Siinä otettiin sitten vähän ilmakylpyä ja lopuksi laitoin kunnon kerrokset Bepanthenia. Hyvin tyttö sen jälkeen yön nukkui. Nyt tänään aamu on yhä ollut punostusta, joten otettiin oikein pitkät ilmakylvyt tuossa. Selvästi olo parani, ihmeteltiin leluja ja naureskeltiinkin siinä samalla. :) Toivottavasti se nyt lähtee siitä paranemaan... Liekö johtunut kovasta kakkimisesta (niin, meillä on se oikea kakkamaakari... ;) ) vai vaippamerkistä. Pampers on nyt ollut käytössä. Liberoa kokeilin sillon laitokselta tullessa (yhtä kokoa pienempää siis) ja se vuosi. Nyt laitoin äitiyspakkauksessa olleen Muumi-näytevaipan päälle, sitä vois testiksi ostaa paketin...

Täällä on ollut juttua noista neuvojista. Meillä on äidin ja oikeastaan koko munpuoleisen suvun kanssa vähän sama kun Sannallakin: ovat oppineet, että ei tuota kannata liikaa opastaa! :D Äiti osaa siis olla hyvin hienovarainen ja vähän "haistella ilmaa", että sopiiko nyt neuvoa... :LOL: Mä yleensä kuitenkin kysyn, jos siltä tuntuu. Äidiltä kun kehtaa vähän tyhmempiäkin kysellä. ;) Mutta anoppi. Me ollaan niin eri maata, mä olen siis todella huono sulattelemaan sen vouhotuksia. :ashamed: Ihmeen vähän se nyt kuitenkin on tyrkyttämässä niitä neuvojaan yms, välillä sitten vaan töksäyttelee oikein huolella... :kieh: Se on sellanen suunapäänä oleva emäntä, joka vauhtiin päästessään puhuu nopeammin, kuin ehtii miettiä... ;) Ja senverta hyvin hänet olen oppinut tuntemaan, että selän takana varmasti päästelee varsin vuolaasti kommentteja koko suvulle meidän elämästä... Nooh, onneksi se asuu tuolla toisella puolen Suomea, muuten olisi kyllä kokoajan nurkissa pyörimässä...

Lemmikeistä. Meilläkin on kisuli. Eikä mitään ongelmaa ole sen kanssa ollut. On vain etäämmältä katsellut vauvaa, seurannut sen hoitamista ja välillä vähän käynyt nuuskasemassa. Meille ei kukaan kommentoinut ongelmista lemmikkien kanssa, monilla muillakin kun on elikoita ja molemmat ollaan maalaistalojen kasvatteja, joten erikokoiset elikot on isolle osalle sukuakin hyvinkin tuttuja... Nuo eläimet munkin mielestä vaan lisää vastustuskykyä, ei sitä lasta saa liian steriiliksi kasvattaa. Järki käteen tässäkin... :)

Mä olen tuota tuttia miettinyt. Meillä on noita Mamin tutteja. Tyttö imee niitä, kun kunnolla suuhun sen saa, mutta välillä se ei meinaa millään sinne suuhun asettua. Hamuaa siis kovin sitä, mutta jotenkin ei tahdo suussa saada siitä otetta. Olen miettinyt, että yrittääkö tyttö vain ensin imeä sitä niinkuin tuttipulloa ja siksi ei onnistu vai pitäiskö tosissaan kokeilla toisenlaisia tutteja. Vielä en tälle jahkailulleni saanut aikaiseksi tehdä mitään. :D Ehkä ne tutit on siis ihan ok, kun en asiaa sen suuremmaksi vaivaksi ole kokenut. Odotan, että tyttö oppisi itse laittamaan tuttia suuhun, niin kävisi tuo nukuttaminenkin helpommaksi! Pois suusta tutti kyllä lentää hyvin ja kovin sitä kädessäkin pidellään, mutta takaisin suuhun se ei löydä... :)

Dyno-Etana: Meidänt tytsi nukahtelee useimmiten silmät auki ja alkuvaiheessa unta silmät pyörii miten sattuu; nurin, kieroon ja vähän joka suuntaan. :D Se on aika hassun näköstä. :heart:

Noni, on taas päivän romaani kirjoitettu. Jatkellaan muita hommia.

mussu & rinsessa 6.12.

...Huomaa taas, että meikä ei tänään ole paljon kellekään puhunut... Tekstiä tulee ihan hirveesti... :eek: :whistle:
 
Moikka!

Meillä opeteltu tätä arkea nyt lasten kesken pari päivää, mies meni töihin ke ja esikoisella alkoi eilen eskari joululoman jälkeen. pikkasen jännitti että miten lähteminen sujuu kolmen kanssa, mutta hyvinhän tuo sujui. Isommat pihalle ensin ja vauvan ja vaunujen kanssa perässä. Asutaan kerrostalossa ekassa kerroksessa ja meillä on vaunuvarsto tossa alhaalla mutta se on täynnä vaunuja ja rattaita joten joka kerta sitten raahataan vaunut sisään- onneks ei oo montaa rappusta, tää kun on kolmikerroksinen, niin ei ole hissiäkään.

Mulla oli tossa rintatulehdus, meni ohi onneksi ihan kotikonsteilla, ei tarvinnut lääkärin puoleen kääntyä kun kuopuksen kanssa oli ja sen syntymän jälkeen niin tiesin heti mikä vialla. Kyllä helpotti kun vauva saa pelkkää rintamaitoa ja juuri niinä päivinä tankkasi ahkerasti- ehkä siksi pääsinkin niin helpolla

Vauva on ihanan rauhallinen, nukkuu ja syö ja on perustyytyväinen- ainoat isot itkut väänsi kun aloitettiin tipat (Jekovit) niin alkoi vatsanväänteet ja itkemiset, pidin sit pari päivää taukoo ja vaihdoin Deetippoihin ja nyt ollut taas tyytyväinen.

Meillä ristiäiset varattu 3.2, nimi valmiina ja kummit jotakuinkin järjestyksessä. Meinasi tuottaa vähän päänvaivaa kun mies ei kuulu kirkkoon, ei ole edes kastettu, hänen puolellaan ei ole kastettuja ja mun puolelta ne on jo käytetty pojille, mutta onneksi sitten pari perhetuttua saatiin tulemaan kummeiksi- huoh!
Kun halusin joka lapselle eri kummit, niin ajattelin jo että jäisikö tyttö kastamatta mun periaatteen vuoksi, mutta oisin sit pyytänyt mun parasta ystävää ja hänen miestään (ovat jo esikoisen kummit)...

Meidän tyttö ei tuttia huoli, olen ihan kummissani, kun sitä tarjottiin ekasta päivästä lähtien, eikä kelpaa vaikka olen tarjonnut muutamaakin erilaista kun ajattelin et jos kiikastaa muodosta, mutta kun ei niin ei. Pojat söi molemmat reilut pari vuotta, joten ehkä ihan hyväkin olla ilman =)

Ihanaa oli eilen käydä äitini kanssa kaupassa, kun sai hypistellä tyttöjen vaatteita, kun tytölle ei oikeastaan ostettu mitään uutta (jotain bodyja ostin kirppikseltä syksyllä), kun ei edes tiedetty kumpi tulee. On käyttänyt poikien vanhoja vaatteita, hyvin on sopineet ja eihän ne kaikki nyt kuitenkaan mitään "sinisiä" ole- vaalenapunaista on pijillakin pidetty ja mulle on pääasia että vauvalla on vatteet päällä ;)

Äitini sitten osti läjän tyttöjen vaatteita syntymälahjaksi ja sanoi että ristiäislahjaksi ostaa lisää. Anoppi antoi myös muutaman mekon ja ystäväni toi mekon jo sairaalaan lahjaksi. Eli kyllä niitä "oikeita" tyttöjen vaatteita kuitenkin kerääntyy.
Sitten vähän isompana sa kuitenkin olla ostamassa, niin nyt on hyvä käyttää veljien vanhoja =)

Meillä nuo neuvomiset on onneksi jo menneen talven lumia, eli olen aikanaan esikoisen kanssa niitä kuullut, hyviä ja huonoja, ja nyt ei ole kukaan tyrkyttämässä neuvojaan :LOL:
Neuvolassakin sanovat vaan että tää on niin tuttua sulle, ja saan sitten itse sanoa että kysttävääkin on, kun esim. rokotusohjelma on muuttunut ja muuta sellaista =)

HYVÄÄ ALKANUTTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE :flower:
 
Neuvoista Miellä on miun äiti pahin, anoppi ei olekaan meitin elämään pahemmin koskaan puuttunut. Onneksi sitä jo osaa jotenkin olla välittämättä äidin neuvoista, nyökkäilen vaan ja teen sit niinkuin ite haluun. Mutta jaan nämä neuvot nyt teidän kanssa...
Heti kun laitokselta kotiuduttiin alko kyseleen, että joko annetaan korviketta. Ja kun poika on noin iso, niin pitäisi jo kuulemma antaa, kasvu voi muuten kärsiä :headwall: Ja viiden viikon iässä alkoi kyselemään, että kai me jo ollaan annettu banaania lusikalla. Pitää kuulemma ajoissa aloittaa, ei muuten opi syömään lusikasta. Niin ja näin isolle vauvalle ei pelkkä maito riitä. Ristiäisissä oli huolissaan, että pitäisi jo antaa kunnon ruokaa pojalle eli perunaa. Ja kun minä en anna muuta kuin rintamaitoa niin poika vielä kuivuu, eli vettäkin pitäisi antaa joka päivä. (Mitähän se rintamaito äitini mielestä on, jos ei nestettä?)
Ulkona nukuttamisesta kyselee kanssa kovasti. Ja kerran kun oli kylässä ja laitoin pojan ulos vaunuihin nukkumaan, alkoi tunnin jälkeen huolehtimaan, että pitäisi sisälle ottaa. Paleltuu kuulemma muuten. Ja ulkona oli +5 :headwall: Meillä nukutaan 2-3 unet päivisin ulkona.
Ja vieressä ei saisi missään nimessä nukuttaa. Äiti luuleekin, että poika nukkuu aina omassa sängyssään. Totuus onkin toinen...
Loukkaavinta minusta on ollut silti se, että minä sain synnytyksessä 3. asteen repeämän, josta en edelleenkään ole täysin toipunut ja silti äitini arvosteli sitä, etten heti imettänyt istualteen, käynyt kävelyllä yms. Ja se että söin pari viikkoa särkylääkkeitä oli kuulemma ihan liioiteltua ja säälin hakemista :headwall:
Ja meillä ei äidin päätä käännä mikään, ei vaikka kuinka näytät ja esittelet mitkä ovat nykyiset suositukset lasten ruokinnassa. Kuulemma niitä ei pidä ottaa tosissaan, ei ne mitään tiedä ainakaan neuvolassa :kieh: Omaa harkintaa minustakin tulee kaikessa käyttää, eikä suosituksia tarvitse orjallisesti noudattaa, mutta silti...

Lemmikeistä Kai meillekin on jotain kommentoitu koirasta. Mutta minä en jaksa niitä kuunnella, varsinkaan jos kommentoija on itse täysin eläimetön. Minua ei kissa ole tukahduttanut vauva-aikana, eikä koira syönyt taaperoona, joten kaipa me selviämme oman petomme kanssa. Vierekkän nuo monesti päivisin nukkuvat, vauva ja koira. Tietenkään ilman valvontaa ei koiraa vauvan kanssa jätetä.

[/img]

Hipkukka ja poika s7.11
 
Oottepa te olleet ahkeria kirjoittelussa. Musta tuntuu,etten oikein ehdi tänne koneelle enää ollenkaan ja sitten aivan ahdistaa kun pitää vaan vilasta teiän tekstit :ashamed: Jospa illalla yrittäs paremmalla ajalla.

Sellasen väliaikatiedon tulin antaan että poika painaa nyt 6100g :whistle: Mun kaveri totesi hyvin,että mun tisseistä tulee ilmeisesti kermaa kun noin mahdottomasti kasvanut :LOL: Mutta poikahan on tosi pitkä joten on aikasta sopusuhtanen. Yhden 56cm haalarin jouduin eilen laittaan jo pois :'( Niin se kasvaa...

Tosi söpö tyttö sulla Sanna! :heart:

Harvinaista kun poika on nukkunut toista tuntia jo meidän sängyn päällä. Sain tehtyä pizzaakin kaikessa rauhassa ja siis jopa syötyäkin :p Ei pojan tutka näemmä toiminut tällä kertaa :LOL:

Mutta mä kirjottelen myöhemmin lisää :wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Vaipoista Meilläki noista liberoista meinaa pissat tulla välillä yli,mutta oon todennu että parempia silti ainaki meijän neitille kun pampers. tarttuuko muilla pampers pyllyyn kiinni? kun meillä tarttuu ja sit heti pylly on ihan punainen.tosin ne pampersit istus paremmin päälle ku liberot,mutta liberolla meillä mennään.

tuteista meijän neitille on kelvannut tähän saakka ainoastaan semmonen "papa is the best" -tutti,merkkiä en muista,mutta netistä sen tilasin.ja silikoninen on. kaupan tutteja ei oo huolinu kuin vasta toissapäivänä ekaa kertaa hyväksy ainun tutin.

eläimistä meilläkin on 2 kissaa, eikä mitää ongelmia oo ainakaa vielä ollu. aluksi pelkäsivät vauvaa niin että menivät ihan jäykäksi ku vauvan näki :LOL: mutta nyt kyllä pötköttelee vieressä matolla ku neiti on sitterissä. mutta vahtimatta en jätä kissoja vauvan kanssa olemaan.ja makuuhuoneeseen meillä ei kissoilla ole pääsyä,että siitä ei tarvii huolehtia että sänkyyn menisivät vauvan päälle.

jahas,Jenna kutsuu
 
Vaipoista on täällä näemmä juteltu. Meillä käytetään Liberoa, Se on ainut mikä ei falskaile. Aiotaan kyllä siirtyä noihin Lidlin vaippoihin heti kun se pienin koko on hyvä koska ne on ollu parhaita meidänmielestä ja voittihan ne Kuluttaja-lehden testissä jopa Liberot ja Pampersit.

Neuvoista.....hmmm..... en viitsi edes ottaa puheeksi anoppia ja sen neuvoja ettei verenpaine pääse nousemaan vaarallisiin lukemiin :kieh: :LOL: , sille ei meinaan vedä vertoja kukaan. VAikka meillä on jo viides lapsi niin edelleen hän löytää meidän lapsista aina jotain vikaa ja meidän kasvatustavat on aina vääriä. Mun vika oli jopa aikoinaan että meidän toinen poika syntyi keskosena...niinpä niin :kieh:

Meillä edelleen nukutaan pienissä pätkissä, yöt menee parin tunnin pätkissä ja päivisin nukutaan vaan lyhyitä pätkiä, tosin kantoliinassa nukkuisi vaikka kuinka pitkään :whistle:

Meille on tullut riesaksi kauhea pulauttelu, sama vaiva oli aikoinaan yhdellä meidän tytöistäkin, hänellä sitten todettiinkin maitoallergia. Eemelillä on nyt ollut jo jonkin aikaa sellaista pientä ihottumaan mahassa ja naamassa. Ja vatsavaivoja ollut kokoajan joten mun varmaan täytyy ruveta maidottomalle dieetille itse ja katsoa josko noi oireet helpottais. Toivottavasti ei ole allergiasta kysymys vaan olis vaikka tuo mahalaukun portti sen verta löysä että siitä vaan nuo pulautukset johtuis. Terveydenhoitaja jo viime käynnillä ehdotteli lääkettä tohon pulautteluun, eikä Eemeli silloin edes vielä pulautellu näin paljon ja hänen mielestä pulauttelu oli silloin jo runsasta :/ No täytyy jutella lääkärin kanssa kun itsellä on tuo jälkitarkastus.

Nyt menen laittamaan isommat lapset sänkyyn, Eemeli on nukkunu jo kahdeksasta, saapi nähdä herääkö vielä tankkailemaan pariksi tunniksi niinkuin yleensä.

katjuza ja

 
Hipkukka Että sellasia neuvoja, huh huh. Mä olisin varmaan jo jossain vaiheessa alkanu raivoon niin paljon ettei olis uskaltanu kukaan enää sanoa mitään.. Iso :hug: sulle ja toisesti korvasta vaan sisään ja toisesta ulos.. ihana muuten toi kuva minkä laitoit :heart:

Dyno-Etana Nukkuu Ellaki välillä silmät auki ja sit se on musta kauheen näköistä ku kesken unien silmät aukee ja ne muljahtelee mihin sattuu.

Mä olen ihan pihalla päivistä. Nää vkot ku on pyhiä keskellä vkoa jotenki aina sekottaa.. No eipä sillö nyt niin väliä vaikka vähän sekasin päivistä oliskin mut kuitenkii..

Bussilla kuljetaan aika paljon ja meni tänään taas niin hermot. Ku mentiin kaupunkiin niin kuski oli joku paniikkiäkkijarruttaja ja niin moneen otteeseen meinasin kaatua ja sit ku takas kotiin tultiin niin varmaan ihan tahallaa ajo tohon pysäkille niin et jätti sen bussin ihan hemmetin kaua jalkakäytävästä ja oli tosi hankala päästä pois sieltä.. Sitte on onneks näitäki kuskeja jotka ajaa rauhallisesti ja kallistaa bussia jne mut valitettavasti tuntuu suurinosa olevan noita kaahareita joita ei vois vähempää kiinnostaa..

Jospas menis suihkuun ku Ella nukkuu ja mies just lopetti tuol suihkussa lutraamisen. Kiva ku se on kuumeessa, mä en haluu mitään tautia eikä Ellakaan kyl haluu, mä päätän sen puolesta ettei sekään haluu tautia :D
 
katjuza Ella pulauttelee ihan hirveesti ja neuvolassa vaan sanotaan ettei asialle tehdä mitään jos paino nousee ihan normisti. Eikä mistään lääkkestä ole kukaan puhunu mitään.. Ja Ella puklaa siis silleen et eilenki aamulla oli koko tyttö ihan litimärkä kaulasta tonne jalkoväliin asti ku oli sitterissä ja tuli puklu. Väillä pulauttaa vaan vähän mut sit välillä tulee näitä megapukluja.. Tarttee taas sanoo neuvolassa. Tosin eipä se puklaus tunnu Ellaa haittaavan ku vaan naureskelee enne ja jälkeen puklun.. Hölmö tyttö :D
 
Sanna-78, meillä terkkari otti ton lääkkeen puheeksi kun näki miten Eemeli puklas, ja syötöstä oli kuitenkin n. pari tuntia aikaa ja sehän sitten haiskin jo hirveälle. Eemeliä toi pulauttelu näyttää häiritsevän, eli vatsasta vääntää ennen sitä ja sitten itkee ja irvistelee kun pulautus tulee, maistuukin varmaan kauhealle kun tulee ihan sellasta kokkelia :x :x
Eemelinkin paino noussu ihan hyvin, menee plussakäyrillä. No täytyy sen lääkärin kanssa vielä tosta jutella.
 

Yhteistyössä