Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

Tääll tuskastuneen kirjoittelin äsken ostoslistaa ristiäisiin, tulihan tuota miltei a4 täyteen ostettavaa... :eek: ihan hirvittää minkä verran menee huomenna sitten kauppaan...mut kerranhan ne vaan on :heart: tulee kiirettä leipomiseen kun huomenna mennään ne ostamaan vasta illasta ja pitäis vielä keretä äitiäkin siivomaan auttamaan...tuntuu et aika loppuu kesken kun kaikki jää perjantaille :whistle:
 
Kävin kanssa tilaamassa M-koon vaippoja tytölle. Hän syö kanssa aiakste paljon .... 900 -1100 ml. On kyllä neiti aika isokin. Eilen mittanauhalla koitettiin tytöstä mittaa ottaa ja saatin n. 60cm, ei siis ihme että 62 cm vaatteetkin tuntuu naftilta.

Meillä vanhempi tyttö oli 3-v neuvolassa 100 cm ja 13,4 kg. Mutta ollutkin aina hoikka.... tää kakkonen on kyllä eri maata.

En nyt muista mitä piti kommentoida, mutta toiseen kertaan.
 
merikukka Paljon teen vauva painaa? Se määrä mitä korviketta sais mennä, menee kuulemma painon mukaan ja Ella paino viimeks 4440g ja siis sais mennä n. 900ml/pvä vaan ei mene. Eilen laskin et meni n 700ml ja tietty en osaa arvioida määrää mikä tuli ulos mut illalla kahteen otteeseen vaihdoin yökkärin ku puklua tuli oikeen vaan kunnolla ja lensi kaaressa lattialle kauhee lammikko ja Ella vaan nauro. Että näin.. Mut pääasia kai on se et vauva on tyytyväinen ja Ella on niin kaikki hyvin varmaan sitte..

Mä koitan täällä tuhota pyykkivuorta. Toinen koneellinen menossa mut enempää ei voi pestä ku loppuu kuivaustila. Kaksiossa ku asutaan ja pieni kylppäri niin makkariin joutuu laittaa pyykit kuivuun..

Isompaa kämppää pitäs kyl alkaa kattoon. Väh. 3h+k ja parveke olis kyl ihan ykkönen, tässä kun ei ole.. En vaan jaksas taas kerran muuttaa ja myydä asuntoa ja ostaa uutta jne. Oma vaivansa siinäkin mut täältä loppuu tila kesken. ei mahdu edes vaatteet kaikki saati lakanat jne kaappiin..

Ella ja mies nukkuu eli mä menen rauhassa hakee lisää kahvia :D
 

Viivin; Meillä esikko oli jo syntyessään melkein 4,5kg ja hirveetä vauhtia on tosiaan kasvanut. Pitänee alkaa katsomaan että mitä neiti päivän aikana syö, jos kerta on painoa liikaa..hullulta kyllä kuulostaa jos tuon ikäinen pitäis laihutuskuurille laittaa..

Miehen kans ihmeteltiinkin et mites tää toinen oli näin pieni, vain 3,6kg syntyessään..onneks ei ollut yhtä iso, oli siinä tekeminen :/
 
Moikka :wave:

Meidän keskimmäinen poika on kanssa isokokoinen,ollut aina ikäsiään isompi. 3-vuotiaana oli 19.5kg ja 103.5cm pitkä. Mutta aina on kasvua kehuttu neuvolassa,ei koskaa ole sanottu,että olisi liian iso. Poika ei ole millään lailla pyöreä vaan enemmänkin roteva...niinkuin isänsäkin :whistle: Esikoinen on meillä sitten taas tosi laiha,mutta tosi pitkä ;) Eli veljekset painii ihan eri sarjassa,saas nähdä millainen Kaaposta tulee =)

En sitten antanut tänään jekoviteja Kaapolle niin on poika ollut ihan toisenlainen kuin esim.eilen. Eilinen oli kyllä aika tuskaisa päivä kun ei rauhottunut oikein ollenkaan vaikka ei niin itkenytkään,mutta oli levoton. Tänään ollut tosi rauhallinen ja hereillä ollessaankin katsellut tapittanut vain maailman menoa =) Taidanpa kanssa vaihtaa merkkiä.

Huomenna tulee vielä lastenneuvolan täti käymään,kiva tietää ollaanko sitä tissimaidolla kasvettu. Pituutta on varmasti tullut hyväsesti,koska 56cm vaatteet saadaan ihan kohta nakata tosivauvoille :D

Tänään alkoi meillä arki kun mies meni takaisin töihin :whistle: Mä olen siivoskellut koko päivän kaikkee pientä. Kauhee kiirus ollu koko päivän mukamas. Jospa huomenissa ehtisin edes ulos. Mutta siis nyt ainakin tuntuu siltä,että käsipareja saisi olla muutama lisää. Kauheesti kaikkee tekemistä nyt kun pyöritän tätä huushollia päivät yksin,esikoienenkin vielä lomalla. Mutta eiköhän nämä päivät ala jotenkin tästä rytmittymään.

Saas nähdä mitä poitsu meinaa kun aion taas yrittää sitä pinnikseen nukkuun |O Laitoin sinne makuupussin...jos tykkäsi nukkua siellä |O Luultavasti vaunut saan hinata jossain vaiheessa yötä...

LilliM+Kaapo 9.12
 
Huomenta.

Takana taas ei niin mukava yö... Tyttö nukkui suht hyvin tuonne kolmeen asti, kerran syötin ja senkin syötön aikana tyttö tuntui enemmälti olevan täysin unessa. Mutta kolmesta n kolme tuntia eteenpäin olikin sitten aikasta tuskasta. :/ Ensin nälkä, siitä seurasi vaikeuksia röyhtäyttää ylimääräisiä röyhyjä ulos, kun tyttöä nukutti niin vietävästi. No ne lähti lopulta, mutta sitten alkoi kakan vääntö. Sitä väännettiin muutamaankin otteeseen ja äippä sai kokoajan vaihtaa vaippaa, kun tavaraa taas tuntui riittävän (oon huomannut muutamana yönä, että tuommonen isompi suoliston tyhjennys pikkuneidillä ajoittuu nimenomaan tuonne aamuyön tunteihin :x ). No näiden jälkeen tyttö keksi, että onhan tässä jo taas vähän nälkä ja koko edellämainittu setti käytiin taas uudelleen läpi. Ja viimesenä, pitkän sylinukutussession jälkeen kun tyttöä laskin petiin, alkoi hikka. Tuo hikka on meillä melkonen päänvaiva, se iskee yleensä aina just nukahtaessa tms. Tyttö tuli sitten siitä levottomaksi. |O Mulla taas alkoi olla hirveä jano ja nälkä, joten mielialat oli todella korkealla. Luojan kiitos tyttö lopulta nukahti. :eek: Ja mies on varmaan todella virkeänä töissä, tuskin siinä tohinassa kunnolla pystyi nukkumaan... :whistle: Että näitä öitä taas... :/

Meidän neiti, tänään tasan 4 viikon ikäinen, on nykyisin aikasta passeli noihin koon 56 vaatteisiin. Kokoa 50 olin raskausaikana ihan muutaman kappaleen varoiksi ostanut ja ekoina kahtena viikkona niitäkin tuli käytettyä, mutta alusta asti oikeastaan tuo 56 on mennyt melko hyvin päälle, pienempää kokoa paremmin. Ja kovin tyttö tuntuu kasvavan, posket pyöristyy jne. Paljon hän kyllä syökin, n 750-850 ml päivässä! Pyrin isolta osin antaa omaa maitoa, mutta esim eilen meni enemmän korviketta. Uudenvuoden päivänä tyttö veti uskomattomat 1000 ml! :eek: Jatkuvasti hamusi ruokaa, niin pakkohan sitä oli antaa! Vähän tyttö puklailee päivän mittaan, mutta ei mitään mahdottomia määriä. Mielenkiinnolla siis odotan seuraavaa neuvolakäyntiä noiden painon ja pituuden kehityksen suhteen... Juuri ennen joulunpyhiä paino oli 4200 g ja pituus 54 cm.

Nyt huudellaan... :wave:

mussu & rinsessa 6.12.
 
Olipas kiva yö teillä DJ Mussukka, :hug:

Ella nukahti eilen klo 23 aikaan ja olin ihan et jee jee. MUTTA heräs sitte 23.30 aikaan, raivos tunnin, söi, nukahti syliin, nostin viereen, heräs ja alko huutaan. Nostin päälleni ja siihen rauhoittu ja siittä siirsin sitte viereen ja siihen sitte nukahti ja sit n klo 1-7.30 nukuttiin ja sit syötiin ja nukuttin ysiin ja taas syötiin vähän ja nyt nukkuu Ella sitterissä.. Ite nukuin ekan kerran sitte raskausajan jotenki levottomasti. Tietty sairaalassa nukku huonosti mut niinku kotioloissa. Näin jotai ihan levottomia unia koko yön, ei kivaa..

Mut nyt pakkelia naamaan, et keretään Mussukkaa ja Eliasta tapaan kaupungille.

:wave:
 
Moi!

Sanna kiitos tosta korvikemäärätiedosta. Viime neuvolassa poika painoi 4122 g ja tämä jo ennen joulua, nyt varmaan aikas paljon enemmän. Meillä ei neuvolassa oo sanottu mitään tosta korvikemäärästä. Kysyy aina paljonko syö kerralla, ei tunnu lainkaan kiinnostavan paljonko syö vuorokauden aikana yhteensä! Saatiin tommonen vihkonen vauvan ruokaan liittyen ja siinä ohjeellinen taulukko, jonka mukaan 1-2 kk ikäisen tulisi korviketta saada 600-800 ml/vrk, mut on kait aikas selvää, et vauvan koko vaikuttasa tähän enemmän kuin ikä. Nyt oon kolme päivää laskenut noita syöntimääriä ja n. 800 ml /vrkmennyt eli ei ainakaan liikaa. Oli vaan tos pari päivää kun tuntu et mikään ei riitä ja rupesin ihmettelemään mut nyt taas syönti tasaantunut. Muutoinkaan syöminen ei oo enää ihan niin hirveetä hotkimista kuin ennen. Vaikka ilmaa menee kyllä vieläkin ja sit tuottaakin kovin miehekkäitä paukkuja :) Vatsavaivoja siis on mut ei enää itke niitä, loppui itkut kun loppui Disflatylin antaminen. Viime yönä söi yhden aikaan yöllä ja ähelsi puhisi ja punnersi, pieruja tuli mut ei kakkaa. Sääliksi kävi, kauhean homman teki ja tuloksena pelkkää ilmaa. Ei itkenyt silloinkaan, vähän kitisi, käytti kait itkemiseen kuluvan energian mieluummiin punnertamiseen.
Me kans asutaan kaksiossa, tiukkaa tekee tilan kanssa. Tosin rivarikämppä, saan vauvan takapihalle nukkumaan, siellä nytkin ja tosi hyvin nukkuukin ulkona. Pyykinkuivaus on todella ongelma, kuivaan eteisessä ja yleensä just ton takia pesen vaan yhden koneellisen kerrallaan, seuraava sit kun edelliset kuivuneet, kun en tykkää makkariin viedä kuivumaan, ovat vaan tiellä. Ja joka nurkka on täynnä kamaa, ei tosiaan mitenkään mukavaa, nyt varsinkin kun niin paljon kotona, on tää ahtaus alkanut tosissaan rassaamaan :/

Vauva nukkui eilen pitkiä päikkäreitä ja sit illallakin nukkui hyvin. Lisäksi nukahti ilman kummempia vaikeuksia illalla. Ja tuon klo yhden syönnin jällkeen nukahti taas tosi nopesti. Neljän jälkeen alkoi jotain äheltämään mut annoin tuttia ja vähän silittelin niin rauhoittui ja taas nukkui, heräs seitsemältä. Valveillaoloaikana on sitten iloinen ja jaksaa touhuta ja seurustella. Taitaa pitää pojulla paikkansa et hyvät päiväunet antaa hyvät yöunet. Eilen aloin oikein ihmetellä, et onko jotain vialla kun ei itkeskele ja kaikki meni niin mallikkaasti. Hyvä etten soittanut terveyskeskuksen päivystykseen kysyäkseni neuvoa kun vauva vaan syö, nukkuu ja hymyilee :D

DJ Mussukka teillä vahän toisenlainen yö takana :hug: Jos sitten ens yö olis parempi. Meillä kans tuo hikka vaivaa ja tuntuu et se usein tulee just kun vauva vihdosta viimein olis nukahtamassa.

Porukan tekstejä lukiessa on olut kiva huomata, et sentään jollain on tuo imetys ihan sujunut ja maitoa riittänyt. Vaikka suurin osa tuntuu pullottelevan ainakin osittain. Mä yritin imettää runsas kaks viikkoa mut ei oikeestaan milloinkaan lähtenyt kunnolla maito tulemaan. Yks päivä olin vauvan kans lounasravintolassa ja sain siellä vastailla aivan tuntemattoman vanhemman naisen kysymyksiin imettämisestä tai paremminkin siis imettämättömyydestäni :eek: Selvis et on ollut sairaalassa synnyttäneiden osastolla 40 v. hoitajana, mikä selitti utelut. Mut mielestäni aika epäasiallista udella tuntemattomalta ihmiseltä jotain noin henkilökohtaista. Olisin sen sille sanonutkin mut kun noin vanhasta ihmisestä kyse, en kehdannut, vastailin vain rauhallisesti. Lopuksi sanoi vielä et kannattaa nyt vaan vielä yrittää antasa tissiä, siinä kun erittyy niitä rakkaushormoneja! Mulle oli tosi kova paikka kun en pystynytkään imettämään ja jos mulle olis tultu tommosta sanoon kuukausi sitten, olisin varmaan itkenyt noita sanomisia pitkään ja hartaasti, nyt lähinnä ihmetytti toisen tahdittomuus.

Pitää tästä ruveta tekeen välillä jotain hyödyllistäkin :wave:
 
Ja takaisin. :wave:

Juuri kun mainitsin tytön puklailevan vähän, päästi hän tuossa oikein jättipukluja. :x Voi pientä. Mun mielestä on omituista, että tyttö puklailee usein juuri ennen syömistä! Ei nyt mitään pahimpia määriä, mutta kuitenkin. Onko se vaan mun kuvitelmaa, että lapsi puklailee tavallaan ylimääräistä ruokaa ulos? :whistle: Jos näin on, menee vähän ristiin, kun nälissään pulauttaa... En tiiä... Usein kun nimenomaan herää syömään, niin jos jotenkin kroppakin havahtuu hereille pulauttelemaan...? Tämä on minun sekavaa logiikkaa. :D

Tyttö on ollut vähän tukkonen viimepäivät. Suolatippoja oon antanut ja on ne kai tepsineetkin. Antaminen on vaan niin hankalaa. Tuolla niistäjällä en kyllä saa mitään aikaiseksi, ainakaan mitään mitä minä näkisin. :/

Huomenna miehellä tulee sitten täyteen pyöreät 30 vee. Järkkäilin tuossa mun vanhemmat tänne hoitoavuksi ja mennään miehelle yllätyksenä lauantaina leffaan ja sen jälkeen syömään. Mennään jo klo:15 leffaan ja siitä perään sitten sinne syömään. Ajoissa siis kuitenkin kotiin, kun on pienokainen ekaa kertaa hoidossa ja isovanhemmillakin sitten vielä 80 km:n ajomatka takaisin kotiin (vaikka innoissaanhan ne on tulossa ;) )... Vähän jännittää toisen puolesta. :heart: Keväämmällä sitten järkkäillään jotain isompaa pyöreiden vuosien kunniaksi, niin mies on ainakin antanut ymmärtää. :)

Mutta jos uhmaisi vauvan kahvi-vaistoa ja ottaisi vielä kupposen. Kohta varmaan heräillään syömään. Sitten voisikin kävelylle suuntailla.
 
merikukka: Ihmisillä tuntuu tosissaan jakautuvan kahtia nuo suhtautumiset imetykseen ja imettämättömyyteen! Itelle kanssa ollut tosi kova paikka jättää imetys kesken ja oon ollut vähän herkkä ihmisten kommenteille... :ashamed: Suurin osa nykyisin kuitenkin ymmärtää, ettei se niin helppoa ole. Parhaiten sen ehkä tajuaa, kun sattuu omalle kohdalle... Tottakai äidin maito on parasta lapselle ja imetyksessä oleva läheisyys on tärkeää, mutta kyllä se lapsi rakkautta riittämiin saa, vaikka ei rinnalta niin pitkään voisikaan syödä! :) Mulle vasta selvisi, että ei muakaan ole rintamaidolla voitu ruokkia ja olin vauvana kuulemma suht "helppo tapaus", ei siis korvike aiheuttanut kummempia. Ja ihan täysijärkisenä ja hyvinvoivana itseäni nykyisinkin pidän. :D

Mut hei, nyt mä häivyn täältä häiriköimästä. :D
 
meillä tyttö painoi 20.12 6vko lääkärineuvolassa 5695g ja oli 57,6cm pitkä ja pipo oli 38cm...
seuraava on sitten 15.1 saas nähä paljonkos sinne on kasvanu :heart: nyt on vaunun kopassa tuossa lattialla ja juttelee pupuille...mut nyt alkaa menemään alahuuli mutrulle elikkä äippää kaivataan, palailen paremmalla ajalla :wave:
 
Merikukka: Olipas tosiaan outoa käytöstä ja ihan ventovieraalta :eek: Musta se on jokaisen oma asia,että imettääkö vai ei. Mun kaksi vanhinta poikaa on pitkälti ollut pullolapsia. Esikoisen kohdalla mua jotenkin ahdisti koko imetys ja kun sitä maitoa tuli saavikaupalla...ja kun olin niin nuorikin. Mutta terve on poika ollut kuin pukki vaikka pulloruokintaan siirryttiinkin varhain. Keskimmäisen kanssa koko imetys kaatui rikkoutuneisiin tissinpäihin ja rintatulehdukseen :/ Lisäksi poika ei innostunut oikein koko tissistä eli pulloa hänkin sai alusta saakka. Mutta nyt tän kolmannen kanssa imetys on lähtenyt niin hyvin käyntiin,että oon ihan ihmeissäni itsekin. Joten toistaiseksi ainakin jatkamme tissittelyä :heart: Eli tapauksia on yhtä monta kuin lastakin ja ei voi kommentoida toisten imetyksiä/imettämättä jättämisiä jos ei tunne edes koko tapausta.

Ei sitten poju nukkunut pinniksessä eikä ees suostunut nukahtaan sinne |O Itku alkoi aina hetken päästä kun olin laskenut takaisin pinnikseen. Sylissä silmät lupsui,mutta ei suostunut nukahtaan. 23 mais luovutin ja hain vaunut :ashamed: Raukka nukahti heti ja söi vasta (meidän tapauksessa siis vasta ) 2.30. Eilen päivällä nukkui pikku pätkiä pinniksessä,mutta ilta kun tulee niin jotenkin vaistoo,että häntä yritetään nyt sänkyyn nukkumaan :D Yö meni kyllä muutenkin tosi mukavasti. Oli periaatteessa unessa koko yön eli 23-9,syötyään nukkui taas heti. Olisi useimminkin tollasia öitä =)

DJMussukalle vaan tsemppejä täältäkin. toivottavasti saatte ensi yönä nukkua paremmin!

Neuvolatäti saapuu pian joten taidan keittää kahvit ennen sitä :p

LilliM+Kaapo 9.12
 
Tässä kuvaa meen jumppapalloilevasta Ellasta

Mulle ei oo ollu mikään kova paikka onneks ku en pystyny imettää ku 5 vkoa. Enemmän mua alko käymään Ella sääliks ku toinen imee ja imee ja mitään ei tuu ja sit hermostuu ja nälkä edelleen niin en enää viitsinyt kiusata toista vaan siirryttiin suosiolla pulloon.. Mulle yks tuttu kans alko voivottelee et ku en imetä ja sit hän sano et kyllä silti ihan hyviä ja terveitä lapsia kasvaa vaikka pulloa vaan saisivatkin. HÄnen omat lapset ollu kans pulloruokinnassa ku imettäminen ei vaan onnistunut.. No voi nyt helvetti, kai sitä nyt ihan yhtä terveitä lapsia kasvaa vaikka pullosta söisivätkin.. Todella törkeetä kyl vieraalta ihmiseltä tollanen kysely ja kommentointi..

Tultiin kaupungilta ja Ella nukkuu edelleen. Yleensä herää ku nostan vaunuista pois mut nyt vaan nukkuu eli jospas menis ruokaa tekee. Sit Ella kyl varmasti herää heti :LOL:
 
Imetyksestä. Ekasta mulla oli kanssa itku ihan herkässä kun en vaan onnistunut yrityksistä huolimatta imettämään. Kaikki poppakonstit kanssa tein mammateetä, pilsneriä, vettä...... vaikka mitä. No neuvolassa sitten sanottiin että lopeta jo tuo "pelleily" ja siirry ihan pullottelu linjalle, että hyviä lapsia pullottelemallakin tulee. Ja niinhän tuo esikoinen on oikein reipas ja terve (knok, knok) tyttö. Ja nyt kun tälle kakkosellekkaan ei näköjään tuo imetys onnistunut niin en enää osaa ottaa hernettä nenään, vaan kyllä hänestäkin hyvä tyttö tulee =) . Kyllähän noita rintaruokinnan kommenteja tulee (jopa omilta sisaruksilta kun eivät vaan ymmärrä että olen perheen ainut keneltä ei tuota maitoa heru).

Tänään oli jäkitarkastus, kaikki oli ok. Ja lääkräi totesi että ratsastajilla yleensä palutuminen hyvää???? No enpäs ole ennen kuullut ja minä kun en edes käy ratsastamassa kuin kerran viikossa. Meillä lapsiluku tuli täyteen (ja mulla myös nää yritykset ja km, ei enää jaksa). Nyt on meillä onneksi kaksi ihanaa lasta. Sterilisaatioon sain ajan jo täksi kuuksi. Et silleen se on meidän osalta sitten tää touhu selvää.

Mimosa on kyllä ihme iltakukkuja. Aamut vetelee sikeitä ja herää vain syömään. Päivälläseurustellaan ja illat kiekutaan.... juttelee, nauraa.... erityisesti kun laittaa illalla (lue yhdentoista aikaan) kehtoon ja itse katselee telkkua niin neiti kommentoi käsilleen kaikkia ilmeisesti kivoja juttuja. Tänään teki kyllä huiput nukkumisessa... heräsi puoli seiskalta vasta syömään. No tää oli varmaan poikkeus, mutta hienoa. Paljon jaksamisia teille missä kukutaan yöt.... meilläkin tuo ykkönen oli sellainen.

Nyt testaamaan uusia AIO vaippoja =)
 
Heippa vaan!

Tultiin just sisälle tunnin leikkipuistoreissulta. Kiva ilma vaikka tuulee kylmästi. Piippa nukkuu vielä ulkona vaunuissa. Nukkui eilen ensin ulkona kolme tuntia, sit vedin vaunut sisälle ja nukkui vielä toiset kolme tuntia. Jatkuvasti huutaa pulloa hereillä ollessa. Taitaa olla kasvukausi menossa taas kun noin nukuttaa ja nälkä on jatkuva.

Kovasti meillä jo jutellaan ja hymyjä satelee nyt enemmän kun vatsa ei oireile koko ajan. Mä lopetin rinnan antamisen toissapäivänä. Silloin vielä aamulla syötin tissistä ja pieni huusi kuin hullu koko aamupäivän. Päätin että nyt riitti! En kiusaa toista enää yhtään vaan tyynesti siirryttiin vallan tuttelilinjalle. Ja nyt on hyvin mennyt pari päivää ja yötä. Yöt ovat jotenkin jo jaksottuneet paljon selvemmin ja kun äiti ei oo hermoraunio ni vauvakin voi paremmin.

Meillä annetaan satunnaisesti Jekovitia piipalle, kun tuo korvikkeen määräkin vaihtelee. Keskimmäinen sen sijaan saa 3 tippaa joka aamu. Ja on kyllä tosi pahan makuista ainetta. Se on kuin pontikkaa ottais, yök.

Emcom ja piippa 6.11.
 
Hei vaan taas täältäkin :wave:
Meilläkin siirryttiin deetippoihin jekoviteistä ja meillä kyllä näki pojan naamasta, että pahaa on. nyt ei enää irvistele vaan ottaa lusikasta vitamiinit ja relatipat ja sitten jo tietääkin että tissiä tulee seuraavaksi.

Meidän poika tuntuu olevan oikein sylivauva. nytkin piti syliin nukuttaa ja vasta sain laskettua tuohon nukkumaan ja odotan vaan koska havahtuu. No ulkona nukkuu onneksi 2-3tuntia päivällä, että saa edes yhet hyvät unet. toi nukkuminen on kyllä tosi vaihtelevaa. välillä nukuu koko päivän välillä syöden ja välillä ei nuku kun pikku torkkuja.

Rintaruokinnasta oli puhetta. täällä vielä pärjätty ilman korvikkeita tai lisämaitoa, vaikka lähes joka ilta meniaa uskonpuutetulla kun kun tunnin välein käydään molemmat rinnat läpi, mutta vielä en ole luovuttanu, kun ei poika pahemmin itke, että ajattelin että se on sitä maidon kerryttämistä, kun tarttee enemmän tai mitä se nyt sit olikaan.
Imetys ei minulle kyllä ole mikään henkeen ja vereen pakko juttu, mutta se on vaan niin kätevää. Jouluna sain rintatulehduksenkin ja kuumetta 39, no nyt antibiootit ja eiköhän tämä tästä. onnekis pukki toi ruskovillan rinnanlämmittimet. on ihan ehottomat. suosittelen!!!

Mäkin taidan pukea tuota vähän yli. aluksi varsinkin, sitten vähensin ja nyt sitten kun taas pakkasta niin en tiä onko liikaa. Mulla on toi ruskovillan villapuku tuolla välissä, niin ajattelin että eikös se villa hengitä ja siirrä jotain kosteutta tai jotain siinä oli, että voi olla vähä leudommillaki keleillä. no ei ole poika ollu kylmissään eikä kyllä hikinenkään. Kauppoihin ei olla kyllä sitten menty kun varustus on ollut noin vahva.

Me asutaan kanssa vielä kaksiossa ja ahasta on. Nyt aletaan rakentamaan taloa, että toivon että ensi jouluna olisi jo tilaa :/

no jos nyt menisi vähän vaikka siivoamaan, kun tuo poju lepää, vaikka tiedän että kohta taas äippää kaivataa.

Enni ja JalMari 25.11

p.s. meillä sunnuntaina kastetilaisuus. Mä en meinannu leipoa mitään vaan tilasin tarjottavat keittoa myöten. että sitä jaksaa itseään syyllistää siitäkin kun ei ite kerrankin tee tarjottavia, mutta meinasin nyt vaan rahalla selvitä ja rahaa menee myös aineisiin jos ite tekee, että meillä on nyt sitten istettut ristiäiset =)
Onko muilla muuten ollu tilannetta, että molempien suvuilla ois perinnelastemekot? Onko ollut vääntöä?
 
Täällä on ollut näemmä puhetta imetyksestä. Meillä ollaan kokonaan rintaruokinnalla. Maito on riittänyt ja olen asiasta iloinen. Ongelmiakin asiaan liittyen kuitenkin on... Kuten olen jo aiemmin maininnut, Aino ei huoli tuttia eikä tuttipulloa, joten käyttää rintaa sekä rauhoittumiseen että syömiseen. En voi lähteä yksin edelleenkään oikeastaan pihapiiriä pidemmälle. Tallihommista minut hälytetään lähes joka päivä syöttämään tyttöä vaikka yritän olla todella nopea ja syötän Ainon ennen lähtöäni. Eilen ensimmäistä kertaa sain Ainon huolimaan pullosta maitoa(omaa). Meni jopa 20ml :LOL: eli sen verran että huutava nälkä oli voitettu ja aivot tajusivat, että nyt on kyllä jotain muuta suussa kun tissi, vaikka tavaran maku on oikea. Tuon oivalluksen jälkeen Aino kieltäytyi jälleen pullosta... MUTTA hän kuitenkin söi sen 20ml, joka on hurjan paljon enemmän kun ei mitään! Jospa meillä päästään sittenkin siihen mihin tähdätään, eli mies voisi hoitaa ainakin yhden ruokailun/vrk.

IHANA tuo Sannan laittama kuva Ellasta! :heart:

Tämä mamma lähtee tankkaamaan mahaansa, jotta maitotehdas tuottaa tarpeeksi tavaraa...

Donu
 
Enni: Meillä oli kummallakin perinnekastemekko ja pitkän neuvottelun jälkeen päädyttiin miehellä olleeseen mekkoon. Sanoinkin, että seuraava lapsi kastetaan sitten minulla olleessa mekossa. Nättejä kumpikin mekko ja meinasin jopa laittaa ne päällekäin kun toinen oli pitsinen ja toinen virkattu. En kuiteskaan tehny niin. Anoppi oli ainakin tosi mielissään, kun sai kehua vieraille tekemäänsä mekkoa :)

Täälläkin on takana kohtuu rasittava yö. Emilia herätti puolentoistatunnin välein ja aina oli nälkä. Mullakin meinaa välillä uskoa loppua tuohon imetykseen. Maitoa kyllä tulee tosi paljon, mutta tyttö saa semmosia rintaraivareita, että on äidilläkin välillä suru poskella kun toinen huutaa rinnalle sillä tavalla.

Viivin: millaisia ratsuja sulla on ? Mulla on 4-vuotias suomenpienhevonen. Ajoin kärryillä odotusajan ja nyt oon yrittänyt saada sitä ratsun tavoille. Jäykkähän se on kuin mikä pitkän ajelujakson vuoksi. Mulle toi hevostelu on kyllä ehdoton henkireikä ja arjen piristäjä.

viikuna ja emilia
 
Hyvää uutta vuotta täältäkin! :)

Imetyksestä: Minä kans vetäsin herneen nenään tässä joulun aikana, kun oltiin anoppilassa. Anoppi on sellanen, jonka mielestä imettäminen on ihan ehdotonta ja imetys sujuu kun on vaan tahtoa. Noh, mulla kun tuo imetys ei oikein suju... yöt vielä pärjätään joten kuten tissimaidolla, mutta päivisin joutuu antamaan noin 100-200 ml lisämaitoa. Yritin sitten anoppilassa mahdollisimman paljon imettää ettei anoppi sais aihetta känistä. Vaan eihän tuota tyttöä vihtinyt huudattaa nälkäänsä vaan anopin takia. Lämmittelin sitte maitoa tytölle niin anoppi tuli sitte lässyttämään siihen että "eikö se äiti sulle tissiä anna, tissiä sun pitäis saada, tissi se on parasta, pullosta vaan antavat. Kyllä se tämmöselle tytölle tissimaito on parasta." :eek: |O Arvaatte varmaan, vedin kilarit. Mä olen aika herkkä ottaan nokkiini anopin puheista. En nyt muiden puheista niin suutu, mutta anopin sanomiset kyllä laittaa vistottaan!

Kastemekko oli meillä minun puolelta. Sillä on kastettu kaikki sisarukseni ja pari lasten lasta. En halunnut mieheni suvun kastemekkoa. En tykkää sellaisita kudotuista villamekoista :x Siitä ei ollut vääntöä koska minä ilmoitin heti että kastemekko tule meidän puolelta!

Meillä yöt on menny tosi hienosti, mutta nyt on ollut pari yötä että Nomppu on herännyt vähän väliä, varsinkin aamuyöstä kähisemään. En tiedä eikö sitten maitoni riitä vai mikä on.. tutilla kuitenkin rauhottuu vähäksi aikaa kunnes taas herää tunnin päästä ähisemään ja murisemaan.

Maitomääristä: Mä en tiedä yhtään paljonko Nomppu vetää maitoo. Annetaan siis korviketta vähä päivästä riippuen joku 70-200 ml. En tiiä yhtään paljo tisseistä saa.. Mitä oon joskus pumppaillu niin en ole kyllä saanut aikaiseksi kun 20 ml per tissi. Mutta vauvallahan on kuulemma parempi imuote rintaan mitä pumpulla.

Miksiköhän meidän tyttö ei nuku vaunuissa ulkona kun puolen tunnin pätkiä? Sitten kun nostaa sisälle vaunukopassa niin saattaa vedellä tuosa sohvalla pari kolmekin tuntia toppavaatteet päällä :headwall: Tänäänkin sama homma. Yleensähän lapset tykkää nukkua ulkona ja nukkuu pidempiä unia sielä, mutta ei meidän neiti.

Edla ja Noomi
 
Edla: Meillä sama "ongelma" ulkona nukkumiseen suhteen. Aino nukkuu nykyään ihan kivasti sellaiset tunnin vaunureissut, siis edellyttäen että ollaan liikkeellä. Kun vaunut pysähtyvät, unikin katoaa nopeasti. Jos tuon vaunut heti lenkin jälkeen sisälle, Aino saattaa nukkua pari tuntia tyytyväisenä kunhan vähän avaan haalaria ja otan pipon päästä. Minullakin on ollut aiemmin sellainen käsitys, että lapset tykkäävät nukkua ulkona... Kiva kuulla, ettei Aino ole ainoa huonosti ulkona nukkuva lapsi!
 
Hirveästi tänne tullut juttuja tänään!

Neuvolakuulumisia täältä: Poika siis tänään tasan 5 viikkoa. Syntymämitat olivat 3650g/50cm, ja nyt 4800g/55cm. Että hyvin oli kasvanut, ja syöhän toi kun pieni porsas. Poika hymyili kauniisti terveydenhoitajalle, eikä sanonut mitään vaikka herätettiin päikkäreiltä ja riisuttiin nakuksi. Lisäksi saatiin napaan sitä jotain ainetta mikä kuivattaa (?) sen, meillä kun oli siihen kasvanut sellainen "nappula".

Meilläkin ollaan otettu välillä imetyksestä stressiä... Olin jotenkin turhan asennoitunut siihen että täysimetyksellä mennään ainakin ensimmäiset 3 kuukautta, mutta eipä sitten mentykään. Iltaisin on ihan pakko antaa korviketta, ellei halua heräillä parin tunnin välein syöttämään nälkäistä vauvaa. Mun maito ei ilmeisestikään ole kovin täyttävää, vaikka poika saa rinnalla olla niin kauan kuin haluaa. On vieläkin aika hirveät turvotukset, että kuulemma maitokin voi olla aika laimeaa kun äidissä on paljon nestettä? Pitää puhua jälkitarkastuksessa näistä turvotuksista. Mutta siis, mielummin annan rinnan lisäksi korviketta jos se pitää lapsen tyytyväisenä. Meillä tosin poika tykkää paljon enemmän olla tissillä, ehkä se on se läheisyys. Jännittää jo tuleva tissistä vieroittaminen!

Hei miten te ratsastajat olette uskaltautuneet taas hevosen selkään? Toi epparihaava on parantunut, ainakaan sitä ei enää tunne, että uskaltaisikohan jo aloittaa ratsastamisen uudestaan. Pelkkä lenkkeily kun ei riitä liikunnaksi täällä.

Tilan puutetta on meilläkin. Tätä 49 neliön kaksiota ei tosiaankaan ole suunniteltu kolmelle ihmiselle ja neljälle lemmikille! Kaappitilaa on minimaalisesti, ja meillä pyykit kuivataan telineessä saunassa koska muualle ei yksinkertaisesti mahdu. Pyykkiä siis pestään vain se koneellinen kerrallaan, ja se homma on hoidettava oikeastaan päivittäin. Isompaa asuntoa odotellessa, vaikka vuokraa ei tekisi enempää mieli maksaakaan.

Nyt pyörittämään päivittäistä pyykkirumbaa ja lenkille.
 
Imetyksestä Täälläkin pääosin tissimaidolla mennään, korviketta annan vaan silloin jos on tuosta tupakoinnista kulunut vain vähän aikaa.. :ashamed:
imetys tuottaa mullakin harmaita hiuksia siinä määrin että en tiiä ollenkaa saako se tarpeeksi maitoa,kun nyt alkanu parin tunnin välein olee nälkä. eikä tosiaan pullosta syö suuria määriä,tänäänki sain menemään jopa 70ml,mikä on aika harvinaista että ees tuon vertaa pullosta syö.
aika kiinni minäki tissieni kanssa oon tytössä,että ei pitkäksi aikaa pysty kotoa lähtee.ja vielä seki että mieheltä se ei meinaa sitä vähääkää syyä pullosta.
joku tuolla puhu nuista anopin kommenteista imetyksestä,nii meillä se on oikeestan mun äiti joka noita kommentteja ilmasee joka asiaan..nytki kun puhelimessa sanoin että pitää lämmittää maitoa tytölle,kun satuin vähän aikaa sitte tupakin polttaa, nii se tuumas "että eikö sitä tissiä pitäs antaa"..just kivalla äänensävyllä höystettynä. eikä paljon aina ajattele sanomisiaan,ristiäisissä kun nimi oli jo julki tullu nii alko vielä omia nimiehotuksia latelee,että siitähän ois pitäny tullu tän ja tän niminen..argh,mies sit vveti siitä herneen nenuu niin ettei taas vaihteeksi halua olla sen kans missää tekemisissä.
sit taas mun anoppipuoli on jotenki fanaattinen kylvetyksen kanssa, kun aina kysyy millo ootte kylvettäny,minä ostan tänne ammeen ja kylvetän sitä jne..luulekohan se että me ei omaa tyttöä kylvetetä ollenkaa?? :kieh:
että joo,kyllä nuissa joissain ihmisissä on kestämistä..
ja mä sit otan (pöljä minä :headwall: ) toisten kommentit itteeni ja aattelen heti että tuoki pitää mua huonona äitinä.mutta jospa se jäis ku itelläki varmuus kasvaa =)

oli muutaki mitä piti kommentoida vaa tyttö alko hermostuu,joten... :wave:
 
Jospa sitä ehtis nyt pari riviä rustaamaan...

Imetyksestä...Meillä mennään rintamaidolla. Välillä yöllä mies antaa tytölle pullosta vastiketta jos en ole pumpannut varastoon ja mies päättää että saan nukkua :whistle: ;) määrä on n.50-80ml.

Miten kauan teillä muuten vauvat viihtyy tissillä? Meillä on 5-10min, yleensä ton 5 min. 10 min on jo ennätys. Ilmeisesti sitä maitoa vaan tulee niin paljon, että tyttö saa tarpeekseen tossa ajassa. Painokin on noussut ihan hyvin =)

Sanna:meillä on tyttö alkanu kans vetämään iltaraivareita. Yleensä huuto alkaa klo 23 ja saattaa kestää tunnin. Sit rauhotutaan, yleensä syödään ja sit taas vähän raivotaan kunnes sammahdetaan 1-2 maissa. Hällä on kyllä aika paljon ilmaa mahassa (lonkkalastasta johtuen) eikä näytä apukeinoista helpotusta tulevan :/

Mä otan myös aika herkästi herneen nenään, jos tullaan arvostelemaan vauvanhoitotapoja. Kaikista pahin on ollut miehen mummo, josta en olis uskonu, koska luulin anopin olevan paha. Hän harrastaa suoranaista piilovittuilua ja puhuu lapsen kautta mulle ja AINA sillon kun mies ei ole paikalla. Jatkuvasti saa kuunnella kuinka hän höpöttää lapselle, että "eikö ne anna sun nukkua kun haukotuttaa" tai kun lapsi itkee, niin sen luo ei saa mennä, koska se tottuu siihen tai kun on nälkä, niin "eikö ne anna sulle ruokaa" jne, näitä riittää... :headwall: oon ollu ihan hermona sen takia ja mies tietty ihmettelee kun kerron sille niistä. Mummonsa osaa hyvin pitää kielen kurissa kun mies on paikalla tai hoitaa vauvaa :kieh:

Oltiin uusi vuosi maalla ja ekaa kertaa reissussa. Matkat meni hyvin kumpaankin suuntaan, tyttö vaan nukku. Taisi maalaisilma olla sen verran ramasevaa, että tyttö nukku ekana yönä 8 tuntia putkeen! :eek: vähän olin ihmeissäni ja heräsin aina ihmettelemään että mikä on :whistle:

Huomenna pitäis soitella hammaslääkäriin,koska oon nyt pari päivää kärvistellyt hammaskivun kanssa. On varmaan annettava periks ja mentävä tarkastukseen... :whistle:

Nyt meen tästä turisemasta! :wave:

H82&neiti 14.11 :heart:
 

Yhteistyössä